Ora de Business: vineri, 9 august 2013

Publicat la data de de Biziday

crestere-economica-2013Emisiunea poate fi urmărită aici: http://www.tvrplus.ro/editie-ora-de-business-122597 precum și pe canalul BiziDay de pe YouTube.

This entry was posted in ÎNREGISTRĂRI. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

79 răspunsuri la Ora de Business: vineri, 9 august 2013

  • sanduCu
    August 23, 2013 la ora 00:10

    Daca doi ani pentru Master este asimilat cu studii “de lunga durata”, atunci le dau dreptate angajatorilor sa cam aibe indoieli. Adica chiar asteptam ca unul care abia a terminat de lustruit banca sa treaca la catedra universitara si sa mai aibe si absolventi reusiti? Nu vorbesc de cartonasi. Nici doctoratul nu este o garantie daca n-ai cel putin cinci ani de practica profesionala productiva. Pe vremuri nu exista asa ceva, daca doreai cariera universitara, primul sa fi fost (cu 10 pe linie) si tot trebuia sa treci ani si ani prin ierarhia universitara. La asemenea catedre – asemenea absolventi, la asemenea actori – asemenea filme,…
    Cred totusi ca exista o explicatie (cui foloseste?): daca este mai usor de gasit un job la o catedra universitara – buna si aia, pentru tine dar nu pentru viitorii absolventi.
    Desi problema universitara, in ansamblul ei, este deosebit de critica pentru viitorul tarii, nu as putea-o accepta ca pe o prima prioritate, pentru simplul motiv ca este conditionata de rezolvarea altor probleme. Este se pare un cerc vicios iar startul nu este invatamintul universitar.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    August 23, 2013 la ora 00:08

    Victor draga, sper sa citesti si sa prelucrezi in totalitate textul, nu sa-ti tai felia care iti place si s-o intorci cum vrei. Adauga si „Cine a reusit pe bune in viata de aici, in lumea libera, este pentru ca a invatat bine in Romania si a fost capabil sa le dea peste ochi astora de aici. Nu este usor sa sictiresti un sistem potrivnic”. Acuma vezi pe cine sictiresc? Sa inteleg ca-ti mai pare rau sau acuma esti fericit?

    Răspunde
     
  • Constantin
    August 15, 2013 la ora 15:07

    Cei „care fac studii, mastere, doctorate si asa mai departe” NU au pretentii foarte mari de la viata. Spre exemplu, absolventii [recenti] de doctorate sunt de cele mai multe ori cadre didactice universitare aflate la inceput de cariera si se zbat pentru „fantasticul” salariu de 1000LEI. Masterul este adesea o conditie solicitata de angajatori (inclusiv in domeniul public) pentru ca-l asimileaza cu studiile „de lunga durata”. In locurile in care acest lucru nu conteaza, nu conteaza prea mult nici faptul ca ai facut o facultate. Concluziile care au fost desprinse in emisiune, insa, sunt dupa opinia mea corecte. Cu toate acestea, nu trebuie amestecate subiectele „somajul in randul absolventilor de studii superioare” si „somajul in randul tinerilor”. Desi eset vorba despre categorii de populatie care se intersecteaza intr-o oarecare masura, este de remarcat faptul ca nivelul somajului in randul absolventilor de studii superioare il depaseste pe cel in randul tinerilor, cei mai afectati fiind tocmai tinerii cu facultate. In contextul celor spuse anterior, cu atat mai mult subtitlul „Efectele fabricii de diplome” este unul cu totul neinspirat, nepotrivit si denota fie malitiozitate, fie lipsa de realism. Faptul ca un absolvent de studii superioare se angajeaza pe cea mai dejos pozitie intr-o firma, maturator, sa zicem, este in Romania o catastrofa pentru cariera lui. In patria noastra lucrurile nu se petrec deloc dupa cum se vede prin filmele americane (nici acolo lucrurile nu stau intocmai asa si este vorba pe langa romantism de multa propaganda) unde broscoii devin printi. In patria noastra, daca un tanar absolvent se angajeaza om de serviciu si-si face bine treaba, de-acolo iese la pensie. Administratorii-patroni din economia romaneasca se vor minuna cat de bine matura pustiu’ cu diploma si acolo-l lasa, pentru ca daca-l vor muta pe alt post se tem ca nu vor mai prinde niciodata un alt maturator care sa-si faca job-ul atat de bine. Trebuie sa se inteleaga ca interesele angajatorilor romani (administratorii-patroni de firme) sunt pe ternmen scurt, iar modul in care ei privesc capitalul uman este acelasi cu care se uita spre capitalul fix. Omul este privit la fel ca strungul pe care lucreaza. Nu exista viziune, sau plan de viitor, iar acest fapt tine de deficientele structurale ale economiei romanesti despre care am mai discutat. Cladirea unei cariere s.a.m.d. este posibila in patria noastra doar in cadrul multinationalelor.

    Răspunde
     
  • Constantin
    August 15, 2013 la ora 14:33

    Dezbaterea despre o „generatie pierduta” este o falsa problema. O data, pentru ca o asemeena dezbatere nu exista cu adevarat. In al doilea rand, pentru ca fenomenul este unul relativ clar si usor de explicat. In context, generatiile pierdute sunt (iar acest fapt a fost dezbatut si se revine constant asupra lui) generatiile unei perioade post comuniste catastrofal administrate politic datorita preocuparii primordiale a fostelor cadre nomenclaturiste si a apropiatilor acestora de a-si insusi averea publica. Faptul ca absolventii NU isi gasesc de lucru se datoreaza dezechilibrelor economice din patria noastra, iar despre acestea am vorbit in repetate randuri, atat atunci cand s-a facut referire la piata muncii, cat si atunci cand discutia s-a concentrata asupra performantelor modeste ale economiei romanesti generate de disfunctionalitatile interne. Aceasta face ca desi nivelul somajului in randul oamenilor cu facultate este mai mare decat in randul celor care nu au facut o facultate, sa traim paradoxul ca nivelul absolventilor de studii superioara in patria noastra sa fie la jumatatea mediei la nivel european. Adica, suntem pe ultimul loc, cu alte cuvinte. Cum spuneam, faptul ca cei care au studiat nu-si pot gasi de lucru in Romania este cauzat in mod fundamental de incapacitatea economiei romanesti de a le oferi un loc de munca, nu neaparat de o lipsa la nivelul pregatirii lor.

    Răspunde
     
  • Constantin
    August 15, 2013 la ora 14:13

    Insolventa este in scadere, dar acest lucru nu este relevant la nivelul economiei noastre pentru ca numarul firmelor radiate in primul semestru din RC este in crestere, la fel cu cel al societatilor comerciale a caror activitate s-a cerut a fi suspendata. Pe de alta parte, numarul firmelor nou infiintate nu a crescut in perioada similara cu cea a anului trecut, prin urmare, numarul agentilor economici activi este in scadere. Asta vine sa confirme faptul ca performanta economiei romanesti este in declin, cu toate ca se previzioneaza o crestere economica de pana la 3%, aceasta fiind datorata productiei industriale exportate si a productiei agricole conjunctural ridicate anul acesta (ne referim la cerealele paioase). Pe de alta parte, studiul Coface Romania arata ca spre deosebire de anii anteriori, 2013 ne prezinta o crestere a insolventelor companiilor medii si mari (NU a buticarilor, a „privatizarilor”, cum vine vorba si NU se poate stabili o corelatie intre acestea), dupa cum declara dl. Constantin Coman, reprezentantul acestei agentii, care ofera drept exemplu companiile Oltchim, Mechel, Dobrogea, Laminorul, Ecoforest. Totodata se arata faptul ca transporturile, constructiile si HORECA raman in fruntea clasamentului insolventei, la fel ca si anul trecut. „Mediul economic din prima jumătate a anului 2013 s-a dovedit unul plin de provocări şi se observă, în ciuda creşterilor anunţate de 2,2% din PIB, o deteriorare a situaţiei companiilor, în special a celor de dimensiuni medii-mari. Lipsa creditării bancare lasă urme adânci în buna funcţionare a economiei româneşti, astfel că firmele mari au fost nevoite să preia din această sarcină şi să transfere mai mult risc în creditul comercial. Nu este o întâmplare că numărul zilelor de întârziere la plată al firmelor mari creşte, că incidentele cu bilete la ordin şi cecuri au crescut ca valoare cu peste 22%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, pe fondul lipsei de lichidităţi la nivel de piaţă. Anul 2013 l-aş caracteriza ca unul al marilor insolvenţe cu un impact puternic social-economic. În ciuda unui nivel de încredere mai ridicat şi a unor indicatori macroeconomici pozitivi, în special datorită exporturilor şi a unui an agricol bun, mediul economic încă suferă şi acest lucru se observă în ponderea foarte mare a datoriilor firmelor medii-mari, aproximativ 49%, în totalul datoriilor firmelor insolvente. 59% din totalul cifrei de afaceri realizate de firmele intrate în insolvenţă în primul semestru din 2013 a fost generat de firme medii-mari”, a afirmat Constantin Coman.

    Răspunde
     
  • Constantin
    August 15, 2013 la ora 12:51

    Consumul este redus din motive obiective, respectiv scaderea puterii lor de cumparare datorata cresterii preturilor intr-un ritm mai ridicat decat al salariilor (asa cum arata si studiul Gfk) , nu din cauza unor factori psihologici subiectivi (pesimism/fatalism etc.). Nu trebuie amestecati indici si indicatori care exprima lucruri diferite precum recesiunea/cresterea economica, optimismul/pesimismul cu privire la evolutia economica, sau cresterea/scaderea consumului, chiar daca exista legaturi [uneori corelative] intre diversii factori a caror evolutie acestia o reprezinta.

    Răspunde
     
  • Constantin
    August 15, 2013 la ora 12:33

    Pe langa ploaia de la Dumnezeu si subventiile statului exista contractele catre beneficiari prin care agricultorii isi capata plata pentru munca lor. Acestea pot fi avantajoase, ori mai putin avantajoase, iar Argus ne-a aratat ca ele pot fi foarte avantajoase pentru interesul privat al politicienilor. Dar banii aceia care intra in buzunarele lor nu pica din cer precum „ploaia Domnului”, ci sunt din diferentialul de pret pe care fabrica de ulei il, practica atunci cand incheie contractele de achizitie pentru floarea soarelui de la agricultori si vinde uleiul obtinut prin prelucrare, sau din banii europeni fraudati pe care noi trebuie sa-i returnam, desi am putea face cu ei lucruri mai bune pentru economia patriei [inclusiv pentru agricultura].

    Răspunde
     
  • robertyck
    August 13, 2013 la ora 01:44

    Perfectul simplu face parte din limba romana. Ceea ce rezulta ca oltenii vorbesc cat se piate de corect limba romana!

    Răspunde
     
  • cornel
    August 12, 2013 la ora 23:27

    http://www.zf.ro/banci-si-asigurari/doua-mii-de-credite-ipotecare-ajung-in-executare-silita-in-fiecare-luna-11249066
    Cineva inteligent spunea la un moment dat ca decizia celor care iau credite imobiliare/ipotecare/Prima Casa, care nu au educatie financiara si care nu le mai pot achita (vezi aici cauzele si situatia de astazi) afecteaza viata lor, a familiilor lor dar si slujbele si viata celor care nu au contractat un asemenea credit. Acest lucru s-a vazut cu varf si indesat in ultimii ani.
    PS: Lucrul asta ar trebui sa le dea de gandit celor care sunt platiti sa gandeasca si sa ia deciziile necesare pentru functionarea normala a unei economii si a unei societati si care sunt platiti cu salarii babane de la bugetul de stat, buget de stat care are prea putini bani si care nu poate plati cu salarii decente profesorii si medicii.

    Răspunde
     
  • cornel
    August 12, 2013 la ora 20:17

    Moise, mi-a placut mult domnul ziarist invitat in emisiune. A facut cel putin cat cei 2 academicieni invitati intr-o emisiune trecuta, cu tema : gazele de sist. Intr-un cuvant : a meritat toti banii.
    Care era site-ul ziaristului unde sunt poze si mai multe detalii referitoare la gazele de sist?

    Răspunde
     
  • alex g
    August 12, 2013 la ora 19:08

    @MOISE: imi pare rau cu somajul..e cam gresit..de unde? 15% in Europa? Media poate..dar:

    Germania: 5.4%
    Olanda 8.5%
    Norvegia: 3.4%
    Danemarca: 4.3%
    Plonia: 13.5
    Austria:6.7
    Franta: 10.8
    Italia: 12%

    iar Europa e la 12% media!!! pentru imputiti de Greci: 27%! Si Spania: 26%

    Elvetia are: 3%!!!

    Răspunde
     
  • cornel
    August 12, 2013 la ora 14:32

    http://www.zf.ro/politica/basescu-nu-merita-calitatea-de-roman-cel-care-cerea-ca-transilvania-sa-fie-sub-protectorat-11246955
    Intrebare: „Un europarlamentar roman, adica Laszlo Tokes, poate sa spuna in Parlamentul European tot felul de tampenii, tampenii care incalca prevederi de baza din Constitutia Romaniei? In acest caz el pe cine reprezinta acolo?”
    Nu ar trebui sa existe o reglementare care in asemenea cazuri clare sa duca la pierderea calitatii de europarlamentar din partea Romaniei? E un lucru normal asta, parerea mea.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      August 12, 2013 la ora 18:10

      asta e chestie de tribunal international (afirmatie international facuta), dar aia de acolo trec sub tacere chestii mult mai groase, asa ca il aduci inapoi si-l pensionezi de boala…

      Răspunde
       
    2. dan onofrei
      August 13, 2013 la ora 20:04

      stimate domnule mult prea simpatic Cornel-deci acea persoana reprezinta acolo interesele fostului imperiu austro unguresc care mai viseaza cu indrazneala si pereseverentza sa dezbine Ardealul de Romania ca sa poata sa ii fure mai cu putine dureri de cap asa cum au facut secole in istorie in cirdassie cu grofii maghiari .Deci ce sa mai discutam ,dar nu este cazul de a face acum si aici discutii fara rost :Romania este un stat independent cu granite bine definite dar stiti cum se spune vrabia malai viseaza.Dsv .trebuie doar sa respectati vecinii maghiari ca vecini seriosi(cu care sa avbeti relatii economice depline ca intre vecini buni) nu punem la socoteala iredentistii sau extrem nationalistii.Dar trebuie avut respect reciproc fata de vecinul de granita nu sint permise injurii sau alte ofense de gen bozgor sau alte celea cum se fac din pacate dee oameni fara cap in youtube:Ei sint in Ungaria un popor ca si Romanii in Romania foarte muncitor si inteligent si clar avind parte de granita si cu vestul (ca si acuma ca sa ajungi in vest treci pe la dinsii)nu cu imperiul otomasn secole au primit si alta mentalitate si educatie dar au felul dinsilor de a fi clar altfel ca romanii care sint un popor de origine latina .SA stiti ca am avut destui colegi maghiarin la scoala si la armata chiar si erau acolo la Bucuresti f-OK chiar era o imbogatire pentrui Romania sa auzi ca vorbbesc si ungureste dar nu se ghetoizau ba mai erau si casatorii mixte f.reusite :DAr stiau f.bine limba romana pentru ca au facut scoli romanesti:LA Bucuresti cel putin :Stiu ca eram tinar si mergeam cu parintii al Sovata si acolo unii inghesuti pe atunci prin anii 67 te repezeau in magazine(deci culmea unde trebuiau sa vinda!!!!) cu nemtudo dar era cum spun o incercare exagerata de a isi apara identitatea lor si earu clar oameni cu pregatire precara -vinzatori…E clar ca peste tot in lume se fac provocari de tot felul si cei mari care trag de fapt sforile la papusi isi au scopuri bine definite:Deci se folosesc de nemernici pentru scopuri in definitiv materiale.Voi nu trebuie decit sa fiti mereu treji la minte si sa evitati discutii caree nu sisi au rolul:Romani aetzse Romania asa cum a avut granitele Republica Populara ROmania dupa WW2 nici -un metru mai mult nici unul mai putin MAi mult nu este ,au fost tratate internationale ce trebuie respectate iar enclave de separatie nu exista le-a spus-o si domnu8l Ponta cum am vazut intr-un clip Youtube

      Răspunde
       
  • cornel
    August 12, 2013 la ora 14:22

    Perle de la bacul in limba maghiara

    • Ungurii au fost primii în Ardeal;
    • Verestoy Attila este un mare erou maghiar, care a luptat cu drujba în mână împotriva pădurilor româneşti;
    • Herodot a scris că secuii sunt cei mai viteji dintre traci;
    • Când Dumnezeu l-a făcut pe Adam, ungurii erau deja de mult în Ardeal;
    • Avram Iancu este un român care şi-a primit numele după o păpuşă spânzurată de Csibi Barna;
    • Armata română nu a cucerit Budapesta, ci a venit acolo ca să se predea maghiarilor;
    • Când au ajuns prima dată în Ardeal, ungurii au găsit acolo alţi unguri;
    • Primele castre romane au primit nume ungureşti: Piroşlissum, Opullum sau Szegetusza;
    • Şaorma a fost inventată de maghiarii care ţineau carnea sub şa;
    • Dinozaurii au dispărut după ce au încercat să le ia ungurilor Ardealul.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      August 12, 2013 la ora 18:06

      daca este banc, putem ride. daca nu, cu tot pacifismul, este chestie de puscarie.

      Răspunde
       
  • cornel
    August 12, 2013 la ora 14:16

    http://www.zf.ro/zf-24/strainii-vin-cu-banii-la-bucuresti-pentru-dobanzi-mai-mari-decat-sa-primeasca-o-dobanda-de-0-5-pe-an-in-germania-prefera-sa-plaseze-banii-aici-cu-2-5-3-pe-an-11245800
    Nu stiu de ce dar mi se pare o intoxicare ieftina. Astept sa ne lamureasca d-ul Onofrei cat este dobanda, platita la depozitele in EURO, de bancile din Germania. Probabil bancile din tarile din vestul Europei primesc valuri, controlate, de EURO de la BCE, daca au momente cand e necesar lucrul asta, insa personal nu cred ca dobanda la depozitele in EURO la 3, 6 sau 12 luni in Germania este de 0,5% pe an.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      August 12, 2013 la ora 18:00

      Draga dl Cornel,imi cer scuze dar nu mai citesc linkul stiind ca vine Danut sa rezolve problema. Vorbeati de dobinda si nimic de interes (stiti si banca vrea ceva), si sa nu uitam ca fiind vorba de ne-cetateni romani (romanii cu domiciliul permanent sau temporar in strainatate se trateaza separat – unii ar fi dispusi sa treaca la cetatenie romana pentru un pumn de dolari suficient de in plus, adica Romania sa devina un paradis fiscal?), acestia mai au de lasat ceva si la BNR, iar Isarescu hapsin cum il stiim, poate sa faca derogari numai in conditii … reciproc avantajoase. Subiectul asta se anunta suculent.

      Răspunde
       
    2. un turist
      August 13, 2013 la ora 01:26

      Cornel.Daca economisiti cu riscuri marisoare puteti incasa si pina la 5% dobinda. Am spus puteti dar daca nu merge bursa pierdeti totul. La un carnet de economie pe an sint undeva la 0,65% dobinda.

      Răspunde
       
  • AndreiM
    August 12, 2013 la ora 13:29

    http://www.financiarul.ro/2013/08/12/ue-trebuie-sa-si-rezolve-problemele-fara-fmi/
    iata un articol ca mie mi se pare ca explica destul de corect rolul FMI.

    Răspunde
     
    1. Adrian D.
      August 12, 2013 la ora 13:53

      Cata vreme articolul asta cuprinde o fraza unde se inshira aiureala dupa aiureala, ca asta: „Al doilea motiv era politic: FMI trebuia să joace rolul de ţap ispăşitor, instituţia care impune condiţiile nepopulare pentru redresare, ceea ce statele din zona euro nu erau pregătite să facă singure. Iar ultimul motiv a fost expertiza incontestabilă a FMI pentru a încropi programe economice în doar câteva săptămâni, un sprijin preţios într-o astfel de situaţie haotică.”… e bine spus ca tzi se pare.
      🙂
      Articolul nu explica nimic, ci doar reia propaganda obishnuita. Ma rog, e shi p[ropaganda op explicatzie.
      Ah, shi in caz ca nu m-am exprimat bine pana acum, eu consider ca shi un pisoi daca ar guverna o tzara actualmente sub acord cu FMI shi nu ar mai face acord… s-ar descurca mai bine decat guvernantza sub FMI.
      FMI nu este o rezolvare de probleme, este o creare de probleme ori o accentuare a lor. Punct.

      Răspunde
       
      1. AndreiM
        August 12, 2013 la ora 14:23

        Am inteles tie nu-ti convine nimic. Prima fraza e ok (dovada comentariile tale) a doaua e trasa de par. Dar in linii mari articolul este corect. Si daca ar fi BCE in locul FMI, aceeasi parere ai avea?

        Răspunde
         
        1. Adrian D.
          August 12, 2013 la ora 19:27

          Andrei, mie imi convine tot ceea ce este exact, adevarat shi valid. Prima fraza e o prostie de propaganda: „FMI trebuia să joace rolul de ţap ispăşitor, instituţia care impune condiţiile nepopulare pentru redresare, ceea ce statele din zona euro nu erau pregătite să facă singure.”. O tampenie menita sa ilustreze ideea ca masurile cerute de FMi ar fi necesare shi ar fi in masura sa creeze buna-stare. Or, tu (ca shi majoritatea celor ce ignora ceea ce este FMI-ul) nu vrei sa tzii cont de faptul ca FMI nu numai ca nu a scos pe nimeni din kko, ba dimpotyriva, i-a bagat aproape pe totzi cei care aui avut contact cu el. Da, unii folosesc FMI-ul ca pe un tzap ispashitor (dar NICIODATA guvernele, in caz ca nu ai observat. De cate l-ai vazut pe prim-ministrul al romaniei, de la Stolojan la Ponta, spunand: „dom’le, asta e o masura cretine, dar o luam ca ne-o cere FMI-ul. O luam shi speram ca va fi bine etc”? Nu, i-ai auzit spunand ceva de genul: „dom;’l,e trebuie sa luam masura asta ca e in acordul cu FMI”, sugestia fiind ashadar ca e masura… buna, numai ca suntem noi prea proshti ca sa intzelegm asta). INSA… shi aici e marele truc, marea vrajeala… nu e ca shi cum FMI ar fi o mare inventzie lasata de Dumnezeu care mai da shi rateuri shi care, ce sa vezi, serveshte drept scuza pentru politicieni pentru incopmetentza lor… ci e VITZA VERCEA.
          Daca vei fi citit cate ceva despre FMI (nu mai spun de scrisoarea de demisie a luio Budhoo, pe care tzi-am pus-o la un moment dat pe site), vei fi shtiind ca nu este o intampolare ca de 30 de ani, tzarile care au trecut pe la FMI o duc prost (iar cele care o duc bine sunt taman cele care s-au eliberat de sub tutela Fondului). Este pentru ca Fondul aplcia deliberat un set de politici greshite, mereu shi peste tot aceleashi… Politicienii nu au nevoie de FMI ca tzap ispashitor – dimpotriva, majoritatea au platit pretzul politic al colabaorarii cu FMI (la noi, cel mai drastic a patzity-o PNT-ul – shi nu l-ai auzit sa dea vina ep Fond, deshi ar fi trebuit. Shi nici PDL-ul. Ba dimpotriva, spun ca ce s-a facut trebuia facut… NU TE INTREBI, asha, de-un capritz, DE CE SPUN EI ASTA????).Dimpotriva – shi asta o te shoceghze un pic – FMI-ul se foloseshte de politicienii locali ca de un tzap ispashitor (e.g. – dupa ce au dat-o in bara in argentina, au spus ca au grshit, shi apoi s-au corectat: am greshit ca ne-aam luat dupa politicienii argentinineni, care nu au aplicat cum trebuie masurile FMI ca sa ia voturi shi pemntru ac erau coruptzzi. ete na, timp de 20 de ani nu au shtiut ca politienii lui menem nu le aplcia corect politicile?????? a trebuit sa vina criza din 2000 ca sa-shi dea seama? pai atunci ce mama naibii de evaluari mai fac ei???).
          ar fi de scris la chestia asta inca o mie de ani.
          Cuym tzi-am spus, daca ai citi un pic, daca te-ai informa un pic, daca ai scoate capul din troaca politicii shi a presei romaneshti, ai vedea cat de exact este ceea ce spun aici. Shi cat de aiuyrea e povestea asta cu tzapul ispashitor.
          „Iar ultimul motiv a fost expertiza incontestabilă a FMI pentru a încropi programe economice în doar câteva săptămâni, un sprijin preţios într-o astfel de situaţie haotică.” – un articol care poate vorbi desp-re experitiza Fondului in materie de economie ma face sa rad. E ca ahsi cum ai vedea un articol care sa vorbeasca despre experitiza la chirurgie a unui doctor (asha ca Ciomu) care are cat e un proces de malpraxis penbtru fiecare operatzie care spun toate acelashi lucru: ca nu a taiat ce trebe, ca omu’ s-a internat pentru aapendicita shi el i-a scos amigdalele (basjhca treaba aia de a taiat-o Ciomu).
          Da, sigur ca UE are nevoie de o institutzie capabila sa ajute tzarile europene care au probleme. da, sigur ca a fost o gresheala ca nu shi-a cfreat una pana acum. dar ca a asmutzit fmi-ul peste tzarile din estul europei bashca aia din PIGS, aia e mai rau decat o crima: e o gresheala prosteasca. pe care nu tzi-o potzi explica daca nu ai shti ca agenda economica a UE e identica cu cea a Fondului (- UE controleaza cam 30% din voturile Fondului, daa nu shtiai …).
          iar cand Trichet vorbeshte despre Fond, e ca shi cum l-ai auzi pe Goebbeles vorbind despre Holocaust.
          iar eu, itziu repet, nu mai cum sa cred orice prostie de propaganda care imi explica ca bietul fond e un tzap ispashitor, ca biata UE a fost prinsa pe nepregatite shi ca Fondul are vreo expertiza.
          Asta o las -nu te supara – naivilor care inca mai cred ca exista zana maselutza shi ca duhul apelor lucreaza pentru ei.
          PS shi sa nu deduci de aici ca eu ash crede ca politicienii noshtri sunt mai buni decat FOndul. Sunt cel putzin la fel de tampitzi shi la fel de ticaloshi. Ca nu degeaba semneaza acorduri de 23 de ani. Shi da, recursul la FMi este un act de tradare, shi da, cei care au semmnat acorduri, aici, in romania, shi aiurea, ar trebui judecatzi pentru tradare shi condamnatzi. Shi nu, in acei doi ani cand n-ai avut acord cu Fondul, nu a fost rau. Imi amintesc ca aveai creshtere economica atunci, parca, nu???? Shi un deficit rezonabil, la 5% (la 8% s-a dus sub tutela FMi, in 2009, daca ai uitat cumva).

          Răspunde
           
    2. sanduCu
      August 12, 2013 la ora 17:07

      Draga dl AndreiM, de la inceput se arata ca FMI „ajuta tari dezechilibrate” (as adauga eu, care nu se trezesc la timp sa inteleaga ca singura solutie este sa inceapa sa produca), ceia ce are ca „rezultat fuga capitalurilor straine” (cine fuge de perspectiva unui profit?). Tot de la inceput, se mentioneaza ca FMI „venind cu imprumuturi”, nu este un act de natura sa linisteasca pe nimeni, pentru o banca (institutie financiara) nu mai iesti credibil cind datoriile trec de o limita critica de 50% din veniturile tale.
      De fapt BCE este interesata de actiunile FMI pentru ca pare a fi singura cale sa-si mai vada inapoiate creditele. Ce, dl AdrianD s-a plictisit sa tot repete, este ca FMI, pentru „ajutoarele” acordate IMPUNE conditii, pe care multi le considera prostesti/incompetente, dar care sunt atit de SISTEMATICE incit este foarte usor sa-i banuiesti de intentie de SUBORDONARE. Lozinca presedintilor americani in toate timpurile este „Nu venim sa cucerim, venim sa ‘PREVAIL'”, spune totul. Acesta este spiritul administratiei americane, este ca o boala fara leac. De fapt orice parazit se dezvolta pe seama altor organisme. Reclama si propaganda reprezinta niste cheltuieli infime dar obligatorii pentru crearea unei iluzii pe care multi o accepta ca pe o realitate. Ce parere aveti, de exemplu, de atragerea capetelor luminate si promovarea/ returnarea capetelor mai putin luminate? Nu-i numai in tenis, ci in toate sporturile (domeniile de activitate).
      Chestiile cu „tap ispasitor” si „conditii nepopulare” este propaganda de acoperire – adevarul l-am descris mai sus. Cred ca si virfurile politice romanesti nu sunt straine de aceasta practica, motiv pentru care ma consider indreptatit sa-i acuz de inalta tradare atunci cind coopereaza cu FMI.

      Răspunde
       
      1. AndreiM
        August 12, 2013 la ora 17:23

        D-le sanduCu, nu este inalta tradare ca apeleaza la FMI, ci ca am ajuns in aceasta situatie.FMI-ul este o perfuzie pusa unui bolnav in stare terminala.AdrianD spune ca fara FMI ne-ar fi mai bine ceea ce este complet fals (i-am mai trimis la plimbare si tot prost a iesit).Deci trebuie sa schimbam doctorul (guvernantii) si medicatia. Iar AdrianD nu ofera solutie in acest sens si nici nu doreste (oare pentru ca stie ca printre masuri ar putea fi si aceea de a renunta la o parte din venituri)? Si de aici lipsa de balance check

        Răspunde
         
        1. sanduCu
          August 12, 2013 la ora 17:45

          Draga dl AndreiM, deacord cu dvs, numai pentru ca tema este extrem de sensibila s i nu doresc sa contrazic. Stiiti cum sunt tratati in spitale cei cu arsuri de piele? Intrebati pe cei care locuiesc prin apropiere. Pina una alta, nici o anestezie nu este acceptata (motive medicale legate de reactia la tratament, nu ma pricep) – ranile sunt oblojite cu grija pentru ca la fiecare cca 8 ore sa fie … smulse (depilarea e nimic, stiu de la tata – siguranta statului il batea la singe, turna apa sarata pe el, ii punea camasa pentru ca dupa vreo 6 ore sa i-o smulga, am vazut cicatriciile), si rana rebandajata – in acest fel pielea se reface mai rapid, transfuziile de singe sunt risipitor de necesare. Nu stiu cum e cu balance-check, dar cred ca multi someri ar fi incintati sa vina FMI sa-i imprumute pina la adinci batrinete. Ce vreau sa spun (asa cum am mai spus-o), este ca daca tara/poporul nu se pune pe treaba (plan de refacere, prioritati, resurse, organizare, samd)au sa vina americanii pe post de vatafi si tot acolo ajungem. Puteti sa credeti, ca multi altii, ceia ce credeti – asta nu va schimba datele problemei. Va rog sa ma scuzati, citeodata sunt cam … ciumete sau dintr-o bucata si spun lucrurilor pe nume. Uneori, talimb cum sunt, sper sa ajute. Numai bine.

          Răspunde
           
          1. AndreiM
            August 12, 2013 la ora 17:53

            D-le sanduCu, sunteti foarte corect atat in atitudine cat si in idei.Noi astia mai tineri ne mai infierbantam dar trebuie sa invatam sa renuntam la individualism si sa avem mai mult spirit civic. Am mai scris un comentariu pentru d-vstra la ora de business de miercuri.

             
        2. Adrian D.
          August 12, 2013 la ora 19:50

          ” Iar AdrianD nu ofera solutie in acest sens si nici nu doreste (oare pentru ca stie ca printre masuri ar putea fi si aceea de a renunta la o parte din venituri)?” – Andrei, daca va fi cazul, am sa o repet de 1000 de ori: cata vvreme ESHTI sub aciord cu FMI NU exista solutzii, exista doar programuil FMI.
          discutzia despre solutzii nu are sens decat daca acordul cu FMI nu mai este reinoit. Altfel, repet, suntm in urtmatoare pozitzie: tu ma acuzi ca nu am solutzii fiindca tu vrei sa itzi faci week-endulla Miami, iar eu itzi spun ca nu se poate, fiindca nu ne lasa gardianul shi itzzi amintesc ca suntem amandoi detzinutzi. Cam asta e discutzia noastra.
          Cat despre chestia cu veniturile, nu am intzels-o.
          Iar despre balance-check… ce sa itzi mai spun sa fie mai clar de atat? Ce dumnezeului balcance vrei tu cand eshti sub acord cu FMi? potzi fi guvernat shi de Isus Cristos cu DUmnezeu tatal ministru de finantza, shi tot degeba. Rezultatul va fi identic, intrucat programele shi soluitziile FMi sunt atat de proate, incat ele depashesc pana shi incompetentza politicienilor din romania ori Tanzania (-yup, este posibil,asha ceva. Shi asta, intre altele, fiindca ambele tzari sunt guvernate de FMi. Ca venise vorba).
          Shi inchei spunand ca da, SancuCu are dreptate – guvernarea cu FMI este (inalta-)tradare. De care se fac vinovatzi totzi8 politicienii noshtri care s-au perindat pe la guvernare din 91 incoace.

          Răspunde
           
          1. AndreiM
            August 12, 2013 la ora 21:27

            ok Adrian, asteptam sa pice drobul de sare (daca o mai ramane si ala).

             
  • cornel
    August 12, 2013 la ora 13:20

    O atitudine de nota 10, parerea mea:
    http://www.zf.ro/politica/basescu-2013-e-ultimul-an-in-care-politicienii-ungari-au-putut-sa-se-plimbe-atat-de-relaxat-in-romania-11246869
    Intrebare: „Institutiile statului abilitate, care consuma foarte multi bani de la bugetul de stat, unde sunt atunci cand un lider maghiar afirma ca e nevoie neaparat de autonomie maghiara in Harghita, Covasna sau in Transilvania? Nu este o incalcare a prevederilor din Constitutia Romaniei? Nu ar trebui sa se declanseze automat niste mecanisme si sa sa sactioneze prin dosar penal persoanele care afirma sis sustin asa ceva, pentru ca altfel poate se vor trezi multi in Romania, si nu numai, ca vor autonomia la nu stiu care oras, judet, regiune sau teritoriu din Romania?”

    Răspunde
     
    1. AndreiM
      August 12, 2013 la ora 13:33

      Din pacate Ungaria, din lipsa de alte perspective o ia serios pe calea nationalismului. Trebuie sa inarmam cu rabdare si diplomatie pentru a evita un conflict direct. Imi pare rau pentru Ungaria cat si pentru Covasna-Harghita, un tinut pe care il consider unul dintre cele mai frumoase din tara.

      Răspunde
       
    2. sanduCu
      August 12, 2013 la ora 16:17

      Dl Cornel, faptul ca ungurii agita apele in Romania (sunt in acelasi spirit cu Dl AndreiM), nu credeti ca poate fi, intimplator, si o reactie la faptul ca TVR face emisiuni cu populatii si scoli, si diverse drepturi care ar decurge din asta, romanesti de pe teritoriul Ungariei? Fara sa uitam ca sunt si cetateni romani (nu prea de origine maghiara) care se muta in Ungaria – ca viata e mai buna. Diplomatia de care pomenea dl AndreiM, cred ca implica cunoasterea in detaliu a ambelor fete ale medaliei.

      Răspunde
       
  • cornel
    August 12, 2013 la ora 10:24

    http://www.zf.ro/zf-24/si-a-pus-credibilitatea-in-joc-in-locul-altora-mugur-isarescu-plateste-acum-pentru-ce-n-a-facut-acum-sase-sapte-ani-11245551
    Dar cum ramane cu responsabilitatea BNR-ului fata de banci si fata de clientii bancilor, adica pentru cetatenii simpli care nu au prea multe cunostinte financiare, atunci cand pentru cumpararea unei case se percepe un avans de doar 5%? Asta e un lucru pozitiv sau negativ, mai ales ca oamenii sunt indemnati sa isi cumpere casa prin programul Prima Casa, cu avans de 5%, iar pretul caselor astazi inca e umflat de bula imobiliara?
    Un avans de 20% sau 25% va avea un efect pozitiv sau negativ asupra creditelor neperformante Prima Casa avand in vedere faptul ca acest credit e contractat pe o perioada foarte mare, adica 20 sau 30 de ani (faptul ca in acest moment numarul de credite Prima Casa cu probleme/neperformante este relativ scazut nu este elocvent si nu reprezinta o garantie pentru viitor, adica pentru viitorul bancilor care au astazi multe probleme cu creditele neperformante si vor avea si in viitor asemenea probleme)?
    Un avans cat mai consistent, cerut de banca, la contractarea unui credit pentru cumpararea unei case reprezinta o baza solida pentru ca respectivul credit sa fie rambursat cu succes de catre client. Restul sunt povesti sau cei care sustin altceva sunt povestitori.

    Răspunde
     
    1. un turist
      August 12, 2013 la ora 11:56

      Cornel: Nu vreau sa va supar sau sa va dau ex. din west dar prin anii 1990 in Germania s-a facut un plan care a animat foarte multi sa cumpere o casa sau locuinta si functiona in felul urmaror:
      -Timp de 8-opt- ani s-au acordat anual urmatoarele ajutoare de la stat:
      -Anual 2500DM la cumpararea unui imobil folosit.
      -Anual 4000DM la un imobil nou
      -Pentru fiecare copil pina la 18 ani care nu are venit peste 13000DM s-a acordat anual 1500DM, deci sa socotim cit primea o familie cu 2 copii la imobil vechi
      -8×2500=20000DM
      -8x2x1500=24000DM
      -Deci in total 44000DM ceea ce a adus la un anumit optimism.Plus pentru fiecare copil mai mult 12000DM.Nu este cazul ca Romania sa ajute la acest nivel dar sa intervina sau sa garanteze credite mai IEFTINE ex cu 4,5% dobinda. Este cum spuneti numai o parere dar poate aduce ceva.

      Răspunde
       
      1. cornel
        August 12, 2013 la ora 14:01

        ok. Care a fost avansul perceput la un asemenea credit, pentru cumpararea de casa.
        Daca avansul a fost 5% (presupun aici!) dvs credeti ca un asemenea program a avut urmari pozitive pentru individ, banca si economie?
        PS: Asemenea programe populiste, adica cu avans foarte mic la creditele pentru cumpararea de case s-au practicat in multe tari (SUA, Italia, Spania, etc), ele au alimentat bule speculative imobiliare iar urmarile le vede astazi toata lumea. Daca ne dorim bule imobiliare atunci sa nu ne mai mire problemele pe care le au astazi bancile, clientii bancilor (inconstienti dar lacomi) care au luat credite si problemele economiei si societatii romanesti, imprumuturi fara rost de la FMI, etc. Insa cred ca toata treaba asta tine de o responsabilitate pe care trebuie sa o manifeste institutiile statului, adica sefii acestora care sunt platiti cu salarii babane tocmai pentru a lua deciziile necesare pentru a nu se crea derapaje sau situatii incontrolabile, indiferent ca e vorba de banci sau simpli cetateni inconstienti si cu putine cunostinte financiare. A da un credit pentru cumpararea unei case, cu avans zero sau 5%, la orice persoana care nu are casa dar isi doreste cumpararea unei case, fara a detine aproape nici un ban pentru asa ceva, este ca si cum ai da sa conduca o masina la o persoana care nu detine permis de conducere iar persoanele accidentate de acesta (el, familia lui, banca sau economia daca privim fenomenul in ansamblu) nu intra in atributiile nici unei institutii a statului, adica faptul ca s-a permis conducerea unei automobil de catre o persoana ce nu detine carnet de conducere.
        Va rog sa ma contraziceti, dar cu argumente.

        Răspunde
         
        1. sanduCu
          August 12, 2013 la ora 16:07

          Nu intentionez sa contrazic, de fapt nici nu e nimic de contrazis. Un avans de 5% este ridicol pentru orice, nu numai pentru o casa. Dvs. lasati sa se inteleaga ca ar fi fost o premeditare hoteasca, dar credeti posibil ca ar fi putut sa fie si o buna intentie – aceia de a da posibilitatea oamenilor de as obtine un acoperis? Daca intr-adevar, aceasta a fost intentia, as fi inclinat sa cred ca acele locuinte au fost de o „tinuta” mai ieftina si probabil ca ar fi fost justificata (in acord cu intentia) o subsidiere mai consistenta din partea statului. Subsidierile de acest gen, se fac in cazul in care statul are interes sa dezvolte o industrie care necesita relocarea unei populatii importante – deci incluse in cheltuielile industriei respective. Altfel toata afacerea asta imi apare ca o prostie mai mult decit o potlogarie a statului – o banca nu ar fi fost capabila de asa ceva, contravine regulilor financiare. Este doar o comentare.

          Răspunde
           
      2. sanduCu
        August 12, 2013 la ora 15:53

        Care era pretul unei case sau o locuinta in 1990?

        Răspunde
         
        1. cornel
          August 12, 2013 la ora 16:49

          Un comentariu mai vechi, al meu:
          ….
          Va spun acum din realitatea traita (am rude care au cumparat apartament):
          1.-apartament 2 camere dec Rahova 7/8 bloc din 1985, cumparat in anul 1998 – pret 9000 USD;
          2.-apartament 2 camere dec Timpuri Noi (undeva 200m in spatele blocului Loto), 5/8 dec, bloc din 1993-1994 (cred), cumparat in anul 1997 – 14.000 USD.
          (Cand vedeti aceste preturi trebuie sa aveti in vedere si faptul ca respectivele blocuri erau relativ noi in anul 1997 in comparatie cu ceea ce reprezinta ele in anul 2013 – orice constructie are o durata de viata garantata de constructor si de materialele de constructie folosite dupa care, pentru siguranta, e nevoie de o investitie suplimentara care e reprezentata de consolidarea cladirii)
          Astea au fost preturile reale platite si difera in functie de starea apartamentului si de zona.
          Pentru de detalii puteti sa consultati si :
          http://indeximobiliar.blogspot.ro/p/evolutie-1996-prezent.html
          care zice ca pretul mediu la 01.01.1997 la un apartament de 2 camere, calculat in functie de preturile din anunturile din ziarul , era de aprox 12.500 USD (in articol e o mica greseala – pretul e in EURO dar moneda EURO nu exista la vremea aia in circulatie si nu era cerut in anunt).
          In ceea ce priveste preturile la imobiliare in anul 1990 imi este greu sa va spun. Atunci si inca cativa ani dupa 1990 majoritatea tranzactiilor erau efectuate in LEI (nici nu se punea atunci problema ca cineva sa ceara si sa primeasca DOLARI pentru ca acestia erau greu de gasit). O garsoniera in Bucuresti in 1990 cred ca era 1000 USD (suma transformata), un apartament de 2 camere 1500 USD si un apartament de 3 camere 2000 USD cu variatiile obisnuite – in functie de zona si de starea apartamentului.
          O zi buna.

          Răspunde
           
          1. sanduCu
            August 12, 2013 la ora 17:26

            Multumesc dl Cornel. Acesta este un raspuns la o intrebare de-a-mea mai veche, nestiind ca aveati deja postat acest text. Intrebarea de acum i-a fost adresata lui dl Unturist legat de subventiile mentionate in DM.

             
        2. un turist
          August 13, 2013 la ora 01:09

          SanduC. Pretul unei locuinte sau case diferentia bineinteles daca erai la sat sau la oras.
          -O casa obisnuita de cca 130qm la tara era in medie 250000DM un apartament 110qm in jur de 180000DM. La orasele mai normale nu vorbesc de München Frankfurt Berlin erau in jur de 50% mai scumpe.Nici populatia Romaniei nu traieste toata in Bucuresti. In orasele cum ar fi cele de mai sus pretul era dublu. La ora actuala putem sa vorbim de preturi –10%-15%. Dar aveam si un salariu dublu fata de acuma plus toate suplimentarele platite.
          – Ca sa-i raspund si d-lui Cornel. Nu stiu ce avantaje au avut bancile sau statul un singur lucru era just ca cumparatorul avea avantaj. Cred ca undeva era totusi ceva putred ca dupa un timp s-a abanadonat acest proiect. Privind acontul nu era nici o regula dar nu primeai credit daca la o rata cu amortizare de minim 1% nu ramineai la netto cu 60% din salar in mina. deci rata maxima nu avea voie sa depaseasca 40% din netto. Multi au construit case noi deci trebuie pe undeva sa si fie avantaje economice.

          Răspunde
           
  • X X
    August 12, 2013 la ora 09:11

    @Moise
    E gresit cand spuneti ca marketruile creaza locuri de munca.
    gresit.
    creaza late lcouri de munca, dar nu noi.
    marketruile fura locurile de munca de la butikari, bagndui in faliment.
    Alte locuri de munca create de marketrui sunt cu mult mai mici decit locurile „iesite din sistem” ale buticarilor.
    Un studiu pe tema asat sa facut in Franta acu vreo 10 ani, care a aratat ca cu cit crste piata marketurilor tot cu atit scade cea a buticurilor.
    la urma urmei e normal, omul tot atit maninca, si daca cumpara 1 piine de la market, nu o va mai cumpara „dela coltz”
    Un ajutor la insolventele buticurilor a fost data chiar de primarii.
    Olgutza V, a inchis/demolat o gramada de buticuri chiar in vecinatatea marketurilor.
    La mine in cartier, unde in locul unei fabrici d epiine va fi un LIDL, Olgutza a demolat un chiosc aflat la 10 m de viitorul market.
    un ajutor intimplator?

    Răspunde
     
  • sanduCu
    August 12, 2013 la ora 06:05

    CNN are aliati in Canada care ii sprijina pe liberari contra democratilor. Dupa ce au facut si astia numai democrati nu le-as mai spune. In orice caz, se sugereaza ca sistemul bancar canadian este mai bun decit cel american. Pacat de comentariile lui Fox News Channel, pentru ca rezultatele sunt similare. Dar lasind la oparte misto-ul lor, pot totusi observa profesionalismul cu care indivizii conduc interviurile.
    De bine ce o duce Canada, companii mari au inceput sa-si vinda proprietatile pentru a ramine cu fata subtire, adica graficele la bursa ii cocoata, dar ei de fapt sunt in galeata. Acuma poate parea nostim, dar totusi: au inceput marile companii sa „privatizeze” din cauza ca „managementul” lor competent dea semne de ineficienta? O fi ajuns FMI si la noi?
    Nu m-am lamurit bine cu privatizarea ca dau de un duel (pe blog) pe tema de „reglementare”. Nu mai pot face fata, sunt confuz asa ca gasesc un link:
    http://www.scritube.com/economie/finante/Rolurile-statului-in-economie15105112.php
    il citesc, vad ca statul, suveran in tara lui, desi n-are dreptul, are tendinta de a se implica in reglementarea sectorului privat. Sa fie contradictia asta un conflict de interese? Ma rog, eu nu ma pricep dar cine scrie chestia asta probabil ca are doctorat-ul la … de unde si-a luat bibliografia. Ajung la stabilirea de preturi maximale si a unui salariu minimal, ce mi se pare de bun augur, chiar daca atinge si publicul si privatul. Ehei, dar autorului nu-i place ca statul, de care recunoscuse ca-i suveran in tara lui (public si privat, ca-i aceiasi tara), cu reglementarea lui , menita cu protejarea consumatorului, de fapt reduce profitul si elimina concurenta. Nu se pomeneste nimic de concurenta neloiala a producatorilor autohtoni mici si mijlocii (de care in alte ceasloave s-ar zice ca sunt baza economiei ), dar se precizeaza ca preturile maximale nu vor mai fi chiar asa reduse iar calitatea se va duce dea-berbeleacu. Stai ca mai urmeaza. Disparitia concurentei libere pe piata va genera cozi la … ce se vinde (calitate inferioara si scumpa sau calitate superioara si ieftina) cum vedem in URSS. Te pomenesti ca aiureala asta a fost scrisa inainte de Gorbaciov, in romaneste si postata pe internet. Saracul Ceusescu, l-au impuscat degeaba.

    Răspunde
     
  • dan onofrei
    August 12, 2013 la ora 00:54

    Categoric stiumate un turist daca statul sau oricine ne deterioreaza ceva la proprietate are obligatie de a despagubi asa si statul Roman dar statul nu un derbedeu sau alta gasca :DAca statul va deschide o exploatare si crezaa daune clar este oibligat sa plateasca aici nu este discutie dar si mai bine este ca statul sa le dea alt teren si sa isi exploateze bogatia daca considetra oportun pentru AVUTIA NATIONALA nu a löui Tender cine o fi si ala.E la fel ca si cu terenul de constructie la noi sau cu terenurile de autostarzi:Deci e clar si nu cred sa nu se respecte eu cred ca ii subapreciati ,e clar se fac si gafe(ca si la noi de fapt unde sistemul e deja stabil oarecum ) dar se pare sint si capabili sa invete din greselille trecutului si recunoastewti sint foc dee simpatici si sint o maestecatrura teribil dse compülexa de tot felul de natii sio asta e bine ca si la rusi au o baza genetica sanatoasa vreau sa zic nu sint imbicsiti ca altii si vedeti si din comenturi cu ei nmju tzeplictisesti nicodata sau f rara cind domnu adraina D o da numai pe FMI!!!!!.ca o moara stricata :si sa stiti pe acolo pe unde spuneti de gaze(o natura de paradis) au si o palinca de te dai cu picioarele in sus:Numai ca e cam scumpa

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      August 12, 2013 la ora 04:11

      Draga Danut, sa fi pierdut tu faza ca Putin ofera direct gaze Romaniei pentru a-l vinde Ucrainei?

      Răspunde
       
  • Catalin ( CTL )
    August 11, 2013 la ora 13:40 Răspunde
     
    1. Adrian D.
      August 11, 2013 la ora 14:51

      yup, it pretty much sums it all. dar andrei m nu o sa auda: regulation is bad, mkay. strica echilibru’ shi afecteaza capacitatea pietzelor de a se duce in nas, bagandu-ne pe totzi in s****.
      way to go! blame canada!

      Răspunde
       
  • sanduCu
    August 11, 2013 la ora 07:17

    Nu cred ca nu exista un Dumnezeu. Recent ii scriam, lui MihaiB, ceva despre permisele de circulatie. Am repetat mereu si mereu, in ultima vreme (si nu degeaba) ca oamenii nu vor sa moara, ma gindeam la eventualitatea unui WW3. Astazi primesc un email de la fetita mea in care imi trimite un link care a impresionat-o: „de la o clipa la alta”.
    http://www.youtube.com/watch?v=Xk1vCqfYpos
    Oamenii nu vor sa moara nici in accidente de masina. Eu nu am nimic contra nici unui popor, cind am ce am este cu administratia lor, care nu isi exerseaza autoritatea in sensul pentru care au ajuns acolo, sa ajute oamenii. Am ce am cu imbogatitii care nu mai vad suferintele din jur din cauza averilor strinse pe seama lor. Pe niste oameni ii loveste o nenorocire (si sunt multe nenorociri in lume), ii costa un milion iar asigurarea este limitata la 50,000 – alti amaritii pun mina de la mina sa faca milionul. In timp ce imbuibatii huzuresc in nesimtire. In acest link vedeti o mica secventa a unei realitati triste care din pacate se repeta … zilnic sub diferite forme. In cazul acesta este vorba de americani, dar pot fi orice (guvernul canadian nici macar nu a deschis proces contra vinovatilor cu cisternele care au asasinat intr-o secunda zeci de suflete, spaniolii conmdamna un mecanic de locomotiva trecind sub tacere europeana adevaratii vinovati, samd) si nu vedem ura, chiar victimele sunt capabile sa ierte, cu conditia sa nu se mai repete. Sunt lucruri mult mai rele (decit ca cineva a furat ca sa poata ajuta) care se intimpla in lume, lucruri care astazi le putem evita, miine vom plinge. Lumea poate fi mai buna, daca noi nu o facem mai rea.

    Răspunde
     
    1. un turist
      August 11, 2013 la ora 14:42

      SanduC.Oare ce libertate se asteapta in Romania de azi? Am citit un reportaj pe care mi l-a trimis un prieten din Romania din ziarul german Neuer Weg ce apare in Romania ca in jurul la Sighisoara si Mediasch un fost securuist si un mafiot care baga frica in oameni a inceput cu exploziile pentru gaza de sist.Este un anume TENDER care nu mai tine cont de faptul ca se intinde pe proprietati private sau nu. Au inceput sa fie brutali cu locuitorii care au si fost batuti cind cer dreptul si s-au aventurat si pe o mosie a printului Charles fara scrupule. Oare se mai poate vorbi de putere de STAT daca nu se pot opri faradelegi mafiote? Romania unde vrei sa mai ajungi? Nu este de mirare ca tara este stoarsa de toti escrocii daca nu intervine guvernul si legislatia lui. Sa nu mai vorbim de investitori straini –Renault.Ford etc.–care totusi mai au un rest de respect fata de Romania, sa vedem ce fac cei romani cind prind ceva in gheare. Vorbim aici de ideei, ne contrazicem dar cum sa ramii indiferent si stabil pe o idee cind zilnic apare cite o stire de *milioane*? Parca toti in frunte cu presedintele si primul ministru sint niste buturugi putrede in fruntea tarii care fac numai fum prin ardere si nu aduc nici o caldura care sa fie benefica tarii. Vorba lui Danut O –Hai liberare–.

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        August 11, 2013 la ora 23:18

        Dl Un turist,” Oare ce libertate se asteapta in Romania de azi?”, in comentariul meu am incercat sa ma bazez pe umanitatea din noi, indiferent de limba vorbita. Dar si intrebarea dvs este interesanta, si este valabila oriunde in lume. Nu stiu nimic de tipul cu gazele de sist, dar atitudinea lui nu face decit sa demonstreze incapacitatea (sau insuficienta maturizare a suferintelor) poporului de asi impune drepturile in fata guvernelor (care, fi spus, numai guverne nu sunt). Pina acum, la Rosia Montana, strainii isi trimeteau romanasii vinduti, sa-i haituiasca pe romani, iar guvernul se facea ca ploua (cum se face si cu deseurile radioactive lasate la gura minelor si cu freaticul iradiat al Bucurestiului). Unde e poporul? Ce s-a intimplat si se intimpla la americani(Boston, NewYork, trupe in afara granitelor), cind liberalii se asociaza cu poporul numai pentru a-i carota pe democrati, dupa aia tarantele va continua pe acelasi calapod. In Canada, nimeni nu ancheteaza chestia cu cisternele, si se incearca sa se permita asternerea tacerii/uitarii, dar durerea se acumuleaza. In Spania, este flagranta „solidaritatea” conducerii UE cu conducerea spaniola, in tacere. Deci fara sa se astepte nici o libertate, ne vom pomeni cu singe – ca intotdeauna cind presiunea creste mocnit, sub ocrotirea mediatica (de ce sa n-o spunem?). De fapt majoritatea politicienilor, si majoritatea jurnalistilor, si majoritatea secaturilor de orice culoare (imi amintesc de o vorba ajunsa celebra, spusa cind singele nu se uscase „fa-te ca muncesti”) vor intoarce macazul la momentul potrivit, pentru a ramane tot acolo unde sunt si astazi. Atunci va intreb eu pe dvs: Pentru ce singe?

        Răspunde
         
        1. un turist
          August 11, 2013 la ora 23:40

          Cred ca singele nu este ideal de a se varsa pentru niste idealuri care stau undeva unde nu poti ajunge.Nu pot sa ma pronunt ca nu stiu efectul dar poporul Roman traieste cu impresia ca daca poate sa circule unde vrea este liber. O idee pe undeva gresita daca in tara ta nu ai dreptul la cuvint si esti subjugat de insuti semeni tai atunci numai libertate nu este. Este adevarat ca daca dai saracului ceva mai mult decit cu ce a fost invatat,te linge pe picioare si asa este,sint ridicati multi in slavi care nu au cel putin un mic respect de aceasta tara care se cheama Romania.
          -Pentru AdrianD: In privinta acelui nenorocit areoport intredevar este o rusine pentru o tara ca Germania DAR:Daca TÜV-ul German ar inspecta si controla in Romania cred ca toate aeroporturile si o sumedenie de alte institutii ar trebui sa inchida. Nu va suparati dar…….

          Răspunde
           
          1. AndreiM
            August 12, 2013 la ora 00:14

            Nici macar statului. Apartin omenirii, de aceea ar trebui sa fie un for universal care sa accepte exploatarea lor si in beneficiul tutror. Probabil ca s-ar indrepta multe nereguli de genul dublei masuri

             
          2. sanduCu
            August 12, 2013 la ora 03:16

            Nici ca se poate mai corect „poporul Roman traieste cu impresia ca daca poate sa circule unde vrea este liber”, dl Un Turist.

             
          3. sanduCu
            August 12, 2013 la ora 03:23

            ..si forma aceasta cu evitarea „dublei masuri” este bine spusa, dar trebuie sa va imaginati cite afaceri dati peste cap. Si nu ma refer numai la sustinerea financiara a universitatilor lor. Ce parere aveti de racolarea si formarea de agenti?

             
        2. dan onofrei
          August 11, 2013 la ora 23:53

          stimate Sandu_Si in tari Europeene cel putin cu puternice traditii de stat de drept cum se defineste cel putin si GErmania –-TOATE dar ABSOLUT deci absolut TOATE bogatiile subsolului chiar daca se afla pe teren privat apartin STATULUI Deci repet STATULUI si nicidecum celui care detine terenul:DECI BOGATIILE geologice si alte bogatii strategice ca mare parte din Paduri sau cursuri de apa sint PROPRIETATEA STATULUI GERMAN!!!
          nu exista ca e terenul lui x sau Y poa sa fie el si mama printui CHarles si tata lui sau bunicasu(aia era acum 2 sute de ani cind au colonizat si furat intreaga planeta ).Clar ca daca statul Roman dar statul nu un derbedeu vrea sa exploateze acele gaze de sist este singurul indrteptatit sa o faca in Interesul poporului roman deci a visteriei nationale nu a companiilor straine sau a strainilor care au cumparat pe 2 parale Romania in feude cum se vede :Deci fiecare vrea sa fure din avutia nationala si asta nu se poate aici nu e vorba de stat de drept ci de colonizare se pare fortata .

          Răspunde
           
          1. un turist
            August 12, 2013 la ora 00:01

            Stimate Danut: Bogatiile subsolului apartin STATULUI si NU a lui TENDER!!!!!!!!!!!!!

             
          2. un turist
            August 12, 2013 la ora 00:12

            Vroiam sa mai spun ca si pamintul sub casa mea este al statului German sau mai bine spus al comunei dar daca vine Merkel cu explozii si casa care este a mea nu a statului este crapata in toate directiile atunci am dreptul la plingere pe care sigur o voi face.

             
          3. un turist
            August 12, 2013 la ora 00:13

            Vroiam sa mai spun ca si pamintul sub casa mea este al statului German sau mai bine spus al comunei dar daca vine Merkel cu explozii si casa care este a mea nu a statului este crapata in toate directiile atunci am dreptul la plingere pe care sigur o voi face.De unde sa-si repare acei saraci casele crapate ca mai vine si iarna.

             
          4. dan onofrei
            August 12, 2013 la ora 00:37

            stimate -un turist vad ca nu m-ati inteles-noi nu vorbim de persoane private ci de stat de drept:Deci Romanai ca si Germania este un stat de drept nu se poate discuta in 2 rinduri si tendentios Deci am spus ca acele gaze de sist care se afla probabil si sub feuda cumparata intre timp probabil pe 2 parale de printul Charles (banuiesc pentru vinatoare ca e mare pasionat ca si dvs sau cum era si Ceausescu )sau acele terenuri private ale taranilor nu apartine decit statului Roman care este singur proprietar al bogatiilor subsolului tarii la fel ca si cu aurul de la ROsia Montana care a fost furat secole la rind de imperiul austro ungar si apoi de sovietici(ca asa e in tenis) si acum se pare este furat in cirdasie de niste nu mai ma exprimm …..ca e cirdasie.DEci despre ce vorbim ???Clar ca o persona oricum s-ar numi el ca Tender sau mama lui Tender nu are dtrept la acea bogatie subterana ci numai statul ROMAN care se pare e facut pilaf de straini si nu mai stie directia dar nu credc nici chiar asa:Deci statul Roman are dreptul sub terenul domnului print sa il exploaTEZE SI SA IL si EXPORTE LA PRET CONVENABIL DE PIATA(asa cum ne exporta prea inteligentul president Putin Al Rusiei gazul noua) SI IN TARA PRINTULUI.dAR NU PE 2 PARALE SI O stical de wisiky MAI ALES NU IN ACESTE VREMI CIND STITZI MAI BINE CA MINE CA NE SCOATEM OCHII in intreaga lume si pentru ultima picatura de petrol si mai ales de gaz metan!!!O stiti f.bine stiti mai bine ca mine ce se joaca in culise in industria auto :
            O saptamina buna la München lasati nu va faceti dureri de cap se vor descurca ei nu au nevoie de interventii straine sa li se faca teorii despre stat de drept:Cred ca de asta sint satui de 20 de ani de asa zisa libertate:Ei au nevoie dee sprijin realeconomic si mai laeasd la invataminmt de meserii, puternic asa cum a primit RDG-ul de la noi:DAr altfel toti au interesul doar sa ii fure pe 2 parale(asa a fost mereu in istorie) .Clar in cirdasie cu multi din proprii lor conducatori

             
  • sanduCu
    August 11, 2013 la ora 05:53

    Vad ca emigrarea romanilor continua sa fie tratata cu teama. Emigrarea este un drept, o libertate si de cele mai multe ori o necesitate sub toate aspectele. Se spune ca de ce tie frica nu scapi, deci mai sanatos ar fi sa nu va lasati … jantajati. Cine considera ca asta este solutia ideala, sa plece. Cine considera ca intoarcerea este solutia vietii sale, sa demonstreze ca merita increderea pe care a pierdu-to la plecare. Eu in Israel, am demonstrat ca le merit aceasta incredere, dar am fost … determinat de factori vitali (ca nu au fost motive personale) sa renunt la ce nu se poate renunta. Din Romania nu mai vorbesc. Iar in Canada sunt revoltat ca nu mai pot avea ce am avut in alte parti, dar e problema mea, cui ii pasa. Inteleg ca pentru moment situatia poate fi foarte grea (disperata), si totusi, cit nu se pune problema de viata si de moarte, imi este cam greu sa motivez o parasire de tara … natala. O vad ca o dezertare de la o lupta comuna spre mai bine, si asta numai din interese … atit de personale.

    Răspunde
     
    1. dan onofrei
      August 11, 2013 la ora 14:13

      bUna dimineatza Stimate SAndu du CAnada intr-o lume deschisa ,fara reguli dictatoriale fiecare este LIBER sa decida asupra soartei vietii sale!!!Fara Marx ,Engels ;Mao ;Reagan ;Bushh ;Kohl …etc etc…sau alte teorii.In genere asa cum ne arata istoria chiar preistorica cind stra-stra-stra-bunica noastra africana get beget a luat-o spre nord pina una din ramuri s-a lovit brutal cu homosapiensul europeean-NEanderthalul ,omul ca si aceia erau tot oameni nu mai erau primate ,deci omul a cautat sa isi salveze pielea mai ales cind supravietuirea a devenit aproape un calvar sau imposibila(nu ecazul acum la romani ,nu a fost cazul nici in anii 60 la muncitorii emigranti din sudul Europei spre west ) .Nu se punea si nu s-a pus problema in decursul marilor ftluvii de migratzie in masa ale istoriei de patriotism sau alte gargare politruce contemporane :De multe ori si schimbarea climei globale a avut rol hotaritor in migratie in masa sa ne uitam la migratia popoarelor mongolice spre rasarit !!!
      Sa privim migratia germana din sec 19 cind foamea si saracia i-a dus pe unii pina peste ocean ca si pe bietii irlandezi care privati ani la rind de cartofii care le erau baza hranei au ales marile departari mai putin ploioase .Deci ca sa revenim la cazul Romaniei exista doar doua sanse de a reduce migratia tinerilor:Ori se procedeaza cu metoda brutalo-bartbara a comunistilor ,si se inchid granitele de nu mai vedeai de la Giurgiu nici Ruse (deci puscarie cu fortza asa cum am trait-o si eu in tinerete ca si tine -se duceau la Ruse doar mebrii CC aL PCR CARE FACEAU APOI bisnita cu aspiratoare bulgaresti ca noi nu fabricam in anii 70 asa ceva aveam doar matura !!!) ori in mod corect se incearca strategii de dezvoltare in comun( nu comunism !!!) a problemei economice -deci intovarasiri in orice domeniu incepind cu industria care trebuie sa functioneze ca o retzea de creat furnituri(care puse la un capat ca la germani iti dau un produs finit o masina de care ai mai departe nevoie)si pina la asociatii agricole puternice(cum au fost vandalzatele dupa 89 -hai liberare!!! CAP-urile si extrem cde profitabilile GAS-uri ) .Altfel tara va fi mincata pe vecie de creditori gen FMI si alte benci cu interese straine iar populatia autohtzna tinara in lipsa de perspectiva pe durata va evada (acolo nu e emigratie e fuga de atita lehamite -oamenii s-au saturat de minciuna si ipocrizie!!)la mai bine lasind in urma discutiile patriotarde care sint bune dar nu tin de foame:Clar exista si posibilitatea reala a statului ,deci a comunitatii(care mentine prin muinca sa acesti studenti) de a pretinde celor care vor sa emigreze plata INTERGRALA pe care comunitatea a avut-o cu toata educatia profesionala si cheltuielile sociale afewrente avute -Deci chiar in acest blog exista un banner cum ca la fiecare 5 minute un medic paraseste Romania :pai daca nu se poate altfel cel putin momertan atunci sa plateasca scoala incepind cu clasele primare (ca si acolo a avut lumina si caldura in clasa) si pina si-a treminat pregatirea complet ca medic (probabil multi ca stagiari mai primesc si ceva experienta totul costa )Deci sa dea inapoi tot ce i s-a dat si apoi sa faca ce doreste ca este liber si e bine primit oricind sa vina si ianpoi casa dotrestze deci cum i se üpotzriveste mai bine .la fel si cei cared au fost scolarizati in meserii sau au facut numai liceul:TOTUL costa comunitatea deci pe deviza f..i f..i da mai si platesti!!!!Deci unde este problema ??SAu facem asa ne facem studii de mediocina pe banii comunitatii si apoi suparati tare plecam bosumflati in paradis!

      Răspunde
       
      1. VictorL
        August 11, 2013 la ora 22:29

        DanOnofrei&SanduCu.Ce v-a venit sa sariti in capul copiilor?Povestea cu plata studiilor la plecarea din tara a fost practicata de Ceausescu prin 1980.Si eu cred ca tinerii peste 16ani ar trebui sa faca scoala contra cost pentru ca doar asa ar intelege valoarea unei ore de curs la care ai chiulit si te-ai dus la barul de vis-a -vis de scoala sa-ti procuri un joint,fiindca te-a enervat aia de chimie…Totodata statul sa sustina prin burse de merit pe cei care intradevar vor sa invete.Deocamdata insa noi ca parinti prin taxele modice pe care le platim sustinem invatamintul romanesc si asteptam ca copiii nostri sa invete dupa cum pot ei,eventual sa devina toti doctori(adevarati,nu plagiatori)si sa poata lucra la Paris cu totii…Care e problema?Vreti sa avem tineri de exceptie platiti la nesfirsit cu minimul pe economie?Doar prostii se plafoneaza iar dreptul la libera circulatie si dreptul la munca ar trebui sa fie sfinte.Pentru ele a curs singe pe scarile meroului si nu pentru a circula cu tranvaiul fara bilet cum isi inchipuie unii facuti din material de sclav si care inca mai asteapta ajutoare din strainatate…sau o sarma pe masa din curtea bisericii ori pe unde are Vanghelie datornici.Doctorii vor veni inapoi dupa ce se vor plictisi de strainatate si vor aplica ce au invatat pe acolo,ca nu pleaca de aici toba de carte ci invata si acolo ca au de la cine…Mentalitatea de a tine romanii in tara cu orice pret e paguboasa si imposibila.E fals patriotism sa declari ca stai in tara sa faci foamea doar ca ca-ti iubesti tara.In realitate esti incapabil sa faci fata in alta si ,,pasti doar iarba pe care o cunosti„.Pe de alta parte Romania nu e in situatia de a-si plinge de mila ci doar ratatii din rindul romanilor fac asta,ceilalti bucurindu-se de libertatea de miscare,facindu-si meseria in tara sau aiurea dupa cum le e norocul.

        Răspunde
         
        1. dan onofrei
          August 11, 2013 la ora 23:37

          buna seara Victoras -hai ma baiete ca incep si io ca tine tare am mai ris acum vreo luna -ia-ma incet ca sint timid si mi-e rusine de fete!!!mai intii cred ca nu m-ai citit prea atent pe mine ci pe SAndu Canadianu catre e incxalzit dce uirsii aioaj de Alaska care o ia razna cu aiureala de patriotism o gogoritza inventata de prin evul mediu intirziat!!Cred in raspundere fata de societatea (comunitatea)care ti-a dat sau iti da piinea in mina prin scoala care e baza tuturor (tutulor???) in viata :Acum sa fim sinceri a forma un doctor nu e o finatare simpla ca si un inginer de altfel :Deci daca sistemul de invatamint pe catre tot il criticati atit(absolut pe nedrept!! e de fapt o rusine ) este privat datorita gaurii dee saracie cafre nu se termina ce fonduri ca sa se doteze material la nivel actual cum vor toti finantare daca toti numai se folosesc de sistem dar de platit nu vrea nimeni sa plateasca ??!!Deci cum ar fi sau nu o scoala are nevoie de sali cu lumiona ,caldura ,(eventual si spatii sanitare cu apa si canal)biblioteci si laboratoare dotate cu materila suficiente de practica (nu poti imparti un transistor la 10 studenti!!! dec la electronica sau o seringa la 10 studente ,fiecare tre sa aiba seringa a dinsii altfel nu simte practic cum este cu injectia!!!!DAr lasind gluma e vorba de costuri daca toti consuma si la urma toti pleaca din buda si nimeni nu mai plateste (inchipueti un restaurant plin toti maninca si beau si la urma pleaca toti da nu da bani nici unul sau dau citiva banuti-maruntis care nu ajunge nici de femeia de serviciu care tre sa curete WCul)cum Dumnmezeu sa mai functzioneze acel stat si sa fie si performanmt intr-o competitie globala si cu resurse terminate v???
          Si aici in Germania studentii sint intre timp imprumutati cu credite studii pe care pot si TREBUIE sa le plateasca dupa ce incep sa profeseze:Si la noi si nu de ieri de azi multi medici nemultumiti de colapsul din sistem parasesc tara si emigreaza sa practice mai ales iN America sau tarile nordice :DAr creditul luat tre sa il platesca inapoi statului german!!!Deci la bani nu e tocmeala!!!IN rest nu am spus sa nu plece ci sa faca ce vor daca le e drag si iN patagonia :IAr de intors iti spun eu cu iscxlitura de acum se vor intoarce la sfintul asteapta sau extrem de putini din disnii caci se pare tu nu prea sti ce e aia emigratia(nu discut de am plecta pentru 1 an sau maxim 2 si ma intorc acasa).Si sa sti ca si cei care nu vor gasi in west legatura rapida la piata de munca in bransa tot cotita o dau prin lume si e greu de crezut ce spui tu.DAr e clar fiecare este liber sa actioneze cum este mai bine pentru el ,treaba cu patriotismul inca odat e gogoritza aiase potriveste la militari si si asa pentreu vremile globalizate ce le traim e depasita deed istorie.Dar pnetrui tara Victor aceasta emigratie in masa este o tragedie caci vor pleaca masiv tinerii si ramineti cei care de buna cvredinta si speranta mai ramineti mai dezveliti ca inainte in fata furtunilor care vin .Tu sti la fel ca mine o tara fara tineret activ si cu meserie in mina e o tara pierduta .Si tinerilor nu lise poate sub nici o forma aduce nici cea mai mica vina la acest fiasco.Ei dau acum inapoi ce au sau ce nu au primit din 89 incoace dintre-un chaos intr-altul ,fiecare politician egal de ce culoare imi face impresia a profitat de cit mai mult chaos ca atunci se fura cel mai bine!!!
          de altfel o saptamina fructuoasa la toti cu liniste in trafic si sanatate :Voi veti reusi dar e un chaos de mina intii si sintei complet dezbinati fiindca gestionati saracia unei tari furate de toti din toate partile dar veti reusi püina la urma caci sointeti f.capabili daca vreti si pentru comunitate

          Răspunde
           
          1. sanduCu
            August 12, 2013 la ora 01:58

            Mai Danut, aprecieri pentru chestia cu ursii, dar nu uita ca ursii americani nu pot trece in Canada, ca n-au pasaport.

             
        2. sanduCu
          August 12, 2013 la ora 03:09

          Draga VictorL,tu esti mai direct decit Danut, atit de direct ca nici nu te uiti peste ce treci si ramii cu ce-ai venit. Traiesti in convingerile tale de angajat temporar pe ici si dincolo prin UE. In felul acesta, in Romania ai trait ceva mai bine ca restul si totodata nu ai bagat de seama ca Pamintul e rotund. Am sa incerc sa-ti amintesc ca absolventii de facultate, pe vremea mea (sau cum spui tu, comunista), erau obligati sa-si faca stagiatura de 3 ani la locul de munca unde erau repartizati. Nu detaliaz aspectul ca precis nu te intereseaza. Eu cind am fost fortat sa plec, nu ca sa-mi gasesc libertatea si nici democratia, si nici macar pentru mai multi dolari, am aflat ca Ceausescu primea, intr-un cont din Elvetia, 15,000 $ pentru un absolvent de facultate si 5,000 $ pentru unul fara. In primul rind imi terminasem toata stagiatura si aparent nu mai aveam nici o datorie. In al doilea rind, sa ma simt jignit, ca 5 ani de facultate echivaleaza cu diferenta de 10,000 $, nu am avut timp. Israelul nu mi-a cerut sa-i returnez contravaloarea vietii mele de numai 15,000 $. Am trait si am invatat singur sa-mi iubesc tara de adoptie. Pina am ajuns la decizia de a pleca in Canada, am mai fost de 3 ori in Romania, odata pe vremea ceausului. O reintoarcere in Romania era chiar mai grea decit o noua emigrare. Nu din cauza sentimentelor mele fata de tara si oamenii cu care fusesem obisnuit. Cind eram in tara, exista aceiasi psihoza, ca ce-i acolo e rau si ce-i in alta parte e mai bun. Dar la nivel de universitari, s-a pastrat un simt al proportiei – noi nu eram prostii nimanui, fara sa fim „toba de carte”, aruncati in groapa cu lei ne descurcam (ca este o exploatare miniera, sau un santier de constructii, sau o intreprindere). Cine a ajuns sa lucreze in strainatate in profesia lui, s-a izbit de dorinta crincena a astora de aici de a ne domina „stiintific”. Nici astia nu sunt buricul stiintei. Ce spui tu este propaganda visata de tine cind dormi pe dreapta. Poti sa fii convins ca isi au si ei cretinii lor, si chiar somerii lor. Invatamintul romanesc nu are ce invata de la ei, daca a ramas cel putin 80% din ce a fost pe vremuri. Daca aveti acuma profesori universitari, niste doctorasi care au fost planificati sa se intoarca/trimisi inapoi, precis au avut parte de o educatie mai rapida/aeriana. Greutatea reintoarcerii, ca sa revin la subiect, venea dupa cum ai inteles din felul in care eu eram privit. Ca turist sau ca angajat temporar, as fi putut pentru o perioada sa intru in pielea care mi se oferea, dar sa traiesc strain in tara mea, peste putinta. Eu imi iubesc poporul, cum pot sa ma dau mare in fata lui. Sa o faca „managerii” pe care ii angajati, rebuturi aici – rebuturi la voi. Cui ii merg treburile bine aici, n-are de ce sa vina la voi. Am avut un coleg de emigrare, in Israel. Dupa „revolutie” s-a reintors in Timisoara, si-a deschis o afacere, a fost luat de strain, a falimentat si a murit de infarct. Un altul, a revenit in Bucuresti ca avocat, pe banii unor clienti pe care nu i-a mai reprezentat in curte. S-a ocupat de emigrarea romanilor – ia mintit cu recunoasterea diplomelor si loc de munca garantat. Pe un aerian ca asta eu l-am angajat, era forajist. L-am luat pe barba mea, ca era total dezorientat. Cine a reusit pe bune in viata de aici, in lumea libera, este pentru ca a invatat bine in Romania si a fost capabil sa le dea peste ochi astora de aici. Nu este usor sa sictiresti un sistem potrivnic. Dar dupa aia nu-ti mai sufla nimeni in iaurt, dar este si aproape imposibil sa mai parasesti asa ceva greu cistigat. Eu cred ca am fost o exceptie. Majoritatea care se intorc si se dau mari, sunt nereusiti(nu profesional, asta nu e totul), e vorba si de taria ta. Despre „libertatea de miscare[…] dupa cum e norocul”, este evaziv spus, dar hai sa o accept ca vine de la tine.

          Răspunde
           
          1. VictorL
            August 21, 2013 la ora 23:48

            @SanduCu.De acord cu tot cearceaful dar m-ai uns la inima cu ,,nu e usor sa sictiresti un sistem potrivnic”…E cu atit mai mare satisfactia si sa stii ca am avut-o.Totusi e un fapt ca nu mai sunt absolventii de altadata.Asadar Romania e alta si din punctul asta de vedere.Sorry!

             
      2. sanduCu
        August 12, 2013 la ora 01:49

        Draga Danut, supravietuirea e una, libertatea e altceva, iar patriotismul n-are nici o legatura. Iarasi, foarte adevarat ca avansarea desertului la sudul Romaniei nu are nici o legatura cu existent pirloagelor (astea exista si in alte parti unde nu este nici urma de desert). Am dat acest exemplu pentru ca “desertul” este ceva de care sa tinem cont, iar “pirloaga” este o chestier pe care o putem corecta, cu CONDITIA sa nu le amestecam sensul. Draga Danut, de curind, dl Cornel amintea de o padure si de niste copaci, iar in acelasi spirit, iti spun: iesi din padure ca sa poti allege pomii uscati pentru a fi taiati. Vorbesti de comunism, pe care nici eu nu am motive sa-l agreez, ca si cum a fost holera omenirii, ceva ce ar trebui stirpit. Ciuperca – un parazit – este buna? Dar penicilina, da. „Bataia este rupta din rai” spuneau multi parinti pe vremuri si poate si astazi. Fiica mea m-a amenintat, cindva, cu Politia, i-am spus atunci Politia sa te creasca. Si pentru o perioada am facut-o sa inteleaga ca cine iti vrea binele, uneori este fortat la metode mai drastice. A stiut si acuma ca o iubesc. Ce vreau sa pun pe masa este ca daca se doreste o societate mai buna, un progres real, trebuie luat ce e bun din istorie. In nici-un caz, acceptind sau respingind un sistem in totalitate. Riscam sa ne intoarcem la un trecut, deja demonstrat falimentar. „Fuga la mai bine”, nu este un joc de cuvinte si e pacat de folosit. Eu n-am inventat discriminarea sau rasismul, si nu le propag, dar tin cont ca au existat si exista, in stare latenta si chiar aparenta, pe ici pe colo. In caz de „ceva”, pe care popoarele nu fac nimic suficient ca sa-l evite, se va ajunge ca fratii de-o limba sa se distruga. Iar cit de bine este sa nu poti termina luna si sa locuiesti intr-o mansarda, ca ai 400 euro pe luna sau 2000, nu crezi ca este lafel? „Sa dea inapoi ce i s-a dat”, asta are un sens cind apreciem corect valorile. Procesul invatamintului nu este si nu poate fi standardizat. Poate unii au beneficiat de niste reduceri, de niste avantaje, de o atentie marita din partea profesorilor (pe unul mai slab vrei sa-l ajuti, pe altul mai avansat vrei sa-l sprijini, samd). Deci cind balansezi intre doua domenii, nu este deloc sigur ca vei fi corect – cel mai adesea tara in care ai invatat pierde. Nu poti confunda Romania cu o scoala, tara asta are nevoie de cei pe care i-a pregatit.Daca ei au invatat si nu stiu sa-si obtina/demonstreze drepturile, atunci degeaba au invatat. Aici nu vorbesc de patriotism. Dupa ce am terminat al doilea Master si m-au primit la lucru, dupa vreo 4 luni, adjunctul sefului de sucursala (ajuns sus datorita meritelor de bun organizator) a vrut sa ma dea afara. Seful, tot inginer, m-a inteles ca imi fac lectiile. Intr-un an atitudinea tuturora s-a schimbat, iar in doi ani eram o persoana necesara in schema. Nimeni nicaieri in lume, nu-ti pune pe tava, dar nici nu-ti va da cu piciorul daca ii demonstrezi ca are nevoie de tine. Absolventii trebuie sa lupte pentru drepturile lor si pentru binele tarii. Niciodata nu am acceptat minima rezistenta ca pe o solutie. Acest aspect nu poate fi tratat atit de simplist, ar semana cu o evaziune.
        Probabil ca va parea total deplasat, dar cred ca spiritul fiecaruia atirna foarte greu in intelegerea unor fenomene sociale de masa. Intr-un film, Gladiator, s-a spus: „Cind moartea iti zimbeste, tot ce poti face este sa-i zimbesti inapoi”. Mi-am amintit de doua popoare luptatoare: dacii, care se aparau, si vikingii, care atacau. O alta gindire filozofica (sau biblica, nu-mi mai amintesc) spune: „Momentele cardinale ale vietii sunt nasterea si moartea, nu sunt in puterea noastra; umanitatea se dezvolta la mijloc”. Cei care isi parasesc tara pentru un pum de dolari, dezerteaza de la rolul lor in viata, se vor dezradacina de umanitate. Banul nu este un tel, este o necesitate si deci poate fi obtinut oriunde, uneori si mai greu, dar linga ai tai, sufleteste vei fi implinit. De acest adevar, multi se vor convinge prea tirziu. Danut si UnTurist, de ce mergeti asa de des in Romania? Daca ar fi fost vorba de bani, sunt convins ca s-ar fi putut face si alte aranjamente. Ce va atrage? Pamintul si locuitorii lui sunt inca altfel. Cind cineva spune ca nu se va mai intoarce ori nu stie ce vorbeste ori se minte cu buna-stiinta. Nicaieri nu este „paradis” pentru ca numai aici „este America”.

        Răspunde
         
  • Chirita Aurelian Stefan
    August 10, 2013 la ora 18:19

    In grupajul de stiri al telejurnalului T.V.R., 2 reportaje pareau in simbioza.Repartitia profesorilor cu rezultate deosebite-oare de ce nici un reprezentant de varf al M.E.C nu a participat ?!- si reportajul despre Romania optimista cu Dragos Anasatasiu, ce ne vorbea despre extraordinarile oportunitati ale Romaniei.Tineri educatori se ostineaza se obtina rezultate deosebite care le vor fi rasplatite cu posturi de suplinitori, dar cand nu treci sa iti ridici carnetul de partid galben,rosu sau portocaliu ,cum vrei sa fii ,,rasplatit”?In Bucuresti probabil exista peste 200 de scoli si ~80 de licee.Pt un singur profesor de engleza in fiecare institutie scolara avem peste 280 de profesori cu o medie de interval in invatamant (25 ani-60ani) -35 ani, inseamna o medie de 8 profesori anual.Timp de 5 ani un candidat obtine note peste 9 ,dar nu primeste niciun post ,straniu nu D-le Dragos Anasatasiu?! Nu,d-le Dragos pt ca Roamania ofera oportunitati deosebite pt mediocri-vezi Basescu,Ponta,Dragnea,etc.-aveti perfecta dreptate. Intr-o tara civilizata ca Germania ar fi fost felicitata personal de catre Ministrul Educatiei ,dar in Romania acesta este prea ocupat cu reforma ce nimeni nu a vazut-o.Daca Romania nu ofera infrastructura de transport moderna-rapoartele B.M, o stiti foarte bine-,forta de munca educata-vezi migratia populatiei-,lipsa unui grad ridicat de ocupare a fortei de munca si cele mai mici venituri din U.E.,atunci care sa fie marile oportunitati? Taxarea de care toate lumea se plange-Bulgaria are taxarea mai mica-? Atunci ,premierul Victor Ponta are dreptate sa mareasca impozitele.Asteptam explicatii ale patronului Eurolines.
    P.S.Reportajele despre Romania optimista imi aminteste de versurile lui Alexandru Andries-,,astazi iar la telejunal am vazut cascaval”.Probabil,va fi motivul depuneri cererilor de emigratie din prima secunda a obtineri unei diplome universitare.

    Răspunde
     
  • cornel
    August 10, 2013 la ora 17:01 Răspunde
     
    1. un turist
      August 10, 2013 la ora 20:39

      Proiectat poate de un alpinist!!!!!

      Răspunde
       
      1. dan onofrei
        August 11, 2013 la ora 14:23

        ca la noi in minunata Germanie -minunatul aeroport de la BErlin !!!!SEamana povestea ca doua surori!!!

        Răspunde
         
        1. Adrian D.
          August 11, 2013 la ora 15:38

          este posibil ca proiectantul sa fi fost … german? 🙂

          Răspunde
           
          1. un turist
            August 11, 2013 la ora 16:09

            Se poate!

             
          2. dan onofrei
            August 11, 2013 la ora 22:38

            hai domnu Adrian -nici chiar asa de rau nu am ajuna noi facem si glumitze e dtrept cu miez de adevar:Problema cu Aeroportul Berlinului si marele fiasco nu se datoreste de fapt proiectantului(unul din cele mai serioase birouri de arehitectura germane) ci mai degraba politicienilor(politicieni care chiar acum de curind si-au dat demisia din punct de vedere de sanatatea;intradevar i-a terminat fiascoul) care au administrat mizerabil sumele (de drept prea mici initial ca peste tot vrem sa facem din rahat bici si sa trozneasca)alocate si au vrut din ce in ce mai multe modificari una peste alta -azi la stinga miine la sreapta si poimiine culcat (Nu a mai stiut dreapta de stinga )dar cu bani putini:Iar la un moment dat acest una peste alta in chaos poate duce si la erori capitale cum, e cea cu lipsa liftului sau la noi cu instalatia antiincendiu si laTE GRAVI ERORI DE SIGURANTA!!!sau la spanioli de curind cu trenul deraiat LA FEL CA SI CU SNCF-ul LA paRIS TOT DE CUTRIND deraiat :Cind se lucreazu in viteza ,stress si brambureala nu iese treaba buna –inca odata GERMANII au o vorba capitala _IN DER RUHE steht die Kraft !!!!:MAi ales la santiere mari:NOi aici in Germania am stiut odata (da de mult tare cind eram capitalisti adevarati nu globalisti in viteza)sa facem treaba de extra-calitate-precizie si complet documentata dar se lucra cu personal suficinet ,platit bine deci motivat puternic si oameni angajati pe cum se numea atunci ARBEITSPLÄTZE adica locuri de munca nu cum se numesc astazi JOB-uri respectiv ingineri care azi fac treaba aici miine dincolo samd fara siguranta zilei de miine:Deci generatia dvs .intradevar domnu Adrian traiti vremuri sincer spus foarte neplacute dar asta e situatia nu se va schimba in bine ci dimüpotriva se va ascuti pina cindva buba explodeaza undeva cum este cazul la fiascourile comentatea!!Sigur este o rusine si mai laesdx un pacxta cind ma gindesc la bietii mei mentori inginerii germani ai anilor 80 catre sa zic asasmi-au puis meseria in mina deci piinea deci de generatie veche care erau perfecti si care acum daca nu mai traiesc multi din ei se intorc in mormint de rusinea la ce vad ca merg treburile si in industrie

             
    2. dan onofrei
      August 11, 2013 la ora 14:21

      ia uite dom Cornel la fel ca la noi in Germania!!!! cu recent noul construit (dar inca neterminat de 2 ani acum dupa planul initial) aeroport de la BErlin !!!!!De risu plinsu deci ne putem lua de mina noi germanii cu spaniolii ca si la noi dupa ce au facut aeroportul au vazut ca nu au proiectat bine instalatia de antiincendi!!!!!Si uite asa platim noi BO-BO-RUL milioane grele mai departe(adica nu noi ci copii copiilor nostri) ,politicienii vinovati isi dau demisiile pe capete____NU INAINTE DE a INCASA PRIME GRASE DA GRASE DE TOT ca sa isi faca un sfirsit dulce in Bahamas sau alte insule insorite!!!!!Deci Hai liberare pe tot frontul Europipian:Uite neicusorule si te mai miri de ce ne merge asa de minunat la toti in Europipia :Pai vorba dsvs:UITE DAIA

      Răspunde
       
  • Constantin
    August 10, 2013 la ora 09:05

    O productie mare la rosii si castraveti reprezinta o mare problema. O productie mare la grau este de-a dreptul o nenorocire. Norocul nostru este ca se intampla rar, doar cand da Dumnezeu sa ploua. Va dati seama ce tragedie ar fi daca ar ploua suficient si am avea productii agricole bune in fiecare an?! Unii mai vorbesc despre irigatii, dar ele ne-ar distruge agricultura cu totul. Imaginati-va doar ce s-ar intampla daca in fiecare an am avea necazurile pe care le avem anul acesta din cauza unei productii ceva-ceva mai maricele. Specialistii spun ca potentialul agricol al patriei noastre ar fi cam de trei ori mai mare decat ceea ce se obtine in prezent. Poate ca exagereaza si cresterea ar putea fi doar de doua ori, cultivandu-se o parte din parloage si marind eficienta muncii in agricultura. Pai, ce s-ar face agricultorii nostri cu atatea legume si cereale, daca ei nu stiu ce sa faca cu cele pe care le au acum?! Se plang fermierii nostri ca la bursele internationale pretul graului este 197EUR/T, in timp ce ei nu reusesc sa vanda cu mai mult de 135. Cum se explica diferenta pe o piata unica? La un alt topic se vorbea despre consumul preferential produselor romanesti. Pe langa gramada de grau produsa in patria noastra se mai si importa. Nu mult, cam o treime din cat se exporta, dar producatorii de paine spun ca au nevoie de grau de cea mai inalta calitate pe care nu-l gasesc in patria noastra. Asta in mod legal, in mod ilegal nu se stie care sunt cantitatile importate. Sunt depistate importuri de grau care vin din tarile vecine fara acte si fara sa se plateasca vreo taxa. Daca s-a redus TVA la paine, se are in vedere doar produsul finit, ori intreg lantul, de la grau, ori de la faina? O intrebare al carei raspuns cred ca ar fi interesant de aflat este oare cat grau din productia interna merge cu adevarat la panificatie, cat se exporta si cat ajunge la fabricile de alcool? Am putea sa valorificam superior cerealele transformandu-le in furaje cu care sa aprovizionam sectorul zootehnic? Nici vorba! Cel mai inalt mod de valorificare a cerealelor este producerea de etil. Nu pentru combustibil, cum s-ar putea crede.

    Răspunde
     
    1. TiberiuC
      August 10, 2013 la ora 09:43

      am trait sa o vad si pe asta… :))))
      cand e seceta, ne plangem ca ne-a batut cel de sus, iar cand avem o recolta cat de cat, ne plangem ca nu o putem vinde… nu suntem cam pnibili?
      Dar ce ar fi daca am face agricultura in adevaratul sens al cuvantului? de ce sa muncim doar de 3 – 4 ori pe an (cand aram, semanam, poate ierbicidam si recoltam), sa facem ferme unde sa folosim gramada de cereale pe care o avem hrannd, pui porci etc.
      De plans m-am saturat cat ne plangem, si nu asa, tot timpul ne plangem …

      Răspunde
       
    2. un turist
      August 10, 2013 la ora 13:15

      Constantin: Cu toate calamitatile Germani au o productie de griu tot in jur de 7t/ha. Pretu A FOST de 197€/t actual a ajuns la 183€/t deci in toata Europa sa ne asteptam la reduceri de preturi la griu si NU la piine.

      Răspunde
       
    3. cornel
      August 10, 2013 la ora 13:16

      Explicatia e foarte simpla – in cazul cerealelor sunt foarte putine spatii de depozitare cu conditii corespunzatoare iar in cazul legumelor si fructelor exista probleme cu desfacerea (in special in marile magazine) si cu procesarea acestora.
      Toate astea au legatura cu lipsa de organizare, coruptia din institutiile statului si incompetenta institutiilor statului (Consiliul Concurentei, Ministerul Agriculturii si guvern – lipsa de strategie si haos [e nevoie de sprijin financiar de la nivel local, cu coordonare de la centru, pentru infiintarea de centre de colectare, depozitare, sortare si distributie de legume si fructe]).

      Răspunde
       
  • dan onofrei
    August 10, 2013 la ora 01:03

    buna seara -felicitari de emisie stimate dle:Guran :F.buna emisia
    1:Deci multumindu-i bunului Dumnezeu ca desi un start cel putin in Germania de primavara mizerabila reusim sa avem IN Europa o recolta plina -asta ne face multumiti pe toti nu inseamna ca vom avea piinea mai ieftina dar stim sigur ca nu vom face foame de lipsa:Iulie a fost bun cu noi sa stiti ca aceasi problema se pune peste tot de a folosi grinele la hrana animalelor si a inzecii valoarea mai ales ca in ultimii ani a crescut si va creste consumul de carne de pasare sau irepure de casa care e mai usoara:Deci un prim punct ar fi si asta ar crea inmiit locuri de munca cit mai multi producatori de furaje combinate produese indigen care mi se pare le importati din strainatate.LA fel de important este crearea la nivele regionale de silozuri pentru depozitarea
    surplusurilor_Este popsibil daca fermierii se cooperativizeaza adica SE UNESC in firme specializate :SINGURI NU POT reusi in vECI.
    Si tot la acelasi capitol trebuie cindva de fapt acela cindva era strict prioritar , termina in zonele de cultura intensiva de grine ca in Baragan de exemplu -irigatie si asta trebuie incadrata ca priortitate nr 1 ca si calificarea tineriolor in meserii practice .
    2-cit privesc tinerii someri.e drept statul trebuie sa le dea o posibilitate sa nu stea pe strada dar si ei trebuie sa intelega ca mai ales in viaza de azi fara compromis nu se mai misca mult.Atfel pierd trenul.IAr ca sa invete greul nu trebuie sa il, invete eupa ce au terminat o facultate ci de copii trebuie sa injteleaga ca viata e o lupta cu ziua de miine si nu iti da nimeni nimic pe ris ci trebuie muncit din greu pentru orice:Deci nu punga tatii si a bunicilor e baza!!!Ci propriul cap asta le trebuie inspirat de ccopii nu deja maturi absolventi cu o diploma dar care cred ca vor pica cumva perele din pom asteptind pe miine si mai alese pere malaiete adica soft!!!
    3 Cit priveste Alan Greenspan -mare bandidos-ala om cafre pricepe la statitstici -imi aduc aminte o carte a dinsului scrisa inainte ca Europa sa introduca Euro_mama ce ne mai lauda …si tare as vrea sa ii aud parere de specialist azi:DAr e om greu de altfel si asa este cu tehnologiile cum spune .
    DA imprimanta 3D e socotita la burse deja o sansa imensa de cistig cine stie ,poate prin sinergie ,altfel nu e nimic deosebit :DAr iluminatul POwer LED e intradevar revolutionar desi nu si cel mai sanatos dar trenul e plecat asta e viitorul si intradevar pe experienta üproprie vad ca se merita deci tre sa fie lectura obligatorie pentru studentii la politehnica:Cit priveste motorul Otto e clar atita timüp cit va mai supravietui (Nu mult ) solutia pe GAz LPG este cea mai curata si si economicoasa e drept dac masina e relativ noua:Aici in GErmania post adaptare e scumpa (3000Euro)si cu costuri ulterioare la controalele tehnice anuale :Aici nu aveti dreptate ca este un loby al gazului de sist:NU, este clar emisia mai ales la CO2 si NOX sint substantiala reduse(80%) si asa e totusi un compromis pina va dispare motorul otto.
    MAi grav este ca masina electro nu a GASIT ACCEPTANTA CLIENTILOR SI ABSOLUT PE BUNA DREPTATEA SINT SCUMPE si nu au raza de actiune pe electro curat deci tot pe benzina mergfi hai sa czic ca cruti atmosfaera in blocaje de circulatie !!!.E de ris chiar si ce a scos VW ul de curind cu numaI 150 Km
    pur electric si asta teoretic :Deci este un fiasco ideea inainte sa se nasca :VA ramine oprobabil ca idee in picioare doar ca masina de oras dar e ceva incert.Probabilm daca nu se vor vinde politicienii vor incerca cu forta sa schimber mentalitatea ,este totul incert.
    Cit privesc cifrele bune de dezvoltare economica aici o cam dati in bara .fiti baiat isaetz si cautati sa citizi si printre rinduri mai ales cele doua f.realistele FOCUS MONEY si Wirtschaftswoche.FAptul ca in iulie aici am avut somaj mai mare ca anul trecut nu e bine ;faptul ca marii producatori de panouri fotovoltaice -vezi cazul Solarworld sau Q-Cells nu e deloc bine ;Chinezii ne-au mincat cu preturi joase suprasubventionate de stat acum ne cumküpara cei din Quatar !!!!Iar in China cresterea economica nu e cea prognozata:Deci nu e bine absolut de loc ,necesita prudenta si urechile ciulite ca iepurele in cimp deschissi cu vinotorul in spate :Vom avea sigur la anul un an furtunos:Weekend placut.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase