Treceți autostrăzi române Carpații…

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

Mă uit pe harta autostrăzilor prezentată de Victor Ponta și am o revelație! Dacă n-aș ști la ce țară mă uit și ce orașe sunt în țara respectivă, aș crede că Brașovul este capitala, nu Bucureștiul. N-am o problemă în a muta capitala, deși am vaga senzație că brașovenii numai politică dâmbovițeană nu și-ar dori mutată în cochetul lor oraș, însă dacă vrei să faci din Brașov nodul central al comunicațiilor rutiere din România, dai naștere unor mici probleme. Mici probleme uriașe, de fapt. Ca să iei tot traficul de la Oradea și Cluj, de la Timișoara și Arad și de la Iași și Bacău și să-l aduci la Brașov, ai nevoie din start de cel puțin două centuri. Două, în sensul de două inele paralele. Unul ar trebui să facă legătura est-vest de la Timișoara spre Bacău, iar celălalt, ar trebui să preia tot ce vine din Ardeal, Banat și Moldova și se îndreaptă spre București. Lăsân la o parte praful de un metru care s-ar așeza peste brașveni asta creează în mod inevitabil a doua mare problemă, cea a autostrăzii de la Brașov spre București… Câte benzi ar trebui să aibă ca să poată susține un astfel de trafic? Trei? Patru? Cinci? E o copilărie să crezi că marii strategi de la ministerul marilor proiecte nu s-au gândit la așa ceva… Și atunci? De ce vine iar Ponta să ne prezinte autostrăzi de hârtie? Presupunând că guvernanții chiar ar fi de bună credință și chiar ar vrea să facă autostrăzile astea, tot ajungi la concluzia că marele plan nu e de fapt decât o chestie încropită, desenată repede pe genunchi…

autostrazi

Dar care era graba? Nu cumva Ponta s-a hotărât să ofere repede, repede, un contra-argument în bătălia cu Băsescu pe scumpirea benzinei? Fie, dar lucrurile nu se termină aici.

Să facem alt experiment! Să privim încă o dată harta, știind de data asta exact despre ce țară e vorba. N-ai cum să nu vezi pe cine cu cine leagă autostrăzile. Celei de la Brașov la Sibiu îi putem spune autostrada Căncescu. Cea spre Bacău ar fi bine să poarte numele Hrebenciuc, cu prelungirea Fenechiu, spre Iași v-ați prins, dar și Moldavia Autobahn spre Târgu Neamț. Dragnea Motorway spre Alexandria e trasă cu o linie mai subțire, la fel ca și Olguța-Pitești care se va finanța ori cu taxă ori din reluarea livrărilor de praz în Piața Obor din Capitală. Că dacă țineau cont de fabricile de automobile o duceau spre Pitești de la Sibiu.

Să nu mă înțelegeți greșit, eu vreau aceste autostrăzi și bune, proaste, cu șpăgi, cu baroni sau cum s-or fi negociat nici nu mă mai interesează. Dar deja îmbătrânesc și singura autostradă cu adevărat utilă deocamdată e aceeași pe care mergeam în copilărie cu părinții la mare. Și am sentimentul că mă învârt pe o buclă temporală care se încăpățânează să mă arunce mereu înapoi în anii 70, îmbrăcat în pionier pe o scenă la Cântarea României, urlând din toți boșogii – Treceți Autostrăzi Române Carpații.

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

124 răspunsuri la Treceți autostrăzi române Carpații…

  • Pingback: Bravo, Victore! Ai umor. | Biziday
  • andy
    Decembrie 10, 2013 la ora 11:01

    voi de la TV nu stiti nimic sint doar povesti de copii mici dar nu ati

    luat in calcul ca este o comisie din umbra care numai premierul,

    voiculescu,basescu si un fost general in rezerva care inca mai

    lucreaza in serviicile secrete,este la mintea cocosului sa nu-ti dai

    seama pina si un copil de 5 ani stie raspunsurile iar voi cetateanul

    de rind sau parlamentarii nu veti stii niciodata toate ce se intimpla

    ,totul este un joc politic comandat de un singur om din umbra care

    nu iese in evidenta si numai 5 oameni importanti stiu si daca stiu fie

    nu recunosc si se fac ca ploua fie o sa zica ca nu stiu nimica de

    aceasta comisie din umbra pt ca sint in stare de negare totala dece

    credeti de exemplu gigi becali este la pirnaie pt totul este comandat

    politic de acesti oameni, deci sint unele lucruri care nu se spun

    poate o sa credeti ca este un scenariu de film dar e bine sa luam in

    calcul aceasta varianta cum credeti voi pt ca toate raspunsurile le

    stiu acesti oameni importanti sau un alt exemplu seful cel mare de

    la tvr1 este doar o simpla marioneta(care saracul nu stie in ce sa

    bagat) ales de premier

    Răspunde
     
    1. sandu
      Decembrie 11, 2013 la ora 03:46

      ai dreptate cit despre dosarul „telefonul”nimeni nu vrea sa vorbeasca despre interceptarile preluate de trustul de presa voiculescu iar cit despre asa zisii marionete condusi de victor ponta le merge bine si au salarii care despasesc de 3-4 ori venitul unui contrubuabil simplu exemple sint destule sa nu mai spun ca chiar serviciile secrete detin o intreaga arhiva de informatii despre fiecare cetatean care nu oricine are acces desi intradevar sint lucruri pe care nu se spun

      Răspunde
       
  • petru
    Decembrie 10, 2013 la ora 00:09

    Impresionant domnilor cata incompetenta in tara asta. Treaba cu autostrazile e un alt ciolan mare la care sunt pregatite sa roada toate „hienele”.Acum depinde care trage mai tare. Ce imi e Pitesti sau Brasov sau ca o duce pe la Faurei, atata timp cat traim intr-o tara in care avem copii mancati de caini, bolnavi care mor cu zile doar pentru ca veniturile nu ajung ca sa dea spaga doctorilor, iar singura speranta a oricarui roman e strainatatea. Macar de s-ar termina ce s-a inceput in privinta autostrazilor ca in Transilvania sunt o groaza de segmente incepute si asa au ramas. Iar pe de alta parte, ca tot sunt brasovean, pai sunt de acord cu una din persoanele care a scris mai sus, ca decat sa le faca autostrada turistica la bucuresteni ca sa vina la munte pai mai bine lipsa…..ca de aroganta si snobism suntem satui.

    Răspunde
     
  • Andrei
    Decembrie 7, 2013 la ora 14:26

    Ar fi bine daca ati pune pe site si materialul pe care l-ati prezentat in emisiune despre cum se fac austrazile in Germania comparativ cu cele din Romania.

    Răspunde
     
  • Bismark
    Decembrie 5, 2013 la ora 14:01

    o autostrada mare sa se faca pan la camera de gazare ca sa i bagam acolo pe marii corupti si resul puhoiului pentru vecie

    Răspunde
     
  • mihaix
    Decembrie 5, 2013 la ora 12:39

    http://www.zf.ro/business-international/in-romania-se-darama-fabrici-in-polonia-se-construiesc-doua-mari-companii-poloneze-controlate-de-stat-vor-ridica-o-uzina-petrochimica-de-2-8-mld-euro-11741644

    La ei se construiesc fabrici, la noi se vand ca cica nu sunt rentabile , vezi Oltchim (daca nu avem si noi un stat capitalist … ).

    La ei se poate la noi nu. La ei se fac fabrici, la noi se fac drumuri pe hartie. Suntem tare buni la asta de 20 de ani. Oricum e un progres de la : nu avem nevoie de autostrazi , la le facem pe hartie. In ritmul asta in 80 de ani o sa si incepem. Pacat ca pana atunci vom fi vandut tot petrolul tari , fara a capata in schimp nimic concret, poate doar bani pt spagi electorale si X5uri ale amantelor

    Răspunde
     
    1. careva
      Decembrie 5, 2013 la ora 23:53

      Legatura rutiera si ferata Gdansk – Viena, este de interes comun (est-vest), dar cind polonezii au acordat libera trecere a conductei de gaze intre rusi si germani, asta a fost un fel de rocada la sah, schimbare importanta pe cimpul de lupta. Putini au sesizat semnalul, iar rusii si germanii au tacut chitic. Mai citisem cite ceva despre licitatii poloneze in care strainii erau discriminati si s-au plins la UE, dar acolo erau si germani, asa ca s-au linistit lucrurile. Acuma vad din acest link, ca politica economica a polonejilor „europeni” se schimba – este normal, de ce sa-ti ei independenta cind inca nu ti-o poti apara?

      Răspunde
       
  • marius22
    Decembrie 5, 2013 la ora 12:34

    Harta asta in care tara este sugrumata prin Brasov, va fi batuta-n cuie pana pe 9 decembrie 2013, cand Guvernul va anunta castigatorul PPP-ului Comarnic-Brasov adica VINCI. Dupa acest anunt guvernul va „ceda” presiunilor UE si Dacia pt constructia Sibiu-Pitesti. Astfel este posibil sa ne alegem cu un Bechtel II pt Comarnic Brasov. Eu sper totusi ca A1 sa se prelungeasca de la anul pana la Curtea de Arges si apoi din Valea Topologului un brat nou de autostrada (A1…) sa porneasca spre Ramnicu Valcea. Constructia directa a Sibiu-Pitesti va lasa Valcea fara autostrada.

    Răspunde
     
  • careva
    Decembrie 4, 2013 la ora 21:23

    In general inelele de centura se fac cu rol de a usura traficul intern al localitatii si se fac pe masura ce localitatea se dezvolta. Cind este vorba de un nod sau comlex de noduri rutiere, se obisnuieste sa fie facut in afara localitatii (pasaje, pasarele), arhitectura este mai simpla si economiseste spatiul si energia cu iluminatul. Despre directionarea intregului trafic (posibil sau de virf) intre Brasov si Bucuresti, probabil ca valea Prahovei ar fi cam strimta. Si totusi ar putea fi considerat proiectul prin Comarnic ca ruta destinata numai traficului greu si comercial (ruta taxata, pentru a descuraja pe automobilisti), soseaua existenta totusi ar mai putea fi modernizata, chiar cu riscul de a mai demola pe ici pe colo (chiar lucruri noi). Nu am vazut pe nici o harta „autostrada nordului” (Ungaria – Baia Mare – Ukraina).

    Răspunde
     
  • Cristian
    Decembrie 4, 2013 la ora 19:44


    Care este cea mai scurta distanta intre doi baroni ?
    O autostrada !

    Răspunde
     
    1. careva
      Decembrie 4, 2013 la ora 21:24

      Baroneasa.

      Răspunde
       
  • Oliver
    Decembrie 4, 2013 la ora 19:25

    Motivul sugrumarii traficului auto din Romania prin Brasov: PPP-ul Comarnic -Brasov contractat de Ponta cu Vinci la Paris. Nevoia ca pe acest tronson sa circule zilnic jdemii de masini pt ca franţuzi sa scoata mega-profit foarte rapid. Nu costurile mari ale Sibiu-Pitesti datorate unui SF care se poate reface (find vorba doar de recalcularea preturilor materialelor/terenurilor) in cateva zile. Promisiunea stupida a lui Ponta cum ca pana in 2016 vom avea autostrada pe Valea Prahovei este vinovata de aceasta harta trasata pe genunchi.

    Răspunde
     
  • Nicrad
    Decembrie 4, 2013 la ora 15:39

    Harta aceasta parca nu-i terminata… Dacă ar exista niște continuări, în genul Craiova -Drobeta Turnu severin – Caransebeș – Lugoj, Târgu-Mureș – Piatra Neamț, Alexandria – graniță Bulgaria (autostradă Bulgaria, înspre Sofia), poate ar începe să fie mai logică… Nu știu în ce măsură șoferii (sau exportatorii mai bine spus) ar dori să ajungă neapărat la București, s-au și-ar dori să fie conectați cât mai rapid la rețeaua vestică de autostrăzi. Poate legarea Piteștiului de Craiova și de aici prin Drobeta, înspre Lugoj s-ar crea un culoar de export mai favorabil și de care ar beneficia mai multă lume decât prin legarea Sibiului de Pitești. Plecând de la estimările acelui SF, Pitești-Sibiu, la niște costuri medii de 10 mil. euro/km, aproape s-ar lega Pitești-ul de Lugoj prin Craiova și Drobeta. De asemena, asigurarea unui flux de transport mai ușor dinspre Moldova, înspre rețeaua de vestică de autostrăzi, mie mi se pare că ar ajuta mai multă această regiune, decât să fie conectată la București. Îi adevărat, ca să ajungi de la Iași la București, traversând de două ori munții, n-are logică. Ar trebui ca acel ciot înspre Brăila-Galați, să fie prelungit până la Iași. Doar la Pitești-Râmnicul Vâlcea, nu-i mai văd rostul. Din Râmnicul Vâlcea să ajungi unde? Traseul din acel celebru SF, Pitești – Sibiu, nu se apropia de Râmnicul Vâlcea, și pe acolo mai există o cale ferată ce nu a fost finalizată…

    Răspunde
     
    1. careva
      Decembrie 4, 2013 la ora 21:37

      Aveti dreptate, sunt judete ale tarii uitate si de reteaua de drumuri dar si de dezvoltarea economiei. As sugera ca fiecarui judet, in baza Programului de dezvoltare national, sa i se atribuie un factor/cantru de participare la economie impreuna cu un proiect de reabilitare al drumurilor existente, urmind cu o prioritate ulterioara sa i se suplimenteze artere noi.

      Răspunde
       
  • Domnul Li
    Decembrie 4, 2013 la ora 15:13

    Romanii sunt un Popor harnic.

    Răspunde
     
  • bbq
    Decembrie 4, 2013 la ora 14:56

    Popor de nerecunoscatori ! La ce MAI trebuie autostrazi ? Nu ajung cele PATRU facute de ilici iliescu ? E drept ca toate sunt pe traseul Petrosani- Bucuresti !

    Răspunde
     
  • mihaita
    Decembrie 4, 2013 la ora 14:50

    dintre toate, de departe cea mai utila este Bucuresti- Alexandria. Sa se grabeasca numai sa o faca , ca altfel nu mai ajunge bombonica la dragnea cu chiftelutele calde !Intrarea prin JILAVA !

    Răspunde
     
  • ion
    Decembrie 4, 2013 la ora 14:48

    Interesant cum d-nul prim ministru Ponta prezintă autostrăzi!Eu nu am vazut decat doua sau trei interventii televizate in care primul ministru este substanțial in rest doar ”joc de gleznă” si ”fumigene”. Este dezamăgitor că un tanăr are o astfel de atitudine.Uite cum un om liber poate sa devină sclavul unui sistem de dragul carierei si a autodepăsirii prin parvenire. Intr-o discutie cu un prieten am concluzionat că ”autdepășirea prin parvenire este atunci cand ți se vede curu”. Asta este emanația politici romanești (si nu numai)

    Răspunde
     
  • Cris
    Decembrie 4, 2013 la ora 14:46

    Deocamdata taxa de 7 eurocenti se duce direct in buzunarele escrocilor socialisti, nicidecum in autostrazi. Despre asta este vorba.

    De o sfidare la adresa prostilor.

    Răspunde
     
  • Roman
    Decembrie 4, 2013 la ora 13:23

    Felicitari Dl. Guran.

    Nu va abateti de la drum.

    Răspunde
     
  • Snake
    Decembrie 4, 2013 la ora 12:37

    Buna ziua! Unde ati gasit harta aceea din 1965 de care aminteati in emisiune? Este reala? Poate fi accesata de undeva online?
    Multumesc!

    Răspunde
     
    1. Moise
      Decembrie 4, 2013 la ora 16:13

      Nu. este facuta de cei de la EVZ dupa actele normative de atunci.

      Răspunde
       
  • Cetateanu turment
    Decembrie 4, 2013 la ora 11:44

    Nu mi-e greu nici mie sa trag niste linii pe harta si gata!! Uite autostrazile! Sa justificam taxele, suprataxele si alte fonduri speciale de care cu totii suntem siguri ca vor merge la spagile electorale.
    Oare s-au facut studii de traffic pentru aceste simple desene?? Tot traficul Giurgiu-Suceava sau Iasi il ducem ocolit prin Brasov? De la Bucuresti la Arad mergem prin Brasov? Cati oameni beneficiaza de aceste noi autostrazi pentru care vor cotiza la greu?

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase