2015

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

Primul sentiment pe care îl ai după ce te trezeşti dintr-o beţie este deruta. Nu ştii, de multe ori, nici cine eşti, durează ceva până realizezi unde eşti, iar apoi încep întrebări de tipul cât de rău am comis-o şi, în fine, ce ar trebui să fac acum. (Evident, ştiu aceste lucruri din poveştile altora despre beţie 🙂 )

Indiferent cât alcool ai consumat de Revelion, primele zile din anul nou au aceste caracteristici, specifice beţiei. Asta pentru că, la fel ca şi sfârşitul de an, beţia îţi dă sentimentul unui final, al unui punct de întrerupere în timpul tău biologic, peste care treci şi, nu se ştie de ce, ai vrea cel puţin să te reinventezi, dacă nu cumva să o poţi lua de la capăt.

De fapt lucrurile nu stau deloc aşa, fiecare secundă vine după o alta la fel de lungă, fiecare an se continuă pe fundamentul celui trecut, fiecare început e doar un început aparent, în fapt, implacabila, continua şi egala trecere a timpului ne dă nouă, oamenilor, avantajul de a construi pe ceva şi imposibilitatea neiertătoare de a ne rupe cu totul de ceea ce am fost înainte de o beţie sau de un Revelion.

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-image-goals-female-hand-writing-numbered-list-chalk-blackboard-image44989416

Aşa şi cu 2015 ăsta, care începe acum. El nu poate fi separat de 2014, chiar dacă finalul neaşteptat al anului trecut ne-a dat tuturor sentimentul că s-a schimbat ţara. Nu, ea nu s-a schimbat nici pe 16 noiembrie şi nici în noaptea de peste ani. S-a schimbat doar perspectiva, ni s-a schimbat poate şansa, ocazia, dar hei, câte ocazii n-au venit şi n-au trecut pe lângă noi… aproape la fel de multe ca şi resurecţiile prin care am evitat, în ultima clipă, un dezastru ce părea … cum altfel… inevitabil.

Ei bine, 2015 este doar perspectiva scurtă a naţiei noastre. Nu vom putea probabil, nu vom avea timp, până la finalul acestui an, decât să ne organizăm pentru o perspectivă mai lungă. Dar, tocmai de aceea, 2015 este un an crucial pe care n-ar trebui să-l (mai) pierdem.

Din punct de vedere politic… Schimbarea guvernului ar fi, în primul rând, o pierdere de timp. S-a schimbat acu’ în decembrie, s-a verificat faptul că Ponta are majoritate, restul e can-can. Ceea ce contează, însă, este ca noul Executiv (guvern+preşedinte) să lucreze bine împreună, susţinuţi de majoritatea parlamentară. Dacă această ecuaţie nu funcţionează, da, vom începe să vorbim de un nou guvern şi chiar de o nouă majoritate.

Pe care aş prefera-o rezultată din alegeri, iar nu din trădări, şi din raţiuni de moralitate politică, dar, mai ales, pentru că trădarea are întotdeauna un preţ, iar el este plătit de regulă din bani de la buget. (Aşa că, mare atenţie!, cei care vă doriţi neapărat schimbarea majorităţii prin transferuri în cadrul actualului Parlament.) Aș prefera, totuşi, un 2015 stabil politic, căci în 2016 avem iar alegeri, iarăşi circ.

Din punct de vedere administrativ şi constituţional, 2015 ar trebui să fie anul unor mari reaşezări. Coeziunea politică nu înseamnă lipsa dezbaterii, iar noi avem nevoie să dezbatem şi să reaşezăm atât sistemul constituţional, cât şi pe cel administrativ şi, mai ales pe cel bugetar. Sub o formă sau alta trebuie să găsim calea depolitizării acestui sistem, să facem loc meritocraţiei şi să punem bazele unei dezvoltări pe termen lung. Pentru asta este nevoie de mai multe înţelegeri transpartinice, de vreo două-trei pacte naţionale, care vor fi respectate indiferent cine ajunge la putere.

Din punct de vedere economic, mi se pare mie, lucrurile sunt mai simple… O să râdeţi… Dar cum nimic nou nu s-a inventat în noaptea dintre ani, economia va merge bine atâta timp cât ea rămâne mainframe-ul primelor două domenii. Dacă toate reformele politice, administrative şi constituţionale ţin, în primul rând, cont şi se bazează pe dezvoltarea economică, atunci dezbaterea economică va deveni cadrul, motorul lor, va deveni implicită. În esenţă, ea se reduce la o singură întrebare – cum creăm locuri de muncă? Că stimularea investiţiilor… că salarizare… că taxare… toate vin, de fapt, în aceeaşi cheie.

Deci, 2015… hai, c-a-nceput! Iar timpul trece egal, implacabil şi ireversibil, chiar dacă cei care îl pierd au sentimentul că pentru ei a trecut mai repede.


P.S. Din raţiuni care n-au legătură cu trecerea timpului, ci cu posibilitatea organizării unor producţii suplimentare, am decis să începem difuzarea emisiunii Biziday luni, 12 ianuarie 2015, de la ora 22:00.

Comentarii prin facebook

33 răspunsuri la 2015

  • popescugeorge
    Martie 6, 2015 la ora 13:02

    Domnule Moise Guran,In anul 2013 pe data 0910 ora1630 am fost victima unui accident rutier in Ploiesti pe trecere de pietoni.Dupa cercetarea dosarului sadispus clasarea,Mai nou am primit osomatie de la ANAF de plata sumei de 150lei cheltuieli de judecata. Am multe enigme legate de acest dosar. Este o rusine mare ce se intanpla inacest dosar.

    Răspunde
     
  • Morar cosmin
    Ianuarie 7, 2015 la ora 23:57

    Domnule guran va respect f mult ma uit la emisiunea dv de cate ori pot va urmaresc din Italia si as vrea sa va rog frumos da ca puteti sa faceti o emisiune cu tema( c’è trebuie sa faca romani k sa Lucreze in tara lor)aveti si sinteti o echipa fantastica.va rog dati-ne niste idei pt k suntem satui sa lucram pt straini.astept raspuns dc puteti si deabea astept sa inceapa emisiunea luni. Cu respect cosmin.

    Răspunde
     
  • alain
    Ianuarie 7, 2015 la ora 15:16

    Buna
    Prin acest mesaj, eu va informez ca eu sunt un creditor cinstit, care vine în ajutorul deprimat oameni într-adevar nevoie de un împrumut. Solicita oferte meu de împrumut de la persoane de încredere si onest cu care pot trata caz fara orice dezamagire pentru ca eu sunt un om de cuvant si dau credite mai bune pentru clientii mei fara orice dezamagire. Am bun venit Arata-mi dai suma ai nevoie de o perioada de solvabilitate de alegerea ta. Meu dobanda este de 2%. Am luat toate dispozi?iile mea astfel încât meu oferte de împrumut se întâmpla în termenul de bun cu ajutorul meu sef de stat major. Sunt constient de necesitatea de a face persoanele fizice si de profesionisti un leverage real strategice pentru lupta împotriva saraciei, inclusiv prin crearea de noi întreprinderi si locuri de munca. Fondurile platite la un cont bancar si timpul este de 72 de ore de la primirea din piesele voastre. Va trebui sa semneze un acord de împrumut si certificat de asigurare, deoarece meu oferte sunt furnizate de asigurare de viata. Atunci aveti de gând sa prezinte-mi un semn de recunoastere a datoriei, dar acest primirea de fonduri de pe contul bancar sau transfer. Prima lunar de plata se va face trei luni dupa absolvire sau primirea de fonduri pe contul tau bancar. Aveti o gama larga de amortizare dupa primirea de fonduri pe contul care va va ajuta pentru rambursarea lunara.Apoi mai presus de toate acest lucru se potriveste, as dori sa stiu valoarea pe care doriti sa împrumute astfel încât sa va trimita lista de documente trebuie furnizate pentru deschiderea folderul si înregistrarea dumneavoastra.

    Cum vrei sa împrumuti € sau $:…?

    Durata de rambursare a sumei:…?

    Va aflati în ce tara…?

    Contact: alain_le.clere@live.com

    cu stima.

    Răspunde
     
  • Bogdan
    Ianuarie 7, 2015 la ora 00:19

    @Moise:
    „…chiar dacă cei care îl pierd au sentimentul că pentru ei a trecut mai repede”

    Ceva nu se pupa in logica de mai sus dl Moise 🙂
    Asadar, cel ce munceste o zi intreaga si se trezeste seara ca nu stie „unde a zburat ziua”, de fapt a pierdut timpul? Hehe 🙂

    Eu imi doresc pe 2015 sa apara o emisiune concurenta pe un alt post TV sau in mediul online…pt ca e aiurea sa tot astepti sa vezi o emisiune care ba nu se difuzeaza pt ca realizatorii s-au dat prea mult cu sania in concediu, ba e meci de fotbal intr-o seara, etc.

    Răspunde
     
  • lendo kalendo
    Ianuarie 6, 2015 la ora 13:52

    A vb un prost….invata sa limba :))))……you are anglais….adik ……bah lui doamne doamne….io placut prosti ca prea multi o facut…tarane….pun pariu ca lucrezi la stat
    cred ca pe la fisc sau ceva de genu……acolo is toti felu de idioti……bai bote…da tu ai auzit de mine….? Vezi ca is din asta care e pe vrajitorie……cum ii zice ma….aha ce descantece….ma intelegi….cu bobi mah

    Răspunde
     
  • lendo kalendo
    Ianuarie 6, 2015 la ora 11:20

    Bai….oltene…da as fi citit articolul tau as fi zis ca
    esti oltean…ba chiar as fi si pariat…..esti plin de aberatiii
    Ba fratilor….pe cand navigando on the internet….am vazut.
    pe unu..chica mare vrajitor..:)))) plm…bah si cica asta vedea in viitor…..ba mai mult…..cica putea si sa le schimbe.
    foarte urat din partea lui…..partea interesant, ii ca cea zis ala sa intamplat…in ciuda aparentelor vagi de libertate….
    Acum ce zisei oltene vrei sa vezi in viitor?
    Normal ca …….!

    Răspunde
     
    1. Bote
      Ianuarie 6, 2015 la ora 13:02

      Lendo kalendo!

      Invata sa limba si garmatica romana, apoi pune-ti pesimismul obscur pe net!!!!!

      Răspunde
       
  • VictorL
    Ianuarie 6, 2015 la ora 09:50

    @Moise.An nou fericit,cu indeplinirea tuturor dorintelor!
    A plecat Basescu…A venit Johannis…Toate bune si frumoase iar sarbatorile au trecut.
    Ce facem de acum incolo?Nimic…Eu unul mai am de sarbatorit o vreme,dar eu nu contez.
    Din cite tin minte Basescu la Cotroceni nu avea bani nici de lumina,ca i-i taiase Ponta.Johannis are sau a adus de-acasa?Cine pe cine cheama la raport?Constitutia ne spune ca Johannis e sef dar Basescu nu ne placea.Acum cum facem sa-l facem sef pe Johannis,acuma cit nu incepem sa-l injuram si pe asta?
    Ponta a lasat ciocul mai mic,o vreme, de teama romanilor…N-a tinut gigorita cu alea 7,4milioane.Au devenit romanii basisti tocmai cind a plecat Basescu.
    Parlamentarii au schimbat si ei jargonul ca e pericol…Sunt periculosi cei de afara cind au drept la vot.Trece si asta…
    Un nou inceput cu un guvern care inca nu s-a apucat de treaba,un presedinte care inca nu stie unde a nimerit si ce trebuie,un parlament plin de smecheri care nu stiu incotro bate vintul ca sa-si intoarca si ei pinzele,si cu restul romanilor care de acum trebuie iar sa-si plateasca impozitele…
    100 de zile de criza,ca sa scapam de Ponta?pai la atitea suspendari si crize mai conteaza una?..Ar fi mizilic dar nu au romanii norocul asta…
    A scazut Euro fata de Dollar…Si Dollarul fata de Pound…Si Leul fata de toate,dar asta nu mai zice nimeni la stiri.La stiri se zice despre Rubla ca s-a dus in cap,odata cu petrolul vindut de rusi si ca suntem destepti ca avem eoliene si pereti izolati…Noroc ca le-au facut aia dinainte…

    Răspunde
     
  • Paul
    Ianuarie 6, 2015 la ora 05:03

    Domnule Guran,

    Va dau dreptate cu guvernul liberal. Nu sunt pentru guvernare. Nu am citit macar un rand despre planurile lor. Nu putem conclude altfel decat ca nu au nici unul. Sa si-l faca intai. Nimeni sa nu treaca examenul fara sa-si faca temele.

    Dar ce faceti cu Ponta? E o rusine pentru Romania. Nu e de suportat. Toata lumea crede ca Romania e de nevindecat. Trebuie sa plece. Sa il numeasca pe Rusu de exemplu. Exista un motiv foarte clar – a incalcat constitutia.

    Un pic de inspiratie din tari bine organizate nu ar strica. De exemplu m-am uitat la taxele locale ieri. Si ce sa vezi – tehnicalitate. Se pare ca unora (Ponta, Dragnea) le plac numerele.
    Dar taxele de proprietate trebuie sa reflecte cheltuieli reale: scoli, transport local, politie, pompieri, administratie locala, constructie/curatenie/desapezire a drumurilor locale.
    Toate astea impreuna ar trebui sa fie un procentaj din valoarea de piata a proprietatii. Si sumele sa fie in clar in hartia de taxe pe care primaria o trimite fiecarui proprietar. Daca primaria vrea un politist (mai mult) sa poata sa-l plateasca.
    Pe de alta parte trebuie sa fie clar cat din TVA ramane judetului unde este platit. De exemplu 15% din cele 25% sa ramana judetului. Nu sa fie repartizat de la centru. Brasovul vrea un mic aeroport, daca oamenii aproba atunci sa poata sa il plateasca.
    De asemenea cat din taxa pe salariu ramane judetului. De exemplu America are o proportie de 1 la 3 (in medie). Adica daca ai 16% cota unica, atunci 4% revine judetului. Cand se fac drumuri interjudetiene, judetul trebuie sa participe cu aceiasi cota.
    E mai bine sa se deie autonomie judetelor. In felul acesta nu va mai fi o relatie dubioasa intre administratia centrala/judetiana/locala.
    Sigur ca fiecare in parte trebuie obligatoriu sa elaboreze planuri cu cea ce locuitorii satului/comunei/judetului vor sa faca in limita resurselor bugetare. Desigur acestea pot fi facute prin vot de catre locuitorii arondati consilierului municipal local.
    In felul acesta cetatenii recastiga control pe banii care ii platesc.
    Nu mai vorbesc ca auditorul Romaniei trebuie sa auditeze cheltuielile guvernului local/judetian/national pentru cheltuielile facute, graficul lor si obligatoriu legitimitatea lor , adica intrunesc aprobarea majoritatii. Si sigur daca vrei sa imbunatatesti o strada(locala/judetiana/nationala) incepi cu cea care a platit cele mai multe taxe. Meritocratia trebuie sa functioneze.
    Consilierii trebuie s-a raspunda pentru lucrari. Primarul nu trebuie sa vada banii. El sa verifice legalitatea/desfasurarea lucrarilor/platilor.

    Poate ar merita facut portretul robot al administratiilor locale/judetiene/nationale.

    La Multi Ani!

    Răspunde
     
    1. saba
      Ianuarie 6, 2015 la ora 08:28

      Domnu Paul, nu prea o am cu partidele romanesti (si in general cu partidele) pentru ca nu vad nici o utilitate in existenta lor. Dar in continuare vorbiti despre lucruri interesante. Dar mai intii, ” Va dau dreptate cu guvernul liberal. Nu sunt pentru guvernare” – unde vorbeste domnu Guran despre liberali? Johannis vine din PNL si iacata-l Presedinte. Asta nu inseamna ca este la guvernare? Sau a ajuns acolo onorific si ca sa iasa cu pensie prezidentiala?
      Ma rog. „Zarurile au fost aruncate” si Domnu Guran vorbeste de „ecuatia noului executiv să lucreze bine împreună, susţinuţi de majoritatea parlamentară” si ca prefera „un 2015 stabil politic”.
      Iar acuma dvs il zgiltiiti pe Ponta. Spuneti „Un pic de inspiratie din tari bine organizate nu ar strica”, ceea ce suna fantastic – care sunt alea sau cel putin ce intelegeti prin „bine organizat”?
      Dar la lucruri serioase, ca si mie imi „plac numerele”.
      Vorbiti de taxa pe proprietate – ma uit pe ca-mi trimit astia odata pe an si vad tot ce spuneti, procentual 1.2% (gunoiul si intretinerea drumurilor este o suma fixa). Nu stiu pe ce v-ati uitat, dar sa stiti ca nici un guvern nu ia bani fara sa spuna de ce ii ia – daca dvs dati banii si nu stiti de ce ii dati, este un pacat. Iar daca guvernul roman v-a luat totusi niste bani in acest mod, v-ati umplut de bani. O sa vin sa-mi dati si mie ca v-am ajutat – plecati direct la Haga, la Drepturile omului.
      Mai departe vorbiti despre „un politist (mai mult”. Intimplarea face ca stiu in America cam cit cistiga un politist si probabil ca nici in Canada nu-i mai putin. Si am estimat ca un politist traiste anual, pe seama a 120 de case. Ma rog, mai sunt o serie de pezevenchi prin birouri, dispecerate, gardieni si pipite – deci probabil ca un politist cu masina cu tot (mai sunt si de aia mai ieftini, cu motociclete), dar clai peste gramada (cum rezulta de alt fel si din ce mai spun ei, fara sa minta) ar reveni in orasele mari cam 200 politisti la 100,000 de locuitori. Apreciind cam 4 locuitori intr-o casa, iaca-ta ca n-au mintit: este un politist la 500 de locuitori (din motivele aratate, pe strada vedem totusi mai putini – la inmormintare in NY am vazut citeva mii, dar au venit si pezevenchii. Deci este simplu, stiti citi locuitori aveti in localitate, numarati politistii si vedeti daca v-au tras in piept.
      Dar ce retinem este ca grosul pleaca la buget si este firesc.
      Prima data TVA a aparut in Franta (1954) dupa care s-a luat toata lumea. In Romania a aparut in 1993 impreuna cu Armonizarea legislatiei romanesti cu lagislatia UE – apropo de „inspiratie din tari bine organizate”. Am incercat sa aflu rolul oficial al fondului colectat din aceasta taxa, mai exact despre modul in care este folosit, dar sa dea dracii (nu sunt atit de ahtiat sa-mi fac membership pentru treburi ca astea) – stiu ca este ilegal sa tii ascuns asa ceva iar daca chiar as avea nevoie, ii platesc unui avocat sa-si sparga capul. Ce este sigur este ca ajunge tot la buget, ca altfel puscaria ii maninca. Dar tot am gasit ceva: „O cota prelevata din taxa pe valoarea adaugata colectata de statele Uniunii Europene constituie un venit al bugetului Uniunii”. Vedeti?
      Ce sugerati dvs (15% din 25%), nu este clar: 15% sau 3.75% sa ramina la judet? In orice caz nu stiti cit pleaca la UE (dar este sigur ca nu pleaca de la judet), si tocmai de aia este mai subtire treaba cu autonomia judetului. Vorbiti frumos despre aeroport si aprobarea oamenilor si sunt deacord. Dar nu tine, este un pic mai dificil. Am lucrat pentru guvern la constructii de drumuri. Se fac si matrapazlicuri – daca merge de ce nu? Dar cind nu merge, si se mai nimereste cite un talimb ca mine si nu merge, apar totusi situatii reale si pe bune ca trebuiesc suplimentari de fonduri. Si totul se justifica la virgulita cu ecplicatiile tehnice de rigoare. Si suplimentarile se obtin – fac si aia prin minister ce fac si se obtin. Deci, de unde? Din ce doriti dvs sa lasati sa plece la centrala? Si de unde stiti dvs (ca un oarecare, ca tot omul care aproba sa se faca aeroportul) ca proiectul n-o sa coste mai mult si din lipsa de fonduri lucrarea este lasata in paragina si se pierde chiar mai mult – ca daca nu este nu este? Inca odata, nu spun ca nu aveti dreptate, dar cind sugerati ceva este de presupus ca cunoasteti problema si o ginditi pina la capat.
      Vorbiti de ce este in America (chestia cu 1 din 3), nu mai vorbesc de drumuri ca am vorbit, dar la modul general – stiti ca fiecare stat are alte legi? Nici pretul la benzina nu este acelasi. Unele state au piatra si altele au porumb – cit il costa piatra sau porumbul pe ala care nu are? Macar specificati statul unde este treaba cu 1 din 3 si putem discuta.
      „cetatenii recastiga control pe banii care ii platesc” – exact oameni ca dvs sa fie cit mai multi, cu initiativa si dorinta de mai bine. Dar decit sa-si sparga capetele cu ameteli din care nu mai iese nimeni intreg, nu-i mai simplu sa aiba controlul pe rezultate? Vreau aeroport. De care? International, sa plec unde vreau si sa vin de oriunde. S-a facut, va costa un bilion. Dar sa aibe si bufet, Un bilion si o tira. Cind este gata? Cind vad bistarii va zic. Pai in Brasov suntem un milion de oameni si abia stringem anul asta 400 de milioane din taxe, iar la anul Dumnezeu cu mila. Dvs ati incepe o lucrare pe aceasta baza? Cum va spuneam” ministerul facea ce facea si ii scotea. Si atunci iti spune si contractorul: in 2 ani este gata, ca plateste bugetul, nu judetul. Bugetul central care are termene lungi si scurte si este treaba lui sa-si sparga capul. Dvs vreti aeroportul si-l veti avea. Va vedeti de munca dvs si va platiti taxa. Dupa 2 ani, nu-i aeroportul cum l-ati vrut si ati batut palma sau nici nu-i gata – iesiti in strada: fira-r mama voastra de potlogari! Dar stiti pentru ce iesiti, si stiu si aia. Pina la urma se va termina cum trebuie, chit ca pentru asta au sa lucreze pe salarii injumatatite, 8 zile pe saptamina si facuti cu ou si cu otet in fiecare minut. Cind o afla toata tara ce s-a intimplat la Brasov, mai chitaie vre-un contractor sau vre-un ministru la alta lucrare? Asta este controlul public! Nu ca ies in strada ca aia din HonKong, care habar nu aveau de ce sunt acolo.
      Meritocratie, portrete, obligatii … prea complicat si pina la urma aia au dreptate si dvs … si cu banii luati – n-au plecat americani si cu fondurile europene si cu obligatiile statului roman si au lasat si autostrada neterminata?

      Răspunde
       
      1. VictorL
        Ianuarie 6, 2015 la ora 10:37

        @Saba.Americanii au luat banii doar pe ce au facut.Au fost dati la o parte pentru ca aveau preturi…Pe ai nostri care faceau mai ieftin i-am bagat la puscarie ca dadeau si spaga nu aveau doar preturi.Si uite asa am ramas numai cu preturile si fara autostrazi.Acum costa deszapezirea 18000E/km si se ocupa de ea armata.De incasari,nu…
        Romanii care invata in tara si lucreaza apoi in lume sunt oameni si au drepturi,nu animale.Incearca sa scapi de apucaturile alea vechi cind tovarasii sau capetele de vaci furajate erau la fel.
        Dictator incearca sa aduci la putere in Canada,ca aia de acolo poate nu stiu ce inseamna.Noi aici stam bine asa si mai avem doar sa invatam cum sa bagam la puscarie politicienii corupti.Treaba grea dar nu imposibila…
        Nimeni nu-i de neinlocuit si va exista viata si dupa Ponta cum exista si dupa Basescu,Johannis si care citi vor mai fi.

        Răspunde
         
  • saba
    Ianuarie 6, 2015 la ora 03:45

    …sentimentul unui final… întrerupere în timpul tău biologic… de ceea ce am fost înainte de o beţie… ştiu aceste lucruri din poveştile altora despre beţie – de la mine stiti alte treburi, dar le-ati sters. Foarte frumos, totusi, dar filozofic vorbind ce facem?
    „perspectiva scurtă a naţiei noastre = …decât să ne organizăm” – daca asta inseamna, foarte bine, pentru ca nu stiiam. Dar daca DOAR ne organizam, din ce traim in acest „an crucial” fara ” să-l (mai) pierdem”?
    „economia va merge bine atâta timp cât ea rămâne mainframe-ul primelor două domenii”- adica: „Din punct de vedere politic…” si „Din punct de vedere administrativ şi constituţional .. şi, mai ales pe cel bugetar”? Cam intortocheat acest „mainframe” sau „E usor a scrie versuri cind nimic nu ai a spune”.
    Si sa vedeti de ce:
    Daca tot „sistemul constituţional, cât şi pe cel administrativ şi, mai ales pe cel bugetar” trebuie „reasezat” pe o „Coeziunea politică” pe care tocmai dorim „să găsim calea depolitizării acestui sistem” – adica cum… „pacte naţionale”?
    Si ca „noi avem nevoie să dezbatem” este foarte bine spus, dar daca dezbatem numai ce trece unora prin cap si dtergem ce spun altii, ce dezbatere este …aia?
    Hai sa o scurtam:
    Cea mai buna cale de depolitizare este desfiintarea ei, adica a partidelor. Ce mai tura-vura, scoatem „ecuatia” din tara si atunci nu mai ” este plătit de regulă din bani de la buget”. Stabilitate 100%. Si orice program economic va fi respectat si continuat de oricine vine la putere, pentru ca nu mai exista invrajbire … politica.
    Acuma fara sa ridem, economicul este cel mai serios si NE-simplu de fel. Implica cunoasterea resurselor, prioritatilor nationale, refacerea pe baze noi – reciproc avantajoase – a relatiilor economice internationale. Abia dupa toate ecestea urmeaza gindit un plan national de refacere a economie care sa asigure independenta tarii. Unele posturi de televiziune isi propun sa dezbata „the erosion of national/economic sovereignty vs globalization” si mi se pare interesant. Un comentator spunea ca este mai bine cu termene scurte decit de acelea lungi – eu cred ce cele scurte trebuie potrivite pe cele lungi, este mai sigur si mai clar asa.
    Chestia cu „crearea locurilor de munca” este precis una gazetareasca, dar inventata dupa ce a aparut politica. Pentru ca dpdv economic, „crearea locurilor de munca” nu spune nimic. Fireste, cind pui in functiune o fabrica, hop si necesitatea de forta de munca. Deci trebuie sa deschizi fabrica si n-o deschizi cu locuri de munca ci cu cap si cu resurse, in limita posibilitatilor (mereu crescinde a unei economii in dezvoltare) si conform prioritatilor stabilite (de o conducere administrativa centrala unde sa poata fi colectate, constant si in timp util, toate informatiile).
    Abia acuma discutam despre un sistem administrativ, cind stim ce vrem sa facem si suntem cu totii deacord – adica tot poporul, ca sa nu ne apucam de dezbateri in timpul lucrului. Un manager mai intii isi lamureste scopul activitatii (proiectul) si se asigura de mijloacele de productie, pe urma isi cauta sefi de echipa si angajeaza oameni. Chestie de cronologie. Dar si de Constitutie, cind discutam la nivel national. respectind aceasta succesiune a operatiilor evitam sa ne organizam taman cum nu ne trebuie.
    Deci cam asta-i „cheia” si nu se pierde nici timpul.
    Uitati, reasezarea emisiunii la o data corecta este functie de ceea ce doriti sa faceti (obiectul muncii) si nu dupa cum ati stabilit initial, dpdv administrativ.
    Vorbe:
    „to heal people is great, to hurt people is easy”, la fel si cu economia.
    „vei fi dorit sa faci un mic rau pentru a putea face un bine mai mare”, unuia care vrea sa face numai bine.
    „am crezut ca lupt pentru Dumnezeu si vad ca este pentru bogatie si pamint, si mi-e rusine”, unul care nu mai vrea sa „democratizeze pe altii”.
    Balian: „Ce este Jerusalim pentru tine?”, Saladin: „Nimic .. si totul” (Kingdom of Heaven).

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Ianuarie 5, 2015 la ora 19:56

    LA MULTI ANI!
    Bla, bla, bla vorba lunga saracia omului.
    Iar dezbateri, iar multe vorbe fapte putine.
    Avem nevoie de un dictator, care sa ne puna la munca. Sa ne taie ajutorul social si orice fel de ajutor(ai mananci, nu steangul de gat sau te duci la munca).
    Toti parlamentariisi guvernantii trebuie sa vada neaparat filmul cu VLAD TEPES, unde boierii(parlamentari, guvernanti primari sefi consilii judetene, cosilieri) s-au imbogatit iar omul de rand a saracit si sa cocosat de taxe si impozite.
    CRIZA se aproprie. Apropo MOISE euro isi incepe ascensiunea. Pinochio Isarescu ce mai spune acum, cand baietii destepti manipuleaza piata?

    “Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine”-Ion RATIU
    „Am facut 13 ani de puscarie pentru un popor de idioti”-Petre TUTEA,
    Oare e adevarat?
    Tot Petre TUTEA ” (Vlad Tepes) are meritul de a fi pus pe tronul Moldovei pe cel mai mare voievod român, pe Stefan cel Mare. Cu armele! Are meritul că l-a si bătut. Si are mai ales meritul că a coborît morala absolută prin tepele puse în cur la nivel absolut. Dormeai cu punga de aur la cap si ti-era frică să n-o furi tu de la tine. ăsta-i voivod absolut, Vlad Tepes. Păi fără ăsta istoria românilor e o pajiste cu miei!”
    „Inainte sa avem nevoie de lideri avem nevoie de cetateni”- Emil Constantinescu fost presedinte al Romaniei.
    „Speranta este pentru fraieri”
    „Un lucru iti este indiferent pana cand te implica pe tine”
    „Ordinea trebuie totusi sa primeze asupra libertatii si sa reprime depasirea bunei cuviinte”
    „Este o crima ingrozitoare sa iei sudoarea cu fierul”adica NU il poti jefui pe aproapele tau de rodul muncii lui, sa il exploatezi pe om si sa traiesti pe seama sudorii lui.
    Astea unele din princiipii.

    “Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine”-Ion RATIU
    “Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine”-Ion RATIU
    “Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine”-Ion RATIU

    Răspunde
     
  • ??????
    Ianuarie 5, 2015 la ora 18:28

    Anul se pare că începu cu o devalorizare a leului în condițiile în care nici pentru euro nu se anunță o zi prea bună ?
    Considerați că și dumnealui a mizat pe mahmureala românilor și s-a apucat să profite încă din primele zile ale anului ?
    O fi având de gând să facă vreo infuzie de lei în piață pentru mărirea masei monetare în circulație ?
    Astfel de situații parcă v-ar duce cu gândul că și-ar fi petrecut revelionul la BNR pentru a nu pierde momentul propice devalorizării leului ?
    Considerați că europenii au început să-l copieze iar domnul Mugur Isărescu plusă mizând pe devalorizarea leului față de euro ?

    Răspunde
     
    1. saba
      Ianuarie 6, 2015 la ora 03:50

      „devalorizarea leului față de euro” este asemanatoare cu devalorizarea rublei fata de dolar, adica vax albina – nu spune nimic pentru romani dar ii imbogateste pe straini.

      Răspunde
       
  • Mihai
    Ianuarie 5, 2015 la ora 16:10

    Pai poate acum in 2015 ne desteptam cu adevarat. Nu prea mai merge cu jumatati de masura. Am incercat de 25 de ani treaba asta. NU MERGE. Pentru cei care sunt mai pasnici din fire si nu au prea multe de pierdut, cum ar fi o familie si copii, solutia e exodul. Marea Britanie, Irlanda, tarile din nord, Canada, Australia chiar si state emergente ca Malaezia, India sau Brazilia. Oriunde, din aceste tari este mai bine si sunt perspective mai bune decat in Romania. Pentru cei care au pierdut prea mult solutia este iesitul in strada si nu doar demostratii pasnice ci si manifestari violente impotriva fortelor de ordine. Ceausescu n-a cazut pana cand nu s-a tras. De ce ar fi diferit cu o clica ce s-a imbogatit de pe urma unui sistem mafiot? Credeti ca se vor satura si vor pleca pur si simplu ? Oamenii astia nu stiu sa faca altceva. Sunt ca un virus. Ei si rudele lor va vor capusa pana cand veti ajunge in pragul disperarii. Trebuie sa formam o coalitie din oameni neiregimentati politic si sa ne cerem drepturile. Si sa nu cerem aprobare nimanui. Libertatea si suveranitatea nu se obtin cu aprobare de la vreun birocrat ticalos. Se platesc cu sange. Stiu ca este greu de imaginat, ca oamenii simpli nu pot lupta cu jandarmi si sute nemernici din SRI, dar odata ce primii pasi vor fi facuti, vor exista si interese pentru sprijin logistic si pregatiri de lupta. Trebuie doar sa fim cerebrali si sa avem curaj

    Răspunde
     
  • Mariana
    Ianuarie 5, 2015 la ora 13:30

    La multi ani,un an mai bun tuturor,atit tie Moise,cit si celor din echipa ta precum si ascultatorilor tai(sau privitorilor ).Cel mai mult si mai mult de la acest an si de la urmatorii,pe linga dorintele obisnuite as vrea sa fim mai buni cu noi insine si cu ceilalti din jur,parca e prea multa rautate si incrincenare,priviri incruntate,pumni strinsi,scrisnet de dinti,vorbe care lovesc….sau mi se pare mie ….

    Răspunde
     
    1. saba
      Ianuarie 6, 2015 la ora 03:55

      Nu vi se pare. Este vorba de interese .. private, la tot pasul. Spunea cineva foarte bine: „este nevoie de un dictator”.

      Răspunde
       
  • Pingback: ”To do list” 2015 | România curată
  • Adrian
    Ianuarie 5, 2015 la ora 09:10

    Fiecare zi in care Romania il are ca prim ministru pe Ponta este un pas in directia gresita.
    Stai si te intrebi de ce se incapataneaza acest om sa fie acolo. Dar apoi constati ca respectivul isi da ordonante de urgenta pentru propriul interes (unde era urgenta dintre craciun si rveelion apropo?). Constati ca Avocatul Poporului este doar cu numele asa, el fiind in fapt o persoana obedienta si santajabila de catre premier.
    Dar asta este politica si nu influenteaza deloc economia nu? Eventual doar atunci cand nu sunt bani de autostrazi, salarii medici si profesori…

    Răspunde
     
    1. saba
      Ianuarie 6, 2015 la ora 03:58

      Si daca n-ar fi fost Ponta, pe cine ati pune? Numai asa de curiozitate?

      Răspunde
       
      1. Adrian
        Ianuarie 6, 2015 la ora 16:17

        Razvan Orasanu , Lucian Isar etc . Nimeni nu e de neinlocuit. Sau doar Ponta e…

        Răspunde
         
  • George
    Ianuarie 5, 2015 la ora 09:05

    La multi ani!
    Long live Moise !

    Răspunde
     
  • S
    Ianuarie 5, 2015 la ora 05:42

    Cum ar fi ca Biziday sa fie de la 9 si Vorbeste liber de la 9:30?
    implica o scurtare a emisiunii Biziday, dar ar fi loc de vorbit liber pana tarziu, cand incepe Starea natiei.
    Desigur, asta nu include comparatia ratingurilor emisiunilor, sau discutia despre includerea reclamelor, e doar bazata pe dorinta de a vedea Biziday mai devreme.

    Răspunde
     
    1. saba
      Ianuarie 6, 2015 la ora 04:05

      Apropo, am urmarit si eu de vreo doua ori „Starea natiei”. Odata, de doua ori, are haz. Pot zice ca-i chiar distractiv. Dar ca emisiune permanenta si jumate de ora de fiecare data… devine exagerat de prostesc si plictisitor. Prefer Biziday – domnu Guran reuseste sa mai si spuna cite ceva.

      Răspunde
       
  • Claudiu
    Ianuarie 4, 2015 la ora 21:15

    Kristina, tu ai expus o situatie foarte macro-economica. Poate nu vor fi schimbari asa de mari, dar schimbarile care vor fi sunt sigur ca vor fi inspre bine. Ia exemplul mentalitatii care o avea o parte din populatia Romaniei ca votul lor nu conteaza. Ziceau ceva de genu ”eu sunt doar unul, votul meu nu conteaza”. Ei uite ca acel un vot a fiecaruia dintre noi a facut diferenta la alegerile prezidentiale. Chiar daca nu se vor schimba cifrele alea care le-ai scris, fiecare lucru pozitiv care se intampla in tara asta conteaza indiferent cat e de mic. Fiecare loc de munca, fiecare leu investit… si e de datoria noastra sa promovam aceasta gandire.

    Răspunde
     
    1. saba
      Ianuarie 6, 2015 la ora 04:25

      De fapt, oameni (saraci, ministrii, guvernanti si business (saracie, coruptie, inbogatire) aduce mai mult cu microeconomica. Nici votul nu l-as baga la macro, pentru ca tine de decizia individuala.Iar votul, in conditiile in care a fost facut, nu a facut nici o diferenta (sinonime: conteaza, inseamna ceva, are o influenta), si dvs doriti sa se schimbe ceva („Chiar daca nu se vor schimba”). Daca, si numai daca, pe lista candidatilor ar fi fost si cei pe care i-am fi vrut si care au si dovedit ca sunt capabili si merita, numai, si numai atunci … merita. Dar „fiecare si datoria noastra” au venit (sau le puneti in discutie dupa alegeri – cam tirziu, nu-i asa?

      Răspunde
       
  • Inspirescu
    Ianuarie 4, 2015 la ora 20:33

    Soarta unei tari pe termen lung se construieste cu pasi mici pe termen scurt. Proiectul de dezvoltare al Romaniei este ca si constructia unei Case de Carti/House of Cards. Atentie la fiecare carte pusa in constructie!

    Referitor la „singura intrebare”, cred ca poate fi „fine tuned” daca se completeaza astfel: „cum putem sa cream multe locuri de munca bine platite”?

    Răspunde
     
    1. saba
      Ianuarie 6, 2015 la ora 04:32

      “cum putem sa cream multe locuri de munca bine platite”? – nu putem. Plata este un rezultat final al activitatii omului (munca, mai intii si rasplata, la urma). Iar numarul lor, al locurilor de munca nu este bine sa fie mai mare decit … populatia activa a tarii. In rest este vorba despre planificarea economiei („management” la nivel national).

      Răspunde
       
  • dan
    Ianuarie 4, 2015 la ora 20:06

    Ca sa fiu „rau” : inca 7 zile de vacanta pe 2015 ?:)

    Răspunde
     
  • Kristina
    Ianuarie 4, 2015 la ora 19:21

    ! 3 din 5 romani sunt foarte saraci,
    !! 4 din 5 ministrii sunt corupti,
    !!! 100% dintre guvernanti sunt foarte bogati.
    crede cineva ca vom putea schimba asta in 2015?

    Răspunde
     
    1. Victor Mihai Baran
      Ianuarie 4, 2015 la ora 21:44

      Doar românii uniţi şi ne manipulaţi pot schimba clasa politică. Cu o nouă clasă politică care să nu fie coruptă se poate rezolva.O constituţie cu legi ne interpretative care să fie pentru tot muritorul. Fără imunitate parlamentară care duce implicit la hoţie. Crerea de locuri de muncă(nu de stat la palavre şi cafele) Şi mai sunt multe nu le pot cuprinde pe toate. Dar esenţa este aceasta.

      Răspunde
       
      1. saba
        Ianuarie 6, 2015 la ora 04:58

        „Cu o nouă clasă politică care să nu fie coruptă” – chiar credeti asta? Daca da, sincer da, sunteti perfect de Presedinte. Dar daca veti fi huiduit in 30 de zile, inseamna ca n-ati fost sincer (ursul la miere, si puternic si … miere).
        Mai intii, „O constituţie cu legi”, adica Comstitutia este constituita din legi? Pai aici este o greseala filozofica: Constitutia este … constituita dintr-un pachet de dorinte si cereri din parte poporului; Constitutia nu poate si nu trebuie sa impuna nimic, din motivul ca este constituita din ceva care nu mai este nevoie sa fie impus.
        „legi ne interpretative” – n-ar mai ajunge nici hirtia si nici creionul Pamintului, sa mai adaug si vietile pamintenilor de la „facere” si pina mai tirziu. Pai de aia avem judecator, cu facultate, ca sa interpreteze. Altfel, ca o „answering machine”, te asculta si iti da legatura cu … verdictul. Si gata. Va amintiti de povestea cu Sultanul: „si tu ai dreptate”, si Sultanul avea dreptate.
        Nu numai la locul de munca, oriunde, poti face ce vrei, pentru ca esti liber. Dar libertatea inseamna drepturi si obligatii – si asta este o parte din … esenta, care trebuie repetata pina nu mai iese de unde a intrat. Asta tine de constiinta sociala: nu muncim pentru noi, muncim pentru toti ceilalti (si ei la rindul lor pentru noi).
        In aceste conditii, sunt convins ca vor fi schimbari, dorite de noi toti. Dar nu in 2015, pentru ca … oameni suntem. Si asa s-a facut … lumina.

        Răspunde
         
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase