Nu, salariile bugetarilor nu îngheaţă. Dar sistemul este îngheţat în comunism.

Publicat la data de de Moise

blog-11

de Moise Guran

Aşa-numita îngheţare a salariilor bugetarilor este doar o prostie propagandistică, dar partea cu adevărat nefericită este că, la 25 de ani de la căderea comunismului, statul şi angajaţii săi încă mai neagă esenţa progresului, dată de libera concurenţă de competenţe.

Altfel spus, neştiind sau nedorind să legalizeze cumva un sistem de salarii diferite pentru bugetari care ocupă aceleaşi posturi, statul îi plăteşte la fel. Atâta doar că oamenii nu muncesc la fel, chiar dacă au aceeaşi fişă a postului şi aceleaşi diplome. Unii sunt mai vrednici, alţii mai blazaţi, unii mai dornici să înveţe lucruri noi, alţii mai interesaţi de şpăgi…

Plata egală presupune muncă egală, ceea ce este în esenţă o aberaţie, căci şi bugetarii sunt oameni, iar nu maşini, n-au cum să muncească la fel.

Oricum, vă spuneam, nu e vorba de nicio îngheţare a salariilor, atâta timp cât, anul viitor, creşte de două ori salariul minim (o dată la 1 ianuarie, iar apoi, la 1 iulie) iar legea bugetului prevede şapte excepţii în care salariile pot creşte. Una dintre ele se referă la modificarea indicilor de bază rezultaţi în urma modificării salariului minim. Ceea ce înseamnă că, în toate instituţiile publice în care salariile se calculează după o formnulă de tipul de x-ori salariul minim pe economie, salariile vor creşte.

Ponta ValcovCeea ce e bine, încă o dată, subliniez, salariile trebuie să poată creşte, dar asta numai în măsura în care ele mai pot să şi scadă. Salariile celor mai buni şi mai eficienţi bugetari pot creşte şi în condiţii de scădere a cheltuielilor statului, dar asta nu o pot reglementa Ponta şi Vâlcov de la Bucureşti, asta ar trebui să o stabilească fiecare şef de instituţie publică în parte.

De aceea zic, ar fi fost mult mai deştept ca în loc să proclame, de ochii lumii, o îngheţare care nici nu e reală a salariilor bugetarilor, artizanii bugetului public ar fi putut să îngheţe cheltuielile salariale pe instituţii. De exemplu, primăria X – ai avut anul ăsta 5000 de lei pentru salarii, tot 5000 de lei primeşti, dar poţi creşte cui vrei salariul, poţi concedia sau mai poţi angaja oameni, dacă te încadrezi pe salarii mai mici, important este ca, pe total, să stai în acest buget de 5000 de lei. Acesta este un mod capitalist de a lucra cu oamenii, un mod care încurajează perfomanţa.

În loc de asta, plata egală a unor salarii pentru, teoretic, muncă egală, nu face decât să refuleze concurenţa normală şi umană, că şi bugetarii sunt oameni, în domeniul şpăgilor pe care fiecare dintre ei le face.

Iar altfel, 2015 va fi primul an în care cheltuielile de personal ale administraţiei locale vor fi mai mari decât cele ale administraţiei centrale, dacă vă spune ceva chestia asta.

Comentarii prin facebook

110 răspunsuri la Nu, salariile bugetarilor nu îngheaţă. Dar sistemul este îngheţat în comunism.

  • saba
    Decembrie 17, 2014 la ora 02:03

    Inainte de citeva evenimente, o expresie jurnalistica: “double down”, sa insemne injumatatire?
    In Berlin anti-nazistii se mobilizeaza contra “far-right extremists” care se pare ca au deja cam 22,000 de membrii. Sunt si ciocniri in strada. Ectremistii acestia, pentru moment sunt contra refugiatilor sau emigrantilor.
    Despre “plutele” franceze nu se mai vorbeste, dar Hollande se pare ca n-a avut succes la Moscova, incearca sa vinda, chinezilor, transportul aerian (care dupa incidentul de la Londra (backlogul din aeroport), pare sa-si fi pierdut din valoare), si acuma, la cresterea influentei Germaniei in UE (care anunta reducerea cheltuielilor externe – pentru ei deficit inseamna contributii de care atirna soarta altor membrii), ameninta cu sprijinirea … extremismului (ministrul de finante francez). Despre ce UE vorbim?
    Permisul port-arma, in America, devine o problema tot mai acuta. Mai ales de cind taticii sunt in puscarii si armele ramin la dispozitia copiilor. 4 state interzic posesia de arma, in 9 state FBI nu poate controla nimic, security gard au inceput sa fie autorizati pentru arma de foc.
    “Lustration”, pare a fi o lege de interes in UE, care sa nu mai permita fostilor oficiali sa aiba acces la putere. Avind in vedere ca legea s-ar aplica si in cadrul UE (nu numai in Ucraina), la ce se refera “fostilor”?
    O noua norma in etica diplomatica, inaugurata de Poroshenko, plecat la cersit in Australia: presedintele saluta garda care ii da onorul, privind-o drept si urmat de o … inclinare la un unghi la fel de drept. Nu mai trebuie sa spuna “Va salut” sau “Sa traiti”, pe care fiecare presedinte o spunea in limba lui si probabil ca garda nu intelegea despre ce este vorba.
    Kerry, a doua oara la Moscova. Chipurile despre Ucraina, dar de fapt le arde de Orientul Mijlociu (unde dupa ce i-au pierdut pe saudieni, acuma se pare ca-i pierd si pe qatarieni), dar discutiile s-au … intrerupt. Pe chestia asta, Senatul a aprobat o … condamnare a Rusiei pentru sanctionarea economica a Ucrainei (sanctiunile contra Rusiei s-au terminat?). Dupa … ruptura din Turcia, USA incearca sa tulbure apele in Georgia – neputinta copilareasca, cred eu.
    CNN este pe fata contra … Qatar (mai sa fie, pai si aeroportul militar cui ramine, chinezilor?) si ii da pe fata ca au legaturi complicate cu terorismul (adica cu Taliban, ISIS si Hamas) – America a descoperit America.
    “Protestatarilor” din HK li s-a asigurat o imprejmuire unde pot “astepta sa vada ce se intimpla”. De fapt, eu nu stiu ce vor, altceva decit ca vor sa vorbeasca cu autoritatile – cind mergi la o discutie serioasa, se obisnuieste ca partile sa cunoasca si sa pregaterasca tematica, altfel … fara discutii. In orice caz, corturile sunt goale si pe la masute sub umbrele citiva si in rest liniste si pace – probabil pina vor primi a 3-a plata de “activist”.
    Echipa italiana de fotbal, Parma, este sponsorizata de Rusia si Cypru sau de Rusia prin Cypru?
    Guvernul spaniol cere despagubiri lui Google (care la rindul lui isi reduce serviciile in Spania), pe motiv ca ar comercializa (sau ar transmite administratiei Americane, cu care are relatii strinse) informatii culese de pe internet. Si este un adevar in treaba asta: cind deschizi un cont esti avertizat ca ce iese in “eter” nu-ti mai apartine. Bun, dar unde spune ca ar apartine altcuiva? Bine am facut ca nu mi-am etalat descoperirile pe internet – pai ce, am eu bani sa ma iau de Google?
    Capsula fermecata din 1975. Si in Boston au ajuns inundatiile, dar uita ca uneori un rau poate fi spre bine. O femeie, in timp ca-si sapa drenajele, a descoperit in subsolul casei … o cutiuta (de fapt cintecul e”O muzicuta, O muzicuta mi-am luat..”) care se precizeaza ca nu a fost deschisa (probabil ca scrie pe ea din ce an este ca femeia fericita nu o lasa din mina). Ce sa fie, ce sa fie? Ca n-o fi bucuroasa degeaba, o fi zdranganit-o. Dar altceva este de interes general: legea spune ca “ce-i in subsolul casei mele este al meu”. Nu am vazut legea si nu stiu exact ce inseamna “subsolul casei”? Adica la ce adincime si daca este vorba si de terenul privat din jurul casei. De exemplu, dupa 9/11 cind au sapat pentru fundatia noilor lucrari si au dat de o corabie construita prin Florida, de s-au imbolnavit lucratorii de nu stiu ce fel de bizdiganii pulmonare, conservate in lemnul de esenta scumpa, n-am auzit ca proprietarul turnuletelor sa-si adjudece dreptul asupra corabiei. Continui sa consider ca resursele naturale apartin statului, si deci intimplator poporului, iar comorile (din subsoluri si de pe fundul oceanelor) apartin descoperitorilor.
    Crima de razboi = atac direct asupra civililor (printre altele). Un ministru “palestinian” a murit in urma unor ciocniri de protest cu fortele militare israeliene. Nimeni nu precizeaza daca a fost glont, matraguna sau un ciomag in cap – aaa, nu, n-a fost ciomag ca la cap arata bine mersi (cel putin din exterior). La vremea noutatii, aratam cu surpriza ce repede au avut un steag sa-l acopere cind nici nu-si daduse … personalul sfirsit. In orice caz, Israel a anuntat ca va certceta. De la inceput au fost probleme cu autopsia si nu s-a ajuns la un acord privind cauza decesului – o fi murit de inima rea (de oftica, cum se mai spune). Nu am inteles de ce Hamas acuza Israelul, in orice caz, Israel neaga acuzatiile. Ca un apropo la guvernul “Ponta 4”, trebuie sa remarc ca guvernul “palestinian” este de vreo 3 ori mai numeros, cel putin asta se vede din imaginile televizate. Sa ramina romanii de caruta pina si la o chestie atit de simpla? De parca s-au terminat aia cu diplome si certificate cumparate in strainatatea westica – uite, in Orientul Mijlociu, diplomele nu sunt de vinzare.
    Recunoasterea “Palestinei”, adica dreptul la existenta a natiunii “palestiniene” ca membru in UN. Pai filistinii sunt niste pirati multinationali. Ca Suedia, adica Regele ei, a recunoscut, nu se explica decit prin legaturi de singe ancestrale cu … vikingii – ca au ajuns aia si in nordul Africii. Si totusi, nu inteleg atitudinea Israelului: “recunoastem pe “palestinieni” (deci nu “Palestina”) daca si ei recunosc Israelul” – pai si daca da tamiia in ei de filistini si recunosc Israelul ce-am facut? Tot europenii baieti destepti si unsi cu alifii orientale: recunoastem cu vot “simbolic” (“un-bunded” = care nu angajeaza), adica de forma (nu formal/oficial), ca altfel poate le vine israelienilor o ideie creata si-i asimileaza, de raminem fara “palestinieni”.
    “Soldatii nu pot trage asupra unui suspect de terorism” (?!) – asta trebuie sa fie o chestie excesiva de pe urma discutiilor cu Raportul torturilor (sufli si-n iaurt). Macar daca ar fi asteptat sa se termine afacerea de la cafeneaua de ciocolata din Sydney. Iranianul (“lup singuratic” – inventivitatea jurnalistica nu se dezice) se spune ca stiia ca va muri (de unde s-a inteles asta nu stiu), dar daca dupa ce a avut 30 de ostateci, a eliberat unul contra unui steag ISIS, a mai eliberat 5 din umanitate si tot asa pina a mai ramas cu 13, din care au murit 2 (pe care nu se mentioneaza ca el i-ar fi impuscat), trebuie sa inteleg ca nu a avut intentia sa-si lichideze ostatecii – ca asa si-ar fi pus o bomba de git de la inceput, nu ar fi asteptat de la 9 dimineata pina la 8 seara. Probabil ca i-a placut ciocolata Lindt, si gratis. Acuma pe bune: ai luat ostateci , esti teroris, pot sa te impusc. Dar pe ostateci ii omori (unul cite unul) pina obtii ce vrei sau ti se termina ostatecii – ce a vrut nu se stie si nu a omorit pe nimeni. Cred ca a fost un balamucit, printre religiosi sunt destui ca astia si nu-i omoara nimeni. Precis politistii au vrut sa-si termine ziua la casele lor si au deschis focul – ce o fi o fi, se spala guvernul pe cap.
    In Richmond, California, seful politiei (un alb)a iasit cu protestatarii si poarta o pancarda: “viata negrilor conteaza”, in timp ce in NY protestatarii si politistii isi cara pumni in mod reciproc avantajos – dragul meu “you are so fire”…
    Security guard al Parlamentului canadian, este aplaudat la scena deschisa. De ce? Ca l-au lasat pe unul sa intre cu o pusca in mina, a ciuruit usa premierului dupa ce a parcurs linistit un coridor de 30 m lungime si a ranit pe unul mai curajos? Sau pur si simplu n-au vrut sa la majoreze salariile pentru ca … nu merita.

    Răspunde
     
  • saba
    Decembrie 17, 2014 la ora 02:02

    De ce vorbesc de dinozauri si torturi, despre proteste generale pe diferite motive? Lumea este in transformare. America se schimba, dar si Europa. Cine nu tine pasul cu timpul se va automarginaliza. Nu-i vorba numai de negri sau indieni americani ci si de albi, nu-i vorba numai de amariti fara casa si fara carte ci si de oameni de stiinta, cercetatori din toate domeniile. Banalizarea a ce se intimpla, a transformarilor din America, sustinerea a ceva ce a inceput sa dispara (americanii se schimba si se va schimba si tara) va deveni ridicola.
    Se pare ca Raportul cu tortura duce la indicii privind suspecti legati de tragedia 9/11. “Cine a ordonat tortura, sa fie judecat”, a spus Obama, mentionind ca asta va reduce ostilitatea fata de America. Se intocmesc liste cu personalul CIA, datele evenimentelor critice, tarile implicate. Polonia si UK sunt “deeply involved”. Nu se vorbeste inca de cit de mare este implicarea lui Bush, dar Drepturile omului si Tribunalul international sunt pomenite des.
    Domnu Guran, poate va documentati, vreau sa spun, pentru niste articole in care sa incepem sa combatem … cu adevarat si la concret. Ce n-a reusit Ponta cu Basescu, va reusi Obama, pentru a cistiga credibilitatea Americii – sunt multe tari care au cite ceva de spus despre despotismul serviciilor americane. Daca se va dezvalui ca la Constanta au disparut, printre arabi, si romani sau ceteteni din tari vecine?
    Media romana va tine in umbra. Televiziunile si Internetul discuta mult si multe. Viata economica a Romaniei trebuie sa fie nationala, dar viata sociala tine de comunitatea internationala.

    Răspunde
     
  • saba
    Decembrie 17, 2014 la ora 02:02

    Am lasat la urma ce este mai important pentru ca am vrut sa astept eventualele lovituri de teatru. Nimic. Toate graficele plictisitoare, pentru inceputul saptaminii viitoare cu directia in jos (“bear”) – petrol, aur, bitcoin si restul bursei. Consumul de ciocolata a crescut si nu-i vorba de sarbatori – sociologii spun ca-i vorba de stress in crestere. In orice caz, cu toate universitatile, canadienii sunt mai buni la afaceri decit americanii sau poate un pic mai cinstiti (?). Analistii obsearva ca bursa in scadere duce la cresterea popularitatii lui Putin, chiar si in afara Rusiei. Rusia are rezerve in economie care ii permit sa faca fata scaderii pretului la petrol, noi (inclusiv americanii) daca marim cheltuielile si datoria externa, ramine sa ne intrebam : “ce sa ne asteptam de la Putin?” Si canadienii nu obisnuiesc sa aibe simtul umorului. Pai, Putin a spus: “nu este firesc ca westul sa-si refaca economiile pe seama Rusiei” si devalorizeaza linistit rubla (fata de dolar, spre bucuria americanilor). Sa insemne asta ca tin pasul cu devalorizarea (in secret) a dolarului – tactica chinezeasca cu care lumea nu este deacord. De fapt Vorbind despre Rusia, nu se asteapta cresteri in economie pina in 2017, spus de CNN, suna rau? In Romania se spune ca se asteapta o usoara crestere a PIB. Si totusi benzina in Rusia continua sa se ieftineasca, iar in Canada (cele doua la concurenta) a inceput sa bitiie inapoi, in sus spre 1 CD, de la 0.95 CD. Dar acuma se vorbeste de o alta limita, de 40USD (nu cum se pronostica nu de mult, 70USD), si rusii forteaza si Saudia nu contracareaza, dar OPEC anunta ca nu opreste productia. Clientii asiatici se arata dispusi sa cumpere petrol cu reducere, si atunci sa inteleg ca lumea araba se va echilibra pe seama UE? Unde este Qatarul, ca Iraqu, se pare ca este mort? Deci Qatarul a fost o gogorita (petrol sec) sau ii stringe pe americani cu usa? Afacerile sunt afaceri, vor si ei ceva din bilioanele libaneze. Din cauza costului energiei, au falimentat industrii in UK. In batalia aeroporturilor se vorbeste de niste investitii fictive de bilioane euro (in Spania si Germania). Dupa Turcia, acuma India are intelegeri cu Rusia pentru dezvoltarea a 12 noi reactoare. Astea sunt semnale clare pentru Romania. Acum 5 ani, in Canada, se pare ca cel mai jos a fost 87 $/barilul – daca este sa consideram si inflatia, va dati seama ce ne-au jumulit astia la benzina. Eeei, hai sa nu fiu chiar asa de rau, si benzina a fost cindva cam 15-20 centi canadieni. Unii isi amintesc ca umpleau rezervorul cu un dolar (?), greu de crezut. Daaa, petrolul sub 60 USD nevrozeaza investitorii. Este vorba de speculantii de bursa care pierd in nestire – cum sa te retragi, si daca in clipa urmatoare … urca, nu-i pacat? Este clar a venit ziua judecatii – Dumnezeu nu da cu parul. Nebunia economica din America i-a ingrijorat pe canadieni ca au inceput sa aiba grija de … oamenii strazii – anul trecut pe vremea asta, politia anunta citi a aruncat la groapa cu gunoi (prin ziare se spunea ca … precis nu i-a inmormintat).
    Imi amintesc de comentariile cu resursele in economie. In bursa, ce este legat de resurse second hand (revinzari, reciclari), se mai mentine, conteaza ca o eventuala acumulare pentru viitor. Deci tot in saracia populatiei este speranta. Acuma, munca, pe care unii o considerau ca po resursa ce poate fi substituita, analistii canadieni o trateaza foarte serios, avind in vedere perspectivele de viitor, pentru a nu fi chiar sumbru. Mai concret se sugereaza imbunatatirea conditiilor de munca. Sa vezi si sa nu crezi!! Ne facem socialisti cind se uda chilotii.
    Oameni ai muncii, adica cei care munciti nu cei cu propaganda si papagalul, este momentul sa puneti conditii. Voi aveti cel mai putin de piardut (ati pierdut pina acuma si nu mai aceti din ce) dar aveti ceia ce este nevoie si nu mai trebuie dat pe gratis. Ginditi bine pe termen lung. Semnati cu mintea nu cu picioarele!! Pensia, sanatatea, salariul, locul de munca stabil, conditii de angajare – concret, “ad labam” (ca pe Colentina/Pantelimon). Educatia este importanta dar vine de la sine, pe masura refacerii economice.
    Politica este varza, nu conteaza, dar Constitutia acuma se scrie cum trebuie, adica cum vreti. Stiti ce vreti? Un presedinte real, puternic. Nu un jucator, regulator sau moderator care sa frece tambalul. Unul care sa-si asume respunderea. Orice reprezentant ales direct sau indirect, orice functionar public sa fie destituit pe loc la cererea publicului – si cererea asta trebuie sa aiba o flexibilitate a bunului simt, sa lasi o a doua sansa, nu inchizi ochii si dai cu coasa. Vorbesc aici de o majoritate de minimum 75%. Uniti aveti puterea, aveti ce vreti. Nu-i nevoie de sesiune electorala, 75% iesiti in strada si gata. Solidaritate pentru orice. Intariti si curatati Academia si Armata – singurele care sunt cu Poporul. In aceste conditii le taiati macaroana parazitilor care s-au cuibarit la caldurica sau care intentioneaza. Asta este democratia reprezentativa – puterea efectiva a poporului. Este momentul sa incepem sa creiem conditii care sa incurajeze romanii sa se intoarca acasa la copii. Resursele naturale nu mai pleaca din tara – pe masura posibilitatilor crescinde, vor fi folosite pentru dezvoltarea economiei nationale. Astfel veti putea pune conditii in negocierile externe – importati strictul necesarsi exportati eventualul surplus, totul la pretul dorit. Veti fi sprijiniti de tarile care practica aceiasi tactica. Minoritatile nationale fac si ele parte din natiune. Unire si putere. Nationalizati! Traiasca Republica Democrata Romania!!

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Decembrie 17, 2014 la ora 06:52

      “Putin… devalorizeaza linistit rubla” _ Este momentul potrivit sa faceti o afacere buna; cumparati ruble acum, cat sunt ieftine.

      Răspunde
       
      1. saba
        Decembrie 17, 2014 la ora 08:29

        De la dvs ma asteptam la mai mult…

        Răspunde
         
  • saba
    Decembrie 17, 2014 la ora 02:01

    De ce sa compari daca nu vrei sa compari, adica sa nu tii cont de diferente si mai ales, sa ajungi la aceleasi concluzii dinainte de comparatiutie? Dar informarea este utila si fara comparatii.
    Este vorba de bugetari, la cei americani nu este vorba de concurenta si de interese. Chiar si cei care afiseaza binele social (ca de fapt asta ne intereseaza in final, altfel la ce ar folosi o economie buna?), tot si le au si ei pe ale lor. Este vorba de batalia surda (lovituri sub centura) intre presedinte si Congres. Chiar daca Senatul si Camera reprezentantilor sunt dominate de republicani, de multe ori nu mai conteaza – interesele ii coalizeaza si pe democrati. Fiecare dezgroapa ce poate, cu exceptia intereselor comune care ramin secretizate (cum ar fi bilioanele libaneze pentru care a fost inlocuit premierul iraqian si s-a jucat retragerea din Afganistan). CNN participa cu placere, in mod independent, de partea Presedintelui. “Shutdown showdown in Capitol Hill”, este vorba de aptobarea cheltuielilor bugetare – cum sa nu aprobe Camera Reprezentantilor, chiar daca amestecate sunt si treburi pe care le-ar respinge cu draga inima? Au aprobat 219 (162R+57D) si au respins 216 (67R+139D). Deci asta este “majoritate”, cu o diferenta de 3 (cu 2/3 se trece peste vetoul Presedintelui), cind este vorba de multe parale (un membru in Congres primeste 165,000 $/an). De la aceasta majoritate pleaca toate problemele, si totul este … constitutional!! Bataie de batjocura – daca sunt probleme sa fie discutate, rezolvate acolo, pentru aia esti platit. Nu sa dai drumul la lege si sa inceapa aiureala in tara. Un asemenea Congres este constitutional, dar este responsabil? Sa demisioneze sau sa corecteze cind lucrurile iau o intorsatura proasta?
    Pe un fond social (totul este social, si discriminarea, si sanatatea, si educatia, si emigratia, si energia, chiar si capriciile naturii prin efectele lor) extrem de agitat, in care situatia economica precara nu ajuta cu nimic, cei doi, Presedintele si Congresul danseaza unul contra celuilalt. Spun danseaza, pentru ca ramin superficiali in ceia ce priveste solutionarea cauzelor de fond. Am sa mentionez numai 4 scandaluri, cele mai recente (2 si 2):
    1. “Dinosaur 13” – un documentar. Prin 1992 niste cercetatori au descoperit un dinosaur, “Sue”, in Dakota de Sud, in apropiere de Rapid City (la Aberdeen). Sapaturile s-au facut pe domeniul indian (inclusiv despagubirile/colectarea de teren privat), deci nu este vorba de teren public, al statului. T-Rex (fosila), expusa la museul local reprezinta o sursa de venituri (turism) pentru comunitatea saraca de acolo. Fosilele descoperite urmau sa ajunga la museul din Hill City si sa se continue cercetarile. Mai mult, dupa milioane de ani, fosila a fost .. mineralizata, ceia ce inseamna ca face parte din sol, din teren – nu poate fi vindut, apartine comunitatii de indieni din zona. Din 1995 tribunalul a deschis proces cercetatorilor pentru … fals in documentatie (?!). Au fost trimis 35 agenti FBI si garda nationala (ce rol a avut armata in afacerea asta ramine un mister). Despre un muzeu japonez, care chipurile ar fi vrut sa cumpare fosila, s-a inteles pina la urma ca a fost o incercare de spalare de bani (8.5 milioane). Juriul alcatuit din 12, din care unul era schimbat/rotit la fiecare caz, ii achita pe cercetatori cu 11 contra 1 si judecatorul i-a condamnat la 2 ani inchisoare (pentru fals se da maximum 6 luni). Prin 1996-’97 au inceput sa fie eliberati. Unuia (Maurice Williams) din prima zi (nu am inteles daca la intrare sau la iesire, sau in timpul protestelor sau arestarii, in orice caz cind dadea declaratii era in cirje) la poarta i-au rupt piciorul in bataie. Ati inteles, 13 din titlu sunt jurii, iar procesul este cunoscut “Commercial fossil hunters”. “Sue” in loc sa ajunga la museu in Rapid City a ajuns in licitatie la NY (organizatorii erau Sofheby’s). Licitatia s-a deschis cu jumate de milion si in 6 secunde a ajuns la 1.1 milioane, dupa care, prin telefon a fost adjudecata la 7.6 milioane. Ulterior a fost vinduta museului din Chicago pentru 8.4 milioane. Deci pentru 800,000 $, 4 cercetatori au facut cite 2 ani de puscarie. Au fost 7 procese, familiile au continuat lupta si dupa condamnari si dupa eliberari (unii au fost eliberati dupa 18 luni si au continuat cu arest la domiciliu. In final cercetatorii au cistigat, Sue a ajuns la Rapid City, procurorul (a carui declaratii au fost considerate discutabile) a demisionat, in perioada lui Clinton, si juriul a obtinut retragerea acuzatiilor. Si atit, cine a fost in spatele taraseniei …
    2. “CIA Tortur Report” – nu se stie cine a cerut intocmirea (sunt incriminati si oficiali ai administratiei Bush), dar Obama a avizat analizarea in Congres. Si se discuta astazi. Mai ales ca in 2008 Senatul (cel cu earmata si exteriorul, 100 membri) a aprobat 80 milioane pentru proiectarea unui Program de tortura realizat de psihologi. S-a precizat ca acest Program nu facea parte din Metoda de anchetare oficiala a CIA. Este vorba de un sir de 14 capete de acuzare printre care si ca totrtura era executata chiar daca informatia era cunoscuta deja. Nu detaliez. Directorii CIA sa apare incercind sa demonstreze ca “abuzul” (nu tortura) era necesar pe parcursul unui “harsh interogation process”. Ce se lasa de inteles, este ca acuzatii sunt imuni: inchisorile in care au fost practicate nu se gasesc sub jurisdictie americana. Si totusi Emerson spune: “cine tortureaza nu are imunitate”. Dar drepturile omului si alte baliverne ca acesta ce au de spus? Dar presedintii Romaniei din 2008 in coace, care au aprobat asemenea detentii la Constanta, ce au de zis? Ceva din cele 80 milioane a ajuns si in buzunarul lor … incoruptibil – mai vorbeste cineva de imunitate si de DNA? In Congres (nu numai in Senat) se pune problema daca aceste torturi nu sunt la originea ISIS – multi lideri au fost cindva detinuti. CNN devine incisiv: “cind alte tari tortureaza sunt de condamnat, dar cind noi torturam – astia suntem noi, americanii.”
    In contra acestor 2 scandaluri, alte 2:
    3. Bill Cosbi, un multimilionar negru, realizatorul unui spectacol televizat de foarte mare succes, dupa un divort de 350 milioane, astazi la cca 80 ani este acuzat de viol si drogare, de catre o lista de vreo 20 de fost manechine si actrite. Unele ca ar fi avut 16 ani, altele mai mult, dar acum 32-25 ani. Este vorba de acuzatii de scandal (defaimatoare), tipul este negru si asta este … rau, chiar daca violatele sunt tot … rele.
    4. Sony Entertainment Picturea, niste hackeri au intrat pe statele de plata ale actorilor. Multe celebritati. O fi vorba si de evaziune fiscala. O fi vorba si de roluri jucate la comanda, anti-comuniste. O actrita, alba, l-ar fi acuzat pe Obama ca-i plac filmele cu negri – canadienii apreciaza ca-i o “gluma rasista”, dar persoana si-a cerut scuze (dupa ce mi-ai spart capul, mersi). Hollywoodul este in plin scandal de desecretizarea veniturilor. Actorii au inceput sa-si gasesca tot felul de boli nestiute – sa le plingi de mila lor si noua ca raminem fara filme. Recunosc ca multi dintre ei imi sunt simpatici. Mai sunt si canadieni antipatici printre ei, dar un american este declarat anti-israelit.
    Apropo de punctul (2), cindva a avut Basescu ce a avut cu un ministru la Sanatate. Acesta inainte sa se lipeasca in Romania, a incercat Franta, Anglia, Germania si chiar una nordica. I-au placut ce fac pompierii. In orice caz nu a primit drept de munca (numai studii sau practica), se pare ca francezii chiar l-au … expulzat. Sa fi fost de vina Facultatea romaneasca de medicina, media cu care a terminat, sau originea sirian-palestiniana? Nu stiu, dar americanii l-au lasat in pace (mai ales dupa ce s-a reintors de unde plecase) iar romanii l-au apreciat – sa zicem, cind n-ai nimic orice este grozav.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Decembrie 15, 2014 la ora 19:51

    In sfarsit, cei care asteptau cu nerabdare deprecierea leului in raport cu valutele importante se pot bucura. Dupa cum stim, prabusirea monedei nationale este asociata in fiecare an cu importul de portocale si jucarii si continua pana la sfarsitul lunii ianuarie. Bucuria traderilor este ca pot castiga ceva amplificand fluctuatia cursului. Supararea celor care restituie imprumuturi in valuta este ca pierd ceva. Mie, in calitate de salariat/consumator intr-o tara cu o balanta comerciala deficitara, imi scade puterea de cumparare si nivelul de trai.

    Răspunde
     
    1. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 02:57

      Deprecierea monedei locale.
      Chinezii se pare ca au un “fix” cara ii enerveaza pe altii. Au inceput si rusii, motiv pentru care altii cu economiile in pioneze, le pling de mila. La romani nu sunt convins ca ar fi vorba de o tactica financiara, dar “fluctuatia” (in sus si in jos, nu-i asa?) o inteleg ca un instrument la indemina coordonatorilor BC – corelat cu imortul/exportul romanesc. Ca sarlatanii (sau mai pe englezeste, traderii) mai profita fara nici o contributie la la economie, chiar ca nu mai constituie un deranj – lumea este construita la fel. Supararea insa ma include si pe mine, pentru ca in mod practic si evident este vorba de o suferinta a economiei. Ma refer loa fluctuatie (cind pierzi, pierzi mult si cind refaci, refaci mai putin, pina nu mai ramine nimic, nici din economia nationala nu numai din venitul lunar al fiecaruia), dar nu la tactica de depreciere continua, in pas cu deprecierea valutelor forte – ceva ce nu le mai permite sa se refaca pe seama celorlalte monede.
      Am preferat sa va demonstrez ca suntem de aceiasi parte, desi aparent suntem pe trotuare diferite. Acuma, ati putea sa-mi demonstrati cum diminuarea monedei proprii functioneaza ca o protectie in fata excrocheriilor monetare internationale?
      Citeam nu de mult, de exemplu, ca rubla s-a depreciat cam 40% fata de USD si, cica, rusii gresesc combatind infletia lor printr-o crestere a ratei de interes a imprumutului de la 10.5% la 17%. Americanii sunt ingrijorati ca asta i-ar ruina pe rusi. Dar pe chinezi i-a facut prima putere economica mondiala.
      Stiu, sunteti contra economiilor “inchise”. Eu o gasesc sanatoasa pina te dumiresti cum iesi din hazna – ceva de genul, cind este prea multa harmalaie in oficiu, te retragi intr-un colt linistit sa-ti pui gindurile in ordine. Dupa asta faci exact tot ce ti-ai propus, fara abatere – in general functioneaza bine, pentru tine.

      Răspunde
       
      1. Constantin
        Decembrie 17, 2014 la ora 07:07

        “rusii gresesc combatind inflatia lor printr-o crestere a ratei de interes a imprumutului de la 10.5% la 17% _ Rubla s-a devalorizat cu aproximativ 60% fata de dolar de la inceputul anului. Si eu cred ca gresesc combatand inflatia, ea va veni probabil galopanta, cresterea dobanzii de referinta este “frectie la picior de lemn”. Nici dracu nu se imprumuta intr-o moneda instabila, o dobanda mai mare incearca sa atraga rublele in banci pentru a opri cumpararea de valuta. Cetatenii, ca si dumneavoastra de altfel, au incredere in Vladimir Vladimirovici si in Dumnezeu. O inflatie galopanta in Rusia inca nu este tocmai sigura, dar devine din ce in ce mai probabila. Deocamdata economistii rusi se gandesc doar ca ar putea sa scada cresterea. Prabusirea economiei ruse, insa, ar putea sa-i trezeasca pe increzatorii cetetni.

        Răspunde
         
        1. saba
          Decembrie 17, 2014 la ora 08:36

          2.65 USD/l benzina si 0.20 RBL/l benzina. Cum explicati asta? Pentru inceput…

          Răspunde
           
          1. Constantin
            Decembrie 17, 2014 la ora 10:59

            Pai, printre altele, la asta ma gandeam si eu cand am scris despre prabusirea economiei Rusiei. Aroganta tarului si populismul care mentine sistemul oligarhic la putere se bazeaza tocmai pe risipirea resurselor.

             
          2. saba
            Decembrie 17, 2014 la ora 11:37

            Hei domnu Constantin, si in Canada benzina este 0.80 USD/l. Deci si in Canada avem aroganta si prabusire?

             
        2. saba
          Decembrie 17, 2014 la ora 08:41

          Apropo de “increzatori”, mi-am format o parere foarte buna despre analistii economici din Canada (fata de cei americani) – ei sunt foarte cirscumpesti cu privire la evolutia economiei din Rusia. De fapt, Canada este singurul concurent veritabil al rusilor (in economie si in afaceri).

          Răspunde
           
  • alex
    Decembrie 15, 2014 la ora 14:16

    Astazi in Galati caldura a fost inchisa, 60000 apartamente, daca era vorba de Bucuresti poate era mentionat si in presa nationala.

    Răspunde
     
  • Petru
    Decembrie 15, 2014 la ora 14:02

    Sunt curios daca directorului unde lucrez i se mareste salariul….la cei 34.000 de ron pe luna merita asa ceva,ca deh…tot lucram la stat cu totii,doar ca….prostimea primeste cate ‘un sut in c.r ,iar baietii destepti primesc lunar in cont mii de euro.Asta e romanica…tara contrastelor.

    Răspunde
     
  • taranul
    Decembrie 15, 2014 la ora 12:30

    da de preoti ce spuneti?,pe astia cine ii pune la plata?tot s-au invatat sa primeasca(moca)…

    Răspunde
     
  • sism
    Decembrie 15, 2014 la ora 05:37

    Domnule Guran ,tin sa va spun ca va urmaresc emisiunea de la inceputul ei si o apreciez , uneori am senzatia ca nu stiti toate aspectele ,,vietii,, bugetarilor ,dar nu putem baga toti bugetarii in aceeasi oala ,unii mai si muncesc si nu pot lua spaga , nu pot sa isi spuna punctul de vedere ptr ca nu pot.
    Sistemul militar interzice acest lucru si daca intr-un fel esti nemultumit nu ai ce sa faci ,taci si induri . La restructurarile de acum cativa ani au fost dati afara oameni buni profesionisti si pastrati in sistem cei ce deschideau usa sefului cu ,,capu,, .
    Am o meserie riscanta in care oricind se poate intimpla o nenorocire ,atunci cine va mai avea grija de familie? Nimeni. asa e sistemul si lumea crede ca suntem la fel ca toti bugetarii .Salariul a ramas acelasi ca acum 4 ani dar inflatia a fost in acest timp a fost de aproximativ 20% per total acum platim cu 20%mai mult ptr orice , cu ce? de unde?

    Răspunde
     
  • Lucian
    Decembrie 15, 2014 la ora 00:44

    Si totusi…
    NU-mi place ideea ta aceasta: oamenii nu muncesc la fel, chiar dacă au aceeaşi fişă a postului şi aceleaşi diplome…
    Eu sunt la UAIC si suntem mai multi asistenti, lectori samd..la una din facultati. In principiu ai dreptate, dar cand decalajul dintre un prof si un asistent este atat de mare te intrebi de ce-o fi vrand Nastase sa le dubleze salariile profilor si nu si celorlalti lucratori din sistem? Caci aici e chestia! Munca grea si zilnica o fac cei mici, iar profii vin de doua ori pe saptamana (sau chiar intr-o zi din 5…!) predau 4 ore si iau 1000euro pe luna. Iar un asitent ia 1000RON. E o chestie, nu? Poti spune: sa invete, sa-si dea doctoratul, sa faca vechime, sa promoveze…samd. Dar pierzi din vedere ca la 30 de ani ai 23 ore sapt. iar un prof are 4-6 sau cel mult 8 cu tot cu doctoranzi etc. Diferenta e si in calitatea muncii? Si cine gestioneaza cat face organizarea unui simpozion fata de indrumarea unui doctorat? Sau cat face o munca pentru admitere (1 sapt de munca intensa cu verificat dosare etc) cu tinerea unei prelegeri de 1h45min la 2 saptamani? Dl Isan (Rector UAIC) are 20.000 ron si e manager. Dar nu are studii si nici carti publicate in ultimii ani…!> Va mira? Iar noi avem cate 2-3 studii ISI pe an, ca si aici se cere….productie! Stiti ca suntem indemnati sa scriem 1-2 carti la 2-3 ani? Si sa scriem cate 4-5 studii pe an? Ca la CAP, daca mai stiti ce e ala! De aceea, in toate facultatile se face stiinta repetititva, discretionara, tip copy-paste, si prea putin lucruri relevante, caci interesul e progresul academic, si nu cel intelectual! Chestia care conteaza este> cand ti se scoate postul la concurs? Si ce mai trebuie sa scrii? Ca la Maiorescu: scrieti baieti, numai scrieti! Si asta se face de 100 si ceva de ani incoace. Poate acum cu Iohannis…se mai schimba ceva, dar deja asteptarile sunt prea mari pentru un singur om. As vrea sa vad o programa aerisita, lucru in biblioteca 8 ore, 2-3 cursuri obligatorii si restul….munca. Dar isi pierd baietii…salariul, nu?
    Si as mai scrie, dar e degeaba…
    Stima, onorabile!

    Răspunde
     
    1. vitanis
      Ianuarie 12, 2015 la ora 17:43

      Nu cred ca ai dreptate. Nu se poate ca un asistent sa aiba 28 de ore pe saptamana, norma maxima este 16 ore. Iar atunci ar trebui sa fie majorata tuturor nu numai asistentilor. Ca faci mai multe norme pentru plata cu ora, e altceva, inseamna ca castigi mai mult. Iar managerul vostru nu poate avea 20 mii doar din salariul si indemnizatie fara sa incalce legea. Daca mai este in niste proiecte, iar este alta poveste. Deci, eu cred ca mai bine sa te documentezi inainte de a vorbi (scrie).

      Răspunde
       
  • bogdan
    Decembrie 14, 2014 la ora 20:13

    Nu ai dreptate, deoarece:

    Pina acum vreo 3 ani exista in Ministerul Finantelor asa numitul stimulent, adica un fond la dispozitia sefilor care teoretic trebuia impartit intre cei mai buni si productivi oameni in directia respectiva. crezi ca asa s-a intimplat? NNNNNNNNNNNNUUUUUUUUUUUUU. Numai pilosii si cei care faceau servicii personale sefului primea stimulent gras. Cei care munceau pentru Minister luau 0.
    NNNNUUUUU asta e solutia. S-a experimentat la Ministerul Finantelor pe vremea stimulentelor. Verifica.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Decembrie 14, 2014 la ora 19:14

    Dupa principiul rabinic (povestea cu animalele introduse in locuinta) conform caruia a fost redusa fiscalitatea prin micsorarea “taxei pe stalp” – o aberatie economica ce nu ar fi trebuit sa le treaca prin cap niciodata – Prim-ministrul Romaniei si Presedintele Senatului ne aduc inaintea Craciunului vestea minunata ca guvernul devine mai suplu si patru ministere se comaseaza.

    Răspunde
     
  • Alin
    Decembrie 14, 2014 la ora 17:50

    De ce oare ne lasam pacaliti? Tara asta este deja plina de datorii si nu isi va reveni curand (tind sa cred ca niciodata),

    Răspunde
     
  • sexu
    Decembrie 14, 2014 la ora 15:37

    sunt dezamagit ca un om asa informat ,spune asemenea aberatii,pentru mine e ceva incredibil ,vezi oug 80/2012 oug 103/2013 art 1 alin 6 valoarea de referinta este 600 si va fi si in 2015 se pare ,asa ca degeaba creste salariul minim.Intr-adevar amenzile sunt in functie de salariul minm

    Răspunde
     
  • Kristina
    Decembrie 14, 2014 la ora 12:09

    In Romania,dupa 25 de ani de la caderea comunismului,statutul bugetarul nu este singurul lucru”inghetat in comunism”.
    In primul rand as “dezgheta” PRESA din Romania,o data pentru totdeauna !
    Zilele trecute citeam afirmatia facuta de inventatorul internetului:”Internetul este un drept fundamental al omului…”
    Cel mai bun lucru al internetului,din punctul meu de vedere este acela ca daca: AM CEVA DE SPUS INTR_O SOCIETATE UNDE SUNT CENZURATA FARA ARGUMENTE,Ei bine,
    aici in mediul on-line ma pot exprima civilizat si pot fi combatuta cu argumente.
    DA ! Este un drept fundamental al omului contemporan la democratie,la libera exprimare,la libertate corect inteleasa.

    Mi-am permis sa scriu aceste randuri datorita faptului ca sunt luni de zile de cand il rog pe JURNALISTUL_MODERATORUL EMISIUNII “Romania in direct”sa accepte dreptul la replica al ascultatorilor care nu reusesc sa intre in direct la telefon, in timp util !Cum?
    Actualizand pagina de pe facebook “Romania in direct”,sau permitand afisarea subiectelor zilnice pe pagina de internet la “Europa Fm”.

    ESTE IN MOD CERT DEPARTE,CA EMISIUNEA “Romania in direct” SA FIE O REPLICA LA emisiunile”Europei libere”!(total absurda comparatia)
    Numai ca subiecte care tin spre ex.despre modificare constitutiei,sunt subiecte grele care nu au voie sa fie dezbatute evaziv ,printre glumite cu casnica Nicoleta ,sau soferul Gelu.
    (imi cer iertare nu vreau sa jignesc meseria de sofer sau importanta unei femei casnice intr-o societate).
    Sper ca acest comment sa nu fie sters,oricum salvez tot ceea ce scriu(in numele libertatii mele de exprimare).
    Si atentie :Voi continua sa solicit accesul la emisiune atat telefonic,cat si in scris pe pagina de internet.

    O PLATFORMA UNDE SUNT DEZBATUTE LEGILE UNEI TARI NU POATE FI CONSIDERATA “LA PRIVAT”(si nu se poate justificata prin lipsa unei sume de aprox.350 lei cost de intretinere lunara,
    va multummesc,
    cu stima,
    poate pentru aspectul prezentat de mine se va gasi solutia cea mai buna!

    Răspunde
     
    1. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 03:11

      Am fost recent in state, libertatea de exprimare pe internet este cenzurata – cine are MAC mai are o sansa, cu MS – cenzura 100%.

      Răspunde
       
  • Ailioaiei Constantin Gabriel
    Decembrie 13, 2014 la ora 01:47

    Un articol foarte bun.

    Răspunde
     
  • Inspirescu
    Decembrie 13, 2014 la ora 00:12

    Unii sunt “inghetati in comunism”, altii sunt “BBQ-frigarui la protzap cu capitalismu'”. Depinde cum privesti lucrurile, pot fi inversate. De exemplu, se vorbeste aici de competitivitate si salarii bazate pe competitivitate pentru bugetari. Astea sunt idealisme. Veniti in incalzitul capitalism “multilateral dezvoltat” si vezi vedea cit nepotism e pe la “modelele” laudate. Cita incompetenta crasa si lene grasa. Si cum se sifoneaza la greu bani publici la prietenii care au grija de politicienii alesi, tot de ei in final.

    Unii ar zice ca e un pret mic de platit pentru “placerile” democratiei in comparatie cu temutul putinism. Lucrurile insa sunt nu prea diferite. Poate rusilor le e frica sa il critice pe Putin ca sa nu fie saltati – desi nu am auzit – dar la “civilizatii” de democrati “liberali” frica e cea mai folosita arma. Frica sa nu iti pierzi jobul, casa, familia. Sclav pe plantatiile altora, cu un lant mai lung insa, care te lasa sa iti mai petreci o vacanta prin Caraibe. Ideal, tot pe datorie, sa se poata bucura altii de munca ta.

    PS: Le-ar trebui si la nord-americani un DNA. Chiar Romania e de dat exemplu in domeniu.

    Răspunde
     
    1. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 03:20

      In Canada nu va fi DNA pentru ca stiu sa se fereasca de americni in structura. Vad ca stiti cite ceva despre America de Nord, cum de nu stiti ca marile “furtuni” tin maximum o saptamina si nimeni nu ajunge unde ar trebui si media incepe sa vorbeasca de timpul probabil.

      Răspunde
       
  • redboy
    Decembrie 12, 2014 la ora 20:15

    Vad ca se continua cu discutia asta aiurea……sper ca sunteti multumit domnule Guran?
    Nimeni nu-si apara locul de munca daca are posibilitatea sa aiba o sansa mai buna in alta parte…se intelege sau trebuie si poze?
    Vrem o reforma…cine sa o faca oameni buni?
    In ritmul actual DNA si DICOT vor lasa Romania fara clasa politica.Aia care au ramas sunt preocupati sa se ascunda sau sa se aranjeze cat mai pot…iar cei tineri care vin din urma vor doar sa puna mana pe putere.
    Se intelege sau trebuie si poze?

    Răspunde
     
    1. Cosmin Moise
      Decembrie 12, 2014 la ora 22:31

      Problema nu e ca vor puterea, ci ce vor face cu ea dupa aceea! Daca vor face precum ilustrii lor predecesori……

      Răspunde
       
    2. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 03:23

      Vrem si poze!!!

      Răspunde
       
  • Goldmund
    Decembrie 12, 2014 la ora 19:43

    Adevarul este ca
    atata timp cat in tara asta “bugetarii” reprezinta o majoritate subiectiva(raportata la istoria ultimilor 70 de ani, precum partidul PSD raportat la aceeasi istorie!),
    atata timp cat in tara asta toti functionarii publici sunt(pentru ca pur si simplu chiar se cred ) deasupra clintilor si nu cum e normal in intreaga lume civilizata, tocmai invers…, iar politicienii sunt alaturi doar pentru apararea “drepturilor”lor, in detrimentul economiei de piata libera,

    domnul Guran are perfecta dreptate, de-a pururea va avea dreptate in Romania daca situatia nu se va schimba si la noi radical, precum intr-un oricare stat din centrul UE..

    Nimeni nu subestimeaza valoarea voastra, celor care va vaitati aici, dar nu aveti dreptate – basta

    Răspunde
     
    1. Ovidius
      Decembrie 12, 2014 la ora 20:30

      WOWWW !!

      1) Nu va suparati, ce este aceea “majoritate subiectiva” ? De majoritate relativa, majoritate calificata, majoritate absoluta am mai auzit. Dar “majoritate subiectiva” ? Ce este aia ?

      2) Functionarii publici nu pot fi deasupra clentilor. Putem vorbi de o relatie clientelara intre cei de mai sus doar daca fac parte ambii dintr-un grup infractional organizat.

      3) Bugetari nu este egal functionari publici.

      Bugetarii pot fi functionari publici (administratie centrala si locala, unele agentii guvernamentale), demnitari (primari, presedinti consilii judetene, parlamentari, etc) personal contractual (administratie publica, centrala, sanatate, invatamant, diverse agentii, regii, companii ale statului etc) functionari publici cu statut special (politie, jandarmi, angajati in justitie – penitenciare) etc.
      Deci chestia e mai complicata ecat o sueta la un pahar de … cafea

      Ce ati spune daca am creste nr de medici sau profesori ? Ar creste nr, bugetarilor !

      Ce spuneti daca firmele de transport local, de salubritate de alimentare cu apa si canalizare ar deveni toate ale statului (sau administratiilor locale ca in majoritatea municipalitatilor americare sau europene)Ar creste nr, bugetarilor !

      Si de fapt, ce sunt bugetarii, 99,9% ? ANGAJATI. In general angajati cu sefi dobitoci, pusi politic de partide care castiga alegerile si cu votul privatelor. Ar cam trebui sa va dea de gandit. Ce spui, te bagi ?

      Răspunde
       
      1. Ovidius
        Decembrie 12, 2014 la ora 20:34

        PS am uitat> bugetari sunt si magistratii. si DNA si DIICOT

        PS2. Nu sunt bugetar.

        Răspunde
         
    2. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 03:33

      Stiu ca este o diferenta intre nivelul de salarizare de stat fata de cel privat. Diferenta are o semnificatie … locala. Vorbiti de o tara cin centrul UE, sa tresupun ca este vorba de Elvetia? Daca da, diferenta de care vorbeam este cam aceiasi cu cea din Israel – bugetarii sunt platiti mai slabut decit privatii. In tarile dezvoltate, precum canada, este total invers. Interesant, nu-i asa?

      Răspunde
       
  • Marian Androne
    Decembrie 12, 2014 la ora 19:43

    Se expun multe efecte, dar cauza se rezolva simplu: in Germania fiecare aplicant la un job public isi prezinta competentele si solicita un venit. Statul german a conceput cerinte minimale pt fiecare post si teste de angajare, dupa caz. Cel mai mult conteaza referintele fie de la scoala sau jobul anterior. Cel admis incheie contract individual cu angajatorul public dupa negociere. Guvernul Merkel a desfiintat grilele de salarizare si a introdus salariul minim din acest an. Cocluzie: sistemul bugetar functioneaza ca un angajator privat.

    Răspunde
     
    1. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 03:42

      Nu am timp sa verific acuma, dar vad ca sunteti convins despre ce se intimpla in Germania. In orice caz, la particular, mai ales la firme mici, proprietarul este interesat pe cine angajeaza (ori isi aduce o “relatie” ori eis aduce un “salahor”. La stat, singurul interes este sa nu fii mai bun decit cel care te angajeaza, nici la angajare si nici mai tirziu. Deci nu este la fel.

      Răspunde
       
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Decembrie 12, 2014 la ora 19:42

    Normal ca bugetarul nu doreste la privat, unde chiar se munceste, nu se bea cafea toata ziua.

    Răspunde
     
    1. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 03:45

      Nici asta nu este tocmai, tocmai.

      Răspunde
       
  • Adrian Florin Chereji
    Decembrie 12, 2014 la ora 18:14

    D-le Moise Guran,
    Eu as fi mai radical. Primarul si Consiliul local sa aiba libertatea de a stabili salariile angajatilor in conditia incadrarii in fondul de salarii.
    Ce propune eu: fondul de salarii sa nu fie mai mare de 15-20%( aici ar trebui facute niste calcule) din veniturile proprii ale unitatii administrativ-teritoriale respective. Asa s-ar face reforma administrativa, multe comune ar cere comasarea cu comune invecinate si nu s-ar plati salarii la clientela politica sau ar cauta solutii sa sporeasca veniturile proprii comunei.

    Răspunde
     
    1. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 04:04

      Propuneti calculul unui fond de salarii si pentru ca vorbiti de un 20%, as estima ca la un venit de 20 milioanear reveni cam 1000 de angajati platiti cu 2000. Am sa va dau un exemplu mai real: la un venit de 35 milioane, 100 de angajati platiti cu 2000. Fondul de salarii nu se face din burta, sunt conducatori de proiect care rentabilizeaza proiectul. Nu ar fi nici o problema ca sistemul de stat sa fie condus dupa principii private. Intrebarea ramine aceiasi: cine are grija ca economia sa ia un asemenea avint incit privatul sa fie capabil sa absoarba intreaga forta de munca ramasa disponibila dupa rentabilizarea statului? Sunt pentru rentabilizare in toate sferele dar sunt contra abandonarii (si deci irosirea) fortei de munca disponibila pentru economie. Da rentabilizare dar nu in contul somajului. Un conducator care nu este capabil sa dea de lucru la tot poporul, are obligatia sa dea sa manince intregului popor. Din dilema acesta se iese numai cu o democratie directa.

      Răspunde
       
  • Marean
    Decembrie 12, 2014 la ora 17:34

    Domnilor bugetari … o simpla observatie.
    Daca e atit de rau la stat ce va retine sa cautati un job caldut si bine platit in sectorul privat?

    Răspunde
     
    1. Ovidius
      Decembrie 12, 2014 la ora 18:43

      Domnule, esti tare indoctrinat. Uite iti spun eu: Am 24 ani pe piata muncii in RO. 5 am fost bugetar, restul in privat. Deci stiu ambele sisteme, in mare. Ce spui tu e remarca de nivelul lui Marean. Stii tu care. Aici se vorbeste despre fatul ca domnul Guran a dat iarasi cu bata in gard. Pricepi, sau in privata e mai greu ?

      Răspunde
       
      1. Cosmin Moise
        Decembrie 12, 2014 la ora 22:24

        Inseamna ca aproape toti care au postat n-au inteles ce ai inteles dumneata odata ce se vaita atat de salariile de mizerie! Dar nu vor sa recunoasca ca in alta parte nu si-ar gasi de lucru, cel putin la nivelul de comoditate cu care s-au obisnuit! Exact ca aia care traiesc din venitul minim si nu isi cauta de lucru! Prea mare bataia de cap!

        Răspunde
         
        1. Ovidius
          Decembrie 12, 2014 la ora 23:30

          Aveti perfecta dreptate ! Articolul se intituleaza si este despre

          “Nu, salariile bugetarilor nu îngheaţă.”

          Daca altii au inteles ca este despre lamentare, inseamna ca acesta este publicul domnului Guran.

          PS. Dv despre ce ati inteles ca este vorba ?

          Răspunde
           
          1. Constantin
            Decembrie 13, 2014 la ora 21:32

            “Articolul se intituleaza si este despre…” _ Stimate domn, s-ar putea sa aveti dreptate, fiecare cititor sa fi inteles ca materialul se refera la altceva. Eu, spre exemplu, am inteles ca este vorba despre ” de la fiecare dupa posibilitati, fiecaruia dupa nevoi”. Iar pentru ca estimarea “posibilitatilor” si “nevoilor” fiecaruia se face cam subiectiv, dl. Moise propune obiectivarea prin evaluarea performantelor muncii, asa incat distributia resurselor sa se faca mai eficient. Ce ziceti, am inteles la fel ca dumneavoastra?

             
          2. saba
            Decembrie 17, 2014 la ora 04:22

            Domnu Constantin, ati inteles bine pina la un punct si pina aici swuntem de aceiasi parte. Cu “evaluarea performantelor muncii, asa incat distributia resurselor sa se faca mai eficient”, ati omis … obiectul muncii – ce mai evaluati sau eficientizati daca nu aveti ce face? Sinonim cu “bita in gerd”.

             
        2. saba
          Decembrie 17, 2014 la ora 04:14

          Am sa va traduc eu ce inseamna “bata in gard”. Credeti ca toata lumea este nascuta sa fie manager sau proprietar? Nimeni nici nu-si doreste asa ceva, ca n-ar mai fi cine sa muncesca. Si atunci, unde naiba sa plece (la caldurica, sau la un salariu mai bun, sau macar la un salariu) cine vrea sa plece, daca nu este unde merge? deschideti dvs 20,000 de afaceri si probabil ca lumea va fi mai buna.

          Răspunde
           
  • Cristian
    Decembrie 12, 2014 la ora 15:44

    Vad ca e mare dezbatere si cei mai ofuscati (oarecum pe buna dreptate) sunt bugetarii.
    E complicata rau treaba. Ambele tabere au dreptatea lor. Eu nu stiu cata dreptate are fiecare in parte dar stiu ca imi ia cel putin 5-6 ore sa depun o declaratie la ANAF. Stiu ca am cel putin 20 min ptr procesare la ghiseu. Mai stiu ca apare mereu in peisaj o duduie destul de sexy si zambitoare care nu face decat sa ridice moralul colegei care cauta tastele pe tastatura din 1995 a unui calculator vechi. Vad ca oriunde ma duc trebuie sa ma duc cu sapca-n mana , umil de parca nu as fi platitor in tara asta ci mi s-ar face un serviciu gratuit. Mai vad de asemenea cum colegi (mentionez ca lucrez in privat – domeniul consultanta constructii) care vin cu speranta de loc mai “lejer” si pleaca cu un gust amar. Nu e ce se asteptau ei, aici un raport sau un lucru cerut de superior nu poate veni la 5 zile dupa solicitare… Insa vad si salarii mici si mizere unor categorii destul de mari de functionari ai Statului. Mai vad si echipamente depasite moral/tehnic, vad si lipsa comunicarii intre departamnte si institutii….
    Oare de ce trebuie sa vad aceste lucruri?
    Oare de ce nu se dau concursuri ptr obtinerea posturilor si in institutiile de stat la fel ca in privat? De ce nu sunt calculate salariile functie de performanta stabilita de “clienti” ??? Nu face seful evaluarea ci “clientul”. Nimeni nu da feed-back negativ daca totul merge struna. In loc sa stau 30 min la ghiseu ca sa imi scrie numele intreg (nu sunt arab si nici nume ciudat nu am dar cauta cateva secunde bune o litera. De diacritice…. nu mai zic….) sa stau 1 min timp in care sa ma pot orienta pentru urmatoarea faza/etapa. Ba mai mult, daca as putea face aceste lucruri online as fi si mai fericit. Timpul meu nu inseamna neaparat bani ci inseamna ore mai putin de productivitate pe zi. Pierd jumatate de zi la un ghiseu si seara patronul imi cere raportul de activitate pe ziua respectiva. Imi e rusine sa ii spun ca am stat atatea ore ptr o nenorocita de declaratie. El saracul nu-mi reproseaza nimic dar ma simt eu nasol. As fi vrut uneori sa am o condica cu reclamatii dar ce sa vezi? – in institutii de stat nu gasesti asemenea condici si daca sunt, sunt ca maculatura. Nu tine nimeni cont d eele. Pai cum asa? Eu daca primesc un feed-bacjk negativ de la un client imediat intru in sedinta.
    Era un domn care spunea ca e politist. Admirabila meseria si unii ar zice ca e si riscanta. Cred ca mai riscant e sa fii pompier dar in fine…. Pai eu nu vad protectia politie cam deloc. Daca las masina in parcare dispar fie oglinzile, fie rotile cu totul, fie eleronul…. fie o gasesc zgariata sau vandalizata. Nevasta trebuie sa ma duc s ao iau d ela gura d emetrou ca pana acasa imi vine plansa si speriata de golanii d epe strada. Pai unde e domnule siguranta si increderea? Vreti salarii mari dar trebuie sa si prestati pentru ele. Inca ceva….. numarul bugetarilor din aparatul administrativ este mult prea mare. Profesorii trag si ei in draci ptr sedinte de pregatire particulara si uita ca scoala se face la clasa, medici ori fug in tari “civilizate” iar asistentele care nu fug si ele sunt fie incompetente fie invata pe tine cum se face, de cadrele din armata nu mai are rost sa spun nimic…. Am facut armata la Vanatori d eMunte Predeal si inca d eatunci uitau cum se curata o arma…. Acum cred ca se duc la munca ca sa aiba de unde se intoarce si fac campionat de spart seminte sau table….

    Răspunde
     
    1. Ovidius
      Decembrie 12, 2014 la ora 18:29

      Domnule angajat in consultanta, conform bancului despre consultanti, sunteti pe langa subiect !

      Subiectul nu era oftica unor bugetari !

      Subiectul era: domnul Moise Guran a dat iarasi cu bata in gard, furnizand informatii eronate. Mai mult, la emisiune a si adoptat un ton superior, afirmand cu subiect si predicat ca spre deosebire de alte televiziuni si emisiuni, dansul ne va lumina. Si a vorbit PROSTII. (Nu o sa folosesc expresia de la tara desi ar merita inca o data)

      Acum, ca fost bugetar, pun si eu o intrebare: Domnule Guran, nefiind prima data, din pacate recidivati des, cand emiteti informatii fara suport, cum v-ati vedea in postura de bugetar ? Cam cati oameni la ghiseu v-ar spune trei de frumusete si pe olteneste si pe ardeleneste, cand ceea ce spuneti ceva ce nu are tangenta cu realitatea ?

      Cum puteti avea tupeul in continuare sa condamnati activitatea unor bugetari cand dv. in privat nu sunteti in stare sa faceti o chesti simpla: sa va documentati ?

      Va rog sa imi permiteti sa va spun ceva din suflet: RUSINE.

      Sper sa aveti decenta sa va cereti scuze.

      PS. La buna vedere !

      Răspunde
       
      1. Cristian
        Decembrie 14, 2014 la ora 01:44

        Stimate domn, ce am scris am scris in perfecta cunostinta de cauza. Nu sunt deloc pe langa subiect. Ba din contra. Deoarece spuneti ca ati fost bugetar 5 ani banuiesc ca stiti ca numarul acestora e irelevant luat per total dar teribl de relevant luat per institutie/departament. Astfel ca gasim la ANAF o casierita care imi scrie numele in 20 min cu un salariu de aproximativ 1500 lei in timp ce o invatatoare care isi rupe capul cu copii sa ii invete sa scrie primeste numai 900 lei. Un medic stagiar ia tot 900 lei. Culmea e ca duduile de ANAF sunt tot mai multe in timp ce noi ne ducem copii la gradinite si scoli particulare sau mergem la clinici si spitale din Vest pentru ca acolo au “disparut” si medicii nostri. Daca lucrati acum in mediul privat ati observat ca feed-back-ul este foarte important si de cele mai multe ori este solicitat cat mai detaliat. La fel si in cazul jobului meu, unde clientul raspunde dupa fiecare procedura unui chestionar si in functie d eacel chestionar eu am prima sau sunt lasat cu salariul de baza. Evident ca fac pe drq in 4 ca orice client sa fie cat mai multumit. Daca facem acest sistem si la Stat avem f mari sanse sa vedem ceva schimbari pozitive. Ar fi nemaipomenit. Vad lucrurile cum se misca din ce in ce mai rau si mai incet in institutiile statului si vad cum sunt tratat ca un nimeni in ploaie de fiecare data cand ma duc sa platesc o taxa/impozit. Nu aveti acelasi sentiment? Nu ati vrea sa platiti impozitul sau orice alta taxa cu cardul? Nu ati vrea sa vi se emita orice declaratie/adeverinta/act oficial in cateva minute prin intermendiul mediului online? Va place sa stati 3 ani la un ghiseu ptr ca o domnita cu harfe de primadona si importanta de mare zeitate sa va spuna ca va lipseste un nenorocit de timbru de 2 lei??? Nu stiu cat de mult spune adevarul domnul Guran insa ori reformam si limitam numarul locurilor din zona “bugetarilor” ori o mierlim. Pana acum alegerile s-au jucat pe baza invatatorilor si medicilor si nu ptr toata populatia cum ar fi normal. Discutau toti cu medicii, invatatorii si pensionarii si daca ii ai pe astia deja castigi alegerile. Evident ca astia nu aduc bani la buget, unii nici nu trebuie dar banii pe care ei ii primesc trebuie sa vina de undeva? Pai de unde? Din taxarea mediului privat. Pai stai ca de aia nu auzi nimic in campania electorala… Aia atunci nu exista? Ganditi putin va rog sau mai bine zis ganditi-va putin si la cei care muncesc de la 9 la 6 si ajung rupti acasa. Oameni pe care patronul nu ii intreaba daca copilul e ok la scoala sau daca au avut cum sa ii dea pachetel. Oameni care nu au timp uneori nici sa isi bea cafeaua de dimineata pentru ca ar intarzia la ghiseul unde vine duduia de scrie 30 min un nume…
        Despre asta e vorba domnule Ovidus. cei care platesc in draci taxe si impozite s-au saturat de “bugetarii” de cursa lunga care cred ca de acolo trebuie sa iasa la pensie si nu se sinchisesc sa faca un efort in plus fata de cel de a se scarpina in crestetul capului. Dintre toti bugetarii nu am respect decat pentru pompieri, cadrele medicale si cateva categorii din invatamant. Si ca mine sunt multi domnule Ovidus. In rest… ce sa mai zic…. Sanatate sa fie…

        Răspunde
         
    2. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 04:39

      Sunt deeacord ca peisajul este ca cel descris de dvs. Dar “armata la Vanatori d eMunte Predeal” si “angajat in consultanta” nu au, in general prea multe in comun.
      “insa ori reformam si limitam numarul locurilor din zona “bugetarilor” ori o mierlim” si “cei care platesc in draci taxe si impozite s-au saturat de “bugetarii”, ar avea ceva comun, nici una nu-i in ordine. Ca este drastic, este bine. Ca mergem la efect fara sa cintarim cauza, nu este bine.

      Răspunde
       
  • ND
    Decembrie 12, 2014 la ora 12:17

    Art. 1 din OUG 103/2013 prevede ca in anul 2014 cuantumul brut al salariilor de baza se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda pt. luna decembrie 2013 si nu se aplica valoarea de referinta (adica cei 600 lei) si coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti de anexele la Legea 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.
    Ce inseamna asta? Inseamna ca salariul este neschimbat din 2008!Exceptand fireste “curba de sacrificiu” de -25% si revenirea treptata la cuantumul de dinaintea taierilor! Din L. 284/2010 se aplica doar denumirea functiei, nu si salariul care ar rezulta din inmultirea coeficientului de ierarhizare cu valoarea de 600 lei. In momentul de fata, daca angajezi un om ii calculezi salariul “la nivelul de salarizare pentru functiile similare din institutie”, adica te intorci la salarizarea din 2008! D-le Guran, nu toti bugetarii lucreaza in institutii cu fonduri europene cu sporuri de 75%!! Majoritatea au aprox. 1500 de lei la gradul cel mai mare, pt posturi unde sunt necesare studii superioare si cu transa de vechime cea mai mare. In plus exista bugetari ce lucreaza in aceeasi institutie, pe exact aceleasi functii dar care au salarii diferite pe motiv de proasta corelare a prevederilor legale de catre legiuitor (a se vedea povestea treptei de salarizare desfiintate, dar care se aplica)!!!
    Iar povestea cu salariul minim pe economie a generat un efect colateral neplacut in domeniul salarizarii bugetarilor: a redus pana la anulare diferentele intre salariile pentru functiile aflate la nivelul de jos al grilei de salarizare, astfel incat intre un functionar cu studii superiare si un muncitor necalificat, in conditii de 3 ani vechime pentru amandoi, diferenta de salariu este de pana la 50 de lei. De ce? Pentru ca salariul muncitorului necalificat a fost impins in sus de “salariul minim pe economie” pe cand cel al functionarului cu studii superioare a ramas la acelasi nivel.

    Răspunde
     
    1. Ovidius
      Decembrie 12, 2014 la ora 13:21

      Foarte corect spus. I-am mai atras atentia domnului GUran intr-o postare anterioara asupra aspectului precizat de dv. in legatura cu impingerea in sus a salariului minim astfel incat functiile de jos ajung sa fie asimilate muncitoorului necalificat. OPt. ca, nu-i asa ?! bugetarii sunt niste chestii care nu sunt buni de nimic.
      Aseara domnul Guran se lauda ca exista bagatori de vorbe la alte televiziuni care sustin ca nu se pricep dar el la emisiunea dansului se pricepe si salariile nu vor fi inghetate 🙂

      Sunt foarte curios daca is va face mea culpa serios, daca va bate din palme in gestul caracteristic si va spune am gresit sa mergem
      mai departe sau se va face ca ploua. Pariez 1 la 3 ca se va face ca ploua 🙂

      Răspunde
       
    2. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 04:58

      O fi corect spus, dar mai lipseste ceva: de ce suntem directionati atita spre salariile bugetarilor, si o spun ca fost bugetar si ca ne-bugetar (amindoua cu experienta valida). Salariile bugetarilor si pensiile tuturor trebuiesc platite din taxarea tuturor, presupun ca exprimarea este destul de completa. Si totusi, salariile bugetarilor nu sunt suficiente scopului final, adica privatul trebuie sa participe si el. Privatul, singur, nu este nici el suficient. Presupun, si poate va gresesc, venitul bugetarilor este mult mai mic decit venitul particularilor. Deci reducind venitul bugetarilor (prin reducerea salariilor sau prin reducerea numarului lor, sau chiar combinat) nu este o solutie. Gresesc daca spun ca logica ar spune, in acest caz, ca trebuie marit venitul particularilor? Si asta prin reducerea somajului (sa indraznesc, anihilarea lui?) combinat cu cresterea salariilor, in general. Precis asta ar insemna o dezvoltare a economieie. Calcularea banilor care nu exista nu-i va inmulti.

      Răspunde
       
  • ciprian
    Decembrie 12, 2014 la ora 10:29

    Ma faceti sa rad Domnule Moise,salariile raman inghetate asa cum se intampla din 2009 incoace,de exemplu sunt politist si am un salariu net de 1030 ron,care e inghetat de ani de zile,sa va spun cum au facut,Salariul de bază stabilit potrivit prevederilor art. 10 alin. (1) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările ulterioare, se determină prin înmulţirea coeficientului de ierarhizare corespunzător clasei de salarizare aferente funcţiei deţinute cu valoarea de referinţă de 600 lei, prevăzută la art. 10 alin. (4) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările ulterioare,asadar in anul 2014, cuantumul compensaţiei băneşti/soldelor se menţin în plată la nivelul stabilit pentru anul 2013,care a fost stabilit la nivelul lui 2012/2011/2010,deci si in 2015 se va face acelasi lucru,se vor inmulti coeficienti cu salariul minim din 2009,nu cu cel valabil incepand cu 1.01.2015 ,deci nu aveti dreptate!

    Răspunde
     
    1. unu analfabetul si fara bun simt
      Decembrie 12, 2014 la ora 19:02

      Da ce faci tu domnu politist? NU faci nimic, deci nu meriti mi mult de 1030.
      Cand mi-a fost sparta casa ai vrut sa ma amendezi ca nu mi-am facut buncar. Chiar nu va este rusine, stati la caldura si hotii isi fac de cap. Cu poze cu tot nu ati fost in stare sa prindeti un hot si ati facut presiuni sa renunt la reclamatie. RUSINE.

      Răspunde
       
  • redboy
    Decembrie 12, 2014 la ora 10:20

    Salariile se vor dezgheta in anul 2016…an electoral.Sa vezi atunci discutii….discutiii care vor incepe din 2015.
    Anul viitor vom discuta doar despre salariile bugetarilor…ca de altceva politicienii nu vor avea curaj.
    Cum sa vina Blaga sau Nita sa-mi vorbeasca despre transparenta si corectitudine in licitatiile publice?
    Cum sa vina Orban sa vorbeasca despre infrastructura…cand el a fost cel mai prost ministru la transporturi la egalitate cu Sova sau Mitrea sa vorbeasca despre CFR?
    O sa vina Nicolaescu sa vorbeasca despre Sanatate?
    Nu domnilor…vom discuta iar despre salariile bugetarilor…din pacate.
    Vorbim despre eficienta?
    Cat de eficienti trebuie sa fim?
    Chiar nu intelegem ca actuala criza a fost o criza a supraproductiei?
    Cati angajati trebuie la stat?
    Cat de eficienti trebuie sa fie?
    NU ASTEA SUNT INTREBARILE ADEVARATE…CI DACA PIATA MUNCII DIN ROMANIA POATE FACE FATA.
    Vor angajatii de la Dacia sa fie si mai eficienti?
    Nimic mai simplu…exista un studiu prin care se spune ca 2/3 din angajati pot fi concediati daca se mareste gradul de automatizare.
    Ce facem cu cei peste 60% din angajati care vor fi concediati?
    Atentie la ce ne dorim….si ce dorim altora
    Exista un film interesant…INEQUALITY FOR ALL.
    Sunt multi angajati bugetari si din mediul privat care ar trebui sa-l vada.
    Din pacate nu cred ca au timp intre cele 2 slujbe sau din cauza orelor peste program.

    Răspunde
     
  • Notar Divort
    Decembrie 12, 2014 la ora 09:55

    No offence, dar si noi de multe ori suntem ” inghetati” blocati in cate o idee neproductiva pe care apoi o regretam. Aporopos de comunism, ce face dreapta in Ungaria la momentul acesta ?

    Răspunde
     
    1. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 05:03

      Probabil ca ce face dreapta si in Polonia: vor sa se unesca cu dreapta din Germania.

      Răspunde
       
  • bog
    Decembrie 12, 2014 la ora 09:17

    Nu stiu cum e la altii, dar la noi se face evaluarea performantelor anual si de la un anumit punctaj se poate micsora salariul si chiar desfacerea contractului de munca. E adevarat ca toti angajatii sunt la punctaj pozitiv din caza salariilor foarte mici, dar legislatia exista…. trebuie aplicata.

    Răspunde
     
  • Damian Dorel
    Decembrie 12, 2014 la ora 08:54

    Tot ii dai cu spăgile. Spaga iei si tu sa faci loby-ul asta negativ. Poate de aia ar trebui sa fii dat afara de la televiziunea aia bugetara la care lucrezi si pe care cei ca tine o băgați in faliment.

    Răspunde
     
  • Laura
    Decembrie 12, 2014 la ora 06:26

    Sunt bugetara si pot sa vorbesc in cunostinta de cauza. Am vazut, de-a lungul anilor, cum a fost promovat unul sau altul pentru ca a fost pila cuiva sau s-a dat cu binisorul pe langa cineva. Am vazut cum tarancute venite de te miri unde au prins posturi, functii, tarancute care nu stiau sa scrie, care din 3 cuvinte, unul era injuratura, am vazut cum cu un cofrag de oua si o punga de detergent te pui bine cu seful. Eu nu pot fi asa. Am invatat din familie ca-i mai bine in viata sa reusesti prin propriile puteri. La ce mi-a folosit? La nimic. I-am scos pe multi din rahat de multe ori, la capitolul cunostinte sunt uneori chiar peste sefii mei, pe care tehnologia ii depaseste de foarte multe ori, dar asta nu-mi ajuta la nimic. O sa raman, probabil, forever and ever acolo unde sunt, asta daca nu se va schimba sistemul… RADICAL. In conditiile astea, sa fii platit in functie de ‘performanta’ este sinucidere curata, caci ala cu ouale si detergentul va fi remunerat mai bine decat bine, analfabeta va avea un salariu mult mai bun decat al meu, desi nu are nici jumatate din experienta mea, pentru ca are pila necesara. Este pur si simplu umilitor.

    Răspunde
     
    1. Munteanu Radu
      Decembrie 12, 2014 la ora 07:19

      Ce te opreste sa pleci la privat?

      Răspunde
       
      1. Ioan
        Decembrie 12, 2014 la ora 07:42

        Nu te opreste nimeni sa pleci din sectorul bugetar in cel privat, aveti dreptate. Insa hai sa ne uitam cine accede in locul tau pe care l-ai lasat liber? Un incompetent de cele mai multe ori, care aduce detergentul si outele sefului. Si atunci vin si te intreb: Esti sigur ca doresti schimbarea sistemului? Iti faci impresia ca in privat e altceva?

        Răspunde
         
    2. Radio Enervan
      Decembrie 12, 2014 la ora 13:11

      ”cofrag”?!?!
      Hiper-competentă, daaaaa…

      Răspunde
       
  • Claudiu
    Decembrie 12, 2014 la ora 03:49

    Moise cum faci ca maririle de salar sa fie obiective, cand prin institiutiile statului toti sunt frati, verisori, cumetri, nasi, nasiti, unchii, etc ?

    Răspunde
     
    1. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 05:10

      Si in privat este altfel? “Ce-mi dai sa te aduc la noi?”

      Răspunde
       
  • Alin
    Decembrie 12, 2014 la ora 01:16

    Astazi mi-a fost dat sa o aud pe asta: un profesor mi-a spus ca-i este teama sa isi faca PFA intrucit a auzit de cazuri de abuzuri din partea autoritatilor statului care vin si-ti cauta nod in papura pina gasesc un pretext spre a te amenda. Sint plecat din tara de 7 ani si nu am experienta directa in business-ul din Romania. E greu de spus daca anxietatea este justificata. Anxietatea acestui om altmiteri talentat este reala si o impiedica sa avanseze in cariera. Concluzia mea: statul roman a devenit TOXIC. Trebuie sa ne ocupam de acest stat care ne incurca vietile.

    Răspunde
     
    1. Marian Bratu
      Decembrie 12, 2014 la ora 09:19

      Alin, domnului respectiv ii este teama deoarece nu cunoaste sistemul fiscal. Nu zic ca nu exista abuzuri insa de obicei sunt controlati cei expusi { la strada}. Acestia de cele mai multe ori nu au sanse daca nu fac evaziune. Cunosc o firma care deschis 4 restaurante si patronul a dorit sa aibe salariile reale pe stat si sa marcheze totul pe bon fiscal. A rezistat 2 ani si a trebuit sa se recunoasca invins si a inchis.

      Răspunde
       
      1. Alin Popescu
        Decembrie 12, 2014 la ora 16:34

        Nu contest ceea ce spuneti. Problema practica pe care o am este ca acestei persoane cinstite si cu bun-simt a ajuns sa ii fie teama sa-si practice in mod cinstit meseria si refuza sa intre intr-o relatie contractuala cu firma mea in ciuda asigurarilor mele ca platile urmeaza sa i se faca in mod transparent, electronic, pe baza unui contract clar si usor de inteles. Sigur ca pot sa gasesc pe altcineva dar este trist ca sintem unde sintem si ca oamenilor simpli, cinstiti si talentati a ajuns sa le fie teama (in mod nejustificat?) sa-si practice meseria de teama abuzurilor autoritatilor statului roman. Discutam despre o persoana tinara de sex feminin, intr-o etapa de cariera post-doctorat, care probabil ca urmeaza si ea sa ia calea strainatatii ca si mine la timpul meu cind nu va mai putea rabda conditiile din Romania.

        Răspunde
         
        1. saba
          Decembrie 17, 2014 la ora 05:25

          Statul roman s-a intoxicat de la un sistem toxic dintotdeauna. Fireste nici ce era inainte de ce este astazi, nu a fost cine stie ce dar mult mai acceptabil. De fapt, mai barbar spus, neindustrializat, toata lumea munceste mult si cistiga ceva, iar industrializat, mai putina lume munceste mai usor si cistiga un pic mai mult decit ceva. Reducind din dezavantaje se va ajunge la un sistem nou.

          Răspunde
           
  • vlad
    Decembrie 12, 2014 la ora 00:46

    Mda, un sistem capitalist, care insa nu ar functiona, pt ca toti sefii sunt pusi politic, asa ca ar face toate reglarile astea de salarii tot politic, nu pe merit.

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Decembrie 11, 2014 la ora 23:08

    Cum in FRANTA se poate ajunge ca pe timpul comuistilor sa circuli doar daca ai numarul la masina par sau impar.
    Cea mai tare stire, spunele si tantalailor care spuneau ca comunismul este ………………………………………………..
    Pana si Korea de NORD are internet.

    Răspunde
     
    1. TiberiuC
      Decembrie 12, 2014 la ora 18:03

      Pe internetul din Coreea de Nord, ei au castigat campionatul mondial de fotbal. Si da, comunismul este de kkt, pentru ca nu ai libertate.

      Răspunde
       
      1. unu analfabetul si fara bun simt
        Decembrie 12, 2014 la ora 19:08

        Unde e libertatea? ca mancam kkt si il mancam degeaba ca nu ne baga nimeni in seama de 25 de ani.
        Hai sa fim seriosi.
        Si nu era pe internet ci la televiziunea nationala.
        IN fine. nici capitalismul nu este bun pentru noi.

        Răspunde
         
  • Ciprian
    Decembrie 11, 2014 la ora 22:58

    Domnule Guran, in principiu aveti dreptate si sunt de acord ca bugetarii ar trebui platiti in functie de performante insa in invatamantul preuniversitar, cred ca ar fi destul de greu de facut o diferentiere clara si corecta atata timp cat pe de o parte,la nivel de institutie, un manager va avea puterea sa imparta bani publici dupa bunul sau plac, iar la nivel de sistem, bugetele vor fi diferentiate in functie de performantele fiecarei unitati de invatamant in parte. Ce performanta e mai mare? Sa ai elevi olimpici si promovabilitate 100% la Bac sau sa-l inveti sa scrie si sa socoteasca pe un copil cu nevoi speciale? Care e meritul unui profesor de matematica de la un liceu de top, cand toti elevii fac meditatii (de cele mai multe ori chiar cu cel in cauza) pe banii parintilor? Lucreaza cu aceleasi resurse umane ca un prof. de la un liceu industrial? Cum masori performantele educatoarelor? Nu cumva s-ar inlocui niste nedreptati, cu altele chiar mai mari? Pe de alta parte, una e sa supraveghezi un joc sportiv, sa predai religie iar alta e sa ai responsabilitatea unor rezultate la bac, capacitate.

    Răspunde
     
    1. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 05:32

      Corect. Si mai ales “Nu cumva s-ar inlocui niste nedreptati, cu altele chiar mai mari?”

      Răspunde
       
  • cristian
    Decembrie 11, 2014 la ora 22:38

    Moise, din pacate evaluarea si rasplatirea performantei nu sunt asa de simple in sectorul public. Motivul e ca indicatorii de performanta sunt mai greu de stabilit si masurat. Nu imposibil, dar mai greu. S-au facut multe experiemente pe tema asta in UK, SUA si multe alte tari. Uneori indicatori simplisti duc la ineficienta (ex. timpul de primire la urgenta), alteori duc la abuz (ex. volum amenzi, arestari de catre politie). Totusi ai dreptate cand spui ca e nevoie de evaluare a performantei. E o dezbatere ampla, si poate la un moment dat o sa aiba loc atat la nivel de principiu, cat si in privinta partii practice.

    Răspunde
     
  • Catalin
    Decembrie 11, 2014 la ora 22:36

    Dle Moise, va aflati intr-o mare eroare legat de subiectul abordat. Sunt functionar public si salariul meu nu a mai crescut din vremea guvernului Tariceanu…asta pt ca legea nu se aplica asa cum spuneti dvs. Indicele meu de salarizare este de 2,9 asta insemnand ca salariul minim pe economie ar trebui sa se inmulteasca cu acest indice… Insa din 2008 incoace indicele asta se inmulteste cu suma de 600 de lei, astfel ca salariul meu net e inghetat la 1740 de lei de 6 ani incoace, indiferent cat a crescut salariul minim pe economie…La fel este si cu indemnizatia de chirie, inghetata si aceea la suma primita in 2008. Asa ca intr-adevar salariile bugetarilor raman inghetate si la anul daca nu se abroga legea sau HG care a impus acesasta plafonare. O seara buna

    Răspunde
     
  • Nina
    Decembrie 11, 2014 la ora 22:19

    Moise, te pot contrazice, cel putin in domeniul meu: educatia. Sunt de acord in mare parte cu antevorbitorii mei cu privire la remuneratia diferentiata. In scoli se da asa-numitul salariu de merit. Chiar crezi ca se da pe merite? Se da de obicei cui trebuie. Apoi cum faci diferente intre profesorii care predau meterii asupra carora planeaza responsabilitatea examenelor si a celor care nu sunt deranjati de asa ceva. Adica ar trebui sa platesti diferit un profesor de Limba romana fata de unul de Educatie tehnologica (de ex). Sau sa-i scazi salariul celui de Limba romana pentru ca n-are norocul sa predea unor copii care sa fi luat macar 5 la Evaluarea Nationala si in consecinta, nu au cum sa recupereze golurile si sa-si ia examenul, pe cand ceilalti nu pot fi penalizati pentru ca nu au nicio implicare in asa ceva. Si un al treilea aspect pe care vreau sa-l aduc in discutie sunt salariile si asa extrem de mici. Eu vorbesc acum strict de cazul meu. Sunt profesor cu gradul II, cu 7 ani vechime si cu 1050 de lei salariu. De unde Dumenezeu sa mai tot scazi?

    Răspunde
     
    1. Radio Enervan
      Decembrie 12, 2014 la ora 13:10

      ALO!!!! Salariul de merit nu mai există din 2010! Se mai acordă doar ”gradația de merit”, pe termen de 5 ani, de către inspectorate – deci politic!

      Răspunde
       
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Decembrie 11, 2014 la ora 22:04

    Unde este egalitatea, fraternitatea, solidaritatea sociala?
    INteleg ca doi oameni nu pot fi la fel, dar nu poate fi nici o diferenta de 30 de ori.
    Inteleg ca tu ai o facultatea in plus fata de mine(nu ma refer la tine MOISE), iti mai dau un salariu, inteleg ca ai o responsabilitate in plus fata de mine, iti mai dau un salariu, inteleg ca muncesti 8 ore in plus(adica 16), iti mai dau un salariu, inteleg ca eesti super stresat ca ai 2 copiii in plus,
    iti mai dau un salariu.
    Dar maxim 5, iar eu daca castig 1000, tu nu ai voie sa castigi mai mult de 5000.
    Iar daca presedintele tarii castiga maxim 8000, mi se pare normal ca toti bugetarii sa aibe salariu sub el. CORECT

    Răspunde
     
    1. TiberiuC
      Decembrie 12, 2014 la ora 18:00

      Cel mai corect principiu ar fi acela ca tu sa nu-mi sti salariul meu niciodata si sa-ti vezi de treaba. Salariul nu tine in totalitate doar de competentele profesionale ci si de cum sti tu sa-ti vinzi acele competente.
      Dar, la noi, se stiu salariile tuturor, si cel mai deranjant este ca sti ca “pila lu sefu” care “f.te buha toata ziua castiga de doua ori cat tine (si daca ar castiga cat tine ar fi deranjant)

      Răspunde
       
      1. unu analfabetul si fara bun simt
        Decembrie 12, 2014 la ora 19:11

        Pai daca eu nu iti stiu tie salariu, unde este libertatea de care vorbeai?
        Salariu este secret de stat? NU. asta este descriminare.

        Răspunde
         
      2. saba
        Decembrie 17, 2014 la ora 05:49

        “cum sti tu sa-ti vinzi acele competente” – chestia asta se face la interviu (care nu este concurs: ca sa ajungi la interviu treci prin concurs, dar la interviu cistiga cel care nu este eliminat), si dupa asta avansezi sau ramii pe loc (de multe ori ambele sunt situatii de dotit) daca “torni” sua “lingi”. Cine are competenta, schimba locul de munca si-si mareste venitul la fiecare jumate de an. Numarul de competenti este atit de mare incit sa fie important?

        Răspunde
         
  • Paul
    Decembrie 11, 2014 la ora 21:50

    Draga Moise, sunt dezamagit de manipularea pe care o faci utilizand termenul de COMUNISM.
    Daca chiar esti atat de citit pe cat cred, ai sti ca, comunismul adevarat nu a fost aplicat in istoria moderna.
    E pacat sa condamni o ideologie, si sa ignori incompetenta oamenilor care nu au aplicat-o niciodata.
    Daca nu INTELEGEM istoria nu o sa avansam nicioadata.

    Răspunde
     
    1. romanul
      Decembrie 11, 2014 la ora 22:35

      Cred ca te-ai trezit vorbind,tu te auzi ce spui despre comunism,nici o natiune nu a putut pune in practica niste ineptii,comunistule,nu ne nastem egali,esti penibil.

      Răspunde
       
      1. Paul
        Decembrie 11, 2014 la ora 22:47

        “De la fiecare după posibilități, fiecăruia după necesități”
        Recunosti aceasta fraza?

        Răspunde
         
      2. ag
        Decembrie 11, 2014 la ora 22:47

        ba da, prietene hipster! ne nastem egali…in drepturi si obligatii:D diversitatea e alta chestie…mai pune mana pe…viata…mai citeste, mai documenteaza-te cand faci afirmatii…mai citeste despre comunism…

        Răspunde
         
      3. Paul
        Decembrie 11, 2014 la ora 22:50

        Dragule, tu interpretezi gresit aceasta ideologie, la fel ca si cei care au aplicat-o.

        Răspunde
         
        1. AndreiM
          Decembrie 12, 2014 la ora 12:02

          Si cum ar trebui sa o interpretam sa fie corecta, in conditiile in care eu unul am cunostinta doar de aplicari gresite (oare de ce)? Eventual niste exemple din orice domeniu al vietii, pentru astia mai ignoranti….mai draga?

          Răspunde
           
          1. Paul
            Decembrie 12, 2014 la ora 20:23

            Imi pare nespus de rau daca tu nu poti intelege o simpla fraza.
            Aplicarile gresite de care vorbesti tu sunt cauzate in mare parte de ignoranta oamenilor, care in multe cazuri le este lene sa faca un simplu exercitiu de gandire.
            E mult mai simplu sa ti se spuna ce sa faci decat sa gandesti.

             
          2. Paul
            Decembrie 12, 2014 la ora 21:02

            Am o singura rugaminte la tine.
            Ia urmatorii termeni:Feudalism, Monarhie, Democratie, Comunism, Capitalism si Oligarhie.
            Ar mai fi si altii dar acestia sunt printre cei mai importanti.
            Scrie pe o foiae ce crezi TU ca reprezinta fiecare dupa care dute pe wikipedia si cauta raspunsurile.
            O sa iti ia cateva ore dar sper sa gasesti raspunsul pe care il cauti.
            Te rog sa nu o faci in graba sau in bataie de joc-daca chiar ai de gand sa faci lucrul acesta- pentru ca iti irosesti timpul degeaba.

             
          3. AndreiM
            Decembrie 15, 2014 la ora 11:23

            Ah,am inteles descoperim gaura din macaroana:
            http://www.biziday.ro/2013/08/07/ora-de-business-miercuri-7-august-2013/comment-page-1/#comment-59411 . Enjoy! De altfel tot ceea ce ai enumerat tu acolo sunt ideologii aplicate prost (chiar si capitalismul)
            “E mult mai simplu sa ti se spuna ce sa faci decat sa gandesti.” este foarte adevarat, creierul uman este cel mai mare consumator de energie (20-25%) raportat la masa corporala (2%). De acceea, mai mult de 80% din actiunile umane se bazeaza pe automatisme.
            Dar eu ti-am cerut un lucru simplu, sa imi spui unde vezi tu implementata aceasta ideologie, in orice domeniu al vietii

             
          4. Paul
            Decembrie 15, 2014 la ora 23:05

            1.Dupa ce ideologie ne ducem noi viata acum?
            2.Te rog sa ii dai un nume.
            3.Haide sa revenim la faptul ca nu se poate aplica o ideologie.
            Il pui pe NU in fata si gata cu creativitatea!
            Nu ca te simti mai bine asa, relax?

             
          5. Paul
            Decembrie 15, 2014 la ora 23:16

            Din punctul meu de vedere trebuie sa aplicam o combinatie de ideologii.
            Problema nu consta in alegerea ideologiei “bune” sau grupului de ideologii.
            Problema suntem noi si implicit oamenii care ne conduc!
            Nu poti fi perfect dar poti face progrese, bazate si pe ce am invatat in trecut.

             
          6. saba
            Decembrie 17, 2014 la ora 06:51

            “eu unul am cunostinta doar de aplicari gresite” – daca vorbim de comunism, parerea mea este ca multa lume vorbeste fara sa stie ce-i aia. Deci aplicari gresite a ceva necunoscut? Nu putem discuta astfel.
            Marx a scris multe dar nici o vorbulita de .. comunism. Lenin, cind a realizat ca ideologia marxista ar necesita o perioada de tranzitie prea lunga (poate chiar imposibila, dat fiind ca cel care ar aplica-o ar fi .. OMUL cu caracteristicile lui … omenesti, cu care religia, sau mai precis invataturile bibliei, nu a reusit suficient in timp mult mai indelungat) pentru a materializa niste obiective sociale simple si dorite de toata lumea: sa ai tot ce vrei si sa dai in schimb tot ce poti. Deci nu se vorbeste de egalitate. Se vorbeste foarte mult de dictatura, despre care Marx, iarasi n-a spus nici un cuvint. Dar Lenin nu a inventat dictatura, doar a aplicat-o in comunism, inventat de el. Si asa nu prea grasim cind vorbim de dictatura comunista, nu gresim nici daca vorbim de dictatura capitalista. De fapt Internationala comunista a furat imnul de la capitalisti si in schimb capitalismul a confundat (intentionat) propria dictatura cu democratia. Democratia este dictatura poporului, nu a capitalului. Este destul de usor, in hatisul asta sa justifici decapitarea comunistilor, si poate pe merit, pentru ca si ei au facut ce fac capitalistii astazi – isi impuneau vointa dictatorial, comunistii pentru o lume mai buna si capitalistii pentru un profit mai mare. Daca lumea mai buna si profitul mai mare nu s-ar fi batut cap in cap, probabil ca si dictatura ar fi fost interpretata ca ceva pozitiv. Adevarul este ca eu AM CITIT Capitalul si alte bibliografii recomandate la Socialism stiintific (careia i se mai spunea si Filozofie), dar am trecut cu 6 pentru ca am pus prea multe intrebari.
            “mai mult de 80% din actiunile umane se bazeaza pe automatisme” – nu cred. Sunt multe lucruri pe care le facem dar sunt “gindite” de creier in locul nostru – reflexele (conditionate sau neconditionate). Adevarul este ca nimic nu se face fara avizul centralei “cerebrale”.
            Si ca sa inchei, ce spune domnul Paul, este corect: avem nevoie de progresare. Progresul combinat si cu consecventa (fara intrerupere) este singura solutie educativa pentru ca omul sa revina la statutul original al constiintei sociale (cind ne-am nascut egali in drepturi si obligatii) care a fost alterat de atita amar si vreme.

             
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Decembrie 11, 2014 la ora 21:42

    Uite politistii, scosi la pensie la 45, 50 de ani, si muncesc in continuare, iar femeia o tii la munca pana la 65. Unde este corectitudinea?
    RENUNTA LA PENSIE, asa este corect.
    Lucrezi la stat, atunci renunta frate la privat si fa-ti treaba la stat.
    NU la stat este obositor 8 ore, dar dupa alea 8 ore la stat mai poti munci inca vreo 10 la particular. HAI SA FIM SERIOSI.
    Fa un job dar fa-l bine, nu mult si prost.
    Ar trebui sa dispara din codul munciii 2 ore, 4 ore.
    Vrei consultanta platesti 1000 si o ai, nu 2 ore.

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Decembrie 11, 2014 la ora 21:38

    Adevarat ca nu pot castiga la fel, dar nici salarii de directori nu pot avea toti.
    Un functionar care are 3000 de firme mici, nu se poate compara cu unul care are 2000 mari.
    Trebuie sa fie diferente dar nu mai mult de dublu intre aceleasi functii.
    Sunt doi soferi, unul face 40 de km, unul face 500 intr-o zi, dar la salariu sunt renumerati la fel, pentru a sunt platiti la 8 ore amandoi. CAre a muncit mai mult?
    Doi strungari unul in varsta cu experienta si unul tanar, cel tanar face 15 piese, cel in varsta 28 in 8 ore Cum ii renumeram?
    Cam asa este si la BUGETARII STATULUI.
    Plus ca ei nu se tem de lege, pentru ca legea romana favorizeaza infractorul.
    Acum ceva timp ati facut o emisiunea domnule GUran, care spunea asa:
    Ce salariu trebuie sa primeasca un bugetar ca sa nu primeasca spaga?
    1000 de euro, 10.000 euro , 100.000 euro lunar.
    Eu zic ca poate primi si 1000 lei lunar, fara ssa primeasca spaga sau sa bage mana in sacosa altuia, daca legea l-ar pedepsi aspru in momentul cand este prins.
    Chiar si 1.000.000 euro daca primesti, omul doreste mai mult pentru ca este lacom.
    Dar daca plateste cu averea, capul sau mai drastic copiii, va garantez ca nu cere sau primeste un leu in plus peste cei 1000lei.
    Ma duc la finante sa platesc taxele si ma rog cu banii mei sa ma incaseze.
    Dar daca seful functionarului ar da cu biciul in pamant mi-ar incasa banii imediat, dar daca seful e unchiu, amantu, fratele, ginerele…….
    Unii au iesit la pensie, dar nu stau la pensie, ci muncesc in continuare, iar ideile au ramas aceleasi si le corup si pe tineri.
    Cum e Beligan, sa-mi fie cu iertare, dar frate ai 95, ai curaj si fa un pas inapoi.
    Daca oameni ca MISU NEGRITOIU, VASILACHE, ISARESCU, ILIESCU, MELESCANU, Si multi altii, ar mai lasa loc si la tineri, in toate structurile, de la varf pana jos, s-ar schimba multe in 2-3 ani, dar cand s-au rotit aceas oameni de 25 de ani, cum vreti sa avansam.
    ANGAJATII de la finante joaca Solitaire, intai se bea cafeaua apoi se apuca de munca.
    FRATE le munca muncesti, acasa bei cafea.

    Răspunde
     
    1. Este corect ca PLATA SA REFLECTE COMPETENTA fiecarui salariat
      Decembrie 11, 2014 la ora 22:18

      dar pentru contorizare trebuie aplicate criterii obiective (evaluari profesionale profesioniste), nicidecum, unic criteriu, aprecierea sefului.

      Răspunde
       
      1. ag
        Decembrie 11, 2014 la ora 22:49

        iata ca eu citisem…COLONIZARE…dar ma gandeam că si coloniile au beneficii…Romania unde se situeaza?

        Răspunde
         
    2. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 08:21

      “Cam asa este si la BUGETARII STATULUI” – dati multe exemple si faceti comparatii care sunt discutabile in fel si chip. Deci nu este ca la bugetari asa cum nu este nicaieri. Fiecare situatie se judeca separat. problema este ca aceasta varietate de situatii este dificil de a fi cuprinsa in prevederi legale standardizate, fara a fi sigur ca nu se comit niste inechitati.
      La nivel de pregatire academica si cu atributii de raspundere, se pune accentul pe etica profesionala. Profesionalitate si experienta sunt aspecte care se subinteleg, la fel cum este cu importanta calitatii si a cantitatii. Pomenind despre nivel si responsabilitate, ajungem la functii de raspundere in sectorul privat si functii in sectorul public. Nivelul sectorului public implica o responsabilitate mai elevata decit sectorul privat – nu-i la fel sa raspunzi pentru sau in fata a 1000 de angajuati sau in fata unui … public. Ca practica ne omoara este rau, dar nu inseamna ca functionarul public este fara valoare si ne putem lipsi de el la orice adiere sociala. Practica ingroase rindurile lor nejustificat, ii plateste nejustificat de diferit intre ei si fata de sectorul privat, samd. Dar ce stiu, este ca normele de angajare la stat sunt mult mai stricte decit cele de la privat – sunt dictate/impuse de acea responsabilitate despre care vorbeam. Sunt si sanctiuni pe masura, de exemplu: cine a fost dat afara de la stat nu mai poate fi reprimit vreodata. Poate fi discutabil, dar in practica nu prea se discuta. Trebuie sa demonstreze ca a fost vorba de o reducere de personal si nici o legatura cu vreo incalcare de norme – greu de demonstrat deoarece de multe ori incalcarea nu este specificata pentru a menaja viitorul in sectorul privat (altfel fiecare bugetar eliminat devine somer de cariera pe spinarea statului). Aceasta dificultate, probabil necunoscuta de multi, duce la tot felul de tertipuri care reduc sansele reducerii personalului bugetar. Am sa va mai dau un exemplu de restrictii, sa le spunem profesional organizatorice. Existente oriunde, dar foarte populare in justitie/politie, industrie alimentara, medicina, administratie de stat, samd. Este vorba de norme nescrise dar ferm respectate – un fel de COD. Nu este secret dar nici necesar sa devina public. Observati de multe ori la o oferta de lucru se cere experienta in … industrie – este vorba de acest COD. De multe ori se prefera a fi angajati pensionari cu norma partiala decit un nou intrus. Deci reducerea angajatilor de stat nu este o treaba simpla – nici in privat nu ma hotarasc usor sa dau afara o experienta care se obtine greu.
      “Ce salariu trebuie sa primeasca un bugetar ca sa nu primeasca spaga?” – este o aberatie sa se creada ca exista un asemenea salariu, si practica a dovedit-o. Se pune problema de etica si eliminarea din spatiul public – numai in Israel este legea pedepsei egale a celui care da si cel care primeste, dar pentru ca este greu de depistat, justitia a adaugat in “CODUL” ei, de care vorbeam, o reducere sau chiar achitare a celui care il “toarna” pe celalalt. Urit, necinstit, dar teoretic posibil – am auzit despre asta numai la stil de gluma. Dar asta, pedeapsa egala este singura solutie, pina ce constiinta sociala isi va spune cuvintul. Si asta nu este o utopie.
      Pentru ca pomeniti de pedeapsa “cu capul”, am sa va amintesc ca in domeniul proiectarii, in perioada dinainte de 1989, a existat in legislatie acesta pedeapsa. Paguba peste un milion de lei, puscarie pe viata (in cazul pierderilor de vieti omenesti, pedeapsa capitala cu aprobare prezidentiala. Eu cunosc un singur caz de pedeapsa capitala, executata, aprobata de Ceausescu: un dezechilibrat, criminal notoriu.
      “ar mai lasa loc si la tineri” – legat de despotismul politenesc din USA, nu de mult imi pregatisem un comentariu privind influenta virstei in decizie. Spicuiesc: flexibilitate, intransigenta, comportament uman, abordare si atitudine la nivel umanistic, echilibrul social = puterea vointei de a trai. Si ajungeam si la amnistie si drepturile omului. In doua vorbe, tineretea nu se impaca cu responsabilitatea asupra unui popor si pentru ca politica este infiltrata in administratia de stat, nici un indrumator nu-si va lua responsabilitatea unui invatacel. Poate pare complicat, dar este suficient sa va uitati in administratia romaneasca (nu numai guvern), sa-i ascultati ce debiteaza si sa-i ascultati, de exemplu, pe congresmenii americani. V-as fi dat si exemple de la rusi, dar cu aversitatea preconceputa nu merita sa lupti. Iarasi interesant duelul care a inceput intre germani si francezi – frumos de urmarit. Apropo, de Melescanu, nu stiu ce invinuiri i se pot aduce, dar mie mi-a facut o parere foarte sobra si profesionala – l-as fi ales Presedinte “plin” (nejucator), fara sa clipesc.

      Răspunde
       
  • silviu
    Decembrie 11, 2014 la ora 21:33

    Moise, foarte corect ceea ce propui,insa in legatura cu cresterile de care vorbesti nu cred ca esti bine informat, de explemplu ai idee dupa ce lege sunt salarizati politistii???

    Răspunde
     
  • Dani
    Decembrie 11, 2014 la ora 21:25

    Nu ar fi un lucru rau in conditiile in care salariile s-ar acorda pe drept… dar cum in realitate majoritatea covarsitoare a directorilor de institutii a fost numita pe criterii politice si nu dupa competente, atunci cum va fi acordarea drepturilor salariale? Iar mentalitatea de stapan pe plantatie va fi standardul romanesc de ocupare a functiei de “manager”

    Răspunde
     
  • Mihai
    Decembrie 11, 2014 la ora 21:02

    Salariul bugetarilor se calculează de la o bază legiferată de 600 de lei. Cum să afecteze salariul minim calculul salariului bugetarilor?

    Răspunde
     
  • Da
    Decembrie 11, 2014 la ora 20:37

    Administraţia e cea mai nepotista institutie, la primarie bunicilor mei sunt sunt ca in familie, sot/sotie finul, fina, cumnatul, varul, etc.

    Răspunde
     
  • Daniel
    Decembrie 11, 2014 la ora 20:21

    Moise, te respect si te urmaresc zi de zi de pe vremea Antenelor. Dar azi trebuie sa te contrazic, nu de alta dar la fel se aplica salariile si in Germania. Pai ce naiba, nu vor toti romanii sa fim ca nemtii? Nu au votat romanii un presedinte “neamt”, pai ce naiba, acum ca avem buget ca ei – egali in salarii, ne lepadam de ei?
    Vreti ca in Germania? Atunci nu mai plangeti, sau uitati-va si la cate greve sunt in sistemul bugetar din Germania.
    Bine ca nu te-am auzit si pe tine ca ar trebui sa trecem la sistemul de invatamant din Germania – alta mare prostie. Astia vor sa-l schimbe pentru ca si-au dat seama ca e falimentar, iar romanii vor sa-l preia. Clasic romanesc!

    Răspunde
     
    1. Da
      Decembrie 11, 2014 la ora 20:41

      de unde ai auzit tu ca e falimentar, o tara cu un somaj real asa mic nu are cum sa aiba un sistem de invatamant falimentar, poate sa schimbe finantarea dar e clar ca nu produce pe stoc ca in romanica.

      Răspunde
       
    2. saba
      Decembrie 17, 2014 la ora 08:26

      Daca acest invatamint nu l-a acceptat pe Johannis ca invatator, nu cred sa fie falimentar.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Website
Comentariul*
 caractere rămase