Hrisov pentru Descentralizare

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

Am sentimentul că descentralizarea asta pe care și-a asumat-o guvernul Ponta va fi un adevărat dezastru pentru instituțiile ce vor trece în subordine locală și asta în ciuda faptului că sunt un mare fan al descentralizării.

ponta descentralizare

Eu nu cred că România se poate clădi pe ordine de la București, și aici argumentele lui Ponta sunt corecte, dar ca un om serios ce sunt nici nu pot să nu admit că la nivel local corupția are și mai mult tupeu și mai puțină supraveghere. Deci marele risc al descentralizării este acela că va consolida puterea financiară și administrativă a unora care n-au nici frică nici rușine când vine vorba de banul public.

Dar, principial vorbind, asta înseamnă doar că DNA-ul trebuie să lucreze mai mult, iar nu că restul țării trebuie să se milogească la infinit de București. Desigur diavolul stă în detalii iar dincolo de principiile de care vă voresc eu la radio, este cred evident că această descentralizare a fost negociată la virgulă cu beneficiarii ei direcți, baronii locali. Pasul următor ar fi însă o reformă administrativă care să le dea și mai multă responsabilitate acestora. Avem nevoie de un mecanism prin care autoritățile locale să își acopere singure cheltuielile, să învețe să facă dezvoltare, să se simtă primele responsabile de locurile de muncă din orașele și județele lor în loc să tragă sfori pe la București pentru aranjamente cu investiții sau pentru o legislație permisivă cu achizițiile publice fără licitație.

Cine i-a făcut discursul lui Ponta din Parlament la asumarea răspunderii a știut să-i aducă argumentele corecte. Ponta nu e Vodă, chiar dacă toată puterea sa este negociată pas cu pas între diferitele interese ale boierilor. Dar fără o reformă de continuare care să-i schimbe pe baroni în lideri moderni ai comunităților lor, asumarea descentralizării nu va reuși să fie mai mult decât un hrisov de danie întru prea-multa înavuțire a celor care l-au susținut pe Vodă în bătăliile de anul trecut și de la care mai așteaptă o susținere și în bătăliile de anul viitor.

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

113 răspunsuri la Hrisov pentru Descentralizare

  • Constantin
    Noiembrie 24, 2013 la ora 19:36

    „Trebuie sa aiba suficienta educatie pentru a nu fi intimidat de un copil de bani gata, dominantia se face din stiinta si din intelect” _ Am gandit la fel pe vremea cand, copiii mei fiind mici, auzeam la sedinte parinti care indemnau profesorii sa fie agresivi fata de propriii copii in procesul pedagogic. Am fost revoltat, gandindu-ma la atmosfera calma din familie şi la ce ar putea fi supusi copiii mei la scoala. Dar, in acelasi timp m-am gandit la atmosfera din familia celui care, suportand violente acasa, devine el insusi violent la scoala. Apoi, cum se comporta acesti copii/adolescenti in timpul orelor de curs şi in relatiile cu colegii, daca sunt familiarizati cu agresivitatea şi comportamentul violent de acasa. Intr-o societate ideala nu ar exista organe de supraveghere a ordinei publice şi nici inchisori. Cei care gresesc fata de societate ar trebui educati „din stiinta şi intelect”. Exista, insa, persoane care dezvolta comportamente antisociale. Psihologii spun ca vinovati in primul rand pentru acesta sunt parintii, in majoritatea covarsitoare a cazurilor copiii fiind abuzati in familie. Un elev violent aduce atingere dreptului celorlalti elevi la educatie si la invatatura. Am vazut scene oribile pe care n-am chef sa le descriu cu profesori umiliti in public de elevi avand comportamente antisociale. Firesc, locul lor este in institutii adecvtae de educatie in care li se poate acorda atentia speciala cuvenita, departe de elevii care se comporta normal, cei care sunt linistiti la ore şi doresc sa invete. Ei bine, Romania NU este pregatita pentru a rezolva situatia acestor elevi, la fel cum NU este pregatita sa rezolve problemele copiilor abuzati, care ajung sa se comporte la randul lor agresiv. Sub ipocritul pretext al integrarii, care ascunde dezinteresul autoritatilor şi lipsa de bani, copiii cu probleme grave de comportament sunt plasati in clase alaturi de copiii cu un comportament normal. NU este o chestiune de „suficienta educatie” a dascalilor, d-le Moise, ci este o problema institutionala. Este lucrul despre care tot scriu pe acest blog: lipsa de atentie care se acorda Invatamantului din partea autoritatilor statului nostru.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 26, 2013 la ora 00:49

      Dl. Constantin, prindeti bine comportamentul copiilor acasa si la scoala. Cind, insa aduceti in discutie psihologii… probabil ca activitatea lor sa foloseasca in „institutii adecvtae de educatie” pentru copii déjà pierduti. Personal cred mai degraba in recuperarea unui hot decit a unei persoane …dezaxate. Am vazut la TVR un „pistolar” care ca sa-si salveze surorile a tras cu gloante de cauciuc si a orbit de un ochi o persoana – avocatul vrea sa pledeze cum ca pistolarul a actionat „panicat” si spera sa-l scoata condamnat cu suspendare. Cind copiii vad asa ceva, la ce mai ajuta institutionalizarea invatamintului? Cind alegatorii isi injura lejer alesii, pe blog si prin ziare, ce se mai asteapta de la copii? Cu ocazia lui Black Friday, la noi se scria: „Canadians are far to polite to join the retail-violence dark side of our southern cousins”. Recent a trebuit sa trc frontiera, la o intilnire, si ajuns in localitate, am fost sfatuit sa parchez masina intr-o supraetajare cu plata – in strada este prea expusa. Principalul rol sau factor il are societatea, care este mai mult decit parinti sau scoala. Cind un politicean fura, hotul ce sa mai zica, ca pe el nu l-a ales nimeni. Dar cei care aleg niste politicieni hoti, alegatorii cum sunt – ii trimitem pe toti in institutii pe mina psihologilor? „lipsa de atentie care se acorda Invatamantului din partea autoritatilor statului nostrum” – este zic eu, minima rezistenta, cu asta ne-am spalat pe miini. Primarul de Toronto, afirma in public ca are suficient sex oral acasa, si continua sa aiba sustinatori si nu-l schimba nimeni. Un premier canadian si-a facut vreo 20 km de sosea la vila lui si a continuat sa conduca tara. Un premier roman asasineaza un procuror si este ijurat ca este talimb. Un securist este presedinte si romanii se agita ca a cumparat niste hectare de pamint. Un presedinte american este asasinat si la 50 de ani cinta un cor militar. Regina Angliei este presedinta Comitetului celor 300 care batjocoresc Pamintul si monarhiile sunt tinute pe palme. La bataia lunga a „flexibilitatii” societatii de astazi, inceputa cu secole in urma, 20 de ani de nazism este un copil. In era dominatiei robotilor, treaba va fi mai simpla – sucesti un comutator si gata.
      In alta ordine de idei: vad ca TVR sugereaza 3 candidati la presedentie – Crin, Victoras si MRU. Sa insemne asta apa trece pietrele ramin? In alte tari, cel putin, oamenii sunt indiferenti/plictisiti – nu-i poti acuza pentru asa ceva. Dar sa se faca spume la gura si apoi sa se dea din umeri neputincios? Mai merita de zis ceva?

      Răspunde
       
  • Nicoleta
    Noiembrie 21, 2013 la ora 16:52

    Buna ziua!
    Domnule Moise, cum ar trebui sa pocedam pentru a ne angaja si noi pe o functie publica? Desi sunt zeci de posturi publicate pe http://www.posturi.gov.ro, vreau sa va spun ca un om cinstit care se inscrie pentru un concurs nu are nici o sansa. Am participat la 2 examene. La primul, au fost trecute prezente pe lista 3 persoane care nu existau in sala – dupa ce a verificat toate buletinele pentru prezenta, functionarul de la resurse umane a cautat pe lista niste persoane si a bifat in dreptul lor DA, desi fizic ele nu erau acolo.
    Un alt examen l-am sustinut la ANFP si am avut un contracandidat, un domn. Pe lista cu rezultate eram eu respinsa si atentie, o doamna era admisa.
    Functionarii din institutiile publice sunt lipsiti de notiunile elementare ale bunului simt iar aceste examene se organizeaza pentru ca asa cere legea. In realitate ele sunt doar o formalitate pentru ca intra cine trebuie si niciodata cel care invata.
    Propun sa se monteze camere de luat vederi ca la bacalaureat si sa se asigure transparenta maxima. De ce doar profesorii si elevii trebuie monitorizati? Este mai grav in institutile statului pentru ca, cei incapabili prin diverse mijloace ocupa niste functii platite din banii publici iar cei capabili trebuie sa se reorienteze in cariera sau sa constate ca sunt invinsi de un sistem corupt.

    Răspunde
     
  • vocea cetateanului
    Noiembrie 21, 2013 la ora 14:57

    cu asa un prim-ministru departe nu ajungem ce pacat.
    MOLDOVA ARDEALUL SI TARA ROMANEASCA – merita Patrioti nu plagiatori minciunosi si alt soi de indivizi marunti

    Răspunde
     
  • Silviu
    Noiembrie 21, 2013 la ora 14:00

    Domnule Guran, referitor la problema amendarii dascalilor, am avut ocazia sa particip la un program aupair în UK vreme de doi ani. Am vazut la prima mana ce efecte are protectia crescuta a elevilor. Pe scurt, elevul este intangibil. Nu ai voie sa il abuzezi verbal – poti face puscarie. Nu mai vorbesc despre alte tipuri de „abuzuri”. Rezultatul? Copiii profitau intr-un stil agresiv de aceste drepturi. Sa zicem ca sunt mici, iar noi ca adulti incercam sa ii intelegem (in traducere, gasim un echilibru intre ceea ce exagereaza ei si o limitare a activitatilor potential negative). Ca sa intelegeti ce am vazut cu ochii mei, elevul devine adolescent si are parte de un sistem lucrativ din punctul lui de vedere care il protejeaza din multe puncte de vedere. Insa adolescentul devine adult. Sistemul nu il mai protejeaza, iar socul este dificil de acceptat. Marea Britanie are parti bune, dar nu tin sa discut despre ele acum. UK are cea mai mare rata de alcoolici din Europa. Si de divorturi. Puterea corupe. Va imaginati ca un copil, in mica sa lume, nu va profita de aceasta putere nou acordata? Are toate drepturile din lume, pina ajunge matur… moment in care descopera ca are si obligatii. Tineti cont de faptul ca protejarea copilului prin aceste legi nu este insotita si de o responsabilizare a sa. Acest lucru se poate face prin persanal specializat, care costa. Copii care spuneau „am drepturi” am intalnit zeci. Nu am intalnit nici unul care sa spuna „am obligatii”. Si aici zace pericolul unor astfel de legi.In facultate a trebuit sa fac practica la cateva licee. Se pot face ore reusite, dar ai nevoie de reflexe bune. Sa ii pastrezi cointeresati in predare este un efort pe care nu il poti face permanent. Poate unii pot. Iar programa – sa avem scuze, ati citit manualele elevilor in ultima vreme? Este mai usor sa pozezi in aparator al copiilor fara sa te intrebi ce efecte are legea suplimentara de protectie asupra lor. Oricum ar fi, da bine la alegeri. De acord, sunt situatii de dascali nechemati care fac aceasta meserie. Dar incerc sa privesc problema intr-o maniera practica, si consider ca amedarea profesorilor pentru acest lucru nu este o solutie, nici macar partiala. Domnule Guran, oamenii sunt diferiti, interese diferite, de ce presupuneti ca niste copii ar fi altfel? Nu cumva generalizati situatia? Daca unui elev nu ii place un obiect, se plictiseste si face scandal, dar sunt alti 3 care sunt interesati… nu li se face o nedreptate celor interesati? Un elev turbulent poate anula o ora. Nu consider ca experienta ISJ-lui le permite sa priveasca diferentiat astfel de situatii. Doriti sa ma convingeti ca d-l Ponta este ingrijorat de soarta copiilor? Atunci, din experienta mea, a ales calea gresita sa isi exprime aceasta ingrijorare.
    PS: Nu sunt cadru didactic. Si, cu tot respectul pentru aceasta meserie entuziasta si dificla, nu imi doresc sa fiu.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 21, 2013 la ora 18:22

      Dl. Silviu, nu am vrut sa ating acest aspect, este foarte sensibil, dar ati facut-o dvs si va sustin. Asa este, parachisnitele astea mici au invatat sa profite si sa santajeze de pe bancile scolii. Nu au habar cu ce se maninca respectul. Cu propria fiica am avut probleme – nu-i permiteam sa plece nicaieri pina nu-si termina lectiile si le vad eu sau mama ei. M-a amenintat ca cheama politia!! I-am spus: Cheam-o si eu am sa-i platesc statului sa aibe grija de tine. Dar asta a inceput cu adolescenta, in al doilea an de liceu. Mai mica, foarte ascultatoare si politicoasa. Si acuma mai tipa si se mai rasteste la mine. Pe urma isi cere scuze (asta i-a invatat la scoala: dai cu ciomagul si pe urma te scuzi) – nici nu-i mai permit sa-si ceara scuze si ii spun si de ce: nu au valoare, cind n-o sa mai fie nevoie de scuze va fi in ordine.
      Majoritatea parintilor nu-si mai controleaza copii, din contra, ii invata cum sa se „descurce” in viata. Profesorii (spre deosebire de invatatori din scoala primara) cauta sa-si pastreze postul – pot fi concediati la prima reclamatie a parintilor, scoala trebuie sa angajeze un inlocuitor cu ce gaseste, imi povestea fetita (ii lasa sa faca ce vor prin clasa pina trece ora, umple catalogul cu note mari ca sa ia gradatie si majorare de salariu – n-ai probleme cu elevii, ajungi director de scoala).
      Este si alt aspect. Sunt borfasi: droguri, bautura, porno, chiar si sex de toate nuantele. Cadrele didactice si administratia scolii nu se baga, cheama politia. Parintii ii scot deacolo, stau 3 zile acasa si …iar la hora. Soferii de la autobuzele de scoala sunt cei mai oropsiti: „shut-up! Vezi-ti de condus, pentru asta esti platit!! Daca le raspunzi, cheama politia la cell, isi pierd jobul. Sarlatanii astia au intotdeauna dreptate. Daca se macelaresc intre ei, n-ai voie sa-i desparti, n-ai voie sa-i atingi ca atuncea esti pervers. Au tot controlul. In filme se mai arata ca profesorul il ia de mineca si-l duce la director – fals! Daca l-ai atins intri la pirnaie, chemi directorul in clasa si ce folos – esti mincinos!
      Se termina liceul, majoritatea isi vad de viata lor, dar sunt unii care parintii ii vor la facultate. Aici incepe tragedia, dar se cunosc solutiile – educatia s-a adaptat cerintelor: cam jumate de an inainte de terminarea liceului se da un test (guvernamental, nu mai stiu cum ii spune, dar altcineva nu se baga ca parintii ii aduc la tribunal), ai 85 poti sa incerci sa intri la facultate, altfel aplici degeaba. Au si profesorii un cod atunci cind isi scriu comentariile – nu pot fi acuzati de parinti dar si alti profesori (de la universitati, de exemplu sau in caz de transfer de la o scoala la alta, si in general la sfirsit de an) afla cu cine au deaface. Din primul an de facultate, daca ai fost acceptat (fara admitere, nu exista examen) si se lamuresc ca esti fazan, ti se recomanda un an pregatitor (este totusi afacere, daca platesti de ce sa te dea afara). Daca treci testele si ai recomandare buna intrii in rind cu ceilalti, daca nu te retragi in viata ta sau schimbi profilul de studii. Pe parcursul studiilor, daca nu dai satisfactie ti se sugereaza un statut de „special student” sa-ti refaci notele sau eventual sa-ti schimbi profilul – sunt consilieri universitari care discuta cu tine sa te descurci prin hatisul de „oportunitati” pina crezi ca ai gasit ceva sa-ti placa/convina (ca doar sunt banii tai).
      V-am mai povestit despre asta, dar merita – poate acuma sa credeti. Intra 100 la aceiasi facultate si de terminat, fiecare termina altceva (exagerez, se pot termina vreo 6-7 feluri de cine stie ce). Facultatea nu are o programa fixa – nu toti sunt la fel, dar toti trebuie sa termine (pentru asta platesc) si atunci sunt „ajutati” cu o programa flexibila (ca la piata). Si de fapt asta-i ce inveti din primul an: cum sa-ti alegi profesorii ca pe legume, ce predau ei este pe locul doi – punctajul conteaza in final. Au site-ul universitatii cu toti profii (ce preda, cum preda, cum te evalueaza, vrei cu adevarat sa inveti sau vrei doar punctaj, vrei sa inveti de-acasa sau sa-ti muti fundul in clasa,..). Ma rog ti-ai facut „programa” pentru un semestru si ai mai mentionat si optiile pe ici-pe-colo, acuma ramine sa vedem ce iese la loteria mere – universitatea completeaza clasele in ordinea prioritatii la inscriere (primul venit- primul servit). Primesti o scrisorica in care esti informat care este programa ta oficiala. In primele 2 sau 4 saptamini ai dreptul sa te retragi fara sa platesti pentru cursul care nu-ti convine (nu trebuie sa explici, tu platesti) si daca mi sunt alte locuri libere si te intereseaza, ale tale sunt (chiar daca nu le-ai prins primele 2-4 saptamini, esti destept si o ieidin mers).
      Ai terminat si facultatea, ce dracu sa fac cu diploma asta? Aaa, uite ca scrie aici ce stiu sa fac. Te uiti dupa oferte corespunzatoare, dai telefoane – asta in caz ca nu are tata vre-un vecin sa ma angajeze (loialitatea este foarte importanta). Dar si astia cu ofertele lor s-au smecherit: stiu ca nu tot ce scrie pe diploma este ce stii sa faci, si adauga in ziar: economistul pe acest post trebuie sa fi finalizat cursurile….si urmeaza o lista de vreo 3-5 cursuri. Unul daca-ti lipseste nu esti ce le trebuie. Iti trebuie si recomandari (trei) de la profesori cu care ai invatat, altfel se poate telefona si cine stie cu cine naiba se va vorbi. Iar daca nu si nu, am diploma de inginer, pe perete la mine in camera si bat cuie pe santier la tata (si asta cind se mai infurie: n-ai vrut sa inveti, imputitu-le!! Dar nu mai raspund, ca ma da afara si ce ma fac).
      Educatie de inalta clasa, si numai profesorii sunt de vina, ca n-au aia si nu stiu ailalta.

      Răspunde
       
    2. sanduCu
      Noiembrie 21, 2013 la ora 18:34

      ..cel putin in Canada nu se impusca, in America in fiecare luna sunt 1-2 „school shootings” sau cel putin „shoot bullyings”.

      Răspunde
       
    3. Constantin
      Noiembrie 21, 2013 la ora 20:38

      In principiu, asa este. Dar, cum se face ca ei sunt mai performanti? Si edifica o societate mai eficienta, chiar daca sistemul lor de invatamant are atatea defecte!? ***_Ma framanta o interbare in legatura cu relatiile elev-profesor. Oare atunci cand profesorul este batuit in clasa de catre un elev, in fata tuturor celorlalti elevi, oare profesorul are voie sa tipe, ori nu, pentru ca sa nu se simta stresat elevul care loveste? Personal cunosc doua cazuri de profesoare care au fost lovite in timpul orelor de elevi.

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Noiembrie 23, 2013 la ora 00:44

        ..sa nu neglijam noii veniti din toate timpurile, mai de voie mai de nevoie, cu bagajul lor de comportare si de cunostinte. Si nu sunt numai din tari foste sau curent comuniste. Si mai lucram si sub plata meritata – ca asa suntem invatati si ei profita in avantajul societatii.
        In privinta celor doua profesoare (sunt convins ca sunt mai multe situatii de acest fel), daca Romania tot intra in UE, au sa invete si profesorii (de la cei de-aicea): isi vor pune comprese si a doua zi vor zimbi ca si cum nimic nu s-a intimplat (ca tot aia-i, politie, judecatori si scoala te mai da si afara – incompententu-le, nu stii sa te porti cu copii!)

        Răspunde
         
  • CetateaNoua
    Noiembrie 21, 2013 la ora 12:24

    de dat foc la puscarie si la casa de nbuni guvern si parlament

    Răspunde
     
  • CetateanEuropean
    Noiembrie 21, 2013 la ora 10:18

    capitalismul de clan = diavolul.

    Răspunde
     
  • MihaiC
    Noiembrie 21, 2013 la ora 03:12

    Salutare.
    Se pare ca nimeni nu a inteles notiunea de „locuinte colective” decat sub presiune si „teroare”.
    Asociatia de proprietari, care ar fi trebuit sa fie o mare sfaraiala, in realitate este ceva nesemnificativ.
    Daca am fi sanatosi, am intelege ca tot ce inseamna confort optim in imobilul colectiv trebuie sa fie unitar. Cand ajungi sa incalzesti un bloc cu Congaz, Enel si Radet sau NIMIC (proprietarii traiesc in strainatate si cred ei ca au facut o investitie) si asociatia de proprietari permite asa ceva, atunci iti vine sa vinzi ce ai si sa te cari daca poti.
    Problema este cum s-a putut ajunge la asa ceva si cum in esenta s-a desfiintat o meserie de inginer instalator.
    Tot ce au invatat ei la scoala a fost aruncat la gunoi de societatea postdecembrista.
    Am un ap. de 90000$ iar asociatia undeva la 7800000$ (o avere) dar toti suntem saraci si cheltuim ANA PODA.
    Ufff …. e asa un mare balci …. si binenteles o gramada de cunoscatori ai adevarului absolut

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 21, 2013 la ora 04:59

      Dl. MihaiC, cred ca nu v-am inteles: o nemultumire, ca asociatia de proprietari permite sa incalzesti un bloc cu NIMIC, are legatura cu desfiintarea meseriei de inginer instalator. Am urmarit interviul de la Ora de stiri si trebuie sa presupun ca exista pierderi care nu pot fi recuperate altfel decit cu ajutorul unui calcul sofisticat, deci asa cum spuneti „mare bilci”.
      Altceva, insa, mi-a atras atentia in comentariul dvs., si chiar daca nu a fost intentionat, totusi ramine interesant. „Daca am fi sanatosi, am intelege ca tot ce inseamna confort optim in imobilul colectiv trebuie sa fie unitar.” Si daca “Asociatia de proprietari, care ar fi trebuit sa fie o mare sfaraiala,” permite ceva de nepermis „atunci iti vine sa vinzi ce ai si sa te cari daca poti.”
      Adevarul este ca sunt deacord cu asa ceva, in principiu. Deci si in cazul unui bloc de apartamente, dar si in cazul unei tari. In cazul Romaniei, as putea dori ca poporul roman sau asociatia de bloc sa aiba grija egala de bunurile tuturor. Asa ceva este neobisnuit de a se astepta de la o asociatie de „locuinta colectiva”, cu atit mai putin de la un popor. Probabil ca daca bunurilr ar fi comune tuturor, lucrurile s-ar mai simplifica nitel. Dar daca totusi, nu, poate fi acesta un motiv de abandonare? Indiferent de valoarea recuperata, costurile viitoare sunt necunoscute si intr-o lume necunoscuta ai sanse sa devii si mai sarac – totdeauna raul inainte.

      Răspunde
       
  • mihaix
    Noiembrie 21, 2013 la ora 01:43

    Am zis-o si o repet: descentralizarea asta va fi crancena, chiar si comparand cu era iliescu si nastase.
    Cazuri ca in olt, piatra neamt, teleorman (vezi neplata profesorilor), care sunt acum izolate, fiidnca se poate interveni de la centru , presa, etc, or sa fie regula.
    Pohta lui Dragnea, repet, va distruge prin coruptie aceasta tara. Cine li se va opune, vb lui Moise ???
    Dna ul local ? Am vazut ce face dnaul cu cei care fura paduri, case in timisoara. Diicotul , procuratura locala ? am vazut ce i-a facut diicotul si procuratura locala lui berbeceanu, si cum merg afacerile cu mafia, poze cu interlopii. Moise, aceasta descentralizare, ii va face pe baroni , mari dumnezei. sa vezi atunci bani , contracte, chiolhanuri, impilarea si taxarea prostilor. Norocul meu e ca traiesc in Bucuresti, dar in orase mai mici , va fi prapad, daca in cele mari oricum nu intervine nimeni. Stiu cum este in Slatina, Cluj, Craiova, Brasov nu mai zic, si ce e acum e nimica pe langa ce va veni. Cine ii va controla pe acesti oameni, daca primarul se combina cu cei din cj, dandu-si mana chit ca sunt psd +pdl+pnl, si pe langa mai vine si procurorul din localitate si seful politiei. Se intampla deja, dar acum cascavalul si controlul lor asupra resurselor vor fi complete. Mi-e groaza sa ma gandesc la inca o era de furturi si prapad ca in era iliescu, cand stim cu totii cum s-a devalizat economia, distrus industria……

    Răspunde
     
  • Lucian A.
    Noiembrie 21, 2013 la ora 01:15

    Biziday reprezinta una dintre putinele emisiuni pe care le urmaresc la TV. Pacat ca s-a renuntat la fosta ora de difuzare. Pentru mine Ora de Business era o alternativa interesanta pentru stirile de pe celelalte posturi… Oricum, chiar si in formatul actual reprezinta una dintre putinele emisiuni de „business” de pe TV. My regards!

    Răspunde
     
  • GABRIELA OLAR
    Noiembrie 20, 2013 la ora 23:37

    Stimate domn,nu stiu ce are toata lumea cu profesorii si de ce trebuie ca noi sa avem numai obligatii si drepturi aproape deloc.
    Nu avem voie sa facem observatii elevului,nu avem voi sa il dam afara de la ora ,nu avem voie sa corectam cu rosu pentru ca il stresam,………nu avem voie aproape nimic. Pai atunci,mai bine renuntam la dascali si invata fiecare acasa ,cand si cum vrea.Daca vrea scrie ,daca vrea mananca,mai bea o cafea ,etc.Ce nevoie mai este de noi daca nu avem dreptul sa facem nimic ?
    Mai am o nedumerire.Pe elevii care ne jignesc pentru ca suntem prost imbracati si avem masini ieftine ,ca nu ne permitem vacante ca si ei ,pe acestia cine ii amendeaza ?Pe parintii care vin la scoala si iti impun ce nota sa ii dai copulului doar pentru ca are bani mai multi decat tine ,pe acestia cine ii amendeaza ?
    Pe limbajul si comportamentul agresiv al celor mai multi elevi ,atat fata de proprii parintii cat si fata de noi ,pe acestia cine ii amendeaza ?
    As putea continua asa mult timp pentru ca subiectul nu este atat de simplu si educatia tinerilor nostrii nu se rezolva amendand dascalii ci prin cu totul alte solutii.
    De ce nu faceti o emisiune si cu un profesor ,sa va spunem si noi cum sunt tinerii ,nu numai din auzite ?
    Eu cred ca ar trebui sa ne sprijiniti atat dumneavoastra ,media, cat si parintii si sa gasim impreuna solutiile cele mai pertinente pentru elevi, nu sa amendam si putinii dascali care au mai ramas in invatamant. IN 15 ANI SE PENSIONEAZA JUMATATE DIN PROFESORII ROMANIEI SI ATUNCI SUNT CURIOASA CINE O SA MAI PREDEA SI PE CINE O SA MAI AMENDEZE GUVERNUL !

    Răspunde
     
    1. un turist
      Noiembrie 21, 2013 la ora 02:03

      D-na Gabriela: Dupa cum merg treburile nici nu va mai fi nevoie de profesori daca si asa nu se vede nici un interes a multor de a invata. Au parintii destul si pentru odrasla dar pina cind? Si mare este mirarea ca totul merge tot mai prost. Odata va trebui sa munceasca si acel tinar si atunci?????.Da tara este distrusa si de cei care ar trebui sa vada de bunul mers al lucrurilor. Taxe si amenzi pina la nu mai merge. Foarte rau daca pe un salar de mizerie sa fi si privilegiat de a fi injurat sau batjocorit. Vai de acei parinti ca la batrinete proprii lor copii nu ii vor mai putea sau vrea sa-i ajute.

      Răspunde
       
    2. Moise
      Noiembrie 21, 2013 la ora 02:49

      Stimata doamna, sunt multe frustrari pe care corpul didactic este justificat sa le aiba. Dar elevii trebuie educati chiar si atunci cand sunt prost crescuti de parintii lor, iar un profesor nu este un slujbas ca oricare altul. Trebuie sa aiba suficienta educatie pentru a nu fi intimidat de un copil de bani gata, dominantia se face din stiinta si din intelect, dar, cel mai important lucru pe care trebuie sa il aiba un dascal este capacitatea de a le prezenta copiilor lucruri interesante indiferent de programa sau de lipsa acestora de interes. V-am spus, e o profesie ce presupune mult talent, abnegatie si chiar sacrificiu. Dincolo de examenele pe care le-ati trecut fiecare dintre dumneavoastra, de stiinta pe care o aveti, pedagogia este o arta. Iar noi, parintii va dam pe mana ce avem noi mai de pret chiar daca, ticalosii de noi, nu suntem capabili sa va oferim conditii ideale si sa va platim asa cum ati merita. Iertati-ma asadar daca eu consider normal ca un profesor care isi scoate elevul afara de la ora trebuie sanctionat. Profesorul nu intelege ca ora este a elevului de fapt. Scuzati-ma ca nu accept tratamentul lipsit de respect al profesorului fata de elev, chiar atunci cand elevul este recalcitrant. Pana la urma cine copiaza pe cine, si ce rezolvam daca jignim un elev recalcitrant si prost crescut? Si, in sfarsit, ierati-ma daca insist ca dumneavoastra, dascalii, sunteti prima si cea mai importanta problema pe care o are in acest moment sistemul educativ din Romania. Haideti sa o rezolvam cumva impreuna!

      Răspunde
       
    3. sanduCu
      Noiembrie 21, 2013 la ora 03:54

      Stimata d-na. profesoara, aduceti in discutie un fenomen essential procesului educational, arhicunoscut, dar caruia nu i se acorda importanta cuvenita – vitala viitorului tarii. Nu sunt cadru didactic, chiar daca pentru o scurta perioada am avut rol de asistent universitar (mai bine zis, suplinitor). In timpul activitatii mele productive, am fost in situatia de a-mi instructa subordonatii in activitati complet straine lor. Am avut si o fetita eleva si studenta. Am trecut eu insumi si prin mina unor profesori cu drepturi si fara drepturi. Mama mea a avut toate drepturile, eu ca tata nu le-am avut dar m-am descurcat.
      De ce acord o importanta asa de mare acestei relatii intre profesor si elev, este pentru ca desi, in general, inclinam sa credem ca elevul este de vina, totusi crearea unui echilibru optim acumularii de cunostinte (nu invatatura), depinde numai si numai de profesor. Atitudinea familiei elevului este de inteles, desi sunt si situatii (surpriza) in care profesorul se bucura de intelegere.
      Sunt multe lucruri scrise pe teme ca terorizari, intimidari, abuzuri, si de o parte si de alta. Lucruri care odata aparute, instaurate in aceasta relatie, devin mai dificil de readus la normal. Dar aceste lucruri scrise stau la baza diverselor regulamente restrictive care a primit si sustinerea profesionala din lumea medicala.
      Parerea mea este ca-i vorba numai de experienta, nu exista sabloane. Experienta ca elev/student si in continuare ca profesor. Absolut oricine, indiferent de virsta, daca trebuie sa invete, o va face numai si numai motivat, sa aibe interes. Il intereseaza este acelasi lucru cu ii place. Nu o face pentru a multumi pe nimeni, nu o face nici pentru o majorare de salariu. Daca va fi obligat, va lasa impresia ca totul este in ordine, dar mai tirziu, indiferent citi de „zece” a luat, totul va fi o apa si un pamint. Cunostintele acumulate din interes, sunt creative, vor folosi, se vor dezvolta, vor evolua in combinatie cu alte cunostinte. Cunostintele acumulate din obligatie, reprezinta o memorie moarta care se vor limita la o redare cit de cit exacta – asta duce la mediocritate.
      Odata cu interesul cistigat vine (la pachet) si respectul fata de cel care te invata, care te ajuta sa cunosti. Impunind disciplina, practic ceri subordonare, adica obligi. Sunt frecvente situatiile in care un profesor (din lipsa de timp, deseori) recurge la disciplina, dar atunci trebuie sa se faca inteles ca nu asta-i ceea ce vrea ci asta-i ceea ce-i cere situatia de moment – trebuie sa ramiie de aceiasi parte cu elevul, amindoi au acelasi „dusman”. Evident ca-i bun inteles ca interesul ramine primul lucru de cistigat. Daca sunteti iubitoare de animale, sigur ati observat multe din cele descrise de mine mai sus – animalul este cinstit, chiar si atunci cind este sarlatan (intotdeauna are un interes pe care nu-l ascunde). Animalul continua sa tie la tine cit timp simte ca si tu tii la el (probabil ca pisicile nu, dar nici mie nu-mi plac, prea sclifosite), fiind gata de orice dovada de loialitate in limita posibilitatilor lui.
      Am auzit ca nu de mult, niste cercetatori au ajuns la concluzia ca unele animale (au ei si o lista) ar avea… constiinta – adica ceva de genul, daca ti-am facut ceva rau o sa-mi para rau ca ti-am facut. La catelul meu vad asta foarte des, dar nu-l tine mult.
      Nu stiu ce anume predati, dar probabil ca nu are nici o importanta. Absolut orice poate deveni interesant, depinde de prezentare, de ambalaj. Recent, la TVR, la Telejurnal, se vorbea cum ca femeile prefera articole cosmetice straine, celor romanesti, poate chiar mai bune – numai datorita unui ambalaj mai atragator. Eu nu ma iau dupa ambalaj, desi daca e vorba de o masina, vopseaua caroseriei primeaza in fata tapiteriei din interior. Deci, se spune ca prima impresie este cea mai importanta. Probabil, dar nu este totul. Este adevarat, am avut profesori care mi-au fost simpatici si atunci mi-a placut si ce predau. Au fost si situatii in care m-a interesat ce predau si mi-au devenit simpatici (unii colegi imi spuneau: ce-ti pierzi timpul cu antipaticul ala?). In orice caz, nu-mi amintesc de situatii reverse.
      In final, si asta probabil ca este cel mai important: cui nu-i place ce preda, niciodata nu va fi capabil sa convinga pe altul sa-i placa. Nu-i vorba de reciprocitate, numai de o posibilitate.
      Profesia de dascal nu este una usoara, dar poate fi facuta cu usurinta.

      Răspunde
       
      1. cornel
        Noiembrie 21, 2013 la ora 14:04

        Profesorii adevarati (cu har) sunt aceia care reusesc sa se faca iubiti de catre elevii lor. In acest caz niciodata sau foarte rar se ajunge la situatii de genul celor povestite aici. Cand vorbesc de har aici vorbesc despre experienta de profesor, de toleranta si de cunostintele pe care le poseda acel profesor. Oricand in acest caz un profesor poate dovedi elevului neastamparat, nesimtit sau care se crede prea destept ca e vinovat si ca trebuie sa actioneze in consecinta (elevul) sau ca elevul detine prea putine cunostinte in raport cu profesorul sau.
        Din pacate calitatea profesorilor din Romania lasa de dorit (vezi aici numarul profesorilor care au examenul de titularizare promovat si studiile pe care le au profesorii si ceea ce predau ei).

        Răspunde
         
        1. anti plagiat
          Noiembrie 21, 2013 la ora 14:55

          calitatea guvernului = 0. rusine plagiat minciuni talharie

          Răspunde
           
    4. cornel
      Noiembrie 21, 2013 la ora 13:38

      Dupa parerea mea Romania se va intorce pe drumul bun (ma refer aici la drumul catre progres si prosperitate care e dat in primul rand de o educatie de calitate si de la care pornesc toate celelalte lucruri esentiale, adica : moralitate, corectitudine si buni profesionisti indiferent de domeniul de activitate) atunci cand salariile la profesori si medici vor asigura acestora un trai cel putin decent si atunci cand va fi batalie mare pe posturile de invatator, profesor, medic sau asistent medical si aceasta batalie are la baza moralitatea si profesionalismul, in aceasta ordine. Civilizatia porneste de la calitatea sistemului de invatamant si calitatea sistemului de sanatate. Monarhia din Romania a inceput construirea acestui drum ce duce catre progres si civilizatie prin construirea de scoli si spitale si institutii de invatamant superior (ASE).

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Noiembrie 21, 2013 la ora 15:56

        Probabil si pentru postul de monarh ar trebui sa se dea cite o batalie doua, o fiica imparte floricele pensionarilor iar cealalta pariaza pe lupte ilegale de cocosi..

        Răspunde
         
        1. cornel
          Noiembrie 21, 2013 la ora 17:39

          Probabil daca se cauta mai bine se va descoperi ca regele Mihai a vandut un pui sau doua oua de gaina fara sa elibereze bon fiscal in perioada cand a trait din profitul realizat de ferma avicola pe care a avut-o si care reprezenta singura sursa de venit.
          Altii, care sunt mai putini informati, spun ca a plecat din Romania cu o garnitura de tren de aur.
          Viata si realitatea e una singura.
          Din pacate, pentru prezentul pe care il traim astazi in Romania, Monarhia din Romania a reprezentat singura perioada din istoria moderna a Romaniei de mare progres in raport cu celelalte tari din Europa, era incurajat bunul simt si masura, nu era prezent un sistem de represiune, cei care au condus Romania (casa regala) nu au comandat asasinate (vezi ce s-a intamplat sub acest aspect in regimul comunist romanesc) si Monarhia a reprezentat un echilibru in societatea romaneasca.

          Răspunde
           
          1. sanduCu
            Noiembrie 23, 2013 la ora 01:46

            La art. Din 11 nov. aveti comentariul d-nei Maria care mi se pare documentat. Ce cred eu despre monarhie stiti. Dar am venit cu noutati la art. Din 21 nov. Monarhiile au inceput chiar sa ma dezguste.

             
  • cornel
    Noiembrie 20, 2013 la ora 20:43

    Am vazut ieri emisiunea „Interes General”. Mi se pare ca devine din ce in ce ma buna. Cred ca ar fi bine daca am vedea si niste sponsori (ma gandesc aici la firmele si companiile care isi desfasoara activitatea cinstit in Romania, adica tocmai acele companii si firme care sunt sprijinite de aceasta emisiune prin campania „Cere bonul fiscal”).

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 20, 2013 la ora 22:03

      Se pare ca in Romania nu se stie ca daca ai vreo reclamatie referitoare la produsul cumparat, vei fi luat in seama numai daca ai „bon fiscal” si trebuie neaparat ca acolo sa nu fie scris „vinzarea este finala”.

      Răspunde
       
  • cornel
    Noiembrie 20, 2013 la ora 17:06

    Unii isi faceau sperante desarte, adica legat de calificare, referitor la meciul Romania-Grecia. Eu personal nu aveam nici o speranta. De ce? Deoarece Victor Piturca e inca antrenorul echipei nationale de fotbal a Romaniei contrar performantelor sale de pana acum la echipa nationala a Romaniei. Asa cum nea Mitica de la liga a ingropat fotbalul romanesc (vezi aici situatia echipelor romanesti din divizia A, scandalurile permanente legate de arbitraj si distrugerea echipelor de juniori prin lipsa de sprijin si finantare din partea LPF) asa a distrus si Victor Piturca echipa nationala de fotbal a Romaniei prin lipsa de viziune, profesionalism si decizii bune. Rezultatele echipei nationale de fotbal a Romaniei confirma cu varf si indesat ceea ce am spus mai devreme. Cred ca in Europa doar in Romania mai vezi asa ceva, in materie de fotbal.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 20, 2013 la ora 21:59

      Real Madrid l-a tinut pe Hagi, doi ani pe banca rezervelor. Platit dar totusi, romanul a ratat sa arate lumii ce inseamna fotbal romanesc. Deci este si la case mai mari. Sa amintesc dinou de Ilie Nastase care a vindut Cupa Davis pe Arena Progresu? Iar TVR il invita in studio si-l ridica in slavi te tradator!

      Răspunde
       
      1. mihaix
        Noiembrie 21, 2013 la ora 01:47

        Asta cu Nastase nu o stiu, desi imi place istoria si mai ales tenisul (chiar si cea recenta). Probabil ca am pierdut cand ati explicat, despre ce este vorba ?

        Răspunde
         
      2. cornel
        Noiembrie 21, 2013 la ora 13:21

        Cum a vandut Ilie Nastase Cupa Davis pe Arena Progresul, ca nu stiu? Cat a incasat Ilie Nastase la aceasta vanzare? Sunt sigur ca s-a aflat ceva in sensul asta daca acest fapt e unul real.

        Răspunde
         
      3. sanduCu
        Noiembrie 21, 2013 la ora 16:14

        Ca sa vezi cum se scrie istoria:
        http://www.ilie-nastase.com/sportivul/scurta-istorie-a-performantei
        Am fost in tribuna, cu sute de bucuresteni. Venisem sa asistam la o victorie 100%. Tiriac a cistigat amindoua simplele, EL a cistigat si dubla (contra 3, incluzindu-l si pe Nastase: acesta i-a dat de doua ori peste racheta, l-a imbrincit, s-a facut ca intra la mingi si pe urma i le lasa – intr-un cuvint a fost un vinzator ordinar, sub ochii si huiduielile noastre, lui Smith incepuse sa-i fie frica sa mai ramiie, militia l-a protejat pe Nastase sa nu fie linsat, se striga:Ioane, ai crescut o scorpie!!), chiar daca dubla s-a pierdut, pentru eroismul lui pe teren – Tiriac a cistigat, a fost cel mai mare. Nastase (favoritul de ne-contestat) a pierdut teatral ambele simple. Daca se ajunge sa se spuna minciunile care se spun, inseamna ca s-a sperat ca au murit toti martorii acelei tradari, acelei vinzari ordinare. Nastase este un putregai ordinar. Si eu nu obisnuiesc sa vorbesc asa nici cind sofez.

        Răspunde
         
      4. sanduCu
        Noiembrie 21, 2013 la ora 16:22

        Probabil ca s-a facut cu acordul lui Ceausescu, pentru ca altfel l-ar fi tras prin tocatorul de carne. Intrebati-l pe Tiriac – maximum, poate sa nu vrea sa vorbeasca, dar nu va spune ca n-a fost vinzare. Valentin a fost si el la oficiala, prieten si cu unul si cu altul – dar n-a stiut nimic, era stupefiat (nu stiu daca au mai ramas prieteni).

        Răspunde
         
      5. sanduCu
        Noiembrie 21, 2013 la ora 16:59

        Cu doua luni inainte, nu mai erau bilete (fusesera vindute inainte sa fie tiparite..?). Eu am avut o relatie. In strada, la intrare se vindeau cu suprapret 300 lei/biletul (de 10 ori pretul).

        Răspunde
         
        1. cornel
          Noiembrie 21, 2013 la ora 18:19

          Cred ca asta e meciul respectiv:
          http://www.youtube.com/watch?v=zZezxpCqbI4
          Acu’ il vad si va spun si parerea mea.

          Răspunde
           
          1. sanduCu
            Noiembrie 21, 2013 la ora 18:57

            Eu vorbesc de Cupa Davis din Bucuresti, in special meciul de dublu este relevant (ambele simple le-a cisticat Tiriac si ambele simple le-a pierdut Nastase), Asta la care va uitati este un open la Wimbledon.

             
          2. sanduCu
            Noiembrie 21, 2013 la ora 19:12

            Wimbledon e pe iarba verde si Arenele Progresu e pe zgura rosie.

             
  • cornel
    Noiembrie 20, 2013 la ora 16:49

    Ceva interesant:
    http://www.economica.net/dacia-performante-istorice-in-europa-a-batut-la-vanzari-o-marca-de-renume_67094.html
    Este si meritul autoritatilor din Romania ca Uzina Dacia produce cat produce astazi, masini cu un bun raport calitate/pret, dar in acelasi timp e vina autoritatilor din Romania ca nivelul de inmatriculari de masini Dacia in Romania este la un nivel atat de scazut in raport cu celelalte tari din regiune sau din Europa (vezi aici cauzele care au dus la un numar mare de inmatriculari la masinile vechi si un numar mic de inmatriculari la masinile noi).

    Răspunde
     
  • cristina
    Noiembrie 20, 2013 la ora 16:31

    Legat de scandalul iscat in jurul imprumutului fiicei presedintelui..nu cumva se urmareste in mod PARSIV PRIVATIZAREA CEC BANK?cum se explica valurile facute pe urma unui eveniment cat se poate de firesc…,sunt atatia care supraevalueaza terenuri agricole in romania..,sunt notari mult mai necunoscuti ca ea care castiga usor 8_10.000euro/luna,..si cred ca la situatia lor imprumutul va fi achitat in max.2-3ani.DECI COMISIA COMANDATA DE PREMIER are un interes ascuns,parsiv chiar.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 20, 2013 la ora 21:51

      ii primeste, nu-i cistiga.. cu ce i-a cistigat?

      Răspunde
       
      1. cristina
        Noiembrie 21, 2013 la ora 09:35

        Ceea ce a facut Ioana Basescu este perfect legal.Altfel PONTA TREBUIA SA SESIZEZE DNA(departamentul national anticoruptie) SI NU SA ARUNCE SOPARLA CU COMISIA.raman la opinia mea ca CINEVA VREA CEC BANK(acolo sunt pensiile,alocatiile romanilor…etc)nici macar o razbunare politica nu poate fi..,pentru ca la noi e nebunie totala d.p.d.v politic,departe de coabitarea promisa….VOR SI CEC-ul .

        Răspunde
         
        1. anti plagiat
          Noiembrie 21, 2013 la ora 10:01

          Avem incredere in Domnul Presedinte Traian Basescu.

          Răspunde
           
        2. sanduCu
          Noiembrie 21, 2013 la ora 16:32

          scuzati, eu ma refeream la salariul de parlamentar european, cred ca la asta v-ati referit cu cei 8-10 mii E/luna.

          Răspunde
           
  • European
    Noiembrie 20, 2013 la ora 16:21

    ma de ce nu doriti dreptate fiindca sunteti departe de gandurile inalte NATIONALIZAREA SI INTRODUCEREA PEDEPSEI CAPITALE solutia de baza pentru un trai mai bun Romanii merita sa fie respectati nu umiliti de clanuri nomade …

    Răspunde
     
  • European
    Noiembrie 20, 2013 la ora 16:18

    carparii criminali din Timisoara sa fie expulzati din Romania locul lor e in india
    RUSINE ROMANI MULTI ROMAI TRAIESC IN SARACIE IAR CLANUILE DE TIGANI FURA INSEALA SI MINT DETIN CASTELE VILE SI APARTAMENTE DE LUX DIN FUAT SI CRIMA. PURIFICARE !!!!!!!!!!!

    Răspunde
     
  • anti plagiat
    Noiembrie 20, 2013 la ora 16:15

    plagiatul e la loc de cinste in romania rusine tara europeana rusine guvern minciunos sa plateasca pentru minciuni talharie si plagiat bugetul de stat are nevoie de bani

    Răspunde
     
    1. cornel
      Noiembrie 20, 2013 la ora 16:52

      Mai incet cu plagiatul ca incepe sa macane.

      Răspunde
       
      1. anti plagiat
        Noiembrie 21, 2013 la ora 09:38

        cornelman stai jos esti prost. Rusine plagiatorii in Romania fac legea.

        Răspunde
         
        1. cyphress
          Noiembrie 21, 2013 la ora 15:26

          Bai fratilor , asta este un site cu discutii pe probleme economice . Daca aveti chef de discutat teme politice pro si contra unuia sau altuia va recomand calduros : http://www.ziare.com , http://www.jurnalulnational.ro , http://www.hotnews.ro etc . Dar va rog eu ( si cred ca ma vor sustine mai multi din comunitatea asta mica) nu ne mai poluati cu manipularile voastre .

          Răspunde
           
  • cornel
    Noiembrie 20, 2013 la ora 15:21

    Am vazut stirea cu Familia Carpaci care a pus stapanire prin abuz, coruptie, intimidare si acte false (sau acte cu o calitate cel putin indoielnica) pe o mare parte din Timisoara. Ai impresia ca Timisoara a inceput sa faca parte incet dar sigur din Vestul Salbatic, adica din acea zona in care fiecare face ce vrea iar organele de control si ancheta ale statului au fugit (ma refer aici la Politie, Parchet dar si altele cu abilitati in acest domeniu). Bineinteles ca toate aceste faradelegi, abuzuri si ilegalitati s-au produs bazandu-se pe CORUPTIA si lipsa de moralitate a autoritatilor locale care pentru un pumn de EURO sau DOLARI semneaza acte de retrocedare de scoli, spitale, etc fara sa se verifice autenticitatea actelor si cum s-a ajuns in posesia acestor acte pentru ca eu nu cred ca bunicii sau strabunicii Familiei Carpaci au detinut aceste proprietati care astazi le sunt retrocedate frenetic si cu entuziasm de catre cei care trebuie sa puna in aplicare aceste retrocedari.

    Răspunde
     
    1. cornel
      Noiembrie 20, 2013 la ora 16:06

      Se pare ca acum a intrat Parchetul pe fir, insa cam tarziu dupa parerea mea.

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Noiembrie 20, 2013 la ora 21:46

        Hei, sa vedeti cum o fi cind vor intra chinezii in Timisoara. In Vancouver (BC), ce parchet, nici „hardwood” nu se baga.

        Răspunde
         
  • Luigi Meclea
    Noiembrie 20, 2013 la ora 15:15

    Buna ziua
    As dori sa deschid un topic si nu stiu cum. Se refera la rambursarile de TVA, un subiect fierbinte, si despre care nu am auzit mare lucru in mass-media.
    Exista domenii de activitate care se bazeaza pe restituirile constante si punctuale a TVA-ului. Unul din ele este intermedierea in transporturile intracomunitare de marfa.
    Nerespectarea de catre ANAF a termenelor de rambursare poate duce la incetinirea, oprirea temporara sau definitiva a actvitatii a mii de firme din acest domeniu.
    Daca vi se pare un subiect interesant, in special partea despre cum face statul ca sa tergiveseze rambursarea de TVA, va rog sa ma contactati la adresa de email inscrisa, sau la telefon 0723 601611.
    Cu stima,
    Luigi MECLEA

    Răspunde
     
  • cornel
    Noiembrie 20, 2013 la ora 15:04 Răspunde
     
  • Agat
    Noiembrie 20, 2013 la ora 12:23

    zimbetul lui pontovici e ca zimbetul marieimagdalena inainte de pocainta

    Răspunde
     
  • un turist
    Noiembrie 20, 2013 la ora 11:59

    Privind aceasta regionalizare pot exista si unele probleme. De ex. Germania are Landurile ei si nu merge rau dar Bayern,Hessen sint Landuri mai bogate ele trebiue din bugetul lor sa ajute Landurile care nu au aceeas dezvoltare si sint mai sarace.Sint curios cum va fi daca acel baron de Cluj sau Ardeal cum se va imparti va trebui sa contribuie la bugetul de Suceava sau Moldova cum se va numi? Nu va avea nici unul destul daca mai intra si evaziune si furtul!!!

    Răspunde
     
    1. geo
      Noiembrie 20, 2013 la ora 12:14

      Suceava ar intra in zona istorica Bucovina- fost ducat austriac. E una din cele mai frumoase zone ale tarii. Moldova are si ea o gramada de locuri frumoase, teren agricol si mai ales Vinuri. Ia sa nu-i mai ti ca-n Africa pe asistenta sociala sa vezi cum creste zona. E mult mai simplu de controlat politicianul dintr-o regiune mica decat prin filtre de la Bucuresti. Probabil ca cea mai rapida dezvoltare va fi in Ardeal si Banat, pentru ca Ardealul a fost tot timpul mai dezvoltat datorita Imperiilor /regatelor din care a facut parte, multiculturalitatea de care se bucura oamenii de acolo. plus ca sunt mai aproape de vest atat ca locatie cat si ca mentalitate. se poate crea un fond comun de ajutor pentru zonele mai sarace dar facut in colaborare cu toate regiunile, si sub o transparenta totala. mai apoi esential este schimbarea legii din 2003 conform careia firmele cu cifra de afaceri peste 50 milioane de euro, trebuie sa isi mute sediul la Bucuresti. Lasa-le unde sunt si o sa creasca si regiunile sanatos.

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Noiembrie 20, 2013 la ora 21:36

        „Ardealul a fost tot timpul mai dezvoltat datorita Imperiilor /regatelor din care a facut parte, multiculturalitatea de care se bucura oamenii de acolo” – o multiculturalitate de asta este si in Quebec. Canada (guvernul) pompeaza tot timpul si fonduri si legi, ba chiar a facut franceza a doua limba nationala (respectata numai in Ottawa), numai ca sa stea cuminti in banca lor. In Ardeal s-a pompat, de catre Imperiu, din alte motive – ca sa nu stea in banca lor. Asa-i cu multicultura, numai motivul difera dar tactica este aceiasi. Fara nici un afront la adresa maghiarului si sasului gospodar – si romanii sunt gospodari.

        Răspunde
         
    2. sanduCu
      Noiembrie 20, 2013 la ora 21:24

      Putin mai devreme ii spuneam citeceva lui dl. Cornel. Nu am vrut sa vorbesc despre Germania si ma bucur ca ati spus dvs. Cind ai responsabilitatea unei tari, vrei o dezvoltare unitara, armonioasa care nu se poate face pe bucatele.

      Răspunde
       
  • AndreiM
    Noiembrie 20, 2013 la ora 11:26

    Ce zambet enigmatic are Ponta in poza…parca seamana cu zambetul Giocondei.Oare suntem pe cale sa descifram tainele acelui zambet afland la ce s-a gandit Ponta in momentul respectiv?

    Răspunde
     
  • Tracia
    Noiembrie 20, 2013 la ora 11:19

    piturca si ponta – la tratament in Siberia faceci rau Tarii.

    Răspunde
     
  • x
    Noiembrie 20, 2013 la ora 11:12

    Moise ce rating ai?

    Răspunde
     
  • cornel
    Noiembrie 20, 2013 la ora 11:00

    Toate tarile capitaliste au autonomie locala, altfel nu se pot dezvolta.Acolo insa cele mai puternice sunt comunitatile nu judetele, regiunile sau guvernul deoarece cam 80% din taxe raman in comunitate.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 20, 2013 la ora 21:17

      In Canada nu-i asa. Daca ar fi fost autonomie locala, Jean Chretien n-ar fi putut sa-si faca sosea la vila, Rob Ford n-ar mai fi ramas primarul de Toronto, ministerele n-ar mai fi putut sa-si imprastie serviciile prin tara (creind locuri de munca in colturi uitate de lume), Ottawa nu si-ar fi unificat toate sectoarele intr-o singura primarie,.. Nici in Israel, unde o autoritate locala mai…autoritara s-ar fi justificat, nu plateam nimic primariei, decit statului. Va las pe dvs. sa aduceti argumente cum ca in capitalismul globalizat, descentralizarea este prima prioritate, mai ales cu o politica centralizata.

      Răspunde
       
  • Tracia
    Noiembrie 20, 2013 la ora 10:41

    falsificatorii de lucrari stiintifice incoronati? ce blestem pe capul Romanilor un plagiator sa i reprezinte ….

    Răspunde
     
  • Victor L
    Noiembrie 20, 2013 la ora 10:32

    @Moise.De acord cu tine si cu ce ai scris in articol.La cum vad eu lucrurile descentralizarea trebuie facuta dar cu cap.Ponta nu e Voda…Voda este Basescu si el a visat regionalizarea tarii si descentralizarea anumitor responsabilitati de la centru la local.In capul lui Basescu se vor sparge oalele sparte,daca treaba nu va iesi bine(ceea ce e foarte posibil)si tot in capul lui vor veni si laudele…,,Uite Domnule ca a pus un primministru destept care face treaba!”..Traim sa auzim asta?Daca da inseamna ca intram in normalitate dar eu ma indoiesc…Tine-o tot asa ca ce faci are o valoare foarte mare.Bafta!

    Răspunde
     
  • Cris
    Noiembrie 20, 2013 la ora 09:38

    Avantajul clar al descentralizarii este ca se poate fura, fara sa dea nimeni din gura, adica mafiotii nu mai apar la TV, au doar relatie cu „autoritatea locala”.

    Daca nu sunt bani pentru hotzii si escrocherii se majoreaza impozitele si taxele locale. In acest fel baronii capata o pozitie de invidiat: ei centreaza, ei dau cu capul.

    Fiecare autoritate va hotari singura din ce taxe si impozite isi finanteaza furturile baronilor prin contracte cu statul. Si asta fara televiziuni, fara presa, fara nimic.

    Răspunde
     
  • george
    Noiembrie 20, 2013 la ora 09:21

    Principial corect analizat poate putin prea populist in sensul ca nu putem crea un sistem coerent de reprezentare locala „la cheie” – trebuie trecut prin mocirla intereselor partinice pentru a ajunge la o forma eficienta – si capitalismul modern la care vrem sa ajungem a plecat tot de la niste gasti razboinice singura diferenta e ca ei au fost lasati in pace sa decida pe cand noi traim iluzia ca ne decidem singuri viitorul intr-o lume globalizata in care deciziile sunt influentate din toate partile. Oricum acesta e mersul acela al descentralizarii si resposabilizarii pe criterii de eficienta deci oricine care incearca sa gaseasca alte solutii minune nu incearca decat sa faca o poza de tabloid.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 20, 2013 la ora 21:00

      descurajarea este primul dusman

      Răspunde
       
  • TiberiuC
    Noiembrie 20, 2013 la ora 08:46

    Noi avem o problema majora in aceasta tara. Multe din problemele noastre de zic cu zi sunt generate de sistemul nostru de justitie. Daca justitia ar functiona corect in aceasta tara, nici alesii nostrii dragi nu si-ar face de cap atat si nici omul de rand nu ar suferii atat.
    Nici regionalizarea nu ar fi o „problema” daca justitia ar functiona corect.

    Răspunde
     
  • victor crin
    Noiembrie 20, 2013 la ora 08:40

    Moise, prin targ (sau pe surse cum place jurnalistilor) se zvoneste ca e posibil sa pleci la Romania TV. Adevarat?

    Răspunde
     
    1. Moise
      Noiembrie 20, 2013 la ora 09:07

      nu.

      Răspunde
       
  • sanduCu
    Noiembrie 20, 2013 la ora 06:30

    Iar am urmarit Telejurnalul, si de data asta aud ca vine iarna iar sistemul de calcul al incalzirii blocurilor de locuinte, este ferfenita. Aud chiar ca pentru combaterea igrasiei aveti o temperatura minima de 14 C (!?). Peretii exteriori trebuiau izolati termic din start. Chestia ca se aude prin perete ce face vecinul o stiam, dar credeam ca deja nu mai exista asa ceva. Nu stiu ce materiale sau solutii aveti, dar daca antifonezi de jur-imprejur peretii apartamentului, pierzi doar vreo 5 cm la fiecare perete si ai scapat de perete exterior rece sau de transferul termic cu vecinul. La casele mai vechi, iarna se obisnuieste sa acoperi ferestrele cu rama cu tot cu o folie subtire de plastic (pentru o mai buna aderare se foloseste feonul). Cu tavanul problemele sunt mai rare, dar daca ii dai cu un calciu decorativ iarasi e bine. Aici, fiecare bloc sau complex de apartamente are termoficare proprie. Nu este cu calorifer ci cu ventilatie de aer cald. Acuma nu stiu exact cum este la un bloc de locuinte, dar in cladirile cu birouri sunt termostate care se pare ca ar corespunde unor „vete”, care se regleaza dupa nevoie. Se mai folosesc si sisteme de aer conditionat. Dupa cum se inchiriaza apartamentele (in costul chiriei intra si incalzirea, invariabil), trebuie sa intelega ca fiecare etaj isi are propria sa alimentare cu aer cald – adica depinde de la etaj la etaj (nu sunt sigur de asta, dar pare logic). Platesti cita caldura iti da dar ai libertatea sa o faci mai mica sau chiar sa o inchizi pe fiecare camera separat. Inteleg ca la voi platiti si caldura care se pierde pina ajunge la bloc. Este nasol de incurcat, nici cu termostatul nu rezolvi ceva (ma gindeam sa platesti palusal). Nu am inteles cam nimic din calculele explicate (caldura in subsol, spatiu comun, platesc si pentru vecin,..).
    Cea mai buna chestie este sa electrificati incalzirea, si cu ocazia asta si bucataria – fara gaze in casa, ideal. Cu hidroenergie sunteti si ieftin si perfecti. Gazul natural sa mearga in industrie. Si ca am ajuns aici, gazul natural romanesc sa nu se mai exporte – sa se balanseze exploatarea cu necesarul din industria romaneasca. Nu se stie (sau nu se spune) cit ai, iar daca ramii fara o sa-ti para rau ca l-ai dat degeaba pina atunci. Dar daca totusi ai si pentru export, baga-l la bursa si da-l cu tiriita sa-i cresti pretul.
    Ooof! Ce aveti voi acolo si va mai si regionalizati. Tichia de margaritar va lipseste.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 20, 2013 la ora 06:42

      Scuze, in loc de „vete”, a se citi „vente”.

      Răspunde
       
      1. TiberiuC
        Noiembrie 20, 2013 la ora 08:26

        La noi, libertatea si democratia a fost inteleasa total gresit. La noi, in apartamentul tau esti „Dumnezeu”. Cand schimbi termopanele poti sa-ti pui tu ce model vrei (nu conteaza arhitectura blocului, doar sa fi tu mai bengos decat vecinul).
        La inceput, in timp ce alesii nostrii dormeau prin parlament si in general in toate institutiile, romanul nu a ma suportat ca de ex, sa plateasca o caldura care niciodata nu era optima sau sa plateasca apa calda care era rece in primele 2 – 5 minute si atunci a innebunit lumea cu centralele de apartament. La inceput a fost o afacere, aveai confort maxim la preti derizoriu. La un moment dat, cand CET-urile si-au dat seama…”bah, dar mai avem doar jumatate de clienti” au inceput sa se scarpine, ca nu mai atatia bani in conturi si au nascocit aceasta lege cu calculul caldurii radiante de la vecinu doar intr-o singura directie (din partea celui care are sistemul vechi de termoficare nu si din partea celui care are centrala proprie) si asa, cei care si-au pus centrale s-au trezit ca trebuie sa plateasca si: caldura degajata de teava din subsol (chiar daca e izolata), caldura degajata de tevile care-i trec prin apartament si o parte din pierderi. Sumele nu sunt exorbitante (la un bloc contorizat cineva cu centrala plateste maxim 3Euro in lunile geroase, cel putin asa e la noi in bloc).
        In zilele geroase vecinii cu centrale pe gaz ajung sa plateasca maxim 300Ron (aprox 70E) iar cei conectati la cet cam tot atat (doar ca cei cu cet sufera un pic pt ca, caloriferul nu este asa firbinte si apa calda vine putin mai greu ::). Asta la o tinta de temperatura de 21C si imobilul sa fie contorizat (ca la pausal e dezastru, platesti cu 30% mai mult)
        Ca sa incalzesti pe curent la preturile actuale factura s-ar dubla (calcul facut de mine). In plus toate blocurile „ceausiste” nu au reteaua electrica gandita pentru un imobil „full electric” deci trebuie investit si acolo… momentan, nerentabil, om vedea cand gazul va fi liberalizat total, atunci calculele trebuiesc refacute 🙂
        Deci un calcul:
        – izolatie termica pe exterior (polistiren 10cm) la un apartament de 60mp = aprox 300Ron (700E)
        – refacerea retelei electrice pentru un consum full electric aprox 1000E
        – aragaz nou electric, radiatoare noi electrice…nu stiu calculul exact.
        – daca refaci reteaua electrica, va trebui sa rezugravesti casa integral aprox 1500E
        Acuma dute la vecina de la etajul doi si spunei aceste lucruri…da, am uitat sa mentionez, traieste cu 400Ron pe luna (90E). Sau dute la cei 7 care deja au investit in centrala proprie cu gaze si vezi daca sun de acord sa reinceapa balamucul 🙂

        Răspunde
         
        1. sanduCu
          Noiembrie 20, 2013 la ora 20:46

          La noi, palusalul se numeste Budget Billing Plan (BBP) si este folosit la plata gazului (caldura casei si incalzirea apei), avind 5 luni cu consum ridicat si in rest nesemnificativ. In plata lunara BBP este inclusa si asigurarea echipamentelor (boiler si furnal). Gazul sau flacara vie nu sunt de preferat sa ajunga in casa (exceptii pentru „fire place” – asigurarea casei te incarca substantial daca ai asa ceva, dar si astea pot fi inlocuite cu arzatoare electrice decorative). Aici daca ia ceva foc, arde pina la capat. Daca cumva au reusit sa stinga ceva, tot trebuie sa darimi si sa reconstruiesti. Si cu dioxidul de carbon, iarasi nu-i de glumit. Pe scurt: fara foc si gaze in casa, doar in subsol cu maxima securitate. Electricitatea folosita la tot (lumina , bucatarie, spalat-uscat, uneori si la gradinarit), dar daca respecti programul de economisire Time Off Use (TOU), factura se poate reduce la jumatate. In aceste conditii (500 kwh sau 30 mc costa cam 80CD), se poate estima ca, pentru o locuinta, gazul costa de cam 2.5 ori mai mult decit lumina, lunar. In casa ai obligatoriu avertizoare de dioxid de carbon si termostatul vine cu furnalul. Sunt lucruri care… sunt batute in cuie si ca sa spun asa, te nasti cu ele si traiesti cu ele. Asigurarea iti mai aminteste ca mai sunt si legi. Dl. Unturist, pina aici, cred ca v-am raspuns si dvs de ce cred totusi ca electricitatea este mai ieftina pentru tarile care au potential hidro – iar in Europa, Romania este prima, urmata de Spania. Alte tari europene-dunarene sunt obligate sa foloseasca Dunarea doar ca agrement (pina cind va incepe sa fie folosita si ca o cale de transport. Ce vreau sa spun este ca Dunarea (pe portiunea sirbo-bulgareasca) ar putea sa mai faca cel putin 2 sau 3 hidrocentrale (in cooperare) al caror sistem de ecluze ar putea juca un rol foarte mare in preintimpinarea inundatiilor. Nu mai vorbesc de potentialul hidro din interiorul tarii – in loc sa exportam gaz natural (care se mai si termina la un moment dat), nu-i mai bine sa exportam curent la nesfirsit si la discretia noastra? Traversezi riuri peste baraj (nu ai nevoie de pod), lacuri de acumulare amenajate si cu scop turistic, sistemele de irigatii suportate de aceste amenajari. Orice tara europeana, daca ar avea ce avem, asta ar face – dar nu sunt idioti sa-si taie craca recomandindu-va asa ceva. Din contra, nici nu va vor finanta pentru asa ceva – ca dovada cit bine vrea UE, Romaniei. De flota dunareana nici nu mai vorbesc, ca vorbesc la pereti – Romania este singura tara dunareana cu port la mare orientala (legatura ideala intre occident si orient).
          Ca sa ai succes, nu trebuie sa pornesti cu toate pinzele sus, un vaporas, o hidrocentrala, apoi inca una. Gazul natural este de preferat sa fie industrializat – nu exportat sau folosit la incalzire. Politica de a sustine ca o economie se dezvolta numai cu investitii, este mai mult decit gresita, este rau intentionata. Aduce subordonare. De ce? Cind ai tot ce-ti trebuie! Saracia si mizeria face un popor minunat sa se auto-flageleze. Nu-i drept, fata de cei de astazi. Nu-i drept, fata de urmasi. Nu ai nevoie de nimic ca sa incepi, nu ai nevoie de mult ca sa te dezvolti. Am spus toate astea mereu, in diferite forme. O repet acuma pentru ca sunteti in pragul sa faceti o greseala pe care nu o sa v-o puteti ierta vreodata. Daca va ataca careva si va rupe in bucati este una. Dar sa te rupi singur, pentru ca un rau intentionat iti „arata” ca este bine – nici macar prostie nu este, mai rau (ce poate fi mai rau?). Romania are solutii ieftine si la indemina sa se refaca, dar aceste solutii devin scumpe sau imposibile dupa fragmentarea potentialului economic. Un buget poate finanta o lucrare nationala astazi si miine alta. Niste amarite de fonduri locale la ce ajuta? La panselute si niste trotuare. Deschideti ochii, acuma sau mai bine niciodata – suferinta va fi insuportabila. Nu luati de bun ce va spun. Sunt un idiot! Dar cel putin considerati ce va spun. Ginditi singuri, judecati singuri si numai pe urma hotariti. Nici nu va puteti imagina cite locuri de munca se vor deschide. Refuzati un ajutor otravit!!!
          Revenind la incalzirea locuintelor. Este adevarat, Romania nu-si poate permite hectare de locuinte cu un nivel sau doua. Desi pe aici blocurile de apartamente rezolva multe aspecte, totusi probabil ca sunt perimate ca stil – arhitectii trebuie sa gaseasca un nou stil, multietajat dar altfel aranjat, mai estetic. In trepte/terase, spatiate mai „cosmic” cu pasaje subterane si legaturi aeriene. Chestie de fantezie. In final, incalzirea trebuierealizata cu termoficare autonoma, central pe cladire. Gaze la subsol si in rest ventilat aerul cald pe conducte in toate colturile. Asta implica o intretinere/curatenie periodica a conductelor de aer si sistem de filtrare/purificare. Va reveni nitel cam inconvenient. Energia electrica, insa este perfecta si daca este si hidro, devine ideala pentru toate timpurile. Casele, blocurile care nu au fost construite adecvat, incetul cu incetul trebuiesc …demolate si inlocuite. Pentru asa ceva primariile locale trebuie sa-si faca un program special de transferare a locatarilor. Bloc cu bloc. Este mai ieftin decit sa refaci apartament cu apartament. Populatia trebuie educata in acest sens, sa inteleaga ca este nevoie de participarea tuturor. Costruiti baraje si taiati teava de gaz, treptat – treptat.

          Răspunde
           
    2. un turist
      Noiembrie 20, 2013 la ora 11:41

      SanduCu: La noi o incalzire pe curent electric la 200mp costa anual cca. 5000€ si cu diesel este de cca.3000€ la fel cu gaz metan deci o diferenta substantiala. Daca luam in considerare ca in Romania este o iarna mult mai grea ca in Germania atunci cred ca curentul electric nu are nici un avantaj vorbind de buzunarul fiecaruia.Nu cunosc preturile de aceea poate ma insel.

      Răspunde
       
  • AL
    Noiembrie 20, 2013 la ora 02:13

    sanducu du-te si bateti coasa! Moise Guran e unul dintre putini oameni din tara asta care se mai pricep la ceva,si se pricep bine.
    Regionalizarea e cea mai buna idee care au avut-o politicienii in ultimii 23 de ani. Daca se face o regionalizare pe criterii istorice sunt sanse reale ca Romania sa devina o tara dezvoltata, potential este. Dar nu Regionalizarea asta pe baroni locali pe zone inventate dupa harta politica dupa interese. Exemplele sunt nenumarate in Europa, si chiar si Franta aia ultracentralizata urmeaza incet incet modelul german, regiuni si-au facut pe criterii istorice, ca toate statele care s-au regionalizat. Iar puterea si banii raman la regiune nu se plimba pe la Bucuresti unde sunt re-impartiti pe nepotisme in cantitati mult mai mici. cetateanului ii este mult mai la indemana sa mearga sa-l ia de gat pe ala pe care il stie ca l-a platit el prin taxele lui si nu a facut nimic, decat sa vina la Bucuresti sa protesteze. De ce nu e consultata populatia in privinta regionalizarii? cum se face ca primarul celui mai sarac judet din tara- Teleorman, vine sa faca el regionalizare , sa ne arate cum ne va mai bine?

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 20, 2013 la ora 05:16

      @ AL, trec peste „coasa” pentru simplu motiv ca v-am inteles bunele intentii – binele romanilor si nu sa ma repeziti. Mai intii despre Moise. Cred ca am o parere mai buna despre el, decit o aveti dvs – a mea este mai corecta: este un sufletist tinar si nu suficient de experimentat. Fara intentia de a compara, dar din sfera lui profesionala, uitati-va la DD ce a incercat si ce a iesit, si vorba aia a avut „spate”.
      „Regionalizarea e cea mai buna idee care au avut-o politicienii in ultimii 23 de ani.” – daca se are in vedere ca cu celelalte idei, s-a dus tara de ripa, DA, aveti dreptate, numai cind se va aplica ideia asta, se va duce tara dracului. Sa inteleg ca sunteti deacord cu regionalizarea fara sa stiti de fapt cum va fi:istoric sau neistoric, dupa francezi sau dupa germani. De fapt, daca v-ar consulta cineva, ce ati raspunde? Intrebati-l pe Moise ca el se pricepe! Nu glumesc. Poporul a votat si a injurat mereu. Am vazut asta si dupa felul in care ati inceput comentariul dvs, si eu chiar ca n-am avut nici o vina. Dar acuma se imparte mosia tarii in bucatele. Nici dracul nu o mai lipeste la loc decit cu singe. Cind se merge la referendum, normal ar fi sa se mearga cu responsabilitatea acestui singe.

      Răspunde
       
  • Cristian
    Noiembrie 19, 2013 la ora 23:22

    Te mai lasa TVR-ul sa mai faci o emisiune anul asta? De cateva zile apar tot felul de prioritati…

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Noiembrie 20, 2013 la ora 00:03

      In tara minunilor nici o prioritate nu este imposibila. Daca garajul nu a ajuns la Grivco, banutii mei ajung in mod sigur prin bunavointa domnului Elwis la inlocuitorul d-lui Ponta la PSD.

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Noiembrie 20, 2013 la ora 04:49

        Apropo, se descentralizeaza si partidele sau vor apare altele, ca ciupercile – fiecare primar cu partidul lui, ca sa aiba sustinere 100%.

        Răspunde
         
  • cornel
    Noiembrie 19, 2013 la ora 21:17 Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 20, 2013 la ora 04:44

      Felicitari pentru respingere. Sa vedem dupa regionalizare, cine il va mai respinge.

      Răspunde
       
  • bejenaru gina
    Noiembrie 19, 2013 la ora 21:15

    sa ma ajute cineva ca nu reusesc sa vad emisiunea de luni va rog frumos va multumesc anticipat

    Răspunde
     
    1. Moise
      Noiembrie 19, 2013 la ora 21:44

      Gina, n-am avut emisiune luni. A avut alte planuri Tvr-ul

      Răspunde
       
  • cornel
    Noiembrie 19, 2013 la ora 21:02

    Lucrurile sunt mult mai simple, parerea mea.
    Partea asta cu baronii locali tine foarte mult de IMPOTENTA JUSTITIEI din Romaniei si CORUPTIA institutiilor de baza ale statului, adica : organe de control, procurori si Parchet. Cati primari din Romania care au furat bani din bugetul local prin licitatii trucate, „inginerii financiare”, realizarea de lucrari de mantuiala, au fost obligati sa plateasca prejudiciului creat?
    Cred ca 70% din primarii din Romania atunci cand devin primari se gandesc doar ce „inginerii financiare” si ce matrapazlacuri sa faca cu banii din bugetul local (drone, arbori exotici, lucrari de matuiala la preturi ce iti da dureri de cap, panselute peste panselute, cauciucuri lipite de asfalt si multe alte lucruri inutile dar scumpe, retrocedari ilegale, etc). Problemele grave ale comunitatii locale (asfaltare, apa, canal, gaze, lipsa unui cabinet medical si a unei scoli cu conditii decente si autorizatie sanitara) sunt amanate de la un mandat la altul pentru ca banii din bugetul local sunt cheltuiti asa cum am descris mai sus.
    Daca primarul ar face lucruri SIMPLE adica sa cheltuie banii din bugetul local pentru problemele ESENTIALE ale comunitatii atunci nu ar mai exista baroni locali ci doar PRIMARI.
    Am vazut in o emisiune „Ora romilor” un primar rrom de 24 de ani care cu putinii bani din bugetul local a facut ca localitatea sa sa arate „boboc”. Un adevarat exemplu de primar. Cum gasesc link-ul de la acea emisiune o sa-l postez aici (deocamdata in caut).

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 20, 2013 la ora 04:41

      Dl. Cornel, daca oamenii ar fi normali, adica fiecare sa-si stie locul si sa-si vada de treaba lui, nu mai conteaza roganizarea administrativa sau sistemul politic – oricare este perfect valabil si benefic. Dar asa cum se vede, sunt primari buni si altii mai putini. Sunt sanse ca si cei buni sa se strice cu timpul. Imi pare rau dar sunt cam pesimist in privinta potentei justitiale, nu numai in Romania, oriunde. Unde pare ca e bine, de fapt este vorba de o intelegere tacita intre Putere si Opozitie in care se fura cu bun simt si pe rind. In rest se urla prin senate, ca asa-i piesa.
      Il aud pe Ponta ca vrea sa transfere local atributii din ministere. Asta deja nu cred ca poate fi ceva prea simplu pe capul unui primar. Banii poate sa-i primeasca dar nu si atributiile sau obligatiile suplimentare. Ce te faci daca dupa regionalizare, primarul convinge pe toata lumea ca nu poate tine pasul. Il schimbi si iar la fel. Si treaba asta se intimpla in mai multe primarii de toate dimensiunile, in toata tara. Pui raul inainte ca-i mai bine. In Ottawa, acum vreo 4 ani, fiecare sector era cu primaria lui. Din motive (zic ei) de economie, s-a facut o singura primarie, o singura politie samd. Guvernul, adica ministerele, isi imprastie diverse sectoare de activitate cu atributiile respective prin toata Canada, dar nu le lasa in seama administratiilor locale. Responsabilitatea ramine centralizata. Doar activitatea este transferata in zonele in care este lipsa de …activitate – imprastii bugetari in toata tara si dai locuri de munca.
      Exemplele din tarile europene trebuiesc intelese. Fiecare tara cu specificul ei, nu poti merge automat cu sablonul. O tara nu este o torta, o tai in felii sigata.
      Pare frumos si poate chiar practic. Daca descentralizezi responsabilitati, atunci descentralizeaza si senatorii si personalul din ministere – de ce sa tii mai mult decit ai nevoie. Daca este greu de descentralizat (si va fi, si totul pe buzunarul romanului care a fost deacord), cind va ve-ti lamuri ca nu merge cum s-a sperat, va fi mult mai greu de centralizat la loc. Orice proiect are mai multe etape de parcurs. Toate etapele trebuiesc parcurse teoretic si pina la capat, pentru a fi sigur ca nu a scapat nimic negindit.
      Probabil ca sunt multi care vad in descentralizare (sau regionalizare) o salvare. Cum am spus, daca oamenii sunt normali, orice organizare este buna. Cind vorbesc de oameni normali, nu ma refer numai la romani. Sunt o gramada de interese externe. Daca nu stiu ce companie a unui investitor strain nu s-a descurcat cu centrala (poate nu s-au inteles la spaga, zic si eu), probabil ca se va intelege mai usor cu localul. Iar daca, totusi sub presiunea populatiei locale, se va ajunge la tribunal international, localul va avea un cuvint mai putin greu de spus decit centralul.
      Cum vedeti situatia in care localul nu iese la mal cu finantele si centralul nu mai are cu ce sa-l scoata din galeata? Cum vedeti armonizarea economiei pe bucatele, mai mici sau mai mari? Cum aplicati o fiscalitate nationala pe zone mai dezvoltate si pe altele mai putin dezvoltate? Nu vorbesc aici de situatia ca unii sunt mai grozavi si altii mai putin – este vorba de diferente de resurse, Romanii pleaca din tara pentru un salariu mai bun, n-au sa plece dintr-o regiune in alta pentru acelasi motiv? Ce se va intimpla cu o zona sau regiune care decade in masura unei populatii de jumate de om la suta de hectare? Scuzati-mi exemple aiuristice, dar incerc sa fluier locomotiva inainte de a fi prea tirziu.
      Inainte de referendum, oamenii au inteles exact despre ce este vorba – aici nu-i vorba ca ai votat pe unul care nu-si face treaba si-l suporti 4 ani. Aicea, ai halit-o. Se poate lasa cu razmerita si invrajbire – fiecare cu ograda lui.
      Si in final, ceea ce este absolut cea mai grea treaba: se reduce puterea intregului popor, se dezmembreaza tara. Uitati-va ce s-a ales de Jugoslavia. Dar ei se vor uni la loc. Nici macar rusii n-au nimic contra regionalizarii – o sa se mareasca nitel R. Moldova. In Transilvania ce va fi, D-zeu cu mila. Cind o se se mai nasca un Cuza sau Mihai (nu vorbesc de Mihaita..).

      Răspunde
       
      1. cornel
        Noiembrie 20, 2013 la ora 12:52

        Dupa mine problema e un pic complicata si lucrurile trebuie pregatite bine inainte. La ce ma refer aici? Ma refer la faptul ca toata lumea a vazut cazuri in care unor oameni/primari li s-au dat sume mari de bani pe mana (asta inseamna si o responsabilitate in plus!) si rezultatul a fost unul dezastruos din cauza ca nu si-au inteles responsabilitatea pe care o au fata de acei bani pe care ii dramuiesc. Dupa un astfel de esec comunitatea respectiva va fi condamnata la FALIMENT sau daca acest tip de esec se repeta la prea multe comunitati/primarii guvernul se va confrunta cu falimentul comunitatilor adica al poporului sau guvernul se va confrunta cu un BUGET FALIMENTAR, adica cu un buget care nu va putea suporta falimentul atator comunitati, faliment care a fost alimentat de o pre putine cunostinte financiare ale primarului si a autoritatilor locale care dintr-o data, si prea putin pregatite, vor fi incarcate cu multi bani si multe noi responsabilitati. Cred ca e necesar ca autoritatile centrale sa creeaze un sablon simplu si usor de inteles pentru autoritatile locale care trebuie sa explice noua functionare a bugetului local, avantajele dar si pericolele nou aparute si responsabilitatea financiara si penala a primarului si a consilierilor locali care falimenteaza primaria si viitorul comunitatii locale prin ilegalitati, licitatii trucate, lucrari inutile dar scumpe. Cred ca e ceva de bun simt. Altfel FALIMENT va scrie pe Romania si nu va mai conta nici o crestere economica, deoarece ea e prea mica si FALIMENTUL e prea mare.

        Răspunde
         
        1. sanduCu
          Noiembrie 20, 2013 la ora 22:21

          Dl. Cornel,”din cauza ca nu si-au inteles responsabilitatea [..] si prea putin pregatite”, suna usturator de nostim – sa inteleg ca cei care i-au ales sunt si mai rau decit primarii astia? Mereu am spus ca prima vina o are cine alege, dupa asta ca alegatorul sa-l injure pe ales este chiar…nostim. In alta ordine de idei, decit sa-i faci pregatirea la centru, localnicului, nu-i mai bine ca centrul sa-si mute fundul la local? Ca tot stie asa de bine, incit vor acuma ca lumea sa-si mute directia si spre altii – este de inteles, chiar atitea troace turnate in cap in fiecare zi… Sa nu uit, responsabilitatea se formeaza, nu se educa si ia timp, oriunde. Pentru asta exista instructaj la locul de munca. Dar cum am mai spus, problema nu „e un pic complicata”, ci este total gresita.

          Răspunde
           
        2. sanduCu
          Noiembrie 20, 2013 la ora 22:25

          ..dar incet incet avansam de la „Lucrurile sunt mult mai simple, parerea mea” la „Dupa mine problema e un pic complicata”..

          Răspunde
           
          1. cornel
            Noiembrie 22, 2013 la ora 22:55

            Aveti si nu aveti dreptate. Primarii vor fi pusi intr-o noua situatie, vor avea mai multi bani pe mana si mai multe responsabilitati. Unii primari care au avut succes pana acum pot sa esueze pentru ca nu sunt pregatiti suficient pentru aceste schimari sau pentru ca nu sunt in stare de mai multe responsabilitati care implica bani, bani multi.

             
          2. sanduCu
            Noiembrie 23, 2013 la ora 01:13

            Dl. Cornel, dreptatea este ultima chestier pe care intereseaza pe cineva, cu adevarat, pe lumea asta. Important este ca treaba sa mearga pentru toata lumea, mai mult sau mai putin la fel – ca nici egalitate nu exista. Pentru asta trebuie sa intelegem cu totii ca omul este om, cu apucaturi, cu sentimente. In unele conditii unele se exteriorizeaza, evolueaza, alteori ramin necunoscute. Un primar, sau un ministru, sau un premier, sau un presedinte, sau un rege (asta-I pentru dvs), nu este musai sa fie premiant (nu-I nici rau), este absolut suficient daca este om printre cei din jurul lui – adica sa intrebe daca nu stie, sa hotarasca pentru altii cum ar face-o pentru el, samd. Deasemenea, foarte important este ca cei din jur sa aiba puterea constitutionala sa-l schimbe imediat ce o ia pe de-laturi – scutesti injuraturi, judecati, timp. N-o face din rautate: a gresit, sau a incercat daca tine. Ce-i rau? De atitea ori incercam daca apa este destul de fierbinte pentru macaroane..

             
  • danny
    Noiembrie 19, 2013 la ora 21:00

    Fratica

    unde este emisiunea de luni ?

    Faci productie audio-video sau te faci ca faci.

    Pe net poti sa postezi in formatul pe care poti sa il produci (ca tot zicei ca o dai GRATIS), pe TV inteleg ca mai trebuie lucrat , ……… chiar ai nevoie de un IMPULS

    YouTube Romania presents http://www.youtube.com/watch?v=yrEQUcX9TSM

    Răspunde
     
  • anca
    Noiembrie 19, 2013 la ora 20:18

    Trebuie schimbat tot sistemul si implicit persoanele care au facut si inca fac parte din acest sistem dar nu de genul”o noua marie cu alta palarie”.Partidele trebuiesc desfiintate.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 19, 2013 la ora 20:22

      Evrika!!! Hai sa dam mina cu mina…Piara politica din tara…

      Răspunde
       
  • dan onofrei
    Noiembrie 19, 2013 la ora 20:10

    buna sera la toti-as avea curajul sa comentez ca preluarea de responsabilitate financiara a autoritatilor locale este o treaba foarte la locul ei:In definitiv fiecare primar trebuie sa inteleaga odata pentru totdeauna ca trebuie sa fie creativ in comuna -satul -judetul sau si sa nu mai astepte cu mina intinsa ajutor numai de la Bucuresti (adica maninci ceea ce produci singur daca nu faci foamea inseamma ca ori esti puturos ori incapabil):Bucurestiul nu e o Mafalda ,este doar un oras care intimplator gazduieste ministerele dar nu poate fi moasa pentru toti si toate !.Poate fi raspunzator de apararea teritoriului national,poate centraliza citeva caüpacitati in cercetare nationala dar mai mult nu este nevoie ,sa fie bagati primarii la inaintare, sa fie creativi sa creeze conditii pentru industrii mici si microferme -sa organizeze cetateniisase asocieze sa creeze spatii pentru firme mici cu tineri capabili nu tre sa vina Bucurestiul sa le dea sfaturi nici pre nici nepretioase tre sa se GOSPODAREASCA singuri si sa intretina organe de ordine interna _se chema militie pe timpuri ca oamenii sa aiba liniste in activitate comerciala civilizata :Si sa termine cu pomenile la betivanii care stau cu mina intinsa pentru ajutor social ca sa dea banii la crisma in citeva zile si sa injure inca o luna pe mijlocul ulitei satului-Munca e destula dar toti s-au boierit si pentru astia care nu vor sa tina o casma sau matura in mina si sint capabili pot fi calificati _DAca are ceva in cap si trece teste de inteligenta sau indeminare -fiecare dupa adevarata valoare !!!!!:SA fie sortati pe baza de teste IQ :OAmenii trebuie bagati la inaintare pentzru raspundere nu trebuie sa astepte pomana de SUS :IAr cei care au furat din avutia national a_PAduri ,etc .trasi grav la raspundere!si pusi la reimpaduriri!!!!Deci descentralizarea e o treaba foarte buna daca vor fio promari capabioli si curajosi care safca curatenie in sitemul locla caci del acomuina inmcepe totul!!!DAr sata nu au pricepit romaniisi nu vor asteapta po0mana de sus_SAne dea sa ne dea !!!!!!Din istorie asa..sanise dea ..ca e dtrewptul nostru:ZAu???=DA unde scrie asta ::Fiecare sa raspunda pentru bunastarea sa nu sa stea cu mina spre Bucuresti.DA Bucurestiul,. cu institutul geologic sa aiba raspundere TOTALA asupra administrarii bogatiilor subsolului indiferent in ce parte a tarii se afla acestea iar exploatarea sa se facc in folosul tuturor prin finatarea sitemului medical-invatamint si a infrastructurii ,mai ales pe cale ferata extrem de cu mare viitor ecologic

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 19, 2013 la ora 20:29

      Danut, hai ca-i zici bine. Dar de ce nu termini? „In definitiv fiecare primar trebuie sa inteleaga odata pentru totdeauna ca trebuie sa fie creativ in comuna -satul -judetul”- TARA si o ei cu miloaga de la Bucuresti? Vezi ce-ai sa zici cind va incepe miloaga la…Brussel.

      Răspunde
       
      1. Victor L
        Noiembrie 20, 2013 la ora 10:55

        @SanduCu.Miloaga la Bruxelles a inceput demult.Cu mult inainte de 2004 si 2007…Suntem intrati in club si avem si obligatii nu doar dreptul sa ne milogim.De fapt nu prea ne-am milogit pina aum ci doar am asteptat sa treaca perioadele de cazna la care am fost supusi timp in care am tot fost bombardati cu pocnitori pentru a ne scoate in afara clubului,noi pe de o parte si Bruxeles-ul pe de alta.Cerem de la Bruxellex drepturi care ni se cuvin si bani sa ne dezvoltam si la fel ni se cuvin si banii…Pina la urma in viata totul se plateste,cu bani,cu ani sau cu singe.Nu mai compara Romania cu Iugoslavia…Romania e intreaga si asa va ramine dar in interiorul UE,cu capitala la Bruxelles.In UE va intra si Republica Moldova chiar daca va face Putin precum polizorul in bordura.Nu stiu de ce se vede de peste ocean altceva decit este in realitate.

        Răspunde
         
        1. sanduCu
          Noiembrie 20, 2013 la ora 22:29

          Chevron, Chevron, tot la Pungesti..

          Răspunde
           
          1. VictorL
            Noiembrie 22, 2013 la ora 09:46

            …Si la Vama Veche.Eu astept mai intii sa se gaseasca gazele alea ,sau poate dau peste altceva pe acolo…Cine stie?La noi insa toate babele sunt supradotate si se pricep.

             
          2. sanduCu
            Noiembrie 23, 2013 la ora 01:18

            Victoras, cel putin tu o sa poti sa le platesti cind or iesi la bursa.

             
  • olteanul.com
    Noiembrie 19, 2013 la ora 20:07

    Moise, in seara asta ma uit la 10 juma la tvr sau nu? Vreau sa stiu la ce ora sa ma culc.

    Răspunde
     
    1. Moise
      Noiembrie 19, 2013 la ora 21:45

      da.

      Răspunde
       
  • Constantin
    Noiembrie 19, 2013 la ora 19:30

    „Ponta nu e Vodă” _ Ba este, dar pentru o durata scurta de timp. Atat de scurta, ca nici el nu este constient de asta, cum nici Radu Vasile nu era (despre morti, de bine!). Cat este la Putere se comporta ca Voda. De ce? Pentru ca poate si Constitutia ii da acest drept. Puterea pe care o are il face se simta Voda, nu servitorul interesului cetatenilor. Nimic nu-l poate clinti de la Putere. Chiar, oare ce sentiment trebuie sa fie acesta?! Sa te simti atat de puternic intr-un stat? Cam asa cum se simtea pe vremuri Dansul, fireste…

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Noiembrie 19, 2013 la ora 19:10

    Moise, cu articolul acesta ma dezamagesti profund. Nu stiu de ce as continua sa ma incapatinez sa cred ca esti confuz, cind de fapt tu nu esti?
    Am sa incep cu singurul aspect corect pe care il lasi sa se intre-vada si chiar il mentionezi la sfirsit: interesul personal sau de gasca primeaza in fata interesului national. Atit. Gata.
    O economie centralizata inseamna „ordine de la Bucuresti”?
    = cind o firma nu merge bine si trebuie ajutata de la centru (si nu discut motivele, care de multe ori pot fi si obiective), cum este?
    = administratiile locale sunt interesate de dezvoltarea uniforma si unitara a economiei nationale? Pentru ce se opune poporul, proiectului „local” de la Rosia Montana?
    = sanatatea, educatia, armata, serviciile…, cercetarea, cultura, televiziunea, biserica – toate astea pot ramine centralizate? ca nu li se intimpla nimic rau, nu-i asa?
    Marele risc sunt apucaturile unuia sau altuia, pe plan local, de parca in centrala este altfel? superficial pdv. Adica responsabilitatea pe care o doriti autoritatilor locale, nu ati dorito si celor centrale? Cind este vorba de principii, care este diferenta care impiedica o autoritate sa functioneze corect? dimensiunea? Schimbarea baronilor cu alti baroni (moderni sau tineri, dar tot baroni), va aduce o imbunatatire?
    Moise, nimic din ce spui nu poate fi sustinut. Stii de ce? Inainte ca descentralizarea sa fie negociata cu baronii (asa cum spui tu), a fost stabilita cu UE si FMI si BCE – principalii interesati… gresit: singurii interesati ca Romania sa fie distrusa economic, social si teritorial. Adica distrusa national, din temelie – farimiteaza si cotropeste!!!!
    Moise, cu articole de acest gen… o sa-ti fie tare sumbru printre romani.

    Răspunde
     
    1. Florentina
      Noiembrie 20, 2013 la ora 10:15

      De ce sunteti mereu asa critic? Nu aveti mereu o critica constructiva …etc…altfel, jos palaria pentru cultura, experienta de viata si discernamant…

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Noiembrie 20, 2013 la ora 22:39

        D-na. Florentina, imi asum critica pe care mi-o faceti. Aveti dreptate. In general lucrurile trebuiesc vazute din timp, altfel in ultima clipa trebuie stabilita greseala si numai dupa asta corectata. Daca nu-i greseala, construiesti mai departe pina iti cade tavanul in cap. Asta e critica constructiva: intii gasesti ce-i gresit si pe urma construiesti bine.

        Răspunde
         
    2. Cosmin
      Noiembrie 20, 2013 la ora 10:23

      HA-HA!! Sa ne cotropeasca UE??? Vreau sa ma cotropeasca UE!!! Dar crezi ca trece cineva de Mazare sau Orisan sau Cosma sau etc….???? Vreau sa fiu cotropit de UEEEE! Sa vina baronii lor ca ai nostrii nu-mi plac!

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Noiembrie 20, 2013 la ora 23:13

        Dl. Cosmin, faptul ca aveti experienta in exterior (UE) ma indreptateste sa cred ca nu sunteti tipul minimei rezistente. Iar daca v-ati intors, inseamna si asta ceva. Nu cred ca exista asa o vorba dar o inventez acuma (nu am nici o experienta in domeniu si totusi cred ca se potriveste cu „Sa vina baronii lor ca ai nostrii nu-mi plac!”): nu dai afara din casa soacra pentru amanta.

        Răspunde
         
        1. Cosmin
          Noiembrie 21, 2013 la ora 10:29

          Ei nu….! In suturi!!!

          Răspunde
           
          1. sanduCu
            Noiembrie 21, 2013 la ora 16:44

            Heeei, …soacra mica, in general este de treaba. Soacra-mea a fost de partea mea mereu. Socru nu mai zicea nici pis. Eram trei contra nevestii-mi. Glumesc, au fost timpuri care n-au sa mai fie..

             
    3. Romanul Frustrat
      Noiembrie 21, 2013 la ora 07:28

      Domnule SanduCu, va citesc comentariile cu mult interes si vreau sa va multumesc. Nu pentru ca m-ati luminat (desi ar putea fi si acesta un motiv), ci pentru ca asa procedez ori de cate ori intalnesc un om informat (cu adevarat informat) si care, in ciuda oricaror critici din partea ignorantilor, isi exprima opinia clar si raspicat.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase