(P) Deprecierea rublei nu va avea efecte semnificative asupra României

Publicat la data de de Moise

rubla

de Mihai Nichişoiu (Global Macro Strategist, Tradeville)

Criza valutară din Rusia va fi dificil de reglat, întrucât cauzele acesteia sunt mai degrabă externe, însă efectele negative ale deprecierii rublei asupra României ar trebui să fie nesemnificative. Cel puţin deocamdată, nu avem o criză în regiune sau a pieţelor emergente, în general, iar filierele propagării vreunei crize a rublei către sistemul financiar şi economic al României nu sunt solide.

Nici variabilele cu care este corelată deprecierea monedei ruseşti – declinul cotaţiilor petrolului şi aprecierea dolarului american – nu se conturează ca elemente destabilizatoare ale economiei româneşti. În ceea ce priveşte declinul abrupt al cotaţiilor petrolului, preţurile combustibililor locali sunt, de regulă, relativ inelastice, mai ales atunci când cotaţiile internaţionale scad.

Aprecierea dolarului american nu are efecte, în condiţiile în care România nu este o economie emergentă cu deficite impresionante ale contului curent şi, mai mult, nu a experimentat în ultimii ani vreo euforie a unor intrări masive de capital străin, care să rişte o decontare violentă într-un mediu al unui dolar american tot mai puternic.

Pentru rublă, pe termen mai lung, perspectivele rămân sumbre. Deprecierea acesteia ar putea să ia o pauză, dacă petrolul se stabilizează, iar dolarul american se corectează negativ. Însă, atât declinul cotaţiilor petrolului, cât şi aprecierea dolarului american reprezintă fenomene structurale, cu un trend dificil de inversat.

Deprecierea rublei s-a transformat într-o criză valutară la începutul acestei săptămâni, când, deşi Banca Centrală a ridicat substanţial dobânda cheie la 17%, rubla a pierdut, în numai câteva ore, aproape o treime din valoare, în faţa dolarului american. Foarte probabil, Banca Centrală va interveni direct în piaţa valutară şi/sau va majora dobânzile din nou, dar evoluţia viitoare a rublei va ţine mai degrabă de contextul global-macro, în general, şi de cotaţiile petrolului, în particular.

Determinanţii interni ai deprecierii sunt nesemnificativi. Motivaţia investitorilor de a retrage capitaluri din Rusia, pe filiere pur geopolitice, e probabil să se fi diminuat puternic în ultimele câteva luni. Influenţa administraţiei politice de la Kremlin în activitatea economică nu s-a simţit aproape deloc în acest an. De asemenea, Banca Centrală a Rusiei, sub conducerea Elvirei Nabiullina, a luat decizii coerente şi prudente.

În schimb, rubla este lovită de factori externi puternici. Cotaţiile petrolului, cu care rubla este corelată direct şi puternic, au pierdut aproape jumătate din valoare în ultimele luni. În SUA, Rezerva Federală se apropie de prima creştere a dobânzii cheie, după 2006, iar această perspectivă antrenează o apreciere puternică şi generalizată a dolarului american – o premisă, din nou, negativă pentru valutele emergente, inclusiv pentru rublă.

Pentru a urmări evoluţia rublei, vă puteţi deschide un cont demo.

Dacă aveţi întrebări, Tradeville vă stă la dispoziţie cu mai multe detalii: intrebari@tradeville.eu

Comentarii prin facebook

17 răspunsuri la (P) Deprecierea rublei nu va avea efecte semnificative asupra României

  • Dan Govella
    Decembrie 22, 2014 la ora 21:10

    Buna seara,dle.Moise,de ce nu incecercati sa promoati si cei care incearca sa coloreze viata? Suntem prieteni pe facebook,si poate intr-o zi va accesorizam cu ceva de calitate,made in. Romania.
    O seara buna,si astept vesti.

    Răspunde
     
  • saba
    Decembrie 22, 2014 la ora 05:59

    Ar putea sa para doar „filozofie”, adica simpla teorie. Eu o vad ca o cale spre a vedea si intelege multe pentru a se ajunge la o unitate de idei. Nu este o ideologie pentru ca fiecare isi pastreaza propriul mod de a gindi. Dar un popor cu o gindire neunitara nu este si nu va fi niciodata un popor unit. Din contra, va fi usor de manipulat de oricine. O stinca n-o urnesti din loc, dar pietrisul, da.
    Ma voi referi la barbarism, civilizatie si evolutie. Barbarismul inseamna suprematia fortei, civilizatia este ratiunea respectului, si evolutia este o succesiune pe etape. Trecerea de la barbarism la civilizatie este o evolutie si.. fara civilizatie, evolutia poate deveni fatala pentru umanitate.
    In general, putem accepta ca lumea moderna a depasit barbarismul, cel putin in modul in care gindim: se mai taie miini si capete, se mai tortureaza, se mai doreste dominarea. Toate acestea mai exista ca o manifestare a puterii, a puterii de stat. Intre state sau asupra propriului popor. Remarc aici ca nu exista nimic intre popoare – nu pe fond religios, etnic sau rasial (aceste fenomene sociale apar numai ca rezultat al manipularii puterii de stat).
    Cel mai popular, cine are „puterea” (sau crede ca o are, obtinuta prin reprezentare) o foloseste (de multe ori neautorizat) pentru a-isi anihila (pedepsi sau sanctiona) concurenta (politica sau electorala) in mod legal (cu ajutorul legislatiei nationale sau internationale) sau ilegal (prin pirghii economice sau militar-politienesti – direct, terorism sau spionaj). Legea este a celor tari (care si-o creaza) contra celor slabi, cei tari au nevoie de ea pentru ca sunt putini, iar cei slabi sunt multi. Deci cine este puternic nu are nevoie de lege, cei tari au nevoie – puterea este in multime nu in muschi.
    A fi civilizat inseamna sa te respecti pe tine insuti, adica sa respecti pe ceilalti, neconditionat, sa le respecti drepturile (acestea decurg din responsabilitatea lor – drepturi si obligatii), inclusiv dreptul la existenta. Daca nu esti liber, nu existi. Libertatea de a gindi, de a te exprima, de a circula (intre continente dar si de acasa si pina la coltul strazii). Deci sistemul de detentie nu este civilizat.
    A gresi este omeneste, chiar si a gresi intentionat (cu rea credinta – sentimentele si dorintele sunt omenesti, salbaticiunile nu au rea credinta, numai … rationalul, o are). Greseala se corecteaza prin intelegere si reeducare – daca educatia a fost uitata, este rolul comunitatii nu al temnicerului. Ssa mai spun ca intr-o comunitate care functioneaza ideal, nu este nevoie de justitie?
    Deci nu lege, nu detentie, nu justitie. Suna a anarhie si asa este in cazul in care comunitatea nu-si asuma in intregime responsabilitatile – si obligatiile nu numai drepturile. Electoratul, de citiva ani in coace, nu a abosit sa tot ceara. Dar mai este cineva care mai si da? Da pe naiba – pina si pensionarii sunt pusi la zid, ca de ce nu mai fac ce au facut si pina acuma. Dar hai sa-i spunem pe nume: parintii sunt persecutati de proprii copii, batrinii persecutati de tineret. Cine indrazneste sa spuna ca nu-i adevarat, sa aibe „putintica rabdare” si o va simti pe pielea lui, dar va fi prea tirziu (pentru el/ea). La fel cum pensionarii au „gresit” ca au imbatrinit, la fel au gresit si hotii, coruptii si corupatorii – este rolul si obligatia comunitatii sa corecteze, sa aduca viata pe fagasul firesc.
    Se spune ca-i mai usor sa nu gresesti decit sa trebuiasca sa corectezi – din toate punctele de vedere, foarte corect. Comunitatea/poporul trebuie sa-si organizeze viata (sociala si economica) astfel incit sa fie evitate pe cit mai mult posibil sansele de a se gresi. Constiinta sociala se educa in comun. In aceste conditii nu vor exista hotii, coruptii, tradari, spionaje, santaje, samd. Crima, adica luarea unei vieti (intentionat sau nu), nu este o greseala – este o situatie incompatibila cu umanitatea, incompatibila cu existenta. Motiv pentru care trebuie … terminata pe loc – pedeapsa capitala.
    Cum se organizeaza viata comunitatii? Simplu: de comun acord. Deci este nevoie de unitate (cum spuneam la inceput). Democratie directa stim cu totii ce este, si pentru ca toate nu se pot face deodata, este nevoie de prioritizare, tot de comun acord. Daca pina aici am inteles cu totii, totul, atunci acest TOTUL trebuie batut in cuie definitiv si constitutional (ca o regula, nu ca o lege). In rest, specialisti pe diverse profesii – girla.
    In acest fel, o comunitate evolueaza devenind civilizata. Daca nu am pomenit nimic de politica (ca o necesitate), inseamna ca nu s-a simtit nevoia. Daca nu am pomenit nimic de o economie competitionala, inseamna ca de aici incepe … fatalitatea (risipa de resurse, criza si macelul).

