De ce s-ar întoarce Mercedes?

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

Un fior de speranță națională ne-a trecut pe șira spinării când am aflat că Mercedes ar putea face totuși o fabrică de mașini și în România. Vestea, încă foarte speculativă, a venit de la presa maghiară, care a consemnat niște bâlbe ale oficialilor de la Daimler în privința extinderii fabricii de la Kecskemet. Anul trecut pe vremea asta spuneau că se gândesc să mai bage acolo câteva sute de milioane, acum spun că nu s-a luat nicio decizie și se mai analizează oportunități. Legați asta cu investiția anunțată anul acesta pentru fabrica de cutii de viteză de la Sebeș, o parte din ele destinate exact modelului CLA ce se asamblează în Ungaria și uite așa au ajuns ungurii la concluzia, aparent logică, despre schimbarea planurilor și mutarea lor dincoace de graniță, în România. E un pic altceva să produci o mașină de 30 de mii de euro, decât una de 10 mii sau chiar una de 17 mii de euro. Altă valoare adăugată, alte salarii, altă polarizare orizontală în economie. Sigur, e bine să faci și cutia de viteză pentru o astfel de mașină, da’ să o asamblezi la tine în țară chiar e cu totul altceva.

La București aceste speculații din presa maghiară au sunat niște clopoței, dar sunt convins că și la Budapesta au sunat. Sunt convins că nemții chiar iau în calcul așezarea la noi a unei fabrici în oglindă cu cea din Ungaria dar dea aici încolo începe dibăcia autorităților fiecăreia dintre cele două țări. Data trecută, în 2008-2009, România era un infern politic cu o evoluție economică imposibil de prezis. Ungaria de acum nu este chiar în situația de atunci a României, deși Viktor Orban a reușit să enerveze multe companii cu taxe scoase din mânecă, peste noapte. De acum putem spune că jucăm cu ungurii în retur. Data trecută ne-au învins, pentru că ei și-au jucat cartea în timp ce ai noștri nu au jucat nimic. Acum e timpul ca ai noștri să iasă la atac.

Categoria: MOISE
Etichete: , , ,

Comentarii prin facebook

14 răspunsuri la De ce s-ar întoarce Mercedes?

  • CuSandu
    Iunie 5, 2013 la ora 20:46

    Romanii produc deja doua masini, complet, dar nu singuri. Acuma doresc inca o masina, si tot comlet, si tot nu singuri. Nu e rau dar nici suficient pentru o economie pe care o dorim de sine statatoare. Modul acesta trebuie sa continue sa existe, cel putin atita timp cit si ceilalti membrii promontori ai UE se gindesc fiecare la „tarisoara” lui. In lumea „libera” de astazi, nici o tehnologie nu mai apartine lung timp celui care a „descoperit-o” (real sau inaintea originatorului), revoltele se imputineaza si sunt inlocuite de intelegeri banesti, negociate de pe pozitii perfect egale. Chinezii, cu adevarat „baieti destepti”, abordeaza noile tehnologii, le experimenteaza, le exerseaza, eventual le adapteaza si le aplica fara probleme. Se tipa, se negociaza si viata isi urmeaza cursul. Romanii sunt destepti (nu neaparat mai mult decit altii, dar sigur nu mai putin), de ce asteapta ca altii sa le puie in gura (si asta costa, si in multe cazuri Romania nu-si poate oferi acest pret). Din motive de asociere, am intrat in mai multe detalii, care mi-au permis sa compar economia romaneasca cu economia turceasca. Turcii sunt mai dependenti de rusi si de chinezi mai mult decit romanii de nemti si de unguri. Turcii au un somaj mai mare si o saracie mai mica fata de romani care au un somaj mai mic si o saracie mai mare. Cred ca diferenta este sa stii cu cine sa te asociezi si nu cit de mult te dai pe mina altuia. Revenind la Mercedes-Benz, care a intrat in istoria ungurilor, alaturi de paprika, cu modele clasa A si B, mici cu 4 usi (CLA) – nemtii n-au nici un motiv sa plece deacolo si nici un motiv sa se auto-concureze pe aceiasi piata. Se pare ca ce nu le-a mers in Europa, incearca in Canada – sa dezvolte „fuel cell technology”. Or fii nemtii destepti, dar la chestia asta nu-i inteleg – la distantele de aici o asemenea tehnologie? Ma rog, pina ce GMC se va reintoarce, or merge si bibelouri nemtesti vindute in Europa, probabil. Aici in Canada, lucram in multe domeniii pentru nemti. Si nu e rau, cine isi poate permite sa achizitioneze o Canada precum Charles un sat din „Carpatii salbatici” – ca si cum ai spune Patagonia, in mijlocul Europei. Nu-l simpatizez pe Basescu, desi la palmuta aia asi fi adaugat si citeva uppercut-uri. Si pentru ca imi statea pe limba: 1. de ce sa cumperi case (nu locuinte) undeva la vest de Carpati? 2. cind vii in Romania, nu-ti vizitezi si rudele sarace, pe care totusi le consideri de vita? 3. daca (nu spun Doamne fereste!) vine vreo nationalizare, poporul britanic va sta in spatele proprietatilor familiei regale sau pur si simplu va fi un motiv suficient de consistent de reintregire a Imperiului Austro-Ungar?
    In alta ordine de idei: Israelul nu trage si pe urma someaza, ci raspunde la foc.

    Răspunde
     
    1. Adrian D.
      Iunie 5, 2013 la ora 21:56

      SancuCU, „In alta ordine de idei: Israelul nu trage si pe urma someaza, ci raspunde la foc.” – ma certo, leonardo, certo.
      Nu vreau sa incepem o discutzie alaturea cu subiectul, dar de atacurile „preventive” israeliene va amintitzi? De pilda, in ’67? Sau de radrerea reactorului de la Osirak? sau de… sau de… etc?
      🙂
      ce atzi scris d-voastra se aplica doar situatziei din ’73, shi inca sdhi atunci a fost asha ca ashia au zis americanii.l isarelineii voiau sa „atace prevenitiv”, ca ’67.
      Preventiv nu inseamna ca raspunzi la foc. Ci ca tragi tu primul.

      Răspunde
       
      1. CuSandu
        Iunie 5, 2013 la ora 22:19

        Desi inceputul nu e „sancucu” ci istoric vorbind cine nu a fost deacord cu crearea statului Israel, a fost o minoritate care A TRAS PRIMA.

        Răspunde
         
        1. Adrian D.
          Iunie 5, 2013 la ora 23:24

          da, e adevarat, uitasem de primul razboi, cel de la aparitzia statului israel. atunci Israelul a ripostat. Insa dupa accea, lucrurile s-au cam schimbat.
          PS Imi cer iertare pentru pocirea – involuntara – a numelui dvs.

          Răspunde
           
  • laurentiucat
    Iunie 5, 2013 la ora 12:47 Răspunde
     
  • CTL
    Iunie 5, 2013 la ora 09:39

    Poate actiunile lui Orban , desi populare printre alegatori, au avut o reactie adversa nedorita. http://www.gandul.info/financiar/romania-are-un-potential-real-pentru-un-al-treilea-mare-producator-auto-cum-putem-egala-ungaria-dupa-autogolul-pe-care-ni-l-am-dat-in-2008-10925772
    La fel cum Hollande isi forteaza companiile sa se mute in alte tari lasad populatia fara locuri de munca.

    Răspunde
     
  • mihaix
    Iunie 4, 2013 la ora 23:33

    Pare mai degraba un mic santaj de genul: ne mutam in Romania, ca sa mai obtinem niste facilitati de la unguri. Dar intr-adevar daca ai nostri vin cu oferte pragmatice bune, cine stie cum se suceste neamtul.

    Răspunde
     
  • cornel
    Iunie 4, 2013 la ora 20:24

    Din pacate prea putina lume se gandeste astazi la eliminarea unei anomalii din economia romaneasca, adica revenirea TVA-ului de la 24% la 19% si implicatiile acestei masuri asupra economiei si a bugetului de stat.
    Bineinteles ca FMI-ul ne va spune ca lucrul asta va duce la o reducere a incasarilor la bugetul de stat, la colectarea TVA-ului cu 5%. Trebuie sa fii un mare specialist ca sa vezi asa ceva?! Dar efecte pozitive vor exista? Parca era o problema cu consumul si/sau cu investitiile straine si nu numai. In final te intrebi : „De ce lucrurile stau pe loc sau par blocate?”
    Uite d’aia.

    Răspunde
     
    1. Adrian D.
      Iunie 5, 2013 la ora 04:34

      cornel, geniile de la FMi au cateva fetishuri. asha cum lui DSK ii placeau femeile de menaj+toate accesoriile, dlor in cauza le plac taxele. De pilda, TVA-ul. Daca le pot mari, le maresc (shi de obicei, le pot mari). asha au facut in grecia, asha au facut in Romania, asha au facut cam peste tot.
      Acum catziva ani mai aveau un fetish, care era shi mai al naibii, ieshea cu orgasm la sigur: marirea dobanzii de referintza. daca vreodata v-atzi intrebat de ce dobanzile-cheie cerute de BNR erau IMENSE in anii ’90 (lucru ce a avut implicatzii majore in inflatzia acelor ani, poate in mai mare masura chiar decat foamea de bani a regimurilor vremii), raspunsul este in cei de 20 de ani de colaborare neshtirbita a BNR-ului cu FMI. Sigur, dl Isarescu (in cazul dobanzii de refe3rintza) shtia prea bine ce face, la fel shi dnii Basescu&Boc (in cazul TVA-ul). Shi totushi au semnat. De fiecare data cand FMI-ul le-a cerut-o. Fiindca shtiau prea bine ce fac.
      De ce?
      Fiindca unora le plac plac blondele, altora brunetele, altora… in fine. Celor de la FMI le plac taxele&dobanzile MARI.
      PS Unul dintre putzinele lucruri in care FMI s-a schimbat dupa 2001 & criza din Argentina este ca le-a trecut faza asta cu dobanzile-chie mari. Nu de alta, dar cam totzi asiatici pe care i-a nenorocit cu chestia asta in ’97 fac foarte urat numai cand aud de „hai sa marim dobanda de referintza”.
      Daca nu era chestia asta, dl isarescu ar fi ridicaat dobanda de referintza la culmi nebanuite de progers shi civilizatzie, numai asha, fiindca celor de la FMI le plac dobanzile shi taxele MARI.
      Yeah, really BIG, if not HUUUGE.
      PPS Shi sa shtitzi ca nu am glumit deloc. Chiar asha shi e.
      Deci, nu, cata vreme avem acord cu FMI, cum mai zis de o mie de ori, shi cum s-a adeverit de milioane de ori, TVA-ul sta EXACT acolo unde e.
      Fara suparare.
      🙂

      Răspunde
       
  • cornel
    Iunie 4, 2013 la ora 20:11 Răspunde
     
  • cornel
    Iunie 4, 2013 la ora 20:00

    Cred ca domnul prim ministru Victor Ponta ar trebui sa-si verifice cartile, apoi sa mai faca rost de 1 sau 2 asi (vezi aici partea cu infrastructura) si sa ii cheme pe ce-i de la Daimler ca poate sunt interesati de ceea ce poate oferi Romania. Ca d’aia au aparut si stirile astea, nu? Vorba aia : cei de la Daimler nu sunt prosti ci vor sa vada cat de importanti sunt ei ca si posibil o alta investitie importanta in regiune (vezi aici problemele industriei auto germane – costurile cu forta de munca – si alte solutii pe termen mediu nu exista in afara de relocarea productiei altundeva in Europa din Germania).

    Răspunde
     
  • M
    Iunie 4, 2013 la ora 19:51

    Daca ai nostri sa laudau cu faptul ca au desenat un mic sa convinga ei Daimler e mare lucru…

    Răspunde
     
  • mog
    Iunie 4, 2013 la ora 19:41

    sincer….ma indoiesc!

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase