Căscaţi ochii la Odessa! E poarta spre Transnistria şi Moldova

Publicat la data de de Moise

De acum, devine destul de clar faptul că scenariul principal de intervenţie rusească în Ucraina este cel al războiului civil. De aici poate rezulta o variantă de secesiune a părţii estice şi sudice a Ucrainei (inclusiv a regiunilor care fac deschiderea la Marea Neagră), caz în care federalizarea (soluţia Moscovei) devine răul cel mai mic.

Am sperat ca „turiştii sovietici” să se concentreze pe Donetsk, Luhansk şi Harkov, regiunile estice, dar, aşa cum tot eu vă spuneam într-un articol anterior, zona sudică este mai importantă din perspectiva comerţului rusesc cu gaze spre România, Bulgaria, Serbia şi, mai important, pentru blocarea exploatărilor viitoare din Marea Neagră ce ar face concurenţă Gazprom.

Aşa că, în mod inevitabil, a început şi la Odessa, regiunea de la graniţa României, a Moldovei şi a Transnistriei, dar şi regiunea care deţine Insula Şerpilor. Importanţa acesteia este critică şi pentru noi românii căci, dacă Ucraina respectă sentinţa de la Haga privind delimitarea zonei economice (bogate în hidrocarburi), Rusia nu prea are astfel de obiceiuri.

De aceea l-am rugat pe Marius Zgureanu (de la rumaniamilitary.ro) să ne facă un scenariu de intervenţie în Odessa al trupelor ruseşti. În mod inevitabil, asta ar implica trupele staţionate în Transnistria, populaţia rusofonă din Republica Moldova, dar ar fi şi un test de provocare din partea ruşilor pentru România, ţară membră NATO.

Textul este preluat de pe www.rumaniamilitary.ro şi adaptat pentru biziday.ro .

TRANSNISTRIA, UN SCENARIU DE COŞMAR

 de Marius Zgureanu

Conceput ca un ghimpe în coasta României de la înfiinţarea unităţii-administrativ autonome RASSM în 1924 şi până astăzi, Transnistria ar putea să devină, în curând, un punct de relansare a presiunilor Rusiei asupra Chişinăului şi Kievului.

Tinând cont de experienţa istorică, Rusia ar avea interese majore, după digerarea anexării Crimeei, în a creea o ieşire la Marea Neagră pentru Transnistria, probabil via estuarul Nistrului, dar şi în a controla gurile Dunării, ceea ce poate însemna practic anexarea întregului raion Odessa (cu Bugeac cu tot), dar şi a Insulei Şerpilor, spre a fi alipite regiunii Transnistrene.

O forţare rapidă a ieşirii la Marea Neagră ar asigura o rută de acces maritimă pentru întăriri ruseşti sosite din Crimeea, ruşii putând debarca şi aproviziona rapid şi mult mai consistent trupele separatiste decât printr-un pod aerian, destul de riscant prin spaţiul aerian cvasi-ostil al Ucrainei. Aceasta ar fi, probabil, şi una dintre raţiunile pentru care ruşii au avut grijă să anihileze la Sevastopol cât mai multe vase ale flotei ucrainene.

transnistria 1

Perimetrul verde din harta din dreapta este cel ocupat şi controlat exclusiv de trupele „de pacificare ruseşti”

Pentru a-şi consolida poziţia, zone de instabilitate precum Autonomia Găgăuză (şi, eventual, o diversiune în zona Bălţi şi N. Transnistriei) ar putea sprijini mişcările Rusiei, în toamna trecută existând zvonuri despre infiltrarea de cazaci în respectiva autonomie. Dacă Găgăuzia s-ar alipi Bugeacului, împreună cu un coridor creat în această direcţie dinspre Tighina, noul raion autonom sau republica Tiraspol-Odessa s-ar apropia de dimensiunile şi populaţia R. Moldova,  amenintând inclusiv Cahulul şi având, în schimb, ieşire la Marea Neagră şi braţul Chilia al Dunării, cu şanse mult mai mari de a deveni economic viabil, comparativ cu R. Moldova.

Instalarea de forţe ruseşti la o aruncătură de băţ de Portul Constanţa, aeroportul Kogălniceanu şi de gurile Dunării, ar anula aceste poziţii strategice deţinute prin România de NATO.

O altă opţiune a Tiraspolului ar fi consolidarea controlului separatist, atât în Tighina (Bender pe hartă), pe care să o înglobeze în totalitate, dar şi a zonei rurale de la nord de Tiraspol, unde Chişinăul mai controlează momentan anumite zone de dincolo de Nistru.

transnistria 2POSIBILITĂTI DE ACŢIUNE ALE FORŢELOR TRANSNISTRENE RUSEŞTI

Însă tocmai izolarea actuală a Transnistriei, faţă de care Ucraina, binevoitoare până de curând, începe să întreprindă acţiuni de impermeabilizare a frontierei, ar putea zădarnici un astfel de plan al Rusiei, care ar trebui să utilizeze nişte opţiuni mai complicate de aprovizionare a separatiştilor şi care riscă să fie prinşi într-un conflict, pe 2 direcţii simultan.

Întăririle de forţe speciale sosite de curând în Tiraspol ar avea, mai degrabă, ca prim obiectiv să asigure securitatea în limita actuală a administraţiei separatiste, fiind însă oricând pregătite să se infiltreze şi să preia iniţiativa în regiunile adiacente, la cerere, dacă oportunitatea va apărea.

P.S. Aceasta este analiza lui Marius, scrisă cu săptămâni bune în urmă şi apdatată ultimelor evenimente. Cât despre noi, românii, e greu de spus ce poziţie ar trebui să aibă ţara noastră, având în vedere faptul că  umbrela NATO se extinde doar asupra teritoriului naţional. Probabil, graba cu care americanii aduc acum nave de luptă în Marea Neagră are legătură cu acest scenariu. O rupere de teritoriu inclusiv din Republica Moldova este probabilă, dar singura soluţie prin care România poate încerca să protejeze ţara soră este organizarea unor exerciţii comune cu aceasta, la cererea Republicii Moldova, pe teritoriul acesteia. O participare a forţelor americane dislocate în România probabil ar ajuta imens. MOISE

P.P.S. Ezit de două săptămâni să public acest text. E îngrijorător şi nu vreau să vă alarmez degeaba. Acum însă, pare că a început. (tot Moise)

Comentarii prin facebook

76 răspunsuri la Căscaţi ochii la Odessa! E poarta spre Transnistria şi Moldova

  • Pingback: Alegeri cruciale pentru Republica Moldova | Biziday
  • rotar
    Aprilie 14, 2014 la ora 19:13

    Ca sa nu mai ‘inventezi roata’ citeste ‘CINCI SECOLE DE RAZBOI SECRET’ si vei vedea aceeasi propaganda franco-germana cand au mai pus-o de o tara unica in Europa anilor 17?? .Absolut identic cu aceea de azi..

    Răspunde
     
  • rotar
    Aprilie 14, 2014 la ora 18:49

    Sa vina rusii la noi sa-i ia pe bancheri pe PMPalai si toata slehta de lichele .Eu ma dau la o parte !!

    Răspunde
     
  • Cezar
    Aprilie 14, 2014 la ora 15:54

    Mai e putin si incepe balul…..

    Răspunde
     
  • Lymax
    Aprilie 13, 2014 la ora 15:36

    Totul a inceput de la SUA. Ei au intins coarda prea mult. Punem antiracheta aici, trupe din-colo. Si au ajuns foarte aproape la granita cu Rusia. America a urmarit sa isi faca baze militare peste tot. Au atacat Siria, Libia, aproape tot sudul Marii Negre. Ca cica teroristi. Pe Bin-Laden lau gasit, de ce nu pleaca de acolo? Dupa care au aruncat bomba ”Cum ar fi, ca Ukraina sa intre in NATO?” Sa faci granita directa cu Rusia? NATO-Armata Rusa? Nu este acceptabil. Rusii au fost mai destepti cu un neuron si au facut primii miscarea. Si acum America face pe ea.
    Romania politic, ar trebuii sa faca miscari diplomatice acuma sa atraga romanii, ramasi dupa granite. Sa le ofere cetatenii intr-un termen scurt, nu ca tre sa astepti intre 2-10 ani, pana primesti. Rusii dau cetatenii pe baza de buletin acuma. Esti rus? Vrei? Hai! Dar cu cine? cu politicienii de acuma?
    O sa vedem ce mai misca lumea in front, eu oricum sunt de parere ca Europa nu se va implica. Batalia este intre Rusia si SUA…

    Răspunde
     
    1. un turist
      Aprilie 13, 2014 la ora 21:48

      Sa-l dea pe Snowden inapoi si iar va fi liniste.

      Răspunde
       
      1. tree4me
        Aprilie 14, 2014 la ora 05:37

        Rusii n-au ce face cu el, nici nu l-au vrut, dcar este dreptul omului sa stea unde vrea. Eu sa fi fost EL, mai bine invat ruseste decit sa vorbesc engleza la pereti tot restul virtii.

        Răspunde
         
    2. tree4me
      Aprilie 14, 2014 la ora 05:06

      Aveti dreptate. De fapt, ca veni vorba, de ce nu se iau la trinta acolo in Strimtoarea Bering (dupa rusi Kamciatka)?
      Hei, n-o sa va vina sa credeti, tineam minte cite ceva dar acuma este chiar frumos.
      Este vorba de Alaska, numita de rusi (primii comercianti europeni) Rusia Americana. Locuitorii erau trei triburi. Comertul a inceput cu blanurile de nutria (vidra de mare). Astga se petrecea in timpul Tarului Paul I. Intre timp au fost atrasi si suedezi si norvegieni si spanioli. Dar mai ales englezi si francezi care veneau dinspre sud (Columbia Britanica). O companie ruso-americana (condusa de rusi) detinea, totusi controlul. Si totusi a fost nevoie de un Tratat intre Rusia si America pentru impartirea teriroriului. Acesta a stability demarcatia: latitudinea 54 grd 40 min, la nord rusii si la sud americanii. Atentie! Aceasta limita trece un pic la sud de … Edmontonul de astazi al Canadei!!!
      Tarul Alexandru II a oferit Alaska (lui) la vinzare americanilor in 1859, de teama englezilor care nu respectau nimic (tratatul de mai sus fusese ratificat si cu englezii in 1825 la St. Petersburg). Americanii au refuzat fiind in Razboi Civil. In acelasi timp rusii isi aparau CRIMEIA de atacul englezilor (1853-1856). Deci inteleg ca ucrainenii (vikingii fugariti de polonezi si protejati de rusi) erau inca mai pe la nord. In fine, fratele lui Alexandru II, printul Nikolae se destrabala si facuse mari datorii si Tarul s- aimprumutat de la Rotschild cu 15 M lire sterline cu o dobinda anuala de 5% (a fost blind Rotty). Cind se apropia scadenta, nordicii au cistigat si s-a incheiat vinzarea in 1867 la 7.2 M $ (adica cam 5 $/kmp). Eu cred ca un mp in Bucuresti este mai scump. Tocmai la timp, din 1890 a inceput „goana aurului” si canadienii (francezi si britanici au dat iama fara nici o lege. Acuma inteleg rica americanilor pe canadieni – le-au luat o gramada de teritorii din cel platit rusilor. Pe de alta parte, daca englezii colonizau Crimeia, poate ca incet-incet ajungea si Romania colonie britanica (ce mai, indieni aveam, cotropitor ne mai lipsea).
      Ce mai frumoasa e istoria daca nu este manipulate de stersaturi si modificari. Stiim si noi ce a fost si cum istoria se repeat. Rusii vor sa se extinda? Spanac! Unde au fost acolo au ramas si nimeni nu-I muta deacolo.

      Răspunde
       
  • irotar
    Aprilie 13, 2014 la ora 14:51

    Andrei,dar e clar ce s-a intamplat: OTAN e alianta STRICT defensiva ce nu a acaparat iugoslavia,balticile,polonia,romania,….etc,pe cand Rusia e agresoarea care tot da cate o scatoalca OTAN-ului.Acum cei pusi de CIA ,democratic,legitim la kiev ii ataca pe cei 2-3 rusi din estul tarii.Atat.

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Aprilie 13, 2014 la ora 09:05

    De ce ne intereseaza pe noi romanii sa aparam UCRAINA, noi trebuie sa aparam MOldova. Sa reintregim tara. NU NE MAI BAGATI CA PORCUL IN MAL.
    Ucrainienii sa lupte pentru tara lor, apoi sa astepte ajutor de la UE, NATO, ROMANIA si altiii.
    In afara de manipulare in emisiunea si blog-ul lui MOISE nu mai vedem nimic.
    Acum coabitati cu fostii securisti, vreti si voi o pensie buna?
    RUSINE, RUSINE, RUSINE.
    Viitorul il facem noi poporul, oamenii de rand, nu voi ziaristiiiiiiiiiiii

    Răspunde
     
    1. Monarhistul
      Aprilie 13, 2014 la ora 14:27

      @ unu analfabetul si fara bun simt – domnule Analfabet, sunteti complet pe dinafara si folositi un limbaj de lemn, intalnit adesea la pensionari. Care securisti? Ce treaba au securistii cu articolul de fata? E vorba de interesele Rusiei in Balcani, interese care nu sunt manifeste de azi, de ieri. Ucraina este o tara care nu isi da seama, dar este deja sub stapanirea Rusiei. NU ajutam Ucraina, ne ajutam pe noi – suntem singura piedica in calea extinderii Rusiei spre Balcani si Mediterana. O sa ii asteptam din nou pe cei din Occident sa inteleaga asta?

      Răspunde
       
      1. un turist
        Aprilie 13, 2014 la ora 14:38

        Monarhistul: Sinteti atit de sigur ca Putin va fi atit de debil sa atace Romania. Nu mai este vorba de Otomani care vroiau cu sabia sa ajunga in Occident.

        Răspunde
         
        1. Monarhistul
          Aprilie 13, 2014 la ora 17:10

          Nu sunt sigur de asta. Dar sigur nu le trebuie sa atace Romania. De la Odessa si Bugeac controleaza toata zona care ii intereseaza. Rusia e rabdatoare si incet, incet vrea sa-si extinda influenta spre sud si vest. Ukrainieni le-au cazut in plasa dupa parerea mea si vrand-nevrand,au servit tot interesele rusilor.

          Răspunde
           
          1. Stelian
            Aprilie 13, 2014 la ora 18:07

            Pai si daca rusilir nu le trebuie decat Odesa pentru a stabilii influenta lor in zona, nu inteleg cum îi putem opri noi…

             
          2. Stelian
            Aprilie 13, 2014 la ora 18:09

            Sau vor sa se extinde in Balcani si Mediterana, cum spuneati un mesaj mai sus, sau vor numai Odesa si alte parti din Ucraina?

             
          3. Monarhistul
            Aprilie 13, 2014 la ora 22:48

            Eu zic ca Odesa ar fi primul pas pentru un culoar spre Balcani si pentru a isi muta zona de influenta mai la vest. Dupa cum ziceam, nu cred ca Putin se grabeste.

             
          4. tree4me
            Aprilie 14, 2014 la ora 03:21

            Domnul Monarhist, mie imi place ce spune domnul unu analfabetul si fara bun simt : fiecare cu tara lui, asta inseamna si rusii la ei si americanii la ei, ce I-a apucat pe toti cu Romania?
            Ce nu inteleg de unde stiti asa de precis interesele Rusiei? Iar daca tot vorbiti de Balcani, stiiti cumva si ce au cautat americanii in Panama? Invazia „Just Cause” (Cauza Dreapta) in 1989, canalul avea statut de neutralitate, Consiliul de securitate a votat retragerea americanilor (americanii, francezii si englezii au recurs la VETO), au murit cam 500 si 500 panamezi si americani, plus 300 civili.
            Despre ce „piedica” vorbiti? Daca Rusia voia sa se extinda ar fi avut maximum probleme cu Austroungaria sa cu otomanii – a demonstrat-o recent in WWII.

             
      2. Monarhistul
        Aprilie 14, 2014 la ora 18:25

        @tree4me – departe de mine gandul ca americanii sunt usa de biserica. Fiecare om si, prin extrapolare, fiecare tara isi are propriul interes si pe acela trebuie sa il urmeze. Noi suntem totusi o tara mica, nu avem loc la masa Marilor Puteri. Acestea isi duc politica lor, care in general este expansionista – de aceea au si ajuns mari puteri. Sunt de condamnat nu numai conflictul din Panama pe care l-ati amintit, dar si multele conflicte pe care le-au provocat sau in care s-au angrenat americanii (nu are rost sa le amintesc aici pe toate). Pe de alta parte cred ca gresiti – rusii vizau de mult Moldova si Tara Romaneasca si nu numai pentru a-si asigura tranzitul catre stramtori si catre Mediterana – vorbesc de conflictele Ruso-Turce. Noi intr-adevar am fost fortati de imprejurari sa acceptam tranzitul armatei tariste catre Bulgaria – in caz contrar, probabil ca jafurile si violurile ar fi avut o amploare mai mare. Dar cred ca nu le-ar fi convenit sa mai duca un razboi si pe teritoriul nostru, cu armata romaneasca destul de numeroasa pentru acea vreme – undeva in jur de 70.000. Mai bine sa ai 70000 de partea ta decat impotriva ta, pe teritoriul lor. A avut un rol si propaganda ruseasca si Carol I a luat decizia de bun simt. Otomanii erau oricum la scapatat. In razboiul al doilea mondial de care amintiti, rusii erau ca si cuceriti – a fost o problema de sincronizare a Germaniei cu Japonia. Stalin isi tinea multe trupe in est de frica unei invazii japoneze, iar industria Ruseasca nu facea fata. Dupa Pearl Harbor, i-au ajutat Americanii – cu tehnologie pentru tancuri si artilerie si avioane si i-au scapat si de sabia lui Damocle reprezentata de japonezi (drept pentru care au fost aduse multe trupe pe malul Volgai din Siberia si din est). Plus ca nemtii au pierdut un tempo din cauza incompetentei italienilor, acestia nefiind in stare sa cucereasca Grecia (vezi operatiunea Marita) – asta i-a facut pe nemti sa se concentreze si pe Grecia. Deci am putea zice ca rusii au avut noroc.

        Răspunde
         
  • cristi
    Aprilie 13, 2014 la ora 00:00

    Totusi, parca Odessa pare sa fie altceva decat Crimeea si orasele estice: au aparut pe strazi si contra-manifestantii, pro-europenii.

    Răspunde
     
  • teo
    Aprilie 12, 2014 la ora 21:52

    tot ce avem nevoie este o brigada US Nato fully based in ro

    Răspunde
     
  • theo
    Aprilie 12, 2014 la ora 18:27

    salut,
    scenariul acesta era evident inca de la inceputul distractiei.
    ai uitat sa adaugi prietenia orban putin si aici un sah cu atatarea autonomiei tinutul secuiesc si vestul ukrainei si fireste un alt sah cu autonomia sarbilor la bosnia…
    desi e o strategie clasica din secolul trecut europenii nu sunt in logica asta iar „fuck the eu” sunt singurii care sunt „on” thanks god. putin astepta criza de mult….ca sa deschida jocul.
    Basescu a zis bine cand a zis ca Moldova trebuie sa ceara unirea…..ar fi o miscare de remiza sau cel putin limitare masiva a jocului lui Putin.
    Altfel nu e nimic nou. „barbarii” vin mereu din est…..

    Cred ca visul erotic al lui Putin ar fi un faliment general al zonei euro cu consecintele de rigoare in grecia, balcani si romania.
    am uitat sa mentionez si sah in letonia, estonia, lituania.

    Bine ca avem baze americane si sper stea vreo 300 de ani.

    Răspunde
     
  • vasile
    Aprilie 12, 2014 la ora 18:01

    E interesant scenariul dezvoltat,dar ceea ce se intimpla e ca un joc de sah.Sint absolut sigur ca Putin are un plan pregatit si inca cel putin un plan de rezerva.Deocamdata le-a dat sah liderilor Occidentali.Ce urmeaza eu zic ca-i greu de prezis pentru ca Putin,sa nu uitam, e fost sef de agentura KGB,si nu e nici fost marinar,nici plagiator.

    Răspunde
     
  • irotar
    Aprilie 12, 2014 la ora 17:40

    E momentul sa luam de la ukraina si insula serpilor si bucovina…etc.
    Sa ne vedem interesul national..

    Răspunde
     
    1. tree4me
      Aprilie 12, 2014 la ora 17:57

      asta nu-i o noutate.

      Răspunde
       
  • tree4me
    Aprilie 12, 2014 la ora 16:55

    Domnu Guran, sunteti tendentious si nici macar nu tineti cu romanii dupa cum agitate vorbele fara argumente.
    ‘De acum, devine destul de clar … razboi civil” – cu ce sprijiniti o asemenea aiureala?
    „turistii sovietici” – ce aveti de spus de „turistii americani” ai lui Kerry?
    „blocarea exploatarilor viitoare din Marea Neagra” – de viitorul acesta se vorbeste de ani buni si chiar recent faceati apologia gazelor de sist…
    „Rusia nu prea are astfel de obiceiuri” – aceasta acuzatie gratuita miroase a agitatie, nu-I frumos.
    „l-am rugat pe Marius Zgureanu (de la rumaniamilitary.ro) să ne facă un scenariu de intervenţie în Odessa al trupelor ruseşti” – domnul MZ ca sufletist roman („Stimata Alteta Regala,

    Ma numesc Marius Zgureanu si va scriu din nou, multumindu-va mai intai pentru publicarea scrisorii anterioare.”) este una iar ca inginer de system (absolvent al Politehnicii Timisoara, 2000), ce credentiale are in strategia militara? Sau asta este un „hobby lobby”?
    Domnule Marius Zgureanu, „Transnistria ar putea să devină, în curând, un punct de relansare a presiunilor Rusiei asupra Chişinăului şi Kievului” – la fel cum America a intrat in Romania si gata, la fel o poate face si Rusia, fara „ghimpi” si presiuni. De ce va pierdeti in atitea dramatizari? Va pregatiti sa dati la teatru?
    „experienţa istorică … după digerarea anexării Crimeei” – inainte sa fie Ucraina, a fost Rusia, pe urma au venit Vikingii care s-au luptat cu polonezii si rusii le-au permis viitorilor ucraineni sa se stabileasca in zona, ba chiar I-au si protejat la cerere. (tot adevarul despre Rusia kieveana)
    Toata polologhia care urmeaza este apa de ploaie. Marii strategi americani au pierdut trenul si se vaicaresc ca le-a luat-o rusii ininte – au venit cu vaporasele si au luat capul de pod. Gata. Nu mai au nevoie de nimic. Partea nasoala este ca americanii incearca sa-i bage pe romani sa ia castanele din foc si atunci probabil (fara sa am veleitati de istoric) Transilvania va fi primita cu surle si trimbite in Imperiul Austro-Ungar, restul Moldovei se va alipi la Republica Moldova (viitoarea membra in UE si in rest sa ramina cu … Devetelu.
    „Ezit de două săptămâni să public acest text” – n-ai ezitat suficient domnu Guran, sau interesul poarta fesul … pe seama Romaniei?

    Răspunde
     
  • Nicolae
    Aprilie 12, 2014 la ora 15:15

    Mai aveti sa pupati in fund Rusia??? Bine face,chiar daca in folosul ei…ma aflu de 5 ani in Sankt-Petersburg si Moskova,plec acasa de sarbatori si in concediu cu toate mijloacele de transport(masina,autobus,tren si avion)…niciodata nu am avut probleme la vame sau cu politia…cu serviciu pot sa zic ca am posibilitatea sa ma gindesc la un viitor mai bun decit cel ce mi-l poate oferi Moldova sau asa zisa Europa…Sinteti manipulati de televiziune si presa…nu confundati Rusia care a fost in al 2-lea Razboi Mondial…

    Răspunde
     
    1. Cosmin Moise
      Aprilie 13, 2014 la ora 20:01

      In loc sa-i pup pe americani sa pup toate loazele siberiene care au descoperit hartia igienica cand au intrat in armata? Fa-o tu! Asta nu inseamna ca trebuie sa-i am vecini pe toti jegosii de cazaci!

      Răspunde
       
  • franco
    Aprilie 12, 2014 la ora 15:05

    Dle Guran presimt ca dupa dl cristoiu urmati Dvs. In curind veti primi saptaminal o lista a problemelor ce trebuie abordate in emisiune, cum trebuie abordate. Apropo nu ne spuneti cu cit a crecut in ultimii doi ani datoria Romaniei fara a se imprumuta la FMI, BM etc. ?

    Răspunde
     
  • George
    Aprilie 12, 2014 la ora 11:20

    Dacă Doamne Ferește și noi românii vom fi băgați în război..prima bombă care va cădea, zona va fii Aeroportul Otopeni…

    Răspunde
     
    1. tree4me
      Aprilie 13, 2014 la ora 06:49

      Adica, americanii il au pe Kogalniceanu si nu-i lasa pe rusi sa aibe si ei unul. Buna strategie.

      Răspunde
       
  • Dan
    Aprilie 12, 2014 la ora 11:07

    Nimeni nu prevede moartea Turismului la marea neagra?Dar in delta unde canalele navigabile sunt frontiera comuna cu a Ucrainei ? Credeti ca rusii ne vor lasa sa mai circulam pe acolo?
    Ce se intampla daca blocheaza un brat al dunarii? Cuii ii mai trebuie o romanie instabila , la granita cu rusia ?

    Răspunde
     
    1. Daniel Anghel
      Aprilie 13, 2014 la ora 06:32

      Indiferenta lui Iliescu fata de Basarabia si Reunificare, a fost mult apreciata de Moscova. Doua state romanesti sunt mai slabe decat unul singur si mai usor de controlat.
      Romanii ce l-au votat atunci pe Iliescu, au realizat jocul Imperiului Rus.
      Nu e tarziu sa fortam si sa acceleram Reintregirea.
      Sa tacem? Sa nu-l suparam pe Putin?
      Uite ce face Rusia cand toata lumea tace

      Răspunde
       
    2. un turist
      Aprilie 13, 2014 la ora 14:45

      Dan: Turismul de la Marea Neagra partea Romana nu este distrusa de Rusi ci de ROMANIA cu vagabonzii ei care nu stiu ce trebuie sa se faca in afara de buzunarele pline. Sa nu uitam ca sint si ff multi Rusi care fac concediul in Romania la mare si la munte si nu lasa finante putine in comparatie cu Americanii.

      Răspunde
       
  • Irinuc
    Aprilie 12, 2014 la ora 08:51

    Doamne feresze ca Romania sa intre in conflict armat cu Rusia ! Trebuie sa fi inconstient politic si tactic sa dorestiasa ceva.Am fii un teritoriu de conflict unde ar cadea bombele. SA NE FEREASCA DOMNUL DE ASA CEVA SI DE POLITICIENI INCONSTIENTI CARE AR DORI ASA CEVA. am citit o gramada da comentari tampite postat de oameni cu 4 clase.

    Răspunde
     
    1. mmdd
      Aprilie 12, 2014 la ora 13:18

      Azi nu faci nimic, maine la fel si vad rusi ca esti doar cu domne fereste te mananca de viu trebuie sa aparam Moldova daca va fi cazul.

      Răspunde
       
  • anca
    Aprilie 12, 2014 la ora 02:46

    Chiar mai crede cineva ca in mileniul III
    se duce un razboi sau se poate apara cineva cu pistol,pusca mitraliera,in fata unei armate ca URSS?

    Răspunde
     
  • andrei
    Aprilie 12, 2014 la ora 02:39

    Bine bine, dar nu vad ce a inceput. Ambele articole nu ne spun ce s-a intamplat, ci ceea ce s-ar putea intampla daca… (dar nici macar acest „daca” nu este bine descris).
    Eu cred ca intr-o astfel de situatie, avem mai putin nevoie de articole care sa ne spuna ce s-ar putea intampla, cat de articole care sa ne arate clar ce se intampla de fapt.
    Pana la urma, CE a inceput la Odessa?
    Si de ce ma rog, ceea ce ar fi inceput la Odessa ar trebui sa fie mai relevant pentru a ghici intentiile lui Putin decat ce se intampla de ceva vreme in toata Ucraina?
    „P.P.S. Ezit de două săptămâni să public acest text. E îngrijorător şi nu vreau să vă alarmez degeaba. Acum însă, pare că a început. (tot Moise) ” – inca o data, nu mi-e clar ce a inceput la Odessa sau in Transnistria, dupa ce am citit acest articol, dar ceea ce mi-e clar e ca am citit inca un articol alarmist care mai ridica un pic tensiunea.
    Si e frumos sa vezi un titlu care promite ca iti spune ce a facut Putin dar nu face altceva decat sa spuna ce ar putea Putin sa faca.
    Cred ca un pic de ezitare nu strica, inca vreo doua-trei saptamani. Sau chiar luni.

    Răspunde
     
    1. Marius Zgureanu
      Aprilie 12, 2014 la ora 08:20

      In Odessa a inceput campania electorala pentru alegerile din mai iar incaierarea din video a avut loc atunci cand Oleg Tsarev, candidat al partidului regiunilor, nu a fost lasat de cei pro-UE sa iasa din hotel, probabil la o manifestatie de sustinere.
      Ce se vede acolo e ca ambele parti, rusofoni si pro-UE sunt gata sa se incaiere la orice ocazie in aceasta campanie, iar Transnistria exact asa ceva asteapta…

      Răspunde
       
      1. Marius Zgureanu
        Aprilie 12, 2014 la ora 08:22

        si iata care e starea de spirit in Odesaa, din partea populatiei pro-ruse:

        „More than 7.000 people marched through central Odessa on Thursday calling the government members in Kiev „fascists”. They demanded to hold a referendum and scede from Ukraine. Masked actors reenacted the liberation from the German Wermacht during WWII and flew a Soviet flag on central Opera house of Odessa. Barricades were also built in front of public buildings.”

        Răspunde
         
    2. tree4me
      Aprilie 12, 2014 la ora 17:04

      Domnul Andrei, a inceput campania electorala si Romania trebuie sa cumpere de urgent citeva avionase cu care americanii nu prea au ce face dar la care romanii vor plati cit de curind o alta taxa de …

      Răspunde
       
  • semanticus
    Aprilie 12, 2014 la ora 00:43

    Daca Ucraina va pierde Odesa, unde este si comandamentul regiunii militare,la fel de usor ca si Simferopulul, atunci avem o problema cu viabilitate intregului stat ucrainian si ar trebui sa ne ingrijoreze la fel de mult.
    Scenariul cu ocuparea Odesei cu trupele din Transnistria nu este realist.
    Primo, nu sunt destule forte rusesti de elita ca sa desfasoare o operatie de amploare, rapida si eficienta.
    Secundo, Rusia nu poate sa faca o concentrare de forte in Transnistria, ar putea sa o faca in Crimeea si atunci am avea un desant de pe mare spre Odesa. Si asa Moscova se chinuie sa mentina concentrarea din Est ca sa para serioasa, acum probabil rotesc trupe dar la un nivel mai scazut.
    Terto, conventional, in ultimul razboi mondial, dinspre Vest, Odesa a fost cucerita terestru dupa ce a fost cucerit Cahulul plus o ofensiva dinspre Dubasari, iar o ofensiva sovietica a venit din Est plus o ofensiva dinspre Dubasari. În ambele cazuri au fost 2 directii terestre si o blocada maritima. Cum nu discutam de un conflict conventional, ramane posibilitatea unor actiuni para-militare mascate ca razboi civil. Din ce observ ucrainienii nu formeaza trupe locale inarmate din populatie civila, deci va fi greu sa se declanseze un razboi civil de amploare.
    Patru,:)Crimeea este un caz special, Ucraina de Est si zona litorala sunt diferite ca situatie de securitate si obiective militare. Este imposibil ca ambele regiuni, est si sud sa fie ”cucerite” in acelasi timp.
    5. Odesa a fost intotdeauna izolata si s-a continuat ofensiva, nu este in sine o miza.
    6. Exploatarea si exportul gazului rusesc din Marea Neagra va fi multa vreme blocat pentru UE, asa ca pe termen scurt si mediu nu este prioritar pentru Gazprom. Fereastra de oportunitate energetica europeana pentru Rusia se va inchide, incet dar sigur. Turcia Romania vor ingheta relatiile, Bulgaria, favorabila gazului rusesc, nu este Germania si va risca izolarea economica daca accepta o conducta ruseasca, Grecia este prea departe.
    ps: la invazia din Cehoslovacia au fost folositi 400.000 soldati din 5 tari si 6200 de tancuri. Cehoslovacia avea o suprafata de 127,900 km² iar Ucraina de est si cea de sud au impreuna 230079 km2. Chiar daca sa zicem ca nu sunt 40000 de militari rusi la granita cu Ucraina, hai sa zicem ca sunt 140.000 deci mai au nevoie de cel putin ”armată locală ruseasca” eficienta seletata/recrutată din oblasturile ucrainiene de vreo 500.000 pentru a mentine controlul. Dar asa ceva Rusia nu isi poate permite.

    Răspunde
     
    1. Marius Zgureanu
      Aprilie 12, 2014 la ora 08:27

      Odessa poate asigura calea maritima de aprovizionare a Transnistriei, dinspre Crimeea, mai ales ca flota ucraineana a fsot in mare parte capturata de rusi.

      Transnistria poate doar „ajuta” evolutia evenimentelor din Odessa, ca si in Comrat si alte zone, blocand puncte cheie de acces s.a.m.d. Nu cred ca poate fi vorba de o ocupare a Odessei de catre Transnistria, ca ar iesi defavorabil in mass-media 🙂

      Răspunde
       
    2. Marius Zgureanu
      Aprilie 12, 2014 la ora 08:33

      Nu ai nevoie de efectivele precizate acolo, cand te sprijina populatie si mare parte din fortele ucrainene au in componenta si etnici rusi sau noastalgici sovietici.

      Pentru a controla Odessa, Bugeacul si Transnistria, intr-un nou Kaliningrad, cateva zeci de mii de soldati sunt suficienti, care deja sunt mobilizabili in Transnistria iar suplimentar se pot recruta din Odessa…

      Răspunde
       
    3. gabi
      Aprilie 12, 2014 la ora 10:19

      Sunt de acord cu toate argumentele dvoastra. Se vede ca aveti o gandire militara clasica. Cum bine spuneti chiar d-voastra: „in cazul unui razboi conventional”… Luati in seama doar Crimeea. A fost ceva conventional acolo? a fost nevoie de sute de mii de oameni?
      NU. Se trimit forte „patriotice” care cuceresc toate punctele strategice. Daca Ucraina va raspunde armat impotriva lor, Rusia va actiona ca in cazul Georgiei – va interveni pentru protejarea etnicilor rusi. Rusia e suficient sa inchida conducata de gaz pentru o singura saptamana si toate „puterile vestice” vor constientiza ca Ucraina e doar o anexa a Rusiei. Cata vreme Rusia are cutitul si furculita in domeniul resurselor energetice europene, doar SUA ar putea interveni cu adevarat…
      Cu Rusia trebuie luptat economic. Daca toate fortele s-ar uni pentru prabusirea rublei atunci si Putin, vrind – nevrind va trebui sa plece sau sa puna cel putin botul pe labe. Din pacate, dupa cum am zis, „puterile europene” nu vor sa atate ursul rus.

      Răspunde
       
      1. tree4me
        Aprilie 12, 2014 la ora 17:11

        Tot ce este actual din „conventional” este „blocada maritime” si a fost deja realizat. In rest aveti dreptate cu … razboi economic, dar americanii nu au gaze pentru europeni, nici daca l-ar adduce cu … balonul.

        Răspunde
         
  • Daniel
    Aprilie 12, 2014 la ora 00:31

    Intr-un scenariu fericit toate evenimentele astea ar putea grabi unirea Basarabiei cu Romania.Nu in forma actuala a Basarabie,dar probabil cea mai mare parte a ei.
    Zona maritima a Romaniei castigata la Tribunalul International nu ar trebui sa fie pusa in nici un fel in pericol,chiar daca Ucraina s-ar rupe,pentru ca partea castigata de Romania este teritoriu NATO si UE.Eventual Rusia pune mana pe ce castigase Ucraina,dar asta nu ar avea treaba cu partea Romana,ma gandesc eu.
    Cu privire la sosirea avioanelor de lupta americane in Romania despre care vorbeai in emisiune,eu cred ca in primul si in primul rand achizitia de F-16 de catre Romania s-ar putea sa fie in directa legatura cu scutul antiracheta.Si deci in cazul acesta iese din calcul comparatia cu offset-ul oferit de ceilalti producatori europeni.
    Cat priveste daca in Romania ar fi fost trimise avioane Saab Gripen sau Eurofighter de catre armatele tarilor care le produc in cazul in care Romania ar fi achizitionat unul din aceste modele,cred ca englezii ar fi trimis Eurofighturi.De Spania nu cred ca se punea cazul.Poate nici Germania si Italia care au o relatie mai amicala cu Rusia.
    Saab-urile Gripen probabil ar fi fost trimise de statele mai mici din centrul Europei care le-au achizitionat pentru ca Suedia nu este membra NATO.Insa chiar si asa prezenta americanilor ramanea la fel de vitala.

    Răspunde
     
    1. tree4me
      Aprilie 12, 2014 la ora 17:19

      Toti romanii doresc reintregirea tarii, dar scenariul dvs … bucatica cu bucatica, cred ca este doar un scenario fragil. Daca e sa se primeasca, sa vorbim de totul asa cum a fost luat. In rest, ce vorbiti dvs, uitati un singur mic amanunt: atacul si contra-atacul se executa in linie dreapta, iar asta are numai doua capete.

      Răspunde
       
  • Savin
    Aprilie 12, 2014 la ora 00:31

    Mi se pare aiuritor cand citesc ca R. Moldova e rusa. E teritoriu romanesc rusificat caci a stat sub URSS 50 de ani. Rusii atunci, dar si inainte, n-au stat degeaba si au rusificat teritoriile alipite. E cel mai simplu procedeu ca sa pretinzi, dupa decenii (cand se vb numai rusa si se creeaza, dupa generatii, simpatii rusofile), ca de fapt teritoriul ala e al tau.

    Pe principiul asta (ca deh in R Moldova, sau alte regiuni, se vorbeste ruseste si sunt etnici rusi) ar tb si Ungaria sa ceara parti din Ardeal, sau pe tot, ca uite surpriza sunt unguri pe acolo (veniti cu ani in urma pe vremea imperiului Austro-Ungar). Dar as nu v-ar mai conveni, desi am putea aplica acelasi principiu ce il aplica si rusii acum.

    Mai plastic, daca i-o trag nevesti-ti, cand se naste copilul, iti revendic si casa, ca nah copilul ala e al meu nu al tau.

    Romanii prin comentarii de cand cu Ucraina sunt orbi, surzi (muti nu-s) si mai si debiteaza aiureli ca deh parerea care se da nu-i arde la buzunar.

    Răspunde
     
    1. Marius Zgureanu
      Aprilie 12, 2014 la ora 08:29

      Unde ai citit ca R.Moldova sau Transnistria sunt rusesti ?!

      Răspunde
       
  • gog
    Aprilie 12, 2014 la ora 00:27

    Credca pe termen lung cea mai buna metoda de aparare a tarii este, pe langa armata, ca fiecare cetatean care are proprietate sa aiba dreptul de a avea arme de foc. Cand ai 1-2 milioane de oameni inarmati nu credca o sa mai vina sovieticii cu tancurile peste noi, chiar daca armata este, din diferite motive, incapabila sa actioneze.
    Imaginati-va daca populatia din Treznea si Ip era inarmata in 1940, cel putin avea sansa sa se apere de masacrul ce a avut loc.

    Răspunde
     
    1. M.C
      Aprilie 12, 2014 la ora 00:43

      ce faci dai arme la un milion de unguri si inca un milion cubanezi?

      cand in Romania o sa fie doar romani, si o sa avem administratie, atunci se poate discuta

      Răspunde
       
  • I D
    Aprilie 12, 2014 la ora 00:01

    Unde sunt cei care sustin mereu ca armata ar trebui desfiintata, ca nu avem nevoie, ca nu trebuie alocati bani, ca trebuie micsorata?Asa am fost mereu noi ca neam, niste pisoi si daca fereasca D-zeu incepe un conflict sa iasa cei de care am zis mai sus sa vorbeasca cu rusii.

    Răspunde
     
    1. tree4me
      Aprilie 12, 2014 la ora 17:30

      Cind americanii au bombardat Romania, ne-au aparat nemtii sau rusii? Ce dotatie armata trebuie sa aiba Romania sa nu mai aiba nimeni curajul sa se ia de ea? Coboriti pe Pamint. Numai prin diplomatie putem face ceva, dar cu politicenii de astazi nici o sansa. Ultimul care s-a descurcat onorabil a fost Ceausescu.

      Răspunde
       
  • Zait
    Aprilie 11, 2014 la ora 23:09

    Dar cum ar fi sa ajungem totusi la Moscova si sa ne luam inapoi tezaurul ?

    Răspunde
     
    1. tree4me
      Aprilie 12, 2014 la ora 17:41

      Este correct sa-ti iei inapoi ce este al tau, dar ce te faci cind intre timp si tu ai luat ce nu-I al tau? Tezaurul (dat in pastrare si de buna voie) si teritoriile (luate cu japca) sunt considerate prazi de razboi. Uitati ca romanii, alaturi de nemti vroiau sa ajunga pina la Moscova, si asta a dus la pierderi serioase pentru rusi in conditii in care ei erau singuri si toata lumea era doar spectatoare – „ia sa vedem ce-au sa mai faca?” Si au facut! Credeti ca n-au s-o mai faca daca va fi nevoie? Nu stiu cita importanta are pentru rusi tezaurul si teritoriile, cred ca ar renunta la ele fara durere, dar cu o conditie: sa le restituie unei Romanii cu statutul pe care l-a avut cind le-a pierdut – cel putin sa nu-I fim adversari.

      Răspunde
       
      1. Kristina
        Aprilie 14, 2014 la ora 12:24

        PUTIN e ortodox,Rusia este o tara ortodoxa.
        In ultimii ani in Romania s_au construit zeci de mii de BISERICI ORTODOXE.
        Poporul roman in esenta lui e crestin ortodox.
        Nu imi pot imagina o RUSIE ORTODOXA ATACAND O ROMANIE MAI ORTODOXA CA ORICAND,
        cu toata stradania AMERICANILOR.
        dincolo de speculatiile facute pana acum

        Răspunde
         
        1. Silviu
          Aprilie 14, 2014 la ora 14:33

          Domana Kristina, prin catarea armei argumentul dumneavoastra devine… superficial. Nu la fratii mei intru ortodoxie m-as gandi eu daca as sta intr-o transee. De altfel, crestinii s-au omorit intre ei de secole. As prefera sa nu fie aduse astfel de argumente, in primul rand deoarece orice om de stat (Putin inclusiv) este conducator intai si abia apoi religios. Suna urat. Este o realitate.

          Răspunde
           
          1. Kristina
            Aprilie 14, 2014 la ora 14:54

            Suna cum suna @Silviu.
            Pot spune insa ,cu mana pe inima ca terorismul este „la moda”in lumea noua.SI ESTE CEL MAI CUMPLIT!!!!!!
            si intamplator nu a fost initiat de CRESTINI sau DE ORTODOCSI.
            Da ,in numele crestinismului s_au dus multe razboaie
            Si Da Transnistria este 91% ortodoxa(este un contraargument)

             
  • gabi
    Aprilie 11, 2014 la ora 22:14

    Sa consideram ca nimic rau nu se va intampla este o idiotenie… sa ne amintim doar cum a inceput WW II. Toate „fortele vestice” au sperat ca Hitler se va multumi cu ceva teritorii „eliberate”. Cand si Franta a fost „eliberata” au inteles ca nu e de gluma, dar era prea tarziu…
    Simplist vorbind: Putin a „eliberat” bucati din teritoriul Georgiei, Crimeea si vor mai urma…
    cata vreme „puterile” lumii doar latra (mai mult printre dinti) si nu arata ca ar avea macar intentia sa si muste, avem sanse, cu tot NATO care ne protejeaza, sa vorbim ruseste mai repede decat credem.
    Doamne fereste… Eu zic ca e necesar sa ne pregatim pentru „imposibil”

    Răspunde
     
    1. tree4me
      Aprilie 12, 2014 la ora 17:48

      „Eu zic ca e necesar sa ne pregatim pentru “imposibil” – imi place cum suna: frumos si patriotic. Dar de fapt DACA cistigam „imposibilul” cu ce ne alegem? Iar daca nu ne alegem, pentru ce sa ne pregatim? Fiti concret si constructive. Ca de confuzii sunt destui care au grija, imposibilul lor este in cont deja.

      Răspunde
       
  • rasist?
    Aprilie 11, 2014 la ora 21:44

    Ar trebui ca NATO si UE sa inceapa sa miste ceva in front.Lipsa de reactie ii incurajeaza pe rusi, fapt de inrautateste lucrurile.Damn`, chiar si Romanica ar trebui sa faca ceva

    Răspunde
     
  • Cosmin Moise
    Aprilie 11, 2014 la ora 21:30

    Daca cedam pericolului sovietic riscam viitorul copiilor nostri! Daca luptam riscam viata copiilor nostri!

    Răspunde
     
    1. George R
      Aprilie 11, 2014 la ora 22:58

      Este adevarat dar atata vreme cat stam degeaba si nu facem nimic Hitler 2 prinde putere nu inteleg cum America o tara atat de mare sare in ajutorul nato si Germania FrantaItalia si Anglia stau degeaba si privesc la ceva ce este inevitabil WW 3 (razboiul energiei) ?

      Răspunde
       
  • irotar
    Aprilie 11, 2014 la ora 20:04

    OTAN e o organizatie militara strict defensiva care nu acapareaza alte tari : baltice,Polonia,Romania,Bulgaria…etc,etc.

    Răspunde
     
    1. Tudor
      Aprilie 11, 2014 la ora 20:49

      Esti platit in ruble?

      Răspunde
       
      1. tree4me
        Aprilie 12, 2014 la ora 17:51

        Si tu in dollari?

        Răspunde
         
  • M.C
    Aprilie 11, 2014 la ora 20:00

    1. Cu rusii se rezolva numa’ cu paru’, misca in balta noastra, Tomahawk.

    2. Nu se mai recunoaste castigu’ nostru de la Haga, hackeri pe arsenalul nuclear al alcolistilor bolsevici.

    Trebuie ca TOTI sa intelega odata pentru totdeauna ca rusii nu sunt genu’ sa ai afaceri pragmatice, afaceri serioase, nu sunt predictibili etc, sunt un stat taliban/agresor avand ca sport national uciderea in masa de romani. (PUNCT)

    Răspunde
     
    1. alt PUNCT ( dar pe i !!)
      Aprilie 12, 2014 la ora 16:40

      incearca cu RUDOTEL !!
      Sunt cazuri ( nu atat de grave .. ) in care ajuta !
      Bafta ..

      Răspunde
       
      1. M.C
        Aprilie 12, 2014 la ora 17:04

        incearca cu cianura, sigur ajuta

        Răspunde
         
        1. tree4me
          Aprilie 12, 2014 la ora 17:55

          ind ati spus asta „ce faci dai arme la un milion de unguri si inca un milion cubanezi?cand in Romania o sa fie doar romani, si o sa avem administratie, atunci se poate discuta”, am fost cu dvs, acuma nu va inteleg.

          Răspunde
           
          1. M.C
            Aprilie 12, 2014 la ora 18:26

            eu am dat raspuns unui kgb-ist trist (alt PUNCT ( dar pe i !!), la postarea la care mi-a raspuns 🙂

             
        2. punctul pe i
          Aprilie 12, 2014 la ora 19:40

          Gata domnule !! Ti-am inteles supararea !!
          De cand cu .. ” pauza ” de la Rosia Montana .. ati ramas cu STOCURI .. nevalorificate .. si „sefii ” matale .. nu mai fac ghesheft !!

          Nu descuraja .. poate ca LA FINAL.. nu o sa va ajunga .. nici pentru UZ PROPRIU !!

          Seara buna !

          Răspunde
           
          1. tree4me
            Aprilie 13, 2014 la ora 06:45

            E clar, s-a mai dus un „i” la culcare. Vise placate.

             
  • eu nu stiu nimuc
    Aprilie 11, 2014 la ora 19:47

    Mda si tocmai cand sunt zvonuri ca se inchide in estul Moldovei centrul zonal de distributie carburanti …ce vremuri au fost in timpul „embargoului ” iugoslav acum cu „pacea” din zona estica ..se vor pierde ceva „afaceri” din miscare aceasta [ne]inspirata .Dar ,asta sun eu mic ..si nu stiu nimic:)

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase