Ce-i în mână nu-i minciună. Dar ar putea deveni…

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

N-aș vrea să ne trezim că ne fuge Loganul de sub fund, dar către asta se îndreaptă lucrurile. Aflat în Germania la lansarea noului Duster și fiind chestionat de britanicii de la revista Autocar, directorul de marcă al Dacia a trebuit să recunoască faptul că la acest ritm de creștere, marca românească va avea nevoie în curând de o nouă fabrică. Ceea ce se știe cu certitudine este că francezii vor inaugura foarte curând o nouă linie de asamblare în Maroc, acolo unde se fac acum modele Docker și Van. Speculațiile spun că pe linia respectivă ar putea ieși Sandero și Logan și țineți cont de faptul că fabrica de la Tanger este proiectată să atingă în câțiva ani capacitatea celei din România. Asta ar mai lăsa loc de producție la Mioveni pentru Sandero Stepway și Duster dar trebuie să fim conștienți de faptul că extinderea uzinei din România nu prea mai poate fi făcută. Mai ales că, observați detaliul important, treptat, în producția de la noi rămân modelele mai scumpe, ba chiar francezii scot acum pe liniile Dacia și Renault Simbol.

Ceea ce nu știu mulți, este faptul că la Mioveni mașinile nu prea sunt făcute de roboți, ci mai mult de oameni. Deși salariile celor de la Dacia s-au triplat în ultimii cinsprezece ani, există o limită de la care nu mai rentează să lucrezi cu oameni ci devine rentabilă investiția într-o linie robotizată. Mutarea modelelor mai ieftine în Maroc, unde salariile sunt mai mici decât în România pare a fi o soluție temporară și probabil are legătură și cu faptul că la noi nu se prea mai vând mașini noi. Modelele ieftine Sandero și Logan sunt concurate de Golful patru și de Opelul Astra vechi de zece ani, iar programul Rabla trage să moară. Cum să-i convingi pe francezi să mai facă o fabrică Dacia în România? Că să vezi că e marca noastră națională… astfel de argumente emoționale nu prea țin în fața unui calcul de profit. Argumente totuși se pot găsi și cred că e timpul ca guvernul să le caute și să le pună pe masa celor de la Renault, până nu e prea târziu.

This entry was posted in MOISE. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

30 răspunsuri la Ce-i în mână nu-i minciună. Dar ar putea deveni…

  • Chirita Aurelian Stefan
    Septembrie 15, 2013 la ora 17:28

    Cand vorbiti de memorie ,luati in calcul generatiile `50-`80( influentate de Criza Suezului si Razboiul de sase zile)ori generatile dupa `90 ,ca urmare a erei digitale, au devenit cosmopolite -vezi prietenile pe retele de socializare -ori acestea sunt principale tinte ale firmelor in expansiune ,un pericol pt industria germana,iar beneficiari vor fi firmele asiatice-corene si chineze,dar si cele franceze si italiene.
    P.S. In anul 2000,Siemens si Nokia se bateau pt suprematie in telefonia mobila,acum sunt istorie.

    Răspunde
     
  • Chirita Aurelian Stefan
    Septembrie 13, 2013 la ora 18:40

    Atunci cand o multinationala isi deschide o filiala intr-o tara emergenta, preocuparea majora este ca unitatea respectiva sa fie asimilata ca un brand national.Iata de ce Siria nu poate fi decat o locatie de rezerva.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Septembrie 14, 2013 la ora 08:52

      Din cite am vazut, „Atunci cand o multinationala isi deschide o filiala intr-o tara” in curs de dezvoltare, „preocuparea majora este ca unitatea respectiva sa fie asimilata ca un brand national” pentru ca sa impuste doi iepuri dintr-un foc: se infiinteaza si elimina un concurent, de preferinta cel principal. Si atunci nu fac legatura cu ” Iata de ce Siria nu poate fi decat o locatie de rezerva”, adica un investitor credeti ca este dispus de la inceput cu ideia de provizorat? Personal nu sunt convins. Dupa parerea mea, oricare din sugestiile lui Constantin sunt valabile.

      Răspunde
       
      1. VictorL
        Septembrie 14, 2013 la ora 09:17

        @SanduCu.Buna dimineata! Inca nu te-ai culcat?Eu cred ca domnul Constantin a facut putina bascalie,cu Egiptul si Siria.Amindoua sunt instabile astazi.Doar daca s-a gindit la viitor.Dupa plecarea rusilor si venirea francezilor in Siria e posibila orice investitie.De ce nu una ,,romaneasca”cu numele Dacia.Daca da ,,chix”dau romanii iar daca merge cistiga francezii.Egiptul insa e ,,patratica”altora…Irak,Afganistan sunt de viitor dar mai indepartat.Pina la urma Renault este deja pe pietele alea prin intermediul rusilor de la Lada,care de ceva vreme tot un fel de Logan este.

        Răspunde
         
        1. sanduCu
          Septembrie 14, 2013 la ora 10:29

          Victoras, la chestie de masinute nu ma mai bag de mult. Dar daca Dacia s-ar baga in Siria ar face-o cu muncitori sirieni. Tu nu-i stii pe arabi cum sunt cu jihad. Iar Constantin nu a zis nimic de Egipt. Si in rest comentariul meu se referea la alta chestie.

          Răspunde
           
  • vasile
    Septembrie 11, 2013 la ora 19:01

    Moise te-au ciuruit ! la 22-30 au! o sa ajungi sa faci emisiuni culinare !oricum in cadrul emisiunilor tale faceai niste afirmatii aiuritoare fara nicio dovada

    Răspunde
     
  • Chirita Aurelian Stefan
    Septembrie 11, 2013 la ora 16:07

    Probabil urmatoarea fabrica Dacia va fi in Egipt-pretul fortei de munca ,piata interna uriasa ,apropierea de Iran si Turcia sunt cateva argumente.Peste 5-10 ani vor construi o fabrica si in China ,daca modelul isi pastreaza atuurile in privinta raportului pret/performante ,iar chinezi nu vor reusi sa produca modele performante din pct de vedere al consumului.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Septembrie 11, 2013 la ora 16:14

      „Probabil urmatoarea fabrica Dacia va fi in Egipt”_Dupa parerea mea si Siria ar putea fi o locatie interesanta, iar de pe lista nu cred ca trebuie excluse nici Irak sau Afganistan.

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Septembrie 11, 2013 la ora 22:01

        Teoretic perfect valabil, dar Franta nu mai este tocmai populara in partile astea, iar Romania nu este suficient ca sa-i acopere. Orientalii au o memorie de elefant.

        Răspunde
         
  • Constantin
    Septembrie 11, 2013 la ora 13:28

    Un prieten care are conexiuni importante in lumea afacerilor mi-a spus ca deunezi, in biroul cuiva foarte important de la Chrysler, al carui nume nu a putut fi dezvaluit, a avut loc urmatoarea intamplare. Seful isi cheama asistentul si-l intreaba: „John, maine avem sedinta si-mi vor fi prezentate rapoartele. Vreau sa fiu pregatit. Spune-mi, cum merg lucrurile?”. „Boss, imi pare rau ca auziti asta, dar voi fi sincer si va voi spune ca merg rau. Fiat se concentreaza asupra marcilor proprii, iar noi concediem personal si inchidem fabrici. Piata automobilelor este in scadere.”.”Bine, dar concurenta?” „ Volkswagen vinde in draci in Europa, iar in China produce din ce in ce mai mult. GM la fel. Chevy-urile lor economice inspirate de coreeni au mare succes. Ford creste tot mai mult productia in Romania, iar Renault-Nissan vrea sa construiasca o noua fabrica, dupa spune Rafael Treguer revistei Autocar, posibil tot in Romania.” „Stai putin, John, zise boss-ul, China stiu, cei mici comanda mereu mancare chinezeasca, Coreea stiu, acolo a luptat taica-meu, dar Romania?! Where the f..k is this country?”. „Boss, m-am uitat pe harta si pare ca geografic ar fi in Europa.” „Interesant. Si de ce ma rog creste atat de spectaculos productia de automobile in Romania?” „Unii spun ca este de la apa aia pura si plina de viata.”. „John, ia legatura imediat cu Ochi de Soim, samanul Navajo din Arizona si intreaba-l daca este posibil asa ceva, sa le dam si baietilor nostri.”. „L-am intrebat ieri, Boss, dar mi-a spus scurt si ferm <> si sa sting lumina”. Seful se incrunta si se scarpina in barbie vadit preocupat. „Dar cu Carmen ai vorbit, John?”. „Yes, Boss, am sunat-o azi dimineata pe doamna Harra si mi-a spus ca ar putea fi de la portile stelare din padurile Hategului.”. Seful Chrysler cazu si mai adanc pe ganduri. „John, trebuie sa aflam neaparat cum reusesc romanii sa aibă cresteri de productie atunci cand piata auto mondiala este in declin. Afla te rog lucrul acesta si comunica-ne si noua. Daca s-ar putea pana la sedinta de maine ar fi foarte bine.” „Boss, spuse John, pe surse am obtinut informatia ca romanii lucreaza in fabricile Renault si Ford manual cu o eficienta mai mare decat a robotilor.”. „John, daca nu putem aduce cateva mii de romani aici, vezi te rog cat de repede putem construi si noi o fabrica in Romania.?!”. „Boss, pare destul de greu, n-au infrastructura, in ziarele britanice se spune ca sunt salbatici, au multi caini vagabonzi care se hranesc cu copii, iar conducatorii lor sunt cam ciudati: unul se crede Fidel Castro, iar celalalt se crede Che Guevara.”. „John, dar noi facem afaceri inclusiv in Irak, printre bombe si masini-capcana, iar United States face afaceri acum chiar cu adevaratul Fidel Castro, nu reusim noi acolo unde au reusit concurentii nostri Renault si Ford?!”. „Nu, Boss, nicio sansa! Dar am aflat ca in curand vor inainta scrisoarea de intentie pentru un imprumut de la FMI, poate de acolo sa se iveasca o raza de speranta.”. ***Am ramas pur si simplu mut in fata unei asemenea intamplari. Prietenul meu nu avea nici un motiv sa coafeze lucrurile. Am stat amandoi mult timp sa ne gandim care a fost esenta mesajului domnului Rafael Treguer si care ar putea fi explicatia miracolului romanesc din industria auto, mirandu-ne cat de bine este pastrat secretul! Nici nu au reusit sa patrunda alti constructori de automobile in Romania pentru a avea si ei crestere spectaculoasa si sa construiasca noi uzine precum Renault si Ford, si nici nu a putut fi furata de catre concurenta reteta succesului. Al naibii Don Rafael!

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Septembrie 11, 2013 la ora 22:10

      ..ba al naibii „prieten care are conexiuni importante”, acum iarasi nu mai dormim..

      Răspunde
       
  • TiberiuC
    Septembrie 11, 2013 la ora 10:02

    eu am fost in tenerife acu’vreo 2, iar acolo, ghidul ne-a explicam cam cum a devenit acea insula o destineatie de clasa a I-a. Prin anii 70, „guvernul local” a decis: vrei sa faci un hotel? uite pamantul, uite toate aprobarile, nu platesti taxe 5 ani.. platesti doar constructia. Azi Tenerife este ce este. E simplu, oferi cam acelasi lucru si investitorilor de la noi. Va dam teren, toate autorizatiile, utilitati la teren, va tragem linia ferata in fabrica si, dar asta e mai greu, „o sa va facem si autostrada in apropiere”… dar na, noi nu putem. Guvernul Ungar va pati vreodata ceva pentru facilitatile „anti concurentiale” pe care le-a oferit Mercedes? niciodata, s-au linistit apele.. Nu trebuie sa ne culcam pe o ureche…

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Septembrie 11, 2013 la ora 08:01

    Chiar acuma am vazut un film, intens in continut. Mai mult decit sa intelegi, poti simti cum se conduce o afacere. De la inceput pina la sfirsit. Deci filmul nu a fost grozav pentru ca a jucat Brad Pitt (William Bradley) ci pentru un subiect prins si descris cu mare rafinament. Este vorba de „Moneyball” (O minge de bani). Este vorba de antrenorul echipei de baseball, Atletic. Era o echipa necunoscuta, fara buget suficient. Aveau si jucatori buni dar tocmai acum fusesera „vinduti” trei ca sa supravietuiasca restul, cind a venit un antrenor nou. Prima miscare, dupa ce a realizat situatia, a fost sa „achizitioneze” unul foarte bun. Ii trebuiau niste victorii ca sa ridice moralul tuturor. A vizitat o alta echipa, si a inceput sa negocieze pentru unul. Cind treaba era ca si facuta, celalalt antrenor cere avizul unui oarecare. Acesta a spus NU. Tranzactia s-a contramandat. Dupa intilnire, antrenorul nostru il intilneste pe „oarecare” si-l intreaba:Cine esti tu, sa schimbi decizia antrenorului vostru? Sunt economist statisticean. De ce nu ai fost deacord? Tu n-ai nevoie de el iar el e bun aicea, dar vad ca vrei sa faci CEVA si daca vrei voi veni cu tine.
    Aici vreau sa amintesc o chestie spusa cindva: in situatii aparent fara iesire, o atitudine noua, o optica diferita, de cele mai multe ori este solutia. Statisticeanul consilia asamblarea echipei de baseboll. Contrar criteriilor celorlalti (aptitudini, virsta, preferinte), statisticeanul se baza pe rezultatele fiecarui jucator (participare, distanta de lansare, numar de „prinderi”, marcari), le interpreta statistic si stabilea care este pozitia care i se potriveste. Antrenorul nostru i-a inteles filozofia si a crezut in ea. Managerul care a respins-o, a fost inlocuit (antrenorul este superior managerului, acest aspect il voi discuta imediat), jucatori buni au fost vinduti (treaba cu vinzarea am asimilat-o cu ideia de sclavie…), iar rolurile/pozitiile redistribuite (surprinzind chiar pe jucatori). Au fost voci ca ar distruge echipa cu buna stiinta. In final, aceasta echipa, astfel constituita/asamblata a cistigat 20 de meciuri la rind, si in anul urmator a luat campionatul. Revin la relatia antrenor/profesionist si manager/administrator. Intr-o unitate productiva (produse sau servicii), fie ea companie/privata sau organizatie/de stat, indiferent de marime, patronul/seful este cel care stie directia. Sub el se gaseste administratorul/managerul, care in general nu este profesionist dar e in tema cu activitatea. Pe acelasi nivel cu el este consilierul/profesionistul. Toate unitatile care respecta aceasta structura si atributiile ei, au sanse aproape garantate de reusita. Daca si ministerele ar lua acest tipar, probabil ca problemele nationale ar fi mult mai putine si mult mai mici. De Ramona, ministrul transportului, nu am mai auzit nimic. Probabil ca am fost cu totii cam ocupati cu Turcia, Libia, Egipt, Siria, Rosia Montana. Sa mai asteptam o saptamina, daca tot nimic, inseamna ca avem un ministru potrivit, care si-a intrat in rol – daca nu auzi de rau inseamna ca e de bine. Pomenisem mai sus de sanse aproape garantate, in politica in general si in politica internationala in mod special, asa ceva e greu de imaginat – pe o tabla de sah unde sunt numai doi jucatori, si tot nu iesti scutit de surprize – dat fiind participarea populatiilor masive, diversitatii si cantitatii de interese pe multiple nivele. Si totusi, daca e sa judecam la rece, fara pasiune, rusii si-au demonstrat superioritatea. Odata cind cu Yugoslavia, Yeltin pe aeroport la Washington inmineaza personal lui Clinton un plic si americanii au renuntat la inerventia armata. Altadata acuma cu Siria, Obama accepta conduita diplomatica propusa de Putin. Asa rusii au salvat de doua ori omenirea de la WW3: stim cine l-a ucis pe Kenedy, stim cine a tras cu gaze. In cartile de istorie va ramine ce s-a dat la televizor – rusii au demonstrat, au dovedit ca ei nu cauta razboi, nu vor suprematia, sunt recunoscuti, sunt respectati. Este deajuns. Bine-bine si in ’68? Dubcek a fost un vinzator, cum abunda exemplele si astazi. Dar atitudinea lui Ceausescu a fost justa – egalitate si ne-amestec in treburile interne – iar poporul la sprijinit. Acest sprijin i-a determinat pe rusi sa realizeze ca gresesc si au avut taria sa dea inapoi – nu de frica noastra si era absolut clar ca nimeni altcineva inafara de sirbi nu ar fi miscat un deget pentru romani. Am fi fost impartiti in trei ca nimic. In orice caz, Ceausescu a platit si pentru Dej si pentru asta dupa 21 de ani.

    Răspunde
     
    1. VictorL
      Septembrie 11, 2013 la ora 20:03

      @SanduCu.Iar ma faci sa dau cu cazmaua.In 1968 Ceausescu a stiut ca este de partea celor buni si tari cind nu a participat la interventia in Cehoslovacia.De fapt tot timpul a incercat sa fie de partea aia dar in acelasi timp sa nu paraseasca Tratatul de la Varsovia.Pentru el in caz de interventie sovietica in Romania ar fi intervenit China in primul rind si Germania Federala in al doilea.Linga, ele avea girul SUA pentru tot dar nu insist sa te enervez…Intr-adevar era echivalentul unui al treilea razboi mondial,dar asta se intimpla si azi,doar ca economic.Cind vezi astazi colaborarea dintre China si Germania trebuie sa tii cont ca are o baza istorica.Pentru ea a muncit si Ceausescu la vremea lui, cum s-a priceput mai bine.Asa este,ca a platit in 1989 pentru toate dar mai repede a platit pentru grandomania lui bazata pe munca unui popor de sclavi.Daca nu era asa nu puneau laba oamenii Moscovei pe el niciodata.In 2001 URSS a trecut in nefiinta iar Pactul de la Varsovia era distrus.Ceausescu a fost un invingator,dar dupa moarte…Noi romanii am mai avut de tras si inca mai avem.Am primit sopirle tinere de la Moscova si fantoma lui Lenin inca mai le ia mintile unora dar Rusia invata pe zi ce trece unde ii e locul .Ce vedem in Siria este pentru ca a venit timpul ca Mediterana sa fie libera de amenintari;la fel si Marea Neagra.Nu am inteles la care interventie armata a renuntat Clinton ca doar Serbia era deja fara celelalte republici separatiste.De ce ar fi luptat vreun soldat american pe pamint sirbesc cind de fapt misiunea era incheiata?Serbia e libera sa aleaga daca vrea in UE sau ramine o insula saraca intr-o lume de tari prospere.Poate Yeltin i-a facut cadou un pachet de actiuni la LUKOIL asa ca intre prieteni…Si daca tot a venit Yeltin cu pachetul e clar de partea cui a fost Yugoslavia dintotdeauna iar Tito a jucat teatru cu ajutor de la KGB.
      Revenind la ,,oile noastre”adica la Dacia.Din ce vad eu pe strazi,este un succes in afara tarii,pentru ca aici ne impiedicam de mercedesuri,audi,bmw-uri si multe alte masini de cocalar,luate de afara la mina a doua.(Zic de cocalar pentru ca asa fac eu misto de frate-meu,care iar si-a luat una,si sa nu se simta nimeni jignit.)E rezultatul politicii Rovanei Plumb,desi francezii in Romania fac masini suficient de bune.La fel si americanii de la Ford,dar B Max inca nu am vazut pe strazi in Romania.E prea scump si romanii nu arunca banii,pentru ca e oferta mare de SH-uri din Germania.Ca se vor extinde francezii in Africa e ceva normal.Sunt bine primiti in Maroc spre deosebire de Algeria si e ,,patratica”lor ramasa din Magreb.Nu asta afecteaza piata romana de masini ci ceea ce am explicat mai sus.Asta este marea problema,pentru ca firmele tari investesc unde prevad sa aiba piata pentru masini noi,ori nu e cazul Romaniei.Mi-asi dori ca Dacia sa aibe concurenta la producerea de masini in Tara dar deocamdata nu e cazul.Ce masini fac in afara tarii sunt pentru alte piete.Nu am vazut prea multe Lodgy pe strazi la noi iar chestia cu mindria nationala,sau bulina ,,made in Romania” nu tin cind e vorba sa dai bani multi pe o masina…Romanii stau la bloc dar merg cu SUV-uri,iar cei care stau la tara si fac agricultura de subzistenta mai trag de vechile Dacii 1310,sau unde nu merg alea, baga caruta.Sa auzim de bine!

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Septembrie 11, 2013 la ora 23:32

        Mai Victoras, cind apari simt ca o inviorare. Ma bucur. N-am sa te intreb ce parola ai avut in ’68, ca precis erai cam tinar. Nici cind au intrat in UE, Macedonia si Muntenegru, ca e „classified”. Ca Obama se zbate intre ciocan si nicovala, in zadar strigind „pomoghite”, stiu ca nici nu te intereseaza. Dar am o chestie grozava sa te intreb: ce-ti place mai mult?
        me je fish de crocodile (o aiureala fonetica de pe Colentina, nu cred ca pot reda exact intonatia dar de cite ori mi-o amintesc ma amuza); sau
        Le poisson a tue le crocodile, sau
        the fish has kill the crocodile, sau
        hai sa fie si un lup mincat de oaie, asta-i din folclorul romanesc.

        Răspunde
         
        1. VictorL
          Septembrie 12, 2013 la ora 09:07

          @SanduCu.In ’68 nu se faceau ,,soimi ai patriei”asa ca nu aveam parole sau alte nazbitii…Alea au aparut mai tirziu dupa ’71 si ,,Revolutia culturala” a lui Mao.Eu eram mic dar unchii mei lucrau in RFG ca multi altii,si pe vremea aia nu prea ramineau romanii in occident.Mai repede s-ar potrivi vorba romaneasca cu ,,lupul mincat de oaie”,ca tot era Romania ,,oaia neagra”.Anul asta e vorba sa intre Croatia in UE.Celelalte tari din Balcani vor intra mai tirziu,daca vor dori…Balcanii nu mai sunt ,,patratica” Rusiei si se vede treaba ca nici prin Mediterana nu se mai plimba ca ,,Voda prin loboda”,chiar daca Lukoil investeste la Burgas cu gindul la ,,calul troian”care ar putea fi Bulgaria.L-am vazut si eu pe Obama dind interviuri despre Siria si nu mi s-a parut deloc speriat.Daca Congresul aproba Al Asad va fi ,,pa”iar Siria libera.Ca isi vor lua rusii inapoi gazele de lupta,nu are importanta,pentru ca deja au fost folosite.Asta inseamna ca Al Asad va fi spinzurat,mai devreme sau mai tirziu,indiferent cine va fi la Casa Alba.Dar ca sa te mai,, agit” un pic poti nota undeva ca Hrusciov a fost avertizat ca daca intra in Romania al treilea razboi mondial va fi pornit ,,ca si alte dati din cauza unei tari mici”.Nici in ’68 rusii nu se plimbau ,,ca Voda prin loboda”pe unde voiau iar calea ferata ce traversa Dobrogea era de mult topita de Gheorghiu Dej.Americanii nu au venit in Romania cum ii asteptam noi,sau dus in Jugoslavia.Totusi pentru noi in ’68 au ,,aruncat buzduganul”si a fost suficient.

          Răspunde
           
          1. sanduCu
            Septembrie 12, 2013 la ora 22:31

            Draga VictorL, mereu acelasi si neschimbat, macar asa o nuanta mai putin verzuie. Am banuit eu ca erai tinar, vorbesti de buzdugan dar nu te-ai inscris voluntar (ca mine) sa-ti risti viata pentru patrie contra dusmanului, chiar daca astia erau rusii (si in cazul meu mama adoptiva era rusoaica si o iubesc si astazi). Deci parola de care vorbesc, era cea pe care trebuia sa o aud la radio si sa plec unde fusesem trimis, nimic de soimii patriei – nici o rusine daca nu stii, mai bine intrebi decit sa dai cu barda. Si eu am avut (si eu-si eu) doi unchi in Boston, inainte sa ma nasc, dar am trait in Germania, fara sa muncesc, ca eram la kinder garten. Despre ce se intimpla in tarisoarele Yugoslaviei, nu are nici o legatura cu ce vrea Croatia sau altele (nu spun ca ele nu vor avea ultimul cuvint, spun ca ele stiu sa-si negocieze pamintul mai bine decit altii – conductele de gaze desi sunt puse pe harta inca nimeni nu stie exact pe unde vor trece, sa zic ca sper ca Romania va fi mai ieftina?). Zic sper, dar nici eu nu mai stiu ce sa sper. Vor fi cam 3 tevisoare pentru Europa vestica, care crapa fara gaz. Daca dai pamintul ieftin, poate vrei sa cistigi mai mult la gaz – eventual gaz gratis pentru poporul tau. Ce vorbesc, este posibil dar nu pentru alesii Romaniei pe care poporul ii alege mereu din aceiasi palarie. Asta-i adevarata politica, adica economie si bunastare pentru propriul popor, nu PDL, PDS, DLL… Despre rusi, pacat de tensiunea ta vasculara, ca pe cine aperi nu stiu dar ii aperi degeaba – rusii isi aranjeaza trampa cu bulgarii (daca nici asta nu vezi, intoarce-te in liceu), iar Europa tot va primi ce vrea (nu le pasa de la cine, fiecare cu steagul lui dar caldurica e caldurica – chiar daca traseul Israel-Yugoslavia a fost distrus de americani, pe acesta Rusia-Europa n-au sa mai indrazneasca)- oare de ce Europa n-a vrut sa atace Siria si Franta nu va primi nimic sau la un pret dureros (pentru ca au fost rai), dar probabil dupa o vizita doua la Kremlin sau intermediate de nemti, se vor indura zeii si de ei. Despre Mediterana sa stii ca-i tot albastra, au incercat americanii sa o inroseasca, dar nu i-a ajutat Marea Rosie. Despre loboda din Marea Neagra, am auzit ca algele de mare sunt si hranitoare si medicale, acum in septembrie sa le culegi pina nu se maronesc si nu mai au chestia aia (mai ia si tu o carte, chiar daca scrie mai marunt decit ce se vede pe lozinca). Acuma cu Obama, chiar ca n-am nimic – are un merit mare, e cuminte, chiar daca o are instinctiv. Despre Bashar al Assad (cred ca la el te referi, nu stiu cine este Al Asad) nu pot sa spun prea multe, avem o puzderie de sirieni pe aici si toti tin cu el (asa se pare ca este si in America, asa ca viata lui este o problema de securitate nationala, nu-i vorba de turnulete pe care si le-au daramat americanii singuri ca o justificare sau ca o provocare – stii „challange”, nu de mult spuneam ca pe mine daca ma chelengiuieste careva, mai putin simpatic, m-as simti inclinat, nu ca turnul din Pisa, sa-i ard un „shoot” sau „kick” si in orice caz nu „shift”) si de fapt nu am nimic nici cu el (vorbesc de al Assad, scuza-ma de paranteza) mai ales ca el nu stie prea multe – ma atacati, mor cu voi de git (nu ca Bin Laden, care stia prea multe si atunci l-au judecat fara vorbe, ca sa nu se afle – cine sa nu afle, rusii?, glumesti, ei stiu dar nu vorbesc). Dar chiar, hai ca tu le stii mai bine, de ce nu l-au adus pe Bin Laden la Haga sau macar la Nuremberg, sa stim si noi cum a fost cu temperatura din benzina arsa care a topit otelul, asa deodata – nu de alta dar multi profesionisti americani cu diplome la facultati inalte si international recunoscute, deci nici o tagada, spun ca asta-i o bazaconie imposibila. Ei, profesionistii, cred mai degraba ca ar fi fost vorba de o retea de bombite declansate programat – stii tu, timp de intirziere corelat cu modulul de elasticitate al profilelor de otel exact la punctul critic de cedare – cam cum se obisnuieste si in cariere (de piatra sau de minereu de aur, nu a unuia care fara sa stie nici unde e scoala ajunge academicean). Inapoi la al Assad (e tot ala) spuneam ca n-am nimic cu el. Am mintit, dar asa-i in tenis. Asta e cel mai inrait dusman al Israelului. Prin Golan, am controversat nitel cu delegatii lui, cind au vazut ca nu tine, citi au mai ramas s-au rarit. Dar, cu perna electrica si calda la picioare, si gheata la cap (au astia niste pungulite ne-contondente), altfel spus sa stam strimb si sa judecam drept, daca il omoara pe asta (crezi ca o sa le treaca oftica ca n-au cistigat 18 bilioane de petrodolari? Sigur ca NU), n-o sa vina altul cu aceleasi idei nefaste la adresa Israelului? Asa cel putin, israelienii si sirienii se unesc contra terorismului (e drept ca si rusii au ceva la chestia asta, americanii trebuie sa repete clasa a doua) si mai cistiga ceva timp pina la alta solutie de pace. Ai uitat ca spuneam, cam de mult, ca Putin se are bine cu Israelul. Chiar si TVR a aratat ca niste rabini umbla cu o sinagoga in caruta (ma rog nu stiu ce marca era), din loc in loc, sa aibe si evreii rusi unde sa se inchine. Ai sa mergi la inaugurarea primei sinagogi construite de cind cu Gorbaciov? E cam mult, dar incearca sa incepi sa traiesti in secolul XXI (pe arabeste ii zice 21). Nu mi-o lua in nume de rau, dar stii, in filmul „An italian job” se spunea de unul ca n-are imaginatie, si pina la urma a pierdut tot ce furase. Eu nu sunt lozincar, chiar daca am filfiit si eu stegulete si tufisuri fara radacina, deci ca de la ne-lozincar la ne-lozincar. Numai bine.

             
        2. VictorL
          Septembrie 13, 2013 la ora 08:57

          @SanduCu.Cu teava de gaze e rezolvata ca trece pe la bulgari si nu pe la noi.Noi avem gazul nostru,ca tot gasim mereu,dar ai si tu dreptate cu chiria pentru tranzit.Ca sa vezi razboiul economic!Nu-i nimic,ca ne vor da si noua bulgarii.Tarile din Europa nu doar cumpara gaze ci se si interconecteaza.Acum a inceput o conducta intre Romania si Moldova,sa la dam si lor.A fost si pe la noi documentarul ala cu darimarea turnurilor de catre americani dar cred ca e gogorita.Nu sunt mare specialist dar nu era nevoie sa topeasca otelul,ci doar sa-l incalzeasca iar pentru rezistenta la compresiune betonul era prevazut si nici ala daca e incalzit nu mai rezista.Pina una alta,la volanul avioanelor erau teroristi;asa ca nu mai conteaza.Bin Laden nu trebuia transformat in martir si oricum el se pusese singur in afara legii.Am mai scris ca teroristii nu sunt considerati soldati.Vezi la topicul cu Antonescu.Sirienii si israelienii impreuna contra terorismului?La asta mai pierdut…Ma duc sa-mi termin liceul,daca mai ajung prin Anglia.Eu stiu ca sopirlele pe care le folosesc arabii sunt rusesti macar de inspiratie…Ai grija si la cele din Toronto ca altfel nu se aflau acolo;stateau inchise in casa la Damasc.Oricum nu are importanta.Gazele alea de lupta folosite il trimit pe Al Assad(na ca n-am mai gresit!)in partea ailalta de legi ale razboiului.Sadam a mai calcat pe acolo.Franta si Russia de 200 de ani joaca sah impreuna iar Siria a fost ,,patratica”Frantei.De asta acum Hollande ameninta ca trimite soldatii acolo fara americani.Nu e nevoie de Germania intre cele doua.Asa a cazut si Ceausescu de pe scaun in glont…Totusi de ceva timp amindoua au invatat ca si noi vorbim neintrebati si inca mai invata.Multa bafta!

          Răspunde
           
          1. sanduCu
            Septembrie 14, 2013 la ora 10:18

            Draga Victoras, cu teava spre Moldova ai venit cu o noutate. Credeam ca Ponta dupa deschidere a plecat cu tevile de-acolo (sa fi inteles ca rusii vind mai ieftin si ca teava asta ar fi numai la o adica?). Cum e cu benzina si gazul in Romania, nici nu mai stiu care este romanesc – altii le exploateaza si le vind la „interconectati” iar la romani… tot scump, tot scump. Iar bulgarii, de cind cu al doilea pod al prieteniei, de atita prietenie probabil ca se vor revansa cu un gaz mai scump. Este adevarat ca este cam complicat sa traversezi cu teva peste Banat sau peste Carpati (ar mai fi o a treia care probabil ca va merge pina-n nordul Moldovei si de-acolo s-o cotesca spre vest, daca Ucraina va ajunge unde se zice astazi), dar din acelasi motiv e mare indoiala cu Yugoslavia (stii ca romanii si sirbii de cind se stiu au tinut-o cu „pe aici nu se trece”), desi e drept ca pe malul sirbesc e mai comod. Am stiut eu ca incet-incet o sa ajungem de aceeasi parte: sigur ca teroristii nu sunt soldati. De asta si sper ca Siria si Israel se vor imtelege sa-i harachirisesca pe Al-Qei si pe Hizilici. De documentarul cu turnuletele, inteleg ca nu l-am vazut pe acelas. In al meu pusesera o pamblicuta „atentie se lucreaza” de jur-in-prejurul turnuletelor, inainte sa cada, la o distanta suficienta (sa aibe si ele loc sa cada linistit). Stai asa, cam cu un sfert de ora inainte, s-a dat si o alarma de incendiu (desi nu ardea nimic inca, dar stim cum e, sa scape cine poate). Dar precis astea au fost doar niste coincidente. Aicea iar suntem deacord: Bin Laden era in afara legii, catoti aia de la CIA cind sunt in misiune. Dar apropo, astia care sunt in trupele „speciale” de le zic SEAL, sunt soldati sau teroristi? Ca au trecut in Pakistan in mod ilegal si au omorit 4 femei si 2 copii, n-au luptat cu nimeni. Poti sa ma crezi pe cuvint, sunt sirieni-sirieni – daca te uiti la o gagica de-a lor (vulcanele nestinse) te spinteca. Asa e, Putin cel pitic nu stie nimic. Al Assad a tras cu gaze britanice pe strazile Damascului cind luptele se dadeau aproape de granita israeliana, si erau bietii rebeli sau teroristi prinsi intre ciocanul sirian si nicovala israeliana (turistii britanici erau la doi pasi in Liban). Al Assad baiat destept, de ce sa traga el cu gaze spre granita israeliana, sa zica lumea ca da cu gaze, nu, a tras la el in capitala lui, dar al naibii vint, a suflat tocmai bine. Si stii, recent cind a fost TVR la Aleppo, nu era nici urma de rebel pe acolo, se strinsesera la colt. La Mediterana erau cazacii, si astia nu stiu ruseste, vreau sa spun de gluma. Acuma ma uitam pe harta si vedeam ce aproape suntem.

             
          2. VictorL
            Septembrie 14, 2013 la ora 11:12

            @Noutati,noutati…Ucraina vrea sa importe gaze din Romania;gaze rusesti venite prin Germania,Slovacia si de pe la noi nitel miros mioritic.Se mai face si la podul cu bulgarii una ca tot ne omori cu Southstream-ul.Si noi cumparam benzina de la Gazprom ca ne-au facut benzinarii si au terminat rafinaria de la Pancevo.E tot un talmes-balmes in Europa asta dar asa am vrut noi…Se putea altfel?Poate ca da insa noi am ,,fumat-o” si pe aia vreo zece ani sau mai bine.Reparam la rable si le modificam de tot romanul era mecanic.Acuma nici bujii nu schimbam si purtam toti masini bengoase.Sa vezi dupa ce da drumul la Rosia Montana ca umblam toti cu dint-alea poleite cu aur.Mai e putin…Deja am baut aldamasul ,prin reprezentantii nostri si in timp ce toata lumea se certa pentru ciini ai nostri au si pregatit-o in Parlament gata de petrecere cu cianuri pe piine si plati catre Ungaria si restul lumii…Sa vezi trai!

             
  • Denis
    Septembrie 11, 2013 la ora 05:05

    Nu sunt economist, dar stiu cate ceva despre legi. Ar fi plauzibila o varianta in care un antreprenor roman (pers fiz sau pers jur) sa faca fabrica (avand astfel posibilitatea de a atrage fonduri structurale pentru asta) iar printr-un joint-venture sa produca automobile pentru renault.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Septembrie 11, 2013 la ora 03:03

    „N-aș vrea să ne trezim că ne fuge Loganul de sub fund, dar către asta se îndreaptă lucrurile […] Argumente totuși se pot găsi și cred că e timpul ca guvernul să le caute și să le pună pe masa celor de la Renault, până nu e prea târziu”.
    Inteleg ziaristul, o chestie sforaitoare la deschidere, si chiar o poveste interesant construita, desi fara esenta, nesemnificativa pentru romani – o salata (se muta in Maroc…, producem modele scumpe…, suntem concurati de altii cu mina a doua…) si in final impingi statul sa ia spaga oferind ceva pe masa. Ce este pentru romani din toata chestia asta? O alta versiune de Rosia Montana? Continuam cu aceiasi atitudine de aservire in fata „cuceritorului occident”? La Romania Optimista cineva spunea „a fi optimist este sa accepti provocarile”, e drept ca eu daca careva ma provoaca (ma calca pe nervi) il trimit la dracu. Nu vad ce optimism ar reiesi din a ma tot lua la intrecere cu altul. Cel putin nu cind sunt slab si constient de asta – mai degraba ar apare ca ma consum degeaba fara nici o speranta de a ma aduna, intari si a-i da pina la urma una-n nas aluia care ma tot provoaca. Acuma sa te vad daca-ti mai da mina? Asa e cu optimismul. Dar din salata ta, Moise, fara lamiie, fara ulei – doar o farfurie sau o mina intinsa. La un interviu daca spui ca vrei sa lucrezi la ei pentru un salariu mai bun, ti-ai taiat craca. Spune-le cu mine ajungeti departe, fara mine am sa va pling de mila, deacolo de unde voi fi ca n-am timp de voi. Chiar daca dupa ce te-au angajat nu faci mai mult (nici mai putin) decit altii, totusi le-ai luat „maul”. Reclama mama comertului, de asemenea tipi au nevoie – chiar daca clientii s-au obisnuit cu activitatea asta. Indrazneala este un inceput, milogeala nu este nici macar un sfirsit onorabil.
    Dar sa dam si o solutie, chiar numai critica. Ma intorc la Gruia Stoica, cu toate criticile aduse lui, este un potentat care da de lucru la citeva mii de romani, a pus laba pe o ramura economica importanta a tarii, si daca strainii vor sa coopereze sa stea de vorba cu el – el vrea sa faca locomotive electrice, o sa se orienteze spre linii de mare viteza, este foarte posibil sa fie interesat sa construiasca linii noi si moderne. Tipul imi place si ia-si da credit daca s-ar baga si in constructiile de vapoare pentru transportul fluvial pina in inima Europei. El este aici in nodul Europei, de ce n-ar fi si carausul Europei? Credeti ca strainii n-au vazut deja cu cine au deaface? Ce strain indrazneste sa se mai atinga de CFR? Hai RAPIDUL! (eu de fapt sunt cu Steaua), las ca vine el inapoi in liga. Strainii, nu neaparat pentru ca vorbesc alta limba, dar fiecare isi cauta o afacere unde nimeni nu are nici un interes = produs nou + domeniu nou. E mult mai usor sa-ti dezvolti afacerea in aceasta grila – tu impui/creezi standardele, cine vine le accepta ca altele n-are. Dupa cum se porneste o afacere cu sanse de reusita, vedem ca un om de afaceri evita provocarile, evita concurenta. Dupa ce s-a intarit, ii provoaca si-i distruge pe cei mici – asta este capitalism. Asta-i ce face China cu America, si amaritii astia isi rod calciile. Nemtii, in mod nemteste: respecta puterea (calibru la calibru trage) si se asociaza cu chinezii. Dar sa revenim la autoturismele noastre. Romanul este mindru si sufera sa stea la mina cuiva, chiar si daca ala este frantuz (romanii prin traditie sunt francofili), ce ar trebui sa faca? Vre0un damblagiu de Tiriac sau alt roman cu bani sa cumpere fabrica de masini, de la Ticleni sau Mioveni (parca conteaza?) si sa o luam pe cont propriu. E normal ca nu avem sanse sa ne luam la intrecere cu „maharii” (abia asteapta sa ne faca de rahat), dar nici nu trebuie (da-i in masa!). Fac romanii singuri singurei o masinuta, frumusica foc, exact pe gustul nostru – impreuna cu o campanie publicitara-patriotica (tarancuta-tarancuta cu bujori in obrajori)de nu se mai uita nici dracu nici la BMW, nici la Ford (asta chiar ca nici nu e o grozavie) si nici la Loganul marocan. De ce? pentru ca „Ciresaru” (sa-i dam un nume) consuma putin, tine la drumurile romanesti (si la tara si-n oras), este un felde „station” – adica poti duce si cartofi la piata si poti sa mergi si la o nunta, fara sa se hlizeasca nimeni (eventual cu un pumn ii faci si economie la dentist) – si nu costa nici mult (aici iesim in strada si cerem guvernului conditii care sa avantajeze un pret acceptabil pe piata romaneasca, ca-i pentru noi – nu-i pentru altii). Cu aceasta atitudine se dezvolta economia pe vertical si pe orizontala, de n-o sa mai stim unde sa ne ducem sa lucram mai intii. Acuma intelegi Moise, de ce nu mi-a placut ce ai scris? Ce-i aia „ce-i in mina poate fi minciuna”?

    Răspunde
     
  • Constantin
    Septembrie 10, 2013 la ora 21:19

    „…la noi nu se prea mai vând mașini noi… Cum să-i convingi pe francezi să mai facă o fabrică Dacia în România?”_Nici in Maroc nu se vand mai multe. Prin urmare, decizia eventuala a Renault de a construi o noua fabrica in Africa si nu in Romania se fundamenteaza pe alte considerente.

    Răspunde
     
  • Fry
    Septembrie 10, 2013 la ora 19:57

    Moise, să nu fim fataliști — n-o să ne fugă Loganul de sub fund, dar să concurăm mai bine cu alte țări care ar putea găzdui noi fabrici Dacia, ar cam trebui.

    E clar, Dacia e pe val și are nevoie de mărirea capacității. Ar trebui să plouă cu oferte de nerefuzat.

    Din păcate, primarii noștri nu prea se pricep la atras investiții, decât dacă pică din cer. De fapt chiar și atunci o cam dau în bară (Daimler?).

    Răspunde
     
  • adrian
    Septembrie 10, 2013 la ora 19:55

    De fapt in Dacia sunt peste 100 de roboti pentru diverse operatiuni de sudura si vopsire..

    Răspunde
     
  • Florin
    Septembrie 10, 2013 la ora 19:43

    Moise, Guvernul nu a avut timp sa se preocupe de altceva/altcineva, in ultimele luni fiind total acaparat de „grija” fata de locuitorii din RM. Dacia nu prezinta interes pentru ei, Dacia vrea tot felul de facilitati, vrea sa creeze locuri de munca cinstite, fara spagi…unde e farmecul ?:) Cat despre compararea Daciei noi cu GOLF4/Astra de 10 ani…aveam alte asteptari de la tine..ia vezi ce gasesti pe Autovit la vreo 9000 de E asa , apoi vb…Salut!

    Răspunde
     
  • Bogdan (LaObiect.com)
    Septembrie 10, 2013 la ora 19:12

    Guvernul ar trebui sa inceapa tratativele pentru construirea acestei fabrici chiar la Rosia montana. In felul asta s-ar crea infrastructura in zona, Romania s-ar putea specializa in exporturile pe piata auto, iar locuitorii zonei ar putea avea locuri de munca.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Septembrie 10, 2013 la ora 21:40

      Pentru constructia unei fabrici de automobile este nevoie de infrastructura. Daca noi nu suntem convinsi de acest lucru, cel putin asa au spus germanii de la daimler cand au preferat Ungaria. De fapt Romania nu este atractiva pentru investitii, mediul investitional romanesc este neatractiv din mai multe motive, comentate indelung si in detaliu in spatiul acestui blog.***”Că să vezi, că e marca noastră națională…astfel de argumente emoționale nu prea țin în fața unui calcul de profit.”_Marca a fost vanduta francezilor impreuna cu uzina. Este a lor si pot face cu ea ce vor, inclusiv sa o scoata de pe piata si sa o conserve [eventual, pentru totdeauna]. Daca natiunea vrea marca inapoi, popate sa o cumpere de la Renault; valoarea ei a crescut prin efortul si abilitatea francezilor. Altfel, romanii pot atrage alti producatori auto, inclusiv pe cei din Asia care vor sa vanda pe piata europeana modele ieftine. Daca francezilor nu le place concurenta coreana, ori poate chiar chineza, n-au decat sa construiasca ei o noua fabrica de automobile in Romania. Apoi, drept argument, Romania ar trebui sa creeze un mediu investitional cu mult mai atractiv decat este el in prezent. Si nu este vorba doar despre investitii in industria auto…

      Răspunde
       
      1. BadeaN
        Septembrie 11, 2013 la ora 13:51

        Corect ! Cea mai buna aparare este atacul !

        Răspunde
         
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase