Vin bani. Și tot nu știm ce să facem cu ei

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

Ministerul de Finanțe iese din nou pe piețele externe încercând să se împrumute la o dobândă de 4,25% pe termen de șapte ani. Ar fi cea mai mică din istorie (la acest termen) dar exact în momentul acestui anunț s-a mai consemnat un record – statul român s-a împrumutat în lei, pe piața internă la o dobândă de sub 3% (2,9%), dar la un termen de șase luni. Trăgând linie și adunând, rezultă că ministerul de finanțe va aduce valută în piață prin împrumutul extern dar o va retrage tot el împrumutându-se apoi în lei de la băncile care îi vor cumpăra valuta. Aceasta este desigur o simplificare a operațiunilor făcute de Trezoreria statului, dar cred că ar trebui să avem o nouă discuție despre bani.

Este foarte adevărat că fără bani nu poți face mare lucru, dar mi se pare uneori că noi în România nu prea înțelegem că banii nu sunt suficienți pentru a fi bogat și pentru a trăi mai bine. Ultimele operațiuni dovedesc doar că banii nu îi lipsesc statului român, că aceștia s-ar găsi și pentru finanțarea unor proiecte și totuși țara stă inexplicabil în loc. Ca să vă dau doar un exemplu, niciunul dintre proiectele de construcție de autostrăzi anunțate anul trecut n-a fost semnat până acum iar 2013 e pe sfârșite. Vor începe în cel mai bun caz în 2014. Degeaba stai pe bani dacă nu știi să îi pui să lucreze, să creeze joburi și să aducă venituri din taxe la buget. Banii pot fi mai scumpi sau mai ieftini dar cel mai rău lucru este că după 24 de ani de capitalism banii nu pot fi un scop în sine, ci doar o resursă, un mijloc necesar pentru a face lucruri. Dacă noi ca țară am înțelege asta am avea și autostrăzi, am avea și locuri de muncă și salarii și un trai decent.

PS Poza am folosit-o în primavara într-un articol în care vă spuneam că guvernului Ponta îi trebuie un plan pentru alti bani. Vi se pare că ar fi făcut unul? Între timp m-am prins și eu că nici guvernul nu știe exact care-i treaba cu banii, la fel cum mulți români nu știu.

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

43 răspunsuri la Vin bani. Și tot nu știm ce să facem cu ei

  • Dan iel
    Octombrie 23, 2013 la ora 19:34

    „…Vin bani. Și tot nu știm ce să facem cu ei…” asa este Dl. Guran, NOI…., oamenii de rind,…alegatorii, NU STIM CE SE FACE CU BANII,…dar „Administratorii” , guvernantii,.. stiu ce sa faca cu banii dim buget, caror firme de partid sa-i distribue prin proiecte prostesti, demne de anii 1960, ….pentru a se intoarce drept…COMISIOANE in buzunarele lor.. Acolo se vor duce si redeventele din Aurul de la Rosia sau cele din gaze de sist din Vaslui, cum se duc si cele din gaze naturale sau/si petrol.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Octombrie 23, 2013 la ora 02:48

    Am urmarit stirile TVR si Ultima emisiune a lui Moise si am retinut interesul pentru incalzirea oraselor cu apa geotermala. Este adevarat ca apele termale au si o utilizare curativa (exista niste limite bine stabilite, orice exagerare poate fi fatala) in conditiile in care sunt folosite controlat. Cind le folosesti in termoficare, controlul se atenueaza pina la disparitie (termoficare permanenta, nu-i asa).
    Ca orice planeta, si existenta Pamintului depinde de temperatura sa interna, care mult timp a fost considerata ca alimentata de la Soare. Astazi tot mai mult se inclina spre resursa sa radioactiva interna. In circuitul apei in natura se vorbeste de apa freatica (de mica adincime, 5-15 m, ca sursa de apa potabila) si apa subterana (de mare adincime, uneori chiar mii de metri). Nu se poate risca o separare distincta intre aceste doua domenii, dat find geologia (chimism si tectonica) si termodinamica apei.
    Sunt economii (20 lei la gigacalorie, cum se arata a fi in Oradea) pentru perioada de exploatare a apei. Se da exemplu cu Islanda, dar se uita ca Romania nu este Islanda!! Aia acolo sunt in mijlocul oceanului si mai au si ghetarii la doi pasi. Cind pompezi apa din strafunduri, ramin spatii goale. Este posibil sa se reumple cu apa, eventual mineralizata cu cine stie ce sau cu o prabusire la mare adincime, ceea ce stim ce inseamna. Prima o posibila contaminare radioactiva a sursei de caldura si alta o sensibilizare a crustei ce poate genera un seism.
    Sursa de caldura a apelor de suprafata o da gradientul geotermic (la adincimi de 5-15 m se pot atinge temperaturi ale apei de cca 20gd.C), in cazul apelor subterane cel mai adesea caldura poate veni de la actiunea vulcanica sau de la activitatea radioactiva – si una si alta reprezinta un proces continuu de transformari.
    Sunt multe website-uri (care preiau cam ce se invata din carti in scoli si universitati) care aduc si noutati. De exemplu la Fukushima nivelul de cesiu radioactiv (intr-un put sapat intre reactor si mare) a crescut de 90 ori – posibila propagare a contaminarii apei subterane precum si infestarea oceanului. Temperatura apei de racire dintr-o termocentrala este cam de 38 gd C. Contaminarea radioactiva a apei subterane cu uraniu, radiu, thoriu, potasiu este obisnuita. Mai apare si radon (gaz nobil care se degaja usor si poate fi inhalat) . Apa marii este de 100 ori mai putin radioactiva decit apa subterana. Concentratia fosforul radioactiv creste in organisme de 2000 ori in peste si de 200,000ori in ouale de rata. In America, norma maxima de potasiu radioactiv in apa termala era de 5pci/litru, dar de cind un senator a murit (a exagerat-o cu baile, apa contaminata artificial, intentionat, ca baza de tratament), metoda a fost interzisa. Oricum efectele cancerigene sau genetice (linga Oradea, aud ca se cresc rosii extraordinare incalzite cu ape termale) in organisme pot apare la orice doza.
    Ca sa inchei, Bucurestiul se gaseste intr-o zona de loc vulcanica la mari distante, nu este mentionat in nici o bibliografie ca ocurenta pentru ape termale, si totusi , urmare a depozitarii de deseuri radioactive, o pinza subterana a devenit „termala”. Chiar daca aparent nu este o legatura directa intre acest nivel si cel folosit curent ca sursa potabila, relatia de contaminare persista. Bebelusii sunt cei mai sensibili si expusi . Pina la virsta de 15 ani riscul este mare chiar si in cazul unor limite permise.
    Deci, nu este gluma! De cele mai multe ori saracia poate impinge omul din lac in put si asta este de neiertat. Deci daca nu s-a inteles nu am vorbit despre chimismul apei potabile, si nici despre chimismul bazinelor de tratament termal (cu exceptia senatorului american, cu asta poate v-am atras atentia). Am vorbit de contaminare radioactiva a apei din calorifer, din apartament. Ce sa spun mai mult?

    Răspunde
     
    1. AndreiM
      Octombrie 23, 2013 la ora 10:28

      Foarte interesant, auzisem ceva de depozite radioactive prin Bucuresti.Sa inteleg ca pericolul este mult mai mare?

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Octombrie 24, 2013 la ora 16:34

        Dl. AndreiM, in chestiile astea (cu dinamica subterana, orice seism poate produce schimbari care sa nu se observe la suprafata) trebuie avut in vedere si controlat periodic. Ce m-a deranjat, mai de mult a fost cineva pe blog care mentionase ca lucrase pentru Magurele la constructii – l-am intrebat ce stie de deseurile radioactive, a inteles ca a vorbit prea mult si n-a mai raspuns. Intelegeti, unii dintre voi stiu ca fac lucruri urite, dar pentru un salariu inchid ochii, uneori asta poate sa coste cit nu merita.

        Răspunde
         
    2. cornel
      Octombrie 23, 2013 la ora 16:20

      Interesant comentariul dvs. Sa speram ca cei care au pus in practica metoda aia ieftina de incalzire au cerut si parerea unor specialisti asemenea dvs. Altfel e doar prostie 100%. De la un punct in colo nestiinta se numeste tot prostie, nu?

      Răspunde
       
      1. Dan iel
        Octombrie 23, 2013 la ora 19:19

        @cornel, ai dreptate, nici cel care nu poate face deosebirea intre ignoranta si prostie,….tot prostie este.

        Răspunde
         
      2. sanduCu
        Octombrie 24, 2013 la ora 17:05

        Dl. Cornel, v-am gasit un specialist care s-a ocupat de Crisul Repede (pentru Oradea):
        http://arhiva-www.uoradea.ro/attachment/791672704232e82e41d0a31a6bc16159/1b2691c31184bc2fdded1151175f32b1/Dumitru_Marioara_rezumat_teza_doctorat.pdf
        Veti vedea ce exista intr-o apa subterana care nu e potabila dar e termala (cum se degaja unele substante in timp, nu mai tine de geologie), dar bazinul de receptie poate colecta „noutati” si ajung in timp in sistemul de incalzire „permanent” – aici este problema, te-ai obisnuit ca totul este in ordine si descoperi ca nu este… cam prea tirziu. Cel putin, la bai, se controleaza permanent si nici nu ti se permite sa exagerezi cu tratamentul. Deci nu e vorba de cit de specialist esti, apa potabila se controleaza, intrebarea este cum e cu apa termala din calorifer? Daca-ti aduci un radium in casa? Sau vreo alta aiureala care n-are miros? Este adevarat ca UE recomanda apa termala ca sursa regenerabila, dar cite ape termale sunt in Europa? Sunt curios daca cei de la Karlovy-Vary fac asa ceva, probabil ca nu (li s-ar infunda toata instalatia cu rugina, de exemplu). Surprizele sunt frumoase cind…sunt frumoase.

        Răspunde
         
  • Cris
    Octombrie 23, 2013 la ora 00:15

    Cel mai mare vis a lui Ponta este ca Romania sa ajunga sa se imprumute cu un miliard de euro pe secunda cu dobanda sub 2%.

    Un premier mai cretin, Romania nu a vazut in viata ei. Pardon, a mai fost si Boc.

    Răspunde
     
  • haiducu
    Octombrie 22, 2013 la ora 16:23

    Domnule Guran,
    Eu nu inteleg de ce Romania consuma gaz importat in valuta la preturi uriase fata de piata, doar ca populatia sa isi incalzesca ciorba si sarmalele. In Franta, Germania, Turcia, totul este electric, in afara de industrie.
    Insa Romania isi permita sa arda gazul aiurea, iar pe electriciate avem excedent. Ar trebui sa devina un element de siguranta nationala, iar in 10 ani populatia sa nu mai folosesca gazul la incalzirea locuintelor si la gatit.

    Răspunde
     
    1. dan onofrei
      Octombrie 23, 2013 la ora 00:40

      stimate domnule HAiducu /aveti perfecta dreptate /dar ce sa mai comentam la o tara in care cel ;putin 9 luni soarele poate fi folosit nu numai prin celule solare electrice dar si prin baterii termosolare !!!!mai alse in mediul rural unde au suficienta suprafata de captare pe propriile case si grajduri!!!!!!!culmea ,acolo unde taranii tinuti in intuneric de informjatie mai departe pun copacii pe foc sa isi incalzeasca mamaliga!!!!!!!!Merita pusi la zid politicienii Romaniei care au tinut toata tara in nestiinta si dezinformare pe costul padurilor taiate in nestiinta ca sa fie puse pe FOC!!!!!!!

      Răspunde
       
  • AndreiM
    Octombrie 22, 2013 la ora 14:34

    Conform sondajelor de opinie (prezentate si de alti comentatori), USL-ul nu coboara sub 60%, cifra cu care au castigat si alegerile.S-a numit votul din 2012 vot emotional. Pentru a fi vorba de un vot emotional, ar trebui ca societatea noastra in ansamblul ei sa functioneze cel putin pe 3-a treapta a piramidei lul Maslow. Realitatea (sondajelor) dovedesc ca majoritatea traiesc aproape de pragul saraciei (deci spre satisfacerea nevoilor primare).Faptul ca se mentine acest prag de incredere, consider ca nu este datorat unui factor emotional ci unui calcul cinic al majoritatii populatiei, conectata intr-un fel sau altul la sistemul de stat. Acest lucru explica faptul ca serviciile pe care statul ma obliga sa le platesc prin taxe si impozite nu sunt oferite iar banii sunt redirectionati catre asistenta.Unii au numit acest lucru “pace sociala” iar in acest mod se explica faptul ca, indiferent cat de slaba este guvernarea si cati sunt implicati in cercetari penale, sustinerea exista. De ce am ajuns in situatia asta? Este dovada succesului propagandei comuniste prin care cetatenii au fost obisnuiti ca statul sa le ofere toate conditiile pentru desfasurarea traiului (dovada ca regimul comunist a cazut doar in momentul in care nu mai aveam ce pune pe masa). Ce putem face sa schimbam aceasta stare de fapt, cand majoritatea nu-si doreste? Putine optiuni sunt, una ar fi invatamantul iar cei ce se formeaza (atat in tara cat si peste hotare) sa se intoarca pentru a contribui la evolutia in bine a societatii. Se doreste acest lucru? Nu cred.A doua optiune nici nu vreau sa o iau in calcul (dovada reactia autoritatilor la ultimile manifestatii). Deci votul, in cazul societatii noastre este un vot instinctual iar acest lucru arata si directia in care se indreapta banii.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Octombrie 23, 2013 la ora 06:14

      Dl. AndreiM, punctul dvs cel mai tare este „dovada ca regimul comunist a cazut doar in momentul in care nu mai aveam ce pune pe masa”. Dar „Faptul ca se mentine acest prag de incredere” nu inseamna si ca nu se ofera o alternativa viabila contra mentalitatii comuniste? Daca nu ai altceva, inseamna ca asta e si deci punctul tare devine la fel de moale. Poporul trebuie sa vrea sa-si obtina drepturile. De la 1 ianuarie, pamintul romanesc se va vinde cu hectarul. Apropo, ipotetic si nu la gluma, daca citiva bilionari de origine maghiara se vor oferi sa cumpere Transilvania, nu in intregime, ci numai pe ici pe colo – prin partile esentiale, ce va face guvernul? Ca unde-i lege nu-i tocmeala.

      Răspunde
       
      1. AndreiM
        Octombrie 23, 2013 la ora 09:38

        D-le SanduCu, o alternativa viabila o reprezinta schimbul de generatii (mentalitate).Poate de aceea Brucan a propus 20 ani. Din pacate generatia noua, de fapt cei care preiau responsabilitatea conducerii, preiau si mentalitatea.Dar aceste lucruri se intampla si la case mai mari (ex Grecia cu vreo 80% din populatie conectata la stat)

        Răspunde
         
        1. sanduCu
          Octombrie 24, 2013 la ora 23:46

          O sa vina o vreme cind o sa reusesc sa ma fac inteles, probabil ca n-o sa mai fiu atunci. Nu-i vorba de generatii ci despre responsabilitatea… poporului. Cine este responsabil, isi impune vointa. Poporul trebuie sa dovedeasca odata si odata maturitatea sa, faptul ca intelege si stie ce vrea, si sa-si impuna vointa in fata alesilor lui. Este asa de usor sa crezi ca dupa ce ai aruncat votul in urna ti-ai facut datoria si poti sa astepti ca alesii sa faca ce vrei tu. Ei bine nu, NICIODATA in lume nu s-a intimplat asa ceva! Alesul este si el om, supus celor omenesti. Numai cind vei fi in virful piramidei vei sti pe cine ai injurat inainte, doar ca acuma nu-ti va mai pasa. Si iesitul in strada este o solutie, dar ia prea mult timp si la o adica se mai pot pierde multe altele. Trebuie adoptata o forma administrativa care sa permita poporului, vointei lui, sa fie parte nemijlocita la conducerea treburilor tarii. Cu totii vorbiti pe blog asa de frumos, iar alesii vostrii fac totul pe dos – si nu e vina lor, ci a voastra. Mai simplu de atita nici ca se poate.

          Răspunde
           
  • Chirita Aurelian Stefan
    Octombrie 22, 2013 la ora 13:49

    Victor Ponta nu ,,poate ” comunica in subiectul gazelor de sist deoarece are un C.V. demn de Pinocchio ,iar orice cifra anuntata va fi taxata ca incomptetenta dupa un sir aproape nesfarsit de esecuri.Cum sa spui ca va scadea pretul gazelor ?, cand Romania se afla in plin calendar de liberalizare pt populatie, iar pretul va fi dictat mai mult de Rusia ce detine rezerve uriase de gaz conventional si gaz de sist.In plus ,mutarea colosilor siderurgici in America nu poate decat sa intareasca prietenia ruso -americana ,sa puna presiune pe scaderea pretului producatorilor europeni (Olanda,Marea Britanie ,Norvegia), Rusia mizand pe cererea marita a Indiei si Chinei.Polonia si Romania par hotarate sa intervina in favoarea Europei ,dar oare care va fi interesul companilor americane?Sa nu uitam ca Argentina si Brazilia detin zacaminte uriase, iar utilizarea sa in fabricatia ingrasamintelor cu preturi scazute poate afecta exportatori americani si va conduce la o cerere scazuta pe piata americana.Oricat ar scadea pretul gazului in America, americani trebuie sa mentina reactoarele nucleare in functiune din considerente militare iar jocurile geoplitice par mai complictate ca niciodata.Romania trebuie sa exploateze gazele de sist cu tehnologii sigure si in perimetre cu o anumita structura geologica fara a-si periclita potentialul agricol atat de important -vezi miscarea Chinei in Ucraina si desele furtuni de nisip din China.Solutia o reprezinta un guvern academic, singurul in stare sa negocieze interesele Romaniei.Actuala clasa politica este compusa din niste yesmen incantati ca un ambasador le trece pragul sau sa ii ofere explicatii pt orice decizie-vezi atitudinea umilitoarea a lui Ponta si Basescu in fata oficialilor europeni ce aminteste de para boierilor la Inalta Poarta.Cuvantul demnitate nu exista pt ei, doar ignoranta,aroganta si fratelanta in furt.
    P.S. Unde sunt ministri ,,penali ” ai P.D.L.?! Pe urmatoarele liste electorale si probabil parteneri de guvernare.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Octombrie 23, 2013 la ora 05:55

      Dl. Chirita Aurelian stefan, cu atitudinea umilitoare a lui Ponta si Basescu (care amindoi au cite o musca pe caciula), aveti dreptate. Chiar si cu un guvern academic, as fi inclinat sa fiu deacord – macar asa sa nu mai fie aceiasi. Apropo de PDL, aud ca Emil Boc isi face cumparaturile la pret redus – mai ce pacatosi, la asta va trebuie i-phone.
      De China in Ucraina nu stiu nimic, ar fi interesant de stiut daca chinezii sunt pe cont propriu sau in intelegere cu rusii.

      Răspunde
       
  • un turist.
    Octombrie 22, 2013 la ora 12:38

    O singura data am fost la Ocna Sibiu cind nu a fost modernizat dar era dezastru cu totul. Acuma am auzit ca este pus la punct si in ordine dar sint intrebari din care una este: DE CE nu se face reclama necesara din partea ministerului de turism privind conditiile si avantajele curei balneare. Da germanii care sintem campioni mondiali in turism–ne ajung chinezii–– am putea sa profitam de aceste cure balneare si totodata statiunile respective. Avem reclame din cele mai indepartate colturi ale lumii de care nici dracul nu a auzit dar din Romania care este la doi pasi NIMIC. Oare iarasi strainii sint de vina daca nu putem sa ne aducem valoarea in relief?
    -In privinta gazelor de sist am citit ca in perioada WW2 ingineri germani au descoperit aceste gaza din jurul Constanta. Causescu a vrut sa le exploateze deasemenea dar dupa seismul din 1977 a fost cuprins de panica si frica de alte cutremure si a sistat totul aceasta dupa ce i s-a explicat de un specialist care sunt eventualele urmari. Nu vreau sa spun ca a facut totul bine dar in acest punct dictatorul cum este numit a avut simt patriotic de a nu periclita zona de exploatare ce nu se vede la cei actuali din conducere. Daca gresesc sa mi se dea raspunsul potrivit.

    Răspunde
     
  • vio
    Octombrie 22, 2013 la ora 11:48

    Vad ca in tara asta ,daca se face ceva, se face doar cu investitii straine.Noi ne alegem cu munca si cativa banuti.Strainii care investesc, sunt totdeauna in castig.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Octombrie 23, 2013 la ora 05:33

      voi doi sunteti gemeni sau aceiasi persoana?

      Răspunde
       
  • negut.violeta
    Octombrie 22, 2013 la ora 11:43

    Vad ca in tara asta ,daca se face ceva, se face doar cu investitii straine.Noi ne alegem cu munca si cativa banuti.Strainii care investesc, sunt totdeauna in castig.

    Răspunde
     
  • Cris
    Octombrie 22, 2013 la ora 08:15

    Tara are nevoie de investitii adevarate – industrii cu valoare adaugata mare, nu de asasini economici care vor sa puna mana pe resurse dand spaga escrocilor care conduc Romania, prin rotatie de peste 20 de ani.

    Jos FMI, jos Bilderberg, jos Masoneria!

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Octombrie 23, 2013 la ora 05:29

      La americani se vorbeste „tendentios” la adresa lui JP Morgan, ca astia ar fi cauza bulelor generate de sistemul bancar. Se apreciaza ca ar urma o criza americana care sa duca la inca o criza de guvern. Of, poate ca la 1 aprilie sa spun ca totul a fost doar o pacaleala.

      Răspunde
       
  • dan
    Octombrie 22, 2013 la ora 05:33

    In timp ce ma deplasam cu niste prieteni norvegieni spre mare, la un moment dat au exclamat:DACA AR VEDEA NORVEGIENII POTENTIALUL VOSTRU, S-AR TEME” desigur se refereau la agricultura, uitandu-se la intinderea vasta de teren ca in palma.
    Norvegia tara cu cel mai ridicat nivel de trai din lume.

    Răspunde
     
  • anca
    Octombrie 22, 2013 la ora 03:34

    Singura noastra sansa,si trebuie sa luptam,sa desfiintam aceasta clasa politica indiferent de culoare,altfel vom fi sclavi pe pamantul nostru.Partidele nu mai au nicio credibilitate in fata oamenilor cerebrali.Ne-au luat de prosti,de mamaligari acesti sacali ca GOLD CORPORATION,CHEVRON.EXXON etc.Pentru aceasta caracterizare a personalitatii noastre trebuie sa le multumim guvernantilor,SA LE FIE RUSINE tradatorilor de neam si tara-AFARA CU EI!

    Răspunde
     
  • Dan iel
    Octombrie 22, 2013 la ora 00:00

    ….am asistat in ultimele 2 luni la tot felul de actiuni si declaratii .
    Dl. Guran sunt unul fara „cultura financiara, economica „, dar pot sa va spun cum vedem noi,….majoritatea Romanilor, rezultatele deciziilor politice, economice si diplomatice ale administratiilor de tot felul ce s-au perindat pe la conducerea Romaniei pina cind noi care am fost tineri,….am IMBATRINIT.
    Am facut cu totii eforturi ca guvernul comunist Ceausescu sa aibe bani sa construiasca Centrala Nuclear-electrica de la Cernavoda, cu ce ne-am ales ? am platit energia electrica mai ieftin ? NU, am facut eforturi sa se construiasca PF1 si PF2 care produce energie electrica ieftina, si ? am platit bani mai putin la lumina ? NU. Extragem petrol si gaze naturale , si ? cit costa incalzirea si combustibilul ? ne putem plimba in voie ? sau ne permitem sa trimitem marfa dintr-un judet in altul ? mai rar. Sau construit cimpuri de centrale eoliene pe locuri bune de facut agricultura,…si ? platim curentul mai putin ? NU,…sau construit cimpuri de panouri fotovoltaice scotind din circuitul agricol sute de hectare, ei si ? cui folosesc ? se va ieftinii energia electrica ? nici de cum . Am avut o productie record de cereale ,…ei si ?cu ce ne-am ales noi, marea majoritate ?
    Toti vind pe principiul pietei „libere” cine da mai mult…dar acest principiu nu are nimic de aface cu consumatorul Roman.
    De ce arabii sunt corecti, simplu , peste 80 % din contravaloarea petrolului extras si vindut se imparte populatiei, sub forma de stipendie, pentru ca resursele sunt ale poporului.
    Vom extrage gaze de sist ? si…?, vom capata pomana sub forma de redevente 10 %, poate, restul va fi vindut de americani tarilor din zona , la pretul „liberalizat” al produsului.
    Prostia mare cit casa a fost aia „Russi pierd 1,6 MLD $ daca noi incepem extractia de gaze de sist la Vaslui” am auzit-o zilele astea. Adica, un dement zice ca daca Russii nu ne mai pot vinde noua,…se strica gazul,…se evapora si-l pierd. China se roaga la Budda sa se intimple asta si sa redirectioneze gazul catre ei si in acest mod sa reduca poluarea facuta de centralele pe carbune din apropierea marilor orase . Din punct de vedere politic, daca nu ne mai leaga un contract economic important de Russia, acesti vor avea mai multe motive sa ne puna bete,….poate chiar pari in roti. Exportul unei cantitati importante de gaze naturale de catre Russi, suplimentar, catre China, va face ca prietenia lor in cadrul BRICS sa fie si mai puternica.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Octombrie 23, 2013 la ora 05:17

      Dl. Daniel, nu va vad, dar sunt convins ca sunteti cu picioarele pe pamint. Asa este, nici inainte nu tin minte sa se fi redus lumina sau gazul sau chiria. Nici preturile nu prea cresteau, doar ca incepuse sa nu mai fie. Si totusi mititei si bere, concedii la munte sau la mare sau tratament, cu pasapoartele era mai greu. Dar nu te plictiseai, chiar si la coada (ca erau mai multe) mai un banc, mai un loz in plic. Oamenii erau revoltati dar nu tristi sau deprimati. De cite ori am venit in Romania, chiar si in centre turistice, fete ingrijorate, stresate. Cred ca acuma este mult mai rau decit in 1984 cind am fost ultima oara. Ascultasm recent la TVR spusele altor plecati: de afara suferim mai mult decit cei din tara (chiar daca suna aiurea e adevarat) si se explica cum ca ar fi un alt mod de a simti patriotic. Eu cred mai de graba ca e pentru ca nu am trecut prin toate fazele prin care ati trecut voi, nu s-au tocit coltii, avem mai multa suparare decit voi. Este trist, dar deznadejdea este si mai trista – dupa asta nu mai vine nimic.
      Mai spuneti chestia cu 80% pentru populatia araba si petrolul lor. N-am mai auzit-o. Stiam de alte variante. Dar asta ar explica reactia anti-americana – astia pe unde merg se infig la petrolul cetateanului: sa nu fii terorist? Iar daca peste asta mai vin si alte sosuri politice si nationaliste, gata razmerita.
      Iar despre gazul rusesc, mare dreptate aveti. Sper ca alesii vostrii sa aiba suficienta minte sa nu lase Romania tirita intr-o declansare de razboi. Sa tineti minte, rusii nu vor ataca daca nu sunt atacati. Se vorbise undeva mai jos de un decembrie rosu. Nu cred ca va fi in Romania, dar in America sunt sanse mari, mai ales cu Obamacare obligatoriu (n-a mai fost asa ceva) care are si implicatii fiscale. Cel mai rau este ca se discuta destul de liber (pe marginea legii emigrarii) ca emigrantii ar fi de vina (se arunca magareata pe latini si hispanici, probabil ca de africani sau indieni nu se leaga ca ar ramine fara soldati), asta si faptul ca se considera ca asigurarea asta obligatorie trebuie sa fie gratis – doar faptul ca intra in vigoare de la 1 ianuarie, atunci „decenbrie rosu sa fie la primavara. Mare atentie, americanii sunt in stare de orice, numai razboi sa fie. Daca si Obama spune ca se vor trimite blindate in Siria, de unde spunea ca nu se pune bocancul pe pamint.

      Răspunde
       
  • Goe
    Octombrie 21, 2013 la ora 23:25

    Draga dle Guran,
    felicitari pt emisiunile pe care le faceti. Apropos de insolventa complexului de la Ocna Sibiului, un fenomen de altfel simptomatic in economia Romaniei si in special in turism. Va rog sa retineti si sa comunicati celor de la turism care au primit sau primesc un buget considerabil: exemplul unei tari care nu se compara ca potential turistic cu Romania: Luxemburg. Aici, se afla o statiune balneara „Mondorf-les-Bains”. Conform legii, orice persoana care are recomandare medicala, poate beneficia de o cura de 21 zile (+casa si masa)rambursata 80% de casa de sanatate. Aceasta localitate prospera deoarece exista un mare „turn-over, toata statiunea, hoteluri, restaurante, magazine, etc. traieste de pe urma celor care isi petrec aici timpul: http://www.mondorf.lu/fr/sejour-hebergement#content
    Cred ca guvernantii romani care se plimba prin strainataturi ar trebui sa incerce sa invete din experienta altora.O conlucrare min. sanatatii-turism se poate face cu sucees daca exista bunavointa si se pot elimina acele gloate de pensionari care se sfasie intre ei sa obtina un bilet intr-o statiune balneo, asa cum vedem mereu la TV.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Octombrie 23, 2013 la ora 04:19

      Dl. Goe, pe linga statiunea aia balneara, ati mai spus ceva deosebit de interesant. Dar asa cum ati spus-o probabil ca nu se intelege. Asigurarea aceia, care ramburseaza 80% din costurile fiecaruia cu recomandare medicala, ca orice asigurare, are in final acoperire de la stat – bugetul este asigurarea nationala. Taxele tuturor, adica. Interesanta perspectiva, ramuri economice, complexe industriale, proiecte grandioase, centre cu mii de locuri de munca, puzderie de pensionari care pot merge la bai, tabere pentru scolari (mari, mici si pre-). Hei dar pasii astia mari trebuie ginditi bine pe termen lung (eventual cincinale). Companiile particulare nu se preteaza la asa ceva – sa-mi spuna mie, aici in Canada, hai bai du-te si tu odata la trei ani pe banii mei la… Rocky Mountains. Nuuu, se face odata pe an un picnic unde primesti un tricou sau o sapca cu emblema fabricii, maninci si bei (ca de aia ai venit si nu-i frumos sa pleci imediat ca se supara – iar trebuie sa stringa si unde duce haleala?), si zimbesti de fiecare data cind intilnesti un sef. Prima data cind am avut parte de asa ceva, am avut nerozia sa intreb „ce se face?”, iar seful meu mi-a spus „eu trebuie sa merg, sunt cu gratarele”. De Craciun este mai interesant, intre doi cartofi prajiti si niste ochiuri (eu sunt vegetarian) se trag la sorti cistigatorii unor (trei) cosulete cu ciocolata si praf de supa si aplaudam (cu rindul). Heiii, Europa, e altceva. In Israel mergeam ori la patinaj la granita cu Libanul, ori la sauna pe malul Mediteranei – tara mica cu sarbatori triste, dar si cind o prindeai n-o mai iertai (acolo m-am imbatat a doua oara in viata mea, ce rau mi-a fost, dar ce frumos a fost).

      Răspunde
       
  • Adrian D
    Octombrie 21, 2013 la ora 23:04

    Moise, din cate am intzeles, emisiunile din iarna asta au intrat sa se odihneasca … la BNR. Unde sunt, dupa cum shtim, foarte utile economiei..
    So…
    … nu ramane decat sa ne intrebam ce l-a apucat pe Guvernul roman sa faca o mishcare unde nu exista reciprocitate, shi anume sa finantzeze surplusul Bancii Natzionale.
    … Ramane prin urmare de vazut unde ii va baga acum hguvernul romaniei: fie in platzi in euro la bonduri care s-ar maturiza acum (-este cazul?), fie intr-un depozit frumos la BNR.
    Cat despre euroi investitzi in proiecte, in Romania de azi, cu guvernatorul pe care il are, cu preshedintele pe care il are, cu prim-ministrul pe care il are, cu FMI-ul pe care il are…
    … nici pomeneala. Shi nu shtiu, zau, daca e cazul sa ne mai punem deja problema.
    PS Eu pariez ca guvernul o sa bage banii in contul trezoriei de la BNR, fiindca, dupa cum spunea dl Isarescu, rezerva nu e niciodata prea mare iar inflatzia nu e niciodata prea mica. shi da, surplusul de capital care doarme la BNR trebuie alimentat, nu???
    doar nu o sa ne apucam, doamne fereshte, de proiecte…

    Răspunde
     
  • lx
    Octombrie 21, 2013 la ora 22:36

    Moise, ai vorbit saptamana trecuta despre gazelle de sist. vezi aici doua filmulete foarte interesante:

    Răspunde
     
    1. Dan iel
      Octombrie 21, 2013 la ora 23:23

      …iti multumesc frumos pentru film, am cautat si eu pe net sa inteleg ce se intimpla cu gazele de sist si am inteles ca …este mai mult un joc politic american imlotriva influentei Russesti asupra Europei, decit un mare ipotetic, bine, ce ni se face.

      Răspunde
       
  • ha ha ha
    Octombrie 21, 2013 la ora 20:59

    omu sfinteste locul… ce vorba mare…ma uitt pediscoverz , pe national geographic ce se construieste prin anumite locuri… in elvetia un tunel de vreo 50 km, in madrid parca un super tunel, iar printr-un oras american o super strapungere printre tuneluri de metroaie, canalizari si cabluri, super podul in mare, la sanghai de 25 km, aeroportul pe insula artificiala in japonia… si altele… cind ma uit la tembeliziunile noastre vad doar promisiuni, iar pe stada vad panselute de milioane de euro, mobilier stradal si locuri de joaca de milioane de euro, mall-uri de milioane de euro, pasaje si stilpi de poduri care nu se mai terminacare auinghitit milioane de euro dar vom avea o autostrada suspandata aprobata de milioane de euro, si tot oprescu va iesi primar, ca de… e dom doctor… uraaaaaa…. nu, e ura… va urasc pe toti zurbagii care ati condus tara asta frumoasa care s-a dus de ripa, iar voi v-ati inbogatit, era sa zic ca niste hiene, dar nu vreau sa jignesc respectivele animale… oprescule, da ceasurile alea aurite de sute de mii de euro unde sunt?

    Răspunde
     
  • umbra
    Octombrie 21, 2013 la ora 20:20

    @cris…..cine pune botul….?
    Ehe …toata lumea ….internetul si telefonia circula prin sateliti,curentul electric pe la alte firme,nici macar pamantul pe care stam nu ne mai apartine…ca daca ti-ar apartine ar fi neimpozitat……asa ca…..cum e legea si istoria in Romania…..parca prevad un decembrie rosu….si nu ma refer la Mos Craciun…. 🙂

    Răspunde
     
  • Catalin ( CTL )
    Octombrie 21, 2013 la ora 19:37

    Cineva spunea ” Un om sta acum la umbra unui pom pentru ca altcineva l-a plantat acum multi ani ” , nu spun cine pentru ca d-l Sanducu o sa-mi dea reply. : )) Ideea e ca banii trebuiesc investiti, si nu doar investiti ci facut cu cap, apoi trebuie munca, apoi rabdare si apoi vine prosperitatea. Problema e ca sabia are 2 taisuri. Daca i iei si ii consumi doar, o sa trebuiasca sa-i dai inapoi cu dobanda, dar nu o sa ai de unde pentru ca i-ai cheltuit plus ca nu o sa mai ai ce vinde ( fabrici si uzine in cazul nostru ), si nu neaparat pentru ca le-ai vandut deja ci pentru ca le-ai bagat in faliment. Pe de alta parte, e ca in pilda lui Iisus cu talantii, unuia i-a dat unul, altuia mai multi, si celui care i-a inmultit i-a mai dat, iar celui care nu, i-a luat.
    Acum nu glumesc, trebuie niste desene, pe bune, sa faceti niste grafice cat mai simple, poate se prind si politicienii nostri OTV-isti. Pana la urma si hot sa fii, iti dai seama ca daca produci mai mult o sa mai ai de unde fura. Deci, si ca hoti sunt prosti. Ce ?!! Si ca prosti sunt prosti. Conduc la nimereala. Daca d-l Ponta e bun la copiat, nu mai bine copia un model de succes din strainatate ? Degeaba i tot sare in aparare lui Ponta d-l Blanculescu. Dar parca il vad ” Bine ca detineti dvs adevarul absolut ” zise Ponta neintelegand ca lumea doreste indreptarea lui nu neaparat inlaturarea.
    Il vad pe Oprescu, in afara ca-i tot aduce pe aia de la cartea recordurile tot la 3 luni nu a facut aproape nimic in Bucuresti. Sunt incredibili oamenii astia. Si au attia bani la dispozitie.
    Ati auzit de teoria ferestrelor sparte ? La inceputul anilor 1900 in New York era dezastru, mizerie, epidemii, rata imbolnavirilor si a mortalitatii la cote incredibile, criminalitate ridicata etc. Atunci, autoritatie au zis ca daca fac lucruri mici, pasi marunti in directia buna, si lucrurile mari vor urma. Au inceput sa stranga gunoaiele, sa repare ferestrele si ghiciti, oamenii si-au recapatat demnitatea, au inceput sa se spele, infractionalitatea a scazut dramatic, rata imbolnavirilor si a mortalitatii au scazut si ele iar New York a devenit ceea ce il stim acum. E, la noi daca un primar ar fi gospodar, si chiar daca are bani putini ar face cu ei treaba, si lucrurile mari ar urma, dar nu se fac nici pasii aia marunti, din pacate.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Octombrie 23, 2013 la ora 03:38

      Dl. Catalin (CTL), este o vorba: „de ce ti-e frica nu scapi”, si ca toate vorbele populare intelepte uneori le atribuim unora de care ne place mai mult sau care le repeta mai des. Este foarte adevarat ca investitia nu seamana cu pomul – de „umbra investitiei” (profitul) nu va beneficia altcineva decit cel care a „plantat-o”. Despre Ponta, de care aud ca a fost ultimul care a stat la o tacla cu un coleg in viata, nu mai am nici un felde gust sa-l indrept (un fost coleg m-a vindut securistilor si in munca de teren, ca cea a geologilor coleg inseamna tovaras la bine si la rau). Despre Oprescu, inca nu am auzit acuzatii chiar asa de grave incit sa vina sub linia de plutire. Chestia mai recenta cu cladirea de oficii pe care intirzie sa o demoleze: poate ca nici nu este necesar. Daca a fost facuta ca lumea si nu mai este nevoie de ea sa o transforme in apartamente. Greseala a fost cind s-a aprobat locatia linga Biserica. Poate cea daca va citi si el ceva de pe blogul acesta, sa se apuce sa controleze nivelul radiatiei in apele Bucurestiului, ca doar e doctor. Draga dl. Catalin, chestia cu pasi mici ca cei mari vor urma, este tare poetica, ba chiar imi place, dar nu cred in ea. Intotdeauna cind faci o schimbare, trebuie sa fii pregatit pentru reactii (efecte care se opun) si care te vor da nitel inapoi – cu pasi mici o pui de mamaliga la foc cu gaz de sist. Daca newyorkezii au ajuns la succesele de care pomeniti, or fi facut ei si multe altele. Altfel cred ca textul provine dintr-o campanie electorala. Si acuma la subiect: normal ca daca te imprumuti numai ca sa dai inapoi, sub forma in care o prezinta Moise, trebuie sa fie vorba de o tarasenie financiara care are la baza existenta celor doua monezi nationale. Am incercat schema de calcul in mai multe variante, cinstit nu este profitabila – probabil ca daca te ajuta Isarescu cu injectiile lui controlate sa poata fi facute citeva milioane albe pentru zile negre. Speculatii!!! Normal ca nu te imprumuti daca n-ai ce face cu banii, macar sa dispari in insulele britanice indepartate, si tot arata a plan gindit. Ceea ce ma deranjeaza este ca statul face asemenea imprumuturi dar nu vorbeste despre un orogram de refacere economica a tarii – adica la dracu ca ajut acolo sau dincolo, nu mai ajuta! Incepi sa faci: un baraj, o industrie, o agricultura colectiva – lucruri mari si de interes national. Daca mai si gresesti, sa ai de unde pierde (risk management, parca-i spune).

      Răspunde
       
  • Constantin
    Octombrie 21, 2013 la ora 18:33

    Cum s-ar justifica un efort pentru cheltuirea mai multor bani, atat timp cat tara noastra are o crestere economica ce se apropie de 3%?! Adica, atat timp cat oficial ne merge bine?!

    Răspunde
     
    1. Victor L
      Octombrie 21, 2013 la ora 18:49

      Probabil ca undeva exista o justificare dar eu as fi atent la ce-i scris cu rosu.Asadar daca trebuie sa fie dragoste ce mai conteaza sexul?

      Răspunde
       
      1. Constantin
        Octombrie 22, 2013 la ora 20:56

        „daca trebuie sa fie dragoste…”_Asa o fi, stimate domn, fiecare cu experientele proprii. Doar ca din cele scrise de dumneavoastra se intelege exact contrariul. Carevasazica, „Daca tot avem sex din belsug din partea iubitilor conducatori, ce rost are sa mai nazuim catre dragostea lor?”

        Răspunde
         
  • Cris
    Octombrie 21, 2013 la ora 17:20

    Daca stai si il asculti pe Ponta ajungi sa crezi ca singura menire a statului este sa se imprumute si, apoi, sa coleteze impozite si taxe de la fraieri ca sa aiba din ce restitui imprumuturile.

    Cam asta e intreaga filozofie ecoonomica de care e capabil Victor Ponta.

    Răspunde
     
    1. Adrian D
      Octombrie 22, 2013 la ora 04:54

      Cam asta e intreaga filozofie ecoonomica de care e capabil Victor Ponta.” – cam asta e toata filosofia economica de care e capabila clasa politica in ansamablul ei, shi nu doar in ROmania.
      Doar nu va inchipuitzi ca s-a apucat dl Ponta sa inventeze apa calda.
      Acesta este un mod de a guverna patentat in Europa de aproape 40 de ani.
      E, de fapt, o intoarcere la modul de a guverna din Evul mediu, care se numeshte azi „a reforma statul”.

      Răspunde
       
  • Cris
    Octombrie 21, 2013 la ora 17:18

    Afacerile Rosia Montana si Chevron sunt FASCIMSM CORPORATIST pur.

    Noi le dam resurele la pret de nimic, ei ne vand produsele finite ‘”la cat vrea muschii lor” fara loc de intors sau posibilitate de a opta.

    Cine mai pune botul?

    Răspunde
     
    1. mihaix
      Octombrie 21, 2013 la ora 21:20

      Tonta si Chiory , ca ei fac lobby. Pare este ata de greu sa se faca o lege daca tot ziceau liberalii, dar una care sa ceara referendum pt orice resursa a tarii ? Nu ma intereseaza ca parlamentul sa o paseze guvernului, ci ca cei direct implicati sa voteze.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase