Uşor, uşor, către departe…

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

La nivel savant, şi avem nevoie şi de acest nivel, are loc acum o dezbatere, dacă o fi mai bine ca statul să reducă taxele pe muncă pentru a stimula crearea de joburi, sau o fi mai bine ca statul să facă investiţii în infrastructură, pentru a fi sigur că locurile de muncă se creează astfel.

S-a redus CAS-ul, dar ştim, cred, cu toţii până la ora asta că această decizie, chiar dacă stimulează, nu garantează imediat mai multă cerere de forţă de muncă. Pe de altă parte, investiţiile de stat, chiar dacă fac locuri de muncă, atrag în mod inevitabil şpăgi, epuizând bugetul statului.

Acestea sunt neajunsurile fiecăreia dintre cele două filosofii economice.

În tot acest timp, doamna Codruţa Kovesi, procurorul şef al DNA spune că are în lucru 4800 de dosare. Mi-e teamă că n-avem 4800 de demnitari în total în România, iar dacă doamna Kovesi nu exagerează (şi n-avem de ce să credem că exagerează), atunci finalizarea acestor dosare va duce la schimbarea generală a clasei politice din România.

Kovesi mai cere procurori şi mai cere spaţiu pentru activitatea DNA. Bine! De acord, va trebui probabil să mai facem şi nişte puşcării, e ok, şi alea tot cu forţă de muncă se fac.

Revenind la dezbaterea privind ce o fi mai bine, să reducem taxele pe muncă sau să investim în infrastructură, în esenţă să ştiţi, problematica este falsă.

Reducerea CAS nu poate face autostrăzi, nu face şcoli, nu face nici măcar puşcării sau un nou sediu, mai mare pentru DNA. Şi acelea, tot infrastructură se cheamă, dar, trebuie să observăm că astfel de investiţii nu stimulează, de exemplu, agricultura în care e ocupată o treime din populaţia ţării, au prea puţină legătură cu energia (privatizată, în marea ei majoritate) toate aceste domenii, bucurându-se mai mult de reduceri de taxe decât de investiţiile în autostrăzi.

Întrebarea următoare este dacă statul poate impozita diferit munca, pe domenii de activitate?

Păi deja o face, chiar dacă nu prin taxele pe muncă, ci prin taxarea diferenţiată a consumului… Uite, pâine nu prea se importă în România, deci scăderea TVA-ului la pâine aduce în mod indirect o stimulare a agriculturii şi a locurilor de muncă în industria alimentară. Şi, dacă munca trebuie impozitată la fel, consumul poate fi impozitat diferenţiat, dirijat, cu grijă pentru a-l stimula pe cel care lasă banii în România, în locuri de muncă.

Vă spuneam că problematica este falsă pentru că statul este obligat să investească în infrastructură, acolo unde privaţii nu pot face infrastructură, dar, să mă iertaţi, ştiu că TVA-ul de 24% este mare, dar reducerea generală a TVA-ului ar fi o prostie. Nu ne ajută cu nimic să reducem taxarea consumului în domenii în care importăm totul din China sau din altă parte, iar o reducere a taxării consumului pe domenii în care importurile sunt improbabile stimulează, deci, crearea de locuri de muncă.

Un alt exemplu, Dacia sau Ford n-ar fi prea avantajate de o reducere de TVA care ar ieftini şi maşinile germane, italiene sau ceheşti, dar s-ar bucura mult mai mult de o autostradă de la Craiova la Piteşti şi de la Piteşti la Sibiu. Ar avea astfel reduceri de costuri şi ar fi stimulate să se gândească la o extindere şi la mai multe locuri de muncă.

V-am făcut aceste demonstraţii doar ca să vă arăt de ce noi, ca ţară, avem nevoie de o strategie pe termen lung, una care să integreze şi sistemul de taxare şi obiectivele de investiţii în infrastructură şi multe alte lucruri şi, cel mai important, de ce avem nevoie de consens naţional pentru un astfel de plan.

El poate fi pus repede în aplicare, dar trebuie gândit, calibrat şi urmărit pentru cel puţin un deceniu, aşadar pe durata a cel puţin trei guvernări şi, posibil, a două generaţii de politicieni.

Comentarii prin facebook

33 răspunsuri la Uşor, uşor, către departe…

  • saba
    Noiembrie 23, 2014 la ora 07:33

    Jos cu taxele sau sus cu drumurile?
    Eu zic jos cu taxele!! Nici nu-mi vine sa cred ca eu am zis asta. dar din doua rele asta este, chiar daca n-o stimula locuri de munca dar se pierde mai putin. Cu drumurile este ca si cum mi-as cumpara mobila fara sa am casa, chiar daca mobila asta creiaza locuri de munca.
    Oh, domnu Guran! Ati ratat-o! Bine pentru mine: „finalizarea” dosarelor finalizarea sau desfiintarea clasei politice – cine mai are nevoie de politicieni? Mare bucurie ca scapam de politica in Romania.Dar nu ma bucur, o sa trebuiasca construitte inchisori, angajati paznici (o groaza de locuri de munca). Dar vai! Cineva spunea ca un dosar dureaza 5-6 ani, da dar alea mai mici probabil ca numai 2 ani. Deci la Parlamentare o sa cautati prin vecini.
    Impozitare pe domenii de activitate? fereasca Cel de Sus! O sa aveti la educatie cerere numai pentru … taxare mica. Fara sa mai spun ca doctorii sunt mai importanti decit profesorii, si avocatii mai necesari decit economistii. La jurnalisti nu ma bag … sa spuie altcineva.
    Eeeh, cu piinea ati grsit. Am auzit ca griul de piine se importa. sau ala era de taitei?
    Aveti dreptate, este falsa. pentru ca in loc sa ne gindim la taxati, mai bine ne gindim la plan de dezvoltare. Ceva cu constructii de hidrocentrale, vapoare, tractoare,.. Sa indraznesc .. o uzina siderurgica si instalatii de foraj de mare adincime?
    Nu ca as fi contra taxarii diferentiate, dar o taxare discriminatorie va aiuri pe multi, inclusiv economia: cine o sa mai tina minte care o are mai mare sau mai mica?
    Dacia si Ford n-ar putea sa-si construiasca/finanteze singure drumurile fiind scutite de taxe? Si fara autostrada, un express cu 2 benzi la deal si o banda la vale. Nu?!!
    Pai strategia pe termen lung o avea si Ponta, ca de aia l-am votat. Era pentru 25 ani, parca.
    Mmmm, nu merge repede pentru ca trebuie gindit BINE si prioritizat (daca asta-i ce spuneati cu „calibrat”). Poate se are in vedere si o desprindere de lipitorile din UE.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Noiembrie 22, 2014 la ora 18:26

    Domnule un turist, continui “da capo” pentru ca cred ca subiectul merita ceva mai multa atentie. Orice economist stie ca statele nu pot produce absolut tot ceea ce le este necesar, intr-un mod autarhic. Nici macar economiile cele mai inchise, precum cea Nord- Coreeana, ori cea a lui Ceausescu, nu pot supravietui fara schimburi comerciale [cu China, Rusia etc.]. Din acest motiv avantajele comparative determina dezvoltarea unor anumite sectoare de productie si obtinerea celorlalte marfuri necesare pentru piata interna prin schimburi cu alte tari. In Romania este nevoie in egala masura de investitii in infrastructura (banii europeni trebuie folositi, chiar daca sunt evitati pentru ca nu pot fi furati prea usor), de reducerea CAS la ANGAJAT si reducerea TVA. Una-i una, alta-i alta. Contradictia este falsa. Fiecare actioneaza din directii diferite, dar efectul benefic asupra economiei se manifesta concertat. Reducerea CAS la angajator cu 5% NU creeaza locuri de munca, ci creste [foarte putin] profitul, dupa cum am mai scris. Esential pentru revitalizarea economiei este eliminarea coruptiei, cea mai grava forma de esec al pietei. Masura de reducere a CAS nu face autostrazi prin ea insasi, dar o face pe termen mediu si lung prin dezvoltare economica. Asa cum reducerea TVA nu aduce imediat crestere economica, dar, impreuna cu reducerea evaziunii inclusiv prin masuri administrative, determina dezvoltare pe termen mediu si lung. Creditele “cu buletinul” (25% neperformante) NU sunt din vina celor care le-au cerut, ci din vina celor care le-au dat (conform proverbului, prost nu e cel care cere). Daca angajatorii/intreprinderile vor o reducere a CAS suplimentara, (eventual in locul reducerii TVA) nu cred ca trebuie sa ne grabim sa ne emotionam foarte tare la lobby-ul facut in mass-media. Repet, banii ajung in profitul intreprinzatorilor. Pentru crearea de locuri de munca este necesara stimularea investitiilor, in primul rand prin asigurarea unui mediu de afaceri atractiv si predictibil. Spre exemplu, o noua taxa pe stalp, o crestere a accizelor la carburanti, un impozit pe cifra de afaceri s.a. nu fac decat sa descurajeze investitiile si implicit sa descurajeze crearea de noi locuri de munca. Investitiile in infrastructura (inclusiv rutiera) creeaza noi locuri de munca prin efectul de multiplicare a beneficiilor economice. Noi investitii sunt favorizate de existenta cailor de comunicatie; dimpotriva, chiar reducand CAS, Renault poate argumenta [in mod pertinent] ca-si reduce productia si desfiinteaza locuri de munca pentru ca NU are pe unde sa-si transporte produsele.

    Răspunde
     
    1. un turist
      Noiembrie 22, 2014 la ora 19:56

      De acord cu d-voastra dar am impresia ca in Romania persista ideea ca totul ce este strain este mai bun si aici trebuie lucrat si indrumat.Poti produce orice la orice calitate daca ideea omoara realitatea.Cred ca va vine sa rideti dar si noi am primit o taxa pe ploaia care cade curte si gradina adica ce este pavat si ce este verde se taxeaza separat si asta indiferent ploua mult sau de loc. Romania se gindeste sa cistige pe termen scurt cum spuneti si asa este,pe termen lung nu se angajeaza nimeni sau aproape nimeni.Parerea mea este ca pestele se impute de la cap adica din parlament unde se iau decizii. Daca Germania la cca.84 mil. locuitori are 631 parlamentari ce fac in Romania acei 588 daca nu ma insel, la cca.20 mil locuitori? Ford reduce si este numai un semn de intrebare cind va reduce si Renault si cum spuneti din cauza unor autostrazi care nu incep bine si nu se termina niciodata.In tot sistemul capitalist patronul este interesat de cistig si reducerea taxei pe munca unilaterala pe interprinzator face numai niste buzunare pline si mai pline.Deja s-a introdus impozitul minus pe economii adica trebuie sa platesti cind ai finante economisite la banca si putem sa ne intrebam unde mai ajungem???Economiile vor fi ascunse nu reinvestite cum se asteapta.

      Răspunde
       
    2. saba
      Noiembrie 23, 2014 la ora 09:54

      Economie inchisa in sensul de protectie a produsului intern pentru intern (pentru inceput chiar impiedicarea concurentei externe – altfel nu mai incepi sa produci nimic ca vine altul si-ti da in cap) dar si de diversificare a industriilor (pentru a se evita dependenta de monopoluri straine). Si fara discutie, de stabilit domeniile ce tin de valore strategica – trebuie sa apartina 51% statului cel putin si rest privatului strict romanesc. Deci aici legislatia licitatiilor trebuie adjustata. Stiu ca sunteti cu UE dar verificati: fiecare membru UE este cu tara lui. Drumurile trebuiesc puse pe seama contribuabililor locali (pe unde urmeaza si este necesar sa treaca drumul, administratii locale si firme) si legiferat ca oricare nou contribuabil care sa aciue pe acolo sa inceapa imediat contribuirea la executare sau intretinerea drumului comun, Statul poate maximum sa-i scuteasca de taxe (0%).
      As desfiinta toate taxele aiuristice si as face unaq singura – si contabilizarea este mai simpla.
      De fondurile europene am asa o greata. Chipurile te invata sau te ajuta, dar de fapt te dirijeaza, te conditioneaza exact ca sa0ti bage bete in roate revenirii. Daca mie nu-mi convine sa fac ce le place lor, de3 ce sa dau 20%? Fac pe unde vreau eu cind pot si ma lipsesc de cei 80% – numai asa vor intelege ca la mine in tara fac ce vreau eu. Romania nu impune nici unei alte tari sa faca ceva anume, deci mutualitatea trebuie sa fie reala. De moneda unica nu mai spun nimic pentru ca oricum nu se va mai ajunge la euro.

      Răspunde
       
  • Victor Dulu
    Noiembrie 22, 2014 la ora 16:54

    Moise, asa cum spuneai tu, scaderea tva nu este una avantajoasa.

    Domnul Iohannis in iesirile sale televizate din campania electorala spunea despre scaderea tva-ului ca ar aduce un aport mai mare la scaderea evaziunii fiscale. E normal, acum facturezi si ai 24% in plus la un produs pe cand atunci cand ai doar 19% te gandesti de 2 ori daca merita sa faci evaziune.

    Eu totusi cred ca e o metoda buna care insa trebuie sa aiba pe langa ea mai multe avantaje aduse economiei. Mai multe locuri de munca deci consum mai mare pentru a completa diferenta de la 24 la 19%.

    Răspunde
     
  • un turist
    Noiembrie 22, 2014 la ora 16:21

    Am mai spus odata ca spaga in Germania nu este interzisa prin lege dar daca un politician este prins cu spaga de rusine demisioneaza imediat si neconditionat.Ex.Presedintele Wulff a fost acuzat de influienta si ca spaga a fost o seara platita all inclusive.
    Unde o sa se ajunga daca in fiecare zi cum vrei sa vezi un post TV Romanesc numai de arestari la nivel inalt dai?????De unde sa mai vina o incredere de investitii straine????Schengen va veni cindva, numai cind ?????? Oare citi Romani se intorc in Tara daca sint inselati si taxati in felul acesta?????..
    Sa se faca scoli pentru educatie dar cu sta cu EXEMPLUL DAT??????Raspundeti la toate cele 1001 de intrebari si stiti de ce Romania bogata are cei mai multi saraci si nemultumiti si se gaseste la nivelul actual!!!!!

    Răspunde
     
    1. saba
      Noiembrie 23, 2014 la ora 09:12

      Da, este un circ exagerat. Mai ales ca inchizind hotii nu desfiintezi hotia, ii specializezi pe banii contribuabililor. Tocmai am spus de o lege cu interzicerea imporurilor de produse paralele cu cele romanesti. Ar mai fi una: confiscarea totala a averii, nu numai ce a firat – si asa la pirnaie trebuie sa plateasca casa, masa.

      Răspunde
       
  • Mira
    Noiembrie 22, 2014 la ora 10:55

    Si totusi, prin reducerea tva-ului, nu cumva ar creste si consumul, adica oamenilor le-ar ramane ceva mai multi bani in buzunar, pe care i-ar cheltui? Ma gandesc daca nu cumva ar trebui si importului sa i se impuna niste limite, in conditiile in care Romania mai mult importa decat exporta sau produce? Ma gandesc ca, in felul asta, ar fi stimulata productia interna, atat pentru piata din Romania, cat si pentru cea de export, si, in felul acesta, s-ar crea noi locuri de munca. De ce firmele care produc pentru piata interna sau pentru export, sa nu beneficeze de niste reduceri de taxe, sa zicem? De ce lanturile de magazine nu ar face promotii de genul, la fiecare doua produse facute in Romania pe care le-ai cumpara, l-ai primi pe al treilea gratis sau la pret redus? Am vazut ca al nostru comert romanesc e suprasaturat de produse straine, de calitate indoielnica multe dintre ele, insa cand vom asista la investitiile in produse romanesti de calitate si promovarea lor la scara larga, chiar si peste hotare? Cred ca romanii ar trebui sa produca, din ce in ce mai mult, pentru piata interna, dar si pentru export, si ar fi, de preferat, daca importului i s-ar impune niste limite, ca sa-i protejam pe cei ce produc pentru piata romaneasca si piata de export romaneasca. Si nu cred ca reducerea tva-ului ar impiedica cresterea ratei de consum, ci din contra, iar in felul acesta, si angajatii, dar si firmele vor fi multumite de rezultate. Si mai cred ca putem atrage investitori straini, reducand gradul de birocratie si coruptie si acordandu-le niste reduceri de taxe, daca isi reinvestesc o parte a profitului, tot pe piata romaneasca. Iar un control amanuntit in ceea ce priveste modul cum sunt administrati banii publici n-ar strica. N-am studii economice, insa asta e ceea ce cred eu ca ar fi benefic pentru ca economia tarii sa inceapa sa functioneze.

    Răspunde
     
    1. radu raducu
      Noiembrie 22, 2014 la ora 11:13

      se vede ca nu ai studii economice si ca sa știi taxele la export sau mai bine zis tva-ul este 0, ba pe deasupra tot tva-ul platit in tara statul trebuie sa îl returneze exportatorului!

      Răspunde
       
    2. saba
      Noiembrie 23, 2014 la ora 09:04

      „nu cumva ar trebui si importului sa i se impuna niste limite” – asta trebuie legiferata: ce se produce in tara nu se importa si in paralel sprijinita o productie capabila sa acopere necesarul intern.
      As prefera dezvoltarea productiei, a consumului – aduce mai mult venit decit reducerea unei taxe. Altfel, ce cistig intr-o parte dau pe imprumutul pentru fondul de pensii.

      Răspunde
       
      1. Stelian
        Noiembrie 23, 2014 la ora 10:28

        Pentru asta ar trebui sa iesim din UE. Oricum asta n-ar fi o problema pentru cineva care traieste pe alt continent.

        Răspunde
         
        1. saba
          Noiembrie 23, 2014 la ora 11:38

          Stati sa vedeti cind o incepe CETA si mai ales ISDS si va veti lamuri toate tarile UE cite parale face uniunea asta. Pina in prezent doar Germania s-a ars cu Suedia. restul balamucului (vreo 46 de procese sunt prin alte continente). O sa vina molima si in Europa. Ca vorba aia: fiecare invata pe pielea lui.

          Răspunde
           
  • Catalin ( CTL )
    Noiembrie 22, 2014 la ora 08:30

    As completa putin articolul. Gradul de cresterea gradului de ocupare a fortei de munca tine nu numai de taxare ci si de legislatie. Si legislatia neprietenoasa se transforma in costuri la fel ca taxele. Si mai adaugam si coruptia si evaziunea ( concurenta neloiala, pana la urma ) care, la fel se transforma in locuri de munca pierdute.
    Iar la partea cu investitiile statului pericolul nu e doar spaga ci si ineficienta, nu ma incalzeste cu nimic ca se creaza cateva locuri de munca pentru constructia unei sali de sport intr-un catun din Apuseni, spre exemplu, orice investitie trebuie facuta prin prisma eficientei sale economice.
    DNA se poate, foarte simplu autofinanta la cati bani e pe cale sa recupereze din dosarele de coruptie, in toate e vorba de bani. 🙂 Deci, daca aduce bani ar trebi sa si beneficieze. Marii corupti pot, foarte simplu sa-si fnanteze propriile inchisori la cati bani ar avea de returnat.
    Despre taxare – da, taxarea consumului trebuie sa fie diferentiata si trebuie facuta avand ca punct de plecare piramida lui Maslow, scara nevoilor. De la taxe mai mici la baza la taxe tot mai mari pentru consumul de lux.
    Cat despre importurile chinezesti si locurile de munca, ideea nu e noua, ar fi bine sa avem un sistem de reglare a balantei comerciale gen ” cap&trade „, adica cel care exporta primeste un voucher, iar cel care importa sa poata face asta doar cumparand voucherul de la cel care a exportat, in felul acesta nu se poate importa mai mult decat se exporta pentru ca nu ar fi vouchere pentru asa ceva.
    Acum, spunem ca produsele ieftine importate nu creeaza locuri de munca in Romania, depinde, daca iau un produs mai ieftin din alta parte imi raman bani de cheltuiala si mai pot lua un produs, este in avantajul meu ca beneficiar. Sunt de acord cu ce spunea Constantin, nu ne putem ascunde ineficienta sub umbrela patriotismului. Romanul meu trebuie sa-mi ofere si altceva pentru banii mei decat faptul ca e roman, vreau un raport pret/calitate bun.

    Răspunde
     
    1. Catalin ( CTL )
      Noiembrie 22, 2014 la ora 08:34

      Erata : Cresterea gradului nu gradul de crestere al gradului. Cresterea nivelului de ocupare.

      Răspunde
       
    2. saba
      Noiembrie 23, 2014 la ora 08:53

      „lipsa de apetit a romanilor pentru a cumpăra autoturisme noi autohtone” este una si „umbrela patriotismului. Romanul meu trebuie sa-mi ofere si altceva pentru banii mei decat faptul ca e roman, vreau un raport pret/calitate bun” este nitel diferit. V-a scapat o chestie interesanta: „PIB-ul României risca sa se prabuseasca!” Adica trebuie cautat solutii, de respins este usor si periculos, iar pareri de rau retroactive nu mai folosesc. Bine facut s-ar putea sa nu insemne calitate super, dar sa fim realistici: de cele mai multe ori platim marca nu produsul. Pe aici cumparam chinezarime cu ochii inchisi. Stiti de ce? ca este asa de ieftin ca nu merita sa-l duci inapoi sa ti-l schimbe. Daca este vorba de mobilier sau altele mai costisitoare (dar tot ieftine) ti-l schimba, dar nu este cazul sunt bune. Am sa ma interesez de masinile germane care se vind la noi daca sunt … chinezesti. BMW-uri sunt mai des intilnite pe strada.
      Deci nu-i vorba de patriotism ci de .. apetit care este mult mai flexibil. Altfel nu mai angajez decit pe unul care stie exact ce imi trebuie si nu gasesc si inchid pravalia. Deci cum este cu locurile de munca (rabdare si tutun) la fel si cu produsele romanesti.

      Răspunde
       
      1. un turist
        Noiembrie 23, 2014 la ora 13:22

        Saba: D-le Dacia cu toate optiunile ex Sandero TCe90 cu toate dotarile posibile(13100€) este produs in ROMANIA.Pe de alta parte Sandero in pielea goala(6900€) este produs in Maroco sau?????si asa cu autoturismul de renume spus BMW&CO. Ce este scump este produs in Germania, mai ieftin in China. Deci pentru MARCA platesti mai mult decit pentru produs.Ma intreb de multe ori,oare ROMANUL este mai prost decit MEXICANUL care produceVW-ul???NU d-le ideea este proasta!!!!!

        Răspunde
         
  • sburlea
    Noiembrie 22, 2014 la ora 01:16

    Cum ar fi daca am convinge institutiile publice sa lucreze pe baza unor KPIs care sa fie si publici si „liberi la copiat”?

    [doar daca e cazul: KPI = key performance indicator]

    Răspunde
     
  • Constantin
    Noiembrie 21, 2014 la ora 21:46

    „Nu ne ajută cu nimic să reducem taxarea consumului în domenii în care importăm totul din China” – Ce-ar fi sa facem drumul raţional înapoi si sa vedem de ce a fost majorat TVA. Daca motivul pentru care a crescut a fost înlăturat, de ce n-am reveni la cota anterioara? Stabilirea nivelului de 19% a fost o eroare, sau demersul a adus beneficii in economie? Raţionamente simple. Altfel, trebuie sa fim de acord ca produsele chinezeşti sunt tot mai competitive pe toate pieţele, in toate domeniile. Ce facem, renunţam la producţia interna, ne aşezam la umbra copacului si ne lamentam ca aşa a vrut Allah, sa fim săraci. Ca avem ghinion ca industria chineza produce lucrui ieftine si proaste?! Sa fim serioşi! Am mai scris despre creşterea gradului de competitivitate a produselor romaneşti. Inclusiv despre faptul ca Logan este un model de autoturism depasit, uzat moral, iar B-Max un proiect mort din naştere. Acum se invoca, pe lângă lipsa infrastructurii de transport (absolut justificat, de altfel) si inabilitatile guvernamentale in programul de reînnoire a parcului auto, lipsa de apetit a romanilor pentru a cumpăra autoturisme noi autohtone. Astfel isi justifica cei doi fabricanti de autoturisme din patria noastră intenţia de a-si reduce producţia. In context, vai! reducerea TVA ar fi un dezastru, pentru ca nu mai sunt competitive conservele lor. Iar PIB-ul României risca sa se prabuseasca! Am scris aici inca de acu, un an despre asta, la fel despre scăderea CAS la angajat, subiectul nu reprezintă nicio noutate in spaţiul academic. Pur si simplu Guvernul nu are bani de cheltuiala. Este vorba, in esenţa, despre răspunsul la întrebarea d-lui Basescu cu privire MTO.

    Răspunde
     
    1. Catalin ( CTL )
      Noiembrie 22, 2014 la ora 07:58

      Sunt de acord cu d-l Constantin.

      Răspunde
       
    2. un turist
      Noiembrie 22, 2014 la ora 16:10

      D-le Constantin.Lucrurile primite de la Chinezi nu mai sint cele de acum 10 ani,performanta lor a crescut remarcabil.Ma indoiesc daca Romania ar putea produce mai bine ca de ex.Mercedes,BMW.acuma si AUDI. Deci sa ne gindim bine cum producem.Daca se va scadea TVA-ul sint mai mult ca sigur ca se va inventa o noua portita de impozitare,ca numarul taxelor este si asa undeva la granita bunului simt.

      Răspunde
       
      1. Constantin
        Noiembrie 22, 2014 la ora 17:32

        Domnule un turist, pentru ca sunt de acord cu dumneavoastra, cred ca trebuie sa fac unele completari. Cresterea de competitivitate pentru produsele chinezesti, ori de aiurea (Mexic, India, Brazilia, Vietnam samd) reprezinta un efect si totodata un vector al globalizarii, fenomen neintrerupt de cand s-a inventat roata. Am mai scris despre WTO, despre liberalizarea pietelor etc. Barierele comerciale imaginate de colegii comentatori sunt de un vetust ridicol. In schimb, pierderea de competitivitate a produselor romanesti odata cu evolutia pietelor si diversificarea cererii nu este imputabila chinezilor, mexicanilor, brazilienilor etc. ci guvernantilor autohtoni, care prin politicile publice inadecvate mentin economia Romaniei neperformanta. N-are treaba cu TVA, care este o taxa pe consum. (Teoria cresterii economice prin marirea consumului este o alta chestiune si nu despre asta vreau sa vorbesc acum, desi inducerea confuziei ca reducerea TVA ar impiedica dezvoltarea economica, in pofida cresterii consumului intern, merita o discutie separata, cum o alta o merita si analiza balantei comerciale a Romaniei.) Ceea ce tot spun eu (si dl. Moise a spus-o de multe ori, dar nu si de data aceasta) este ca trebuie incurajata cresterea in competitivitate a produselor romanesti. Adica, ele trebuie sa inglobeze mai multa tehnologie avansata si sa creasca valoarea pe care intreprinderile o adauga produselor lor. Exemplul dumneavoastra este relevant. NU chinezii produc masini performante marca BMW, ci germanii fabrica masini in China si repatriaza profitul. Asta ziceam si eu, sa producem magiun de Topoloveni in China, daca acesta este singurul produs competitiv din economia romaneasca, si sa repatriem profitul. Ori, produsele chinezesti invadeaza piata noastra pentru ca cele romanesti nu sunt competitive si exista un gol, o cerere pe care intreprinderile romanesti nu sunt capabile sa o satisfaca.

        Răspunde
         
        1. saba
          Noiembrie 23, 2014 la ora 08:28

          Despre ce competitivitate se vorbeste? Cu cine si de ce? Pentru inceput sa se produca si sa fie facut ca lumea. Ce se produce in tara nu se importa – scurt. Asta-i lista produselor romanesti?
          http://www.listaproduse.ro/
          Daca da, nu avem o baza serioasa de discutii.
          Magiun de Topoloveni? si eu cumpar mereu gem de prune din Croatia. Foarte bun dar este singurul. Dulceturile de Raureni excelente, dar prea dulci pentru mine, dar mai calc pe delaturi ca deh.

          Răspunde
           
      2. lica
        Noiembrie 22, 2014 la ora 22:45

        Sa ajungem pe alti este mai greu, dar viitorul este mincare ,cine va produce mincare buna de calitate va cistiga enorm …………deci stategia economica ar trebuii sa se axeze pe producerea industrializata de produse de inalta calitate si atunci sa vor dezvaolta si producatori de exchipamente, servicii ……aici va fii cistigul Romaniei !

        Răspunde
         
      3. Kristina
        Noiembrie 23, 2014 la ora 20:25

        Seara buna! @unturist
        am o singura obiectiune:
        LUCRURILE IMPORTATE DE LA CHINEZI IN ROMANIA DIFERA FOARTE MULT DE LUCRURILE IMPORTATE DE LA CHINEZI IN GERMANIA.
        orice eticheta made in China ma pune pe fuga in Romania.
        Nu mai vorbesc de materialele de contructii care sunt catastrofale.(instalatii electrice,sanitare,usi,etc.)
        Si cine ar avea interesul sa stopeze evaziunea care se face cu astfel de produse necalitative?
        va spun eu:
        DEOCAMDATA NIMENI.

        Răspunde
         
        1. un turist
          Noiembrie 23, 2014 la ora 21:44

          Kristina: Va pot spune numai una:Pacat de Romania!!!!Am cunoscut Romania din 1979-2000 dar un asemenea circ nu am intilnit. Ce se importa depinde de cel care importa??????Am importat din Romania produse in timpul comunist dar nu am avut de ce sa ne plingem calitativ.Am uitat oare sa mai producem ceva,sau?????? De ce de la Chinezi si pe deasupra calitate inferioara????

          Răspunde
           
    3. saba
      Noiembrie 23, 2014 la ora 08:10

      Nu Alah!. Mai bine la Buddah : „Every living being has the same basic wish – to be happy and to avoid suffering”. Eeeh? Cum este? Un pic mai fericit?
      Cu revenirea taxei e in ordine, dar totusi, carei fondul de pensii necesar? Aha, uite: 10.2 miliarde euro din care 2.64 miliarde au fost imprumuturi sau subventii – „nu sunt alte soluţii: ori creşti vârsta de pensionare, ori măreşti contribuţiile, ori te împrumuţi”.
      Orice ati spune asta este o prioritate.
      Iar productia interna trebuie diversificata cu cap. Pentru asta va trebui sa merita un imprumut pe termen scurt.

      Răspunde
       
  • Regia si Montajul
    Noiembrie 21, 2014 la ora 20:39

    .. apare si dan negru se aseaza in genunchi in platou si disperat sa faca audienta ridica mainile la cer : Doamne, nu ma lasa sa pier! .. se pare ca o vede pe Maica Domnului in biserica din Vlaherne: Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, miluieste-ne pe noi penibilii..!
    dupe care vine si o blonda, care a tovarasit vreo 10 ani cu.. OK, ridica piciorul si ne arata vaginul: sunt pururea fecioara ! v-ati convins, da .. ?!
    intra acum la acces directt, dar nu am inteles pe unde..? prin fata sau prin spate.. ?!

    Răspunde
     
  • Nicoleta Cirjan
    Noiembrie 21, 2014 la ora 20:24

    Ce bine ar fi daca ai deveni consilierul lui Iohannis pe probleme economice, Moise!

    Răspunde
     
    1. dan
      Noiembrie 21, 2014 la ora 21:00

      Cred ca e de ajuns sa se uite la biziday. Ar avea parte de o critica constructivă

      Răspunde
       
      1. vali
        Noiembrie 22, 2014 la ora 10:17

        https://m.facebook.com/groups/624463787665959?view=group

        Ar fi, totusi, mai bine sa ii fie la-indemana zilnic.Sustin!

        Răspunde
         
        1. saba
          Noiembrie 23, 2014 la ora 07:49

          Dvs sunteti Vali Rizescu?

          Răspunde
           
    2. Kristina
      Noiembrie 22, 2014 la ora 17:10

      Sa ma iertati,dar pun totusi intrebarea :
      Ati vazut cumva in jurul domnului Johannis un consilier,sau in staff-ul dumnealui UN PURTATOR DE CRAVATA ROSI,SAU CAMASA ROZ?
      La propriu vorbind?
      EU NU !
      Ar trebui cred sa umble putin la imagine ,dupa care sa schimbe un pic felul de a vorbi catre receptorii
      dumnealui(ma refer la jurnalistul PE TEME ECONOMICE)

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase