Amatorismul politic face telenovelă din economie

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

O adevărată telenovelă privatizarea CFR Marfă din România, multă, prea multă politică și prea puțină rațiune economică. Știm toți că boala lungă-i moarte sigură și de acum este din ce în ce mai evident faptul că privatizarea CFR Marfă a intrat clar pe o astfel de trasă. Că să vezi că Băsescu a zis…, că Ponta a cerut…, că Gruia Stoica a făcut… Până luni ne vom dumiri probabil că statul și privatul vor începe un lung și costisitor război, în timp ce compania CFR Marfă se va afunda tot mai adânc în pierderi și datorii. Nu despre CFR Marfă vreau eu să vă vorbesc astăzi ci despre veșnicele privatizări în prăpastie ale statului român. Întâmplarea face că exact în această perioadă polonezii își privatizează și ei compania de transport feroviar de marfă, dar ei nici nu vând pachetul majoritar nici nu au datorii de șters, ba mai vor să rămână și cu 350 de milioane de euro după ce vor vinde acțiunile la bursă. Desigur mica mare diferență între CFR-ul nostru și al lor este că polonezii au cea mai eficientă companie feroviară din Europa după cea a nemților.

Păi și de ce o mai privatizează atunci, o să întrebați? Dacă e pe profit și aduce bani statului? Uite, pentru că așa se privatizează și pentru că statul oricum rămâne acționar și va avea profit. Cei 350 de milioane obținuți statul polonez îi va infesti în infrastructura feroviară. Nu era greu deloc să facă același lucru și statul român, dar mai prin 2008 așa, atunci când CFR Marfă era o companie profitabilă. Încă nerestructurată, dar profitabilă. De ce n-au făcut-o guvernanții noștrii atunci? Păi pentru că la noi companiile de stat sunt numai bune de făcut contracte cu clientela politică, de îmbogățit miniștrii atunci când merg, iar când nu mai merg abia atunci devin privatizabile. Brusc nu mai vrea nimeni să mai știe de soarta unor mii de angajați și se caută un investitor care să cumpere și, dacă s-ar putea să ia și angajații, nu ca la un faliment pe active… Problema privatizărilor din România nu este lipsa de eficiență a companiilor de stat așa cum ni se tot spune la televizor, ci lăcomia politicienilor care le patronează până le omoară iar apoi nu știu ce să mai facă cu ele. Prea mult amatorism aduce inevitabil sărăcie.

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

17 răspunsuri la Amatorismul politic face telenovelă din economie

  • sanduCu
    Octombrie 12, 2013 la ora 00:12

    „În prezent, în Polonia, proiectele de transport feroviar ale autorităţilor locale sunt acoperite din fonduri UE în proporţie de 59%, iar cele ale companiilor feroviare, în proporţie de 70%.
    Polonia va moderniza o linie de cale ferată importantă, cu fonduri de la Uniunea Europeană. Sprojinul astfel acordat însumează 1,4 milioane euro şi este asigurat prin Programul TEN-T. Linia de cale ferată ce întră în programul de modernizare şi reabilitare este parte a axei Gdańsk–Varşovia–Brno/Bratislava-Viena. Proiectul a început în iulie 2012 urmând a fi finalizat în decembrie 2014. Costul total al proiectul este de 2,7 milioane euro iar finanţarea asigurată prin TEN-T este de 1,4 milioane euro.
    După cum îi arată şi numele, axa feroviară cuprinde patru state membre ale Uniunii Europene: Polonia, Republica Cehă, Austria şi Slovacia.
    Lucrările de modernizare şi reabilitare vor facilita sporirea vitezei de circulaţie a tenurilor la 160 km/h pentru trenurile de pasageri, fiind prognozată o creştere a vitezei la 250 km/h a trenurilor de pasageri pe unele secţiuni din Polonia, în timp ce trenurile de mărfuri vor rula, în general, cu viteze de 120 km/h.”
    http://www.railwaypro.com/wp/ro/?p=11700
    Si inca nu stim care este capacitatea de tractiune, capacitatea de transport, lungimea retelei, estimarea volumului sau valoarea marfii anual. Deasemenea nu stim costul mediu de intretinere a sinelor, a materialului rulant. Vad ca UE finanteaza cu peste 52% lucrarile poloneze. Mai are Polonia pachetul majoritar? Pe cine va servi portul Gdansk? Care este situatia la romani?

    Răspunde
     
  • Ioan Vasilescu
    Octombrie 11, 2013 la ora 19:12

    Ehei, modelul polonez! Vai, modelul politicianului roman!

    Si vai de mama lor de politici si decizii luate de politicienii nostri! Lipsite de viziune, de consistenta, de coerenta, de un minim buna simt!

    Răspunde
     
  • Constantin
    Octombrie 11, 2013 la ora 13:36

    Dupa cum spunea un coleg comentator mai ‘nainte, NU este o brambureala romaneasca, este dovada unei fraude nepedepsite. In primul rand o frauda in interiorul companiei. Apoi, NU este nici amatorism politic. Pentru ca asta presupune inocenta si scuzabila eroare din nepricepere, ori Legea 115/1999, asa ciunta cum este, spune altceva. In actul de guvernare asa ceva NU exista. Operatiunea de transferare ilegala a averii publice din proprietatea statului in cea a catorva beneficiari continua, pentru ca politicienii au nevoie de bani atat in campaniile electorale, cat si in folosul propriu.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Octombrie 11, 2013 la ora 22:04

      Dl Constantin, am sa incerc sa fac diferenta intre pedeapsa juridica si sanctiune corectionala. Prima indeparteaza vinovatul de la locul de munca si infricoseaza pe urmatorul care-i ia locul; a doua este aplicata de citeva ori aceleiasi persoane pentru abatere repetata. Pe care ati folosi-o pentru a indrepta situatia? Folositi toate sau orice considerente posibile care ar justifica alegerea (de exemplu: legal-social, material-financiar, exemplar, temporal,…orice). Considerati situatia la orice nivel, aveti autoritate deplina, dar rezultatul, situatia trebuie sa se indrepte permanent.

      Răspunde
       
  • cornel
    Octombrie 10, 2013 la ora 22:29

    Mi se pare o brambureala tipic romaneasca asta sa-l obligi tu guvern pe Gruia Stoica sa plateasca pentru ceva ce nu stii ca ii poti oferi sigur, pentru ca decizia finala nu iti apartine. Si apoi te intebi de ce unele lucruri in Romania sunt sucite si de foarte multe ori indreptate impotriva investitorilor romani (vezi aici si cazul mult vehiculat Ioan Niculae si subminarea economiei nationale. Iti faci cruce si incepi sa intelegi de ce Caragiale e inca foarte actual in zilele noastre).
    PS: Pentru cine are un dinte, sau mai multi, impotriva omului de afaceri Ioan Niculae tin sa precizez faptul ca sunt orase intregi in sudul tarii noastre unde fabricile si uzinele au fost taiate si vandute la fier vechi, pentru ca acestea au fost vandute la „adevarati” oameni de afaceri, care „nu au subminat” economia nationala si pe care astazi nu-i ancheteaza nimeni iar singurele, sau aproape singurele, unitati de productie care mai functioneaza, care ofera locuri de munca pe plan local si mentine economia locala sunt cele detinute de Ioan Niculae. Mai e inca un aspect important relativ la Ioan Niculae si anume acela ca el sustine mica agricultura din zona de sud a tarii si micii fermieri prin achizitionare produselor agricole, care sunt prelucrate in fabricile pe care le detine, in timp ce prin alte zone din Romania tot auzim de tepe date taranilor romani la achizitionarea de lapte, struguri, etc.
    Cred ca in cazul Ioan Niculae e valabila vorba aia veche romaneasca cu vecinul si capra si apoi ne intrebam : „De ce multe lucruri functioneaza anormal in Romania si in loc sa mergem inainte avem tendinta sa mergem mereu inapoi?”
    Uite d’aia.

    Răspunde
     
    1. dan onofrei
      Octombrie 10, 2013 la ora 23:15

      Cornelö -caile GFerate Romane trebuiau saramina ion psesie 100% in regia autonoma astatului ROMAN !!!CAile ferater sint voiitorul dar fiojkn dca la oira actuala industria deconstruiit mastodonti gen Mercedes MAn dicteaza in europa ;De iai va obnliba sa ii termi9nhati.uite daia!!!CDeci o gogoritza cfrtera nbu va mnai functiona petse c2-3 decenii cind doar calea cvferat vanhje üpoater unijecologic in Europaq:Uite daia nca sa nu maiinmjectam cu forta CO2 in atmosferav si ca sa poa bsa traisaca far uragane si baioetelöul nui MOise Guran:Adsacum am trait eu si tui ionanii 50-60!!Uiote vdaia ma duc cu Pesu afr4a sa faca pipilica si apoi ma culoc .Nui lo9vi in CFR ca aiai9 au fiost üpentru mine tt5a sio mama in Romania si ei m,.-au invatatmeserie demi-am cistigfat opensioa si in Germjania:Uite daia.

      Răspunde
       
  • cornel
    Octombrie 10, 2013 la ora 21:57 Răspunde
     
  • Marian Nicuriuc
    Octombrie 10, 2013 la ora 21:35

    Nu stiu prea multe despre subiect, sursele de informare reprezentand emisiunile tv, asa zisele dezbateri tv si declaratii contradictorii, dar si cu toate astea, ma intreb asa de prost, oare de cum strainii aia nu reuseau sa indeplineasca caietul de sarcini, e cam elementar din cate stiu eu sa te prezinti la o licitatie doar daca ai o sansa reala de castig, ca altfel de ce sa te mai afli in treaba, mai ales sa fii si strain, daca esti roman si esti snapan si stii cum merg treburile, da, rezolvi tu ceva cu neamurile tale, da interesanta treaba cum de numai domnu Gruia Stoica a fost cel mai bun dintre cei mai buni! fara a vrea sa fiu malitios pot afirma ca a fost o piesa slaba de teatru care are posibil final iesirea din scena a domnului Relu Fenechiu, (Leru Fenechiu,ptr cunoscatori) si o alta bomba cu fitil scurt a guvernarii cinstitilor! (nu ca cei dinainte au fost mai buni)

    Răspunde
     
  • Constantin
    Octombrie 10, 2013 la ora 17:48

    „O adevărată telenovelă privatizarea CFR Marfă din România…”_Cand am spus-o eu, reactiile au fost nemiloase. Cele mai multe ma acuzau de opozitie la insanatosirea economiei natioanel prin utilizarea instrumentului numit „privatizare”. Mai mai ca unii colegi comentatori, aparatori ai intereselor d-lui Stoica, ma considerau tradator de tara si de interes national si devenisera fani FMI ( a se urmari topicul dedicat) . Vedeti dumneavoastra, ca in orice telenovela, momentele tragice se impletesc in mod artistic cu cele comice… Nu uitati, de asemenea, de telenovela Oltchim si de momentul comic al salvarii combinatului de catre comisia condusa de dl. Blanculescu.

    Răspunde
     
  • Florin
    Octombrie 10, 2013 la ora 17:15

    Moise, nu stiu de ce tot timpul dam vina pe politicieni sau pe politic, la CFR marfa de exemplu de la director pana la electrician si pana la femeia de servici, toata lumea fura, fiecare ce poate, fiecare cum poate. Este vina politicului in proportie foarte mare dar sa fim seriosi Moise, suntem un popor de hoti. Sa nu uitam ca la noi inca se mai voteaza ca primar, oameni condamnati pt coruptie sau sotia celui condamnat pt coruptie. La Sibiu s-a ales ca presedinte de consiliu judetean om cu dosar penal. Din pacate ne meritam soarta!

    Răspunde
     
    1. Catalin ( CTL )
      Octombrie 10, 2013 la ora 17:36

      Sa stii ca peste tot fura angajatii daca sunt lasati, posibil ca in Japonia sa aibe o mentalitate putin diferita. Dar crezi ca poti intr-o companie privata, Unde managerul are tot interesu sa nu piarda resure si sa se scape de viespi ?
      Adica stai asa, acum imi amintesc ca am vazut un documentar despre yacuza japoneza si se intreba retoric un interlocutor – de ce in centul Tokyo-ului iti poti lasa geanta si nu o fura nimeni. Raspunsul era, pentru ca e controlat de yacuza, si oricine stie ca nu e cel mai desptept lucru sa i ai pe urme. Interesul lor era sa vina cat mai multi aomeni sa cheltuie bani acolo, iar pentru asta trebuie sa se simta in siguranta.
      Lacomia e in firea oricarui om, si trebuie sa fie ceva care sa contrabalanseze asta. Intr-o companie privata sunt cateva forte care actioneaza, managementul care are interesul sa aduca profit companiei, actionarii care au acelasi interes si din cauza asta pot intra in conflict chiar si cu managementul si angajatii care au interesul obtinerii unor beneficii cat mai mari, uneori balanta inclina intr-o parte sau alta, dar o companie merge bine cand se ajunge la un anumit echilibru.
      Ei bine, acest echilibru nu exita la companiile de stat. Si asta pentru ca nu exista un actionariat interesat. Actionari la CFR suntem toti, si ce ? mergem la intrunirile AGA ? Luam managementul la rost ? Nu. De aia managementul si angajatii fac ce vor. Si pana la urma angajatii si actionarii pierd cel mai mult. Mi putem adauga si clientii.
      De aia companiile privte sunt mai eficiente decat cele de stat, in general.

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Octombrie 11, 2013 la ora 21:40

        Dl Catalin ( CTL ), mentalitatea si relatia angajat – companie di Japonia, nu poate fi data de exemplu pentru ca situatia de acolo nu este intilnita la nimeni. Acolo angajatul odata intrat in companie, vine cu familia si cu urmasii in marea familie a companiei. Atitudinea pe care o are fata de proprietatea personala este identica cu proprietatea companiei. Si compania are grija de membrii ei de familie. Yacuza sau cum ii mai spun ei 8-9-3, vad pe internet ca de fapt e vorba de crima organizata. Astia ii forteaza pe comercianti sa plateasca o taxa de protectie, ceia ce nu e tocmai legal. Adica nu fura nimeni inafara de mine.
        In privinta atitudinii omului fata de locul de munca (la toate nivelele), din pacate aveti dreptate: in compania privata, in general sunt mai atenti fata de proprietatea patronului, decit la organizatiile de stat, fata de proprietatea colectiva/de stat. In cazul organizatiilor de stat cu importanta strategica, cum sunt caile de comunicatie, nu e bine ca statul sa piarda controlul – devenind privat 100%, patronul firmei are libertatea deplina: sa o vinda cui vrea, in cazul lui CFR va hotari singur pretul la transport si chiar poate schimba programul de transport functie de posibilitatile si prioritatile sale, netinind seama de cerintele publicului. Cineva arata intr-un comentariu ca de fapt, privat sau de stat, noi suntem vinovatii pentru atitudine hoteasca sau dezinteresata. Si patronul poate fi furat, cheltuie si el pe masuri de siguranta contra propriilor angajati, inclusiv manageri. Deci faptul ca patronul are interesul profitului, fapt pentru care isi conduce firma in mod profitabil are si aspecte pozitive (eficienta organizatorica sau manageriala) dar si aspecte negative (in cazul CFR, bilete mai scumpe, curse mai rare, salarii mai mici – cu contributii fiscale mai mici). Aici, sunt zile si ore in care trenul are 3 vagoane, alteori 6 (deci economii la uzura, la energie, la intretinere). Deci e evident ca ramanind in proprietatea statului, se pot aduce inlesniri in deservirea publicului in contra-servici al publicului adus statului: cenzurarea abaterilor angajatilor de stat, de la cine curata vagoanele si pina la premier. Poporul si-a abandonat un drept si o obligatie in acelas timp – exercitarea puterii sale. Nimeni nu i-a luat-o, a abandonat-o, iar cind ceva merge prost/necorespunzator arunca vina pe altii. Unii fura cum ati spus din lacomie, dar altii fura de nevoie – salariul necorespunzator. Dar toti fura pentru ca poporul le permite.

        Răspunde
         
    2. Constantin
      Octombrie 10, 2013 la ora 17:58

      Procesul de privatizare a CFR Marfa NU a fost organizat nici de directorul companiei, nici de electrician, nici de femeia de serviciu. Pentru ca politicienii cu functii in Guvern sunt cei care au facut-o este firesc ca ei sa fie identificati ca fiind si cei responsabili pentru faptele lor. Daca faptele lor sunt vinovate, iar vinovatia imbraca uneori haine penale, presa nu face altceva decat sa identifice vinovatii. Ma refer la presa onesta, desigur.

      Răspunde
       
      1. Florin
        Octombrie 10, 2013 la ora 23:04

        Sunt de acord cu procesul de privatizare, dar nu sunt de acord referitor la situatia in care este compania. Toti directorii care au fost la CFR marfa au furat cat au putut si toti cei de langa ei au facut la fel. Si directorii si subalternii si angajatii sunt dintre noi. Si au furat pentru ca au putut, pentru ca cei de la curtea de conturi sau cei care ii verifica le-au permis. si cei care le-au permis tot dintre noi sunt. Din pacate…. ne meritam soarta.

        Răspunde
         
  • Catalin ( CTL )
    Octombrie 10, 2013 la ora 17:10

    Cat despre polonezi, eficienta de privat, beneficii de stat, nu au fost prosti si nu sunt. Pana nu schimbam clasa politica, nimic nu se schimba in Romania.
    Mai, da nici nu i inteleg. Ma pun in locul lor, cum naibii sa ma las eu la polonez, la machiar, la ceh. Am si eu o reputatie, sunt in cuncurenta cu ei pentru investitii. Nu as accepta niciodata ca in tara mea, sub conducerea mea sa nu se faca tot posibil pentru a aduce prosperitate cetatenilor, e si o chestie de orgoliu, intr-un fel. Nu mai zic de constiinta.
    Da is prosti rau rau.
    Nu stii daca sa razi sau sa plangi. Si nu merge cu nu se poate. L-am mai dat exemplu pe primarul Bolojan din Oradea.

    Răspunde
     
    1. vs
      Octombrie 11, 2013 la ora 14:15

      despre schimbarea clasei politice – poate ar trebui un incident gen ”padurea Katyn”…

      Răspunde
       
  • Catalin ( CTL )
    Octombrie 10, 2013 la ora 16:56

    Pe cat de adevarat, pe atat de dureros.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase