Plătim sau nu acciză şi la RCA?

Publicat la data de de Moise

blog

de Moise Guran

Ieri a fost acea zi din an în care brokerul de asigurare îmi trimite o notificare prin care mă anunţă că îmi expiră RCA-ul şi că trebuie să îl înnoiesc. Apoi îmi prezintă oferta.

Brokerul meu de asigurări, cu care lucrez de ani buni şi în care am încredere, lucrează cu zece companii asigurătoare, şi mai mari şi mai mici, dar toate serioase. Şi acum să vedeţi în cea încurcătură aritmetico-existenţială am intrat.

La un Cielo, benzină, motor de 1,5l, deci comparabil cu un Logan, cel mai ieftin asigurător îmi cere pe RCA-ul de anul viitor 299 lei, iar cel mai scump îmi cere 678,35 lei. Deci mai mult decât dublu. Asta în condiţiile în care eu sunt un şofer nu tocmai tânăr, fără istoric negativ şi beneficiez de clasa B11 bonus-malus, ceea ce înseamnă că am o reducere de 41%. Precizez încă o dată că, în listă sunt doar companii serioase, nu din alea care dau ţepe.

Hai să luăm oferta asta scumpă, întâi… Fără bonus că-s şofer bun, m-ar fi costat 956,47 de lei. La oferta mai ieftină, fără bonusul de şofer bun, m-ar fi costat 421,59 de lei.

Acum să presupunem că aş fi un şofer rău, încadrat în clasa de risc M8, cea mai mare, caz în care asigurarea este dublă. Atunci la asta, cea mai ieftină, ar fi trebuit să plătesc un RCA anual de 843 de lei, deci o sumă apropiată de cea pe care aş fi plătit-o la cea mai scumpă companie din lista trimisă de brokerul meu, în cazul în care bonusul ar fi fost zero. Şi totuşi, în ofertă, şi această companie susţine că sunt şofer bun şi că m-a gratulat cu un bonus de 41%.

Mă uit pe sumele plătite în 2013, RCA-ul a fost mai ieftin cu 11%, apoi pe cele plătite în 2012, şi trag concluzia că RCA-ul s-a scumpit cu 14%. Deci peste 25%, în doi ani.

Şi exact când mă chinuiam să înţeleg complicatele meandre ale companiilor de asigurări, îl aud, la radio, pe domnul Mişu Negriţoiu, şef peste controlorii asigurătorilor susţinând că, la un Logan, RCA-ul e cât două plinuri de benzină…

M-au apucat brusc nervii, căci nu ştiam că plătim acciză şi la RCA! Plătim? Bineînţeles că nu plătim!

Atunci, de ce i se pare domnului Negriţoiu că RCA-ul trebuie să fie mai scump decât două plinuri de acciză?

Comentarii prin facebook

20 răspunsuri la Plătim sau nu acciză şi la RCA?

  • Maria
    Decembrie 14, 2014 la ora 16:03

    Nu este relevant ca unul din criteriile stabilirii pretului RCA sa fie varsta proprietarului,sunt multe cazuri in care proprietarul nu are permis de conducere.
    A nu se confunda proprietarul cu conducatorul auto.

    Răspunde
     
  • coca
    Decembrie 12, 2014 la ora 23:21

    D.le Guran ,imi place f mult emisiunea d.voastra dar mai ales reporterul care comenteaza ,imi place vocea si gradul de inteligenta pe care il emana cind comenteaza.Este ceva nemaiauzit de mine pina in prezent intr-o viata de 50 de ani.FELICITARI

    Răspunde
     
  • Catalin ( CTL )
    Decembrie 12, 2014 la ora 12:49

    Cred ca valoare RCA trebuie calculata strict in baza unui algoritm privind despagubirile raportat la incasari. Domnul Misu Negritoiu ar trebui sa fie atent nu la nivelul RCA-ului cat la gradul de solvabilitate a companiilor de asigurari pe acest segment. Daca o companie vinde un RCA la jumatate de pret e ok, dar daca o face in detrimentul solvabilitatii, si nu plateste atunci cand sunt daune, dandu-le albeata in cap soferilor si service-urilor, atunci e problema.
    Ca o chestie suplimentara. Nu stiu daca am retinut bine dintr-o prezentare dar in Romania ar fi cam 4 mil de masini si doar 3 mil au RCA valabil ( la zi ).
    Stiu de un francez care are o masina scumpa si o inscrie in Romania unde RCA-ul ar fi 200 de euro comparat cu 2000 euro in Franta, in conditiile in care preturile sunt asemanatoare iar rata accidentelor e mai mare in Romania decat in Franta.

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Decembrie 11, 2014 la ora 21:15

    Ce salariu primeste acest MISU negritoriu de la asf? Se justifica sa primesti 30000 lei salariu?
    Eu cred ca nu. MAi ales salarii la stat.

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Decembrie 11, 2014 la ora 21:13

    Sin ce stiam eu MOISE, 3-4% din asigurare era acciza pentru drumuri, poate nu mai sunt la curent. Sapa un pic te rugam cu acest RCA.

    Răspunde
     
  • Titi
    Decembrie 11, 2014 la ora 20:17

    Se intampla nereguli pentru ca sistemul este defectuos. Asa zisii „brokeri” sunt doar casieri sau in cel mai bun caz simpli vanzatori de polite RCA. Eu cred ca sistemul ar trebui sa functioneze cam asa:
    1 Brokerul cauta si gaseste clienti pentru vanzarea de polite RCA.
    2 In caz de accident soferul nevinovat ar trebui sa ceara datele politei celui vinovat, si dupa aceea sa apeleze la brokerul care i-a vandut polita si acesta sa-l indrume la un service agreat si impreuna cu un evaulator sa se ocupe de reparatii. Inclusiv costuri.
    3 Daca reparatiile dureaza mai mult de sa spunem 4-5 zile pagubitul ar trebui sa primeasca o masina in schimb.
    4 Daca pagubele depasesc o anumita suma polita celui vinovat sa fie anulata din momentul constatarii.
    5 Singura diferenta de pret sa fie, ca si acum, in minus doar pentru cei ce nu-si folosesc polita pana la expirare, si nu dupa varsta sau alte criterii. Unii pot sa conduca 100 de ani ca tot nu pot fi soferi mai buni asa cum nici eu nu pot fi popa niciodata. (Si spun asta fara sa cred ca sunt un sofer bun, chiar daca in 23 de ani de condus am avut un singur incident cu pagube minime in care am fost vinovat. Accidentele se pot intampla oricui.)
    6 Reglarile de sume sa se faca intre asiguratori doar prin virament bancar.
    7 Pedepse mult mai drastice pentru cei care vand polite false.
    Efectele obtinute astfel ar fi:
    1 Mult mai putine cereri aiurea pentru daune.
    2 Mai multa atentie si responsabilitate din partea soferilor.
    3 Mai multa preocupare pentru preturi corecte la reparatii, si evaluari corecte ale daunelor atat din partea asiguratorilor cat si a service-urilor.
    4 Evitarea evaziunii fiscale in multe cazuri.
    5 Concurenta mai mare in domeniu, lucru care duce la scaderea pretului.
    6 Mai multa siguranta (nu 100%) ca cei acreditati nu pot forma un cartel secret, sau intelegere mutuala (cum vreti sa-i spuneti). pentru impunerea unui pret ridicat
    Poate ar fi mai multe de spus dar pentru o schimbare ar fi suficient si atat.
    Intreb si eu doar atat: De ce sotia mea care nu a avut permis niciodata ar prezenta mai putine riscuri cand cumpara o polita de asigurare, decat fiul meu care conduce de 3 ani si nu a produs daune niciodata? Asta este discriminare. Atunci cand se elibereaza permis de conducere nu se impun restricti de nici un fel. Soferii sunt soferi (la amatori ma refer) indiferent de varsta.
    Subiectul e vast si ar fi mult de comentat, asa ca ma opresc aici.
    Domnule Guran , poate doar cativa formatori de opinie de talia Dvs. sa schimbe ceva altfel nu vad nici o speranta.
    Sanatate si LA MULTI ANI!!!

    Răspunde
     
  • bogdan
    Decembrie 11, 2014 la ora 19:56

    Tepe, domul Guran, pot sa dea toate companiile de asigurari. Sigur din acele 10 companii ale brokerului dvs. sunt cateva care au cateva mii de reclamatii la ASF.

    Răspunde
     
  • Vali
    Decembrie 11, 2014 la ora 19:36

    Se pare ca domnu Moise sau echipa nu citesc comentariile de pe propriul site. La articolul cu emisiunea de ieri un cetatean i-a atras atentia domnului Guran asupra calculelor pe care le face, la care am subscris si eu, dar acum vad ca tot gresit a scris si in articol.

    Răspunde
     
  • Catalin Balasa
    Decembrie 11, 2014 la ora 19:20

    Exemplul meu: 26 de ani, Bucuresti, VW Passat 2001, 1.9 TDI
    Bonus Malus la reinnoire: B12 (0 accidente de cand am carnetul din 2007)
    Cu reducerea BM de 44% am pentru 12 luni: 1567,95 lei până la 3203,57 lei!
    Incredibil! Incredibil!

    Răspunde
     
  • florin
    Decembrie 11, 2014 la ora 19:09

    Acum inteleg ce vrei sa spui. Ultima fraza a facut lumina. Aseara n-am inteles.
    Nea Mishu e de aceeasi speta ca si Melescanu. Acelasi stil vechi, securist de prosteala in fata. Si au impresia ca daca au aerul asta de oameni „culti si rafinati”, prostimea crede ca au intentii bune. Melescanu : „Cei de la Paris care stau la coada pot sa mearga la Nancy, au ce sa viziteze dupa ce voteaza”!!!
    Pentru nea Mishu doua plinuri de benzina sunt vax, foaie de ceapa, bacsisul pe care il lasa la restaurant intr-o seara banala…

    Răspunde
     
  • add
    Decembrie 11, 2014 la ora 18:20

    Eu ma uit pe pj, aceeasi masina, fara incidente: a inceput cu 460 la 6 luni, 560, si acu am dat 710 pe 6 luni. Asta intr-un an de zile.

    Răspunde
     
  • Kristina
    Decembrie 11, 2014 la ora 17:05

    Este generatia domnului VASILESCU,sau Ghetea,sau…
    Nu stiu care din ei mai exact ,spunea ceva de genul ca romanii trebuiau sa faca economii,dupa REVOLUTIE si nu sa se arunce la a face credite pt.electrocasnice 🙂
    nu am nici un dubiu asupra „judecatii dumnealor”.
    Domnule’astia sunt pe veci aici stapani,asa mor in scaun,prin rotatie .
    Nu scapam

    Răspunde
     
  • mrk
    Decembrie 11, 2014 la ora 15:15

    interesele conteaza: oricat de prosti ar fi, important e sa sofeze, alimenteaza carburant, fac daune, mai schimba un cap de bara, mai castiga si service-urile, mai platesc un rca, castiga si asigurarile.
    autoritatea de reglementare in domeniu nu e proasta sa le ridice soferilor periculosi din RCA, pentru ca nu o vor mai plati, adica se pierd clienti.

    ma bucur ca ai adus vorba si de RCA-uri.

    Răspunde
     
  • adrian
    Decembrie 11, 2014 la ora 14:14

    m-a asteptam sa abordezi unul din subiectele:
    1)au intrat in sfarsit procurorii si peste jurnalisti.In realitate cea mai mare evaziune se face in media…astept sa vad pana unde vor avea tupeu procurorii sa mearga si cand vor incepe jurnalistii sa zbiere ca actiunea
    aduce atingere independentei celei de a patra puteri in stat
    2)dna plange ca are buget prea mic…m-a intreb cine o v-a ancheta pe dna kovesi in urma afirmatiei ca voia sa faca trafic de influenta,in mod insistent , la ministerul de finante.As mentiona :faptul ca dna a pus sechestru/recuperat sute de milioane furate
    face parte din obiectul lor de activitate,pt asta ii platim si nu cred ca trebuie bonificati doar pt ca isi fac treaba,cel mult sanctionati cand nu-si-o fac…oricum tupeul cucoanei cu pricina e nemarginit
    3)comunicatul csm…ca base si ponta incearca sa influenteze justitia nu ma mira
    dar moni chilotel,arhanghelul dreptatii in viziunea unor virtuali cetateni, asta nu ma mira nici atat 😛

    Răspunde
     
  • Beniamin
    Decembrie 11, 2014 la ora 14:05

    Domnule Guran, puteti sa imi explicati cum ati facut dumneavoastra calculele? Luna trecuta am innoit polita RCA. Am platit 1560 RON, este adevarat ca nu era cea mai ieftina(1300 ROn), si sunt incadrat in clasa B2? Este inadmisibil ca eu, care sunt sofer de 6 ani si nu am fost implicat in nici un accident sa platesc mai mult decat cineva care fost implicat intr-un accident si a „pagubit” firma de asigurari.

    Răspunde
     
    1. deliza
      Decembrie 12, 2014 la ora 17:34

      Mai este o anomalie in sist de asig Rca si anume anularea bonusurilor in cazul achizitionarii unui nou autoturism,desi cu cel vechi nu ai avut daune .

      Răspunde
       
      1. Adrian
        Ianuarie 1, 2015 la ora 22:21

        Stimata doamna. Nu este nici o anomalie. Este doar o lipsa de cunoastere din partea dumneavoastra si asta pentru ca ori va faceti asigurarile la supermarket ori aveti un broker care nu are habar de asigurari. Este clar specificat in normele care reglementeaza RCA ca la schimbarea autoturismului se preia valoarea bonusului sau dupa caz a malusului. Dar acest lucru nu se face automat ci cu putin efort si interes din partea brokerlui. Toate cele bune.

        Răspunde
         
  • Andrei M.
    Decembrie 11, 2014 la ora 14:01

    ati scapat ieftin domnule Guran, acum 3 ani m-a costat 350 asigurarea pe 1 an, urmatorul an m-a costat 600 lei, al treilea an m-a costat 1400 lei. Asta in situatia in care nu am facut nici un accidenta, „dobandit” si un copil minor si mi-a crescut vechimea de sofer. Am 26 ani si un Focus 1.6 benzina 🙂

    Cred ca daca as vorbi cu un avocat sigur i-as putea da in judecata pentru practici neloiale si discriminare fara motiv.

    Răspunde
     
  • Regia si Montajul
    Decembrie 11, 2014 la ora 13:21

    voi ati vazut splendoare in iarba ?

    Răspunde
     
  • Florin
    Decembrie 11, 2014 la ora 12:25

    Mentiune 1: RCA-ul fara reducerea de 41% e 506.78 lei, nu 421.59 lei. Aplicand reducerea (tot de 41%) la suma pe care ati dat-o dumneavoastra rezulta un RCA redus de 248.73 lei, si nu de 299 lei cat ar fi trebuit.
    Mentiune 2: Mi-e greu sa cred ca ati gasit o polita de 843 lei anual la o companie de asigurare in conditiile de risc M8 si varsta sub 30 ani. Nu ne dati si noua numele companiei?

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase