Adevăruri rele şi neadevăruri bune despre cum ne sinucidem prin taxare

Publicat la data de de Moise

voinea-blog-mare

de Moise Guran

Statistica oficială a confirmat prăbuşirea vânzărilor de carburanţi în luna aprilie, cea în care au crescut accizele, iar motorina a devenit mai scumpă în România decât în Germania.

Totuşi, sunt câteva lucruri pe care trebuie să le precizez pentru dumneavoastră, nu ca să vă demonstrez că statul român nu şi-ar da singur cu stângul în dreptul, dar mă simt dator să fac câteva precizări de context:

1. Este adevărat că vânzările de carburanţi au scăzut cu 16% în aprilie, dar nu față de aprilie 2013, ci faţă de martie 2014. Iar în martie crescuseră cam cu 10%. Banuiesc că au contat şi cozile de la final de martie, înainte de scumpire. Oricum, în aprilie 2014, vânzările înregistrate de benzinăriile din România au fost mai mici decât într-o lună din anul 2010.

2. Nu cred, totuşi, că este adevărat că statul a încasat mai puţin din taxele pe carburanţi decât înainte de creşterea accizei. Dar spuneţi şi dumneavoastră dacă asta este performanţă… după patru luni în care accizele au crescut de două ori, că prima a fost la 1 ianuarie, statul a încasat suplimentar din accize cu tot cu ţigări, băuturi, carburanţi şi ce-o mai fi un plus de un miliard de lei. În timpul ăsta se căzneşte să înţeleagă cum e posibil ca încasărie din TVA să aibă doar o firavă creştere de 2%, când consumul total a crescut cu 6 procente. Explicaţia este simplă… evaziunea fiscală creşte proporţional cu creşterea taxelor.

3. Pe lângă efectul de scădere a vânzărilor de carburanţi, scumpirea motorinei mai provoacă şi o creştere a costurilor pentru toate produsele. Ok, în preţuri nu s-a văzut mare brânză, dar tocmai de aceea profiturile firmei se diminuează şi deci şi încasările statului din impozitul pe profit. Aşa ar fi logic, nu? Da, dar nu s-a întâmplat aşa în realitate. Adevărul este că statul a avut o creştere de 12% a încasărilor din impozitul pe profit. Problema este că, dacă profitul n-a scăzut, dar costurile cu carburantul au crescut, trebuie neapărat să fi scăzut alte costuri. Mda… păi uite, statul a încasat mai puţin impozit din salarii, semn că fie acestea au scăzut, fie s-au făcut concedieri... Este că, dacă lucrezi la o fabrică de murături, nu te gândești la asta atunci când auzi că se va scumpi motorina? Şi totuşi, chiar şi murăturile trebuie să ajungă cumva la magazin.

Am în continuare o notă bună pentru ministrul bugetului, Liviu Voinbenzina 2ea. Acesta are păcatul de a fi artizanul din umbră al acestor creşteri socialiste de taxe, dar oficial omul este responsabil doar cu echilibrarea bugetului. El nu se sinucide, ci ne ajută să ne sinucidem asistat. O operaţie reuşită cu pacientul mort e, totuşi, un pic altceva decât o operaţie nereuşită cu pacientul mort. Sau nu e? Oricum, Voinea a tăiat cheltuieli, la greu, cam de peste tot, iar deficitul bugetar a rămas ok. L-a ajutat foarte mult şi competentul ministru al marilor proiecte care, dacă n-a cheltuit banii alocaţi pentru investiţii, a fost ca şi cum ar fi crescut încasările din TVA.

În concluzie aşadar, ce-am avut şi ce-am pierdut… Motorina mai scumpă, o cumpărăm mai rar, iar pierderea pe competitivitate se duce pe restructurări în firmele private şi pe lenea investiţiilor publice.

Toate astea sunt mascate de o neaşteptată intrare de capital străin care dă aparenţa că prea multe nu s-au schimbat. De fapt, suntem ca în bancul cu miliţienii care au înşurubat becul – unul l-a ţinut fix, iar alţi patru au răsucit masa.

Comentarii prin facebook

32 răspunsuri la Adevăruri rele şi neadevăruri bune despre cum ne sinucidem prin taxare

  • Sava
    Iunie 5, 2014 la ora 15:46

    Doua lucruri sunt certe:
    1. taxele, accizele, impozitele cresc si vor creste in continuare.
    2. investitiile s-au prabusit groaznic.

    Ce ne salveaza sunt investitiile straine si exporturile care aduc euro in tara ,scade cursul si uite asa se va trezi guvernul prin octombrie ca trebuie sa schimbe iar metoda de calcul pentru acciza la carburanti ca altfel da pe minus.

    Răspunde
     
  • Radu Alexandru Vasilescu
    Iunie 5, 2014 la ora 14:15

    Problema fundamentala a Romaniei nu rezida in aceste accize ci in 2 alte uriase probleme:

    1. Impozitarea ABERANTA a muncii in comparatie cu profitul si proprietatea – daca pui cap la cap tot ce plateste DIRECT un angajat si angajatorul sau ajungi la urmatoarea concluzie: patroneii de Romania platesc de 3 ori – repet de 3 ori – mai putin impozit decat angajatii lor. Asa ceva este specific unor republici bananiere unde bani se fac doar din speculatii si exploatare. Dar in rest e bine ca noi o ardem cu stanga si dreapta politica.

    Repet ce am mai spus: Romania are un singur curent politic – anti-munca pro specula.

    2. Catastrofa din infrastructura rutiera. E bine ca se calculeaza cat e pretul benzinei si motorinei in comparatie cu x tari. E rau, foarte rau, ca nu se calculeaza cat costa transportul unei tone de marfa per km in Romania fata de alte tari. Surprizele vor fi uriase pentru ca la noi se merge pe drumuri proaste, consumul de carburant fiind mult mai mare decat daca ai merge pe o autostrada civilizata.

    Romania este tara in care un simplu angajat plateste proportional de 3 ori mai mult impozit decat un „om de afaceri” si tara in care „omu de afaceri” isi plimba posteriorul in jeep de lux desi nu sunt strazi. Si face asta pt. ca la noi platesti proportional mai mult impozit pe o Dacie mai veche decat pe un BMW x5.

    Halal tara halal conducatori.

    Răspunde
     
  • Alex
    Iunie 5, 2014 la ora 13:52

    Saptamina trecuta te am provocat  cu un subiect Bilderberg  .nu ai raspuns      asta este frica  si dependenta de bani trebuie sa traiesti si tu Dar Nu ai  nici o jena sa o compari  pe Marine Le Pen cu Hitler   direct sau indirect pentru ca femeia e anti globalista FMI. Etc etc  Pozitie bizara pt o persona ca tine care vrei  sa te ascunzi  sub scutul de Gica  contra  Cireasa de pe tort o venit mai tirziu cind am citit un articol  prin care Soros finantiaza miscarea pt salarul minim Sunteti la unison  O zi buna  

    Răspunde
     
  • un turist
    Iunie 5, 2014 la ora 12:29

    Un mic exemplu:
    -Diesel=1.32€ in data de 2.06.2014
    -Diesel=1,48€ in data de 5.06.2014
    -Si asta ca se aproprie zilele de Rusale. Nu va faceti griji ca si pe noi Germanii ne jermenesc cum vor!!!!!
    -O stire data la TV m-a facut sa cred ca nu aud si nu vad bine. O femeie cu 6-sase- copii a fost condamnata la peste 2-doi- ani de inchisoare ca a furat niste flori din domeniul public. Multa stima pentru Basescu ca a semnat un act de gratiere din cauze umanitare.Unul care fura de la stat cu milioanele este judecat luni intregi pentru a primi aceeasi pedeapsa ca si pentru furtul de citeva flori.
    -Moise cum ai spus la parcari tragem si noi biletul si la cumparaturi se anichileaza plata daca nu ai cumparat nimic platesti. Deasemenea Venetia este de vazut odata si cu asta ajunge mai curata si ffff mult mai frumoasa este Delta Dunari!!!!!!!

    Răspunde
     
    1. Cosmin Moise
      Iunie 5, 2014 la ora 13:28

      Este judecat ani intregi si necondamnat pana la prescriptie, vezi cazul Voiculescu, Copos (loteria 2) si multe altele! Sau cat a durat sa-i inchida pe Borcea, Becali etc.

      Răspunde
       
  • Marian
    Iunie 5, 2014 la ora 12:25

    Dle. Moise, e putin gresita analiza dvs.
    1. Venirea crizei a afectat multe afaceri si toti incearca sa-si eficientizeze procesele. E normal ca fata de aprilie 2013 sa fi scazut consumul pt ca au fost cel putin 2 scumpiri de atunci.
    3. Impozitul pe profit la care faceti referire e cel din 2013? Daca da, atunci nu sunt relevante cresterile de anul acesta. Asta se va vedea pe incasarile statului din 2015, care sunt convins ca vor fi in scadere mare. As vrea sa fac o precizare: din pctul meu de vedere o firma mica isi tine profiturile la „vedere” si deci platesc impozit pe ele doar daca vor sa faca investitii si au nevoie de finantare bancara. Altfel, micii intreprinzatori isi ascund profiturile.
    Legat de buget, de ministri, de politicieni: toti au aceleasi metehne. Se uita in portofel, daca au bani ii cheltuie iar daca nu au iau de la populatie. Metodele difera, dar toate sunt pe termen scurt.

    Răspunde
     
  • CRISTIAN
    Iunie 5, 2014 la ora 12:14

    De ca nu am incerca o greva de 1 zi.Sa ne organizam si o data pe luna sa nu alimenteze nimeni.Poate ar da de gindit

    Răspunde
     
    1. Mihail Dragotoiu
      Iunie 5, 2014 la ora 13:19

      Ca idee e foarte buna, s-a mai incercat in trecut insa nu a mers. Atunci era vorba de 3 zile consecutive. Dar unii si-au facut plinul inainte de acele trei zile si practic la nivel de luna consumul nu a scazut prea mult 🙂

      Răspunde
       
  • dariel
    Iunie 5, 2014 la ora 11:54

    ca idee, in Austria pretul motorinei la pompa (exceptand cele de pe autostrazi unde in general e mai scump carburantul) este de 1.28-1.29 euro…. Asta in conditiile in care Austria nu are zacaminte de petrol, iar salatiile sunt de 5 ori mai mari decat in Romania….

    Răspunde
     
    1. tree4me
      Iunie 5, 2014 la ora 20:51

      OMV (formerly „Österreichische Mineralölverwaltung”, ÖMV), is an integrated international oil and gas company, headquartered in Vienna. Its main businesses are exploration and production of oil and gas, natural gas distribution and power generation, and refining and marketing oil products. With group sales of €42.41 billion, a global workforce of 26,800 in 2013 and a market capitalization of € 11.35 billion (end of 2013), OMV is the largest listed manufacturing company in Austria.

      Răspunde
       
  • BARBU RODICA
    Iunie 5, 2014 la ora 11:28

    BUNA ZIUA!MOTORINA S-A SCUMPIT PENTRU UN MOTIV MULT PREA IMPORTANT -CAMPANIA ELECTORALA.NU ERAU BANI PENTRU SPONSORIZAREA CAMPANIILOR ELECTORALE.NU SE V-A SCHIMBA NIMIC IN ROMANIA PANA CAND NU PLEACA ACEASTA GLOATA DE HOTI.INAINTE SE FURA MAI CU PERDEA IAR ACUM SE FURA LEGAL.LEGILE DIN ROMANIA SUNT DATE PENTRU CEI SMECHERI, CARE FURA .
    OAMENII NU SUNT INCURAJATI CA SA MUNCEASCA, CI TREBUIE SA FIE ASISTATI SOCIALI , DECI MANEVRABILI.
    COPIII NOSTRI NU TREBUIE SA MAI INVETE CARTE PENTRU CA IES DESTEPTI SI NU AU NEVOIE DE ASA CEVA

    Răspunde
     
  • N!ck
    Iunie 5, 2014 la ora 10:39

    Cresterea taxelor este determinata de incapacitatea guvernantilor de a lupta impotriva coruptiei.
    Si din pacate putini dintre cetatenii acestei tarii protesteaza impotriva cresterilor anulandu-si votul in anii electorali.
    Cred ca trebuie mai multa implicare a formatorilor de opinie in a explica importanta votului in democratie si cat de nociv este absenteismul. Cei care nu au cu cine sa voteze trebuie sa-si ANULEZE votul.

    Răspunde
     
    1. un turist
      Iunie 5, 2014 la ora 12:37

      Intrebarea este care din guvernanti nu este corupt??????? Cioara la cioara nu scoate ochii!!!!!

      Răspunde
       
  • TiberiuC
    Iunie 5, 2014 la ora 10:09

    Reducerea de taxe ar trebui sa motiveze mediul privat sa nu mai lucreze la negru, asa spune orice manual de economie. Dar, se pare ca mai marii economisti ai lumii gandesc in felul urmator: „reduceti CAS cu 5%, gaura la buget = 2 mld, de unde complectati gaura?” si ai nostri stiu doar sa puna alte taxe, dar nimeni nu ia in calucl scoaterea la suprafata a muncii la negru, sau angajarile suplimentare care se vor face o data cu impulsonarea mediului de afaceri…
    De ce gandim doar in cifre?

    Apropo cu acciza pe combustibil. Va dau un exemplu (eu circul mult cu masina) Benzinaria X are doua statii: una la Arad (intrare pe autostrada) alta la Timisoara (intrare pe centura). La Arad, motorina este 6,42Ron iar la Timisoara costa 6,12Ron. O diferenta inexplicabil de mare, deoarece acciza a adaugat aprox 30Bani.
    Sa nu ne mai plangem ca „acciza” cand petrolierii ne jecmanesc ca la usa cortului.

    Răspunde
     
  • Darie
    Iunie 5, 2014 la ora 08:39

    Nota 10 artistului Vasile – 10++

    Răspunde
     
  • rares
    Iunie 5, 2014 la ora 01:17

    Comparatiile sunt absolut irelevante pentru luna aprilie. Relevant va fi pentru mai, iunie.. Dupa marea alimentare de la sfarsit de martie,de exemplu, eu am mai alimentat abia prin a 2a saptamana a lui mai.

    Răspunde
     
  • tree4me
    Iunie 5, 2014 la ora 00:20

    1. De ce comparam sezoane intre ele si de ce comparam etape succesive/consecutive intre ele? Intre etape (de la o luna la alta) suntem interesati de evolutia din aproape in aproape a unui fenomen conditii date, nu sunt o surpiza. Mai mult, aceste conditii le impunem pentru a intelege fenomenul. Comparind sezoanele intre ele, avem in vedere cauze majore, independente de noi, chiar necunoscute. Cunoastem fenomenul si dorim sa prevedem manifestarile sale pe intervale mai mari.
    Vinzarile au scazut fata de luna precedenta sau au scazut fata de acum … 4 ani si … totul pentru „cozile inainte de scumpire” (??)
    2. Din accize se cistiga un miliard de lei si TVA creste cu ” 2%, când consumul total a crescut cu 6 procente” – comparam lei cu procente si „spuneţi şi dumneavoastră dacă asta este performanţă…” Performanta este cel mai bun rezultat obtinut, deci o comparatie cu altceva similar. (??)
    3. Daca vorbim de carburanti, vorbim de Petrom. In 2013 profit record, peste un miliard de E, mai exact 4.82 miliarde lei. Contributia la buget din acest profit 270 milioane lei, deci 5.6%. „statul a avut o creştere de 12% a încasărilor din impozitul pe profit”, adica un plus de … 0.67% ca sa atinga 6.27%. „profitul n-a scăzut”, sigur, a crescut de anul trecut cu aproape 7 milioane pentru furnizorul de carburant al Romaniei. Acuma, daca profitul a crescut si costurile au crescut, „trebuie neapărat să fi scăzut alte costuri. Mda… „, fondul de salarii – ce greu a fost sa spunem ca patronul taie din salariati cind este vorba de profitul sau. Dar asta-i alta muratura.
    Si asta nu stiu cit este de buna: „creşteri socialiste de taxe”, pai daca asta nu-i buna de ce nu se alege varianta ailalta, o scadere de taxe si o crestere a productiei, ambele capitaliste. Ca taxe trebuie sa fie si Domnu Goe o spune clar: ” cea mai simpla metoda de a crea venit – aplicand taxe” – daca DNA nu accepta donatii, poate bugetul accepta. Unde ne sunt donatorii?
    Sa trecem la bicicleta! Asta-i al doilea avantaj, domnu alegzandru, poluam mai putin, nu ca … chinezii.
    „asa ca fiecare face ce poate cum poate…Emisiunea asta spune lucrurilor pe nume si pe intelesul tuturor. bravos!”
    Hei, domnu Sorin, tocmai ne relaxasem „variante sa alimenteze in afara tarii” …
    Domnu Stelica, sunteti mare: „Moise, spune-ne te rog la emisiune cum e cu circulatia banului, … Mi-ar placea ceva cu sageti…”

    Răspunde
     
  • Cristian
    Iunie 4, 2014 la ora 23:47

    La benzinara nu prea ai ce sa faci decat s-o tragi pe dreapta in parcare. La diesel in schimb ai doua variante. Daca-i vechi cu injectoare ieftine, bagi ulei de floarea soarelui si mergi eco fara taxe. Daca-i nou cu injectoare d’alea scumpe te transformi in alchimist iti iei un densimetru, iei ulei de floarea soarelui si-l diluezi cu benzina pana ajunge la densitatea motorinei. Si uite asa ne transformam in tara de ecologisti si crestem si consumul de ulei per vita furajata.

    Răspunde
     
    1. tree4me
      Iunie 5, 2014 la ora 00:35

      Si functioneaza?
      >>mi-a zis ca am probleme cu 2 injectoare ca ar fi infundate
      >>Daca este carburant in jurul lui … este vorba de oringuri deteriorate.
      >>de unde esti? daca din zona constantei te pot ajuta
      >>sunt din bucuresti

      Răspunde
       
  • Falco
    Iunie 4, 2014 la ora 23:26

    moldova preț combustii în jur de 4,5 ron /litru, la cite doua săptămâni toți cei care stau la mai puțin de 100km de ei o vizita faci plinu mai aduci un vin o țigara ce mai ai nevoie prin casa au piața mai ieftina decât noi, prost sa fii sa nu profiți.

    ucraina preț combustibil 3,5-4 ron/litru semnificativ mai ieftin decât la noi și pt un plin merita sa mergi până la ei dacă stai aproape. piața semnificativ mai ieftina decât la noi. merita din plin o vizita și săptămânal dacă poți,un mic deranj cu rusi dar nu mergi in zona de conflict .

    serbia , bulgaria prețu cam ca și la noi inainte de aciza în jur de 6 ron după acciza dacă mai faci unele cumpărături (serbia mai ales țigări și alcool ) sigur ieși pe plus.

    ungaria 6,1 ron /litru aproximativ după introducerea accizei e mai ieftin aproximativ egal cu noi, în schimb au carne de porc cu până la 40% mai ieftin decât la noi dacă iei și câteva kg de carne ieși clar în câștig a și ori cum eu ii vizitez des pt bai care îs superbe atât la Szeged cit și la Mako sau Gyula.

    din păcate moldova , ucraina ,bulgaria îs prea departe de mine dar sunt milioane pt care îs suficient de aproape la serbia și ungaria îs la distante aproximativ egale dacă as fuma, i-asi vizita la 2 săptămâni pe sârbi cum nu, o sa fac tot posibilul sa ajung măcar la 2 săptămâni la unguri. si f..t..mama mati de „poanta” garantat de la mine nu o sa vezi nici un leu pe combustibil, ba mai mult tot ce înseamna cumpărături în magazin ( ce nu pot lua în piața fără căcatele tale de taxe ) o sa le i-au la unguri numai de al dracului sa crapi de foame tu și cei 70% care te-au votat.

    asa protestez eu și sper sa o mai facă măcar câteva milioane de romani sătui de taxe din care inafara de a umple buzunarele a 582 de penali și clica lor romanul nu vede nimic înapoi.

    Răspunde
     
    1. tree4me
      Iunie 5, 2014 la ora 00:24

      Nu mai spuneti ca au sa auda investitorii.

      Răspunde
       
    2. Andrei
      Iunie 5, 2014 la ora 10:38

      Alimentatul din tari vecine e cu 2 taisuri, pentru cei care nu au bani si au timp e o solutie. Pentru cei care au un venit mediu nu merita efortul, se pierde aproape o zi pentru un plin de benzina. In Galati de exemplu stai cate 3-4 ore la vama, pt ca vamesii nu te lasa daca nu le dai ceva si asa se fac cozi de 1-2 km la vama. In aceste conditii iti ia arpoape 6 ore pentru o economie de 150-200 lei…, deci weekendul se scurteaza cu 6 ore 🙂

      Răspunde
       
  • ion
    Iunie 4, 2014 la ora 22:33

    In loc de motorina fratemiu a trecut pe ulei de floarea soarelui! E la jumate de pret uleiul.

    Răspunde
     
  • Kristina
    Iunie 4, 2014 la ora 22:03

    Buna seara!
    1)referitor la scumpirea progresiva a carburantilor:
    Atat timp cat populatia nu reactioneaza vor continua sa creasca(justificat sau nejustificat),asemenea gazul,curentul,etc.
    2)ati avut un subiect bun azi pe masa la radio Europa Fm.Bravo!
    Problema este ca nu toti oamenii sunt dispusi sa astepte „legatura” Marcelei.

    Răspunde
     
  • goe
    Iunie 4, 2014 la ora 21:47

    Corect spus. Aceasta taxa pe carburanti arata de fapt neputinta totala ,lipsa de creativitate de inovatie de a rezolva situatii economice in mod productiv . A utiliza cea mai simpla metoda de a crea venit – aplicand taxe.Guvernare exclusiv prin taxe ar putea fi sloganul puterii…A aplica taxe la greu ar putea aplica oricare chiar unul cu doi clase …

    Răspunde
     
  • alegzandru
    Iunie 4, 2014 la ora 21:45

    Din toata saramura asta, un singur avantaj: eu, si sunt sigur ca sunt si altii, am limitat cat mai mult utilizarea masinii in scopuri neesentiale. Merg mai mereu cu bicicleta: maresc viteza de deplasare in oras, ma relaxez si imi raman ceva mai multi bani in buzunar.

    Va sfatuiesc sa procedati la fel, sper sa scada consumul de combustibil dramatic pentru a sanctiona politica asta tampa de crestere a accizelor pentru a acoperi golurile bugetare. Haideti sa cream deficit prin cel mai de dorit si sanatos mod: de pe saua bicicletei!

    Răspunde
     
    1. bog
      Iunie 5, 2014 la ora 08:44

      Chestia cu bicicleta o puteai face si inainte de cresterea accizei… Problema e ca daca reducem noi consumul de carburant si nu acopera ei golurile lor din buget mai pun vreo taxa.

      Răspunde
       
  • yo
    Iunie 4, 2014 la ora 20:09

    corect ! daca toate preturile ar scade normal ca puterea de cumparare va fi mai mare…dar cu aceste preturi mari unele fiind umflate si supraevaluate pentru romania , normal ca omu se eschiveaza de la a plati taxe si iar taxe care sint prea mari pentru omu de rind… asa ca fiecare face ce poate cum poate…sa fraiereasca statul…altfel nu se mai poate. Emisiunea asta spune lucrurilor pe nume si pe intelesul tuturor. bravos!

    Răspunde
     
  • sorin
    Iunie 4, 2014 la ora 20:09

    Ideea e ca inca nu se vede adevarata scadere a carburantului deoarece foarte multi transportatori acuma cauta variante sa alimenteze in afara tarii.Urmariti evolutia vanzarilor de carburant in lunile ce urmeaza si nu cred ca o sa iesim bine .

    Multumesc

    Răspunde
     
  • Stelica
    Iunie 4, 2014 la ora 20:02

    Pai si atunci sa le scada, domne! Offf…

    Moise, spune-ne te rog la emisiune cum e cu circulatia banului, fiindca din ce observ, multi bani ies in afara Romaniei si se duc la sediile firmelor private, ce mai ramane in Romania?

    Si daca, presupunem prin absurd, ca toti romanii ar juca la pariuri sportive online (firme cu sediul in tari offshore) si ar retrage bani foarte multi, ar creste, ar fi constanta sau ar scadea inflatia ???

    Mi-ar placea ceva cu sageti rosii care sa reprezinte iesirea banilor din tara si cu verde intrarea lor.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase