Ora de Business: luni, 26 august 2013

Publicat la data de de Biziday

investitii-mineritEmisiunea poate fi urmărită aici: http://www.tvrplus.ro/editie-ora-de-business-126231 precum și pe canalul BiziDay de pe YouTube.

This entry was posted in ÎNREGISTRĂRI. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

24 răspunsuri la Ora de Business: luni, 26 august 2013

  • sanduCu
    August 29, 2013 la ora 05:37

    Dl Marian, mai intii despre nenea cu cele 2-3 luni. Cind treaba nu merge, furnizorul e ste dispus sa-si faca reclama, GRATIS. Omul nu mi-a spus nimic, dar crede-ma ca nu vorbesc cu timpiti.
    Acuma pentru ca vad ca va pricepeti, v-am dat si un link, dar pentru cine vrea doar o aruncatura de ochi, am selectat ce mi s-a parut de prim interes in luarea unei decizii.
    Am o rugaminte, consumul meu zilnic este 12 Kwh/zi, 365 zile pe an. Pretul actual este intre 0.108 si 0.059 $/Kwh, functie de consumul la diferite ore ale zilei. Ca sa va usurez socotelile, eu as avea nevoia de vreo 12 mp de panouri, sa zicem de 150 w. Normal ca n-am sa-mi pun pe casa de lemn asa o hardughie, cine o face, ii lipseste ceva. Dar teoretic, sa fiu acoperit cu eficienta si performanta, (sa nu uitam si invertorii), eu merita sa bat palma cu un contractor sau sa ramin cu ce am?
    “Space vehicles have successfully used solar photovoltaic systems for years of operation, eliminating the weight of fuel or primary batteries.
    A solar tracker tilts a solar panel throughout the day. Depending on the type of tracking system, the panel is either aimed directly at the sun or the brightest area of a partly clouded sky. Trackers greatly enhance early morning and late afternoon performance, increasing the total amount of power produced by a system by about 20–25% for a single axis tracker and about 30% or more for a dual axis tracker, depending on latitude.[8][9] Trackers are effective in regions that receive a large portion of sunlight directly. In diffuse light (i.e. under cloud or fog), tracking has little or no value.
    The feeding of electricity into the grid requires the transformation of DC into AC by a special, synchronising grid-tie inverter.[28] In kW sized installations the DC side system voltage is as high as permitted (typically 1000V except US residential 600V) to limit ohmic losses. Most modules (72 crystalline silicon cells) generate 160W to 300W at 36 volts. It is sometimes necessary or desirable to connect the modules partially in parallel rather than all in series.
    Solar insolation is made up of direct radiation, diffuse radiation and reflected radiation (or albedo). At high noon on a cloudless day at the equator, the power of the sun is about 1 kW/m²
    Some large photovoltaic power stations like Waldpolenz Solar Park and Topaz Solar Farm cover tens or hundreds of hectares and have power outputs up to hundreds of megawatts.
    For the weather and latitudes of the United States and Europe, typical insolation ranges from 4 kWh/m²/day in northern climes to 6.5 kWh/m²/day in the sunniest regions. Typical solar panels have an average efficiency of 15%, with the best commercially available panels at 21%. Thus, a photovoltaic installation in the southern latitudes of Europe or the United States may expect to produce 1 kWh/m²/day. A typical „150 watt” solar panel is about a square meter in size. Such a panel may be expected to produce 0.75 kWh every day, on average, after taking into account the weather and the latitude, for an insolation of 5 sun hours/day.[39] A typical 1 kW photovoltaic installation in Australia or the southern latitudes of Europe or United States, may produce 3.5-5 kWh per day, dependent on location, orientation, tilt, insolation and other factors.[40] In the Sahara desert, with less cloud cover and a better solar angle, one could ideally obtain closer to 8.3 kWh/m²/day provided the nearly ever present wind would not blow sand onto the units. The area of the Sahara desert is over 9 million km². 90,600 km², or about 1%, could generate as much electricity as all of the world’s power plants combined.
    Accounting for clouds, and the fact that most of the world is not on the equator, and that the sun sets in the evening, the correct measure of solar power is insolation – the average number of kilowatt-hours per square meter per day. For the weather and latitudes of the United States and Europe, typical insolation ranges from 2.26 kWh/m²/day in northern climes to 5.61 kWh/m²/day in the sunniest regions.[
    Photovoltaic cell electrical output is extremely sensitive to shading. The effects of this shading are well known. When even a small portion of a cell, module, or array is shaded, while the remainder is in sunlight, the output falls dramatically due to internal ‘short-circuiting’ (the electrons reversing course through the shaded portion of the p-n junction). If the current drawn from the series string of cells is no greater than the current that can be produced by the shaded cell, the current (and so power) developed by the string is limited. If enough voltage is available from the rest of the cells in a string, current will be forced through the cell by breaking down the junction in the shaded portion. This breakdown voltage in common cells is between 10 and 30 volts. Instead of adding to the power produced by the panel, the shaded cell absorbs power, turning it into heat. Since the reverse voltage of a shaded cell is much greater than the forward voltage of an illuminated cell, one shaded cell can absorb the power of many other cells in the string, disproportionately affecting panel output.
    Sunlight can be absorbed by dust, snow, or other impurities at the surface of the module. This can reduce the light that strikes the cells. In general these losses aggregated over the year are small even for locations in Canada.[53] Maintaining a clean module surface will increase output performance over the life of the module.
    Module output and life are also degraded by increased temperature. Allowing ambient air to flow over, and if possible behind, PV modules reduces this problem.
    In 2012, solar panels available for consumers can have an efficiency of up to about 17%,[56] while commercially available panels can go as far as 27%.
    Uncertainties in revenue over time relate mostly to the evaluation of the solar resource and to the performance of the system itself. In the best of cases, uncertainties are typically 4% for year-to-year climate variability, 5% for solar resource estimation (in a horizontal plane), 3% for estimation of irradiation in the plane of the array, 3% for power rating of modules, 2% for losses due to dirt and soiling, 1.5% for losses due to snow, and 5% for other sources of error. Identifying and reacting to manageable losses is critical for revenue and O&M efficiency.
    Effective module lives are typically 25 years or more.[69] The payback period for an investment in a PV solar installation varies greatly and is typically less useful than a calculation of return on investment.[70] While it is typically calculated to be between 10 and 20 years, the payback period can be far shorter with incentives.[7
    Costs of production have been reduced in recent years for more widespread use through production and technological advances. For large-scale installations, prices below $1.00 per watt are now common.
    Photovoltaic system costs have been declining and in Germany, for example, were reported to have fallen to USD 2200/kWp by the second quarter of 2012.[
    http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_photovoltaic_array

    Răspunde
     
  • sanduCu
    August 28, 2013 la ora 02:50

    Din discursul lui Ponta am retinut ca romanii de dincolo de Prut vor avea posibilitatea sa aleaga de unde vor cumpara gaz, adica una din doua. Din spusele lui Moise (ODB 26 august, daca nu gresesc), am retinutca Gazductul va avea 43 km, va costa 26 milioane E, din care 7 vor fi europene, SI ca gazul romanesc va fi ceva mai scump decit cel rusesc (adica, doar daca rusii nu vor mai furniza, atunci romanii nostri de dincolo de prut nu vor ingheta avindu-ne ca alternativa. Daca gresesc, rog corectii.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    August 28, 2013 la ora 02:41

    Frumos, Moise si professional. Ai raspuns la scrisoarea deschisa si ai mentinut reflectorul rosu asupra unui aspect important ce nu trebuie sa scape de sub atentie. Actionarii de la RM pot cistiga in tribunal international, pe faptul ca partea romaneasca a semnat, deci a fost deacord cu diverse. Acestea, insa sunt legi, regulamente modificate sau adaugate ad-hoc, in intimpinarea ofertei corupatoare (e clar ca nu se face altfel). Daca derulam un film al viitorului, strainii cistiga, Romania plateste si poporul sufera. Chestia asta este de natura sa forteze schimbari de atitudine prezente. Alt film, … il stim, aia pleaca si noi ne spalam pe cap, cu piatra ponce in loc de sapun (ca nu mai ai ce pune pe masa). Intrebarea este, ce va face tribunalul international daca inainte sau in timpul procesului apare un alt proces de coruptie a citorva capete sus-puse? Legea nu-i pedepseste decit pe cei care au primit, dar care va fi valabilitatea semnaturii lor pe un document considerat valabil de tribunalul international? Si actionarii straini au mari sanse sa piarda, plus ca vor fi aduse pe tapet daunele deja provocate la Rosia Poieni. Nimeni si nimic nu mentioneaza sau cere ca masurile de protejare a mediului sa inceapa NUMAI la sfirsitul proiectului. Protectia se face pe tot parcursul proiectului – orice comisie de control in-situ poate stabili ca nici o actiune de protejare a mediului nu a fost initiata. Romania nu are de platit nimic. Cei 100 milioane pentru prospectare ramin o gogorita, pentru ca nu au cum sa fie demonstrati. Cei 400 milioane pentru campanie, nu intra in calculul de datorii – daca totul era curat nu erau necesari. Din scrisoare observ ca se vorbeste de o pierdere mult mai mare, pentru statul roman, decit reiesea din discutiile/afirmatiile in cadrul emisiunii „Judeca tu”. Oricum, 100 milioane la o populatie de 20 milioane nu mi se pare un risk extraordinar pentru a salva peste 20 miliarde. Deci daca „zarurile sunt aruncate”, sunt aruncate de romani si ar trebui sa nu se uite de a le cere si despagubiri – sa le fie invatatura de minte si altora, cind te dai la ce este romanesc.

    Răspunde
     
  • Marian
    August 28, 2013 la ora 00:00

    O mentiune Moise legata de fotovoltaice: dupa data de 31 dec 2013 nu se vor mai putea construi parcuri fotovoltaice pe terenuri agricole. Ordonanta prin care s-a decis modificarea legii 220 in acest sens tocmai a fost adoptata, asa ca esti putin in urma din pacate cu stirile din acest domeniu.

    Apoi, legat de canibalizarea terenurilor agricole… suprafetele ocupate de parcurile fotovoltaice nu sunt mari, vorbim de hectare, nu zeci sau sute de hectare. DAca pentru un parc de 3 MWp sunt necesare de ex 7 Ha nu cred ca e o suprafata mare. Daca acest teren nu e dezmembrat dintr-o parcela mai mare, atunci vorbim despre agricultura de subzistenta pe acel teren.

    In plus, impactul asupra mediului e nul, pentru ca fixarea structurii se face prin baterea unor tarusi in sol care se pot scoate oricand si terenul poate fi refolosit in scopul initial. Pasunile de exemplu pot fi folosite in continuare si e chiar recomandat ca sub aceste panouri sa fie lucerna. Prin urmare, daca de ex eu as concesiona o pasune comunala as putea sa construiesc acolo un parc fotovoltaic cu impact 0 asupra mediului: terenul nu e afectat in nici un fel si oamenii si-ar putea duce in continuare animalele la pasunat acolo.

    Poate sunt subiectiv, dar eu nu prea vad unde sunt partile negative ale acestor proiecte…

    Răspunde
     
    1. un turist
      August 28, 2013 la ora 01:09

      Marian: Investitia este scumpa si dupa toate aparentele se amortizeaza intre 10-12 ani atunci cind nu mai produc aproape nimic, fapt dovedit ca avem destule pe firme si private. In plus nu se stie inca cum va fi cu reciclarea daca este posibila sau nu. Bine ar fi sa se mai astepte poate devin mai performante dupa parerea mea.

      Răspunde
       
      1. Marian
        August 28, 2013 la ora 01:25

        Un turist: ai informatii gresite. Panourile din gama de pret mediu au garantat randament 90% primii 10 ani si 80% urmatorii 15 (deci 25 ani). Sunt panouri din gama de varf care au garantie pe randament 90% primii 20 ani. Degradarea e foarte lenta la un panou de calitate. In schimb o chinezarie de 2 lei dupa 5 ani va avea probabil vreo 60-70% randament, dar cine baga banii in asa ceva isi merita soarta… Exista photon care fac toate testele necesare deci nu inteleg de ce cineva ar investi intr-un parc care dupa 10 ani risca sa nu mai dea randament.

        Invertoarele au garantii de 15 ani (date de firme serioase, din nou, gen Schneider sau SMA) si chiar nu cred ca dupa 15 ani si 3 luni va iesi fum din ele.

        Structura metalica e 100% reciclabila.

        Dar nu inteleg la ce te referi cand spui ca e dovedit ca dupa 10 ani nu mai dau randament. Cate investitii de acest fel vechi de macar 5 ani sunt in Romania? De unde suntem noi asa experti?

        Ai dreptate intr-o singura privinta: tehnologia inca nu a ajuns la maturitate. Asta inseamna insa ca nici nu si-a atins potentialul maxim. In urmatorii 2-3 ani vor fi progrese mari in domeniu – tehnologia exista, doar trebuie sa devina rentabila productia de serie.

        Răspunde
         
        1. un turist
          August 28, 2013 la ora 01:34

          Marian: Am colegi care au montat tot acoperisul acuma vreo 10 ani si nu mai sint multumiti ca nu mai dau randament. Se si poate ca cei de generatie mai noua sa fie mai performante dar nu sti niciodata ce ti se vinde daca nu esti de meserie si daca ai noroc de cum spuneti d-voastra de 2 lei atunci? M-am referit la investitii private la un imobil nu la acele hectare de parcuri. Scuze daca am fost cumva unul pe linga altul.

          Răspunde
           
        2. un turist
          August 28, 2013 la ora 12:23

          Marian: Am omis si posibilitatea ca in Romania este mult mai mult soare decit la noi in Germania.Cu o vara de cca.1,5 luni am avut un an cu una din cele mai lungi veri de multi ani.

          Răspunde
           
    2. sanduCu
      August 28, 2013 la ora 03:08

      Dl Marian, cred ca nu am inteles. Daca doriti sa cositi lucerna sau trimiteti vitele la pascut scoateti panourile din tarusi? Probabil ca e posibil dar nitel incomod. In Canada, am vazut citeva (cam 3 sau 4 pentru o locuinta, la tara) si erau montate pe un singur picior solid instalat in sol. Dae si asta poate fi acceptat, am intrebat pe unul care si-a acoperit casa cu panouri, dupa vreo 2-3 luni cind si le demonta: De ce? Nu merita. Simplu. Eu, pe la inceput cind ma interesam (germanii au incercat cu canadienii mai intii), l-am intrebat pe un contractor daca pot sa ma deconectez de la furnizorul meu de electricitate, raspunsul: iti instalez gratis un comutator automat, in caz ca nu ai suficient. Mai mult, in tarile arabe si chiar in Israel nu au asa ceva (daca sunt asa de grozave, tocmai ei sa nu-si puna? Au boilere de apa care sunt perfecte. Iarna trebuie sa cureti zapada, toamna maturi frunze, in restul anului stergi praful. Cam atit.

      Răspunde
       
      1. Marian
        August 28, 2013 la ora 07:48

        Imi pare rau dar nu aveti informatii corecte.

        In primul rand, germanii nu au experimentat pe canadieni, ci chiar pe ei insisi. In Germania s-a investit MASIV in fotovoltaic, iar din totalul investitiilor 40% au fost facute de persoane fizice. Deci daca era chiar asa dezastruos, nu cred ca chiar asa multi si-ar fi bagat banii in asta.

        In al doilea rand, nu e rentabil deocamdata sa inlocuiesti complet furnizorul, iar asta din simplul motiv ca acumulatorii de care ai nevoie nu sunt inca destul de performanti (in primul rand durata de viata e problema aici). In plus, investitia e mare pentru ca pe langa costul acumulatorilor mai sunt si alte echipamente si nu are rost sincer. In schimb la o casa la munte nu ai energie electrica e 100% fezabil.

        3. Iarna zapada nu sta pe ele, sticla se curata singura, asta bineinteles daca sunt montate la un unghi si nu plane. Frunze nu ar avea sa ajunga pe ele pt ca asta ar insemna ca sunt sub sau langa copaci ceea ce nu e bine ca inseamna ca sunt umbrite total sau partial si asta e o prostie pt ca scade f mult randamentul.

        Animalele pot sa pasca printre panouri. Distanta minima de la pamant la care se monteaza e 1m (suficient pt oi de ex), dar evident ca se poate si mai sus ca sa poata paste si vaci. Sunt multe locuri in lume unde se intampla asta. Ziceam ca tarusii se pot scoate daca de ex dupa 10 ani vreau sa cultiv iar terenul cu cereale sau mai stiu eu ce.

        Treaba cu arabii din nou e gresita. Ia bagati in goagal „Masdar City” sa vedeti ce fac amaratii aia. Au in curs de construite cel mai mare proiect de acest fel (1 GWp putere instalata) evaluat la 3,25 Miliarde Dolari la care constructia a inceput si se va finaliza in 2030! Mai mult, investesc in acest domeniu si in alte tari, de ex in nordul Africii, unde au un proiect imens ce implica mai multe tari din regiune.

        Parerea mea e ca dvs aveti idei preconcepute legate de tehnologie.

        A, si ca sa raspund si postului de inainte, cu panouri montate acum 10 ani. Atunci nu erau atatea surse de informare ca acum si e posibil ca pur si simplu sa-si fi montat ceva pocnitori. Dar in 10 ani uitati-va cat a avansat tehnologia (vezi televixziunea, smartphoneurile doar in ultimii 3-4 ani etc.) si automat orice argument imi aduceti legat de tehnologia de acum 10 ani e putin nerelevant.

        Răspunde
         
        1. sanduCu
          August 28, 2013 la ora 19:24

          Dl Marian, „Parerea mea e ca dvs aveti idei preconcepute legate de tehnologie”, nu sunt genu, verific totul inainte, ca tot omul. „In primul rand, germanii nu au experimentat pe canadieni, ci chiar pe ei insisi”, cu asta aveti dreptate – cind au adus-o in Canada inca mai exista in internet un studiu statistic privind „reusita” tehnologiei. Studiu arata/demonstra ca tehnologia nu este suficient de productiva si in orice caz nerentabila pentru Germania si nici pentru tari insorite. Intre timp, ACEST STUDIU a fost retras de pe internet (acoperea toata Germania, pe o perioada de doi ani, cu cantitatea de energie produsa la suprafata expusa) – nerentabil. E drept cam rar la germani, dar nici ei nu sunt perfecti. Despre zapada, va las sa va convingeti singur – iradiatia solara trece prin zapada ca si prin nori, unghiul de incidenta difera. Despre tari arabe, mai sunt si alti fraieri, testul este simplu si imediat – masori energia generata la o ora, restul este calcul (suprafata expusa, intensitatea iradiatiei solare, timp). Poate ca germanii au mai imbunatatit tehnologia intre timp, dar intii trebuie sa-si lichideze STOCUL, cine vrea sa aibe pierderi in business. Mai ales daca se poate beneficia de fraieri sua corupti. Un tip de care pomeneam ca si le-a dat jos de pe acoperis dupa 2-3 luni, spunea ca a fost fraier dar nu pina la capat – facuse o intelegere cu contractorul pentru 6 luni, daca vrea sa renunte ia o parte din bani inapoi (nu mi-a dat detalii).

          Răspunde
           
          1. Marian
            August 29, 2013 la ora 00:36

            Acuma, legat de un nene care si-a pus niste panouri si dupa 3 luni le-a dat jos eu stiu ce sa zic… faci o astfel de investitie, care nu e mica nici pentru un neamt sau canadian care parca sunt mai atenti cu banii decat romanii (e o parere personala) iar dupa 3 luni te sucesti. Acolo ori l-a fentat contractorul ori e el „nehotarat”, ca sa fiu diplomat.

            In momentul asta sunt multe parcuri a caror rezultate sunt publice. Sunt chiar ONG-uri si firme care testeaza in conditii reale panouri – este o firma in Australia care a instalat cate 5kW din de la mai multi producatori in aceleasi conditii (acelasi invertor, acelasi unghi etc) iar randamentul si comparatiile si concluziile de rigoare le poate trage oricine. In plus, sunt parcuri care functioneaza de cativa ani prin europa care dau randament, asa ca din punctul meu de vedere nu e relevant ca un nene si-a pus niste panouri cumparate de la alt nene (care cine stie ce pocnitori luate de pe alibaba sau ceva chinezi fomisti i-a vandut).

            Despre industrie e cu totul alta discutie. „STOCURI” nu prea exista, cel putin nu in Europa si nu cantitati mari. Daca cineva vrea maine 2 MW nu o sa gaseasca in stoc ci va trebui sa astepte vreo 2 luni dupa fabrica. Apropo, sunt firme care au peste 2.000 angajati, marea majoritate in productie, deci nu e chiar o afacere de apartament.

            Studii sunt multe, nu doar unul, care condamna tehnologia si nu cred ca a fost un studiu „tata lor” care a fost retras repede de corporatiile rele.

            Ideea e simpla. Eu daca as fi picat de pe luna si maine as vrea sa imi pun panouri acasa sau sa fac un parc pt vanzarea energiei m-as uita foarte atent la echipamente. As cauta echipamente care sa provina de la firme cu vechime, care sa aiba referinte (parcuri construite acum 10 ani de ex a caror randament se poate verifica), le-as asigura (grindina, dezastre naturale etc.), as alege niste invertoare de calitate (cel mai simplu – Schneider, Siemens, SMA – firme fara moarte) cu garantie extinsa si mi-as face niste proiectii realiste de productie. Pt ca aici e o problema. Eu pot cu acelasi soft sa iti prezic un randament al parcului de 90% si din 5 clicuri si 3 parametri schimbati sa-l fac 80%, si aici se ingroapa multe cadavre. Trebuie sa fi realist si chiar putin pesimist in faza de design pt ca acei 10% pot face diferenta dintre profit sau pierdere…

             
        2. un turist
          August 29, 2013 la ora 01:09

          Marian: O firma Germana care se vrea vazuta are dupa ISO 50001-Energy Management System o obligatie de a face ceva pentru a obtine energie verde. Avem montate pe tot acoperisul panouri solare si sint curios la sfirsitul anului la bilanz ce au costat si cit au produs. Pot spune numai ca, costurile s-au ridicat de ordinul sutelor de mii. Poate cindva vom reveni la subiect.

          Răspunde
           
    3. sanduCu
      August 29, 2013 la ora 05:57

      Dl Marian, un Mw imi da, in conditii perfecte, 6,667 Kwh/zi si am nevoie cam de un ha (cu spatieri cu tot). Multiplicat cu costul minim de 0.06 $/Kwh, ma ajunge cam la 400 $/ha. In Romania se vinde ha cu 1,600 euro?

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        August 29, 2013 la ora 06:01

        Corectie! Aia 1600 s-ar potrivi mai mult cu lei, dar hai sa raminem la euro, deci 500 E/ha ?

        Răspunde
         
  • cornel
    August 27, 2013 la ora 14:24

    Dupa parerea mea Romania are nevoie de candidati pentru functia de ministru care sa vina cu proiecte pe care sa le sustina public iar daca sunt numiti in functia de ministru sa le puna in practica si daca e posibil sa le finalizeze. Nimeni nu are nevoie de candidati la functia de ministru cu imagine buna dar fara proiecte. La fel, nimeni nu are nevoie de ministrii, in Romania, cu imagine buna dar fara proiecte.
    Asteptam cu interes proiectele doamnei ministru al transporturilor Ramona Manescu (vezi aici problemele de la CFR Calatori si de la alte societati de stat din subordinea Ministerului Transportului, situatia dramatica a infrastructurii caii ferate si a celei rutiere din Romania dar si alte probleme).

    Răspunde
     
  • cornel
    August 27, 2013 la ora 14:07 Răspunde
     
  • cornel
    August 27, 2013 la ora 13:14 Răspunde
     
  • cornel
    August 27, 2013 la ora 12:46 Răspunde
     
  • BadeaN
    August 27, 2013 la ora 10:44

    D-le Guran, am apreciat sincer pozitia d-voastra in ceea ce priveste dezbaterea privitoare subiectul Rosia Montana, mai ales ca v-ati exprimat-o la TVR, care cu ceva timp in urma difuza reclamele acelea lacrimogene, de prost gust cu locuitorii din zona. Totusi, trebuie sa precizez ca tocmai acele reclame mi-au atras atentia ca e ceva necurat la mijloc, pentru ca nu face nimeni reclama la ceva ce nu se poate vinde catre cei ce reprezinta tinta reclamei ! Aceasta reclama a fost probabil o plata pentru a castiga bunavointa postului TVR. Urat ! O nevoie, fie ea si de locuri de munca, nu poate justifica incalcarea legiisi nici nu poate absolvi pe autor(i) de consecinte. Daca facem asa, ar tebui sa eliberam hotii din inchisori, pentru ca atunci cand au furat, sigur aveau vreo nevoie… !
    Marea smecherie consta in faptul ca statul are o cota de participatie in proiect si orice ilegalitate sau „ocolire” a legii se va face si in beneficiul statului. Cum ai putea sa acuzi o companie ca incalca legea ca sa faca profit, cand statul este actionar important la ea?!
    De ce spun smecherie, pentru ca se va repeta schema de la Petrom. De redeventa ridicol de mica a beneficiat si statul nostru pe langa cel austriac, dar STATUL ROMAN SI-A REDUS TREPTAT SI CONSTANT PARTICIPATIA INAINTE CA AFACEREA SA FIE PUSA IN TERMENI CORECTI, DE PIATA !

    Răspunde
     
  • ioan
    August 27, 2013 la ora 10:43

    Topic Gazo-Duct
    In momentul in care cotatiile internationale la gaze scad datorita unei oferte mari pe piata (canadienii, rusii, kazahii etc, la care se adaouga si SUA ca exportator net), guvernul roman ar trebui sa isi puna intrebarea sincera pe care ori care alt om cu scaun la cap si-o pune cand vine vorba de decizie: MAKE or BUY. Tot batem apa in piua cu gaze de sist in RO, independenta energetica, scaderea pretului la consumatorul casnic si industrial. Independenta nu vom vedea, de importat tot de la rusi vom importa la preturi „speciale”, gazoductele din est, trec pe langa Romania si noi, rupti in cur, (scuzati expresia) ne apucam sa exportam gaz la vecini.
    In loc sa profite guvernul de situatia favorabila internationala pt a-si renegocia contractele de livrare de gaze, pierdem timpul cu alte tampenii.
    Peste tot in lume (din State pana in Emiratele Arabe si China de investeste puternic in terminale de gaze lichefiate care sunt transportate cu nave speciale. In Europa factorii de decizie din vest si-au dat seama de potentialul imens si pe langa 19 terminale existente, se mai construiesc inca vreo 30 (sursa: Wirtschaftwoche, un numar anterior). INdustria auto, chiar daca au in prim plan motorul electric si-au dat seama ca datorita pretului mare, a unei tehnologii „coapte” si o durata a acumulatorilor scazuta (autonomie de 200-300km), acestia descopera mototorul pe gaz ca solutie intermediara. Marii constructori germani (VW, Audi, Mercedes si BMW) vor scoate cat de curand motoare destul de puternice pe gaz. Costurile la 100km fiind net inferioare cerlor pe benzina/motorina.
    Si atunci ma intreb, noi aici in Romania noastra, tot vorbim de portul din Constanta ca poarta de intrare estica in UE, de ce nu se investete (si cu bani europeni) intr-un terminal de gaze lichefiate? Doar expertiza avem, nu ducem lipsa. Are Renault-ul la Pitesti Dacii pe gaz? (habar n-am, nu m-am interesat)….insa ar fi foarte bine pt piata locala si internationala, modele Dacia pe gaz.
    toate bune tuturor cititorilor blog-ului

    Răspunde
     
    1. ioan
      August 27, 2013 la ora 10:45

      Autocorrect: am vrut sa spun „technologie NE-coapta”

      Răspunde
       
  • victor crin
    August 27, 2013 la ora 08:13

    @ Moise. Noua emisiune care va incepe din septembrie o va inlocui pe actuala? Va dura mai mult? De ce Biziday? In engleza se poate confunda intelesul….Totusi in limba romana pare mai normal un titlu. Oricum de pe acum…succes!

    Răspunde
     
  • Jurca Alin
    August 27, 2013 la ora 00:38

    Domnule Guran, nu pot sa spun decat ca va respect mai mult decat oricand pentru simplul fapt ca va pastrati integritatea ca jurnalist in ceea ce priveste subiectul Rosia Montana, sincer sunteti printre putinii jurnalisti care au prezentat acest caz cu impartialitate si cu o minte deschisa, dreptul la replica a Alburnus Maior nici nu ar fi fost vreodata auzit(decat in retelele de socializare) daca nu l- ati fi prezentat dumneavoastra si sper doar ca acest gest sa nu aduca repercusiuni emisiunii dumneavoastra (singura emisiune digerabila, inteligenta si utila) la care ma uit la tv. Si vreau sa va mai spun ca prin exemplul pe care-l dati intregii tari, ca nu puteti fi cumparat, inseamna enorm pentru psihicul colectiv care sufera de defetism. Va multumesc si va doresc sa ramaneti la fel de integru si de acum inainte!!!

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase