Coaliţia pentru o Presă Curată cere transparentizarea surselor de finanțare ale mass media

Publicat la data de de Moise

Ne alăturăm şi susţinem demersul Coaliţiei pentru o presă curată. În acest moment mediile de informare din România, la fel ca şi clasa politică, reflectă perfect bolile societăţii noastre. Presa este la fel de afectată de cancerul corupţiei şi al imoralităţii, iar acest demers se doreşte un prim pas prin care trebuie separat ceea ce a rămas sănătos în media. Publicul trebuie să ştie ce înseamnă o presă curată, transparentă, de încredere. În zilele următoare o să publicăm şi pe site-ul Biziday sursele de finanţare ale echipei noastre. 

Biziday

Coaliţia pentru o Presa Curată cere ca patronii de ziare, radiouri şi televiziuni să îşi facă publice afacerile, apartenenţă politică, datoriile şi contractele de publicitate. Iniţiativa urmărește creșterea încrederii publicului în mass media.

Transparentizarea surselor de finanțare ale mass media este una dintre soluţiile pentru a opri declinul încrederii în presă. Trusturile de presă din România sunt invitate să facă publice informaţii despre acţionariat, sursa finanţării, plătitorii de reclame şi să adere la Coaliţia pentru o Presă Curată. Membrii societăţii civile şi jurnaliştii cred, de asemenea, că publicarea datelor despre patronatele din mass media este un prin pas către normalitate.

Cătălin Tolontan despre Coaliţia pentru o Presă Curată

Despre iniţiativă

Societatea Academică din România (SAR), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Active Watch au lansat joi, 22 mai, iniţiativa Coaliţiei pentru o Presă Curată (CPC), o provocare adresată presei pentru transparentizarea surselor de finanţare. La lansarea Coaliţiei pentru o Presă Curată au participat Alina Mungiu Pippidi (Preşedinte SAR), Ioana Avădani (Director executiv al CJI), Liana Ganea (Coordonator de programe la Active Watch), alți reprezentanți ai societății civile, alături de jurnaliști și experţi media care au promis că vor sprijini iniţiativa: Moise Guran, Cătălin Tolontan, Petrișor Obae și Iulian Comănescu.

Demersul celor trei organizaţii a fost justificat prin scăderea încrederii publice în media românească, sub pragul psihologic de 50%.

“În anii ’90 – peste 90% din public avea încredere in presă. Acum se striga în piaţă: Să vină presa să-i scoatem lesa. Acum vorbim de presa captivă. În România e bine să știi cine dă banii ca să poţi să judeci conţinutul”, a spus la lansarea coaliţiei Alina Mungiu-Pippidi, președintele SAR.

Presa Curată are cinci obiective, majoritatea urmărind tocmai transparentizarea surselor de finanţare, din care primele patru pot fi puse în aplicare imediat. Toate datele solicitate de iniţiativa CPC sunt publice, dar nu sunt foarte ușor accesibile. Prin această iniţiativă se doreşte ca publicul să fie informat în privinţa celor care plătesc conţinutul și a eventualelor conflicte de interese, chiar și etice, ca cel al politicianului proprietar de media.

Organizaţiile iniţiatoare nu consideră că sursa finanţării influenţează automat conţinutul editorial, dar sunt de părere că publicul trebuie să cunoască asemenea informaţii pentru a judeca în cunoştinţă de cauză imparţialitatea unui organ media.

De aceea, ele propun ca fiecare publicaţie să adere la un set minim de principii. De exemplu, să publice pe site-ul propriu acţionariatul instituţiei respective, sursa fondurilor ce o finanţează, datoriile pe care le are şi cine sunt plătitorii săi principali de reclame. Un asemenea demers ar constitui un prim pas către o Coaliţie pentru o Presă Curată. În consecinţă, se cere publicarea imediată pe site-ul propriu, de către fiecare publicaţie în parte, a unui set de informaţii care includ:

• Structura proprietăţii organului media
• Lista tuturor clienţilor de publicitate care contribuie cu peste zece la sută din bugetul publicaţiei (a primilor 20 de clienţi în ordinea dimensiunii)
• Balanţa pe anul precedent cu cifra agregată a veniturilor/cheltuielilor
• Datoriile istorice la bugetul de stat

Această iniţiativă s-a dovedit a fi necesară după ce, în ultimii ani, independenţa editorială şi imparţialitatea presei româneşti au fost puse sub semnul întrebării de organizaţii de monitorizare interne şi internaţionale.

„Independenţa editorială şi interesul public au fost deseori sacrificate în favoarea intereselor politice şi economice ale patronilor trusturilor de media. Media a părăsit de multe ori misiunea de informare pentru a apăra interese private.” Acestea sunt doar câteva dintre concluziile raportului FreeEx 2013 – Libertatea Presei în România, lansat recent de ActiveWatch.

Comentarii prin facebook

14 răspunsuri la Coaliţia pentru o Presă Curată cere transparentizarea surselor de finanțare ale mass media

  • tree4me
    Mai 28, 2014 la ora 01:47

    „Coaliţia pentru o Presa Curată cere ca patronii de ziare, radiouri şi televiziuni să îşi facă publice afacerile, apartenenţă politică, datoriile şi contractele de publicitate. Iniţiativa urmărește creșterea încrederii publicului în mass media” – asa ceva nu se cere sau impune nicaieri, nu ca nu ar fi frumos, dar este absurd. Cum va imaginati ca cineva mai urmareste un canal care se declara sustinator al adversarului – fiecare cetatean cu tvul partidului lui, si ce-am facut? Cum agatam sustinatori noi?
    „Transparentizarea surselor de finanțare ale mass media este una dintre soluţiile pentru a opri declinul încrederii în presă” – putin imi pasa cine il plateste, si nici n-am sa verific. Ceea ce ma intereseaza, este sa prezinte documentat, bine informat, cu argumente si sa se dovedeasca ca nu este trombonist sau manipulator. CNN stiu ca este cu republicanii, dar nu exagereaza si uneori aduc cite 6 consultanti de diferite opinii la o tematica dezbatuta. In BBC nu am nici cea mai mica incredere – esti mintit pe fata. La canadieni trebuie sa-i asculti pe mai multi – ii am pe frantuji care trag cu toate gloantele in englezi.
    Numai „lansarea coalitiei…” m-a lasat rece, dar cind am vazut-o si pe Alina Mungiu Pippidi, am inghetat – o gargarisista de la care nu poti intelege nimic, a doua zi te intoarce ca la Ploiesti. Nici nu mai stau sa-i puric pe fiecare din numitii – merg pe principiul spune-mi cu cine te aduni sa-ti spun cine esti. Noroc ca am revazut CPC – Coalitia pentru Presa Curata, ca era sa confund cu Comunitatea Pro Cannabis din Romania.
    „Toate datele solicitate de iniţiativa CPC sunt publice, dar nu sunt foarte ușor accesibile” – ca daca erau usor accesibile nu mai era nevoie de CPC (ne facem ca muncim).
    „propun ca fiecare publicaţie să adere la un set minim de principii” – alte reguli de respectat sau de ocolit? si daca este vorba de principii, de ce sa se limiteze la „minim”, nu vrem sa deranjam, facem concesii sau face/lasam loc la …. negocieri?
    ” În consecinţă, se cere publicarea imediată pe site-ul propriu, de către fiecare publicaţie în parte, a unui set de informaţii care includ: …” – a asta era: cineva (cine o fi ala?) vrea sa aiba o declaratie de venituri ale firmei, al carui proprietar nu are obligatia sa o faca. Curat – murdar.
    „„Independenţa editorială şi interesul public au fost deseori sacrificate în favoarea intereselor politice şi economice ale patronilor trusturilor de media” – domnu Guran, in momentul in care o sa incetati sa-mi mai cenzurati postarile, voi incepe sa va cred. De fapt nici chestia asta cu voturile si ascunderea textelor nu-mi place – nu dau crezare voturilor cui nu se explica, dar cel putin nu mai ascundeti textele (arata foarte urit sa palmuiesti pe cineva, fiind protejat de scutul de sticla. Cui ii este frica sa-si sustina parerea, sa nu si-o afirme. Altfel este incercare de manipulare curata.

    Răspunde
     
  • EdiGrecu
    Mai 25, 2014 la ora 16:02

    Transparenta…o iluzie..sa fim seriosi!

    Răspunde
     
    1. Rodrigo
      Octombrie 25, 2015 la ora 17:42

      Bine ai revenit şi o dniuimcă plăcută eeţi doresc 😀 Era odată o inscripţie „Ai intrat een Rome2nia, setază-ţi ceasul cu 20 de ani een urmă”. Şi Brucan invoca acelaşi decalaj de 20 de ani een faimoasele sale profeţii „despre trecut”, dar iată că nimic nu s-a schimbat. Şi…

      Răspunde
       
  • x
    Mai 25, 2014 la ora 13:43

    Moise stie decat sa atace antena 3.Nu se uita la el ca nu face rating.

    Răspunde
     
    1. bugsy
      Mai 25, 2014 la ora 13:47

      „decat” sa te uiti la A3, mai bine citeste o carte. de gramatica!

      Răspunde
       
  • Alex G
    Mai 25, 2014 la ora 00:32

    Răspunde
     
  • Kristina
    Mai 23, 2014 la ora 14:35

    Apropo de” presa libera”,
    Azi la „Avocatul Diavolului „a intrat in direct un tanar de 25 de ani(printre putinii tineri cu care va mai aud dialogand la radio in ultima perioada) NU MI-A PLACUT ABSOLUT DELOC argumentatia dv.fata de pozitia lui(care era cat se poate de ferma si de argumentata!).
    LIBERTATEA INSEAMNA LIBERTATEA DE A ALEGE IN PRIMUL RAND ,SA NU FI CONSTRANS DE CEVA,DE CINEVA.
    (argumentatie:”ma duc la alimentara si am de ales intre un salam verde stricat,si unul vanat si mai stricat”)OMUL IESE DIN ACEA ALIMENTARA PENTRU CA NU VREA SA ARUNCE BANII PE CEVA STRICAT!Are tot dreptul din lume sa refuze salamul stricat!Are tot dreptul din lume sa REFUZE CEVA DAUNATOR LUI!

    Răspunde
     
    1. Alexandru
      Mai 25, 2014 la ora 20:02

      Dragă Kristina
      1. „Să nu fii” – asa e corect in contextul tău
      2. Nu mai scrie cu MAJUSCULE, CĂ AM IMPRESIA CĂ ȚIPI LA MINE!
      3. Nu ai înțeles nimic. Ai dat un exemplu cu salamul. Dacă unul din cele două e stricat, dar ambalat în așa fel încât să pară proaspăt.
      Nu confunda libertatea de a alege cu înșelătoria și manipularea.

      Răspunde
       
      1. Kristina
        Mai 25, 2014 la ora 22:38

        o singura mentiune:
        Exemplul cu salamul ii apartinea in exclusivitate lui Moise,
        la emisiune se vorbea despre necesitatea prezentei la vot .
        ***cat privesc „micile scapari gramaticale”,scrisul cu majuscule(uneori)este din vina exclusiva a telefonului meu mobil(deh,e de ultima generatie,are scuza)

        Răspunde
         
  • bugsy
    Mai 23, 2014 la ora 13:00

    Campania CIF curata Romania este mult mai utila si mai credibila!

    Răspunde
     
  • Marian
    Mai 23, 2014 la ora 11:50

    Buna initiativa dar fara prea mare sanse de reusita din punctul meu de vedere. O publicatie poate fi finantata prin companii care nu au legatura cu o anumita persoana/partid/grup de interese.
    Mai mult, parerea mea si cred ca e corecta, majoritatea publicatiilor nu se mai pot sustine din piata libera. Ca scaderea tirajului/cititorilor se datoreaza lipsei de incredere e discutabil. Eu cred ca se datoreaza in mare parte calitatii continutului. La o adica, sunt multi care tin cu Basescu sau cu Ponta, dar totusi publicatiile fidele lor nu se pot sustine.
    As vrea sa va dau exemplu publicatiile de sport: sunt un fan al sportului de orice fel, dar nu m-am mai uitat la un jurnal de stiri din sport sau sa citesc un site/ziar de sport romanesti de foarte mult timp. Motivele: 99% stiri despre Mutu, Steaua si alte personaje din fotbalul romanesc – in principiu cu cine si-o mai trage fotbalistul X si ce silicoane si-a pus prietena fotbalistului Y – iar poate undeva la final vezi o stire despre cate un sportiv adevarat. Prin urmare, prefer sa citesc Eurosport sau alte publicatii straine.
    In concluzie, zic ca e bine ca presa sa devina mai transparenta dar ar fi si mai bine daca ar incepe sa aiba un continut digerabil. Evident, sunt exceptii (ZF, Jurnalul National) dar per total nivelul articolelor e foarte slab. Pana la urma o presa echidistanta e un concept ireal.

    Răspunde
     
  • bazilul
    Mai 23, 2014 la ora 10:49

    eu vad demersul acesta ca pe unul bun, pentru ca langa biziday se vor mai strage si altii care vor arata cine si cum ii sustin, iar cei care nu vor dori sa intre in grupul lor vor fi priviti cu suspiciune de unu ca mine si ii voi penaliza asa cum pot : neurmarindu-i. eu zic ca e simplu si ca cei transparenti vor avea de castigat !

    Răspunde
     
  • Mihail Dragotoiu
    Mai 23, 2014 la ora 10:12

    Atata timp cat trusturile de presa nu sunt instituii publice nu pot fi obligate sa faca publice alte informatii decat cele pe care le poate viziona oricine pe site-ul Ministerului de Finante. Mai ales daca e vorba de principalele surse de finantare si principalii clienti. Ca ar fi etic si normal sa stim cine finanteaza cu adevarat aceste societati e deja alta discutie.
    In consecinta, nu cred ca vor adera la aceasta propunere…

    Răspunde
     
  • Als
    Mai 22, 2014 la ora 23:50

    Amuzant e ca ati exemplificat cu un video in care Tolontan va spune ca, de fapt, el va pune la dispozitia publicului doar cifrele care sunt deja publice. Basca, el nu e patron, si nici nu vrea sa vb. despre apartenenta politica, afaceri, finantari sau alte lucruri din spatele cortinei… poate ca nu ati ales cel mai bun video, zic.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase