Naţionalismul civilizat şi patriotismul de stadion

Publicat la data de de Moise

bataie albania serbia

de Moise Guran

La ora la care noi, românii, ne uitam plictisiţi la un meci în deplasare al echipei noastre Naţionale, în care doar Dumnezeu şi un sfânt merţan (Sânmărtean) de-al lui ne mai puteau aduce rezultate, la Belgrad, către finalul primei reprize s-a petrecut un eveniment tulburător.

O dronă care a târât pe deasupra terenului steagul Albaniei Mari a fost interceptată de un jucător sârb, care apoi a fost interceptat de un jucător albanez, incidentul degenerând, apoi, într-o încăierare generală a tuturor jucătorilor sârbi cu cei albanezi şi a unei bune părţi a spectatorilor sârbi cu oricine altcineva.

Vă mărturisesc că am crescut cu meciurile spectaculoase ale celor de la Partizan Beograd şi ale celor de la Crvena Zvezda la televizor, pe sârbi, într-o perioadă în care echipa mea preferată, Universitatea Craiova, era transmisă mai mult la radio decât la tv. Ştiu impulsivitatea sârbilor şi chiar am admirat îndărătnicia naţionalistă a acestor oameni care nu prea au noţiunea de capitulare.

Am încercat să mă pun în locul jucătorului sârb şi să mă întreb ce aş fi făcut eu în locul lui şi îmi place să cred că aş fi făcut la fel. Provocarea era evidentă şi îi înţeleg reacţia. Pe de altă parte, mi-e imposibil să nu mă gândesc şi la faptul că noi, ăştia din Europa de Est, suntem atât de uşor de provocat cu chestiuni naţionaliste, că Primul Război Mondial a pornit de la un naţionalist sârb, ale cărui sentimente profunde au folosit, în final, doar unor reîmpărţiri imperiale.

Au trecut 100 de ani de atunci şi, uite, tot nu reuşim să ne respectăm între noi. Lasă incidentele absolut stupide cu BGS, dar îmi poate explica şi mie cineva de ce noi, românii, fluierăm imnul Ungariei la meciurile de fotbal?

Vă spun cu mâna pe inimă că, deşi îl înţeleg pe sârb, dacă aş fi UEFA, aş elimina ambele echipe din competiţie. Şi Serbia, şi Albania.

Pe de altă parte, sâmbăta trecută am avut bilet la România-Ungaria. I l-am cedat lui fi-miu, de 14 ani, că a insistat, dar apoi n-am ştiut cum să-i explic ce s-a întâmplat la acel meci. Fusesem cu el şi acum un an, când am jucat cu ungurii, tot pe Arena Naţională, şi nici atunci n-am ştiut să-i explic de ce fluierăm imnul Ungariei.

Îmi amintesc faţa contorsionată de ură a unora de lângă mine, care pun pariu că nu ştiau nici unde-i Ploieştiul, cu atât mai puţin Sibiul sau Tîrgul Mureş, dar urlau din toţi rărunchii afară cu ungurii din ţară. Cum să îi explic puştiului astfel de gesturi? Să îi spun că tranşăm Ardealul pe terenul de fotbal?

Vă spun sincer că, dacă aş fi UEFA, aş condamna echipa României, nu pentru incidente şi fumigene, ci pentru lipsa de bun simţ şi sportivitate dovedite de suporterii care fluieră imnul echipei adverse, oricare ar fi ea.

Cu tristeţe vă spun (că şi mie îmi place să merg la meciurile Naţionalei) aş condamna-o să joace meciul următor pe teren propriu, fără suporteri, de fiecare dată când ar dovedi că nu ştie să respecte un adversar.

Iar pe fi-miu l-am luat, a doua zi, după meciul de sâmbătă, la un marş paşnic şi civilizat pentru Basarabia. Ca să înţeleagă naţionalismul într-un mod sănătos şi, mai ales, paşnic.

Mars pt BAsarabia

Comentarii prin facebook

52 răspunsuri la Naţionalismul civilizat şi patriotismul de stadion

  • Emil
    Octombrie 16, 2014 la ora 22:46

    Dl. Guran nu mai faceti recomandari la sf. Emisiunii pe TV ca urmeaza Pătratu…. nu are farmec. E un fel de Mircea Badea.
    Prefer Banciu….

    Răspunde
     
  • Kristina
    Octombrie 16, 2014 la ora 21:52

    Asta e valabil pe la dv.pe acolo prin capitala tarii,ca pe aici nici vorba de astfel de manifestari.
    Obiceiuri proaste specifice zonei.
    Ia sa puneti mana sa deschideti cateva restaurante cu specific unguresc pe acolo prin centrul vechi,e tare bun gulasul daca se stie reteta:)
    Si sa vezi ce _o sa mai curga berea prieteniei si pe la regat:))))

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Octombrie 16, 2014 la ora 20:20

    Dar ungurii ce au facut de la granita pana la stadion, trebuie sa stam sa luam bataie.
    Asta sa va invatati baiatul sa intoarca obrazul, sa-l bata ungurii tiganii, iar la roman sa ridice mana, ca nu e fratele lui.
    Nu meritati respectul nostru domnule GURAN.
    Cand te duci la altu in curte, nu da0i cu picioru in oile si gainile lui, ca te paleste cu ciomagu. RUSINE, RUSINE, RUSINE.
    In genunchi toata viata.

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Octombrie 16, 2014 la ora 20:07

    Stati ba in genunchi sa va de-a ungurii tiganii si puturosii cu alocatii, la fund.
    Cu sutu un fund ca sunteti romani, multi si prosti. Asa v-au invatat unii mai civilizati si super educati(doxati, cititi).
    BRAVO, cand o veni razboiul sa stati in spate.
    Asa-i prietene?

    Răspunde
     
  • camione
    Octombrie 16, 2014 la ora 12:49

    exista lucruri poate mai greu de explicat unui copil de 10 ani, cum ar fi „gay parade” (despre toleranta), violentele de nedescris din Siria &co (pe CNN) si unde or sa vina toti refugiatii (cat loc mai are Italia?).
    civilizatia inseamna fair-play, serbia-albania a fost un „allez, pe ei pe mama lor” cum scrie la carte, dilema e cum raspunzi la provocari (explodind, calculind rational etc),
    iar marsul cu Basarabia pare o propaganda la fel de simpla (ca sa nu folosesc alt termen) ca si a rusilor sau ungurilor (ok, daca nimeni nu se simte provocat si pune mana pe bata, have fun).

    Răspunde
     
  • Cris
    Octombrie 16, 2014 la ora 11:48

    Din pacate pentru noi (spre deosebire de sarbi) suntem un „popor de labe”, de iobagi, carora, daca le arunci cateva firmituri, cred ca traiesc bine, chiar daca le majorezi imediat impozitele la 80%.

    Mai avem, pana sa atingem demnitate poporului sarb. Toata istoria patriei e plina de povesti umflate cu pompa, pentru a alimenta constiinta nationala. Cat suntem de vrednici ca popor se vede cu ochiul liber dupa nivelul de trai si dupa calitatea oamenilor care ne conduc.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Octombrie 16, 2014 la ora 20:25

      Este posibil sa aveti dreptate, un argument il constituie faptul ca Preşedintele Serbiei, Tomislav Nikolic, l-a decorat pe Preşedintele Rusiei, Vladimir Putin, cu Ordinul Republicii Serbia gradul I. Felicitarile transmise cu aceasta ocazie de Tomislav Nikolic „fratelui” (dupa cum a spus cu multa demnitate Presedintele sarb) Vladimir Putin au fost exprimate in limba rusa, in mod firesc, as spune.

      Răspunde
       
  • saba
    Octombrie 16, 2014 la ora 10:48

    greu la deal cu.. carul mare..

    Răspunde
     
  • Calin
    Octombrie 16, 2014 la ora 10:03

    “Nationalism does nothing but teach you to hate people you never met, and to take pride in accomplishments you had no part in.”
    Doug Stanhope

    Răspunde
     
    1. TiberiuC
      Octombrie 16, 2014 la ora 11:20

      prea tare

      Răspunde
       
  • Tiberiu
    Octombrie 16, 2014 la ora 09:25

    Trebuie sa dam putin timpul înapoi si sa vedem de cine a aparținut Transilvania in trecut.o grămada de inculți savarsesc unele lucruri;dar bineînțeles ca nici ei nu stiu de ce.nu au pic de habar despre istorie.o fac pentru ca sa ii imite pe cei din jur(asta referitor la cele întâmplate pe stadion).Locuiesc in Transilvania(si asta le spun tuturor străinilor cu care am ocazia sa vorbesc,nu România) si as prefera sa fie proclamat stat independent.sa nu aparținem nici de Ungaria nici de România.toate bogățiile acestei regiuni(țiței,aur,apa termala,gaze naturale) trebuie sa susțină o țara plină de incompetenți si needucați.cand treci de aceasta regiune a tarii(spre Moldova de exemplu) ai impresia ca te-ai teleportat in epoca primitiva.sa nu mai vorbim de București…marea majoritate a incidentelor provocate in Europa au fost săvârșite bă de moldoveni ba de sudisti.cand aud o grămada de „needucați” zicând faptul ca Transilvania a aparținut de România pic pe jos!ar trebui sa deie o raita sa vadă unde in țara aceasta mai găsesc ei asemenea clădiri istorice precum in Transilvania.in București sau in țările civilizate din vest?fara TRANSILVANIA, România ar muri de foame.ps:Moise,ai sânge de ardelean si nu de oltean.numai bine

    Răspunde
     
    1. Ft adevarat
      Octombrie 16, 2014 la ora 11:59

      Ft adevarat:)

      Răspunde
       
    2. Ai Ki Do
      Octombrie 16, 2014 la ora 12:02

      Tiberiu, si melcul facu „tusti”. Total deplasat, n-ai priceput nimic, te rog sa recitesti articolul de 20 de ori, nu ca sa pricepi ceva ca-ti este imposibil, ci doar ca pedeapsa.

      Răspunde
       
      1. Tiberiu
        Octombrie 16, 2014 la ora 13:19

        Mai bine l-ai citi tu fi nou.am lăsat acest comentariu pentru ca dl Guran sa ii explice fiului sau de ce exista aceasta rivalitate intre romani si unguri.te simți cu musca pe căciula pentru ca esti un sudist convins,sa nu spun oltean.asa ca mai bine decat un Ai Ki Do fa un Harakiri.

        Răspunde
         
    3. Constantin
      Octombrie 16, 2014 la ora 21:01

      De curand m-am intors din Banat. Pe-acolo sunt tot mai mulţi cetateni care spun ca trebuie sa dam puţin timpul înapoi si sa vedem de cine a aparţinut Banatul in trecut. Părerea lor este ca o grămada de inculţi savarsesc unele lucruri; dar bineînţeles ca nici ei nu ştiu de ce. Nu au pic de habar despre istorie. O fac pentru ca sa ii imite pe cei din jur. Cei care locuiesc in Banat (si asta le spun tuturor străinilor cu care acei banateni au ocazia sa vorbească, nu România) ar prefera sa fie proclamat stat independent. Sa nu apartina nici de Transilvania nici de România. Toate bogăţiile acestei regiuni (titei, aur, apa termala, gaze naturale) trebuie sa susţină o regiune ca Transilvania plină de incompetenţi si needucati. Când treci de aceasta regiune a tarii (spre Ardeal de exemplu) ai impresia ca te-ai teleportat in epoca primitiva. Sa nu mai vorbim de Bucureti…marea majoritate a incidentelor provocate in Europa au fost săvârşite, după părerea acelor banateni, ba de unguri ba de nordisti. Când aud o grămada de “needucati” zicând faptul ca Banatul a aparţinut de Transilvania, banatenii pica pe jos! Ar trebui sa deie o raita sa vadă unde in tara aceasta mai găsesc ei asemenea clădiri istorice precum in Banat. In Harghita sau in ţările civilizate din vest? Fara BANAT, Transilvania ar muri de foame.

      PS: Domnule Tiberiu, nu ştiu sigur daca opinia pe care am auzit-o la acei banateni este tocmai justa, cum nici despre a dumneavoastra nu pot sa spun prea multe, insa, m-a determinat sa mă gândesc in mod serios daca nu cumva odată cu independenta Transilvaniei unii vor dori independenta Banatului, alţii a Tarii Crisurilor, alţii a Tarii Secuilor, alţii a Tarii Barsei s.a.m.d. Toţi ar putea sa creadă ca aşa vor apărea entitati statale mai puternice, cu monede si armate mai puternice, dar si cu presedinti, guverne si parlamente mai multe si puternice!(?) De altfel, Municipiul Bucureşti are 6 sectoare cu o populaţie medie de aproximativ 250.000 persoane. Având in vedere ca state precum Adorra (67.000), Islanda (304.000), Liechtenstein, Monaco (35.000) s.a. au populaţii cu mult mai mici, am putea declara fiecare sector care nu este mulţumit de dl Oprescu si de administrarea cartierului Ferentari, unde se fura curent electric din reţeaua publica, state independente si sa ne alegem parlamente proprii, presedinti si toate cele.

      Răspunde
       
  • Adrian
    Octombrie 16, 2014 la ora 04:45

    Eu tot nu înţeleg de ce se duce lumea pe stadion în Romania, la echipa naţională „antrenată” de Piţurcă.
    Ce aşteaptă? Să fi pogorât duhul sfânt asupra jucătorilor şi să joace altfel decât în ultimii n ani?
    Probabil că se duc pentru a putea fluiera un imn împreună cu turma şi a urla cu spume la gură când se întâmplă ceva pe teren.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Octombrie 16, 2014 la ora 21:11

      Unii, din patriotism, altii din pasiune pentru fotbal, dar cei mai multi spera sa fie martori la evenimente majore precum ar fi o victoire a echipei nationale de fotbal. Unii, ca mine, spre exemplu, sunt foarte curiosi sa vada pentru ce stadion a cheltuit primarul urbei un camion de bani si totusi gazonul se schimba dupa fiecare meci. Este cumva un unicat mondial, o curiozitate, ceva ce nu poti vedea in Germania, in Franta, sau Spania, spre exemplu. Am putea organiza chiar excurii pentru straini, care sa viziteze si sa-si faca selfie-uri cu gazonul acesta, precum fac la Casa Poporului.

      Răspunde
       
    2. Constantin
      Octombrie 16, 2014 la ora 21:14

      Ah, am uitat sa spun despre placerea de a striga „Piti, Piti, lasa-ne!” ca, uitati, a avut efect.

      Răspunde
       
  • Daniel
    Octombrie 16, 2014 la ora 03:01

    Ma gandesc ca poate genul acesta de nationalism agresiv,violent,extremist,etc are la baza lipsa de educatie,incultura,prostia.
    Ma gandesc ca daca lucrurile ar fi explicate intr-o maniera care sa nu implice ura fata de alta tara,etnie,cultura,care sa nu implice atitudini de genul „ale noastre nu stiu ce sunt cele mai,etc” poate astfel de manifestari ar deveni mai rare.
    Cred ca in final totul se rezuma la ratiune si intelepciune care ar trebui predata in detrimentul inculturii.urii,etc.
    Nici un copil indiferent de ce nationalitate este el nu se naste urand. Este doar rezultatul prostiei adultilor de langa el.

    Răspunde
     
  • Un ungur
    Octombrie 16, 2014 la ora 02:40

    1. Traind (si) la Budapesta am avut ocazia sa vad cum se goleste metroul inainte de terminarea unui meci de fotbal. Oamenii de rand cam evitau sa calatoreasca impreuna cu suporterii care ieseau din stadioane. Repet: asta la Budapesta. Majoritatea suporterilor veniti in Romania se trag din aceste galerii. Data trecuta la Sfantu Gheorghe, in Secuime s-au batut si cu localnicii de acolo – tot maghiari. Nu prea inteleg de ce comportamentul unor huligani justifica sloganul „Afara…” sau ura fata de ungurii din Ungaria, da’ ma rog.
    2. Insa m-a lovit si o alta chestie. Din cand in cand apare in selectionata Romaniei cate un maghiar din Romania. In toate cazurile cu nume romanizat, ca de ex. Ladislau (de fapt László) Bölöni. De parca cineva care e maghiar din Romania in mod vizibil n-ar avea dreptul sa contribuie la rezultatele obtinute de echipe romanesti. Parca maghiarii ar avea datoria sa fie rai si impotriva romanilor, iar daca totusi contribuie cu ceva, trebuie s-o faca cu nume romanesti.

    Răspunde
     
  • andrei
    Octombrie 16, 2014 la ora 01:11

    Ba lu fitu ii zici ca UNGURI vor sa ne ia TRANSILVANIA si daia ii uram si ca noi ne tragem de DACI si ca noi avem o istorie frumoasa si merita invatata si de aici tu ti ai facut datoria ca TATA

    Răspunde
     
    1. The Time Team
      Octombrie 16, 2014 la ora 09:23

      Bine ca ti-e teama de unguri, dar de politicienii astia care-si bat joc de o tara intreaga n-ai nicio treaba .

      Răspunde
       
  • Alex
    Octombrie 16, 2014 la ora 00:45

    Asa e, noi suntem nationalisti/patrioti la meciuri de fotbal. In rest, ne cam doare undeva de tara asta, emigram in masa, sau visam sa emigram, ne plangem intr-una, dam vina pe unul si pe altul, numai pe noi nu. UDMR nici nu ar intra in Parlament daca romanii ar merge la vot la fel de disciplinat ca ungurii. Premierul Ungariei s-a implicat in alegeri si referendum si romanii ce au facut? Au stat pasivi acasa si i-au permis sa faca jocurile, cand tot ce trebuia sa faca era sa mearga sa voteze, cu oricine/orice.

    Răspunde
     
  • Alezlx
    Octombrie 16, 2014 la ora 00:34

    1.In legătură cu conflictul dintre sârbi și albanezi te rog sa citești articolul foarte bun al lui Alexandru Buturugeanu de pe istoriaftbalului.com.
    2. Stii foarte bine ca asasinatul[…] a fost doar un pretext pentru începerea Primului Război mondial.
    Cu alte cuvinte cu siguranță ar fi fost declanșat, oricare am fi fost scuza.
    3 Orice suporter face ce vrea la orice imn. Nu suntem pe Stadionul 23 August.
    4. „Problema” dintre români și unguri poate fi rezolvata relativ ușor prin educație. Dacă s-ar dori acest lucru.
    , romanii și ungurii din generația noua nu s-ar mai urî. (În maxim 20 de ani cu siguranță problema ar fi rezolvata).
    Dar asta e imposibil acum pentru ca presupune un acord la nivelul educației intre România și Ungaria. Acord în urma căruia partide politice din România și Ungaria ar pierde voturi importante la orice fel de alegeri.
    5. Despre marșul de duminica și atitudinea ta asupra lui ai scris într-un articol precedent.

    Răspunde
     
    1. clujean
      Octombrie 16, 2014 la ora 01:46

      dupa cum „evolueaza” Romania, e PACAT ca nu mai suntem pe „23 August”

      Răspunde
       
  • cris
    Octombrie 15, 2014 la ora 23:31

    Vineri noaptea,cu o zi inainte de meci, in M-Ciuc a fost haos,un grup de vreo 30 suporteri unguri cu câtiva de ai nostri cu cagule si fete acoperite in tricourile inscriptionate cu steagul ungariei, au terorizat orasul,ce român au intâlnit,au fost loviti si facuti tigani, au agresat pe tota lumea si au vrut sa devasteze un restaurant,dupa ce a fost chemata politia, au venit doi politisti in civil, care nu au facut nimic,la al doilea apel la 112 au sosit mascatii si i- a rezolvat;ce spuneti de asta?!, nu a fost dat nicaieri, acum pe cine sa port ura?!, sau cum credeti ca ma simt in „tinutul secuiesc”!!!

    Răspunde
     
  • PUIU DE CHIABUR
    Octombrie 15, 2014 la ora 23:24

    Probabil ca dupa asasinarea Brancovenilor , valahii fluierau imnul imperiului otoman.Ranile sau inchis si ne-am impacat .NE VOM IMPACA SI CU UNGARIA CAND VOM FLUIERA LA IMNUL RUSIEI .

    Răspunde
     
  • Mircea
    Octombrie 15, 2014 la ora 23:06

    CAUTATI PE,, GOAGAL,, MASACRELE CARE LE AU FACUT UNGURII IN TRANSILVANIA SI POATE O SA INTELEGETI.

    Răspunde
     
    1. Moise
      Octombrie 15, 2014 la ora 23:50

      puiu si mircea> discursurile voastre, cunostiintele precare despre istorie, trimiterile la Ip si Tresnea sunt de legionari. Istoria trebuie cunoscuta, de acord, dar nu de pe google. puiu, nu cred ca stii de ce a fost de fapt decapitat Brancoveanu. te asigur ca NU pentru ca nu si-a renegat credinta. dar trebuie sa citesti o carte ca sa afli mai multe. 🙂 internetul te ajuta dar nu te face mai destept

      Răspunde
       
      1. Mircea St
        Octombrie 16, 2014 la ora 10:33

        A fost primul domnitor care a schimbat aurul pe titluri de stat ale bancii angliei. Pe care nu a vrut sa le dea… Lasa-i sa creada ce vor. Asa e cand nu stii sa aduni din mai multe surse si te repezi cu parul la prima informatie

        Răspunde
         
      2. PUIU DE CHIABUR
        Octombrie 16, 2014 la ora 22:44

        Avand in vedere subiectul de discutie are mai putina importanta pentru ce a fost decapitat. Am vrut sa pun mai bine in evidenta mecanismul de reconciliere dintre natiuni .Dupa 90 am citit mai mult carti despre tehnici de manipulare decat despre Brancoveanu , pentru a imunizare .Deh , ce sa-i faci pragmatism de dreapta dupa 26 de ani de comunism desantat . STAI LINISTIT BLOGUL TAU NU VA FI ”ASASINAT” DE MINE .

        Răspunde
         
  • Vio
    Octombrie 15, 2014 la ora 22:53

    Prima mea intrebare a fost cand am sunat-o pe mama: Au spart geamurile? La noi in Ardeal intr-un orasel mic, din pacate dupa fiecare meci Romania – Ungaria se intampla asta, oricine castiga. Daca romanii atunci ca si invatatura, ma gandesc si daca ungurii atunci ca sa avem si noi un motiv de bucurie….Cred ca asta se numeste civilizatie, nu??? la noi in tara.

    Răspunde
     
  • Marian Androne
    Octombrie 15, 2014 la ora 22:36

    Cand prostii huiduiau imnul, ei huiduiau pe Franz Liszt, Bela Bartok, Mathias Corvin, studentii Revolutiei de la 1956, etc, etc.
    Valabil si invers, prosti sunt multi in ambele tabere.
    Prostia e cultivata cu spor, aduce voturi si nu pune intrebari.

    Răspunde
     
  • Imre
    Octombrie 15, 2014 la ora 21:52

    Fiecare popor are propriul său gunoi.Cunosc romăn care este un om foarte bun,dar si ungur care este idiot.Cînd am fost în spital în Bucureşti o familie romănă a ajutat foarte mult pentru mine.Asta nu uit niciodată.O zi bună pentru toti.

    Răspunde
     
  • anonimu
    Octombrie 15, 2014 la ora 21:50

    Eu poate ca ii pot intelege pe oamenii care fluiera imnul unei tari care incearca de 15 ani destabilizeaza Romaniei cu efecte serioase in ceea ce priveste economia zonei pe care ei o revendica si in ceea ce priveste drepturile romanilor din zona respectiva (oamenii aia sunt obligati sa vorbeasca in maghiara la ei in tara).
    In alta ordine de idei nu pot intelege Nesimtiti aia din teren care cand vin aproape 60.000 de contribuabili la salariul lor si canta de tremura stadionul … lor li se rupe si joaca fara pic de vana. Mai multa implicare/pasiune vezi in curtea scolii la un amical. Poate e normal ca nu aiba aceeasi implicare ca in curtea scolii ca cea mai mare parte nu au ajuns in curtea scolii.

    Răspunde
     
    1. clujean
      Octombrie 16, 2014 la ora 01:51

      cand ai discutat ultima data cu un cetatean ungur de etnie romana? eu merg des acolo si iti pot spune ca nici un roman nu e obligat sa vorbeasca ungureste, ba dimpotriva, ii pupa ungurii si-n koor, numai sa nu se poate spune ca-i discrimineaza in vreun fel! de vorbit intre ei da, multi vorbesc ungureste, desi stiu romana, dar asta nu de guvernul maghiar tine ci de caracterul cacacios al romanasilor, oriunde ar fi ei! mai discuta si tu cu oameni informati, nu lua de buna propaganda xenofoba.

      Răspunde
       
  • Cris
    Octombrie 15, 2014 la ora 21:42

    In plin scandal cu ofiteri acoperiti…noi ce facem? Discutam de fotbal.

    Cand lumea re-descopera gaura de la macaroana si scoala din morti fantoma Securitatii, noi ne ocupam de chestii efemere.

    Răspunde
     
    1. mihai
      Octombrie 15, 2014 la ora 21:53

      unde, in acest articol, se discuta despre fotbal? e ca si cum ai spune ca in „Taxi driver” se vorbeste despre taximetrie.

      Răspunde
       
  • mihai
    Octombrie 15, 2014 la ora 21:32

    si ca tot veni vorba de meciul de pe National Arena. Ce sunt firmele astea de securitate? Exista si in vest? Cine le detine? Sunt necesare? Intrebarile astea ma macina de mult. In Romania, cand iesi din magazine de bricolaj te asteapta gardienii sa te verifice. Nu am vazut asta nicaieri. Apoi am vazut imagini cu progenitura sefului BGS care impartea pumni, desi nu e agent de paza ci „director de imagine” in firma, iar tatane-sau ii lua apararea pentru ca a fost alaturi de colegii lui impotriva „huliganilor”. Chiar asa sa fie? O fi legal?

    Răspunde
     
  • Daniel
    Octombrie 15, 2014 la ora 21:25

    Iti inteleg perfect nedumerirea. Si eu simt la fel. Suntem totusi la un meci de fotbal.

    Răspunde
     
  • mihai
    Octombrie 15, 2014 la ora 21:03

    Am crescut cu ochii pe televiziunea yugoslava. Drazen Petrovic era idolul nostru. El, Dino Rada, Toni Kukoc, Vlade Divac ne-au facut sa iubim poporul sarb, pe care il admiram si-l invidiam totodata. Ulterior am aflat ca toti din balcani suntem frati iar cu albanezii avem o legatura mai stransa de limba din timpurile alea vechi. Si, desi i-am plasat pe yugoslavi undeva deasupra, nu pot trece cu vederea ca s-au omorat ca chiorii intre ei. cetnici, uslasi, partizani si toti calare pe bosniaci. Admiratia s-a dus, a ramas doar iubirea. Acum, albanezii au provocat prin insusi fratele primului ministru. Sarbii, la cum ii stiam, au reactionat extrem de cumpatat. Nu au navalit masiv in stadion – putea iesi macel. Nu sunt de acord ca ambele echipe trebuie eliminate. Imi sunt dragi albanezii, realitatea e ca in Kosovo sunt majoritari, au dreptul la autodeterminare, dar nu in felul asta dispretuitor. Mental sunt in secolul 19. Cat despre unguri, e o problema sustinuta artificial sa aiba nationalistii pentru ce lupta. Ardealul e al ardelenilor in primul rand. Doar ei pot hotari unde se plaseaza. Nu oltenii, moldovenii, dobrogenii, muntenii sau ungurii. Iar ardelenii se plaseaza masiv in Romania. Cine vrea sa inteleaga ce a insemnat nationalismul, sa se informeze despre traseul pe care l-a oferit destinul lui Vlade Divac si Drazen Petrovici. Si regrtele tarzii ale lui Vlade. Din povestea asta ar trebui sa invatam cu totii.

    Răspunde
     
    1. Moise
      Octombrie 15, 2014 la ora 23:46

      m-ai facut curios… Divac era baschetbalist, era colega mea de banca indragostita de el. Un lungan barbos… o sa caut

      Răspunde
       
  • adrian
    Octombrie 15, 2014 la ora 20:29

    educatia, lipsa de educatie si de cultura va ingropa tara asta.
    pe vremea lui Ceausescu, aveam cel mai ridicat nivel de alfabetizare, iar dupa 25 ani suntem la polul opus !
    de ce?!!
    pentru ca un popor needucat cu mari lipsuri de cultura si civilizatie poate fi manevrat si impins extrem de usor pe diferite „drumuri” in functie de cine este la comenzi?!

    Răspunde
     
  • Ovidiu
    Octombrie 15, 2014 la ora 20:28

    Am ascultat acum emisiunea de ieri de la radio. Se pare ca in seara asta ati primit raspunsuri – ma refer la adresa prin care presedintele a solicitat SIE informatii asupra unor eventuali fosti sau actuali ofiter si acoperiti in Guvern si nu a cerut LISTA cu membrii SIE.

    Dar altul e motivul pt care scriu acest mesaj. Ati afirmat in repetate randuri ca printre jurnalisti se stiu mai multe 🙂

    Ei, uite ce va intreb, apropo ca tot intrebati ce merite a avut doamna Udrea:

    Ce ne puteti spune despre povestea cu standardele de cost introduse de doamna Udrea si apoi de doamna Boagiu ?

    Răspunde
     
    1. Ovidiu
      Octombrie 15, 2014 la ora 21:20

      Sio inca ceva domnule Guran. Vreau si eu sa stiu, CONCRET care erau terenurile ale de sport in panta a lui Udrea ? Eu le tot caut, poate stie cineva adresa (localitate, judet).
      Multumesc anticipat

      Răspunde
       
  • Darco Turcu
    Octombrie 15, 2014 la ora 20:18

    Serbian media have claimed that the drone was controlled by Orfi Rama, brother of the Albanian prime minister Edi Rama, from the VIP section. There are also unconfirmed reports that he was arrested at the stadium. The Uefa match delegate, Harry M Been, said: “We regret the situation. You all saw what happened and I cannot comment on who is to blame or what to blame. I will submit a report with my colleagues to Uefa and Uefa will decide what will happen further.”

    Serbia captain and Chelsea defender Branislav Ivanovic added: “We wanted to continue the match, but Albanian players said they were not psychologically ready.”

    The guardian

    Răspunde
     
  • Constantin
    Octombrie 15, 2014 la ora 19:52

    „…îmi poate explica şi mie cineva de ce noi, românii, fluierăm imnul Ungariei la meciurile de fotbal?” _ Pentru ca ei l-au fluierat la precedenta intalnire, din Ungaria, pe al nostru? Habar n-am, dar cred ca romanii privesc catre Vest cu oarece respect amestecat cu invidie, inclusiv spre Ungaria, pentru ca au drumuri mai bune, un nivel de trai mai ridicat, este mai curat si alte prostii dintr-astea care tin de nivelul civilizatiei. Faptul ca ei privesc spre Est cu dispret este in mare masura vina noastra, fara indoiala, dar este lipsit de buna cuviinta din partea lor, fiind astfel un comportament de stadion. Cat despre imnuri fluierate, mi s-a intamplat sa mai aud si la case mai mari, apartinand unor civilizatii si mai inaintate (inclusiv in timp). Parca termenul „hooligan”, la fel ca si „huligan” nu este nici de origine romana, nici maghiara.

    Răspunde
     
  • Vali
    Octombrie 15, 2014 la ora 19:45

    @Bogdan: Serios? Orice tara de la granita de vest incolo e mai civilizata decat a noastra si spun asta in cunostinta de cauza, am calatorit des in Europa. Inainte de a spune despre Ungaria mai bine ai analiza cat de batjocorit esti in propia tara. Nu ungurii sunt problema in tara asta, nu generaliza datorita unor agitatori si manipulatori. Sunt romani care au facut tarii mult mai mult rau. La fel cum sunt unguri care sunt mai harnici si mai cinstiti decat multi romani. Si nu, nu sunt ungur. Apreciez la domnul Guran abordarea impartiala si corecta, il stimez pentru asta. Putini mai reusesc asta.

    Răspunde
     
  • Alex
    Octombrie 15, 2014 la ora 19:34

    Oare exista o delimitare clara intre nationalism sanatos si nesanatos? Sau depinde doar de educatia fiecaruia cum se va manifesta nationalismul din sine?
    Daca in Germania se straduie din rasputeri oamenii si sunt cu ochii in patru ca nu cumva sa creada cineva ca sunt ultranationalisti, in secret nutresc o admiratie profunda pentru natia lor si incearca sa nu dezamageasca nici o asteptare. Nimic nu e prea mult. De asemenea exista sanse ca pur si simplu un om, prost educat, dar la fel de nationalist, sa isi manifesta dragostea de patrie ucigand 8 turci si un politist (operatiunea durum s-a numit). E ca si cum ar bea 2 prieteni impreuna, si unul rade in continuu si altul devine violent. Nu cred ca da nimeni vina pe tipul de vin ce l-a baut amicul nostru violent.

    Răspunde
     
  • bogdan
    Octombrie 15, 2014 la ora 19:03

    Dupa ce ne batjocorește toata UE , inclusiv UNGARIA, mai scuipam si noi putin.. Ca doar suntem obisnuiti sa întoarcem fundul. Foarte bine au făcut, ungurii ăstia au cam prins tupeu la noi in tară si e cazul sa le mai taie cineva craca. Treziti vă

    Răspunde
     
    1. Sorin
      Octombrie 15, 2014 la ora 19:27

      Nu ne batjocoreste nimeni. Numaica ne credem destepti si nu respectam pe nimeni, nu avem lege si incercam sa furam si bani europeni… O sa ne trezim cu fundul gol daca nu se schimba mentalitatea asta de „smecherii europei”.

      Răspunde
       
    2. clujean
      Octombrie 16, 2014 la ora 01:55

      si, n-au motive kklau sa ne batjocoreasca? incepand cu faptul ca nu ne respectam intre noi si de altii doar ne temem?

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase