De ce mai stai pe gânduri? Fă-ți rapid o firmă și… hai!

Publicat la data de de Moise

M-a bucurat oferta de colaborare a doamnei Avocat Oana Mădălina Leonte care s-a gândit că am putea găzdui aici pe Biziday și articole utile pentru cei care poate au un plan. Începem azi cu o prezentare simplă privind primul pas, care este înființarea unei firme. Articolul nu este unul publicitar, chiar dacă conține linkuri către site-ul administrat de biroul doamnei avocat. Dacă reacția dvs, a cititorilor, va fi una pozitivă, vom extinde publicarea acestui tip de articole, fără a schimba însă profilul blogului. Moise

Acest ghid util vă oferă sfaturi utile pentru înfiinţarea unei firme în România în cel mai scurt timp.
Legea 31/1990 actualizată, privind societăţile comerciale vorbeşte despre mai multe tipuri de firme, dar pentru că cea mai des întâlnită formă de organizare a unei activităţi este SRL-ul (adică Societate cu Răspundere Limitată) vă vom prezenta care sunt actele și pașii necesari pentru înfiinţarea unui SRL.

1. Alegerea şi rezervarea denumirii firmei. Mergeţi la ONRC (Oficiul Național al Registrului Comerțului) iar pentru a nu pierde prea mult timp, pregătiţi cel puţin 3 denumiri pe care le puteţi trece în Cererea de verificare a disponibilităţii denumirii firmei şi a rezervarii acesteia. Solicitaţi formularul respectiv de la biroul de rezervări de denumiri şi achitaţi taxa pentru această procedură în valuare de 72 de lei.
2. Stabilirea obiectului principal de activitate şi a celor secundare, conform clasificării societăţilor comerciale funcţie de codul CAEN
3. Depunerea capitalului social la banca. Mergeți la o bancă şi prezentaţi rezervarea de denumire a firmei şi cereţi să deschideţi un cont în numele firmei în care să depuneţi capitalul social. Capitalul social minim în cazul unui SRL este de 200 lei.
4. Stabilirea sediului social. Pentru a va înfiinţa o firma trebuie să dovediţi că aveţi la dispoziţie un sediu unde va veţi desfăşura activitatea.
Sediul poate fi:
– proprietatea dumneavoastră (contract de vânzare-cumpărare sau certificat de moştenitor),
– un spaţiu închiriat (contract de închiriere sau subînchiriere înregistrat la organele fiscale),
– un spaţiu asupra căruia aveţi un contract de comodat (contract de comodat, de uz, uzufruct) sau luat în leasing imobiliar (contract de leasing imobiliar).
– găzduit la un cabinet de avocatură care oferă serviciu de găzduire sediu social. Aici găsiţi mai multe informaţii despre acest serviciu juridic.
Dovada sediului se face cu copii după actele enumerate mai sus, funcţie de categoria în care va încadraţi.

În situaţia în care sediul social va fi stabilit întru-un imobil în care există vecini şi asociaţie de locatari aveţi nevoie să obţineţi acordul vecinilor şi al asociaţiei de proprietari pentru a putea stabili sediul social în acel imobil.

5. Redactarea actului constitutiv. Aici găsiţi informaţii utile despre ce trebuie să conţină actul constitutiv.
6. Declaraţia pe proprie răspundere (din care să rezulte că îndepliniţi condiţiile legale pentru deţinerea calităţii de asociat şi/sau adminsitrator) şi obținirea specimenului de semnătură. Acesată procedură se va realiza în faţă unui notar şi va costă în jur de 50-75 lei în funcţie de notar.

Potrivit Legii nr.31/1990 privind societăţile comerciale, înfiinţarea firmei se realizează în 3 zile de la depunerea următoarelor acte la registrul comerţului:

1. cererea de înregistrare, (o puteți descarcă de aici)
2. actul constitutiv semnat de asociaţi; acesta poate fi atestat de avocat, sau poate fi sub semnătură privată (semnat doar de asociaţi)
3. rezervarea denumirii societăţii comerciale eliberată de registrul comerţului
4. actele de identitate ale asociaţilor firmei în curs de înmatriculare
5. documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social (contract de comodat, de închiriere, contractul de asistenţă juridică în situaţia în care sediul se stabileşte la avocat prin serviciul de găzduire sediu social),
6. acordul vecinilor şi al asociaţiei de proprietari când sediul social al firmei se stabileşte întru-un bloc de locuinţe,
7. declaraţia pe propria răspundere a asociaţilor şi a administratorului societăţii comerciale, autentificate de notar
8. specimenul de semnătură al administratorului firmei eliberat de notar,
9. dovadă depunerii capitalului social al societăţii comerciale la o banca aleasă de asociaţi,
10. declaraţia pe proprie răspundere a asociaţilor potrivit căreia îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru deţinerea şi exercitarea calităţii de asociaţi, atestată de avocat sau autentificată de notar,
11. copii certificate ale actelor de identitate ale asociaţilor,
12. după caz, împuternicire specială (în formă autentică), avocatiala sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale,
13. dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale. Taxele se achita la Registrul Comerţului unde se face înregistrarea firmei, iar acestea sunt în cazul înfiinţării unui SRL cu asociat unic în jur de 500 lei.

În concluzie costul înfiinţării unei firme de tip SRL în România este : 550 lei (taxe la ONRC) + 200 lei (capitalul minim social) + 100 lei (taxe notar pentru declaraţii şi specimen de semnătură) = 850 lei
Dacă nu aveţi timp şi vreţi ca un avocat să se ocupe de înfiinţarea firmei în locul dumneavoastră trebuie să ştiţi că onorariul pentru acest gen de serviciu juridic este în jur de 300-400 lei. Avocatul nu poate însă merge la notar și nici la bancă în locul dumneavoastră, deci aceste două drumuri sunt inevitabile.
De recomandat este să aveţi sprijinul unui avocat-jurist care să va îndrume în redacatarea actului constitutiv şi în alegerea codurilor caen, cât şi autorizarea corecată a domeniului de activitate. Orice modificare ulterioară înfiinţării firmei este taxată de ONRC şi este bine că de la început să aveţi lucrurile bine stabilite şi concepute.

După ce aveţi firma înfiinţată şi aţi obţinut certificatul de înmatriculare de la Registrul Comerţului în funcţie de specificul activităţii pe care doriţi să o desfăşuraţi, va trebui să va înregistraţi sau nu ca plătitor de TVA. De menţionat este faptul că pentru Obţinerea Certificatului de Înregistrare în scopuri de TVA cei de la ANAF se vor deplasa să verifice locaţia sediului social. Este indicat ca pentru aceste etapele ulterioare înfiinţării firmei să colaboraţi cu un contabil care pentru un onorariu pe care îl veţi stabili împreună, vă va face viaţă mai uşoară.

poza Avocat Leonte Oana MadalinaVa dorim mult success în activitatea de antrepenor! Este important să fiţi tot timpul la curent cu noutăţile legislative sau să lucraţi cu specialişti care să se ocupe pentru dumneavoastă de aceste lucruri. În România mediul legislativ şi fiscal este destul de dinamic.

Acest articol v-a fost oferit de Cabinetul de avocatură Leonte Oana Mădălina

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

89 răspunsuri la De ce mai stai pe gânduri? Fă-ți rapid o firmă și… hai!

  • Valentin
    Octombrie 25, 2016 la ora 09:30

    Buna ziua,
    Legat de contractul de închiriere al spațiului unde își desfășoară activitatea firma.
    Dacă sediul social al firmei este spațiul închiriat, cum se face contractul de inchiriere?
    Întrucat ai nevoie de actul doveditor ca ai unde sa îți desfășori activitatea la înființarea firmei, contractul de închiriere al spațiului se face pe persoana fizica?

    Răspunde
     
  • Trofin gavril
    August 21, 2016 la ora 20:19

    Doresc sa imi fac o firma cu drept de lucru in strainatate .

    Răspunde
     
  • ticu
    Aprilie 16, 2016 la ora 16:14

    Sunt impresionat de comentarii.
    Care de care descopera neajunsurile infiintarii unei societati.
    Mai exista o varianta pentru care nu am vazut nici intrebari nici comentarii:
    de ce nu va intrebati de ce nu sunt sanctionati cei care gresesc la fel ca cei pedepsiti pentru neplata.
    ANI GREI DE PUSCARIE!
    Observ ca greselile lor sunt platite de cetateni existand posibilitatea de reeesalonare.
    V-ati gandit vreodata ca sunt indivizi care au bani dar n-au idei?
    E simplu sa-ti angajezi functionari in sistemul de stat si anume cel al infiintarii societatilor cu diferite obiecte de activitate. Voi veti fi indatorati si multumiti sa primiti un salar de mizerie iar peste noapte afacerea voastra culmea va fi ridicata de „altul” iar tu la fel ca si cel care a facut motorul cu apa vei muri un anonim.
    PARCA MI SE PARE O VARIANTA MAI PLAUZIBILA!
    Intrebare: cine sunt cei de la „butoane”?

    Răspunde
     
  • ionut
    Martie 19, 2016 la ora 01:04

    buna ziua

    am o intrebare pe subiectul impozitarii locuintelor ‘prevazute’ cu sediu social:
    de ce exista discriminare intre cei care au spatiul pt sediul firmei delimitat si cei care au spatiul firmei nedelimitat?
    multumesc

    ps
    am dat cautare pt impozit locuinte si nu am gasit nimic

    Răspunde
     
  • elena
    Martie 30, 2015 la ora 14:54

    Buna ziua si pe mine ma intereseaza care firma pfa sau srl e mai avantajoasa sa iti deschizi sau ori care alta.eu am pana in 35de ani.Va multumesc

    Răspunde
     
  • Schiller
    Ianuarie 15, 2015 la ora 22:51

    Puteti sa amintiti va rog un avocat-jurist pentru infiintarea unei firme?

    Răspunde
     
  • Peter Robert
    Ianuarie 11, 2015 la ora 17:09

    Buna ziua Moise,

    Va scriu acest comentariu cu intentia de a va sfatui sa schimbati setarea de afisare a continutului din postari care in partea dreapta obtureaza ultimul caracter din text.

    Spuneti persoanei responsabile cu partea tehnica sa seteze latimea de afisare a continutului la 580 pixeli. Daca nu aveti pe cineva care se ocupa de partea tehnica va pot ajuta eu, o fac cu placere fara sa fie nevoie sa-mi platiti ceva, apreciez munca pe care o faceti de a schimba Romania in bine !

    In ceea ce priveste informatiile din acest articol, foarte utile pentru mine ca viitor administrator al unui srl-d, va multumesc ! Sper sa fie valabile si pentru 2015 ca la cum se schimba legile in RO ….

    respect !

    Răspunde
     
  • serban marius mihai
    Iulie 22, 2014 la ora 21:45

    buna ziua vreau sa stiu cat mar costa actele pt firma va rog sa spunet unde trebuie sa ma duc prima data eu ma chini de 3 luni sa im fac actele am dat o 100 ron pt denumirea firmei va 0766716915

    Răspunde
     
  • Cristian Asavei
    Iunie 27, 2014 la ora 16:06

    Nu uitati si de medicina muncii dupa ce deschideti firma:
    In tara noastra, activitatea de medicina muncii este obligatorie si este reglementata de :
    • Legea Securitatii si Sanatatii in Munca nr. 319/2006 si
    • Hotararea nr. 355 din 11 aprilie 2007, privind supravegherea sanatatii lucratorilor.

    Va pot da mai multe sfaturi in acest sens sau o propunere financiara. Preturile sunt foarte mici pentru un angajat pe un an, fat de amenzile intre 4000- 8000 Ron.

    Răspunde
     
  • claudiu
    Ianuarie 8, 2014 la ora 03:43

    da vad ca e foarte usor sa faci o societate dar nu pomeneste nimeni ca dupa ce ai terminat hartogaraia si putini bani pe care i ai incep sa te verifice controalele statului adica niste bugetari foarte suparati care te va gasi intodeauna in neregula si bine inteles sa te amendeze corespunzator

    Răspunde
     
  • Alex Desdea
    Noiembrie 17, 2013 la ora 17:16

    Cred ca pentru toata lumea nu este o idee buna acum sa-ti faci mai nimic in Romania, in felul calsic. Firma ta din Romania nu trebuie sa fie pe numele tau, din motive de mirlaneala si coruptie. Fiscul o sa te scoata dator din greseala de multe ori si o sa mai primesti si amenzi. Toate astea sunt taxate cu 50% dobinda pe an sinu ai sa le poti platit pina nu recuperezi investitia. In acest caz simplu 2000 de ron in 4 ani sa fac 17.000 datorii, si tu nici nu ai facut acesti bani in profit… foarte distractiv. Din acest motiv nu vei putea sa inchizi firma, ca vine fiscul la tine acasa si it sechestreaza chestii inclusive conturile personale unde ai bani munciti prin alta tara taxati deja. In Romania nu este problema cu legea sau birocratia ci cu golaneala si mirlaneala.

    Poti sa-ti faci firma in Romania insa fa-ti inca una intr-o alta tara cum esta Anglia unde costa doar 50euro. Tot ce ai tu in firma din Romania trebuie sa fie detinuta de firma din UK astfel ca atunci cind dai faliment din cauza golenelii, spagii si statului sa nu pierzi nimic. Practic firma ta din Romania valoreaza numai actele, restul este in proprietatea firmei din Anglia si sunt inchiriate; de la mobil, usile, echipamentele hirtia din imprimante etc… exact ca o multinationala.

    In Romania o firma cost 1800ron nu 400 sau 500. 400 la stat, 200 capital, 400 comisionul contabilului ca sa-ti deschida firma (nu vrei sa faci asta singur) 600-800 pretul gazduirii sediului social (nu vrei sa fie firma la tine acasa unde sa vina toti golanii sa inspecteze).

    Practic ce spun eu este un fel de limitare a riscului daca vrei neaparat sa faci ceva in Romania. Eu vad asta acum la o afacere a unui prieten care merge si destul de rau si el s-a angajat intr-o multinatoonala si citiga mai mult decit firma. In firma lucreaza si mama lui ca nu au mai avut bani sa dea pe un om+ cartea lui de munca, ce insuma 1200 ron (agent normal de vinzari intr-un magazin). Firma amicului meu este deja datoare la fisc de vreo 3 ani si nu a intirziat cu platile. Fiscul il scoate dator din greseala in fiecare luna si ii blocheaza conturile. La inceput imi povestea cum dupa primele zile ale lunii cind platea suma corecta datorata, mai primea in mijlocul lunii o scrisoare de la anaf cu o suma foarte mare la nimereala, de 25000 insa contul era poprit pentru 80000. Cind se ducea la fisc cu contabilul dupa vreo 2 ore de audit si certuri, primea o alta scrisoare atunci scrisa de cineva si stampilata cu datorie de 0. Cica sistemul lor facea greseli. Evident ca nici nu a primit vreodata TVA-ul inapoi, a trebuit sa-I echivalaze chiar daca nu era ce sa echivalaze. Dupa vreo citeva situatii de asta s-a saturat sa se duca la fisc la fiecare 2 luni asa ca nu-l mai intereseaza… conturile sunt blocate si acum, pentru niste sume exorbitante, vreo 300.000 si ultima srcisoare de la anaf era prentu datorii de 120.000. El a calculate sin u avea ce bani sa faca in firma ca sa-I dea o asemenea datorie.

    Nu inteleg cum poprirea contului este mai mare decit datoriile si datoriile sun defapt 0.

    Din aceasta cauza el trebuia sa-si faca firma pe numele unei alte personae si sa nu fie sediul firmei nici macar in acelasi oras. Acum daca vre sa inchida firma nu poate, ca e dator cu niste sume la nimereala care au mai si adunat dobinzi si penalitati. Interesant este ca in fiecare luna pe 1 sau 2 plateste toate taxele care trebuie pe baza unei scrisori de la anaf care spune acelasi lucru ca si contabilul, insa mai vine o scrisoare fara detalii cu alte sume la nimereala care stau acolo si aduna dobinzi. Daca vrea sa inchida firma o sa-i ia lui banii munciti la multinationala si taxati deja,+ apartementul.

    Nu mai ficit prosti si naivi, fiti smecheri si golani, ca astia conduc tara di fiscul.

    Răspunde
     
    1. un cititor
      Ianuarie 9, 2014 la ora 16:07

      ma bucur ca ai pus articolul asta alex.
      unii avem de invatat chiar si de aici

      Răspunde
       
    2. Carmen
      Aprilie 27, 2014 la ora 07:24

      Are dreptate. Eu am aflat intamplator ca aveam datorii pe fondul de pensii (sunt PFA) in 2012 de 2200 lei, care in ianuarie 2014 s-au transformat in 4700 lei. Cand am intrebat de ce nu m-a anuntat nimeni , de la ghiseul mi s-a spus senin: „e datoria dvs sa veniti la ghiseu din cand in cand sa intrebati ce datorii aveti”. Si asta in conditiile in care jumatate din debit a fost calculat gresit „din cauza sistemului”, dar a trebuit sa platesc daca nu as fi vrut ca suma sa creasca mai ceva ca la camatarii din Ferentari

      Răspunde
       
  • Observer
    Noiembrie 5, 2013 la ora 13:01

    Sincer ma mira ca ati publicat acest articol fara sa avertizati pe cei care se incumeta sa faca o firma ca vor primi din senin controale si amende la tot pasul. Este extrem de usor sa-ti deschizi firma. Eu mi-am facut firma la 18 ani. Dupa aceea este extrem de greu s-o desfiintezi. Presupunem ca avem o idee buna, un plan bun, o piata accesibila pentru noi si totusi NU AJUNGE. Eu am invatat ca mai bine am asociati pentru ca in Romania singur nu ai cum. Trebuie sa ai atat de multe resurse la pornire incat sa poata trai dupa tine la negru toti cei care dau cu stampila peste tine. Eu cred ca trebuie sa subliniati niste avertismente. De altfel unii, DA, pot reusi, in rest dati indemn la prostie.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 6, 2013 la ora 17:41

      uneori este asa cum spuneti, alteori firmele mici sunt hrana globalizatorilor.

      Răspunde
       
  • jeleu
    Noiembrie 5, 2013 la ora 11:44

    Ar fi util sa detaliati tipurile de firme si beneficiile/dezavantajele fiecarui tip

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Noiembrie 5, 2013 la ora 12:34

      eu cred ca Moise va cere prea mult pentru consultanta..

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase