Dacă nu facem puşcării, nu vom avea niciodată bani pentru şcoli

Publicat la data de de Moise

blog-paun

de Moise Guran

Nu sunt naiv să nu-mi dau seama că deputatul Nicolae Păun face unele jocuri de putere, în PSD, atunci când revine, iar, cu o iniţiativă de amnistiere a pedepselor mici, zice, din nevoia de a nu mai fi supraglomerate puşcăriile statului.

Domnul Păun este un troll care face asta pentru a provoca exact acest tip de comentariu pe care îl scriu eu acum, pus probabil de Ponta pentru a-l ajuta în caftul din PSD. OK, intru în joc.

Domnul Păun îşi serveşte, astfel, şi targetul electoral, comunitatea romă, dar poate alegaţia sa mai prinde şi la aceia dintre cetăţeni care cred că ţara noastră cheltuieşte prea mulţi bani cu puşcăriaşii, în loc să-i dea pentru copilaşi. Pentru toţi aceia, pentru romi, pentru români, saşi, secui şi alte naţiuni convieţuitoare, dar şi pentru speranţa găinarilor şi a deputatului lor, Nicolae Păun, am de prezentat, azi, câteva cifre care ar trebui să demoleze neşte mituri.

Anual, statul român cheltuieşte pentru întreţinerea sistemului penitenciar cam 200 de milioane de euro. Buni, bani! Dar ştiţi câte furturi mărunte sunt, într-un an, în ţara noastră? Nimeni nu ştie, căci multe nici nu se raportează. Furturile din locuinţe, cele care de cele mai multe ori se raportează, sar de 30 000. Pe an. Asta înseamnă cam 100 de mii la trei ani. Presupunând modest că valoarea medie a pagubei ar fi de 100 de euro, rezultă că, dacă, prin absurd, toţi spărgătorii de locuinţe ar dispărea pentru trei ani, cetăţenii României n-ar mai pierde 10 milioane de euro. Desigur, asta nu se va întâmpla. Dar invers, dacă cei eliberaţi (şi jumătate din ei sunt hoţi-hoţi, adică au comis furturi) se apucă iar de furat (rata de recidivă este tot de 50%) cum adunăm pagubele provocate cetăţenilor români, firmelor şi statului?

Sau ar trebui să presupunem că cei care NU şi-au ispăşit pedeapsa se căiesc?

Hai să mergem mai departe cu cifrele… dacă mai adăugăm şi infracţiunile economice, deci nu tâlhării şi alte fapte cu violenţă, ci doar evaziuni fiscale, şpăguţe, corupţie mică, nu şi corupţie mare, pagubele suferite anual de cetăţeni, de firme şi de statul român depăşesc, probabil, 20 de miliarde de euro. Nu ştiu cifra exactă, nimeni nu o ştie, dar o scoatem pe asta din cifra mare a hoţiei, estimată prin extrapolarea conturilor naţionale la 50 de miliarde de euro. Practic în ţara noastră se fură anual cam o treime din ce se produce prin muncă. Vi se pare genul de situaţie în care să vorbim despre amnistii?

În timpul ăsta, construirea unei puşcării de 500 de locuri costă cam un milion de euro. Cum domnul Păun vrea să scoată cam 11 000 de infractori aglomeraţi acum în puşcării, rezultă că ar fi nevoie de o investiţie de doar 22 de milioane de euro pentru ca aceştia să nu mai fie aglomeraţi, iar cetăţenii ţării noastre să nu piardă bani din eliberarea celor pe care poliţia îi prinde atât de greu.

Deci da, cred că rezultă, logic, că ne mai trebuie nişte penitenciare şi că, economic, ar fi mult mai ieftin să le facem, decât să-i eliberăm pe hoţi.

Cât despre comparaţia făcută între cheltuiala statului pe cap de deţinut cu alocaţia pentru copii, ea este cea mai populistă aberaţie inventată vreodată. O întrece doar cea care susţine că în loc de puşcării ar trebui să construim şcoli. Şi ştiţi de ce?

Pentru că, dacă nu facem mai repede puşcăriile alea, nu vom avea niciodată, nici bani de şcoli, nici pentru o alocaţie mai decentă pentru copii.

Comentarii prin facebook

81 răspunsuri la Dacă nu facem puşcării, nu vom avea niciodată bani pentru şcoli

  • adrian
    Decembrie 10, 2014 la ora 07:49

    – ii tinem la caldurica si cu drepturi, nu ii pune nimeni la munca, desi sunt destul de domenii unde ar putea muncii, plua specializati
    – ne plangem de aglomerare…sa ii puna cineva cate 2 intr-un pat, sa bage mai multe paturi in celule, precum sunt cele din spital.

    Răspunde
     
  • daciana
    Decembrie 3, 2014 la ora 07:53

    Cel mai bine ar fi sa se dea pedepse foarte mari, pentru furturi si in special pentru crime. Nu cum este acum 2 ani jumate de inchisoare si aceia cu suspendare.(cazul lui Huidu) , ca acela si alti criminali ca el vor face mai rau, cand termina pedeapsa aceia atat de blanda.

    Răspunde
     
  • margareta
    Decembrie 1, 2014 la ora 12:40

    facti puscari bengose pentru parlamentari caci ei nu suporta detentia se imbolnavesc la comanda

    Răspunde
     
  • mark
    Noiembrie 30, 2014 la ora 07:57

    Gratii in jurul parlamentului…. mult mai ieftin . In felul acesta alesii intra direct in spatele gratiii.
    Toti vom fi multumiti si ei si noi.

    Răspunde
     
    1. Ulev
      Decembrie 25, 2014 la ora 22:48

      Bravo, bine zis! Craciun fericit!

      Răspunde
       
  • adi
    Noiembrie 29, 2014 la ora 01:51

    Pana cand nu se va introduce o lege care sa-i oblige sa produca atat cat consuma in inchisoare, vom fi pe minus oricum…

    Răspunde
     
  • adrian
    Noiembrie 28, 2014 la ora 14:10

    vad ca f.multi nu stiu ce votam, confunda prezidentialele cu parlamentarele si invers,iar politicienii profita si accentueaza mult peste limita admisibila traseismul politic.
    trebuie sa intelegem si sa ii determinam pe politicieni sa respecte ce voteaza poporul sa nu deturneze prin manevre de culise vointa liber exprimata la vot.
    am votat in 2012 USL,atunci USL trebuie sa guverneze pana se organizeaza noi alegeri…nu mai exista USL atunci alegeri anticipate nu manevre de culise!!!
    l-am votat pe iohnnis presedinte pana in 2019 nu doar pana la primele alegeri parlamentare …daca in 2016 castiga psd-ul alegerile schimbam si presedintele???
    ce facem ne jucam cu alegerile…pai fac astia tot felul de aliante doar pana la vot si a doua zi uita si se apuca de manevre,traseism si tradare.
    Guvernul Ponta nu mai are legitimitate din momentul in care sa rupt USL nu doar de cand sau pt ca a iesit iohannis presedinte.

    Răspunde
     
  • john
    Noiembrie 28, 2014 la ora 04:03

    As mai adauga ceva : daca se da vreo lege de acest fel, nu se vor face economii substantiale la buget, pentru ca ramane acelasi nr de gardieni, salariile vor fi aceleasi, deci majoritatea cheltuielilor se vor mentine. Se va economisi doar la ratia de hrana alocata detinutului, care este destul de mica. Deci care ar fi motivul economic pentru care s-ar da aceasta lege ?
    Nu mai incercati ” sa ne vrajiti ” d-le Paun. Romanii au iesit la vot SI pentru a impiedica aceasta lege. Ati pierdut alegerile SI pentru acest motiv, evitand , cel putin pentru moment, ample miscari de strada, pe care nu si le doreste nimeni in contextul crizei regionale.

    Răspunde
     
  • john
    Noiembrie 28, 2014 la ora 03:25

    Moise, sunt total de acord cu tine. La motivele invocate de tine, as mai adauga si ”semnalul” care se da societatii civile: practic va fi un indemn la infractionalitate.
    Am citit toate comentariile postate. Cineva sugera ca avem deja parte din infrastructura necesara unor noi penitenciare, daca folosim fostele unitati militare dezafectate.Un oarecare nivel de fortificatie exista deja si se poate imbunatati cu costuri minime, mult mai putin decat ne-ar costa eliberarea lor. Si dupa cum vedem din ” avantul ” DNA, in curand vom avea o nevoie stringenta de alte penitenciare.
    As mai preciza ca detinutul este nu avantajat ci foarte avantajat daca poate sa munceasca. Este platit si beneficiaza si de reducerea pedepsei. Nu mi se pare corect. Ori una, ori alta, la alegerea sa, ca sa nu spuna Europa ca este…asuprit.
    Si avand in vedere setea de bani de la buget, as sugera ca ultima parte a pedepsei, sa zicem ultima treime, sa poata fi rascumparata, adica detinutul sa aiba posibilitatea ca platind o suma de bani sa scurteze pedeapsa, dar numai in cazul celor condamnati pentru infractiuni savarsite fara violenta, de exemplu evaziune fiscala. Suma platita sa nu fie fixa, ci stabilita la un anumit procent din averea condamnatului. Sunt convins ca sunt multi care ar fi bucurosi sa plateasca doar ca sa poata iesi mai repede. Cu acesti bani se pot amenaja, printre altele, si alte penitenciare.

    Răspunde
     
  • marius
    Noiembrie 27, 2014 la ora 22:46

    s-ar putea sa-ti modelez eu ceva !

    Răspunde
     
  • callina maxim
    Noiembrie 27, 2014 la ora 21:40

    moise, da tu de ce-mi stergi mie comentariile ? a? precep greu !

    Răspunde
     
  • adrian
    Noiembrie 27, 2014 la ora 20:23

    m-a abtin sa nu fiu f vehement la adresa titlului articolului si a autorului…incerc
    sa-ti explic cat de eronat esti…sau poate nu!!!
    inteleg ca ai un copil,cand greseste(sau poate a nu gresi e trasatura de familie) cum il faci sa realizeze diferenta dintre bine si rau?
    a)ii explici astfel incat pe cat posibil sa nu mai repete greseala
    b)in functie de gravitatea greselii,eventual si repetabilitate,aplici diferite pedepse,inclusiv bataia
    ce alegi pct a) adica educatia sau b)adica puscaria?
    Daca alegi b) esti intransingent,nu as fi de acord dar te-as intelege si pana la un punct te-as accepta
    Daca alegi a) nulitate iti spune ceva,moise?

    Răspunde
     
  • Alexandra
    Noiembrie 27, 2014 la ora 15:29

    Am aflat recent ca in Belgia situatia inchisorilor e similara – sunt supra aglomerate si se planuieste construirea unor noi inchisori deoarece la momentul de fata orice infractor condamnat la sub 2 ani este detinut in propria casa. Are o bratara la picior care ar trebui sa il impiedice sa paraseasca un perimetru deja stabilit (nu stiu exact care e situatia celor fara casa).
    Belgia a gasit o solutie partiala in a inhiria spatiu in inchisori in Olanda, dar inca nu este suficient.
    In acelasi timp, detinutii nu pot fi obligati sa munceasca deoarece sub legislatia europeana, munca fortata este o forma de tortura. Statul care ii condamna trebuie sa aiba grija de ei.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Noiembrie 27, 2014 la ora 18:35

      „Belgia a gasit o solutie partiala in a inchiria spatiu in inchisori in Olanda ” _ Inseamna ca in Olanda oferta depaseste cererea. Nu stiu, gandind in termeni economici, oare ar putea fonda un soi de colaborare tripartita in domeniul social-economic, asa cum este Benelux-ul?! Cred ca nu le-a venit inca ideea.

      Răspunde
       
      1. saba
        Noiembrie 29, 2014 la ora 23:22

        N-as fi crezut sa ma las tirit la asa ceva, dar..
        Exista o formula pentru calcularea perioadei de detentie pe tara si s-a observat ca la o pedeapsa egala numarul de puscariasi scade cu 30% in Belgia si cu 40% in Olanda, iar la un numar egal de condamnati (calculat odata la 4 ani), numarul puscariasilor creste in Belgia cu 20% si in Olanda numai cu 10%. Exista si o inflatie de puscariasi, care in Belgia este 50-45%, iar in Olanda de 29%. In Romania este de 93%, este .. neomenos. Dar cel mai interesant, In Belgia sunt 90 de puscariasi la 100,000 din populatie, iar in Olanda 134 – eeeh? Olandezii astia, sunt cam sarlatani – sunt si multi si nici nu stau inghesuiti, trai pe vatrai.

        Răspunde
         
    2. john
      Noiembrie 29, 2014 la ora 09:55

      Putem sa incercam si noi. Poate prin Bangladesh au preturi acceptabile. Sau prin Siberia…

      Răspunde
       
    3. saba
      Noiembrie 29, 2014 la ora 23:43

      Chestia cu bratara la domiciliu este cam veche dar actuala. Mai nou, ne-pus in practica decit experimental (si ilegal) este ceia ce se face cu animalele personale – li se implanteaza un „chip” si il poate localiza daca se pierde (GPS). La oameni se poate suplimnta cu un sistem de alertare, care pe individ il ofenseaza atit de dureros ca vine cumintel si imediat in perimetrul destinat lui (adica nu parasi orasul, de exemplu – sa mai spun: nu parasi locul de munca sau nu-ti parsi sotia? Eeeeh, glumesc (oare)? In orice caz, pentru ca sunt probleme tehnice (se asociaza doi puscariasi si isi scot unul altuia chip-ul (cu cutitul sau cu surubelnita), se gindesc deja sa-l injecteze in singe (ca pe un vaccin), fara macar sa ai habar (donezi singe umanitar si te alegi cu un chip, gratis. Au insa probleme cu valvele cardiace – se pot bloca (si te gaseste intepenit, ce folos?). Dar astia care lucreza la asa ceva au iahturi personale, deci sunt motivati, din succes in succes. Eu nu mai dau singe si nici nu ma vaccinez – pina in prezent imi intepenesc alte chestii dar inima ticaie. Mai sa fie, te pomenesti ca au schimbat proiectul.

      Răspunde
       
      1. un turist
        Noiembrie 30, 2014 la ora 00:30

        Saba:Nu va ginditi la nerealizarea unor idei.Acei sus pusi in EU s-au gindit si la sotia care este la bucatarie. Se va face si o norma pentru acea cirpa cu care iei oale de pe soba!!!!Cred ca inebunim cu toti sau???????

        Răspunde
         
        1. saba
          Noiembrie 30, 2014 la ora 03:10

          Eeeh, treaba cu sotia a fost o gluma, dar cea cu cip-ul este testata – cum iesi din tarc, te fluiera satelitul de nu mai vezi nimic pina nu esti inapoi la vatra. Eu am refuzat sai bag „magneti” catelului si nici GPS la masina nu am activat. Pe multi canadieni ii aud: de ce trebuie ei sa stie unde sunt? Odata fiica-mea a incercat sa ma ghideze in oras cu mobilul ei – daca ma luam dupa soare ajungeam imediat. Astia experimenteaza pe noi fara sa ne plateasca – plateste taxele in locul meu si iti vin si cu sugestii. Ca de pilda mai redu din astia cu IT ca la urma ai sa ai atita electronica si n-o sa ai cine sa o care. Tot respectul pentru softisti, se invata greu ce au invatat, dar si ce am invatat eu la fel de greu se invata – si atunci de ce sa transpir eu in timp ce el trage la narghilea?

          Răspunde
           
          1. un turist
            Noiembrie 30, 2014 la ora 12:50

            Saba:Cu cirpa pentru oale nu este o gluma este ideea unor europarlamentari.

             
  • Mediator Bucuresti
    Noiembrie 27, 2014 la ora 14:32

    Dl Paun ar trebui sa se ingrijeasca pentru ca cei pe care ii reprezinta sa nu mai comita infractiuni in loc sa caute modalitati sa ii scoata de acolo !

    Răspunde
     
    1. situatia
      Noiembrie 27, 2014 la ora 15:41

      Sunte de fapt mai multe paliere ref problema penitenciarelor.

      1. Inchisorile sunt supraaglomerate -a devarat insa sunt alte tari din UE unde gradul de supraaglomerare e mai mare (Italia, Ungaria, etc.) De ce Admin penitenciarelor nu aplica pt fonduri europene in scopul imbunatatirii confortului minim al detinutilor? Personal nu cred ca se cheltuie 27 mil/ luna/ detinut, mai precis nu cred ca acesti bani se folosesc pt el ci mai degraba pt diverse activitati ale ANP.
      2. Daca infractiunile sunt in multe cazuri nesemnificative, de ce judecatorii nu dau sentinta de „2/3 munca in folosul comunitatii” dupa ispasirea in penitenciar a 1/3 din pedeapsa? Sistemul de probatiune este slab si nefolosit pt a reduce supraaglomerarea.
      3. D-nul Paun venise si cu ideea nastrusnica (in Romania) de inchisori realizate in parteneriat public privat sau private. Nu cred ca Romania e pregatita pt asa ceva, in lumina scandalurilor din SUA, in care se comit abuzuri prin cresterea numarului celor incarcerati doar pt a se umple inchsorile respective ( prevederi din contracte obliga statul sa le mentina pline pt urmatorii 20 de ani ceea ce poate duce la inchisoare cu executare chiar daca erau posibile alte variante, etc.)
      4. Reeducarea pt persoanele ce au comis infractiuni grave (cum este criminalul Larisei de care vorbeati la Europa FM) este foarte dificila. Am mari indoieli ca ea s-a realiat in peniteniciar. Astfel de persoane au de obicei probleme cu empatia (sunt native problemele, au particularitati ale creierului specifice- asta nu are legatura cu discernamantul); deseori au suferit traume majore in copilarie si mecasimele de aparare create ii obliga ca repete altora trauma suferita. Ei au nevoie de un tip special de psihoterapie ce nu le este oferit in penitenciar- acolo sunt angajati absolventi de psihologie cu un masterat in criminologie de obicei (nu au formare intr-o directie psihoterapeutica, poate doar in psih. comportamentala care nu poate rezolva in esenta problema ci doar reduce temporar simptomele)

      Răspunde
       
  • Cris
    Noiembrie 27, 2014 la ora 14:12

    Primul lucru pe care ar trebui sa-l faca Iohannis ar fi sa se intrebe daca un tanar din Romania poate trai o luna cu salariul minim pe economie, castigat cinstit, prin munca, daca isi poate plati chiria, mancarea, hainele, transportul, taxele, etc. din acest salariu.

    Trebuie facut un buget, pe bune, si vazut din ce puii mei ar putea trai tinerii in tara asta in cazul in care au un loc de munca, cam de cati bani ar fi nevoie pe luna, ca sa poti sa supravietuiesti macar.

    Din calculele mele au iesit cam 2500-3500 lei net pe luna. Asta ar fi un minim.

    Atunci, cum ar putea trai un tanar care vrea sa-si faca si el o familie cu 1000-1500 lei pe luna (salarii nerusinat de comune in randul tinerilor din Romania) ???

    Răspunde
     
    1. saba
      Noiembrie 29, 2014 la ora 22:31

      „Primul lucru pe care ar trebui sa-l faca” ar fi sa vorbeasca cu poporul (indiferent de ce s-a facut la alegeri) si sa stabileasca niste prioritati in economie. Dupa asta incepe sa fie nitel mai simplu. Dar respectivul nu vrea nici primul si nici ultimul lucru. Nu vrea nimic.

      Răspunde
       
  • Andrei.V
    Noiembrie 27, 2014 la ora 12:32

    Cata dreptate aveti,toti;de 25 ani vorbind,gandim din ce an ce mai bine,anca25 ani sa ajungem la apogeu.TREBUE SA MAI SI FACEM CEEACE GANDIM,cu,sau fara consens politic!

    Răspunde
     
  • DIMITRI
    Noiembrie 27, 2014 la ora 12:12

    Excelent titlu si excelenta concluzie. Dar as sustine ideea enuntata de un domn Adam, o legislatie care sa oblige puscariasii sa munceasca in folosul comunitatii. Sunt atatea de facut intr-o comunitate. Regim normal de 8h pe zi, hraniti decent dar reeducati prin munca. Altfel pentru unii puscaria este un sanatoriu, mai ales iarna.

    Răspunde
     
  • Viorica
    Noiembrie 27, 2014 la ora 11:50

    Pentru presedintele ales, prioritatea numarul unu al mandatului este lupta cu furturile si inselaciunile de orice fel, iar pentru doamna Macovei, prioritatea este schimbarea legii in PE privind pedepsirea celor care fura. Acum, daca prejudiciul este sub o anumita suma minima, nimeni nu se mai oboseste sa-l caute pe faptuitor sau daca il gaseste, ii da drumul fara a fi pedepsit, pentru ca valoarea pagubei este nesemnificativa. V-ati gandit oare cat inseamna 100 lei pusi deoparte pentru zile negre de un batran de la tara si ii sunt furati? De munca depusa de acelasi batran in gradina lui, iar noaptea hotii ii fura totul iar a doua zi vand in piata produsele? Stiti ca la tara oamenii dorm cu securea sub perna, de teama? Romanii, cati au mai ramas in tara, isi doresc starpirea hotiei si faradelegii pentru a trai si construi ceva in siguranta. Redati-le romanilor siguranta, ca restul il vor face ei, fara a fi impinsi de la spate.

    Răspunde
     
    1. saba
      Noiembrie 29, 2014 la ora 22:23

      Clar si direct, adica cinstit. „Redati-le romanilor siguranta, ca restul il vor face ei” – un Vlad Tepes sau o dictatura militara, presupun..

      Răspunde
       
  • saba
    Noiembrie 27, 2014 la ora 11:28

    Am făcut un apel la voi cititorii blogului şi v-am invitat să vă spuneţi părerea, pentru a mă ajuta să vă cunosc mai bine. Am citit cu mare atenţie fiecare comentariu în parte. Sunt 151 de commenturi la ora la care scriu, din care 103 le interpretez ca pe un îndemn. 78% dintre ele sunt în favoarea TVR şi 28% pentru Antena 3. Multe opinii sunt influenţate de apariţia sporadică a emisiunii în ultimele trei săptămâni. Au fost evenimente, da, e adevărat, dar şi emisiunea asta are orgoliul ei. Adevarul este ca statistica nu are relevanţă şi nu iau decizii în funcţie de ceea ce cred telespectatorii. Îmi cer scuze pentru asta dar dacă aş face asta aş fi unul dintre numeroşii vânători de rating de pe televiziunile din România. Această statistică îmi spune altceva – cât din audienţă reprezintă telespectatorii dedicaţi ai bizbazar şi câţi sunt telespectatorii staţiei, telespectatori care ne tolerează şi pe noi pe acolo. (Despartind putin apele…, Octombrie 1, 2010) – foarte frumos inceput, presupun.

    Răspunde
     
  • vasi
    Noiembrie 27, 2014 la ora 10:22

    De vreo 2 zile citesc „Ciocoii vechi si noi”, roman pe care nu l-am citit la vremea potrivita dar il citesc acum in format electronic.. (apropo de fobia lui Moise pentr „smarturi”) si constat ca fata de acum 200 de ani cand ciocoii, hotii si parvenitii faceau legea in Romania, nu s-a schimbat mai nimic pe la noi. Deci DA! avem nevoie de puscarii cu conditia ca cei pusi sa prinda hotii sa nu fie la randul lor hoti.

    Răspunde
     
  • Marin
    Noiembrie 27, 2014 la ora 10:18

    Bravo Moise! Regret ca multi berbeci scriu prostii pe aici. Iarta i doamne!

    Răspunde
     
  • saba
    Noiembrie 27, 2014 la ora 06:46

    „Ne trebuie mai mult decit zgomot”, spune avocatul familiei lui Michael Brown, din Ferguson, dupa prima noapte, cea in care s-a anuntat decizia Marelui juriu, politistul ucigas este nevinovat.
    Presupun ca toata lumea are acces la internet asa cum am si eu, deci nu voi puncta decit citeva aspecte care probabil nu sunt evidentiate de media.
    De ce Ferguson? Discriminarea negrilor este in toata America. Nu stiu, nu stiu de ce CNN a ales Ferguson. Putea sa fie Chicago sau Boston, de exemplu. Probabil ca este mai mic si mai neinsemnat, deci impactul interpretativ sa fie pe masura. S-au pacalit, a iesit dandana mare. La nivel national nu exista discriminare in USA, este interzisa de lege. Si totusi la nivelul omului de rind se simte in fiecare zi si inca bine. De ce asta? Uite, eu sunt alb si nu am nimic cu negri, ba din contra, ma simt discriminat la fel ca negri. Aici in Canada. Nu inseamna ca nu ma descurc, mai rau , mai bine. Dar sunt multi care nu se descurca, mult prea multi. Ingrijorator de multi. Ingrijorator nu pentru mine, pentru stiti voi cine. Ultima oara va dadeam niste cifre, ma voi referi la ele: in ultimii 50 de ani in ferguson, albii s-au redus cu 5,500 in schimb negrii s-au adaugat cu 6,200 la o populatie aproape constanta de 22,000. Credeti ca asta nu se simte, incepi sa vezi numai negru cind inainte era mai pestrita strada. Psihologic vorbind, ca alb incepe sa te roada ficatii. Dar si pe negri, nu? Suntem multi si ne calaresc astia.
    Stiti cum se alege un juriu? Nici eu nu stiu, exista o comisie federala care se ocupa de asta. Multi sunt inclinati sa creada ca juriul TREBUIE sa reflecte caracteristicile demografice – si eu credeam asa, pina m-am desteptat zilele trecute cind mi-am spus: demografia o ai si nu este discriminare, dar juriul il faci si aici incepe discriminarea. Ale cui, ale locului unde se judeca sau ale locului de unde este acuzatul? Prea complicat. Nu! Juriul este selectat la intimplare, fara discriminare. Fiecare persoana din „panel” are o intilnire cu judecatorul pentru a se stabili daca este … normal sau idiot. Statisticienii au obsrvat insa ca atunci cind in juriu sunt mai putini negri sau de loc, dintre negrii acuzati 81% sunt condamnati si dintre albii acuzati 66% sunt condamnati. Despre Marele juriu, si cu ocazia evenimentelor din Ferguson, s-a comentat ca este o tehnica de manipulare a justitiei – se cunoaste aceasta hiba, drept care decizia Marelui juriu nu este definitiva, dar poate ramine daca nu sunt reclamatii.
    Nemultumnirea printre protestanti urca cu cit autoritatile nu reactioneaza sau se lasa asteptate, poate se .. inmoaie: „Burn this bitch down!”, „The system is Wrong!”, „The justice was not served!”, „No justice, no peace!”, samd. Cu cei din ferguson s-au solidarizat 51 de proteste in 37 de state. Protestantii isi alegeau trasul, blocau ce autostrada voiau (acuma daca ma prinde vreodata o chestie ca asta, fac si eu ce fac toti soferii: ma opresc acolo unde sunt si nu ma misc pina nu trece ultimul, daca sunt pasnici scap, daca nu nici asigurarea nu ma mai salveaza) – „protesters show who is the boss”. Le-am vizionat pe cele de la Los Angeles, Boston, Chicago, Baltimore, Atlanta si New York (cum v-am spus, CNN a fost prins pe picior gresit si a facut ce-a putut – este drept ca si cu „pututul” asta este o chestie la care voi reveni). Guvernatorul de Missouri s-a asteptat (sau i s-a recomandat) si in plus de HW patrol (un fel de politie militarizate) a suplimentat cei 700 din Garda nationala (armata) cu inca 1,500 – va spun, politistii erau asa de linistiti cu o puzderie de blindate cu mitraliere instalate pe turela. Capitanul (negru) de la HW patrol, Ron Johnson si capitanul (alb) de politie, John Belmar au refuzat sa dea declaratii privind operatiile si comenzile tactice. Cu totii (mai putin cel de la Garda nationala, pe care nu l-am vazut) sustineau ca sunt acolo pentru restabilirea ordinii si respectarea legii. Printre trupeti nu am vazut negri desi am urmarit sa vad.
    Obama prins la Chicago de evenimente, in timpul unui discurs cu imigratia: „Frustration have deep roots”, ” Distructive actions are criminals”, „I eill work with those who are constructive”, „No sympathy for destroying community”. Destul de frumos pentru unu prins intre ciocan si nicovala. Deci respectati legea sau impuneti legea pe care vreti sa o respectati, zic si eu.
    Protestatarii arata ca blindatele si masinile de politie s-au inmultit cu mult inaintea evenimentelor .. mai putin pasnice (pai cu plimbari pasnice se poate lalai pina ce decizia ramine finala, autoritatilr erau incintate de „pasnicia” asta, dar la Ferguson stiiau ce-i asteapta cu injustitia). Si CNN stia ce va urma dupa ora 24:00 (cine le-o fi spus?) si de fiecare data au tras „obloanele” la 23:15, aflam bilantul a doua zi – ceia ce trebuia sa aflam: jafuri, incendieri. S-au tras focuri de arma dar n-a murit nimeni, ca ar fi fost de rau (credeti ca populatia nu are pusca?). S-au auzit voci, cum ca fortele de ordine ar fi dat foc la unele cladiri – ma miram eu ca intr-un orasel mic, negrii sa nu stie care este „bussinesul” unui alb si care al unui negru, ca au avut si proprieterii negri de suferit – „nu cred ca cei din cartier au vre-un amestec” spune un proprietar de restaturant, negru.
    O mica paranteza, In Quebec, politistul care a lovit (accident de masina) pe bunic cu cei doi nepotei, a fost gasit vinovat – dupa 6 luni i-a adus Ferguson pe drumul cel bun.
    In decizia Marelui juriu, declaratia politistului a fost .. cruciala. Procurorul nu a adus nici un martor negru. „Grand jury decision a disappointment”. Dar ce a pus benzina pe foc a fost declaratia politistului la un interviu cu un reporter, dupa decizie – sa fugiti de reporteri ca dracu de tamiie. Juriul a plins si publicul a sarit in sus – avocatii politistului sa se dea de ceasul mortii (timpitul de client) – ce sa-i mai zica si ei reporterului: „consistenta declaratiei politistului este dovada ca a fost sincer”, ce a declarat de fiecare data a fost mereu acelasi lucru – pai asta poate fi si o minciuna bine invatata, din contra, acelasi lucru spus mereu in alte cuvinte, este mai credibil.
    Politistul Wilson: suspectul Michael era masiv si mi-a fost frica ca ma omoara (un politist in USA … ti se uda pantalonii de ris), dar reporterul: daca ti-a fost frica, de ce ai iesit din masina? Pentru ca voia sa fuga! – raspunde politistul. Michael a fos impuscat de citeva ori din masina, de la 5 m, a ridicat miinile ca sa se predea (si sa scpe doar ranit) dar n-a mai putut ramine in picioare – sunt martori. Atunci politistul a iesit din masina si de la 3 m l-a impuscat in cap (balistica asa spune fara sa precizeze daca persoana era in picioare sau pe spate, ca medicina legala poate stebili si asta) – asa a inteles el ca va fi singurul audiat si crezut. „Urban league will push for justice”.
    Despre imunitate, in cazul de fata : „Qualified immunity, when applicable, shields government officials from liability for the violation of an individual’s federal constitutional rights. This grant of immunity is available to state or federal employees performing discretionary functions where their actions, even if later found to be unlawful, did not violate „clearly established law.” The defense of qualified immunity was created by the U.S. Supreme Court, replacing a court’s inquiry into a defendant’s subjective state of mind with an inquiry into the objective reasonableness of the contested action.”
    Gata. Am terminat cu Ferguson. Politistul va fi condamnat pe viata, asta-i ce cere toata lumea si sunt prea multi ca sa fie refuzati. Ca poate va fi eliberat pe usa din dos, nu-i sigur dar posibil si nu conteaza. Se va fi creat precedentul, este o batalie pierduta de sistem. Cind va fi schimbat va fi pierdut si razboiul. Imunitatea nu-i un fel de mincare pe care ti-l comanzi la restaurant. Nu este un scut. Este o relatie ce tine de umanitate si de bun simt.
    Dupa a doua noapte, cind au avut loc 44 arestari, „curatenie” netransmisa de CNN, aud ca Obama (Casa Alba) este acuzat de violentele din Ferguson – presedintele s-a ecprimat clar, ca nu exista simpatie pentru distrugatori. Din aceste acuzatii, care nu este spus clar din partea cui vin, se intelege cit de adinca este discriminarea in USA. De altfel sprijinirea fascismului ucrainean este doar o dovada pe fata.
    Vorbesc de „whitewashing fascism” sau despre „nazism laundry”. In Europa propaganda nazista este condamnata si pedepsita cu inchisoarea. S-a incercat sa fie introdusa aceasta atitudine in UN, fiind vorba de reactualizarea nazismului in Ucraina. Ucraina s-a opus si USA si Canada sunt singurele care o sprijina. Reactia americanilor si canadienilor se datoreaza, probabil, atitudinii anti-rusesti. In Canada, anti-nazismul este mai flexibil in Ontario si in Alberta, unde exista comunitati ucrainene.

    Răspunde
     
    1. Holtea
      Noiembrie 27, 2014 la ora 17:58

      @saba
      O postare lunga si inutila in context.
      Eu stiu ca atunci cind politia zice ‘Freeze!’, ingheti.
      Daca nu ingheti pe loc la somatia politiei iti asumi consecintele oricare ar fi ele.
      Atit si nimic mai mult.

      Răspunde
       
      1. saba
        Noiembrie 29, 2014 la ora 18:12

        Gasiti citeva explicatii in raspunsul pentru @yoyo. Chiar si referitor la „lunga” – nu eram convins ca CNN romanesc este identic cu originalul. Despre „inutila”, sunt noutati: UN cere reforma politiei si justitiei americane si mexicane. Canada insista asupra celor ce se petrec in USA.

        Răspunde
         
    2. Constantin
      Noiembrie 27, 2014 la ora 18:42

      „Discriminarea negrilor este in toata America. ” _ Discriminarea pozitiva.

      Răspunde
       
      1. saba
        Noiembrie 29, 2014 la ora 18:04

        Discriminare POZITIVA ??? In economice cu evolutii si devolutii, trepte de acumulare inaintea saltului – mai este loc de discutie. Discriminarea este una singura = acea care este condamnata de toate tarile (in cadrul UN).

        Răspunde
         
    3. yoyo
      Noiembrie 27, 2014 la ora 20:51

      Vezi ca a iesit filmul… in umila mea opinie , politistul veteran (era soferul)a facut greseala de incepator…nu a pastrat distanta, a oprit masina la 3metri de suspect…cine stie copilul a vrut sa le arate ca e doar o jucarie…ala incepatorul s-a panicat, a crezut ca-l impusca direct, era inca in masina, neaparat si a tras… acum ca a zis freeze si apoi a tras,nu a zis nu se stie…dar cred cu siceritate ca alta era situatia daca erau cu masina in strada la o distanta de macar 10-15 m…macar aveau posibilitatea sa coboare din masina, sa se adaposteasca si apoi puteau face ce doreau…

      Răspunde
       
      1. saba
        Noiembrie 29, 2014 la ora 17:58

        Mi se confirma ca aveti internet, dar observ o usoara confuzie: eu vorbeam de Ferguson, unde nu s-a mai pus problema de „inghet” si a fost un singur politist – crima politeneasca. In Clevland (copilul cu pistol de jucarie, de 12 ani, raportat cam ded 20 ani dupa ce a fost impuscat direct si mortal), eu mi-am exprimat parerea cu alta ocazie ca probabil cei doi politisti (dupa ce au iesit din masina si s-au adapostit) nu si-au permis riscul – mama copilului reclama ca daca politistii nu s-ar fi grabit, copilul ei ar fi ramas in viata (probabil ca s-au grabit, copilul fiind negru si politistii albi).

        Răspunde
         
  • i
    Noiembrie 27, 2014 la ora 05:52

    DACA NU CANDIDEZI pt o funcie in state,totul este in van…eu te voi sustine in toate demersurile tale…impreuna cu …………………………………..incearca!

    Răspunde
     
  • ROmanul
    Noiembrie 27, 2014 la ora 02:20

    Puscariasii ar trebui sa aiba aceleasi drepturi ca si cei din libertate. Nu muncesc n-au ce manca. Nu muncesc, n-au ce imbraca, nu muncesc n-au caldura. Nu muncesc n-au tv, n-au cablu n-au nici macar un acoperis deasupra capului. Si auzeam ca se mai plangeau ca n-au aer conditionat jegurile!
    Hai sa fiu uman: Sa aiba dreptul la paine uscata si apa de ploaie, sa aiba o scandura pe care sa doarma si sa aiba niste rogojini cu care sa se inveleasca. Pentru restul sa munceasca? Nu sunt locuri de munca? Pai sa-i obisnuiasca cu munca: Azi muta gramada de balastru din curtea A in curtea B, si a doua zi invers. Asa obositi n-ar mai avea timp de excrocherii gen telefonul cu accidentul etc. Si dupa asta la cei inchisi pentru furt sa li se fure banii castigati din munca grea sa vada si ei cum e.

    Răspunde
     
    1. ROmanul
      Noiembrie 27, 2014 la ora 02:26

      Sa nu mi se spuna ca ei sunt inchisi. Pai nu sunt acolo din vina mea. Nu sa fie eliberati mai repede daca muncesc ci sa primeasca mancare doar daca muncesc. SI daca puscaria n-are ce sa-i dea de munca atunci sa aplice metoda de la comentariul precedent: Azi sa mute balastrul din locul A in locul B, maine invers. Si tot asa daca vor sa manance. Poate asa se invata si ei cu munca.

      Răspunde
       
    2. ROmanul
      Noiembrie 27, 2014 la ora 02:28

      Scuze cu postarile succesive. Dar asta nu e munca fortata. E munca de buna voie. Daca vor si altceva decat apa si paine uscata sa munceasca. Ca orice om din libertate care nu primeste nici macar painea si apa gratis daca nu presteaza ceva.

      Răspunde
       
    3. saba
      Noiembrie 27, 2014 la ora 03:01

      Hai sa fim umani: sa nu-i folosim inutil, chiar daca nu-i vina noastra – sa-i punem sa munceasca alaturi de noi, chiar daca pentru asta trebuie sa folosim biciul.

      Răspunde
       
  • alexandru b
    Noiembrie 27, 2014 la ora 02:08

    ideea de a creea crestere economica din inchisori, este cel putin scary.

    si e scary cand isi face statul inchisori. dar e doubly scary cand o deleaga la privati. mai ales sa le administreze.

    si cine propune astfel de lucruri, CLAR, nu si-a facut research-ul despre inchisorile din lumea larga.

    Răspunde
     
  • saba
    Noiembrie 27, 2014 la ora 00:46

    Excelent titlul. De asta nu m-am facut jurnalist – nu am imaginatie. Citesc titlul si nu mai am nevoie sa parcurg articolul, stiu deja concluzia. Dar, „OK, intru în joc”, si eu, si citesc articolul.
    Mitul 1. Cine garanteaza ca bunurile sau banii confiscati de la hoti se reintorc la pagubasi? Sa mai spun ca intre timp pagubasii mai pot face cheltuieli suplimentare (inlocuiri, incercari de recuperare, timp pierdut, samd) care nu se mai deconteaza? Acuma, inchisi sau amnistiati, hotu-i hot – adevarat si totusi .. n-ar trebui sa acceptam aceasta atitudine. Mai intii, se banalizeaza dorinta societatii (prin opinie publica) civilizate de as recupera cetatenii, care (multi dintre ei) n-au ajuns hoti de voie ci de nevoie – si atunci cine-i de vina? Sau lovim in EFECT iar CAUZA va continua sa produca alti hoti? In al doilea rind, pe vremuri existau haiduci, care returnau (uneori) bunurile pagubasilor, cistigindu-si simpatia. Sa mai spun ca hotul fura de unde este nu de unde nu-i (daca as fi fost hot, de meserie, nu mi-as pierde timpul cu … 100 euro)? Deci mitul tare discutabil.
    Tilharii fara violente. Pai toate astea au loc de fapt cu acceptul unanim al electoratului – singura solutie este schimbarea sistemului. Altfel, nici construirea de noi puscarii nu va prididi cu izolarea faptasilor – dovada tara cu cei mai multi puscariasi in lume, USA. Acolo, cel putin, pina nu de mult ii „amnistia” conditionat cu inrolarea pentru rezboaiele „democratice”. Si nici asta nu a ajutat iar astazi nici nu mai foloseste. Deci, invatam pe pielea noastra sau din insuccesele altora? Aici sunt .. ipocrit: de mic si eu am preferat pe pielea mea, dar acuma va spun: nu merita.
    „Deci da, cred că rezultă, logic” .. pe invers. Dar am o intrebare: o puscarie goala, cit ar costa pe un patron sa o transforme intr-o fabricuta? Si cit ar avea statul de cistigat din asta. Poate o puscarie sa devina o scoala, un internat, un orfelinat, o casa de cultura, .. de ce nu, o manastire? Institutii in care amnistiatii sa-si petreaca perioada de tranzitie, spre libertate deplina, contribuind societatii (cu statut de .. semi-libertate).
    In orice caz, daca nu s-a introdus inca, as sustine, pina una alta (adica pina va dispare .. jaful neviolent), confiscarea totala a averii (furata sau nefurata) si preluata la buget – in fond, vor fi folosite spre binele tuturor. Intr-un sistem nou, tentatiile vor dispare.

    Răspunde
     
  • Mihai
    Noiembrie 27, 2014 la ora 00:28

    Dumnezeu m-a ajutat si am vazut,cred,aproape toata lumea!Nu cred ca este pe pamintul asta stat mai cosmopolit decai Singapore,Nu cred ca e natie care sa nu aiba reprezentanti acolo.Vin din diferite tari,diferite culturi,cu diferite obiceiuri,bune sau rele.Dar ordinea si curatenia sint exemplare,iar legea este aplicata la orice ora din zi sau noapte.Asta este „marele” secret,cunoscut dealtfel,dar neaplicat sau aplicat romineste:aplicarea legii la „singe”!Iar paunii,cocosii si toate celelalte pasareturi si alte animale mai inchise sau deschise la culoare ar trebui sa suporte rigorile legii laolalta cu restul,”gainile”!Imunitate,cea mai timpita si antipopulara lege.Cum dracu se impaca asta cu”toti sintem egali in fata legii”?Constitutia aia timpita pentru cine a fost facuta?

    Răspunde
     
    1. saba
      Noiembrie 27, 2014 la ora 02:52

      Secretul bancar (acel „secrecy haven” pentru „laundry money” si evaziuni fiscale) este deasemenea foarte bine pazit – nerespectarea lui duce la pirnaie. Pedeapsa capitala, deasemenea respectata: „13.83 executions annually per hundred thousand of population” – adica 747 executii anuale. Asta este „aplicarea legii la “singe”, de care vorbiti?
      In orice caz, stiu ca poate fi accesat site-ul, dar am selectat citeva chestii:
      „According to the Corruption Perceptions Index, Singapore is consistently ranked as one of the least corrupt countries in the world, along with New Zealand and the Scandinavian countries… Roughly 44 percent of the Singaporean workforce is made up of non-Singaporeans… Singapore does not have a minimum wage, believing that it would lower its competitiveness. It also has one of the highest income inequalities among developed countries, being below Hong Kong and above the United States… Acute poverty is rare in Singapore. The government has rejected the idea of a generous welfare system, stating that each generation must earn and save enough for its entire life cycle… free medical care at government hospitals, money for children’s school fees, rental of studio apartments and training grants for courses.”
      Cam 27% din economie este manufactura electronica si rafinare petroliere, in rest … industrie bancara. Adevarul este ca viata-i atit de grea in lume (nu numai in Singapore) incit multi ajung sa-si doreasca sa devine .. usieri la un bilionar.
      „Income inequality is leading to increased social tensions, and high inequality raises a moral question about fairness and social justice. Income inequality within a country is often masked by the national average.” Deci cu rezervele de interpretare, rata R/P 10% si R/P 20% pentru canada (9.4 si 5.5), Romania (7.5 si 4.9), Rusia (12.7 si 7.6) si Singapore (17.7 si 9.7). Daca pentru Canada plata minima orara este de 10.20 CD (raportindu-ma la 160 ore, estimez teoretic un venit lunar minim de 1,600 CD, ceia ce nu este adevarat, se traieste sau se moare si cu mai putin de 1,000 CD), atunci apreciez (in cazul R/P 10%) un venit lunar mediu al celor mai bogati 10% de 15,320 CD (iarasi neadevarat, am avut un patron care facea lunar 5 milioane si precis era printre primii 30%, ceia ce este cu totul altceva).
      Deci atentie, cosmopolit (atras de tot ce este strain) trebuie inteles ca .. gaunos poleit cu aur, adica .. nu faceti ca el decit daca chiar vreti sa fiti unul ca el.

      Răspunde
       
  • Mira
    Noiembrie 26, 2014 la ora 23:18

    L-as intreba pe domnu’ parlamentar care repune pe tapet legea amnistiei si a gratierii, cum crede dumnealui ca s-ar simti oamenii cinstiti si copiii lor, stiind ca atatia infractori vor fi eliberati? Mai in siguranta, in niciun caz. Sa nu uite alesii ca ei ii reprezinta pe alegatori, iar daca majoritatea alegatorilor nu vor o astfel de lege, ea nu mai trebuie readusa in discutie NICIODATA. Cand vor invata alesii sa respecte si dorinta oamenilor care i-au votat?

    Domnule Guran, felicitari pentru faptul ca ati pus punctul pe i.

    Răspunde
     
  • adrian
    Noiembrie 26, 2014 la ora 23:04

    @moisica -articolasul asta e o fumigena…
    faptele importanta pe ziua de azi sunt:
    1)eliberarea lui m.basescu si bercea-fiul, arest la domiciliu deocamdata
    2)cheful dat de gasca pdlista imbracati in pnlisti cu participarea presedintelui ales
    3)infregmentul pe fiscalitate la pachet cu gazele,adica daca nu lasati sa se scoata banii din tara vo tragem-atentioanarea UE
    Ca si concluzie:
    a)vom avea un presedinte impartial pt jumate din romani
    b)diaspora le-a dat la rude si neamuri….
    c)base@comp la restul
    d)sobolanii vor fugi la dreapta,curatenie se va face la stanga iar hotia va fi a lucrului bine facut
    SA TRAITI BINE

    Răspunde
     
  • ??????
    Noiembrie 26, 2014 la ora 22:38

    Domnule Guran, consideri că un corupt în pușcărie poate produce mai mult pentru bugetul de pensii decât un corupt în libertate căruia i-au fost luate mijloacele de a corupe și a fi corupt ?

    Răspunde
     
  • ??????
    Noiembrie 26, 2014 la ora 22:31

    Domnule Guran, dacă nu te-ar mai angaja și plăti ăștia să vorbești pe la TV, te-ai descurca să trăiești precum un țigan ?
    Ai bre domnu’Guran, un transportor blindat consideri că rezolvă problema fonsului de pensii sau dă de mâncare ?
    Nu era mai bine pe vremuri când erau folosite arcuri cu săgeați, suliți și țepe, că erau din producție proprie și se făceau și repede ?
    Ai mă, da de ce aveți voi nevoie de arme dacă tot îi invitarăți pe ăștia din NATO să stea pe aci ?

    Răspunde
     
  • ??????
    Noiembrie 26, 2014 la ora 22:17

    Domnul Guran pare a propune rezolvarea problemei fondului de pensii prin construirea și popularea de pușcării ?

    Răspunde
     
  • Andrei
    Noiembrie 26, 2014 la ora 22:10

    Cine crede ca puscariile au fost create pentru a reeduca oamenii ce au comis infractiuni, nu da dovada de candoare, ci e pur si simplu prost. Trebuie sa intelegeti cu toii ca pe un violator, un criminal sau pe un pedofil nu o sa-l indrepti printr-o dojenitura de tipul doamnei Isoscel. Puscariile au avut mereu scopul de a te face sa te gandesti de doua ori, inainte de a comite o fapta ilegala.

    Răspunde
     
    1. saba
      Noiembrie 27, 2014 la ora 01:20

      Adevarat. Nu sunt pentru reeducare, dar nici nu determina a doua gindire cind nu mai este alta solutie.

      Răspunde
       
  • Dan M
    Noiembrie 26, 2014 la ora 21:37

    As vrea sa intaresc ideea unui antevobitor legata de autofinantarea puscariilor.
    Concrect eu propun ca puscariasii sa fie folositi ca mana de lucru ieftina pentru construirea de autostrazi de exemplu. Ce frumos ar fi sa construiasca (partial evident) Comarinic Brasov, sau Sibiu-Pitesti.

    Imaginati-va ce mandru ar fi dl Voiculescu sa stie ca a contribuit efectiv la realizarea infrastructurii acestei tari !

    Răspunde
     
    1. stefan
      Noiembrie 27, 2014 la ora 06:43

      Dl Becali vine cu niste oi o bucata de branza la masa de pranz Borcea cu ceva echipament sa nu uite de unde a furat.

      Răspunde
       
  • Ovidiu
    Noiembrie 26, 2014 la ora 21:28

    Problema cu costul unui detinut ar putea fi usor rezolvata. O parte din bani ar putea fi recuperati din plata prejudiciului si eventualele confiscari de bunuri si valori pentru care nu se poate face dovada dobandirii licite, iar o alta parte ar putea fi recuperata din contravaloarea muncii prestate de catre detinutii care doresc sa li se reduca pedeapsa. Dar aceste activitati lucrative ar trebui desfasurate intr-un sistem de parteneriat cu mediul privat, de genul: penitenciarul pune la dispozitie mana de lucru, spatiul si paza, iar privatul pune la dispozitie utilajele, materia prima si managementul. Caci altfel puscariasii vor lucra la casa comandantului penitenciarului, nu vor produce nimic si vor primi si scutiri de pedeapsa.
    Si apropo, pentru a i se lua in considerare ziua lucrata la minusul din pedeapsa, detinutul ar trebui ca in acea zi sa produca prin munca cel putin contravaloare sumei pe care o consuma pe zi statul cu intretinerea lui.

    Răspunde
     
  • Trascu
    Noiembrie 26, 2014 la ora 21:17

    nu trebuiesc construite alte cladiri pentru puscarii!!!..sunt construite deja!!solutia o au la indemana..fostele unitati militare dezafectate!!..trebuiesc doar reamenajate…si binenteles ca forta de munca au … P.S. vedeaiasi pe Gigi,Pascani,Porumboiu,Mitica Sandu mai nou Capra si toata „lumea buna ” cu mistria si gletiera in mana..si binentele cu renumitul coif din ziar in cap!!!

    Răspunde
     
  • chifu laura
    Noiembrie 26, 2014 la ora 21:08

    Nu vor pacali pe nimeni cu ac jocuri murdare….societatea civila,tinerii ,sunt TREJI..ei nu-si dau seama ca sunt pe faras…efectiv sunt o adunatura de IDIOTI,HOTI,MINCINOSI…AC ESTE PSD-ul.

    Răspunde
     
  • adrian
    Noiembrie 26, 2014 la ora 20:58

    TREBUIE sa construim puscarii, dar mai ales TREBUIE schimbata legislatia la nivel european si implicit in tara in sensul in care puscariasul TREBUIE si este OBLIGAT sa isi castige existenta, traiul zilnic si sa aduca plus valoare in societatea pe care a pagubito.
    Mai precis, orice puscasiar din tara si din lume, ar trebui sa fie scos fortat la munca, obligat sa munceasca pentru hrana de zi cu zi si pentru beneficiul comunitatii/tarii respective.
    Doamne ce sosele si autostrazi am construi cu nemrnicii astia – ati uitat cum America isi construia reteau de cai ferate si drumuri?!! puscariasii si chinezii au fost baza dezvolatarii infrastructurii !!!
    pentru cei care beneficiaza de ajutoare sociale si sunt apti de munca, ar trebui sa fie zilnic, la dispozitia primarului localatitii, iar acesta sa ii puna la munca sa rezolve o gramada din problemele curente.
    Multe lucruri se pot face, numai sa vrem si sa dorim aceaste lucruri.

    p.s. domnule Guran, va propun o noua tema de discutie si emisiune – Drepturile Pacientilor in sistemul medical si al asigurarilor de sanatate – de ce nu se publica nicaieri aceste drepturi?!! de ce nimeni nu discuta despre aceste lucruri?! de ce nu se doreste publicarea / publicitatea acestor drepturi si a tot ce deriva din acestea?! si nu ma refer la cei din SISTEM, ma refer la presa si la mass media!!!

    Răspunde
     
  • Stefan Tudor
    Noiembrie 26, 2014 la ora 20:38

    Cu tot respectul, o masura complementara ar putea fi si gasirea unei solutii pentru scaderea costurilor de intretinere pentru cei aflati in sistemul penitenciar, eventual o varianta de autofinantare. Cu o rata a recidivei de peste 50%, pot sa constat ca o parte din impozitele platite de mine se duc in sistemul penitenciar in loc sa ajunga in sistemul de invatamant.

    Răspunde
     
  • alex
    Noiembrie 26, 2014 la ora 20:30

    Sunt de acord cu amnistia lu’ peste. Dar dam si liber la port-arma si abolim ordinele Ministerului Represiunii Nationale, aaaa, pardon, de Interne. Prostiile alea cu trebuie sa ripostezi doar cu forta egala sau inferioara etc. Foarte simplu, ai prins hotul, l-ai lichidat. De altfel e misto, prinzi hotul, il duci la Politie. E judecat, condamnat si gratiat de Parlament. Nu cred ca exista tara cu o administratie mai imbecila ca Romania. La modul cel mai serios.

    Răspunde
     
    1. saba
      Noiembrie 27, 2014 la ora 06:49

      Se pare ca nu stiti prea multe fespre Ferguson, dar voi reveni cu amanunte.

      Răspunde
       
    2. alex
      Noiembrie 28, 2014 la ora 12:28

      Cazul Ferguson e doar o imbecilitate a comunitatii afro-americane. Din anii 90 tot aud mereu aceeasi chestie: „You hate me because i’m black”. „I was pulled over because i’m black”. E vorba de o victimizare aiurea. De ce avem actori, muzicieni de culoare cel mult sportivi care sunt promovati, dar nu auzi de aviatori, cercetatori, ingineri s.a.m.d.? Pentru ca media nu ii promoveaza si pentru ca niste „O.N.G-uri” din astea militeaza pentru „a fi smecher(being a hustlah)”, „a ciordi(snatch that shit, you deserve it)”, si a nu face nimic. In medie, datorita subculturii care a evoluat defectuos, un procent alarmant de negri si latino-americani traitori in S.U.A. isi doreste multi bani si faima fara sa faca nimic concret si cred ca e foarte posibil. Daca ati intrat vreodata in vreo fabrica din America de Nord, ati fi observat ca lucratorii tineri si mai ales ucenicii sunt in mare parte albi si asiatici. Si nu vreau sa par rasist, deoarece in UK sau Australia, spre exemplu, in unitati similare dese gaseste un mediu multicultural si divers. Si nu banii sau o super-educatie e necesara ca sa ajungi strungar-ucenic in tarile din Vest. Ci pur si simplu vointa. Brown a fost impuscat in niste circumstante neclare. Cel mai probabil, dupa ce a fost somat. Dar pentru ca a fost „smecher”, a primit niste plumb. Apropo, el furase din magazin, de-aia fiind si cautat de politie. Si a lovit si vanzatorul magazinului(asiatic). Daca era magazinul meu, in State, il linsam pe loc. Nu pt. ca era negru, ci pt. ca era hot. Proteste masive nu valideaza autoamat si cauza ca fiind dreapta. Daca maine ar protesta toti asistatii social care stau cu tuica in bot la bufetul comunal, ca li s-au taiat banii, ar avea dreptate ? Nu e ciudat ca in SUA doar comunitatea afro-americana are probleme ? De ce nu se intmpla cazuri d-astea cu chinezii ? sau africanii get-beget ? Aveti idee ca stripteuzele de culoare primesc fonduri guvernamentale pt. a se lasa de meseria asta „rusinoasa” de pana la 2000 de dolari pe luna ? In conditiile in care castiga inca pe atat, neimpozitabil, din dansul la bara ? Stiti cat de usor e sa iei ajutor social daca esti negru in S.U.A. ? Asa ca lasati-ma cu Ferguson.

      Răspunde
       
      1. saba
        Noiembrie 29, 2014 la ora 22:01

        „Deputatul Nicolae Paun, din grupul minoritatilor nationale” (Hotnews) si „Domnul Păun îşi serveşte, astfel, şi targetul electoral, comunitatea romă … convietuitoare”, este o diferenta dar pentru ca nici eu „nu vreau sa par rasist”, cum de altfel nici nu sunt, trec mai departe. Nu de dragul contradictiei, pentru ca, domnu alex, avem puncte de vedere aproape similare – la concluzii ne deosebim mai mult.
        „il linsam pe loc” – cu o asemenea atitudine, nu numai in Canada, chiar si in Australia s-ar putea sa aveti probleme. Chestiile cu „black-ish” sunt chiar mai recente decit anii ’90 dar cu radacini mult mai vechi, dupa cum amintea si Obama. Cind vorbiti de „victimizare aiurea”, ati incercat sa va explicati cum au loc promovarile de care vorbiti? Daca ar fi datorate „subculturii care a evoluat defectuos, un procent alarmant de negri si latino-americani traitori in S.U.A.”, deveniti tendentios – si eu stiu, ca totata lumea, ca uscaturi sunt in toate padurile. Sunt contra „gladiatorismului”, inclusiv in sportul american – dar daca nu li se permite o alta cale de :vietuire”, aleg si ei ce le-a ramas sa poata fi „traitori” in tara in care au fost adusi cindva contra vointei lor. Cei care au reusit sa se afirme si in alte domenii au fost cei care au avut resursele necesare, deci fara a fi vorba de cele intelectuale. Am avut prilejul sa lucrez in medii variate si complexe (recunosc, nu in Australia, dar si cu australieni) si sunt convins ca vointa este unul din factorii care departajeaza indivizii, indiferent de .. rasa. Discriminarea se practica la diferite nivele, de la relatii cu vecinul si pina la politica de stat. Aici am sa va exemplific:
        > in Canada, emigrantii (indiferent de rasa) sunt dezavantajati, in schimb autohtonii ne-albi (daca folosesc o alta expresie risc sa contravin normelor canadiene) au o serie de prioritati, pe care deasemenea le consider discriminatorii la adresa mea – oare nu putem fi toti egali acolo unde ne gasim, indiferent de unde si cind venim?
        > asa cum cu autohtonii canadieni, la fel si in terile germanice cu evreii – au toate inlesnirile, doar sa nu devina acuzatori. Am fost oprit pentru o problema de trafic, urma sa fiu penalizat, dar cind a constatat ca sunt israelian mi-a dat actele si m-a lasat in pace. Mi-a parut bine, dar a fost corect? Pacat ca n-am candidat la parlamentarele lor, glumesc (oare?)
        > am avut un sef african, ceilalti colaboratori erau sud-americani – intotdeauna am fost „oaia neagra”, motiv pentru care am parasit spunindu-i sefului (m-am inteles cu toti foarte bine, atita doar ca mai voiam si eu sa fiu din cind in cind .. primul) ca motivul este discriminarea (in scris a fost, o obtie mai avantajoasa) – am ris amindoi si am batut palma.
        Michael a furat si a protejat pe altii din gasca, dar nu a lovit, a intimidat. Furtul este furt si sunt deacord sa nu se faca nici o diferenta intre un ou si un bou – justitia o face. Si atunci va intreb: este normal sa fie ucis pentru o punga de „Doritos”? Vorbiti de „circumstante neclare” si vi le clarific: a fost prins si s-a urcat de buna voie in masina politiei (in mod normal politistul trebuia sa-l incatuseze inainte, dar n-a facut-o), in masina au avut loc altercatii verbale (copii astia nu stiu cind sa taca) si politistul „alb” s-a „sucarit” pe copilul „negru” si a oprit masina, a deschis portiera (care nu poate fi deschisa din interior) si a vrut sa-l burduseasca (in mod neoficial), fiecare se apara cum poate (cind nu are alta optie) – copilul a avut fata tumefiata de lovituri (martorii o spun), in masina s-a gasit numai singe de al copilului, a avut si politistul cite o roseata pe ambii obraji. Cum ne-cum, ca a reusit copilul sa scape sau politistul l-a lasat cu buna stiinta (spre asi acoperi ilegalitatile), Michael fuge. Wilson il urmareste cu masina si din mers il impusca de citeva ori (s-a apreciat ca a fost vorba de o distanta de vreo 5 m), baiatul s-a oprit cu miinile ridicate inaintind sa se predea. A mai fost impuscat din fata si n-a mai putut sa stea in picioare. Acuma politistul iese din masina si de la 3 m ii da lovitura de gratie in cap, ca sa fie singurul care sa vorbeasca procurorilor. Nici un martor ne-alb nu a fost audiat. Crima premeditata, dupa parerea mea.
        „Proteste masive nu valideaza autoamat si cauza” – foarte adevarat, de multe ori si hotul striga „hotul!”, dar au fost 56 de situatii in acest an, cu cel din Cleveland se fac 57 – au fost si copii de 5 ani impuscati la ei in casa. Brutalitatea politeneasca „orientata” este … rasism, si are radacini adinci in USA. La americani sunt colegii si universitati pentru „negri” (in anul de gratie 2014), nu pentru ca nu sunt primiti albi, ci pentru ca nu se duc. Cele private sunt amestecate si negrii se duc acolo pentru ca vor sa aibe impact profesional general, dupa absolvire, nu numai asupra populatiei lor.
        „De ce nu se intmpla cazuri d-astea cu chinezii ?” – nu am sa caut acuma sa va vorbesc despre chinezii americani, unde deasemenea nu aveti dreptate. Am sa va amintesc ca in Canada, „Trans Canada Trail” (cam 23,000 km de la un ocean la celalat), pe portiunea cea mai grea (muntoasa, BC si Alberta), la tuneluri si excavatii – pe vremea aceia munca manuala cu rata extrem de ridicata la accidente mortale – au lucrat chinezi (inclusiv adusi din California) cu 0.75-2.5$ pe zi (cind celalti primeau 16$ dolari), uneori numai pe mincare si fara asistenta madicala minima. Din 2003 pina astazi au curs scuzele guvernului canadian fata de descendentii celor carora li s-au refuzat „basic human rights” – inca nu au fost acceptate „The apology itself is words…”
        „Asa ca lasati-ma cu Ferguson” – daca n-ar fi asemanator cu ce patesc romanii (nu „romii”), printre multi altii, n-as avea prea multe probleme. Dar daca astazi negrii au puterea de unitate, cred ca este un bun prilej de solidaritate (motive si obiective comune) cu ei. Si cu scotienii la reinoirea miscarii pentru independenta. „In 1707 The Acts of Union uniting the two kingdoms England and Scotland, taking in 16 peers and 45elected members from Scotland and 190 peers and 513 members from England. There had been three attempts in 1606, 1667, and 1689 to unite the two countries” – probabil ca nu au fost toate treburile in ordine, si s-a vazut: fata de proportia populatiilor (4.6) sau a suprfetelor (1.9), la colegii este 11.9 si la membriii in parlament 11.4. Egalitate, nu-i asa?
        Respect orice opinie cu cap si cu picioare, fara „imbecilitate” sau „stripteuze”. Corect?

        Răspunde
         
        1. alex
          Decembrie 1, 2014 la ora 12:59

          „Cu o astfel de atitudine ati avea probleme in Canada”. Treaba s-a intamplat in USA. Acolo inca e legal sa omori un hot. Iar toleranta negrilor la alb este muuuuuuuuuuuuuult mai mica decat viceversa. Sunt puzderie de sondaje, in care albii ar accepta un cuplu mix, dar afro-americanii, repet tot datorita subculturii evoluate defectuos, nu prea. Ati dat exemplu cu chinezii, foarte corect, dar aia se intampla cu niste multi ani in urma, secole, chiar. In ziua de astazi asiaticii au o reputatie destul de buna. Trecem peste faptul ca, statistic dovedit, negri au, procentual, cele mai mari beneficii sociale. Si m-ai aburit cu inaccesibilitatea persoanelor de culoare la universitati prestigioase( de parca Harvardul e garantia luminatilor planetei-vezi Ioana Petrescu-). Dar repet ce impiedica un negru ce provine dintr-o familie cu 4 membri, cu un castig lunar pe gospodarie de cca 2500 de dolari( desi, cumulat, cu beneficii sociale sare lejer de 3000, in conditiile in care doar un parinte lucreaza, iar celalalt e somer sau intre proiecte/slujbe) sa devina strungar ? ” Dar, stai asa, nene, ca Jay-Z are milioane si tot ce a facut a fost sa vanda droguri, apoi videoclipuri cu gagici misto. Oare eu(negrul de care vorbeam) n-as putea face la fel ? Ce strungar, tamplar, electrician sau mecanic ? Munca la guler albastru e pentru prosti. Lasa ca imi iese si mie ca rapper „. Si de-aia raman negri saraci. E mai simplu sa strigi discriminare, decat sa pui mana pe munca. A, si cunosc albi, care desi vin din familii bogate, au practicat aceste meserii pt. ca ii ajuta in a intelege procesul de productie mai usor. Ca idee.

          Răspunde
           
  • Regia si Montajul
    Noiembrie 26, 2014 la ora 20:28

    sa aveti gandul lui Hristos !

    Răspunde
     
  • Constantin
    Noiembrie 26, 2014 la ora 20:25

    Mi se pare ca nimeni nu ia in calcul alte costuri in afara valorilor materiale furate si intretinerea penitenciarelor. Ar trebui calculate costurile pentru identificarea si condamnarea infractorilor, dar si frustrarea celor care vad zadarnicia muncii lor. Ar trebui calculate costurile provovate de hazardul moral, cate de repede devin eliberatii recidivisti, ori cu tinerii care aleg meseria de infractor pentru ca se asteapta la gratiere de supraaglomerare. Care sunt costurile sociale, in plan educational etc.

    Răspunde
     
    1. saba
      Noiembrie 27, 2014 la ora 01:11

      Corect, mai putin „frustrarea” (aia sunt platiti din bani publici pentru ceia ce fac, deci sunt bine mersi) si „hazardul moral” (acceptat de toti cei care nu doresc schimbarea sistemului).

      Răspunde
       
  • Mihai Tanasa
    Noiembrie 26, 2014 la ora 20:15

    In general, va respect opinia si cele spuse, insa, in cazul de fata, nu sunt deloc de acord cu aceasta masura. Suntem intr-o anumita situatie in aceasta tara, iar majoritatea actiunilor pe care acesti infractori le interpreind este datorata lucrurilor si mersului acestora in Romania. Ceea ce ne trebuie, in primul si in primul rand, este o educatie ce poate oferi o structura si o anumita deschidere a mentalitatii, fapt ce l-ar determina pe individ sa gandeasca si sa-si puna gandirea intr-o aplicabilitate corecta, ce nu l-ar mai trimite la inchisoare, ci i-ar inflori situatia financiara si sociala, ba chiar si propria persoana ar fi mult mai bine conturata. Doar ganditi-va la asta.

    Răspunde
     
    1. saba
      Noiembrie 27, 2014 la ora 01:05

      Deacord.

      Răspunde
       
  • Cosmin
    Noiembrie 26, 2014 la ora 20:07

    ANAF-ul are de confiscat 60.000.000 Euro de la voiculescu
    Suficienti bani cat sa construiasca puscarii pentru 30.000 de puscariasi.

    Se poate, numai ca anaful sa isi faca datoria

    Răspunde
     
    1. Trascu
      Noiembrie 26, 2014 la ora 21:12

      pai ce…in sediul Antenei 3 nu se poate amenaja!??..de sa se chinuie sa o vanda iar apoi sa construiasca alta!??..era binenteles o gluma…nu trebuiesc construite alte cladiri pentru puscarii!!!..sunt construite deja!!solutia o au la indemana..fostele unitati militare dezafectate!!..trebuies doar reamenajate…si binenteles ca forta de munca ar avea…

      Răspunde
       
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Noiembrie 26, 2014 la ora 20:07

    Degeaba construim scoli, daca elevii nu vor sa invete si viseaza occident, cu munca putina si bani multi.
    Acasa incasam lei, dar tinerii viseaza euro. Poate in 2019 se hotaraste si Guvernatorul ISARESCU sa trecem si noi la euro, ca oricum platim totul in euro.
    La 900 salariu minim iti vine la stat impozite si taxe 482 de lei parca.
    Ai mai multe persoane ocupate si mai scade si deficitul la pensii si sanatate.
    Sa le permita la puscariasi mai multe pachete de acasa si va scadea si cheltuiala statului, cu mancare si altele.
    Constientizarea elevilor ce inseamna munca si saracia. Sa-l duci o saptamana la gropa de gunoi sa munceasca, iar seara sa aibe o cana cu apa si un colt de paine, iar a doua zi se pune cu burta pe carte. Dar cand parintii ii ofera tot fara sa ceara nimic inapoi, macar sa stie sa scrie si sa citeasca, ajungem unde suntem acum.
    GOLANI la 30 de ani la tara stau si asteapta la carciuma ajutorul social, presteaza 8-9 zile pe luna, dar nu se vede nimic in acea comuna.
    Somerii, stai 3 luni in somaj apoi daca nu te angajezi mergi la gropa de gunoi la sortat gunoi sau plantat copaci, in secunda 2 toti se angajeaza, dar daca imi oferi la 18 ani 12 luni de somaj, de ce sa nu ii iau?
    NU ESTE PROST ALA CARE CERE, PROSTUL ESTE ALA CARE DA.

    Răspunde
     
    1. nicoleta
      Noiembrie 26, 2014 la ora 21:08

      In mare aveti dreptate,numai ca din pacate in occident castigi bani mai multi dar munca nu este deloc mai putina su mai usoara !Dimpotriva plus alte incoveniente de ordin emotional pe care numai cel plecat din tara le simte !In rest de acord cu dvs.

      Răspunde
       
      1. saba
        Noiembrie 27, 2014 la ora 00:52

        Se cistiga bani mai multi si costa totul mai scump. Sa mai spun ca si conditiile de economisire pentru .. acasa, sunt conditii in-umane (sau necivilizate) voluntar acceptate?

        Răspunde
         
    2. clujean
      Noiembrie 26, 2014 la ora 21:15

      pentru salariul tau net de 900 lei, firma plateste statului taxe de 678 lei; tu nu platesti nimic, doar iei netul

      Răspunde
       
      1. saba
        Noiembrie 27, 2014 la ora 00:59

        Cad ca se vorbeste de un salariu minim (care stiiam ca-i 950 lei) care este de fapt ceva care nu ar fi trebuit sa fie folosit ca .. plata (alte teri, cu adevarat civilizate, il folosesc ca reper economic). Deci ce plateste patronul si nimic angajatul, sunt aspecte care comporta rediscutare atenta si renuntarea la aceasta timpenie = salariu minim platit.

        Răspunde
         
  • alex
    Noiembrie 26, 2014 la ora 20:05

    Astia din sparlament se prind mai greu de faptul ca poporul intelege mault mai mult decat vor ei sa credem….Iesim in strada daca e cazul. Piata universitatii ramane un simbol si e aproape de palatul victoria…
    Iesim si pt RCA marit si pt votul din diaspora….doar ca atunci cand vom iesi nu mai votam ci ii bagam pe ei in urne…a se citi tomberoane….

    Răspunde
     
  • Dan
    Noiembrie 26, 2014 la ora 20:02

    Moise poate scrii ceve despre actiunea trupelor speciale din Republica Moldova, am preferat sa nu cred cand ziceai ca se pregateste ceva.

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Noiembrie 26, 2014 la ora 19:54

    Dar nu este mai bine sa schimbam legislatia si sa recuperam prejudiciile?
    NU este mai usor sa instalam un bruiaj pentru telefoanele din puscarie?
    NU este mai usor ca in momentul cand ai primit de la instanta verdictul irevocabil, sa-ti connfiscam si averea pe care nu o poti justifica?
    Degeaba il bagi la puscarie si ii acorzi a doua sansa, daca el nu a invatat la scoala sa scrie, sa citeasca, sa munceasca. Cum isi va castiga existenta? Fie ii da statul ajutor social, fie fura.
    Dar daca statul l-ar obliga pentru acel ajutor social sa munceasca la gropa de gunoi, la sortat deseuri si sa fie platit cu salariu minim, dar sa presteze 8 ore pe zi.
    In loc de faina si ulei, la fel sa mergem la plantat copaci, 8 ore pe zi. Se pot accesa si fonduri europene. Plus ca la salariu minim incasezi si taxe, dar la ajutor social nu incasezi nimic.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase