18 afișări

Motorina şi CAS-ul, între premierul hăis şi preşedintele cea

de Moise Guran

Aș vrea să exprim regretul meu și să cer scuze unei specii de mamifere nobile şi blânde, pentru faptul că poporul nostru a pus-o în diferite ipostaze neplăcute de-a lungul istoriei noastre comune. Despre boi numai de bine, căci ei săracii n-au probleme nici cu CAS-ul, nici cu acciza la motorină… O să râdeţi, dar scumpirea benzinei este o măsură de tip Hăis, iar scăderea CAS-ului este una de tip Cea. 

biziday blog

Premierul Victor Ponta s-a dus în Parlament, răspunzând unei invitații a liberalilor de a răspunde concret şi exact la întrebarea de când va scădea cu 5% contribuția pentru asigurările sociale. N-a răspuns. Dar mi-a plăcut ideea.

Întrebarea este de bun simț… Mâine-poimâine suntem în aprilie, iar până la 1 iulie mai sunt trei luni. Ponta n-a dat alt termen decât 1 iulie, dar a precizat faptul că marea problemă e de la anul, când scăderea CAS ar presupune o gaură de 5,2 miliarde de lei, sau de 1,1 miliarde de euro, completez eu. Cam pe acolo sunt încasările suplimentare ale statului din creșterea accizelor, făcută deja într-o primă treaptă la 1 ianuarie, urmând ca treapta a doua – și cea mai consistentă – să se producă la 1 aprilie.

Inspirați de Traian Băsescu, adversarii lui Ponta și-au făcut o țintă politică din oprirea acestei creșteri de acciză. Taxă fixă, acciza nu depinde de prețul petrolului, dar în toamnă, când a propus-o, Ponta a mărturisit că se bazează pe o scădere a cotațiilor astfel încât, în final, cetățenii să nu simtă că s-au scumpit benzina și motorina.

Și, într-adevăr, față de toamna trecută, țițeiul s-a mai ieftinit, dar nesemnificativ. A scăzut cu cinci procente, dar ar fi fost nevoie de o scădere cam de 20% pentru ca Ponta să mărească acciza, iar noi să plătim la pompă tot atât. Acest tip de realitate se numește în înțelepciunea populară – a pune carul înaintea boilor.

titei grafic blog

Bun, acum să tragem linie și să tragem câteva învățăminte din această poveste… Creșterea accizelor este, într-adevăr, o idee proastă atunci când consumul scade. Ideea guvernului Ponta pare scoasă din manualul de boală lungă al guvernului Văcăroiu de acum 20 de ani. Linia comună este modelul de inspirație „Florin Georgescu”.

Să faci, însă, din asta o obsesie electorală este, de asemenea, o idee proastă, una gândită în laboratoarele de la Cotroceni. Și asta pentru că Ponta s-ar fi putut apăra legând scăderea CAS de scumpirea benzinei. Atunci n-ar mai fi putut comenta nimeni. Nici acum, când chemat fiind de liberali în Parlament să spună clar cu CAS-ul, Ponta nu s-a legat de scumpirea motorinei.

De ce? Pentru că nu poate. Pentru că scăderea altor cheltuieli bugetare este într-adevăr foarte necesară și pentru că, în acest an electoral, Ponta vrea neapărat să pozeze în premierul care dă, care are de unde, care mărește pensiile și atunci când, de fapt, le calculase greșit anul trecut.

Problema cu carul pus prea des înaintea boilor e că nu merge decât la vale… La deal, oricât de mari sunt boii de după car, e chiar mai greu decât cu boii mici.