Primele efecte ale scăderii CAS… mai la primăvară

Publicat la data de de Moise

blog-taxe

de Moise Guran

Ne apropiem de finalul de an şi am tendinţa de a interpreta mai toate ştirile într-un registru mai optimist. De ieri avem un nou președinte și, firesc, acesta l-a și invitat pe premier la Cotroceni. 2015 va fi, sper, un an de pauză electorală, fără alegeri, fără suspendări sau referendumuri, un an în care să vorbim mai mult despre cum putem ridica economia, decât despre cum putem folosi electoral economia.

După prima lună în care statul a aplicat o reducere de 5% a contribuţiilor de asigurări sociale, a încasat cu 4% mai puţini bani în contul CAS. Asta NU înseamnă neapărat că, iată!, după prima lună, avem o reacţie pozitivă a mediului de afaceri la această măsură, căci sezonalitatea ne arată că, toamna, firmele angajează oricum mai mulţi oameni, iar octombrie, luna pentru care s-au plătit contribuţiile, în noiembrie, este una de creştere de activitate.

Mai mult decât atât, bugetul statului a consemnat, în aceeaşi lună, o creştere a încasărilor din impozitele pe venituri şi din cele pe profituri. Logic, patronii au preferat, fie să dea nişte prime în plus pe unde se ştiau datori către angajaţii cei mai buni, sau, banii pe care nu i-au mai dat statului din ieftinirea costului cu forţa de muncă s-au dus în profit, pe care, de asemenea, statul îl impozitează.

Ponta PetrescuUna peste alta, acum, după ce au trecut şi campania electorală şi controversele legate de bugetul pe anul viitor, aş vrea să precizez că această măsură de campanie electorală – reducerea CAS înainte de alegeri – îşi va atinge, probabil, sensul de a stimula economia prin crearea de locuri de muncă, cel mai probabil, de prin primăvară.

Ideal ar fi ca statul să se ţină şi de programul de investiţii şi, dacă s-ar putea acestea, să ajungă într-o măsură mai mare în lucruri serioase, decât în şpăgi prin off-shore-uri. Ar fi mai mult decât suficient pentru a obţine, anul viitor, o creştere economică de cel puţin 3% şi nici bugetul statului n-ar trebui să mai aibă probleme.

În continuare susţin că stimularea muncii prin reducerea taxării acesteia are efecte infinit mai bune şi mai predictibile decât o reducere generală a TVA-ului.

Comentarii prin facebook

27 răspunsuri la Primele efecte ale scăderii CAS… mai la primăvară

  • unu analfabetul si fara bun simt
    Decembrie 24, 2014 la ora 20:32

    Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine”.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Decembrie 24, 2014 la ora 18:30

    Viceguvernatorul BNR, expertul(!) L Voinea ne-a spus ca criza a trecut, dar mai este nevoie, asa, de un efort din partea tuturor pentru relansarea economiei patriei noastre. Desigur, prin „tuturor” a inteles, dupa cum a si mentionat, populatie, banci, intreprinderi. Ce a uitat in enumerarea sa dl. L Voinea este institutia din care provine si unde si-a lasat tovarasii: guvernul. Probabil este constient de lipsa de competenta si, in consecinta, de efectivitate in activitatea [de altfel, redusa] pe care o desfasoara membrii cabinetului. In orice caz, orientarea de stanga a actualului Consiliu de administratie al BNR ar trebui sa fie in acord deplin cu guvernarea socialista a d-lui Ponta, zis Che Guevarra. (Asa isi spunea pe cand era alaturi de „fratele” Crin Fidel Castro.)

    Răspunde
     
  • saba
    Decembrie 22, 2014 la ora 16:16

    Dupa ploaie vine soare dar si dupa soare vine ploaie. La fel si cu optimismul si ce o veni dupa el…
    „stimula economia prin crearea de locuri de muncă” – este clar ca orice patron sau sef de departament simte cind are nevoie de mai multa forta de munca si creeaza aceste locuri din necesitate, atunci cum vine chestia asta ca stimulez … necesitatea? Chiar daca prin reducerea CAS se presupune ca firma va beneficia de un fond suplimentar, asta este suficient sa creezi locuri de munca? Continui sa inteleg o functionare normala a mecanismului prin regasirea participantilor intr-o economie organizata (planificata pe termen lung si centralizata in mina statului).
    „statul să se ţină şi de programul de investiţii” – ca uite, tot pe stat pica magareata. El sa programeze investitii – din ce bani? Din colectarea taxelor. Pina aici s-a redus CAS (din motive de strategie stimulatorie). Acuma vad „stimularea muncii prin reducerea taxării acesteia”, adica alta strategie stimulatorie care face acelasi lucru – reduce fondul de investitii (de parca numai pe esta?), si mai departe … scrie in carte. Au sa spuna unii ca este vorba de fonduri europene – dar eu vorbesc de cei 20% (uneori chiar si mai mult) si chiar si de conditiile impuse de UE pentru scopul si modul folosirii acestor fonduri, care nu rareori se potrivesc ca nuca-n perete cu prioritatile reale ale economiei nationale.
    Si la primavara vin ploile. Pe bune. V-ati umflat barcile? In California aia se plimbau cu caiacele prin intersectii – erau fericiti, pai asta n-a fost nimic.

    Răspunde
     
  • golan
    Decembrie 22, 2014 la ora 15:34

    chiar daca reducerea tva nu are efecte previzibile, aceasta reducere este necesara pentru a putea avea o economie competitiva. trebuie sa creasca procentul de incasare al tva prin declararea mai multor tranzactii si acesta va putea fi redus fara alte riscuri.

    Răspunde
     
    1. saba
      Decembrie 22, 2014 la ora 16:38

      Cind vorbim de reducerea TVA si o corelati cu competitivitate, intelegeti ca de fapt sugerati materii prime sau produse nefinite/auxiliare ieftine?

      Răspunde
       
    2. Constantin
      Decembrie 26, 2014 la ora 14:06

      CAS ar trebui sa scada la angajat. Stiu teoria cu privire la consumul de bunuri importate si sunt partial de acord cu ea. In fond TVA este o taxa pe consum. Taxarea diferentiata a consumului este o masura anticoncurentiala, stimuland anumite activitati economice, sectoare, ramuri etc. Totodata, se deschid noi cai pentru evaziune. Scadearea TVA ar trebui sa fie aplicata la tote produsele. Motivele pentru care TVA a crescut nu mai exista inprezent.

      Răspunde
       
  • Constantin
    Decembrie 22, 2014 la ora 15:10

    De ieri avem un nou presedinte si, firesc,…” _ Pai, vedeti dumneavostra, se petrec lucruri nefiresti cu noul presedinte, cel care a venit la Cotroceni pe valul dorintei de schimbare. Spre exemplu, cea pe care noul presedinte a propulsat-o in fruntea PNL, in locul domniei sale, d-na Gorghiu, si-a inaugurat functia cu o vizita umila si umilitoare pentru cei care sperau la schimbare la Antena 3. Apoi, consilierul D Mihalache a ramas neclintit pe functie. Cred ca entuziasmul celor care doresc schimbarea este exagerat si prea grabit.

    Răspunde
     
    1. Kristina
      Decembrie 22, 2014 la ora 18:47

      L_am votat pe Klaus Johannis pt.ca nu aveam de ales(mai cu seama in turul 2).
      Insa convingerea mea ramane ca nu in doi sau cinci ani vom trai „efectul Iohannis”in Romania,ci mult mai tarziu.
      Omul ,din cate vorbeste este de buna_credinta,problema e cu cei din spatele domniei sale.
      Azi am avut nesabuinta sa ma exprim in virtual,vizibil impotriva celor care au capusat economia tarii timp de 10 ani!
      Am fost”mitraliata”inclusiv de o cetateana romanca lucratoare prin Honolulu.
      Ce naiba o fi fost ea atat de fidela regimului basescu?
      Oricum…,vedeti ca sa ajungi presedinte de tara nu_i un lucru la indemana oricui…

      Răspunde
       
  • Serban
    Decembrie 22, 2014 la ora 14:56

    Domnule Guran, ar trebui sa informați pe cei multi care habar nu au, cât costa crearea UNUI LOC DE MUNCA. Astfel oamenii ar înțelege care este efortul unui investitor si nu vor mai crede personajele care promit milioane de locuri de munca la o bătaie din palme.
    Sunt convins ca statistica dispune de aceasta cifra. Eu sunt de acord cu academicianul Grigore Moisil care spunea „statistica este stiintza care vrea sa te convingă ca dacă stai cu o fesa pe o plita încinsa si cu cealaltă pe o bucata de gheatza in medie trebuie sa te simtzi bine” (iarmulte cifre furnizate de INS ii dau dreptate) totusi…….

    Răspunde
     
  • Roxana I.
    Decembrie 22, 2014 la ora 14:53

    ”În continuare susţin că stimularea muncii prin reducerea taxării acesteia are efecte infinit mai bune şi mai predictibile decât o reducere generală a TVA-ului”

    Probabil ca aveti dreptate (sunteti mult mai documentat ca mine in acest domeniu si in general), insa eu (iarasi) nu va impartasesc 100% opinia. Eu cred ca o combinatie de mai multe masuri (si reducerea taxarii pe munca, dar si reducerea macar graduala a TVA, spre exemplu plus alte masuri care sa compenseze aceste ”minusuri la incasari”) este posibila…

    Personal sunt de aceesi parere cu Andrei (de mai sus) ca in Romania – raportat la puterea de cumparare a majoritatii oamenillor – TVA de 24% e mult prea mare (bineinteles cu anumite exceptii). Personal, mi-as dori sa vad guverne cu solutii si masuri creative (daca se poate spune astfel) si in acest domeniu. Adica, mai pe romaneste, vreau sa vad si eu pe cineva care sa-si propuna reducerea macar graduala a TVA (de ex. scad TVA in anul asta cu 1% si timp de 2 ani evaluez efectele acestei masuri si eficientizez cheltuieli, iar dupa aceea vad daca pot sa merg in continuare in sensul asta – am dat un exemplu ipotetic…).

    PS: execelenta emisiunea de sambata, am urmarit-o cu mare atentie.

    Răspunde
     
  • Madalin Guglea
    Decembrie 22, 2014 la ora 14:45

    1)Tot sistemul de pensii e putred si nerusinat. Daca cotizezi conform legii 35 de ani cu cate 31,5% (integral daca esti PFA),(10,5% salariat + 21%patron daca esti salariat)din venitul brut iar durata medie de viata este de 76 de ani pentru barbati in Romania, insemnand ca primesti pensie 76-65=11 ani, adica de trei ori mai putin decat durata contributiei, atunci de ce mama dracului pensia reprezinta doar 45% din salariul mediu si nu 90% cat ar reiesi din calcul ? Raspuns = pentru ca din banii colectati la fondul de pensii se platesc si pensiile nesimtite ale militienilor, securistilor,judecatorilor, procurorilor si CAP istilor care n-au contribuit in viata lor la aceste fonduri.
    2)Avand in vedere asa zisul deficit la fondul de pensii (creat prin „reforma basista” de plata a pensiilor nerusinate pentru militieni, securisti, procurori si judecatori dar si a milionului de amarati CAP-isti, din fondul celor care contribuie cu CAS )care este suplinit de la buget, pensia este si va deveni din ce in ce mai mult o indemnizatie sociala pentru incapacitate de munca datorata varstei. Singura solutie pentru echilibrarea bugetului de pensii de stat este trecerea lui integrala la bugetul general iar pensiile de stat sa fie egale pentru toata lumea si anume egale cu pensia medie nationala = suma colectata impartita la numarul de asistati sociali, indiferent daca au fost muncitori, doctori, militieni sau securisti, procurori sau judecatori In fond toti batranii au aceleas nevoi de hrana si intretinere. Tratamentul si medicatia urmand a fi subventionate pentru aceasta categorie de varsta.
    3)Din totalul populatiei ,doar 3,5 milioane
    participa activ la creearea PIB-ului restul fiind , pe drept sau pe nedrept, consumatori de PIB de felul : bugetari, pensionari,copii si tineri, asistati sociali , toti dependenti de bugetul la care nu contribuie de fel.Fiind cu totii un fel de popor bugetofil si bugetofag , toti ar trebui sa aiba un singur barem de
    calcul al indemnizatiei sociale cam cum
    era in comunism. Cine vrea mai mult n-are decat sa paraseasca sistemul si sa treaca in tabara celor care produc PIB-ul. Cine nu, sa se multumeaasca cu pensia alimentara de la stat.

    Răspunde
     
    1. Emil
      Decembrie 22, 2014 la ora 16:26

      Mici „detalii” care conteaza:
      „care n-au contribuit in viata lor la aceste fonduri.”
      Ce fonduri? In ce ani?
      Cum se „alimentau” aceste „fonduri” in anii aia?
      Poate daca am sta sa ne INFORMAM, am putea sa GANDIM mai relaxati si mai la OBIECT.
      Altfel?
      Dispute INUTILE daca nu sunt daunatoare 🙂
      Scuze,
      Emil

      Răspunde
       
    2. DanT
      Decembrie 24, 2014 la ora 01:07

      si sa nu uitam de „Revolutionarii” nostrii cu mari merite, care din 90 in coace au ajuns de la 4.500 la peste 25.000 – printr-un sistem de fraudare care e condus de sus. Si nimeni nu se sesizeaza sa opreasca furtun, nici macar DNa. Ei primesc lunar de la stat intre 1500 si 2900 lei… de unde? tot de la noi.

      Răspunde
       
  • Marian Androne
    Decembrie 22, 2014 la ora 14:29

    Reducerea CAS nu va avea niciun effect deoarece unii angajatori au pierderi din taxa pe stalp, ceilalti se vor lua dupa primii. Pe o sera de legume de 2000 mp cu toate dotarile, ridicata prin finantare europeana, s-a achitat 3300 lei in acest an si se va achita 2200 la anul!

    Răspunde
     
    1. jciprian
      Decembrie 23, 2014 la ora 03:12

      Mai sunt si alte taxe, acolo unde nu sunt stalpi au inventat alte taxe, de ex m-am pricopsit cu nustiu pentru ce taxa de mediu, destul de mult 10.000 ron/am, adica profitul brut pe 2 luni. In esenta cei de la mediu spun ca marfa pe care o comercializez e transportata pe paleti, care acesti paleti dupa folosinta se arunca in natura si polueaza. Au si fixat un nr fix de kg pe palet, chiar am cantarit un palet si am descoperit ca legea mediului ma fura cu 5kg la fiecare palet. Acum nu stiu cum polueaza, ca daca il arunc in natura este revendicat in maxim 5 minute

      Răspunde
       
      1. saba
        Decembrie 23, 2014 la ora 05:38

        Nu stiu ce marfa aveti, dar daca ati avea propriul trensport v-ati putea lua paletii inapoi sau daca aveti clienti permanenti puteti face o intelegere sa colacteze paletii si sa vi-i dea inapoi la fiecare transport. Pe aici in Canada, astia nu lasa nimic, iar cind nu mai sunt buni ii da la tocat (rumegus) pentru care primesc bani. Zgirciti rau, dar si amenzile mari.

        Răspunde
         
  • Andrei
    Decembrie 22, 2014 la ora 13:45

    Moise, cum e posibil
    Germania salariu mediu net 2100e, TVA 7% la toate alimentele
    Romania salariu mediu net 400e, TVA 24% la tot ???

    Răspunde
     
    1. Emil
      Decembrie 22, 2014 la ora 16:28

      O varianta este ca in Germania muncesc nemtzi.
      Va pare un fleac?
      Si patronii sunt nemtzi; alt fleac?

      PS In cat timp s-a ajuns acolo?
      Doar curios 🙂

      Răspunde
       
      1. saba
        Decembrie 22, 2014 la ora 16:49

        Este corect ce spuneti dar semnificatia este alta decit cea pe care banuiesc ca o lasati sa se intelega: neamful nu este mai destept sau romanul mai puturos. Germania nu se lasa calcata in picioare cum se lasa Romania, si asta se reflecta in timp in economia proprie – totul se aduna, nu se spulbera.

        Răspunde
         
        1. papillon
          Decembrie 22, 2014 la ora 20:42

          Romania e calcata in picioare in primul rand de ”demnitatile romanesti ” ,deci de unde respect din afara .Dupa razboi nazismul in Germania a fost exterminat si s-a putut reconstrui pe teren curat si solid.In Romania oamenii deformati de comunism inca decid in institutii de stat de importanta strategica pentru interesul de grup si partid.

          Răspunde
           
          1. saba
            Decembrie 22, 2014 la ora 21:34

            Demnitatile de care vorbiti sunt reprezentantii cui le-au ales. Dar ce este interesant este ca electoratul continua sa-si inchipuie ca dupa ce au aruncat lozul in urna si-au terminat obligatia – abia acuma incepe treaba, dar este mai usor si mai comod de injurat si criticat fara sa pui umarul si chiar piciorul daca este nevoie.
            Nazismul nu s-a terminat, a existat nu numai in Germania ci si in alte parti iar astazi se manifesta virulent nu numai in Germania – ce ziceti de America si Ucraina, doar de exemplu? Dar contextul era despre economice, deci ce lagatura cu nazismul?
            Or fi in Romania „oameni deformati” din diverse morive dar sunt si o puzderie de oameni „formati” in strainatate sa duca tara de ripa (de tradatori si vinzatori ati auzit?), sa mai dau exemple cu DNA plin cu americani sadea si daca scotocim,gasim si prin Justitie – sau pur si simplu doriti sa ma vedeti spinzurat?

             
          2. papillon
            Decembrie 22, 2014 la ora 22:11

            Legatura dintre nazism si economice este educatia omului politic ca model pentru societate .Stiu de existenta nazismului acum dupa atatia ani ,dar , cel putin atunci, renasterea economica a Germaniei s-a facut si cu ”punctul 8 al declaratiei de la Timisoara”.

             
          3. papillon
            Decembrie 22, 2014 la ora 23:06

            A se citi… ”punctul 8 al proclamatiei”

             
          4. saba
            Decembrie 23, 2014 la ora 02:38

            Da domnu papillon, am citi Proclamatia cindva si am recitit-o si acuma. Este vorba de legea lustratiei („o persoană poate candida pentru funcţia de preşedinte, dar poate fi blocat să ocupe funcţia de prim-ministru dacă trecutul său intră sub incidenţa legii lustraţiei”) la romani care recent se pare ca va fi discutata si in UE (urmare evenimentelor din Ucraina).
            Si tot nu am inteles raspunsul: „este educatia omului politic ca model pentru societate”, dar am spus deja ca omul acela este ales de popor. De ce l-a ales daca nu este ce ar trebui sa fie pentru economie?
            In alta ordine de idei, stiti de cine a fost scrisa proclamatia? Intreb pentru ca despre George Serban am citit cindva ceva, inainte de a se intoarce in tara si a disparut de pe internet – ciudat ca acuma tot ce se stie despre el este legat strict de articolul 8. Personal, despre aranjamentele astea pe internet nu-mi inspira credibilitate, referitor la persoanele respective. De asta va intreb daca dbs stiti mai mult decit ce apare acuma pe internet. Ca totusi pina in 1989 a mai facut si omul asta ceva (copii n-a facut ca probabil n-a avut timp). Iar jurnalistica se poate face oriunde si pentru oricine. Nu sunt suspicios pentru ca stiu ce am citit dar fara acoperire nu merita sa vorbesc, chiar daca el nu mai este. Nu comentez textul, doar am sa mentionez ca nu sunt convins ca un fost bun comunist nu poate fi un bun capitalist, invers, s-a dovedit ca un rau comunist poate fi si un rau capitalist – Iliescu, despre care nu am o parere prea reusita, inca de pe vremea cind eram in tara, s-a exprimat: „un accident de imaturitate”. Ce spun eu ar putea sa explice ce a spus el, iar el a dovedit-o cu mineriadele, cel putin.

             
    2. un turist
      Decembrie 22, 2014 la ora 20:07

      Andrei:Daca din 84 milioane lucreaza peste 44 milioane si pe partea cealalta din 18-20 milioane(nu stiu exact nr. locuitorilor din Romania)lucreaza 3-4 milioane atuncu nu trebuie sa ne mai punem intrebari.Si gastronomia are TVA de 9%.
      -Emil:Dupa razboi USA si RUSIA au distrus Germania TOTAL plus ca au mai furat tehnologie si capete luminate nu a fost usor sa ajungi in stagiul actual.Si poporul German a facut foame si a dus-o greu.Parintii mei cistigau in ind.chimica un salar de vreo citiva Pfenningi pe ora. Totul este organizarea si vointa de a invinge greutatile si Nu a se vaita toata ziua.
      -In prezent Germania se gindeste la suspendarea sanctiunilor catre Rusia din cauza ca se simte deja pe piata economica.Industria Auto care este coloana vertebrala a economiei Germane incepe sa se supere si sa simta rezultatul negativ. Si ca atare cu reducerea de 5% cine stie ce va fi la anul,in orice caz mai bine NU!!!!!cit sinem marionete americane.

      Răspunde
       
  • inexter
    Decembrie 22, 2014 la ora 11:16

    ar trebui sa apreciati mai mult cele doua masuri economice luate anul acesta(CAS-ul si scutirea de impozit pe profitul reinvestit) indiferent de cine a fost initiatorul lor,toate decizile luate de orice guvern sunt politice si eventual electorale

    Răspunde
     
    1. sorin
      Decembrie 22, 2014 la ora 16:41

      Cu mentiunea ca scutirea pe profitul reinvestit este asa de greu de aplicat incat nu stim daca poate beneficia cineva de ea. Oricum nu micile afaceri.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase