Să taxăm şi să impozităm cu cap

Publicat la data de de Moise

blog

de Moise Guran

Multă ameţeală în această perioadă electorală, în legătură cu zvonurile privind majorarea taxelor pe proprietate, în anul următor.

Mi se pare aberant să comentăm în orb, fără a avea nimic concret legat de asta, recunosc că aş fi preferat o campanie cu dezbateri în care candidaţii să susţină, în contradictoriu, dacă o fi mai bine să impozităm munca, dacă averea sau proprietatea, însă, neavând aşa ceva, este aberant să pui, în campania electorală, candidaţii la preşedinţie să se jure că nu vor creşte nişte taxe sau impozite, când asta nu este între atribuţiile preşedintelui.

Pe de altă parte, subiectul nu este de ignorat, căci în mediile de afaceri circulă o altă temere, potrivit căreia creşterea impozitării afacerilor este inevitabilă, din cauza recesiunii, dar şi a cheltuielilor monstruoase aruncate în lupta electorală de guvernul Ponta, pentru candidatul Ponta.

Sunt temeri justificate şi cele legate de impozitarea caselor şi a maşinilor, dar şi cele legate de impozitarea suplimentară a muncii şi a afacerilor.

Aşa că aş vrea să trag câteva tuşe, în ameţeala asta generală. V-am mai spus că, în România, proprietăţile sunt de vreo cinci ori mai puţin impozitate decât în UE, ceea ce nu înseamnă că impozitele trebuie neapărat crescute, că nu e un scop în sine să plătim cât europenii, înainte de a avea veniturile lor. Depinde care este scopul pentru care pui un impozit sau o taxă, căci, dincolo de foamea permanentă a statului, impozitele şi taxele trasează frontierele unui mediu de dezvoltare economică.

E o tâmpenie, de exemplu, să impozitezi proprietatea ca să ai de unde da pomeni electorale. Poţi impozita luxul sau averea pentru asta, căci una este să creşti impozitul pe o casă de chirpici – aşa cum încă sunt 20% din locuinţele din România – şi alta este să impozitezi a doua, a treia şi a patra casă.

Apoi, dacă tot este să impozitezi agoniseala unui om, trebuie să faci asta corelat cu o măsură de stimulare a muncii, iar scăderea CAS cu 5% nu este suficientă, trebuie, adică, să îl stimulezi să câştige pentru a avea de unde plăti. De exemplu, creşterea impozitelor pe case şi maşini, este, în esenţă, o ocazie ratată, dacă primăria, care ia bani în plus de la cetăţeni, mai primeşte bani de şpăgi şi de la bugetul de stat.

Dacă, însă, Primăria este lăsată să îşi pună ce impozite vrea pe proprietate, dar nu va mai primi bani de la buget decât pentru multiplicarea investiţiilor, atunci primarul şi cetăţenii respectivi vor alege chiar ei şi nivelul impozitelor pe case, dar şi nivelul investiţiilor ce creează locuri de muncă pentru locuitorii plătitori de taxe şi impozite.

Sper din tot sufletul meu – cum ar zice doamna Ioana Petrescu de la Finanţe – că, dacă e să mai modificăm iarăşi Codul Fiscal, de data asta să ne folosim şi creierul, nu numai sufletul.

Comentarii prin facebook

40 răspunsuri la Să taxăm şi să impozităm cu cap

  • saba
    Octombrie 31, 2014 la ora 00:00

    „Impozitele, ca procedeu financiar principal de mobilizare a fondurilor banesti necesare statului, au aparut si sunt cunoscute din antichitate,… ele au constituit si constituie mijlocul principal de preocupare a resurselor financiare necesare pentru acoperirea cheltuielilor publice. În statele dezvoltate, impozitele, taxele si contributiile asigura opt sau noua zecimi din totalul resurselor financiare ale statului în tarile în curs de dezvoltare aceasta pondere este mai mica, fiind cuprinsa între cinci si noua zecimi…. Ele nu trebuie sa fie nici mobilizator si nici inhibitor al economiei…. de la rolul primordial de a asigura venituri statului pentru acoperirea cheltuielilor publice, s-a ajuns la utilizarea impozitului pentru obtinerea de efecte pe plan economic si social.
    Functia interventionista a impozitelor se manifesta în urmatoarele directii:
    – aceea de a incita ( investitiile, asigurarile, exportul );
    – aceea de a inhiba ( consumul de produse daunatoare sanatatii, poluarea mediului, formarea de averi excesive );
    – aceea de a proteja anumite ramuri, sectoare sau produse autohtone, prin intermediul taxelor vamale.”
    Stiu ca sunt cunoscute rolurile si functiile impozitelor si taxelor, stiu ca este cunoscut si faptul ca ele sunt singura sursa de venit a bugetului (altfel statul trebuie sa recurga la imrumuturi ale caror rate si dobinzi se vor rasfringe asupra populatiei prin taxari suplimentare.
    In principal, cuantumul (nu „calitatea”) lor este functie de valoarea impozitata. De exemplu, valoarea unei locuinte include calitatea cladirii, vechimea, facilitati, samd.
    „Cu cat ar trebui sa creasca (procentual) impozitele?! La nivelul celor din Germania? Sau din Ungaria?” – fiecare tara cu nivelul ei, apartenenta la UE nu niveleaza situatii financiare, economice, sociale. Asta este marea confuzie datorata propagandei in jurul unificarii – tarile puternice vor sa devina si mai puternice pe seama celor slabe dar cu resurse ce merita a fi folosite/exploatate intensiv (inainte ca popoarele sa se destepte si sa realizeze ca de fapt sunt furate cu propriul lor consintamint). Procentajul de impozitare este functie de necesitatile bugetului pentru dezvoltarea tarii, pentru ceia ce fiecare cetatean asteapta si doreste.
    „Deci comparati si concluzia este ca Romania totusi exagereaza cu impozitele privind si cistigurile” – cum am spus, este gresit sa compari tarile intre ele, economiile lor sunt dinamice (in contextul UE, unele urca pe seama altora care coboara, este imposibil sa urce impreuna – in final caruta asta se va strica, ori tarile mititele vor fi sleite ori vor sari in sus). Fireste, impozitele sunt platite din venituri, deci ar trebui mentinuta o anumita balanta a posibilitatilor fiecaruia. Asta este dificil pe o piata in care cistigurile difera foarte mult si au o volatilitate extrem de activa (uneori chiar dispar). Sunt si diferente regionale care solicita bugetul mai mult sau mai putin. O planificare a economiei la nivel national este singura solutie pentru o stabilitate economica cu efect in stabilitatea fiscala.
    „Inteleg sa platesc o cota procentuala .. dar sa stabilesc eu impreuna cu ceilalti platitori..” – asta este de fapt esenta problemei, problema este sistemul economic, trebuie revizuita (as spune, scjimbata) Constitutia: democratia reprezentativa (pentru o populatie si o economie eterogene) sau democratie participativa (pentru o situatie aproape omogena). Cu sufletul sunt pentru democratia directa, dar nu cred ca Romania de astazi este pregatita pentru asa ceva. Atunci, tot forma reprezentativa este solutia, dar intr-o republica prezidentiala (semiprezidentiala cu jucatori si dirijori este o timpenie) si gindita o flexibilitate a reprezentantilor (atributii, responsabilitati, mandate scurte sau conditionate, simplificarea metodei de audiere sau consultare a populatiei, poate chiar o rotatie a reprezentantilor, eliminare definitiva a unora din activitatile publice, si multe altele). Singurul candidat la presedentie care lasa a se intelege asa ceva este Ponta, se apropie dar si el este departe.
    Fiscalitatea defectoasa sau necorespunzatoare este un rezultat al unei economii ce se bazeaza pe un sistem gresit. Dar oamenii, nu numai romanii, sunt atrasi de proprietatea privata, piate libera, si altele care de fapt ajung sa se bata cap in cap cu ceia ce aceiasi oameni doresc de fapt de la viata lor. Ca nu-i suficienta suferinta sau mai trebuie timp, ce sa zic?

    Răspunde
     
  • saba
    Octombrie 30, 2014 la ora 22:16

    11

    Răspunde
     
  • un turist
    Octombrie 28, 2014 la ora 17:21

    Cred ca impzitul pe avere si imobile mai multe la numar va avea de asteptat pentru ca averile mari sint in miinile parlamentarilor deci a celor ce fac legea. Si Germania a incercat la fel dar asa repede a si terminat cu ideea. Bine spus Moise ca acei sus pusi se vor apara intre ei deci nu nu-si scot ochii unul la altul.

    Răspunde
     
  • Victor
    Octombrie 28, 2014 la ora 11:31

    Ce competențe trebuie să am pentru a găsi de fiecare dată ca unică soluție a tuturor problemelor economice creșterea taxelor? (vezi și cazul TVR,creșterea prețului abonamentului). În cheltuirea și risipirea banului în misterioase găuri negre iar nu gestionarea ,investirea lui,putem fi 20 de milioane de experți.

    Răspunde
     
  • basme
    Octombrie 28, 2014 la ora 11:09

    Intervin scurt, am citit o parte din comentarii.
    Dupa cum vad eu, nu existenta impozitelor si taxelor (in diferitele lor forme) este o problema, ci utilizarea lor.

    Platesc impozit pe profit, pe venit, asigurari sociale, asigurari medicale, proprietati, masini, servicii publice, etc.
    Astept ziua in care voi fi tratat ca un om intr-un spital fara sa fiu nevoit sa aduc de acasa TOATE proviziile medicale, la casierie la finante, la politie, sa pot intra in audienta la primar fara sa fiu luat peste picior. Nu mai vorbesc de infrastructura.

    Asta este problema mea, nu ca ma impoziteaza mai mult, daca am de unde sa dau – voi da, pentru ca asa am fost invatat de acasa si sunt ok in a oferi o plasa de siguranta celor care trec printr-un moment greu din viata.

    Dar cand vad ca banisorii mei sunt irositi pe te miri ce prostioare, ma doare.
    Nici urbea in care locuiesc nu a scapat in timpul „Borduriadei” si ne-am pricopsit cu un trotuar cu borduri cu 5 cm mai inalte, cele vechi erau foarte bune, rezistau de 40 ani…

    Cei care locuiesc in Ploiesti stiu ca un pasaj subteran sau un pod peste calea ferata la Gara de Vest ar fi mana cereasca.
    Cantina saracilor are preturi de impinge tava, parcul auto al transportului in comun este invechit, tramvaiele in loc sa fie scoase (si pe buna dreptate, au distrus toate cladirile din imediata vecinatate a liniilor plus carosabilul), s-a demarat un proiect ambitios sa le renoveze de la cap la coada….
    Era o problema daca bagau un troleu in loc? Tot electric este si nu face atatea pagube, nu trebuie sa sapi 2 metri sub strada ca sa-l instalezi si cate si mai cate.

    ASTEA, dragi prieteni socialisti sau capitalisti, saraci sau bogati, destepti sau nu, ASTEA sunt problemele mele.

    Răspunde
     
  • Mediere penal
    Octombrie 28, 2014 la ora 09:03

    Mare grija la exprimare ! Solicitati impozitare cu cap si s-ar putea sa obtinem un impozit pentru ca purtam cap !

    Răspunde
     
  • Cris
    Octombrie 28, 2014 la ora 07:45

    Cand Romania, in intregul ei, nu va mai fi o imensa masina de spalare de bani, cum este in prezent, putem discuta de locuri de munca, de etica in afaceri, de chestii din astea elevate.

    Pana atunci mai bine tacem si ocupam sectiile de votare, fortandu-i pe actualii politruci, imbogatiti peste noapte sa se retraga din business, pentru ca Parchetul si DNA sa-si poata face treaba.

    Eu ma mir cum de lumea mai plateste taxe, avand in vedere actuala stare de hotie si escrocherie la nivel inalt.

    Răspunde
     
  • saba
    Octombrie 27, 2014 la ora 23:57

    „când asta nu este între atribuţiile preşedintelui” – daca va fi o republica prezidentiala se schimba treaba, deajuns cu presedintii .. jucatori.
    Astazi am votat pentru primar si pentru consilier de zona.
    „The time has come for the citizens of Ottawa to take back city hall!” – se vorbeste de transparenta intr-o camera obscura..
    „Remember that you cannot allow 1,123 rich individuals backed up by 251 Corporate/Unions donors to destroy the democratic & financial rights of 632,592 individual citizens of Ottawa.”- familiar?
    “Would you like to tell the city why the Ontario and federal government will give you $1.1 billion each, when even the province is in deficit by $272 billion?” – numai pentru un proiect care initial era de 1.2 bn a ajuns in final la 2.1 bn, si vorbim doar de o primarie.
    „alta este să impozitezi a doua, a treia şi a patra casă” – pe vremuri era o lege care nu-ti permitea sa ai mai mult de o resedinta si o locuinta de vacanta. Acuma, fireste, peste astea sa-i impoziteze cit cuprinde, ca nu sunt investitii, mama lor de afurisiti.
    „trebuie, adică, să îl stimulezi să câştige pentru a avea de unde plăti” – si asta se face prin cresterea taxarii (dar nu pe „agoniseala” ci pe „profit”) in contextul unei economii planificate (ceia ce se refera la investitia de la buget , nu cea privata).

    Referitor la voturi. „e suficient de 50 la suta plus unul…” – asta-i o chestie care nu-mi este de loc clar, chiar daca este constitutional. La noi sunt 8 candidati pentru primar, la voi sunt 14 candidati pentru presedinte, la ucraineni tot vreo 8 pentru presedinte. Pina la urma cistiga unul pe care l-au votat vrei 25%. Nu este normal. Nu este normal nici 50+1. Miroase a aranjamente (vinzari de voturi) sau dispersarea puterii electorale. Normal mi se pare sa nu intre mai mult de 3, iar la finala sa participe doar 2. Sansele ca unul sa ia 75% direct de la votanti si nu de la .. traficantii de voturi. Si in orice caz, unei minoritati de 25% ii poti cere sa se supuna unei majoritati de 75%, altfel orice final nu inspira stabilitate sau credibilitate (spuneti-i cum vreti).

    Răspunde
     
  • teica_dorel
    Octombrie 27, 2014 la ora 23:05

    Se vorbeste de impozite tot mai mult, incat in acest moment am impresia ca traim vremuri in care doar solutiile extreme mai pot aduce ceva bun.Din pacate aproape toti care hotarasc pt noi sau care au hotarat pt noi ajung in puscarii fiind dovediti ca si hoti.In concluzie:ce hot ar face legi care sa l faca sa plateasca sau sa nu mai poata fura? Se mai vorbeste de impozitarea suplimentara pt cei care au mai multe proprietati.Adica daca muncesti 12 ore pe zi de 24 de ani ca sa poti sa ti investesti banii in ceva ( imobiliare) pt ati asigura o pensie (, pensie pe care statul nostru nu este in stare sa o asigure) trebuie sa platesti mai mult decat acum? Si zic acum deoarece impozitele de acum sunt astfel : a 2 a proprietate cu 50% mai mult , a 3 a cu 150% mai mult a 4a cu 300% mai mult.Sunt atat de multe aberatii dpdvd al impozitelor incat am impresia ca niciodata noi ca si popor nu vom fi in stare ca schimbam ceva.De a lungul istoriei doar daca a venit cineva din exterior si ne a obligat sa facem intr un anumit fel….. am evoluat….Sunt mai roman decat multi cei care striga la televizor dar in ultima vreme trebuie sa recunost ca suntem o natie cu un profund sentiment de ….sluga.Cei care ne conduc sunt parveniti iar restul slugi in adevaratul sens al cuvantului.

    Răspunde
     
    1. ROmanul
      Octombrie 28, 2014 la ora 01:44

      Exact. Muncesti ca boul toata viata si cand zici si tu ca sa iei o pauza vin unii sa propuna taxa pe avere, taxa pe casa, taxa continua pe bani deja impozitati! Pai e aberant sa impozitezi la nesfarsit niste bani la care deja ai platit impozite! De fapt oamenii sunt blestemati pe acest pamant: „In sudoarea fetei tale îţi vei mânca pâinea ta, până te vei întoarce în pământul din care eşti luat”. Adica sa muncim pana murim… sa fim nevoiti sa muncim si la pensie ca altfel nu ne ajunge pensia pentru impozite, pentru caldura pentru apa, pentru curent… degeaba ne iluzionam ca muncim 24 ani cate 12 ore ca sa ne facem viata usoara la batranete. Aiurea vor veni unii si vor zice ca avem casa, ia sa le dam lor niste bani din cauza asta… nu ne permitem atunci in strada cu noi. Degeama am muncit ca boii toata viata in timp ce putorile erau prin carciumi…

      Răspunde
       
      1. Spectator
        Octombrie 28, 2014 la ora 10:27

        Nu am nici o problema sa platesc taxe atata timp cat traiesc intr-o tara curata, civilizata si in care sa ma simt bine.

        Sa platesc impozite pe proprietate dar sa am toate utilitatile la poarta nu ma deranjeaza.

        Sa platesc impozite pe masina dar sa am infrastructura nu ma deranjeaza.

        Sa platesc impozite pe mediu dar statul sa stimuleze energia regenerabila nu ma deranjeaza.

        Dar sa platesc impozitele de mai sus pentru ajutoare sociale si pensii marite inainte de alegeri … atunci avem o problema.

        Răspunde
         
        1. Constantin
          Octombrie 28, 2014 la ora 13:20

          Stimate domn, sunt de acord cu dumneavoastra. As adauga o observatie cu privire la calitatea propietatilor careurmeaza sa fie impozitate la un nivel mai inalt. Apartamente cu suprafete meschine, in imobile care trebuie reabilitate termic, sunt legate de reteaua ineficienta de termoficare, case fara apa curenta , gaze , sau canalizare, cu wc in fundul curtii. Cu cat ar trebui sa creasca (procentual) impozitele?! La nivelul celor din Germania? Sau din Ungaria? Calitatea impozitelor reflecta calitatea proprietatii. Deja impozitele pe proprietatesunt mari in raport cu veniturile. Impozitul +rca pentru un VW Passat cu motor de 2.8l sh pe un an reprezinta salariul minim net pe economie pe 6 luni, este enorm!

          Răspunde
           
          1. un turist
            Octombrie 28, 2014 la ora 17:11

            Constantin:: Un ex de impozit din Germania vorbind imobiliar–personal–.
            -Casa de cca.170mp cu teren 450mp impozit pe an=53€
            -Teren de constructii proaspat achizitionat 670mp impozit anual=8,11€ (opt virgula unsprezece)
            -Doi catelusi de 12 kg impreuna impozit anual=48€.
            -Deci comparati si concluzia este ca Romania totusi exagereaza cu impozitele privind si cistigurile.

             
        2. naim
          Octombrie 30, 2014 la ora 17:44

          Stimabile spectator, ceea ce spui este la fel de frumos precum visul plin de mancare al celui care maine va muri de foame. Sa am de unde ca dau cu draga inima. Ei bine NU! Si daca am de unde tot nu inteleg sa dau de pomana administratiei. Si daca nu ma afecteaza nici macar cu 0.01% tot nu inteleg sa fiu furat prin impozitare. Am o casa cumparata cu bani care au fost impozitati, bani obtinuti din munca mea(si ea impozitata). Sau poate am 3 case si 2 masini cumparate in urma valorificarii unei proprietati retrocedate… in cazul asta de ce sa platesc impozit? Nu cumva statul ar fi cel care ar trebui sa-mi plateasca mie daune interese pentru lipsa de folosinta de la data cand am cerut retrocedarea si pana la intrarea efictiva in posesie 15 ani mai tarziu? . Nu inteleg sa platesc taxa pe proprietate, nu inteleg sa platesc taxa pe venit/profit, nu inteleg sa platesc taxe punct. Inteleg sa platesc o cota procentuala pentru desfasurarea activitatii administratiei publice locale/centrale dar sa stabilesc eu impreuna cu ceilalti platitori de cate persoane are nevoie aparatul administrativ, de ce logistica are nevoie s.a.m.d. Sunt de acord sa platesc pentru repararea unui drum in comunitate – dar sa vad si eu lista cu cei care vor sa faca drumul , preturile cerute si varianta propusa (asta inainte sa se atribuie lucrarea) si asta sa fie publicata, nu sa ma duc eu sa cer sa mi se comunice si ei sa-mi spuna ca da sigur va comunicam noi in 30 de zile. La fel pentru politie: platesc cota parte dar taticu’ daca eu te-am sunat sa te deplasezi la mine pe strada si sa constati ca hotelul de peste drum rupe boxele la orele 3 noaptea, pai te prezinti in 10 minute, si inainte sa-mi iei mie datele pentru plangere te duci peste drum si il somezi sa opreasca muzica, o singura data cu termen de 15 secunde dupa care il deconectezi de la reteaua de energie electrica si ii interzici desfasurarea activitatii pentru 3 luni… nu ca acum cand imi spui ca n-ai cu ce sa masori nivelul de zgomot. Ai nevoie de aparat de masurat? ok, punem bani si iti luam, ai nevoie de masina? punem bani si iti luam una. Si la fel cu toate serviciile comunitare. Sa stie baietii exact de unde le vin banii si sa stie aceiasi baieti ca robinetul e aici, la astia care platim si ca oricand putem sa-l inchidem sau sa-i trimitem la pascut. Sa stie foarte clar ca noi le dam lor sa manance si nu invers. Si cota asta nu trebuie sa reprezinte o fractiune fixa din valoarea proprietatii mele sau a venitului meu anual ci faci domnule primar un buget, il prezinti, il aprobam sau modificam si apoi stabilim cine cat are de dat. Pentru ca inteleg sa platesc pentru un serviciu de care beneficiez (si de care sa beneficiez in mod real, efectiv) pentru ca am nevoie de el, dar nu inteleg sa platesc taxe pentru ca am ceva in proprietate sau pentru ca pot si vreau sa castig bani in mod legal.

          Răspunde
           
  • ROmanul
    Octombrie 27, 2014 la ora 22:44

    MA enerveaza ca vin politicieni cu multe case si terenuri si ne spun noua ca suntem prea multi proprietari. Daca se mareste impozitul pe proprietate acesta se va transfera in chirii si ce am rezolvat? Daca unul nu e in stare sa-si plateasca impozitul pe proprietate credeti ca poate plati o chirie care o sa contina si impozitul pe proprietate? Ca nimeni nu inchiriaza o locuinta si sa castige mai putin decat incaseaza.

    Corect ar fi ca locuinta de domiciliu sa nu fie impozitata. Dreptul la locuinta ar trebui sa fie constitutional. Locuinta de domiciliu sa nu poata fi executata silit de nimeni si nici sa te dea afara cineva din ea. Iar tinerii sa poata cumpara case cu garantie de la stat daca statul nu e in stare sa ofere locuinte.

    De fapt cei care vin cu ideea ca suntem prea multi proprietari au multe case pe care vor sa le inchirieze si nu sunt musterii. Cum jumulim oamenii? Ii dam afara din case marim impozitele, casele sunt executate silit, aia cu bani le cumpara pe nimic si apoi ii pun pe oameni sa le plateasca chirie pentru casele care pana mai ieri erau ale lor.

    E faza 2 de jaf national. I-am distrus pe romani, le-am distrus toate fabricile si tot ce aveau, totul la fier vechi, le luam terenurile agricole, si acum au pus ochii pe casele romanilor. Cum ii dam afara din case? Le marim impozitele de nu pot sa duca, dupa care le luam casele pe nimic, si apoi le inchiriem propriile case. Chirias la tine acasa….

    Răspunde
     
    1. Mircea St
      Octombrie 28, 2014 la ora 14:04

      Pai.. punctul doi anuleaza logica de la punctul 1 . Sau invers.
      Acum lasand gluma la o parte, decat noi taxe pe sectorul privat mai bine o taxa mai mare pe proprietate. In alta ordine de idei fiecare dezbate cum e mai bine sa se faca taxarea in loc sa spuna de REDUCEREA CHELTUIELILOR BUGETARE. Si s-ar duce nevoia de crestere a taxelor. Dar asta e ne place sa avem bugetari cat Germania la o populatie de sase ori mai mica

      Răspunde
       
  • Cris
    Octombrie 27, 2014 la ora 21:57

    Se spala bani masiv, prin Primarii… Nu ar mai trebui platite nici taxele locale actuale.

    Răspunde
     
  • alex
    Octombrie 27, 2014 la ora 21:55

    Impozitam proprietatea, dar ce primeste omul de impozit in schimb ? Zicea cineva pe aici ca a benefecia de un serviciu fara sa platesti e furt. OK. Dar si daca platesti pentru nimic in drum, nu se cheama escrocherie la drumul mare( ironic, la drumuri se fura cel mai mult) Povara fiscala e mare…foarte mare. Asa ca exista 2 optiuni. Fie guvernul si administratia locala fac ceva de valoarea adevarata a platii, fie oamenii intra in greva fiscala. Ce-o sa faca o sa vina cu armata sa-ti ia vita din batatura ? „Morometii” style ? Si nu-mi place cum se insista pe asta cu „prea multi proprietari, prea putine impozite”, cine nu plateste pierde bunul impozitat, sa inteleg ? Mai erau unii care au luat cu japca ogorul omului. Comunisti le zicea, parca. Mai era prin anii 90 un debil de la FMI, care ne spunea noua ca ” trebuie sa intelegeti, ca in capitalism e imposibil sa fie asa de multe proprietati, pentru ca nu avem eficienta economica”. In capitalism, zicea el….si ne mai miram de ce plange lumea dupa ante ’89…

    Răspunde
     
    1. Paul
      Octombrie 27, 2014 la ora 23:49

      ” Ce-o sa faca o sa vina cu armata sa-ti ia vita din batatura ? “Morometii” style ? ”

      Daca nu plateste, va plati altul pentru el mai mult.

      Uite asa am ajuns sa avem in Romania cam 4,5 milioane de salariati. Ceilalti primesc dar nu le ia nimeni vita din batatura. Asa cum spunea si Moise in emisiunea de azi, cred, impozitele au meritul de a schimba comportamentul economic al oamenilor.

      Răspunde
       
      1. alex
        Octombrie 28, 2014 la ora 08:23

        @Paul. Nu m-ai lamurit. Ce mentalitate schimbam, daca unul din clasa mijlocie si chiar cea de jos plateste impozite si un protejat politic sau „creol” ciorditor cu Mertzan benefeciaza de ajutoare sociale si facilitati fiscale ? Oare nu asa cultivam o generatie de razvratiti, de rebeli fara o cauza,care vor imbratisa anarhia si vor dori din tot sufletul „radierea” establishment-ului ? Ce credibilitate are un ministru care propune un impozit, fie el si bine-intentionat, atata timp cat reprezinta un partid de corupti si puscariabili ? De ce nu exista alternativa la impozit ? De ce poate fi perceput doar sub forma baneasca ? Tarile nordice au impozite maricele, dar si posibilitatea de a-ti achita obligatiile prin munca in serviciul comunitatii sau voluntariat. Apropo de taxe, vecinul Orban a pus taxa pe internet. Si e maricica. Aprox. 70 de eurocenti pe giga de informatie. Ca asa a vrut el. Corect, mama lor de consumatori. Ce atata net ?

        Răspunde
         
  • Inspirescu
    Octombrie 27, 2014 la ora 21:14

    Smoke and mirrors, ar spune englezul. Multa superficialitate in dezbaterea electorala pe teme concrete. Nici materialul prezentat nu prea ajuta. Vorbiti de „cheltuieli monstruoase” ale guvernului Ponta pentru candidatul Ponta, dar va tremura mina sa dati date concrete. Care sunt „cheltuielile monstruoase”? Vorbiti cumva de majorarea sumei alocate persoanelor cu disabilitati? Sau de revenirea la pensiile legale dupa ce au fost taiate cu avint „de dreapta” de Boc & Basescu, intr-o criza imaginara a bugetului?

    Revin. Exista acest mit, ca trebuie sa ne facem slush in fata corporatiilor, si sa nu indraznim sa schimbam status-quo-ul, pe care in mare parte, l-au impus din afara. Daca am putea sa le dam profitul neimpozitat si ceva in plus de la buget, asta ar crea raiul pe pamint. Problema specific romaneasca nu este rata de impozitare a profitului, care inteleg ca e unica si destul de mica. Problema este a schimbarilor legislative dese si carentele in informare/implementare a legislatiei. Plus coruptia.

    In ce priveste persoana, acolo ar trebui revenit la impozitarea progresiva, tocmai ca statul sa nu recurga la tot felul de taxe ridicole. Impozitarea progresiva exista peste tot in spatiul democratiilor consacrate si nu atinge interesul corporatiilor. Munca trebuie impozitata diferit, la fel ca si proprietatea.

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Octombrie 27, 2014 la ora 20:11

    In loc sa impozitam si sa taxam.
    Sa muncim si sa postim.
    Muncim pana murim.
    Cand am terminat de dresat magarul sa nu mai manance, a murit.
    De ce sa impozitam cand putem optimiza cheltuielile. NU este mai usor asa?

    Răspunde
     
    1. ROmanul
      Octombrie 27, 2014 la ora 20:25

      Ai descoperit si tu apa calda?
      E mai usor dar tu de ce crezi ca se bat aia sa devina ministrii si primari? PEntru 1000 de euro pe luna? Pai si capsunarii iau mai mult. E pentru spaga prietene si nu e problema de optimizat cheltuielile ci de oprit furaciunea si risipa banului public. Toate panaramele ajung sa conduca Romania, toti incompetentii ajung sa decida fara macar sa intrebe si profesionistii cum e treaba. Ajunge un primar cu 8 clase sa fie sef peste oameni cu jdemii de facultati din administratia publica. La fel si la nivel guvernamental. Poate ar fi cazul ca toti candidatii sa dea inainte un examen. Vrei primar atunci examen la atributiile primarului la cum functioneaza administratia publica locala si dupa aia sa ai voie sa candidezi. Vrei presedinte? Atunci examen la atributiile presedintelui, etc. Ca ajung unii prima data ministrii si le trebuiesc cel putin 1 an sa se familiarizeze cu ministerul cu legile, etc. Pai nu mai bine se familiarizeaza inainte? Plus justitia care trebuie sa taie in carne vie. SI nu cu pedepse de 2-3 ani din care se fac cateva luni si daca furi de 10 ori mai primesti doar un spor de pedeapsa de cateva luni… nu tata ca-n america sa se adune toate infractiunile. Sa-ti de 10000 de ani…

      Scuze Moise dar sunt atat de catranit de tot ce se intampla. Au trecut 25 ani mi-a aparut par alb si m-am saturat de lozinci de genul: Sa ne sacrificam noi sa le fie copiilor mai bine. S-au sacrificat parintii si noua mai bine nu ne-a fost. Eu n-am chef sa ma sacrific in van.

      Răspunde
       
  • Catelu
    Octombrie 27, 2014 la ora 19:01

    @Paul: daca te uiti la numarul de profesionisti din IT care voteaza P$D iti dai usor seama de ce grupul infractional organizat nu vrea sa extinda modelul asta.
    Scopul lor este mentinerea unei populatii captive, paupere, dependenta de pomenile lor, care sa aprecieze cum se cuvine o punga de nylon si o galeata rosie.

    Răspunde
     
    1. Paul
      Octombrie 27, 2014 la ora 20:12

      Poate ai dreptate.

      Daca ar fi vorba de interese … .

      De pe o parte, daca scazi impozitul pe venit si il cresti pe cel pe proprietate, ii poti pierde pe cei care primesc, primesc an de an si nu platesc nimic. Daca suni la politie sau salvare vine fara sa te intrebe daca ai platit taxe, nu? Cred ca impozitul pe proprietate ar fi mai „corect” decat cel pe venit.

      De asemenea, daca un privat ar construi si apoi ar exploata o autostrada, de ce ar mai plati spaga?

      PS: Ca o ironie, impozitarea cu 0% a salariilor programatorilor s-a luat in timpul guvernului Nastase. Bine inteles ca d-lui Pambuccian trebuie sa i se dea 90% din credit pentru aceasta idee geniala.

      Răspunde
       
      1. ROmanul
        Octombrie 27, 2014 la ora 20:43

        De ce sa impozitezi proprietatea?
        Un om e proprietar ori chirias la stat?
        Si a impozita proprietatea e ca si cum ai impozita la nesfarsit un venit. Ai muncit ai platit impozite ti-ai luat o casa si hop statul se gandesti sa-ti ia an de an impozit la banii deja impozitati!

        Si la nevoie ma mult cu totul din Romania. Oriunde. Am obosit sa sper sa vina vremuri mai bune. AM par alb in cap si din rau in mai rau…

        Am muncit toata viata sa-mi fac si eu o casa si cand sa ajung si eu sa ma bucur la batranete de munca mea vin destepti care sa zica sa impozitam averea, depozitele bancare, casele, etc. Pe bune daca astia nu te fac sa devii terorist. Prosti sunt aia care se sinucid cand ajung sa nu fie pasuiti de fisc (cazul cu cel care si-a dat foc in fata ANAF) in timp ce firmele de stat sunt pasuite ani de zile si apoi li se sterg datoriile. Fereasca DUmnezeu sa ajung in situatie limita ca eu iau cu mine muuulti vinovati de starea in care a ajuns Romania… cum sa ma omor ca prostul? Macar sa fac un bine si altora!

        Răspunde
         
        1. Paul
          Octombrie 27, 2014 la ora 20:54

          Pana la urma de undeva trebuie sa se plateasca serviciile dintr-un oras: repararea drumurilor, plata politistilor, repararea scolilor, salariul primarului (:) ) etc. .

          Nu sunt de acord ca cel din Timisoara sa plateasca repararea scolilor din Iasi sau Nasaud.

          Plecand de la aceasta idee, proprietatea este cel mai dificil de fraudat si apoi taxa o platesc toti.

          Venitul nu este impozitat in fiecare luna? Iar daca intr-o luna nu ai venit, nu beneficiezi de serviciile primariei?

          Daca beneficiezi de un serviciu pentru care nu ai platit se numeste furt.

          Răspunde
           
          1. ROmanul
            Octombrie 27, 2014 la ora 22:33

            Stii de ce nu e buna impozitarea averii si nu a venitului? Pentru ca este un fel de forfetar. Castigi ori nu bani statul vrea sa se asigure ca-ti ia banii.

            Nu conteaza ca n-ai de unde ca poate ai ramas somer, ori te-ai imbolnavit si nu mai poti munci si deci nu mai ai venituri. E imoral sa iei bani unui om care nu castiga bani. E cam ce fac interlopii. Nu-i intereseaza ca tu esti pe pierderi ori abia supravietuiesti cu magazinul ii intereseaza sa-ti ia banii. E corect sa impozitezi veniturile nu banii deja impozitati si castigati. Si daca nu are ce face statul? Il da afara din casa si ajunge pe strazi?
            Cu alte cuvinte esti condamnat la munca pe toata viata. Daca ai cotizat la pilonul de pensii obligatorii si dupa aia ti se spune ca au pierdut banii ce faci prietene? AJungi in strada? Ai muncit toata viata ti-ai facut si tu o casa si o situatie si zici ca la batranete iei si tu o pauza. Dupa tine n-ai voie sa faci asta. E imoral sa ceri taxe unui om daca nu are venituri!

             
          2. Paul
            Octombrie 27, 2014 la ora 23:40

            ” E imoral sa ceri taxe unui om daca nu are venituri!”.

            Dar este moral sa iei de la cel care are si sa dai la cel care nu are?

            Daca tot iti pasa de vecinul care intr-un an nu a avut venituri si nu are de unde sa plateasca impozitul pe casa poti sa il platesti tu benevol. Asa voi face si eu cu prietenul meu.

            Nu este mai corect asa?

            Macar se stie de unde vin banii pentru cei care nu au de unde plati. Pana la urma banii tot trebuie sa vina de undeva.
            Acum vin de SUS.

            De asemenea, sunt sanse mari ca banii stransi la nivel local si cheltuiti de asemenea tot la nivel local sa fie administrati cu mai multa responsabilitate, decat in situatia cand banii din impozitul pe venit se plimba pe la Bucustesti.

            Este sa mai usor sa spui „Sarut mana” sefului de la Bucuresti decat sa ii ceri lui nea Ion de la 4 sa isi plateasca impozitul.

             
  • Cris
    Octombrie 27, 2014 la ora 18:56

    Pai hai sa vedem pe ce se duc banii din impozite si taxe locale (colectate de Primarii), de exemplu.

    Borduri, panselute, spatii verzi, lucrari aberante, tuns gazon in parcuri in fiecare zi, investitii ale Primariei, exploatate ulterior de privati, imbracat borduri in beton, telegondole care circula goale (Piatra Neamt) benzi luminioase multicolore montate pe bulevarde, fantani luminoase, si alte cretinisme similare, menite sa sifoneze banul public in buzunarele escrocilor.

    Daca banii s-ar duce direct in spitale, scoli, autostrazi, conducte de termoficare, etc. alta ar fi discutia despre impozite.

    Deocamdata Romania, in intregul ei, e o mare spalare de bani publici.

    Răspunde
     
  • Paul
    Octombrie 27, 2014 la ora 17:52

    Ne putem uita la ce au facut altii si incerca sa imitam (ceea ce am cam facut de vreo 20 de ani) sau putem sa vedem ce a mers la noi in tot acest timp. Din pacate nu prea avem multe exemple pozitive. Singurul domeniu in care salariile au crescut de 5 ori in ultimii 10 ani este IT-ul.

    IT-ul a avut exact ceea ce ii trebuie:
    – mana de lucru cat de cat calificata si ieftina;
    – impozit pe venit 0%;
    – infrastructura de telecomunicatii creata de privati.

    De ce nu copiem acest model de 2-3 ori?

    Daca se renunta la impozitul pe venit, evident trebuie crescut in alta parte. Probabil singura sursa reala este impozitul pe proprietate. Ca primariile trebuie „incurajate” sa il colecteze si sa foloseasca banii cu chibzuinta este perfect adevarat.

    Drumurile pot si ele fi construite de privati. De exemplu autostrada de Iasi la Tg. Mures nu vom vedea nici peste 15 ani. Poate se rezolva cu o concesiune pe 30 de ani. Daca nu este rentabil pe 30 de ani, poate se poate face pe 50 de ani. De ce nu se concesioneaza la 2 firme? Una pleaca din Iasi si una din Tg. Mures (asa au facut americanii cu caile ferate).

    Cu mana de lucru .. depinde de domeniul de activitate al firmei respective.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase