Dacia, o miză mult prea mare pentru o campanie electorală mică

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

N-am fi crezut în 1999, când Radu Vasile a vândut Dacia noastră națională către Renault că va veni ziua în care vom vorbi despre emigrarea Daciei din România. Și totuși ziua respectivă a venit și, într-un fel anume a și trecut. Acum stârnesc mare vâlvă vorbele lui Traian Băsescu ce a declarat că asamblarea Dacia nu se va mai face în România dacă autoritățile nu fac autostrada de la Pitești la Sibiu.

basescu dacia

Înainte de a comenta aceste spaime atent diseminate românilor de către președintele țării lor, trebuie să vă mărturisesc că am vizitat uzinele Dacia, ele sunt mai multe (de aia le spunem uzine la plural) și că la Mioveni se află și probabil va fi imposibil de relocat centrul mondial al producției Dacia. Este foarte adevărat că în Maroc francezii au făcut un al doilea centru important de asamblare, este adevărat și faptul că acesta a intrat în faza a doua de extindere și că de anul acesta poate scoate 350 de mii de mașini (la fel ca și Piteștiul) dar de aici în colo apar unele mici amănunte. Cum ar fi acela că toate uzinele de asamblare Dacia din întreaga lume folosesc piese provenite din România. Cu excepția motorului diesel de 1,5 litri care se face în Spania și este importat inclusiv în România, tot ce înseamnă motoare pe benzină sunt făcute la Mioveni, caroserii, subansamble, cam totul. Pot intra și în detalii despre realizările tehnice ale inginerilor de la Dacia, lucruri pe care mai tinerii și mai cosmopoliții noștrii cetățeni nici nu le-ar putea crede. Lor le miroase urât tot ce nu este BMW, dar mă aștept totuși ca președintele Traian Băsescu să aibă mai multe informații. Ar putea fi relocate toate uzinele Dacia din România? Teoretic da, dar costurile ar fi uriașe. Și totuși oprirea asamblării Dacia la mioveni ar însemna puțin pentru uzine dar mult pentru economia românească. Și asta pentru că produsul finit, autoturismul, încorporează mult mai multă valoare adăugată decât piesele. Marocul poate face 350 de mii de Dacii pe an dar anul trecut producția mondială a sărit de 400 de mii de mașini, dintre care 340 de mii au plecat de la Pitești. Marca este în plină expansiune, atacă segmente noi, și dacă tot l-am evocat pe Radu Vasile probabil nici el, nici noi nu ne-am fi imaginat atunci în 1999, când berlina nouă costa 2000 de dolari că va veni ziua în care cele mai vândute modele se vor vinde cu prețuri cuprinse între 18 și 24 de mii de dolari. La vremea respectivă cam atât era un mercedes. Ei bine, într-o astfel de situație nimeni nu-și va pune problema închiderii nici măcar a asamblării de la Dacia, indiferent cât de proaste vor fi deciziile guvernanților referitoare la infrastructură sau la autostrăzi. Este însă foarte probabil ca în cazul în care piața auto se va prăbuși, în situația în care vânzările Dacia vor scădea sub 350 de mii de mașini pe an, chiar nu ar avea sens să ții în funcțiune două uzine care au fiecare această capacitate de asamblare. Dar acest moment a venit și a trecut, din fericire atunci nu existau capacitățile de asamblare de la Tanger. Este vorba de primăvara anului 2009, moment de criză pe care (vă mai amintiți domnule președinte?) autoritățile române nu l-au anticipat, iar uzinele de la Mioveni s-au închis. Data viitoare, dacă se va mai întâmpla așa, s-ar putea să rămână închise și acestea sunt riscurile reale.

Întrebarea acum este de ce nu i-am convins pe francezi să facă extinderea nu în Maroc ci în România. Iar răspunsul trebuie căutat în greșelile de acum cinci ani, pentru a nu le repeta în următorii cinci.

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

62 răspunsuri la Dacia, o miză mult prea mare pentru o campanie electorală mică

  • Catelu
    Februarie 15, 2014 la ora 22:12

    Moise,cam multe inexactitati intr-un singur articol. Comparatia dolarilor de acum 15 ani cu cei de azi… de ce nu dolarii cu care se vindea Ford-ul model T?
    Cat despre mutarea „uzinelor” Dacia, presedintele s-a referit foarte clar la partea de asamblare. Asta la Dacia inglobeaza multa mana de lucru, de doua ori mai scumpa decat in Maroc.
    Dupa cum am vazut cu Lodgy, Renault considera ca nu are sens sa construiasca in Romania modele pentru care nu are cerere aici. Daca ne uitam si la procentul de Duster si Logan vandute aici, vedem ca mutarea asamblarii va fi o decizie inevitabila.

    Răspunde
     
  • gabi
    Februarie 13, 2014 la ora 07:53

    sa nu uitam un amanunt important. din cate stiu eu importurile de autoturisme din maroc sau rusia in UE sunt taxate cu 10%. francezul nu cred ca a creeat fabrica din maroc sau cea care se anunta in rusia pentru a vinde in europa, si daca vor vinde, vor vinde un procent mic din productie. poate ca cele 3 modele fabricate acum in maroc au cerere mica in europa. acum nu trebuie sa ne „aolim” ca daca pleaca renault din romania vine sfarsitul lumii, fiindca vor ajunge sa faca ce vor cu noi, stiind asta. le convine in romania si vor sta aici cat timp vor avea profituri mari, cand nu vor mai avea profit mare, chiar si cu autostrada de la mioveni spre luna, tot vor pleca.

    Răspunde
     
  • POLIGRAFUL
    Februarie 12, 2014 la ora 16:57

    nationalizarea averilor ilicite marii corupti – talhari spurcati la zid ! DREPTATE SOCIALA ! NU EXPLOATARII ! CORECTITUDINE DREPTATE ADEVAR ! O VIATA MAI BUNA PENTRU CEI CARE O MERITA CU ADEVARAT ! CETATENI DE BUNA CREDINTA NU TOLERATI PROSTITUTIA SI TALHARIA CIOCOILOR !

    Răspunde
     
  • Mihai
    Februarie 12, 2014 la ora 15:59

    Sunt si motive strategice – cred ca faceau oricum fabrica in Maroc – tocmai pt. a putea pune presiune pe RO, sa aiba alternative, e si chestie de locatie, cat si de bani.

    Răspunde
     
    1. care va
      Februarie 12, 2014 la ora 23:25

      Eu in locul frantuzilor, daca tot nu vreau sa dau bani la sosea, deci am alte planuri, tot n-as da vrabia din mina. As merge cu ambele vreo 2 ani. GMC s-a ciciit mai mult pina sa dea cu flit canadienilor si pe urma le-a parut rau ca au dat afara si jumatate din ai lor. Trebuie de urmarit (eventual pe bursa) ce aranjamente co-laterale au Renault cu otelaria si agricultura franceza, ca altfel, chestia cu Marocul este cam aeriana – munca calificata nu obtii peste noapte si nici in 2 ani. Altfel luau marocanii afacerea pe cont propriu, cum au facut chinezii cu nemtii. Chiar, daca romanii si-ar cumpara inapoi Dacia????

      Răspunde
       
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Februarie 12, 2014 la ora 15:29

    Romanii in loc sa se emancipeze se tiganizeaza. Traiesc de pe azi pe maine, sa mancam azi ca maine vedem noi ce facem, sa traim pe datorie, lasa ca ala are de unde.

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Februarie 12, 2014 la ora 15:17

    daca sunt sarac si nu-mi ajung banii, arunc florile din ghiveci si pun marar, patrunjel. Schimb becurile vechi cu din astea noi cu led, fac un pic de economie.
    Dar romanul este fudul si se duce la mare la hotel de 5 stele cu piscina, cu internet, tv, eu ma duc la 25 lei de persoana, dus si somn, baie fac in mare ca de asta ma duc la mare nu sa ma sparg in figuri.
    Mananc 3 mese pe zi la anumite ore , nu fac economie la mancare ca altii apoi se vaita ca sunt bolnavi.
    La telefon, nu stai pe abonament treci pe prepay,iar cu 5 euro scapi. Cand eram la abonament si ma apucat de sprit sunam neamurile prin tari straine apoi ma suparam ca vine factura nu stiu cate milioane.
    Cand te-ai apucat de baut si sa arunci banii la bar, te-ai gandit daca au copiii acasa tot ce le trebuie?
    Dar asa suntem noi

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Februarie 12, 2014 la ora 14:44

    @ Silviu, NU, NU cotizez la sistemul privat.
    Daca statul nu-mi poate asigura o pensie, dar o firma care poate da faliment oricand.
    AIG america, a dat faliment, noroc de interventia statului.
    Sa stii ca eu respect lista, daca o fac.Respect in tocmai cea ce-mi propun.
    Nu improvizez decat daca situatie este critica, dar cand sunt sus pe roata, ma gandesc ca o sa ajung maine, iar ciclul se reia mereu, sus jos, cand linia este dreapta ai murit.
    Eu nu vand pe datorie, doar cash, fara viramente bancare, op, cec-uri si alte prostii din astea.
    Eu am o vorba:”Cine are mananca cine nu se duce la munca, ca sa manance”
    Cand te-ai detrabalat la supermarket, trebuia sa te Gandesti ca maine cazi pe gheata si iti rupi piciorul si 2 coaste, si daca nu ai 100 de lei pusi deoparte o sa mori in casa.
    NU traim ca tiganii nomazi, ce mananca azi, lasa ca maine ma descurc. De aceea trebuie sa te gandesti de 2 ori, cand faci un lucru. Nu-ti cumperi masina sa vada vecinu ca ai masina, dar mananci odata pe zi, iar dupa 3 ani, ai ulcer. Sau faci ca Hogas, cand s-a am dresat magarul sa nu mai manance a murit.
    Nu va suparati pe mine ca spun anumite lucru, sunt doar adevaruri.
    Ce fac aia la tara care nu au nimic, decat o sapa si niste pamanat, acesti oameni cum se descurca?
    Daca nu-ti piermiti viata in oras, vinde si du-te la tara, la sat.
    Cand vine iarna sa ai lemn, sa ai casa acoperita, sa ai mancare in pod, ca este zapada si nu creste nimic

    Răspunde
     
    1. care va
      Februarie 12, 2014 la ora 23:12

      Tine-o tot pe valuri, mai vezi din cind in cind tarmul.

      Răspunde
       
      1. dan onofrei
        Februarie 14, 2014 la ora 01:40

        lasa-l ca le zice adevarul SAndule Canadianu -nu e pe valuri e total realist cine rae urechi sa il asculte _E dinsul mai revolutionar ,mai dintr-o bucata dar le spune cum este fiecrae sa isi ia viata in propriile miini si fiecare dupa puteri si aptitudini..primesti de la societate exact dupa cit dai!!!!

        Răspunde
         
        1. care va
          Februarie 14, 2014 la ora 02:04

          Buna Danut, Stiu ca le zice bine, dar nu m-ai inteles – vorbea de o „roata” care il duce ba sus ba jos si I-am sugerat ca are si un avantaj, mai vede din cind in cind ce este mai departe.
          In rest vad ca nu vrei sa ma ajuti cu rosiile si cu ardeii, si acusica se topeste zapada – la noi cel putin, in Texas e zapezelnita mare.

          Răspunde
           
          1. dan onofrei
            Februarie 14, 2014 la ora 03:36

            Sandule nu ca nu vreau sa te ajut ,la capitolul asta pot scrie romane .DAr sincer in ultimul timp am probleme de nu am timp sa fac p..pi,si cu mkasi9nile si cu dentistii ..si….CA sa o fac scurta ,nu se mai merita poate doar daca ai linga casa o sera buna incalzita :Deci cumpara gata facute la gradinar in mai :E drept aici la noi in Germania a ajuns firul de rasad de rosie si 4-5 Euro bucata :FAra gluma daca vrei marfa buna :DAr si sa te chinui si sa ai insucces(lamine cam regula in ultimii 3-4 ani) !!!Altfel tre sa incepi sa pui semintele cam din martie dar asculta-ma nu se merita :DA cumm zic las-o balta _In alta ordine de idei de ani de zile sintem fascinati de un sort de dovlecei japonezi Hokaydo minunati de conservat pe iarna si buni si plini de vitamina baba mea face supe de o nebunie :Aici sint f.scumpi in comert deci daca vrei prin dl:Guran iti trimit saminta sa umnpli toata CAnada:FAra gluma sint grozavi de ceva ani le-am dus la vecinii mei tarani la BAragan si sint si ei incintati acolo se fac si mai si ca au cernoziom de o nebunie :Si asa o tara astia tinerii nu sint intregi la minte vor sa o vinda ca pamint agricol strainilor!!!!!!!NU mai SAndule ca sint dusi cu berbecul la pascut !!Acum cind lumea crapa dupa materie prima in alimentatie!!!???
            O noapte buna ,la noiu nu a fost iarnad e loc, o catastrofa de clima :Deja stiou ce daunatori ma astepta in vara si ce vor stropi astia marii pomii fructiferi ca sa aiba recolta :Nu am avut pic de zapada cimpul e verde ca vara !!!Si nici ger !!!DA facem masini-auto ca sa avem factor de crestere economica !!!Si emisii si mai multe de CO2!!!!!!!!!ca acum sint indinenii ,vietnamiezii si birmanezii la rind (numai Birmanezii sint vreo 60 milioane am inteles chiar ca a fost prezidentul nostru acolo ,ii face si pe aceia fericiti fiecare cite o masina tata )

             
    2. dan onofrei
      Februarie 14, 2014 la ora 01:47

      DEFINITIV corect !!!!punct cu punct!!!
      cred ca va propunem prezidentul la Romanica da va trebuie si citiva generali tineri care sa faca mai inti curatzenie in lista clanurilor mafiote tiganesti care ua macelarit biata Romanica :Am gasit un clip Youtube cu poate un pic exagerat dar cred realistul domn VAdim Tudor care e drept o fi dinusl cam nationalist (De fapt nu e ceva anormal) dar le zice adevarul in fata si curajos

      Răspunde
       
  • Dacia Renault
    Februarie 12, 2014 la ora 14:31

    Ce nu stie multa lume, este ca in Maroc cat si in Alrgeria sunt trimisi romani ca sa perfectioneze procesul

    Ba mai mult decat atat, la Somaca ( Maroc ) unde se fac deja 60.000 de vehicule Dacia este de 3 luni pus Director de productie un ROMAN, care in nenumarate randuri a atentionat ca din punct de vedere salarizare si subventii, marocanii sunt de departe avantajati, iar la capitolul calitate se misca cu pasi repezi spre ce se fabrica in ROMANIA;

    La momentul cand balanta performanta/calitate va inclina balanta pt Maroc, acolo se vor face.

    Răspunde
     
    1. care va
      Februarie 12, 2014 la ora 23:09

      Deci se pare, tot mai mult, ca este un santaj la adresa romanilor: faceti voi strada pentru frantuzi, pe urma mai vedem ce mai cerem ca … prostii platesc iar ei cara profitul afara…

      Răspunde
       
    2. dan onofrei
      Februarie 14, 2014 la ora 01:56

      Asta e ceva absolut normal in toata industria auto mondiala.Si germanii fac la fel cu absolut toate industriile care le transfera in strainatate .
      DAr Renault are in Romania un partener serios pentru a deservi o piata deja bine
      clasificata in Europa de West,mai laes GErmania:Atita timp cit pretul(redus) si calitatea vor ramine in raport optimal .masinile se vor vinde cu toata criza:Stie Renault ce are de facut ca sa iasa bine per global si asa sa supravietuiasca si uzina din Pitesti:MAsinile se pot livra si pe calea ferata si inca mult mai ieftin si ECOLOGIOC total fata de camionagereala care distruge atmosfera cu emisii CO2

      Răspunde
       
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Februarie 12, 2014 la ora 11:01

    Si cu toate ca sunt patron am bataturi la mana de la lopata, dar nu-mi este rusine sa dau zapada cot la cot cu angajatii sau singur.
    Nu astept ca altii sa vina autoritatile sau armata sa-mi faca curat in ograda.

    Răspunde
     
    1. un turist
      Februarie 15, 2014 la ora 01:54

      Da,Respectabil!!

      Răspunde
       
  • gica
    Februarie 12, 2014 la ora 10:59

    http://www.dcnews.ro/2014/02/basescu-atac-fara-precedent-la-isarescu-bnr-e-controlata-de-un-guvern-corupt/

    cititi primul comentariu

    „Pistea a spus:

    Uite cum explica un user de pe un alt site de stiri:
    “alex4321 [utilizator]
    De ce s-a cerut masura? Subventie pentru Banci
    din banii publici data de Plagiator si Isarescu
    Definitie:
    expunerea neperformantă :
    orice expunere de peste 90 de zile (retineti: 90 zile) sau care este improbabil de plătit de către debitor
    Provizion pentru orice expunere neperformanta:
    Bancile sunt obligate sa faca provizioane:
    aprox. cu 10% mai mari decat valoarea totala a creditului total declarat neperformant
    Provizion bancar de pierderi:
    Bani BLOCATI pentru ca banca in caz de credite neperformante sa mai aiba de unde sa dea bani
    depunatorilor…
    Total credite in Romania:
    aprox. 220 miliarde RON = aproape 50 Miliarde Euro
    Total credite neperformante in Romania 21% din total:
    aprox. 35 miliarde RON = aprox. 8 Miliarde Euro
    Provizioanele Bancilor la credite neperformante :
    ar trebui sa fie la ora asta de 10 miliarde de euro si cresc si cresc cu aprox. 40% in fiecare an….
    Masura Ceruta de Banci via FMI si definita de Isarescu este ca Bancile sa nu mai puna bani pentru
    Provizioane de Pierdere vreme de 4 ani:
    pierderile bancilor pentru creditele neperformante nu vor mai fi acoperite de banci
    Vreme de 4 ani (2 ani prin amanare + 2 ani prin plati de stat de la buget) caci nu vor mai fi “pe hartie credite neperformante”
    In ce consta masura:
    907.000 persoane cu intarzieri intre 1 si 90 de zile (deci DOAR cei “gata sa devina neperformanti pentru banci si nimeni altcineva”) si care “ar obliga bancile sa puna ca provizion tot creditul care l-au dat acestor persoane nu doar rateele neplatite”) vor avea rata redusa la 50% timp de 2 ani apoi, inca 2 ani (dupa) statul va plati el acel 50% din rate din impozitele pe venit.
    In felul acesta Bancile nu vor mai trebui sa puna provizioanele de pierderi ca sa acopere cu ele banii pierduti ai depunatorilor.
    Concluzie:
    INCA O SUBVENTIE GRATUITA DATA BANCILOR STRAINE dupa cele 14 miliarde de EU date direct de BNR din imprumutul de 20 de miliarde”.
    Ma intre: de ce oare nimeni din presa nu spune nimic despre ceea ce se vede din avion, adica despre inca o acoperire a creditelor neperformante ale bancilor straine din bugetul public, la fel cum s-a facut si cu banii din imprumutul FMI? Mai avem cumva vre-un pic de presa libera?

    frumos explicat!!!!! moise faci si tu o emisiune despre strutocamila socialisto-capitalista din care fireste profita doar bogatanii iar noi saracii ne uitam si platim……..
    de ce s-a nationalizat datoria privata interna. nu de alta dar asta am facut-o in beneficiul unor creditori privati ce nu au mai avunt nevoie astfel sa fie „nationalizati” ( ie adica sa li se nationalizeze asseturile neperformante )….
    hai sa spunem lucrurilor pe nume si fara smochine obosite la tv.

    HELLO EXISTA INTERNET SI INFO NU MAI PUTEM FI HARNITI CA NISTE PROSTI!!!!!

    Răspunde
     
    1. care va
      Februarie 12, 2014 la ora 23:04

      chestia de la urma cu prostii, e buna…

      Răspunde
       
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Februarie 12, 2014 la ora 10:58

    Daca toti prim ministri puneau cate 50 de lei la salariu minim, acum aveam si noi salariu minim vreo 1500 plus 205 lei bonurile de masa, uite 1705, imi scadea-i si contributia la pensie si cass, cu inca 5.ooo.ooo de contribuabili care muncesc in occident si uite cum castiga romanul 2000 lei salariu minim.
    Dar a fost mai usor, cu artificii gen tichete, a fost mai usor munca la negru ca era salariu mai mare cu 100-200 de lei, dar cand s-a imbolnavit a avut un soc, cand s-a dus sa se pensioneze iar a avut un soc, ca nu a avut 15 ani de munca pe cartea de munca si tot asa.
    Singura cale spre civilizatie este munca.

    Răspunde
     
    1. care va
      Februarie 12, 2014 la ora 22:59

      Eu am fost mai modest. Am sugerat ca cei 300 lei calculate de Moise sa fie distribuiti lunar de acuma in colo, adica cite 25 lei. Cineva a „dislaikuit”…

      Răspunde
       
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Februarie 12, 2014 la ora 10:50

    Ori muncim toti, ori murim toti de foame.
    VA MAI REPET odata:
    Nu va tine nimeni legat cu lantul de patroni, luati viata in piept si faceti un PFA, II, SC, SA. Apoi faceti acuzatii ca patronii sunt cum sunt.

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Februarie 12, 2014 la ora 10:32

    Pentru @un turist.
    Daca mai eram inca 5 milioane de romani, eram rupti de foame si poate nu mai facem prostii. Nu mi votam toti hotii.
    Eu in Romania trebuie sa sustin si parintii celor plecati in strainatate, platindu-le pensie.
    Dar mie cine imi garanteaza ca la 65 sau 70 de ani, dupa noile tendinte, imi va plati statul pensie, daca toti tinerii emigreaza?
    Oare sistemul de pensii nu trebuie modificat?
    Oare sistemul de sanatate nu trebuie putin modificat?
    Nataliatea a scazut, avem mai multi pensionari decat muncitori, oare mai este bun sistemul comunist de pensiii?
    NU TIN eu in spate domnule UN TUrist, Romania in spate, dar nu-mi place sa arunc banii pe fereascata cand stiu ca am muncit de la ora 6 -22, pentru un trai mai bun pentru familia si copiii mei.
    Cand domnul MOSIE GURAN, a propus acel sistem discrimatoriu de impozitare, Bonurile de masa(Edenred) mi-am pierdut si ultima speranta. Cu toate ca „Speranta este pentru fraieri”.
    LA 18 ani copilul trebuie sa aibe in cap ca toate viata este o munca si o scoala din care inveti in fiecare zi ceva.
    Dar noi Romanii vrem numai drepturi, sa muncim 2 ore si sa castigam 5000 euro.
    Ne comparam cu Imperii, dar nu facem nimic.
    Si la furat este o munca, o munca grea, risc. Vrem de toate de la stat, de la institutiile si reprezentatii statului mai bine zis. Stam toata ziua la tv si ne plangem ca nu avem ce ne trebuie.
    Pe timpu comunistilor aveam un Tv toata casa acum cate unu in camera, telefon fiecare membru a familiei, chiar 2.
    Avem un frigider, dar si o combina frigorifica cu un super congelator. masina de spalat, cate 2 masini in fata blocului, dar ne plangem ca nu avem bani de intretinere.
    CEI CARE NU POT TRAI CIVILIZAT IN ORAS SI NU-SI PERMIT, sa vanda si sa se mute la sate.
    Dar la sate iarna nu-ti mai da RADET CALDURA gratis, fara sa platesti. Daca bagi lemne in soba, adica aduni lemne toata vara, ca sa ai iarna, daca nu la cimitir.
    Gospodarul are, puturosul nu a avut si nu o sa aiba niciodata. Nici pe timpul comunistilor, nici o neocomunistilor , nici in capitalism.

    Răspunde
     
    1. Silviu
      Februarie 12, 2014 la ora 14:23

      D-le Unu, cu pensia este mai complicat: presupun ca aveti cite ceva de luat de la stat, probabil ca in prezent cotizati la o forma de pensie privata. In Polonia dupa 15 ani de pensie privata, statul a revenit si a preluat bond-urile firmelor de pensii private, si le-a trecut la stat – afacerile lor. Chiar si asa, pensia privata reprezinta o investitie cu grad ridicat de risc. Nu ma refer la aspectul legislativ, ci pur si simplu la faptul ca vor trece cam 20 de ani pina sa apuce cineva sa vada primele dividente. Pina atunci se pot intimpla prea multe pentru a indrazni sa ma gindesc la asa ceva. Personal, nu sper sa prind pensia aceasta, indiferent ce forma va capata.
      Al doilea aspect – drepturile si salarul mare: un salar mare poate sa nu aiba valoare mare. Calculati ca nici in perioada comunismului nu era salarul foarte mare, dar pe atunci masa salariatilor nu avea pe ce da banii – nu la nivelul de acum, in orice caz. Va dau dreptate in legatura cu frigiderul, combina si masinile. Dar tineti cont ca exista un intreg mecanism functional pentru a-ti cheltui banii pe diverse. De cite ori ati intrat intr-un supermarket cu o lista in mina si ati sfarsit cu citeva produse peste lista propusa? Sa ma hazardez cu un raspuns? De mai multe ori decit doriti sa va amintiti. Sigur ca nu ne ajung banii. Dar asta nu mai tine de citi bani castigi(am cunoscut director de filiala de banca, cistiga de 11 ori mai mult ca mine, eu traiam decent, lui nu ii ajungeau banii de la luna la luna), ramine in esenta o chestie de educatie si de autodisciplina. Am un cuplu de prieteni care au facut imprumut odata cu mine si au mai facut un imprumut pentru mobila nu-stiu-de-care, plus inca vreo citeva chestii, si azi vand apartamentul luat pe credit deoarece s-au adunat prea multe rate. DAR nu ii pot condamna: intreaga paradigma a circulatiei banului se bazeaza pe consum, iar marea „reusita” a sistemului capitalist a fost sa ofere sansa cetateanului sa cheltuie ceea ce nu are. Cit de disciplinat trebuie sa fie un cetatean ca la sfarsitul lunii, dupa o luna de alergatura sau munca mai mult sau mai putin agresiva, sa nu doreasca sa se simta om… si sa arunce cu citva lei? Ca nu-mi inchipui ca pleaca toti prin vacante.
      Nu va critic, va atrag doar atentia sa luati in calcul faptul ca, intr-adevar, ni se repeta ca avem drepturi, dar nu ni se insufla si obligatiile pe care le avem, afara de cel de a consuma (eventual moderat in cazul triadei „zahar-sare-si-grasimi), concomitent cu o avalansa de publicitate care vizeaza extractia banului din buzunar. Avem atitea tentatii, incit reactia normala(sau, mai corect spus, anormala, dar exacerbata de amintitele tentatii)este sa cautam cea mai usoara solutie cu cel mai putin efort. Nu trantiti totul in spatele celor care lucreaza – fie ei patroni sau salariati – cum ca arunca cu banii, dupa cum precizati(lucru pe care nu il contest, repet), dar tineti cont si de faptul ca o parte a problemei nu tine de cit de econom este un om, ci de cit de departe are puterea sa priveasca in viitor. Uneori poate, alteori nu. Dumneavoastra ati fost nevoit prin forta lucrurilor. Dar, daca un partener de afaceri nu a reusit sa va plateasca niste bani, blocindu-va fluxul de lucru si implicit intirziind salariile, angajatii dumneavoastra nu au cum sa inteleaga acest lucru. Pentru ca ei isi fac treaba, trebuie sa isi ia banul, fara el nu au doar intarzieri, au pierderi(penalizari la rate, datorii la stat) – deci daca nu ai ce pune deoparte, nu poti fi gospodar. Iar un climat de nesiguranta de genul „daca muncesc, oare voi fi platit?” duce inevibil la lipsa de implicare a angajatului care nu va da tot ce poate. Pentru ca am trecut prin ambele situatii, va pot spune ca inteleg modul transant in care vedeti problema, dar aceasta pentru ca aveti in minte problemele si solutiile, in timp ce angajatul nu are parte de aceleasi riscuri (si, desigur, nici aceleasi beneficii) ce decurg de aici. Pe scurt, este posibil sa nu fie vorba de „puturosenie”, dupa cum v-ati exprimat, ci de un sistem de functionare al banului care trebuie constientizat.

      Răspunde
       
      1. care va
        Februarie 12, 2014 la ora 22:52

        Dl. Silviu, imi pare bine ca sustineti opinia lui dl. Unu, cu expunerea deosebita pe care o faceti. As fi citat intregul comentariu, dar cred ca este mai bine sa evidentiez urmatoarele:
        „ramine in esenta o chestie de educatie si de autodisciplina”.
        „marea “reusita” a sistemului capitalist a fost sa ofere sansa cetateanului sa cheltuie ceea ce nu are”
        „ni se repeta ca avem drepturi, dar nu ni se insufla si obligatiile pe care le avem”
        „un climat de nesiguranta de genul “daca muncesc, oare voi fi platit?” duce inevibil la lipsa de implicare a angajatului”
        „Pentru ca am trecut prin ambele situatii, va pot spune ca inteleg”
        Nu am nimic de comentat.
        Legat de pensie, nu cred, ma simt obligat sa va fac cunoscut ce se intimpla de exemplu in Canada cu CPP – Canadian Pension Plan, de care depindem cu totii.
        „In March 2013, the average monthly amount for new retirement pension (taken at age 65) was $596.66 and the maximum amount in 2013 is $1,012,50”. Pentru 2014 se estimeaza un maxim de $1,038.33. Ce vreau sa evidentiez ca in 2013 au fost suficienti (ca sa se faca o medie) care au luat o pensie de $180.80 !!!
        In capital, un apartament cu un dormitorare o chirie de $879, iar echivalentul la o casa de batrini $1450 lunar. Diferenta o pun pe seama serviciilor si a mesei. Chiria, in general, include cam toata intretinerea. Spunea cineva, pe blog, daca nu-ti poti permite la oras te poti muta la tara. In Canada, la tara este mai scump. Nu am cuvinte sa comentez sau sa indraznesc sa presupun ce se intimpla cu cei care au $180 cu totul. Nu stiu exact nici ce va face cineva cu maximum de $1038 – maninca de $160 toata luna? Nu este imposibil, unul sanatos si tinar poate reusi. Nu se publica nicaieri care este sfirsitul. Iarna, strazile capitalei (down town) au aproape la fiecare colt cersetori fara casa. Citeodata se mai mentioneaza in ziare: politia a ridicat corpurile …
        Este clar ca daca nu platesti, parasesti … in strada. In timpuri mai caldute ale anului, sarmanii se aciuiaza pe la ferme – orasul arata mai capitalist.
        Odata am fost impresionat, citind intr-o revista (reclama turistica) ca in Portugalia copii sunt educati de mici in respectful fata de virstnici si ca familia traieste impreuna – bunici, nepoti,… Spun ca am fost impresionat, nu pentru ca n-as cunoaste spiritual acesta din Romania, chiar si in Israel familile sunt unite (ma rog, acolo statul acorda o importanta covirsitoare grijii fata de batrini, iar oameni in strada nu exista), dar pentru Canada asa ceva este o raritate. Copiii pleaca si nici macar nu au habar unde au fost inmormintati copii lor. Am mai vorbit de aspectele acestea, pe blog. Vindeam aspiratoare si am ajuns la o batrinica – locuia singura intr-un apartament mai maricel si frumusel. Avea de unde si era multumita – nu mai tinea minte, probabil ca de peste 10 ani 2 baieti si o fata s-au imprastiat prin Canada, au familii, copii si batrinica nu stie cam nimic de ei. N-au vizitat-o. Mie mi-au cazut falcile, dar ea privea foarte firesc situatia. Avea vreo 85 si „astept sa mor”. Repet acesta a fost cazul cuiva care a avut de unde.
        Daca nu ai minimum de 40 de ani de munca (deci inclusive studiile), calculul pensiei sufera enorm. Cine paraseste Romania la 30 ani, sigur ii vor lipsi 5 ani la pensie, considerind ca va lucre continu si cu un venit acceptabil.
        Poate aceste rinduri sa va dea gluga jos de pe cap – nu este de plecat, nu este de intors. Fiecare trebuie sa-si creeze conditiile bune de trai in tara lui.
        Acuma imi aduc aminte de un reportaj la TVR cu o familie mixta (el austriac si ea ardeleanca). Am retinut ca el amintise ca ei isi petrec 6 luni in Romania si 6 luni in Austria. El spunea ca-i place Romania, iar reportera era foarte incintata. Si eu pot sa spun si va rog sa ma credeti, si Austria si Romania sunt grozave. Chestia este ca daca nu locuiesti minimum de 6 luni in tara, risti sa-ti pierzi pensia. Deci fiecare cu pensia lui. Batrinete haine grele…

        Răspunde
         
    2. I love Ro
      Februarie 12, 2014 la ora 21:28

      pentru @unu analfabetul si fara bun simt
      Domnule, in primul rând cred că v-ati ales gresit userul. In al doilea rând, sunt 100% de acord cu dvs.. pentru că sunt in aceeași situatie cu dvs.. Și eu am o firma pentru care am muncit câte odată până la 1,2 noaptea, am făcut sute de mii de km prin țară, au fost luni când angajații mei ai luat salariu mai mare decât mi-a rămas mie, am făcut sacrificii să cumpăr pe firmă sediu și tehnică și dotări și am avut surpriza să fiu intrebată de un funcționar ANAF că de ce am active pe firma? Că dacă o să am datorii la stat o să aibă ce să execute… Și mai am foarte putin până ajung in punctul în care vând tot și mă duc la țară să cresc vaci și roșii. Problema e că și la sat populația tânără s-a învățat să aștepte să le dea Statul. Doar oamenii in vârsta mai stiu ce e aia munca, dar sunt din ce in ce tot mai bătrâni și mai puțini. Eu am 30 de ani și tot ce imi doresc este ca in maxim 2 ani să reușesc să-mi fac o fermă, să-mi fac așa cum ii zic eu „țara mea”, dar oare câți tineri de vârsta mea ar renunța la mall și cluburi ca să meargă să dea mâncare la vaci?

      Răspunde
       
      1. care va
        Februarie 14, 2014 la ora 02:12

        Dl. Ilove Ro, ma bucur ca v-ati contrazis, spunind ca numai batrinii stiu ce este munca: uie dvs la 30, stiti. Toata cinstea. Nu am inteles cum se intimpla ca salariatii isi primesc dreptul si patronal nu?

        Răspunde
         
  • me
    Februarie 12, 2014 la ora 10:24

    baselu baga strembe ca sa afecteze pe cei de la guvernare pentru ca romanu de rand nu are capacitatea mentala de a realiza ca pdl a fost la guvernare 6 si ceva din ultimii 8 ani, base presedinte de 9 ani si ministru al transpotului de cand ma stiu

    totusi autostrazile alea ar trebui construite… dar pentru asta ar trebui ca politicienii sa se gandeasca la economia tarii si nu la cum sa iasa inca 4 ani si cum sa fure mai mult…

    atata timp cat pedepsele daca o dai in bara ca guvernant sunt disproportionale cu castigurile (sansele sa ajungi la puscarie sunt minime, incompetenta se plateste doar dupa 4 ani… e ca si cand eu frec menta 4 ani la servici si seful nu ma poate da afara) NU se va schimba nimic

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Februarie 12, 2014 la ora 10:01

    @un turist, Motivul este simplu.
    Sun Tzu -arta razboiului.
    “Un inamic incercuit total fara nici o sansa de supravetuire va lupta pana la moarte, pentru ca stie ca va muri. Ofera -i o portita si el va fugi, iar tu vei castiga lupta fara nici o pierdere”.
    In 1989 a venit CRIMINALUL ION ILESCU si a spus asa: Vreti sa jefuiti Romania? CARE ESTE PORTITA PENTRU FRAIERI? Portita a fost sa plecam afara, in strainatate, in occident. IAr baietii au furat averea de miliarde lasata de sistemul comunist.
    Pentru cultura dumneavoastra personala, am un PFA, o societate si mai sunt asociat inca in 13 firme.

    Răspunde
     
  • unu analfabetul si fara bun simt
    Februarie 12, 2014 la ora 09:58

    La cat contribuie Dacia la Pib-ul Romanie, oare nu merita o autostrada? Scazand pretul cu tranportul nu creste profitul, iar statul Roman incaseaza mai mult si isi acopera banii platiti in constructia autostrazii?
    Oricum Basescu acum joaca la cacialma. A spus o domna mai jos , ce a facut BAsescu 20 de ani, de ce nu a construit Autostrada PItesti Sibiu?
    Chiar daca au investit miliarde de euro, isi pot reloca foarte usor afacerile oriunde in lume.
    Sa presupunem ca maine intram iar in criza, se amplifica tulburarile sociale si incepe un mic razboi civil, ce va face RENAULT va pleca in secunda 2. Anii trec repede iar daca noi nu tinem pasul iar vom ramane in urma 200 de ani.

    Răspunde
     
  • Cris
    Februarie 12, 2014 la ora 08:29

    Atragerea „raspunderii solidare” a actionarilor sau asociatilor unei firme, este ABUZIVA, ILEGALA si NECONSTITUTIONALA.

    O Societate cu Raspundere Limitata, tocmai de asta este cu „raspundere limitata” pentru ca raspunderea sa se limiteze la marimea capitalului social.

    Ordinul ANAF va putea fi desfiintat de orice instanta din Romania, intrucat este profund ilegal.

    Daca cei de la ANAF vor „raspundere in solidar” sa modifice Legea Societatilor Comerciale si sa vedem atunci daca mai vrea cineva sa-si faca firma, in noile conditii, stiind ca ANAF va putea lua si pielea de pe ei, in cazul in care esueaza in afaceri si se trezesc datori vanduti.

    In Romania „legea falimentului persoanei fizice” NU functioneaza ceea ce e MEGA ESCROCHERIE LA BUZUNARUL celor aflati in dificultate, si care nu-si pot renegocia sau rescadenta datoriile pe baza unor prevederi legale clare.

    Romania a fost si continua sa fie Vestul Salbatic pentru banci, ANAF, stat, toate structurile astea mafiote.

    Răspunde
     
  • care va
    Februarie 12, 2014 la ora 07:04

    ” Somaca produced 60,000 cars in 2012 under the Renault and Dacia brand names. Now it is making a new version of the Sandero, a small, low-cost sedan from Dacia, the Romanian unit of Renault.- „All the process that you see comes from the Romanian plant. We have just copied it, and it works perfectly,” Fabrice Delecroix, Somaca’s managing director, told Reuters.” Sa mentionez ca Maroc are fosfati (buni pentru agricultura) si fier (bun pentru otelariile romanesti din Franta). Desi se pare ca zarurile au fost aruncate cu citiva ani in urma, fara legatura cu ce se intimpla in Romania (deci acuma doar se cauta un nod in papura), jocul nu este terminat: ” Morocco faces obstacles, however. One is a shortage of qualified technicians and engineers; the government is trying to overcome that by building training institutes and allowing foreign investors to run them. […] Morocco also faces actual or potential competition from other relatively low-cost countries which may have better-skilled labour, such as Turkey, Egypt and Algeria.”

    Răspunde
     
  • Marius
    Februarie 12, 2014 la ora 06:59

    Politicienii isi uita menirea pentru care sunt acolo : „Sa creeze cadrul favorabil pentru dezvoltarea industriala”. Daca Dacia produce bine, bai GUVERN ROMAN sustine fabrica pentru ca ea rezolva problemele de care tu GUVERN esti responsabil : „locuri de munca”. Construieste infrastructura care e necesara pentru DACIA si pentru romani. Mama lor la toti !

    Răspunde
     
  • care va
    Februarie 12, 2014 la ora 06:40

    Relocarea sau infiintarea unui parc industrial? Ce vi se pare mai ieftin de realizat? Combinatul de la Galati nu a fost relocat, si nu cred ca a fost problema de „brand”. Asa cum a disparut „Rahova” poate sa dispara si „Dacia”. Romanul este sentimental, foarte frumos, incepe sa fie tot mai rar. Dar afacerile nu se bazeaza pe sentimente – profitul este cu totul altceva. Probabil ca Dasescu face confuzie intre relocare si desfiintare. Dar greseala este ca pune in circa Guvernului (din articol retin „autoritatile”, acuma el Presedintele nu mai este „autoritatile”, frumos) un proiect in care cel mai direct interesat este frantuzul. Adica Renault/Dacia asteapta ca Romania sa se imprumute la UE si sa le puna pe tava o sosea. Nu cred ca este normal. Care este contributia la bugetul romanesc al unui agent economic strain care face profit pe teritoriul romanesc? Pentru ca relocarea este pe departe maI costisitoare decit infiintarea (cel putin o operatie in plus = dezasamblarea), ma voi referi doar la infiintare. Ce ii costa mai mult pe francezi, sa infiinteze un parc industrial nou sau sa finanteze soseaua romaneasca, in care este interesata? Chiar ca nu vad o problema sa li se faca niste inlesniri fiscale. Deci, probabil ca nu trebuie sa dezgropam mortii de acum 5 ani cind se poate finisa o solutie acuma.

    Răspunde
     
    1. VictorL
      Februarie 15, 2014 la ora 16:23

      @SanduCu.Nu se pune problema ca francezii sa finanteze acea autostrada.E deja finantata in proportie de 90%de UE insa banii aia nu pot fi usor furati,pentru ca UE mai si controleaza ce faci cu banii si daca nu-i folosesti acolo unde trebuie ti-i taie.
      Daciile sunt concepute de romani si romani lucreaza la ele dar cind ies pe poarta fabricii dau din groapa in groapa cu autobuzele lor care-i aduc de la munca si-i duc iar a doua zi prin aceleasi gropi.
      Cineva trebuie sa vada asta si sa nu astepte sa le spuna francezii ce trebuie facut.
      Basescu nu se mai implica si face pe ,,lupul moralist”cind de fapt el e seful executivului si ar putea sa convoace o sedinta de guvern pe tema asta si in care sa dea dispozitii ministrilor peste capul lui Victor Ponta.E clar ca il intereseaza mai mult stabilitatea si linistea chiar daca guvernul asta isi va rupe gitul.E clar ca prioritatile sunt altele la nivelul Presedentiei si Basescu asteapta sa termine cu functia asta fara a baga Romania in instabilitate.

      Răspunde
       
  • Molda
    Februarie 12, 2014 la ora 01:40

    Hi Moise,

    Your program is amazing . Lots to learn..
    Thank you.

    Răspunde
     
  • eu un sustinator
    Februarie 12, 2014 la ora 00:59

    Am fost si raman un sustinator al presedintelui totusi daca citeste aceste comentarii cineva de la prezidentie ,vreau sa le spun ca in urma cu cativa ani EL DECLARA ca romania nu are nevoie de autostrazi ca dezvoltarea tarii nu depinde de autostrazi si chiar ma infuriat asta TOTAL GRESIT IUBITUL MEU PRESEDINTE ROMANIA ARE NEVOIE DE CAT MAI MULTE AUTOSTRAZI CA ACOLO UNDE SE FACE O AUTOSTRADA APARE MINIM O FABRICA!!!

    Răspunde
     
  • Constantin
    Februarie 12, 2014 la ora 00:10

    Probabil ca inchiderea literalmente a fabricii (fabricilor) Renault din Romania nu se va intampla nici chiar in cazul in care se opreste nu doar asamblarea, ci si productia de componente. Daca francezii ar produce mult mai mult decat pot vinde (adica mai putin competitiv decat concurenta) uzinele ar putea fi vandute catre un alt producator auto cu un pret mai mare decat daca ar obtine daca ar fi „pus lacatul pe porti”. Nu vad de ce plecarea Renault nu ar putea fi privita ca o oportunitate pentru venirea germanilor de la Volkswagen, spre exemplu. Daca argumentul principal in alegerea locatiei de catre un producator auto este costul cu forta de munca, ar putea fi relocata in Romania fabrica VW din Austria, bunaoara. Nu trebuie decat ca statul roman sa ofere aceleasi conditii extrem de avantajoase pe care le-a oferit lui Renault, iar in situatia in care francezii ar parasi Romania, lucrul acesta probabil ca ar fi posibil [cu acceptul UE].

    Răspunde
     
  • TiberiuC
    Februarie 11, 2014 la ora 22:09

    Compar declaratia presedintelui cu scena din filmul „Dumb and Dumber” cand „blondul” o intreaba pe tipa: „care sunt sansele ca noi doi sa fim impreuna?” si tipa ii raspunde ” cam 1 la un milion” iar atunci „blondul” exalteaza si spune „deci exista o sansa”. Cam asa ne vede presedintele nostru, niste „dumb” people.
    Sigur, nimic in aceasta lume nu este 100% sigur ^^.
    Cu Dacia exista cate o sansa sa se intample orice, sa se mute, sa incetineasca productia mai mult sau mai putin, sa dea oameni afara, sa nu faca investitii deloc in urmatorii ani, dar hei, asta e capitalismul, iti adaptezi compania vremurilor, iar vremurile sunt mai putin volatile decat acum 3 ani de exemplu…

    Răspunde
     
  • Cris
    Februarie 11, 2014 la ora 21:57

    S-au convins si cei de la Renault ca tot ce castiga, in termeni de costuri, prin explotarea sclavilor, in Romania, se duce pe apa Sambetei cand trebuie sa transporte masinile noi, pe cale rutiera, pana in portul Constanta.

    Răspunde
     
  • boros
    Februarie 11, 2014 la ora 21:56

    toti pleaca di europa si produc in alta parte dar germania nu . dar ce o se intimple cind granitele spatiului shenghen se inchid ? cred ca o dacie va costa cit un golf .

    Răspunde
     
  • Bogdan
    Februarie 11, 2014 la ora 21:24

    Preaslaviti marocanii prea mult. Stiati ca prima lor zi de munca ca salariat Renault a inceput cu o greva ?

    Răspunde
     
  • Popescu
    Februarie 11, 2014 la ora 20:44

    Ii anunt pe cei de la Renault ca daca se vor muta in China, nu voi cumpara niciodata o masina Dacia produsa acolo!

    Am mai multa incredere intr-o masina care a fost produsa de catre oameni care muncesc 8-10 ore pe zi, 40 ore pe saptamana, au salariu, pensie, asigurare.

    Nu m-as urca intr-o masina fabricata in China si sa ma duc pe Transfagarasan, stiind ca probabil muncitorul a montat placutele de frana intr-o sambata la orele 23, obosit, extenuat, abuzat de acel sistem abuziv, stiindu-se fara drepturi, practic visul oricarui „patron” roman…

    Am un uscator de par fabricat in Elvetia, cumparat in 2001, merge brici si acum, e din plastic, alb, montat in peretele de la baie, am un storcator de fructe fabricat in Italia, cumparat in 2002, e din plastic alb, frumos finisat, merge brici si acum, telefon nokia luat in 2008, fabricat in Ungaria, scapat pe jos de atatea ori, merge brici si acum, rezista !

    Calitatea produselor americane si europene NICIODATA nu va concura cu cele chinezesti, oricat e mult s-ar stradui fabricile chinezesti sa produca la standarde europene, asta fiindca acea tara nu are cum sa fie supusa unor normative.

    Daca dacia ar fi fabricata in China, cat ar costa oare .. transportul pana in europa de vest? Cam mult, fata de transportul din Romania catre occident.

    PREFER Dacia fabricata la o aruncatura de bat de Bucuresti decat un BMW fabricat in Shenzenn…

    Răspunde
     
    1. Adrian
      Februarie 11, 2014 la ora 22:56

      Se pare ca nu ai fost in China dar in schimb iti dai cu parerea.
      Cea mai mare greseala e sa subestimezi pe cineva si mai ales China.
      Fabricile din China sint mai noi, mai moderne tehnologic, oamenii lucreaza constiincios, curat, eficient.

      Răspunde
       
      1. care va
        Februarie 12, 2014 la ora 07:23

        Corect. Chinezii sunt foarte meticulosi, nu-I scoti din ale lor. Au multe aiureli de folosit in jurul casei – le asamblezi acasa, nimic nu e lasat la intimplare. De la IKEA sau de la americani mai ai probleme. Dar nici nu-ti face mai mult decit ai platit, zgirciti.

        Răspunde
         
    2. Mister Chew Chew
      Februarie 12, 2014 la ora 10:30

      In China se fabrica produse de calitate. In Romania s-au importat produsele proaste pentru ca sunt ieftine. Daca nu cumperi Dacia, pori sa cumperi Volkswagen, Toyota, Nissan, Honda, Suzuki, Mazda, Daihatsu, Mitsubishi, Iveco, Isuzu, Jeep, Ford, sau Peugeot din China. Daca cumperi fabricat in Europa, componentele sunt facute tot in China. In fabricile europenilor muncitorii chinezi nu lucreaza sambata la ora 23 si au drepturi la fel ca in Europa. Daca un elvetian fabrica ceva, face ceasuri in loc de uscatoare de par, ca are profit mai mare. Calitatea produselor americane este de fapt calitatea produselor mexicane care sunt mai proaste decat alea din China.

      Răspunde
       
  • VictorL
    Februarie 11, 2014 la ora 20:07

    @Moise.Renault construieste o uzina in China.La cit sunt chinezii de banosi am putea sa credem ca se vor produce acolo masini ieftine si din tot ce poseda Renault-Nissan Dacia e cea mai ieftina.Cred ca inca nu exista pericolul ca uzinele de la Mioveni sa fie relocate.Piata lor este acum Europa de Vest si inca se vind bine acolo daciile.Autostrada aia totusi trebuie facuta dar mai sunt si altii cu capul tare nu doar oltenii…sau e vorba de altceva.

    Răspunde
     
  • Cris
    Februarie 11, 2014 la ora 19:50

    De cand am auzit discutiile alea aberante prin care Constantin Stroe si altii propuneau o taxa pe SH ca sa convinga romanii sa-si ia masina noua, din bani pe care nu-i au, m-am convins cu cine avem de-a face in industria auto romaneasca.

    Sa dea statul o lege martiala pentru cei care nu cumpara o masina noua!

    Răspunde
     
  • Cz
    Februarie 11, 2014 la ora 19:35

    Care greseli? Nu exista greseli in politica… Exista decizii mai bune sau mai putin bune pentru politicieni, nu pt tara…

    Răspunde
     
  • eu
    Februarie 11, 2014 la ora 19:35

    Daca aduci o suma importanta la bugetul de stat dar se refuza o autostrada pentru a scoate masinile din tara sau cand investesti in Titu dar nu poti sa-ti muti toti oamenii acolo pentru ca nu ai logistica necesara (drum sau tren) in schimb primesti da ani buni numai promisiuni, nu este de inteles de ce ai vrea sa pleci? Cu o plomba in drumul dintre Baldana si Titu nu se face primavara.

    Răspunde
     
  • luc
    Februarie 11, 2014 la ora 19:30

    Am retinut nota optimista. Totusi, toate fabricile din grupul Renault se bat intre ele pe costuri. Geografic Mioveni sta asa: intre Maroc si Rusia, cu perspectiva unei noi fabrici in Algeria din 2015. Plus angajamentul in fata sindicatului francez ca pana in 2016, Ghosn nu inchide nicio fabrica din Franta. Asadar, centrul de cost se poate muta doar pe aceasta axa low-cost, oricand ‘fabrique en Roumanie’ devine mai scump decat in oricare alt centru de productie. Desi inca nu m-as teme de rusi, unitatea de la Togliatti poate produce in prezent…tot 350 de mii de unitati. Poate au ei ceva cu cifra asta, dar francezii sunt intr-o postura de invidiat: de oriunde s-ar reloca, lasa gaura-n PIB si au puterea sa inchida orice oras ce se bazeaza pe fabricile lor. Cum o fi sa ai puterea sa strunesti administratiile centrale pe chestii de infrastructura? Dar sa controlezi cererile muncitorilor pe alternativa ‘daca noi plecam, voi somati’? Forta de munca ieftina nu mai e chiar ieftina (nu atat din puterea sindicatului, cat din nivelul de taxare). Marocanii si algerienii sunt noii muncitori low-cost.
    Acum un deceniu, Motor City era cea mai mare miza in industria auto de peste ocean. Anul trecut a invocat intrarea in incapacitate de plata.
    Poate ca in domeniul auto, economia e totusi direct proportionala cu rabdarea investitorilor, iritati usor de galceava unor micuti politicieni care nu inteleg ce li se intampla.

    Răspunde
     
    1. Eze
      Februarie 11, 2014 la ora 20:29

      Da, intradevar, relocarea e posibila si in nicun caz ceva foarte indepartat. Sa ne uitam de exemplu la Australia: o tara in care in anii ’90 se construiau uzine noi (Mitsubishi), iar cele vechi majorau productia (Ford, Holden, Toyota), dar in 20017 ultima fabrica de automobile se va inchide definitiv…odata cu ea un capitol din istoria Australiei.
      Putem chiar compara in mod direct evolutia marcii lor nationale, Holden, cu a noastra, Dacia…Daca cercetam acest exemplu mai cu atentie, putem trage concluzia, ca Dacia s-ar putea reloca chiar si fara o criza majora…
      Mai e un aspect, pe langa fabrica noua din Algeria, la Togliatti din cate stiu capacitatea maxima e undeva la 1 milion (!) pe an, deci exista loc pentru o relocare rapida a productiei din alta parte, iar Renault mai e actionar si la Autoframois (Moscova), unde iar nu cred ca este folosita intreaga capacitate de productie…

      Răspunde
       
      1. care va
        Februarie 12, 2014 la ora 07:08

        „The Algerian plant is to begin operating in 2014 with initial annual production of about 25,000 cars, which would be sold in the local market.”

        Răspunde
         
    2. Constantin
      Februarie 11, 2014 la ora 21:08

      Dacă după depăşirea crizei economice (ştiu că subiectul admite discuţii îndelungi si cu argumente variate) bătălia este „pe costuri”, probabil (dar eu îndrăznesc să spun „sigur”) că Renault a rămas încremenit într-un proiect. Un proiect în care Mioveni si Titu nu înseamnă prea mult pentru Grup. Deşi romanii le aduc beneficii certe, din păcate nu se observă o dezvoltare a activităţii Renault-Nissan în patria noastră. Când vorbesc despre dezvoltare NU am în vedere mărirea producţiei, creşterea numărului de unităţi fabricate si de autotransportoare care le duc spre vapoare pe minunatele autostrăzi care se întind pe splendidele plaiuri mioritice. Asta este cel mult creştere a producţiei si ea se vede doar dintr-o perspectivă îngustă (de aceea nici nu mi se pare credibil mesajul cu „plecarea” care se tot repetă). După acumularea cantitativă, era de aşteptat saltul calitativ. (Dacă cineva asociază reflexiv dialectica cu materialismul, poate face abstracţie de „salt” si să ia în considerare în schimb succesiunea paradigmatica din teoria lui T. Kuhn.) „Noul Duster” este vechiul Duster căruia i-au adăugat în faţă un adjectiv stingher. „Noul Logan” este vechiul Logan căruia i-au adăugat două linii stinghere pe lateralele caroseriei. Este adevărat ca nici „noua Octavia” nu este tocmai revoluţionara, dar Loganul se fabrică aproape fără schimbare de zece ani. Dacă în loc să lanseze un nou model, Renault se bate „pe costuri”, dacă în loc de bătălia cu concurenţa, Renault se luptă cu angajaţii de la Mioveni care câştigă prea mult (salariul mediu brut este aproximativ 4000LEI/870EUR), atunci, bătălia este deja pierdută. N-au decât să se mute in Rusia si să fabrice acolo conserve, atât timp cât ruşii (si prospera piaţă CSI) le vor mai cumpăra. Apoi se pot muta în ţări în care salariile sunt si mai mici, spre exemplu în Nauru, sau Kiribati, unde ar fi si mai bine poziţionaţi pe plan global. Ar putea exporta de acolo în toate statele din zona Pacificului, SUA si Australia. P.S. Pentru cei foarte încrezători: perspectiva iluzorie a realizării unui nou model Dacia la Mioveni este o promisiune deşartă in momentul de faţă, parte a aceleiasi campanii de marketing.

      Răspunde
       
      1. care va
        Februarie 12, 2014 la ora 07:15

        Incepusem sa va iau in serios … cu Pacificul.

        Răspunde
         
  • Leana
    Februarie 11, 2014 la ora 19:26

    Dle. Guran un lucru nu inteleg: de ce nu s-a implicat Basescu in constructia de autostrazi in cei mai bine de 20 de ani de cand s-a perindat la putere, uneori avand puterea deplina ca Presedinte si Ministru al Transporturilor?

    Răspunde
     
    1. Cristian
      Februarie 11, 2014 la ora 19:54

      Ei, haaaideti sa nu exageram , Coana Leana, mai numarati si vedeti ca a fost prsedinte vreo 3 ani si jumatate…De prin 2007 toate proiectele de la palatul Cotroceni au fost torpilate de onor guv. Tariceanu, ce s-a remarcat in politica romaneasca prin…4 neveste , ca in rest avea grija playboy-ul sa ia la intrebari taranii la inundatii : „Da ce vrei maica, sa va construim hoteluri” ?” Iar pe timpul guvernarii Ciorbea (ce statea pana la 4 dimineata)starnea iritare , deoarece tovarasii Ioan Avram Muresan si Remes, proaspat eliberat de la mititica chiar azi, aveau alte urgente pe atunci…

      Răspunde
       
      1. Moise
        Februarie 12, 2014 la ora 00:15

        observatia este corecta iar o replica de genul coana leana nici nu va face cinste

        Răspunde
         
    2. john
      Februarie 12, 2014 la ora 14:09

      Romania este in EU din 2007. Deci fonduri europene avem cam de 6 ani. Deci nu-s chiar 20. Si de-aici puteti adauga comentariul lui cristian, cu mentiunea ca in calitate de presedinte nu avea puterea executiva.
      In legatura cu afirmatia despre Dacia, eu vad 2 aspecte. Daca un presedinte ( sef CSAT, cu toate serviciile in subordine )face o astfel de afirmatie cu o mina atat de serioasa, sigur exista o parte de adevar. Nu stiu cat. Dar exista. Celalalt aspect este despre oportunitatea acestei afirmatii. Nu sunt convins ca trebuia facuta public daca este adevarata. Mai avem o sansa. Daca ceea ce a spus Sova este adevarat, ( ca trebuie parcurse anumite etape in constructia autostrazilor pe bani europeni )trebuie sa demonstram ca avem intr-adevar intentia sa facem aceasta autostrada si sa incepem urgent demersurile. Declaratiile politice , avand in vedere antecedentele, nu mai fac doi bani.

      Răspunde
       
  • Constantin
    Februarie 11, 2014 la ora 19:00

    Spaime cu privire la relocarea Dacia au mai fost exprimate si comentate in spaţiul prezentului blog. Aşa cum am fost neîncrezător atunci cu privire la subiect, la fel sunt si acum. Doar că avertismentul Preşedintelui republicii vine in continuarea si completarea dialogului recent din platoul ODB. Probabil producătorii si importatorii auto chiar au intervenit, aşa cum isi propuseseră, pe lângă factorii de decizie si influenţă pentru a-si consolida poziţia pe piaţa românească. Traian Băsescu s-a gândit că poate folosi acest lucru in folosul propriu. Dacă se poate exploata ameninţarea făcută de Renault in vederea urgentării construcţiei unei autostrăzi, foarte bine, insă sper că nu foloseşte pretextul doar pentru creşterea bugetului alocat. Ceea ce este remarcabil, după părerea mea, dincolo de efortul de marketing (care este departe de a ”sclipi” de inteligenţă) al APIA si al producătorilor Ford si Renault este eficienţa acestui efort, care pune in mişcare, iată, instituţii ale statului si campanii de presă.

    Răspunde
     
  • Gingys
    Februarie 11, 2014 la ora 18:54

    Vrem sau nu,Romania se aliniaza restului UE la preturi ,salarii etc.Pe langa asta,cred ca targeturile de extindere Dacia in Europa incep sa fie atinse,deci se cauta piete noi.Marocul si implicit Tanger ,oras port,reprezinta o locatie foarte buna ,si pe langa locatie unde mai pui si forta de munca ieftina.Trageti singuri concluziile.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase