31 afișări

CNA-ul s-a prins că o țară poate fi prizoniera unei corporații

rosia-montana-rmgc-spot-tv-cna-sosete

de Moise Guran

După patru ani de când Sanda Lungu croșetează ciorapi pe toate televiziunile din România s-a trezit și Consiliul Național al Audiovizualului că e o problemă cu campania desfășurată de Gold Corporation. De ce acum? Pentru că, spune CNA, peste 2000 de oameni au trimis petiții împotriva acestui tip de reclamă. Argumentul hotărâto pare a fi fost totuși indignarea Eugeniei Vodă, așa că membrii CNA s-au pornit la dezbatere.

Argumentele aduse de ei în ședința în care s-a luat până la urmă decizia opririi campaniei RMGC, pot provoca unora zâmbete, căci au dat cu mare întârziere o decizie ce putea fi luată încă de la primele reclame făcute de Gold Corporation… Unul dintre membrii CNA zice că cianura este otravitoare deci nu poți face reclamă la un produs otrăvitor. Altul spune că fiind o lege în dezbaterea Parlamentului, decizia e politică, dar n-ai voie să faci publicitate politică. În fine, decizia CNA vorbește de publicitate înșelătoare dar argumentației îi lipsește fondul și mie chiar mi-e ciudă pe chestia asta, căci decizia CNA poate fi atacată imediat în Contencios.

Dar bineînțeles că publicitatea RMGC este înșelătoare însă Consiliul Național al Audiovizualului putea afla asta acum zece ani, atunci când Academia Română a semnalat faptul că interzicerea altor activități decât cea minieră la Roșia Montană va duce la sărăcierea populației și dependența ei de RMGC. Desigur atunci nu exista o campanie pe televizoare, dar în 2007 când a început și, mai ales din 2009 când au fost inventate testimonialele oamenilor săraci din Roșia Montană care spun la televizor ce rău e la ei și că ei vor minerit, CNA putea sesiza faptul că reclama minte prin omisiune. Sanda Lungu nu ne spune că a ajuns să croșeteze șosețele pentru că de cinci ani nu mai ai voie să faci nimic la Roșia Montană. Altfel spus campania ascunde tocmai faptul că în pregătirea acestui proiect autoritățile au pauperizat zona tocmai pentru ca apoi să poată face din Sanda Lungu un simbol al mineritului cu cianuri și o vedetă mai cunoscută decât Andreea Esca. Desigur, dacă ar fi spus asta, atunci CNA-ul s-ar fi acuzat singur de lipsă de vigilență, pentru că a luat o decizie cu patru ani întârziere. Acum nici măcar nu mai e campania cu Sanda Lungu pe TV ci doar aia cu „spune DA mineritului” Spune DA mineritului cu cianuri, ce dracu!

Dar să ținem minte pentru data viitoare – mai bine mai târziu decât niciodată dar și mai bine mai devreme decât mai târziu.