DNA-ul, voi ce ați păzit?

Publicat la data de de Moise

autostrada

de Moise Guran

Vă scriu azi, că de dezbatere nici pomeneală, despre Autostrada Comarnic-Brașov. Înainte de asta aș vrea să vă amintiți un nume – Șova, Dănuţ Şova, fostul ministru al Marilor Trebi, cum foarte plastic l-a botezat la vremea lui colegul Vlăduț Petreanu.

Nu, nu cred că se poate face o dezbatere, dacă vrem sau nu să facem Autostrada Comarnic-Brașov pentrul prețul de … – ţineţi-vă bine – 8,45 de miliarde de euro. Discuția ar fi neserioasă și v-aș irosi timpul degeaba. Și, totuși, acest preț este prevăzut într-un document oficial, un document negociat, zice-se, de către fostul ministru al marilor proiecte, Dan Șova.

Zilele trecute, premierul Victor Ponta ne-a promis că pune acest document în dezbatere publică și că ne va întreaba și pe noi, ceilalți, dacă am fi de acord să facem o astfel de autostradă. N-a spus preţul, l-am aflat după aceea. Că, na! Tupeul n-are limite, dar, din când în când, mai poate simţi câte o jenă, aşa…

Ca să vă imaginați cât de gogonate sunt toate din acest proiect, trebuie să vă spun că, la un calcul simplu, reiese că întreținerea, atenție! nu construcția,  întreținerea anuală, deci, pentru un kilometru din autostrada asta, Comarnic-Brașov, ar costa 5 milioane de euro. Pe an! Problema este că acesta este prețul unui kilometru construit, altfel spus, de 8,45 miliarde de euro am putea să facem, în fiecare an, câte o autostradă de la Comarnic la Brașov. Și asta timp de 26 de ani, perioadă pe care se întinde contractul de concesionare.

Deci nu, nu cred că putem avea o dezbatere serioasă pe această temă. Cred c-ar fi mai interesant de știut de ce DNA-ul nu are nici cea mai vagă idee cam cum s-a făcut această negociere.

Șova nu mai este ministru, contractul nu este semnat și, probabil, nici nu se va semna vreodată. Nu la acest preț! Deși sunt un mare fan al concesionarilor publice, aceasta nu este o concesiune, nu este o golănie, și nici cuvântul furăciune nu mi se pare potrivit… Este râgăitura colosală a unor viermuși înfometați care s-au trezit și ei cu un elefant în farfurie. În viața vieților mele n-am mai auzit de un astfel de preț, el fiind comparabil doar cu al tunelelor de sub Canalul Mânecii și de sub Marea Marmara. 

În acest moment, finanțarea este atât de ieftină, încât putem face această autostradă cu de cinci ori mai puțini bani, incluzând și niște șpăgi decente de 20-25% pentru semnatarii contractului.

Dar azi chiar am de făcut un reproș DNA-ului pentru că, uite, din cauza lipsei sale de vigilenţă, nu putem avea o dezbatere serioasă despre Autostrada Comarnic-Brașov, la doi ani după ce Şova a negociat proiectul.

Iar despre tupeu eu chiar n-am nimic de dezbătut, chiar dacă uneori mă mai poate surprinde și, uite, mă poate face să vorbesc urât.

Comentarii prin facebook

85 răspunsuri la DNA-ul, voi ce ați păzit?

  • virgil
    Februarie 16, 2015 la ora 15:57

    Dizolvarea parlamentului corupt peste50/00.Asa DNA are tinp pentru toti(hoti)

    Răspunde
     
  • Mihai Narcis
    Ianuarie 27, 2015 la ora 12:05

    As dori sa stiu daca vreo data o sa luati in discutie si situatia actuala,a discriminarii continue a romanilor din Transilvania, din judetele Harghita si Covasna,acolo unde stramosii dacilor nu pot vorbi limba romana…practic au ajuns sa fie straini in propria lor tara…si prea departe de un Bucuresti preocupat de problemele Grecilor!?!?!

    Răspunde
     
  • doru
    Ianuarie 19, 2015 la ora 13:52

    doamne cat de mare poate fi nesimtirea unora si la ce nivel se pot juca cu banii statului…

    Răspunde
     
  • Emil Susnea
    Ianuarie 17, 2015 la ora 21:32

    Daca merge sa voteze
    Doar scleroza natiunii,
    Pot la bine sa viseze
    Oare,stand acasa junii?

    Aceasta intrebare mi-am puso acum 15 ani si ceace dumneavoastra comentati astazi, este raspunsul.Eu sunt pra batran sa mai sper ca voi apuca o altfel de societate,
    dar daca asta se va intampla,e greu de crezut ca se va face in liniste si pace, avand in vedere nerusinarea la care au ajuns hotii.
    Tot ce spuneti dv. sunt lucruri arhicunoscute de cei care ar trebui sa le indrepte si totusi…Eu va urez spor la discutii pe principiul democratic:
    Poti sa strigi,ca doar se stie
    Pe hot asta-l lasa rece,
    Ca-sa e-n democratie
    Cainii latra ,ursul trece!
    Sper otusi sa nu fiti si dv. o noua
    generatie de sacrificiu ca toate cele dela
    razboi incoace.
    Cu respect SE

    Răspunde
     
  • BIRTA
    Ianuarie 16, 2015 la ora 17:55

    Bună!
    Aceşti oameni care ajung în funcţiile care ajung să negocieze construirea de drumuri, autostrăzi, etc.parcă sunt invizibili, intangibili, pentru aceştia nu există nici DNA nici justiţie nici superiori, care să-i tragă la răspundere, este o hoţie generalizată, cei care ar trebuii să ia măsuri sunt atât de corupţi şi de orbiţi de bani, încât bunul lor simţ pentru a face ceva pentru ţara asta este ZERO!
    Cine credeţi că mai poate schimba această situaţie, căci această foame de averi colosale a cuprins nu doar partea cu drumurile ci toate ramurile economiei de unde se mai poate fura ceva!?
    Pare FANTASTIC dar este foarte dureros, mai ales dacă ai reuşit să circuli pe afară ca să-ţi dai seama care este diferenţa!
    Cine ştie dacă se poate “Să mai auzim de bine!”

    Răspunde
     
  • dumitru loza
    Ianuarie 16, 2015 la ora 14:32

    ba fratilor cum sa va zic ,toti aveti dreptate,numai ca marx a zis ca daca vrem sa cada guv.sa nu mai platim niciunul impozite la acest stat da CACAT.A AHA ,ASTA_I TRABA AR ZICE TIRIAC PROSTILOR,VENITI IN PARTIDUL NOSTRU AL DESTEPTILOR CA DAIA AVEM IMN NATIONAL. DASTEAPTATE ROMANE BAREM ODATA.

    Răspunde
     
  • vasile
    Ianuarie 16, 2015 la ora 09:50

    daca stafiditii si nostalgicii nu le-ar fi dat 70la suta si ar fi stat acasa cand trebuiau sa stea ,nu ne-am fi confruntat acum cu asemenea tupeu ordinar .Noroc cu ultimele alegeri ca i-au mai pus cu botul pe labe dar grija mare ,nu trebuie lasati sa se replieze !

    Răspunde
     
  • Marian Stoica
    Ianuarie 16, 2015 la ora 09:23

    varianta in a construi autostrazi in timp scurt.
    O varianta de lucru pr ca statul sa constriasca autostrazi se poate face in urmatorii pasi:
    – transformarea companiei de autostrazi in societate comerciala la nivel national sau in mai multe societati comerciale una pe fiecare regiune.
    -evaluarea autostrazilor existente : sa zicem 6 mild euro care sa fie aport in natura a statului la aceste SC
    -cooptarea (prin licitatie)prin cresterea capitalului social a unui investitor privat sa mai multor investitori ptr SC sa zicem 51% din capitalul SC
    Asadar societatea va avea cca 6 mld bani lichizi ptr investitii (poate fi un aport in numerar in mai multi ani 3-5 in functie de necesitatile de investitii conform planului de dezvoltare)
    -accesarea fondurilor UE sau UE ptr regiuni ptr constructia autostrazilor.Astfel la o contributie proprie de circa 20-30%+fonduri nerambursabile 70-80% se pot construi in urmatorii 3-5 ani in valoare de altri 1500-2000 km (6-10 mld euro)
    -taxarea accesului dupa model italian a acceslui pe autostrada (si acolo sunt mai multe SC ce gestioneaza autostrazile) dar indiferent unde te urci si cobori pe autostrada esti taxat o sngura data in functie de km parcursi.
    Infiintarea mai multor societati comerciale pe una/regiune este mai avantajoasa deoarece:
    – se pot accesa fonduri mai multe ptr construire unor autostrazi de interes regional: ex Sebes Turda; Craiova-Pitesti;Iasi -Pascani
    -se pot coopta mai multi investitori mai mici si da astfel sanse mai multor investitori

    Evident anumite probleme de ordin legal si tehnic se pot rezolva:
    -monopol al SC ptr constructia autostrazilor
    -limitarea drepturilor noi SC in stabilirea preturilor si accesului pe autostrada
    -concesionarea terenului pe perioade f lungi de timp
    -timpii de varsarea aportului in numerar
    -perioada recuperarii investitiilor
    -regimul exproprierilor (il poate face in continuare statul ce va ramane proprietar..)
    AVANTAJE:
    -management privat in constructie si intretinere:garantat preturile ptr constructie nu vor mai fi aberante
    -respectarea timpilor de executie
    -costuri reale
    -respectarea planului de investitii si de autostrazi noi si functionarea pe regulile avantajului comercial (nu va mai fi posibila o investitie aberanta de tipul Bucuresti Alexandria)
    Este evident ca acolo unde interesul investitorilor a putea fi major (Banat, Muntenia, Transilvania) aportul la capitalul social al SC de 51% ar insemna mai multi bani in numerar.
    ce zice de varianta asta?

    Răspunde
     
  • Mutcoglo Misu
    Ianuarie 16, 2015 la ora 09:10

    Solutia cea mai usoara si ieftina pt construirea acestei autostrazi este semnarea unui contract cu o companie din China. In max 2 ani va fi gata.
    DAR UNIUNEA EUROPEANA SAU AMERICANII NE LASA??
    SIGUR NU

    Răspunde
     
  • Dan
    Ianuarie 15, 2015 la ora 21:54

    Una din teoriile conspiratiei este ca pana nu cumpara mari smecheri de parlamentari mai toate pamanturile de pe si de pe langa traseul autostrazii prin diferite artificii, nu se va da drumul la nimic.
    Planul/traseul il stiu ei, doara or fost colegi de partid, si toate secretele se comunica spre folosul partidului, dar mai ales spre folosul propriu.
    DECE ZIC ASTA?
    1. Zona Metropolitana Brasov sa extins pana dincolo de Predeal. Tot ce trece prin zona delimitata i se vor aplica alte taxe, alte proceduri, alte “comisioane”
    2. Daca DNA-ul ar verifica lista celor despagubiti de Stat fiindca autostrada a ajuns pe pamantul lor vei vedea ca mare parte din ei sunt strans inruditi cu sau chiar mari parlamentari si baroni locali
    3. De cati ani ne chinuim cu autostrazile, niciodata nu s-a pus problema ca autostrazile sunt UN INTERES NATIONAL, si prin urmare sa nu se taraganeze ani la rand cu despagubirile, sumele care se platesc pe suprafete sa nu fie cele mai scumpe din Europa (cand hectarul de pamant la noi e cel mai ieftin) si sa se mai simplifice procedurile legale cu pamanturile
    4. tot au ceva cu bitumul ala, ca turnam la straturi de asfalt, si si ala prost, si ne costa enorm. In loc sa facem si noi autostrazi ca afara, unde e piatra-balast-ciment+fierbeton+1 strat de asfalt

    Răspunde
     
  • constantin
    Ianuarie 15, 2015 la ora 20:03

    pai si nu sunt completate?

    Răspunde
     
  • constantin
    Ianuarie 15, 2015 la ora 20:02

    Toti dar toti cei care au scris inaintea mea au dreptate si adaug!
    OARE CAND NE VOM DESTEPTA SI UNI PENTRU A CONSTRUI CEVA REAL SI DURABIL?
    NOI PENTRU NOI!!!

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Ianuarie 15, 2015 la ora 18:39

    Eu nu inteleg un lucru.
    UNde sunt banii de la rovinieta?
    Unde sunt banii din acciza la carburant de 7eurocenti?
    Unde sunt banii din impozit la masina?
    Unde sunt banii de la taxa prima inmatriculare?
    Unde sunt banii de la taxa de mediu?
    CUM DRACU NU SUNT BANI? CUM NE POATE MINTI PONTA CA NU SUNT BANI?
    Si de ce sa mai platesc 7 lei, ca intru pe autostrada, nu este construita din taxele pe care le platesc, de ce sa platesc iar ca o folosesc?
    Hotie curata. DUBLA, TRIPLA impozitare. Asa ceva este posibil numai in ROMANIA.

    Răspunde
     
  • liviu
    Ianuarie 15, 2015 la ora 17:21

    În 2 ani dacă se fac 100 de metrii pe zi autostrada ar fi gata. E chiar asa de greu?iar un preț rezonabil ar fi 10 milioane per km.

    Răspunde
     
    1. La 100 de metrii pe zi o fac eu cu familia.
      Ianuarie 16, 2015 la ora 16:22

      O suta de metri pe zi îi fac eu cu familia!

      Răspunde
       
  • Emil Wagner
    Ianuarie 15, 2015 la ora 17:04

    Este un contract pe bani publici făcut de guvern. Oare poate domnul Președinte Johannis să dea măcar o sugestie? Ar fi cazul, deoarece Primul Ministru este direct sau indirect parte contractantă, nu numai prin guvernul său.

    Răspunde
     
  • Mihai Serban
    Ianuarie 15, 2015 la ora 16:55

    Drumul de la valea Doftanei este o utopie, acum acolo exista o poteca de mers cu piciorul. Dn1 este la ora asta plin pe ambele sensuri 24 ore din 24, ziua turisme, noaptea vehicule grele. Localnicii din statiuni nu pot traversa strada, ne mai vorbind de deplasarea cumasina. Asistenta sanitara a localnicilor dar si a turistilor este intarziata, salvarile deplasindu-se cu greutate.
    Aerul este la fel de poluat ca si in Bucuresti(Piata Romana)Nu vad de ce Bucurestenii se mai deplaseaza la asa zisul “Munte”, doar pentru a respira acelasi aer poluat pe care il respira zilnic acasa. Incercati sa va puneti in locul unui localnic care nu-si poate duce viata in jurul acestui drum aglomerat, DN1.In final sunt pentru construirea autostrazii, verificand sumele propuse ca si costuri.URGENT.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Website
Comentariul*
 caractere rămase