    Răspunde
     
  • saba
    Decembrie 22, 2014 la ora 05:59

    Deprecierea rublei si semnificatie asupra Romaniei – doua tematici distincte si interesante, nu ca o curiozitate ci ca un fapt important. Este dezbatut astazi pe toate latitudineil (rubla) de cunoscatori si de mediatizanti de diferite culori.
    Dar mai intii: „Ce este de dorit, o minciuna care aduce un zimbet sau un adevar care aduce o lacrima?”
    De fapt, intelegind de la inceput ca economicul este politic iar politicul niciodata economic, facem trecerea spre esenta problemei: eterna lupta dintre doua sisteme. Unii o vad ca pe o expansiune a rusilor si aliatii lor, altii o inteleg ca pe o tendinta de monopolizare a lumii de catre americani. Aceasta lupta este „dificil de reglat”, dar nu imposibil. Dl Mihai Nichisoiu (Tradeville) spune: ” Deprecierea rublei s-a transformat într-o criză valutară la începutul acestei săptămâni”. Mai exact as preciza ca abia recent i s-a acordat atentie, fluctuatii au existat mereu dar nu-i pasa nimanui. Ce se intimpla la rusi, s-a intimplat deja de mult la chinezi. Greseala rusilor este ca le-a lipsit perspicacitatea chinezilor – de a contracara marile capitaluri cu propriile lor arme, forta de munca ieftina si imensa, adoptata de citiva ani si de indieni. Fiecare lupta cu ce are mai mult si mai bun, nu-i asa? Rusii in schimb au exportat hidrocarburi, pe care le au din belsug. Astfel ambele, China si Rusia, si-au creiat capitaluri, rezerve valutare. China si-a devalorizat continu propria moneda contracarind influenta nefasta a valutelor forte asupra propriei economii. Rusii au gresit semnind contracte in valute forte. Ce inteleg prin influenta nefasta? Oferi valori reale (forta de munca si hidrocarburi) contra hirtiei igienice, cum s-a dovedit astazi ca a ajuns dolarul american si, probabil foarte curind, euro. Cel putin, UE nu face popularitate tiparnitelor. USA ne arata cu fiecare ocazie roata turnanta a tipografiei valutare – ce motiv ar avea sa ascunda? China si-a redus pina la disparitie dorinta de a mai achizitiona datoriile americane. Elvetia nu stie cum sa scape de stocurile imense pe care la are in euro, dar nu face zarva ca altfel ramine cu ele. Deci, da, este vorba de „cauzele externe”. Cind Putin a spus in Raportul anual (dar si inainte) ca nu considera corect ca occidentul sa-si refaca economiile pe seama Rusiei, la asta s-a referit (dolarul influenteaza negativ asupra economiei rusesti). Si a inceput operatia de protejare – rubla ieftina intareste economia. Nu de la acest Raport, ci mai devreme – fluctuatiile rublei fata de dolarul american nu sunt recente, abia acuma, se adauga ca efect negativ suplimentar la … neplacerile valutelor forte. Intimplarea face ca nivelul de astazi al rublei, fata de dolar, sa fie identica cu cea de acum citiva ani: au fost momente cind a fost si mai jos, dar nimeni nu a fost interesat si nu a deranjat. De ce asa deodata atita grija de economia ruseasca? Aud de la Obama ca a aprobat vreo 20 milioane (de hirtie igienica) pentru sprijinirea democratizarii Rusiei – asta a trebuit sa o cred, ca s-a spus la CNN.
    ” pe termen mai lung, perspectivele rămân sumbre, Influenţa administraţiei politice de la Kremlin în activitatea economică nu s-a simţit aproape deloc în acest an” – sumbre da, dar nu pentru economia ruseasca care are rezerve reale, plus ca datoriile valutare trebuiesc onorate, la urma urmei, in aur daca nu in altceva palpabil. Cert este ca Rusia si China au abandonat dolarul american ca baza de referinta, pe motiv ca nu are acoperire. Dar datoria creste si despre asta nu se vorbeste, inca. In orice caz, China si-a manifestat un oarecare interes in … Alaska (ca tot se gasesc in Canada la extras petrol). Obama refuza conducta keystone XL (foarte bine pentru mediu), in schimb firmele americane se inghesuie la arcticul canadian. Din cel rusesc, s-au retras sau au fost invitati afara, nu mai conteaza. Mai mult China, ne-mai fiind interesata in acumularea de dolari americani, isi creeaza un nou sistem financiar, bitcoin (care ar putea deveni valuta universala). In principiu, intre parteneri exista o baza de achizitionare de bitcoin si de garantare a valorii acestora. Cum sunt garantati, nu-mi este inca clar (aur sau altceva), cert este ca tranzactia nu se efectueaza fara acesta garantare – deci nimeni nu pierde, toata lumea trebuie sa cistige (moneda electronica avind o valoare reala si constanta, inteleg ca nu va fi afectata de inflatie si la nivel international acesta ar fi un punct cistigat). Germania nu este entuziasmata, dar a introdus-o ca pe o optie, spre deosebire de marile pagubase care nu vor sa li se dea pe fata saracia.
    „Rubla este in zona de confort si nu sunt necesare masuri financiare de reglare a pietei de schimb”, a spus Putin si asta i-a debusolat pe toti – canadienii (sfera de afaceri, nu vorbesc de media si politicieni), in asteptarea unui semn de la rusi, in problema energiei se orienteaza spre hidrocentrale. Profitind de aceasta stagnare economica, unii au timp sa-si construiasca conductele deja planificate in bilaterale. Deci 18 luni, cine are de muncit, munceste. In Yukon se exploateaza aur la 1200 CD/oz. In domeniul minier (zinc, cobalt, aur) Rusia este in topul international, cu locatii diverse. Firesc, China si-a redus consumul si deci cererea de petrol si gaze, dar daca OPEC ii va oferi un discont, ar putea sa-si mai intereasca rezervele, de ce nu.
    Bursa scade si investitorii/pokeristi sunt in deruta, de fapt, pur si simplu nu misca (nu plus nu sec). Deci lumea este sucarita pe rusi, ca i-a bagat in galeata – de parca n-au intrat singur si nesiliti. Recent Gorbaciov (se pare ca Rusia i-a trecut cu vederea, nu stiu daca asemenea timpenii pot fi iertate) arata ca Ucraina este doar un pretext pentru sanctiuni care sa forteze Rusia la subordonare economica, la polarizarea lumii sub americani, si pentru asta USA isi foloseste ce pirghii mai are in UE. Despre Crimeia, arata ca nu se pune problema readucerii Crimeei in Rusia pentru ca nici nu au existat granite interne. Nu-mi este clar de ce spune ca Germania pierde din influenta in UE in timp ce Rusia se apropie de UE – eu vad o apropiere intre Rusia si Germania, si deasemenea o raceala temporara a Rusiei fata de Franta (mai deunazi vad ca echipajul rusesc a parasit Franta – sa inteleg ca Rusia nu mai este dispusa sa astepte nimic de la francezi si o sa inceapa sa-i execute financiar sau din contra, este timpul ca francazii sa livreze pluta in portul rusesc, nu stiu inca – Hollande spune ca sanctiunile contra Rusiei sunt o gluma, adica nu au rost sau ar trebui intensificate? ), ceia ce incurajeza pe germani sa-si impuna anumite puncte de vedere in UE. Saudia si USA tin jos pretul petrolului, pentru a presa Rusia – spune Gorbaciov, daca ar fi fost asa, ce rost ar mai fi avut noul program de sanctiuni americane (fara sa mai spun ca America sufera de un pret ridicat si nu Rusia, Congresul se opune sanctiunilor), iar Saudia coopereaza (politic si esonomic) cu Rusia pe piate Orientului Mijlociu. Cameron pare a fi singurul aliat al lui Obama in privinta sanctiunilor – este firesc, pretul petrolului l-a facut total ineficient in apele nordice ale UK, ascutindu-i pe scotieni la independenta.
    Daca maresti rata dobinzii, cineva spunea ca vei atrage investitorii – adica pe cei care sa ofere fonduri la dispozitia celor care doresc sa ia cu imprumut. Logic, dar cui ii mai convine sa se imprumute? Si atunci, de ce au marit rusii aceasta rata la 17% (de la 10.5%)? Sigur ca nu pentru investitori cu hirtie igienica. Eu vad ca o economie in dezvoltare nu ar trebui sa-si puna problema platii unor dobinzi sau taxe – daca se cistiga, aceste procente vor fi platite fara dificultati. Deci rusii, dupa parerea mea, vor continua sa mentina pretul scazut la petrol, ceia ce va permite amatorilor un acces usor la achizitionare, in timp ce alti producatori (concurenti) vor da chix – piata capitalista libera si concurentiala, nu-i asa? Rusii nu duc lipsa de locuri de munca si pot da si altora, la diverse nivele si in diverse locatii – procentele (in special taxele) vor aduce venituri si la bugetul rusesc, si asta nu-i rau pentru economie. Si totusi de ce au marit rusii dobinda? O crestere economica inseamna o reducere a inflatiei – au nevoie rusii sa-si intareasca rata de schimb? Valuta universala, bicoin, are valoare fixa – cumperi mai multe „pietricele” si deci poti participa mai consistent pe piata internationala, de la egal la egal (cine nu vrea sa fie egal, nu poate intra in sistem – se termina cu influenta celor mari asupra celor mici si fiecare isi comercializeaza ce vrea si cit vrea). Foarte interesant, dar nu mai vad unde isi gaseste loc bursa in acest sistem comercial. Asta este cu adevarat sumbru, pentru parazitii din bursa, care se lipasc la cistigul celor care muncesc.
    De programul economic al Rusiei, asa cum am vazut si din Raportul anual si din conferinta de presa (de 3 ore), Putin a explicat cite ceva. Toata lumea a inteles, unii s-au bucurat, altii nu. Rusia s-a deschis cu bilaterale (China, India, Iran, Turcia, Serbia/Jugoslavia, Cuba, America de Sud, Germania, si chiar cu Canada (lumea de afaceri). Cine doreste va fi bine primit la o participare de la egal la egal prin … bitcoin (te intereseaza doar produsul – oferit sau cautat – n-ai treaba cu producatorul). Sa vrei sa muncesti, ca vrei sa-ti organizezi propria economie nationala si gata – neamestec in treburile interne.

    Răspunde
     
  • Corneliu Punga
    Decembrie 21, 2014 la ora 19:50

    Extraordinar! O analiză superbă atât din punct de vedere economic dar, mai ales, și sociologic! Extraordinar, foarte realist, mi s-au confirmat niște teorii pe care, superficial, le bănuiam și aveam contraziceri cu mulți prieteni. Mulțumesc acestei echipe de profesioniști pentru justa informare a publicului! Dacă mai eram sceptic, acum chiar sunt convins de profesionalismul dv.! Vă rog să vă mențineți! Cu respect!!!

    Răspunde
     
  • mimi
    Decembrie 21, 2014 la ora 16:38

    Deprecierea rublei nu ne va afecta……asa cum nu ne-a afectat in 2008 prabusirea Lehman Bro 🙂

    Răspunde
     
  • usa=masoni
    Decembrie 21, 2014 la ora 00:02

    Se mai intreaba cineva daca economia mondiala nu e condusa de masoni?

    Răspunde
     
  • Regia si Montajul
    Decembrie 19, 2014 la ora 20:24

    ,,Dusmanii omului sunt casnicii lui!,,
    moise, cum talcuiesti tu asta ?

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Decembrie 19, 2014 la ora 20:13

    NU stiu cat de tare il afecteaza pe PUTIN, poate pe omul de rand si investitorii, care unii saracesc, iar investitorii raman blocati pe pozitii.
    Acum sa asteptam raspunsul lui PUTIN, care ar putea sa nu vand prea mult petrol, ar putea creste pretul la gaze pentru europa, sa creasca preturile la multe materii prime si economia mondiala s-ar indrepta iar cu pasi mari spre criza.
    Vom trai si vom vedea.Bagam banii in aur si terenuri agricole. Cele mai bune investitii.

    Răspunde
     
    1. un turist
      Decembrie 19, 2014 la ora 21:10

      Unu: Bagati in tot ce doriti daca aveti de unde dar majoritatea ce are?? Credite pe card,imobiliare sau de alta natura??

      Răspunde
       
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Decembrie 19, 2014 la ora 19:58

    Moise, referitor la emisiunea de la „Avocatul diavolului”. Ai dreptate.DAR?
    Un om care nu-si primeste salariu la timp are nevoie de acel card, pentru ca este craciunul si pentru familia lui.
    Cardul de cumparaturi este pentru saraci, nu pentru oameni care castiga mai mult de 2000 pe luna.
    Un om care nu ii ajung banii sa economiseasca si are mereu gauri, nu-si poate cumpara o masina de spalat, un aspirator, un tv, decat cu acel card, apoi face foamea si taie de peste tot ca sa plateasca rata. Daca ai rata platesti, daca vrei sa strangi nu reusesti.
    Si aceste cumparaturi sunt tot niste economii, pentru ca daca tu ai achizitionat locuinta printr-un credit si o lasi baiatului tau, ai economisit toata viata.
    Tot ce cumpara omul cu acest card de cumparaturi este tot o economisire, numai ca este in natura, nu in bani.
    Cu acest card cumpar aur, plates in rate , an de an, cand mor si las copiiilor, ce le las, aur sau cardul si bani? AUR. Ca nu pierzi ca la bani, chiar si cu dobanda.

    Răspunde
     
    1. Bogdan
      Decembrie 21, 2014 la ora 01:19

      Inteleg punctul tau de vedere, dar daca ai >2000 de lei pe luna nu inseamna ca esti bogat.

      Cardul de cumparaturi nu e neaparat pentru saraci. Acum depinde cum definesti cu saracii.
      Daca ti se pare ca oamenii care au 2000 de lei pe luna sunt bogati, probabil ai mostenit locuinta de la parinti, sau poate inca locuiesti cu ei si ti se pare ca o duci rau cu cei 1500 de lei ai tai, fara sa platesti chirie sau rata pentru o locuinta.

      Eu platesc 2000 de lei doar pe chirie, si nu sunt mai bogat decat tine. Imi prinde bine un card de cumparaturi, pentru ca imi e mai usor sa platesc masina aceea de spalat in 2-3 transe, decat sa dau 1500 de lei odata, si asta pentru ca nu vreau sa o cumpar pe cea mai ieftina, ci o vreau pe cea care sa ma multumeasca.

      Numai bine!

      Răspunde
       
    2. saba
      Decembrie 22, 2014 la ora 07:09

      Nu stiu de unde a venit treaba cu cardul, dar referitor la o casa cumparata si neachitata complet care urmeaza a fi lasata mostenire: in Canada este posibila optia de a deschide simultan cu programul ratelor de plata lunare si o asigurare pentru caz de deces (sunt conditiile obisnuite: sa nu ai o meserie periculoasa – de acemplu, militar – sa nu te sinucizim samd). Dar ce este important, la deces datoria se sterge si mostenitorul ramine cu casa gratis. Este adevarat ca daca traiesti si apuci sa platesti totul, asigurarea ai platit-o degeaba.
      „Tot ce cumpara omul cu acest card de cumparaturi este tot o economisire” – nu tocmai. In final te costa mai mult decit cu banii jos. Se poate spune doar ca este doar o posibilitate pentru sarac sa poata sa-si cumpere ceva, si asta costa (asa cum descrieti). Nu stiu cit de normal, dar cred ca omeneste ar fi fost frumos ca omul sa faca dovada veniturilor sale (de fapt i se cere cind face formele de plata, contractul) si pe baza unei departajeri sa beneficieze de o rata mai blinda (evident ca se va verifica ca mai are in curs de plata si daca contul sau ii permite sa se aventureze – ca mai sunt posibilitati ca tipul sa faca „servicii” altuia sa beneficieze de dobinda redusa..).
      Nu cred ca vinde cineva aur pe .. card.

      Răspunde
       
  • Zagura
    Decembrie 19, 2014 la ora 13:53

    Nu are legatura cu deprecierea rublei, este preambulul justificativ al OUG 80/2014. Dupa cum puteti vedea, este o fraza demna de Cartea recordurilor!!!!!

    Avand in vedere ca neadoptarea in regim de urgenta a prezentei ordonante conduce la aparitia unor dificultati importante in indeplinirea obligatiilor contabile si, implicit, a celor fiscale de catre contribuabili, persoane fizice care desfasoara activitati in scopul realizarii de venituri, precum si din necesitatea de a veni in sprijinul acestora, avand in vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata (reformare), potrivit carora, in contextul aplicarii regimului special pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune, prestate catre persoane neimpozabile, incepand cu data de 1 ianuarie 2015, statul membru de inregistrare are dreptul sa retina un anumit procent din platile care se transfera statului membru de consum, este necesar sa se prevada faptul ca, in cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, va retine un anumit procent din sumele transferate fiecarui stat membru de consum, luand in considerare necesitatea schimbarii monedei (din lei in euro) in care se vor intocmi declaratiile speciale de TVA si in care se va achita suma TVA datorata in statele membre de consum de catre persoanele impozabile care vor aplica regimurile speciale pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune, prestate catre persoane neimpozabile, incepand cu data de 1 ianuarie 2015, avand in vedere faptul ca utilizarea monedei nationale, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2014, ar putea determina intarzieri in transmiterea sumelor catre statele membre de consum, cu impact asupra interoperabilitatii cu sistemele informatice ale respectivelor state, pentru prevenirea fluctuatiei veniturilor din accize la bugetul de stat in functie de variatiile de curs valutar lei/euro stabilite de Banca Centrala Europeana la data de 1 octombrie a fiecarui an, in functie de care se stabileste nivelul in lei al accizelor pentru anul urmator, pentru pastrarea valorii reale a acestor venituri, precum si pentru asigurarea predictibilitatii atat pentru bugetul de stat, cat si pentru mediul de afaceri, sunt necesare stabilirea nivelului accizelor in lei si actualizarea cu cresterea preturi lor de consum, inclusiv pentru stabilirea valorii in lei a contributiilor pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate prevazute de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere necesitatea intreprinderii unor masuri urgente de sustinere a cresterii economice, in lipsa carora finantarea economiei pe termen scurt si mediu poate fi afectata, in vederea respectarii angajamentelor referitoare la eficientizarea sistemului fiscal, asumate de Guvernul Romaniei in Scrisoarea de intentie si in Memorandumul tehnic de intelegere incheiate ca urmare a Aranjamentului stand-by de tip preventiv dintre Romania si Fondul Monetar International, luand in considerare consultarea dintre Guvernul Romaniei si Fondul Monetar International referitoare la elaborarea unui nou regim de impozitare in domeniul petrolului si gazelor naturale, luand in considerare faptul ca Ordonanta Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 261/2013, precum si Ordonanta Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor masuri speciale de impozitare a activitatilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural isi inceteaza aplicabilitatea incepand cu 1 ianuarie 2015, avand in vedere faptul ca domeniul exploatarii gazelor naturale si petrolului este un domeniu complex care necesita timp pentru studierea combinatiilor de mecanisme si rate de impozitare din cadrul sistemelor fiscale din alte state, a stimulentelor fiscale acordate in scopul atragerii investitorilor (amortizari fiscale accelerate, provizioane pentru epuizarea zacamintelor, reguli p rivind deducerea dobanzilor, reportarea pierderilor, scutiri fiscale temporare, creditele pentru investitii etc.) a elementelor contex tuale, inclusiv proximitatea fata de piete, dimensiunea si capacitatea investitorilor, astfel incat prin strategia de impozitare a dom eniului petrolului si gazelor naturale sa se identifice elementele care fac ca impozitul aplicat sa fie competitiv, respectiv sa asigur e resursele bugetare necesare si in acelasi timp sa nu descurajeze investitiile, avand in vedere ca necesitatea pastrarii deficitului bugetar la nivelul convenit cu organismele internationale impune prelungirea perioadei de aplicare a masurilor speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, pana la intrarea in vigoare a noului sistem de impozitare a contribuabililor care desfasoara activitati de exploatare in domeniul petrolului si gazelor nat urale, luand in considerare faptul ca evaluarea impactului anumitor costuri care afecteaza rentabilitatea operatiunilor societatilor petroliere (evaluarea petrolului si gazelor, garantiile de buna executie, despagubirile acordate proprietarilor de terenuri, ob ligatiile privind aportul local, cerinte avand ca scop asigurarea bunelor practici de mediu si finantarea adecvata a recuperarii amplasamentului etc.) este un exercitiu foarte complex, evidentiind totodata si faptul ca activitatea desfasurata in sectorul petrolier are un specific deosebit fata de celelalte sectoare, elementele-cheie ale acestui sector fiind riscurile ridicate in activitatea de explorare si un ciclu lung al proiecte lor, avand in vedere necesitatea asigurarii fondurilor pentru cofinantarea proiectelor de investitii finantate din fonduri europene, in conditiile in care activitatile cu caracter de monopol natural din cadrul sectorului energiei electrice si al gazelor natura le, mai precis prestarea serviciilor de distributie si transport al energiei electrice si gazelor naturale, sunt caracterizate prin profitabil itate care decurge atat din lipsa concurentei, cat si din lipsa elasticitatii cererii, iar impozitul stabilit asupra acestor activitati re prezinta venit la bugetul de stat, pentru a se asigura desfasurarea in conditii optime a procesului de elaborare a strategiei pentru noul regim de impozitare in domeniul petrolului si gazelor naturale in perioada 2016-2024 si pentru a se evita orice risc de blocaj, se impune prorogare a termenelor prevazute la art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 6 din O rdonanta Guvernului nr. 6/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 261/2013, precum si la art. 6 din Ordonanta Guvernul ui nr. 5/2013. Considerand ca elementele sus-mentionate vizeaza un interes public si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta. in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

    Răspunde
     
    1. saba
      Decembrie 22, 2014 la ora 07:27

      Stimate @Zagura, cine a scris fraza asta merita spinzurat. Dar nu pentru fraza si puzderia de trimiteri (fara de care nu poti fi sigur ca ai inteles ceva), ci pentru tupeul de a adauga: „Considerand ca elementele sus-mentionate vizeaza un interes public si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate..”
      Adica publicul este luat de timpit. Evident ca mai intii trebuie destituit si pe urma spinzurat, si cel care as scris (consilierul) si cel care a semnat fara sa priceapa.

      Răspunde
       
  • Dragotoiu Mihail
    Decembrie 19, 2014 la ora 10:03

    Oricat de mare putere militara se crede Rusia, se vede foarte clar ca poate fi ingenunchiata prin parghii economice. Rusii or sa se trezeasca peste cateva luni cand vor vedea ca salariul lor de 1000 euro la 30 oct 2014 va fi de 300 euro la 31 mai 2015.

    Răspunde
     
    1. un turist
      Decembrie 19, 2014 la ora 21:07

      D-le Mihail: Am mai pus intrebarea in aceasta runda: Oare sinteti de parere ca omul de rind din Rusia adica Rusul de toate zilele o duce mai rau decit omul de rind din Romania adica Romanul de rind?????Am indoieli foarte mari. Cel cu finante multe si sigure nu-si bate capul atita cit cel fara si sarac lipit.Daca va spun ca un orasel din Romania unde din cca.12000 de locuitori 85% sint someri sau pensionati de boale cu 600-700 Lei lunar atunci mai comparati!!!!

      Răspunde
       
    2. saba
      Decembrie 22, 2014 la ora 07:31

      Stimate domn Dragotoiu Mihail, ce stiti dvs, in general despre economia ruseasca si in particular despre rubla?

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase