E primul semn de modernitate al BOR… De ce să dăm cu pietre?

Publicat la data de de Moise

religie blog

de Moise Guran

Acum că părinţii trebuie să semneze pentru a-şi înscrie copiii la ora de religie, în societatea noastră se întâmplă câteva lucruri foarte interesante. Biserica ortodoxă a făcut o campanie chiar profesionistă, prin televiziune şi pe Facebook pentru a-i convinge pe părinţi să-şi dea acordul, iar asta a produs o reacţie de respingere printre o serie de oameni care altfel se declară mari iubitori de cunoaştere, democraţie şi liber arbitru.

Din punctul meu de vedere, este un semn important de modernizare a Bisericii ortodoxe. Confruntată cu o recrudescenţă a ateismului promovat în special prin mediile mai puţin tradiţionale, cum ar fi internetul, dar şi televizorul, aceasta uite, păşeşte în arenă şi înţelege să lupte cu armele adversarului. Este normală, este justificată, este chiar decentă această campanie a Bisericii ortodoxe.

La fel ca şi ceilalţi, Biserica are dreptul să-şi facă acest tip de campanie. Că este vorba despre promovarea orei de religie în şcoli, sau că putea fi vorba despre încurajarea iubirii aproapelui, este fix acelaşi lucru. Biserica are de spus ceva despre asta, a considerat că nu mai este suficientă predica de la slujbele de duminică, avea şi are tot dreptul să vină şi să o spună pe Facebook, pe internet, la radio sau la televizor.

Sincer să vă spun, nu-i înţeleg pe cei care au reacţionat negativ la această campanie. În fond, asta înseamnă democraţia – unul spune ceva, altul spune altceva, în final tu, părintele, eventual împreună cu copilul tău, iei o decizie în cunoştinţă de cauză. Doar liberul arbitru este la fel de valoros, indiferent că tu crezi că el este un dar de la Dumnezeu, sau că din contră, crezi că specia umană l-a dobândit prin evoluţie, stând toată ziua cu ochii beliţi în calculator.

Până la urmă rezultatul războiului dus până acum în societatea noastră, pentru sau împotriva orei de religie s-a dovedit a fi benefic pentru Biserică, în sine. Eu fac parte dintre cei care au susţinut exact poziţia exprimată de Curtea Constituţională, ba chiar mă mai şi enervez, de câte ori aud fraze grele de genul – Dumnezeu a fost scos din şcoli.

Personal, cred că Dumnezeu poate fi în suflet şi doar acolo, dar, chiar dacă în această campanie, biserica ortodoxă foloseşte şi acest tip melodramatic de mesaj, un mesaj care nici nu este adevărat, ceea ce contează este dezbaterea.

Pornind de la această experienţă, poate că Înaltul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române ar putea ajunge la concluzia că democraţia, libertatea de opinie în general, dezbaterea constructivă, pot fi acceptate şi vor avea, în final, un rol benefic, inclusiv pentru instituţia religioasă dominantă a ţării noastre.

PS În mod formal o să-i cer scuze amicului Mîndruţă pentru că i-am folosit imaginea pentru a ilustra ateismul. Formal zic, pentru că sunt convins că va fi încântat de asta. Alternativa ar fi fost, totuşi, Remus Cernea. 🙂

Comentarii prin facebook

42 răspunsuri la E primul semn de modernitate al BOR… De ce să dăm cu pietre?

  • Dan
    Martie 6, 2015 la ora 12:14

    E normal ca invatamantul public obligatoriu sa contina tot soiul de dispute asemanatoare tocmai pt. ca e public, de stat, si obligatoriu. Si nu vei gasi niciodata unanimitate printre parinti in ceea ce priveste modul cum considera ei ca ar trebui sa se desfasoare procesul de educatie al copiilor. Unii ar vrea mai multe stiinte reale (matematica, fizica, chimie etc), altii ar dori pt. copiii lor mai multe materii vocationale spre studiu. Nu mai precizez de cazurile extreme in care unii parinti ar dori ca odraslele lor sa invete doar materii apartinand unui singur domeniu (real sau uman) cu ignorarea totala a celuilalt domeniu.
    Singura solutie reala de solutionare a problemelor ivite in educatie e privatizarea totala in mod real, si lasarea unitatilor de invatamant sa concureze pe piata in mod liber cu propriile oferte educationale, fara interferenta Ministerului Educatiei si unei programe obligatorii. Astfel parintii vor avea posibilitatea sa aleaga intre diferite oferte educationale care sa le corespunda preferintelor lor. Si Biserica ar putea sa-si finanteze singura alternative educationale, precum fac catolicii si protestantii de sute de ani.
    Dar cata vreme se insista cu „invatamant public obligatoriu”, cu sau fara religie, sa nu va asteptati la performanta ca nu exista asa ceva nicaieri. Unde ati mai vazut ceva obligatoriu si public (de stat) sa ofere calitate? Serviciile publice sunt, traduse in termeni alcoolici, precum o bere fata de un Jack Daniels. Adica daca esti sarac si nu-ti permiti prea mult, bei bere; daca te intereseaza calitatea, chiar de esti sarac, te abtii mai mult de la baut pana iti permiti un JD.
    Milton Friedman dealtfel propunea o solutie de compromis in domeniul educatiei, pt. protejarea saracilor ce nu si-ar permite o educatie privata de calitate: in loc sa cheltuiasca bani pe invatamantul public, statul ar trebui sa se retraga de tot din educatie si de banii aia sa emita vouchere educationale cu care parintii defavorizati sa poata achita scolarizarea in sistem privat a copiilor lor.
    Desigur, exista obiectii printre unii ca ar aparea peste noapte o gramada de scoli private de proasta calitate – ceea ce e foarte adevarat, dar ele ar fi eliminate in timp prin mecanismele pietei libere (parintii nu si-ar mai inscrie copiii la asemenea unitati de invatamant). Ceea ce in cazul statului nu se poate intampla – daca o institutie de invatamant ofera o calitate proasta a educatiei, va primi in continuare bani de la bugetul de stat indiferent de performantele ei ori de optiunile parintilor de a-si retrage copiii din sistem.

    Răspunde
     
  • Ioana
    Martie 6, 2015 la ora 00:51

    Nu știu dacă a plecat comentariul meu sau nu, așa încât va voi mai scrie o data:
    ceea ce mi se pare interesant este ca (unii) sustinatori ai dreptei se declara anti-biserica… Cred ca in Romania e o totala confuzare! M-a întreb dacă mai știe cineva ceva despre cine de partea cui este…
    (Wikipedia – right wing politics – paragraful religion)

    PS: multe prostii scrise in comentariile de mai sus! Dar e bine așa! E democrație 😉

    Răspunde
     
  • Ioana
    Martie 6, 2015 la ora 00:10

    Ceea ce e mi se pare interesant este ca (unii) sustinatori ai dreptei romanesti se declara si anti-biserica…Ceea ce intr-adevar, din punctul meu de vedere, este un semn de totala confuzare in politica romaneasca! (http://en.wikipedia.org/wiki/Right-wing_politics) – paragraful Religion.
    Ma intreb daca in Romania mai intelege cineva ceva din cine de partea cui e? Sau nu conteaza… Pacat!

    PS: multe prostii scrise in comentariile de mai sus! Dar e bine asa!… e democratie 😉

    Răspunde
     
  • dorel ala cu tirnacopunu
    Martie 5, 2015 la ora 13:46

    nu sunt impotriva religiei… dar sint fan-ul stiintei, chiar daca nu ma duce capul mai mult de marginea gropii pe care o sap… cred intr-un creator al materiei, dar acest creator este pus in umbra de mii de sfinti, moaste, minuni, tamaduitori, predicatori, preoti, lacasuri de cult, sarbatori, traditii… un creator care ne-a zamislit in negura timpurilor si-a disparut in neant, in concediu, in pauza de lucru milenara, iar credinciosii sunt amagiti cu revenirea pe pamint, sa ne-aduca fericirea vesnica, eventual niste saci cu bani stelari, sa dea la toata lumea… de ce am nevoie de atitia intermediari ca sa ma rog LUI… ma simt mintit de aceasta turma imensa de slujitori??? ai lui, cum ma simt mintit de pictor vonta in fiecare zi…

    Răspunde
     
  • Costache
    Martie 5, 2015 la ora 00:55

    eu zic sa se faca cerere si pentru mate, fizica si biologie.. pe principiul ca daca nu inteleg ceva atunci acel ceva nu exista. altfel facem discriminare, nu?

    eu cred in Dumnezeu si nu vreau sa cotizez la stat pentru un sistem unde viitorilor mei copii li se va „predica” de catre profesori darwinismul.

    de fapt haideti sa impunem obligativitatea cererilor si pentru limbile straine. nu pricep o boaba chineza, deci este un mit.

    geografia e o aberatie. n-am fost in Tanganica, deci e o inventie

    _____
    asta ca sa vedeti cat de caraghiosi sunteti voi ateii

    Răspunde
     
  • Rom
    Martie 4, 2015 la ora 23:12

    Domnului xman: Stiti ca globul terestru este impartit „administrativ” dupa latitudine (paralele) si longitudine (meridiane). Din acest punct de vedere arfe o axa de rotatie teoretica. Deasemenea stiti ca polii magnetici terestri migreaza continuu.De exemplu, acuma polul nord magnetic se gaseste in Canada, 73 lat N/100 long W. Stiti ca pe baza acestui caroiaj sunt delimitate zonele climatice, cu caracteristicile lor. Prescis ati auzit de schimbarile majore ale climei terestre – acum citeva luni a fost o conferinta la Natiunile Unite. Ati retinut ca in USA clima isi cam face de cap de vreo 2 ani – friguri de -10 C, chiar -20 C in sud, si mai frig in NE; la fel pe coasta atlantica si in pacificul de sud inundatii surprinzatoare. Ceva imi spune ca in primavara asta, in Romania vor fi inundatii mari. Cimpurile electromagnetice erau cunoscute mai de mult, dar de citiva ani pot fi controlate, intr-o anumita masura. Este foarte adevarat ca unele schimbari climatice pot fi puse pe seama experientelor nucleare care produc spargeri ale plafonului atmosferic, si asta poate fi o ipoteza sarioasa la baza schimbarilor climatice (chestie de curenti). Ciudat este insa ca nu afecteaza Canada.
    Despre maree ati auzit si chiar despre valuri oceanici, si legatura lor cu atractia Lunara si Solara – deci tot cimpuri electromagnetice, lumina fiind de aceiasi origine. Despre miscarea placilor tectonice (migratia continentelor), o tema foarte populara, mult timp s-a considerat ca ar putea fi corelata cu anumiti curenti telurici din centrul pamintului (curenti convexi de contact – cauza seismicitatii terestre). A inceput sa se revina asupra acestor teorii (justificate stiintific la vremea respectiva) si se pune foarte mult accent pe cimpul magnetic interplanetar. In fond, daca de la Soare ne vine caldura, de ce Soarele si Luna sa nu joace vre-un rol in .. migratia continentelor? Astronomia ne ajuta sa ne protejam planeta. Ultima generatie de telescoape sunt cele care detecteaza spectre electromagnetice din spatiu, la foarte mare distanta. Suficient, pina una alta, ca sa ne luam precautiile contra unei eventuale ciocniri cu alte corpuri care intimplator (?) ar veni spre noi. Americanii sunt adeptii bombardarii si distrugerea acestor corpuri – daca, de exemplu, ar fi capabili sa controleze si eventualele fragmente care ar putea cadea deasupra … Munteniei, n-ar fi rau chiar de loc. Ultima oara, anul trecut, au lansat o naveta spatiala (reusita la a doua incercare) neinarmata. Probabil ca au apucat sa afle ca rusii au deviat nitel traiectoria Pamintului, intirziindul la intilnirea cu obiectul respectiv, care a trecut la o distanta suficient de sigura.
    Probabil ca este SF, dar cind citesti prea multa stiinta incepi sa crezi mai mult in tine sau in altceva mult deasupra ta. La asta m-am referit cind vorbeam de infinit – adica daca ajung la „capat”, deacolo ce urmeaza? Sunt geolog, geofizicean si inginer civil.

    Atiti ca recent se discuta daca parintii sau scoala au autoritatea de a face aceasta educatie? Dvs ce credeti? V-ati lasa copilul educat de altcineva stiind ca responsabilitatea va va reveni oricum tot dvs, la o adica?
    In USA se spune ca oamenii intra normali la puscarie si ies unisexuali. Credinta spune „iubiti-va si inmultiti-va”. Este vorba de capra si varza?
    Despre droguri stiti ca au inceput sa se liberalizeze, greu dar este pe drum.
    Legat de psihologia tinerilor, cum credeti ca se comporta un tinar dupa ce pune pusca la ochi si omoara pe cineva? Despre numarul mare de sinucideri din acest motiv nu se vorbeste in nici o statistica.
    Alimentare sanatoasa, stiti ca s-a inceput cu cosmonautii: traiau acolo in spatiu cu o sticluta cu bombonele, nu aveau nevoie nici de cutiuta si nici de pungulita (despre sex inca nu se stie daca poat fi practicat in spatiu), iar cind reveneau pe Pamint, erau tinuti in carantina pina isi reveneau la normal. Si dupa asta am inceput cu totii sa servim fast food si geneticale.
    Intrebare: cine trebuie sa educe copilul, statul sau parintii?

    Răspunde
     
    1. xman
      Martie 5, 2015 la ora 15:22

      prietene, tu faci confuzie intre gravitatie si electromagnetism…

      uite ceva ce te-ar putea ajuta:
      https://onlybooks.org/the-copernicus-complex-our-cosmic-significance-in-a-universe-of-planets-and-probabilities-9914

      Răspunde
       
    2. stoenovici
      Martie 5, 2015 la ora 22:16

      cred ca e stricata varza de canada pe care ai mincat-o recent, treci pe ceva normal adica sirop de artar.

      Răspunde
       
  • Liana
    Martie 4, 2015 la ora 16:27

    Sunt de parere ca religia trebuie facuta in biserici.Lucrurile ar fi atunci foarte clare si simple. Fiecare om are libertatea, ca drept fundmental, sa aleaga si sa frecventeze biserica pe care o doreste.Acolo ar trebui sa fie cadrul cel mai potrivit pentru educatie religioasa. Daca frecventezi o biserica inseamna ca vrei sa ai o legatura cu Dumnezeu si care ar fi locul cel mei potrivit pentru asta, daca nu biserica ?Daca s-ar proceda asa am fi scutiti de neintelegeri si tensiuni. Parerea mea.

    Răspunde
     
  • valy
    Martie 4, 2015 la ora 15:58

    Cine loveste in preoti este clar ca vorbeste din auzite, gen bancuri cu popi.
    Observ ca NU se cunoaste metoda de salarizare a preotilor. De asemenea, nimeni nu prezinta pe posturi realizarile Bisericii. Intre varianta a se lua de la popi si a se da la profesori, aleg o alta mult mai utila -a se lua din sacosele ce se plimba prin birouri-a se ieftinii alimentele de baza etc. Pentru cei care comenteaza doar pentru a bifa un com. negativ in plus, le-as propune sa analizeze ce se întampla in liceele din orasele mari unde vor fi si copiii lor. Acolo Biserica este luata in ras, iar rezultatele le stim cu totii.FELICITARI DOMNUL Guran pentru articol si chiar va rog dedicati un minut din emisiune salarizarii preotilor pentru a se lamurii si nestiutorii cAT DE PUTIN AJUTA STATUL …

    Răspunde
     
    1. xman
      Martie 4, 2015 la ora 17:08

      sincer cred ca mult mai utile in licee are fi:

      – ore de educatie sexuala/indrumare spre cabinetele medicale pentru diversele probleme, marea parte a populatie ia medicamente dupa ureche si ajung la medic cand e prea tarziu.

      – ore de informare despre efectul real al drogurilor/alcoolului asupra organismului uman.

      – cabinete de psihologie si consiliere pentru tineri.

      – ore de educatie in privinta unei alimentatii sanatoase, pe langa orele de sport.

      Răspunde
       
    2. EdDantes
      Martie 8, 2015 la ora 11:52

      Stimata doamna, lucrati in sistem sau aveti sotul popa, de aparati atata aceasta stare de fapt? Cam 60% este asigurat de stat, din salariul popilor, daca nu ma insel; inmultit cu numarul de barbosi – in continua crestere! – se face o suma anuala frumusica. Plus ca se mai dau bani de la buget pentru constructii si reparatii de biserici, facultati si seminarii de teologie – si astea se inmultesc exponential! – si multe alte activitati, care nu au niciun beneficu social, nu aduc plusvaloare. Este laudabil ca va aparati situatia, dar nu pe banii altora.

      Răspunde
       
  • valy
    Martie 4, 2015 la ora 15:48

    Din comentariile de mai sus, observ o privire ingusta asupra problemei.Constat ca se comenteaza doar pentru a bifa o fraza in plus. As dori sa ii intreb pe cei care lovesc în Biserica daca cunosc concret metoda de salarizare a preotilor? (repet-fara texte de genu-popa fura banii babei).

    Răspunde
     
  • Bogdan Buza
    Martie 4, 2015 la ora 15:02

    tot vad fel de fel de discutii religie vs sistem scolar… ce nu am vazut nicaieri a fost o comparatie intre bugete vs. oameni. de exemplu: cati profesori/dascali sunt in romania si cati preoti? sa vad un raport procentual intre unii si ceilalti. dupa care cat a primit in total de la bugetul de stat ministerul invatamantului si BOR… procentul se respecta? doar intreb…

    Răspunde
     
  • L
    Martie 4, 2015 la ora 12:56

    Modernizare? Libertatea de a alege?
    Hai sa folosim un exemplu concret – cine imi da solutie primeste multumirile mele:

    Cand ai o inmormantare, stii ce se intampla?

    NU ai voie sa te duci la ce biserica vrei (cum e cazul nuntii sau botezului).
    TREBUIE sa te duci NUMAI la biserica de care apartii, iar orice alt preot de la orice alta buserica te va refuza. Trebuie „dezlegare” de la preotul de care apartii ca sa te duci la alta biserica 🙂 sau dezlegare de la Patriarhie etc., deci nu ai cum sa-l eviti e preotul impus…

    Bun, stii ce face preotul de care apartii, pentru ca practic detine toata puterea la faza asta?
    Va veni cu o fraza la genul „Pai nu aveti datoriile platitie la zi” adica aluzie ca trebuie sa-i dai bani.
    Apoi ca e ocupat, nu are timp etc.
    Ce variante ai? Sa stai cu mortul in casa? Sa alergi cu reclamatie la Patriarhie?… in conditiile in care evenimentele se deruleaza repede, mai trebuie sa si plangi putin mortul etc.

    Spune-mi ce solutie am in acest caz si apoi vorbim si despre „modernizarea Bisericii”… dar pe acest exemplu aplicat, ca sa ramanem ancorati in realitate.

    Răspunde
     
  • anti biserici
    Martie 4, 2015 la ora 12:07

    Pe cand referndum pentru sponsorizarea sau nu a BOR ului din banu public ?

    Răspunde
     
  • costache
    Martie 4, 2015 la ora 11:19

    BOR se modernizeaza! Daca inainte scolile si spitalele erau pe langa biserici, astazi bisericile sunt pe langa spitale si scoli…

    Răspunde
     
  • simona cojan
    Martie 4, 2015 la ora 11:13

    Nu am vazut,domnule Guran,nici o campanie facuta de Biserica pentru iubirea aproapelui! Profesionista sau nu !

    Răspunde
     
  • meee
    Martie 4, 2015 la ora 10:56

    este una din putinele dati prin care NU sunt de acord cu ce spuneti!
    1- biserica NU respecta o decizia a curtii constitutionale (si cateva legi) si face tot ce poate pentru a lupta impotriva lui (lucru EXTREM de grav din punctul meu de vedere, indiferent de care e acea decizie)
    2 – biserica face tot posibilul sa nu plateasca bani nici aici
    3 – biserica actioneaza ca o corporatie, primeste profit etc DAR nu plateste nimic, si chiar primeste bani nerambursabili de la stat
    4 – nu este ora de religie, este ora de indoctrinare si spalare pe creier
    5 – de ce biserica nu face ceea ce trebuie sa faca si sa ajute cu adevarat saracii etc?! ei prefera sa dea niste bani pt reclama… cu alte cuvinte ei vor sa-si pastreze influenta si mertzanele ultimu model cu minimul de cheltuieli!
    6 – suntem in secolu XXi NU XVIII
    7 – e implicata politic … chiar s-a schimbat ceva de 3 luni incoace? nu cred
    8 – primeste bani din fondurile de urgenta (in timp ce colcaie gandacii prin spitale) asta inseamna modernizare?!
    9 – biserica si credinta sunt 2 lucruri extrem de diferite la ce inseamna BOR SRL in ziua de azi
    10 – crezi ca e normal sa se shantajeze (media 10 din oficiu, ca raman saracii profi fara catedra, ca nu ai voie, ca iti dam note mai mici, ca nu se poate face sa fie prima/ultima ora etc) predarea religiei?!

    FALS Domnule Guran! Biserica NU s-a modernizat nici un pic! Bisericii doar ii este frica de faptul ca isi va pierde influenta!

    astea fiind spuse … biserica e mai presus de lege si este un parazit pentru societate pentru ceea ce este corect si pentru democratie si capitalism.

    Răspunde
     
  • Arsenie Boca
    Martie 4, 2015 la ora 10:24

    Poporul Roman s-a format odata cu si in biserica crestin ortodoxa. A cautat adapost
    si sprijin in Biserica in toate vremurile de restriste : razboi, molime, dezastre.
    Poporul Roman a invatat carte in biserici si primele carti in limba romana au fost
    tiparite in biserici si manastiri. Biserica nu e cladirea sau popii care slujesc in ea ci poporul care traieste in comuniune de credinta si morala crestina.
    Acum suntem supusi unui atac concertat si furibund din partea satanistilor iudeo-masoni poponari si pedofili antiromani,ei lovesc in biserica din toate pozitiile si cu toate mijloacele caci lovind in biserica ei subrezesc liantul si osatura morala a poporului Roman pentru a-l slabi si a-l desfiinta. Din pacate , cetateni Romani prosti sau interesati, tradatori de neam si de tara, se pun in slujba fortelor raului care ne asalteaza. Dumjnezeu sa apere si sa binecuvanteze Romania !

    Răspunde
     
  • Catalin
    Martie 4, 2015 la ora 10:21

    Ca sa concretizam : NU vreau biserici noi , vreau scoli noi; vreau pentru profesori salarii mai mari ca sa se ajunga la o calitate buna a ceea ce transmit mai departe; Vreau locuri de munca, unde copilul meu sa aiba un job;
    Biserica sta in umbra noastra de contribuabili care muncesc 8 ore pe zi, unii chiar mai mult si priveste ce usor este sa ceri si sa primesti.
    Exact , ar trebui sa se sustina din fondurile proprii a celor care ‘cica’ sunt credinciosi.
    Va spun eu cei care sunt peste clasa de JOS , nu le pasa !

    Răspunde
     
  • mihuta danut
    Martie 4, 2015 la ora 09:20

    De de ce uitati ca Cuza a secularizat averile bisericesti si si-a luat obligatia de a plati salariile preotilor si celelalte?dc.vb in necunostinta de cauza?

    Răspunde
     
  • un (ne)credincios
    Martie 4, 2015 la ora 08:43

    Observam, de multa vreme, ca biserica are drepturi diverse, in special drepturi la bani de la buget. Oare vom prinde si ziua in care biserica va avea si obligatii? De ex.sa plateasca taxe si impozite (ca noi toti) sa emita facturi, chitante, bonuri – fiscalizate toate… N-ar fi timpul sa se faca ceva in privinta asta?

    Răspunde
     
  • Klaus
    Martie 4, 2015 la ora 04:28

    Indiferent ce fac slujbasii bisericii, credinta ramine un fapt sfint. Oricit de avansati am ajunge vreodata, absolut niciodata nu vom fi capabili sa cunoastem infinitul. Aceasta este dovada incontestabila a micimii noastre in fata universului. Aceasta este dovada puterii lui asupra noastra, a celor cu ratiune. Animalele se supun instinctiv legilor naturii.
    In Canada, nu am auzit nici o problema ca vre-un parinte sa refuze sa-si iscrie copilul la orele de religie. Este religia catolica, ca oricare alta – o inveti si este foarte bine de stiut. De respectat o respecti pe a ta. O puzderie de secte, asta nu este bine – aiuresti/aburesti creierii.
    „În fond, asta înseamnă democraţia – unul spune ceva, altul spune altceva, în final tu iei o decizie în cunoştinţă de cauză” – sa nu uiti Moise. Ia uite ca n u-l recunosc – „concluzia că democraţia, libertatea de opinie în general, dezbaterea constructivă, pot fi acceptate şi vor avea, în final, un rol benefic”.

    Răspunde
     
    1. xman
      Martie 4, 2015 la ora 08:25

      Va sfatuiesc sa incercati si carti de stiinta, o sa fiti surprins cat de multe lucruri am invatat despre noi si despre univers…

      Răspunde
       
  • laura
    Martie 4, 2015 la ora 03:18

    Cata vreme internetul e plin de mame care in chestiuni medicale se sfatuiesc sa se descante si sa se spuna rugaciuni, sa se duca la preot bebelusii si sa se faca sfestanii in casa, cred cu tarie ca nu mai e nevoie de inca o generatie – doua, de prosti identici.

    Sau credeai cumva ca din religie se va intelege altceva decat ca la craciun se taie porcul, la pasti mielul si cand te doare capul, zici tatal nostru ca esti deocheat?!

    Răspunde
     
  • Cornel Creţu
    Martie 4, 2015 la ora 01:42

    Dragă Moise Guran, doresc să-ţi prezint câteva neconcordanţe…
    1. Biserica a evitat cu îndârjire orice fel de dezbatere. Nici acum nu doreşte asta. Dar nu mai are de ales, dezbaterea se face şi fără ea. Cât despre reformă internă… doar dacă dispare.
    2. Campania este imorală. Nu caută informarea ci propaganda. Plus că apelează la CNA pentru a-şi băga spoturile gratis la televiziuni. Deci nu e profesionistă ci oportunistă. Spotul ASUR nu ar fi băgat chiar cu slujbe, deşi doreşte să promoveze un concurs de ştiinţă cu premii nu o racolare de adepţi.
    3. Nici una dintre organizaţiile şi activiştii individuali nu a avut atâta spaţiu de emisie şi vizibilitate ca BOR. Cu toate astea doar 1 200 000 de elvi s-au înscris din totalul de 3 100 000. Sub jumătate. În condiţiile în care au cel puţin un propagandist (profesor de religie) în fiecare şcoală. ONG-urile, şi toate dacă ar fi nu numai cele seculare, nu au aşa ceva.
    4. Nu Remus Cernea trebuie în locul lui Lucian Mândruţă ci Emil Moise, profesorul ce a iniţiat sesizarea de neconstituţionalitate. Profesor căruia chiar tu, Moise Guran, i-ai tăiat microfonul la România în Direct – dezbatere pe problema dacă este sau nu bună ora de religie în şcoli – pe motiv de „militant”.

    Răspunde
     
    1. Klaus
      Martie 4, 2015 la ora 05:36

      Domnu Cornel Creţu, nu vi se pare firesc ca parintii, preotul, profesorul da decida limita intre indirjire si dezbatere? Probabil ca telul lor trebuie totusi atins – copiii trebuie educati in toate domeniile pina cind vor ajunge la maturitatea care sa le permita sa decida specialitatea si directia in viata.

      Răspunde
       
  • Otto-Normalverbraucher
    Martie 4, 2015 la ora 00:11

    Discuția despre biserică demonstrează interesul, fie și negativ, pentru credința religioasă. Dacă identifici trăirea religioasă cu instituția administrativă poți deveni fie un habotnic ortodox (tipul de rugbyst la moaște), fie un ateu limitat (tipul de propagandist „Remus Cernea & Co.”). Dacă în interiorul tău știi în ce valori crezi și în Persoana care ți le-a pus la dispoziție, poți deosebi critic ce este bun și rău la instituția religioasă.
    De ce există pompierii, serviciul de salvare medicală, salvamontul etc.? Pentru momentele de pericol! Aș vrea să știu de ce românii au rostit „Tatăl Nostru” la Revoluție în 1989 sau încotro vor apuca în prezent după un șoc național cauzat de cutremur, război sau epidemie ? Instituția bisericii are acum rolul de a amortiza frustrările, sărăcia, dezbinarea și ura latente în popor. Respect pentru preoții care zilnic ascultă, consolează, sfătuiesc ori, pur și simplu, stau alături de oameni. Instituția bisericii sigur va evolua, dar prostia celor care dau cu pietre în ea, nu.
    Credința te face un om mai bun, pe tine Moise Guran!

    Răspunde
     
  • George
    Martie 3, 2015 la ora 23:47

    Problema mea e ca aceasta campanie e platita din banii statului, indirect dar tot din taxele noastre. In loc sa avem scoli dotate pentru invatatura, igienice si frumoase, in loc sa avem profesori bine pregatiti si bine platiti, statul roman arunca miliarde pe trufia, dorinta de lux si putere a unei caste „spirituale”. Vreau sa traiesc intr-o tara iesita din evul mediu, dar din pacate pe zi ce trece simt ca e confiscata de acest clan mafiot, nefast pentru poporul roman.

    Răspunde
     
  • xman
    Martie 3, 2015 la ora 23:26

    Sunt pentru studierea istoriei religiilor sau pentru un studiu comparativ, dar un copil nu are capacitatea de a interpreta informatiile date de religie, creierul uman incepe sa se maturizeze dupa 25 de ani, multe din lucrurile scrise acolo au nevoie si de o experienta de viata… In primul rand as vrea ca noua generatie sa inteleaga in primul rand cat de mici sunt diferentele dintre religii si sa fie mai toleranta… (fie vorba intre noi nici votul n-are ce cauta la 18 ani, mai degraba la 30)

    Liberul arbitru e ceva extrem de complicat, ma tem ca lucrurile sunt departe de a fi atat de simple: Implica o parte subconstienta care ia decizia, urmeaza un foarte scurt timp in care partea constienta poate intrerupe actiunea (de multe ori e chiar dureros) si din nefericire nu toti dintre noi au aceeasi capacitate de analiza, antrenabila in schimb (partea aceasta trebuie educata in scoala).

    Răspunde
     
  • agent de turism
    Martie 3, 2015 la ora 23:01

    care CIA Ponta ? unul din marii lor sefi ,,s-a declarat satanist !,,

    Răspunde
     
  • agent de turism
    Martie 3, 2015 la ora 22:10

    sa mai spunem o data:
    ,, …un om COBORA de la Ierusalim la Ierihon…….. !,,
    ce pricepi greu ? ……………………………………………………………………………………………………
    ,,… Sa facem … ! ,,
    ,,… mai inainte de toti vecii !…,,
    ………………..
    ………………..
    ………………..

    Răspunde
     
  • MIszig Stefan
    Martie 3, 2015 la ora 20:24

    Interesantă abordarea și mai că aș fi de acord cu dumneavoastră dacă nu mi-ar fi greu să mă familiarizez cu modul habotnic sau chiar fanatic în care se duce această așa-zisă campanie comandată de BOR. Lipsa totală de înțelegere și de toleranță dovedesc cu totul altceva. La urma urmelor este vorba de a respecta legea acestei țări și de faptul că suntem un stat laic și trebuie respectate și drepturile celor care nu împărtășesc convingerile ortodoxe (sau religioase în general). Iar în spatele acestei înverșunări a BOR de a impune forțat îndoctrinarea tuturor copiilor se ascunde de fapt o strategie de a-și asigura pe viitor cât mai mulți adepți prin impunere subversivă, nu din convingere. Iar interesele BOR sunt în primul rând materiale….

    Răspunde
     
    1. agent de turism
      Martie 3, 2015 la ora 22:58

      niste inbeznati si niste inciudati
      ………. niste invidiosi !

      Răspunde
       
  • Oana
    Martie 3, 2015 la ora 20:23

    Pe mine nu ma deranjeaza campania in sine, apreciez ca biserica paseste in vremurile noastre (de exemplu ma mai uit si ce posteaza papa pe Twitter din cand in cand), insa mi se pare un semn de disperare sa-si asocieze imaginea cu Connect-R (nu stiu cu cine altii, eu am ce am cu el). Nu zic ca el n-o fi un om bun, dar de aici pana la a face campanie pentru biserica, e cale lunga. Eu ma intreb ce minte luminata s-o fi gandit si-a decis ca el e persoana potrivita pentru a indemna parintii sa-si lase copiii sa faca religie.
    Si inca un lucru, faptul ca BOR isi permite asa o campanie de genul asta arata ca are bani (cui pricepe, bineinteles). Ca daca n-ar avea bani de PR n-ar cheltui in directia asta. Ar putea sa-si faca PR gratis (cum era PR-ul demult…) prin fapte bune directionate catre enoriasi, dar deduc eu ca faptele alea bune ar fi mult mai costisitoare decat o campanie amarata.

    Răspunde
     
    1. Marius
      Martie 3, 2015 la ora 21:15

      Ooo da, Connect-R, acest adevărat monument de valori. Aceeași persoană care ne-a oferit versurile pline de înțelepciune și moralitate:
      „ E genul de fata crescuta la tara
      Cu sunca afumata si painea de secara
      Sanii ei, mama, te omoara arata de parca
      Atunci cand trage aer nu-l mai da afara
      Se misca sexy prin lanul de porumb,
      Mama mama mama ce fund rotund
      De-as fi un fluture sa stau pe pajiste
      Sa ajung sub fusta ei WOW! Ce priveliste!
      Hai da jos fusta BYE!
      Hai da jos haina BYE! ”
      Dar e OK, nu vă temeți. Creștinii sunt surprinși că apare și îl laudă că s-a implicat în campanie. Nu vede nimeni că e o nerușinată baie de public.

      Răspunde
       
      1. Oana
        Martie 4, 2015 la ora 11:48

        Oh, dar aceste minunate versuri nu le stiam. :))
        Super, un adevarat model. 🙂

        Răspunde
         
    2. andrei
      Martie 3, 2015 la ora 21:27

      daca te intereseaza , conect-r este un baiat credincios, la fel si familia lui

      Răspunde
       
      1. Sicmar
        Martie 4, 2015 la ora 14:22

        Credinţa îl ajută sa ajungă sub fusta fetei crescute la ţară? WOW! WOW! WOW!
        „De-as fi un fluture sa stau pe pajiste
        Sa ajung sub fusta ei WOW! Ce priveliste!
        Hai da jos fusta BYE!
        Hai da jos haina BYE!”

        Răspunde
         
  • trafalet
    Martie 3, 2015 la ora 20:13

    Domnule Guran ar fi bine ca biserica sa faca bine sa intre in acest secol prin alte metode. Transparentizarea actiunilor, fiscalizarea, secularizarea tuturor tuturor deciziilor prelatilor indiferent de curent.
    Practic acum putem avea spioni sub acoperire sau mai rau si nimeni nu ii intreaba nimic.

    Răspunde
     
  • Marius Matache
    Martie 3, 2015 la ora 19:48

    De ce nu se modernizeaza BOR si la dat factura pentru bunurile si serviciile oferite? 😀

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase