Bechtel şi Afacerea Skoda din anii ’30

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

Afacerea Bechtel depășește cu mult în amplitudine mai celebra afacere Skoda din perioada interbelică, dar din multe puncte de vedere acestea seamănă. În 1930 guvernul României semnează cu firma cehoslovacă un contract de înarmare în urma căruia Armata Română ar fi urmat să primească puști mitraliere și tunuri în valoare de 7 miliarde de lei. Cum leul de atunci era cam de două ori mai tare decât cel de astăzi în banii de acum contractul Skoda ar fi fost cam de 4 miliarde de euro. La Bechtel cifra inițială a fost de doar 2 miliarde dar prin 2006 ajunsese la 6 miliarde. Spre deosebire de 2004 când România a intrat în NATO în 1930 țara noastră făcea parte din Mica Antantă, alături de Cehoslovacia și Iugoslavia, iar afacerea Skoda a fost tot unul cu justificare geostrategică.

teapa blogAtunci contractul s-a derulat doar trei ani și, foarte probabil desființarea lui a fost o operațiune acoperită a serviciilor românești de informații. În 1933 Fiscul a operat o percheziție surpriză la sediul Skoda din București, ocazie cu care a găsit mai multe documente secrete, unele privind siguranța națională. În plus autoritățile au mai găsit și o listă cu sume plătite unor persoane, dar numele acestora erau codificate și nu au fost aflate niciodată. Despre scandalul Skoda s-a spus că a fost de fapt orchestrat de liberalii aflați la guvernare în momentul percheziției, pentru a-i putea acuza pe țărăniștii care semnaseră contractul pe vremea guvernului Maniu. Cert este că în procesul intentat toți responsabilii politici au fost achitați, singurele victime fiind șeful Skoda de la București care a primit o pedeapsă de cinci ani de închisoare, dar și un general al Armatei Române care și-a pus semnătura pe contract și care s-a sinucis. Acum judecați dumneavoastră în ce măsură reușim noi să ne repetăm istoria.

Categoria: MOISE
Etichete: ,

Comentarii prin facebook

44 răspunsuri la Bechtel şi Afacerea Skoda din anii ’30

  • ha ha ha
    Iunie 2, 2013 la ora 11:08

    Jean d’Ormesson ou … l’INAPTOCRATIE

    Răspunde
     
    1. laurentiucat
      Iunie 2, 2013 la ora 12:07

      ineptocratie…

      Răspunde
       
  • ha ha ha
    Iunie 2, 2013 la ora 11:06

    INAPTOCRATIE : un système de gouvernement où les moins capables de gouverner sont élus par les moins capables de produire et où les autres membres de la société les moins aptes à subvenir à eux-mêmes ou à réussir, sont récompensés par des biens et des services qui ont été payés par la confiscation de la richesse et du travail d’un nombre de producteurs en diminution continuelle …

    Il n’y a pas lieu de désespérer parce que comme l’a dit Margaret Thatcher :

    „Le socialisme ne dure que jusqu’à ce que se termine l’argent des autres” !

    Ou comme l’a dit Winston Churchill :

    „Les socialistes, c’est comme Christophe Colomb, quand ils partent ils ne savent pas où ils vont, et, quand ils arrivent, ils ne savent pas où ils sont …” !

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Iunie 1, 2013 la ora 13:12 Răspunde
     
  • laurentiucat
    Iunie 1, 2013 la ora 06:55

    Pangeea este supercontinentul format prin comasarea intregului uscat terestru intr-o singura masa continentala cam acum 300 de milioane de ani.

    Notati Pozitia Romaniei. Geostrategic, mult mai bine ca acum.

    http://img.gawkerassets.com/img/18pefyttaq6i1jpg/original.jpg

    Spectaculos. Cum arata Pangeea cu actuala harta politica a lumii superimpusa pe conturul geografic.
    Paul Dragos Aligica

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Iunie 1, 2013 la ora 06:51

    http://img.gawkerassets.com/img/18pefyttaq6i1jpg/original.jpg
    Paul Dragos Aligica
    Spectaculos. Cum arata Pangeea cu actuala harta politica a lumii superimpusa pe conturul geografic.

    Pangeea este supercontinentul format prin comasarea intregului uscat terestru intr-o singura masa continentala cam acum 300 de milioane de ani.

    Notati Pozitia Romaniei. Geostrategic, mult mai bine ca acum.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Mai 31, 2013 la ora 18:00

    N-am scris din patriotism, desi sentimentul este inaltator si ma incearca uneori, ci pentru ca am vazut asta:
    http://www.digi24.ro/stire/BIZAR-Contractul-Bechtel-negociat-si-reziliat-in-familie_107417

    Concluzia este ca in privinta lenei, atitudinea romanilor a fost conjuncturala, influentata de cultura sudica si aliniata la conceptia despre munca a popoarelor mediteraneene. Dar, in privinta prostiei si hotiei ocupam un loc fruntas. Ne apropiem de popoarele din zona Africii centrale. Norocul nostru este ca am intrat in NATO si UE, de asta il si apuca nervii pe dl. Oettinger. De muncit, atunci cand n-au ce manca si nici de unde fura, muncesc romanii. Cand este vorba de facut ceva [impreuna], la fel ca si pe-aici, se gasesc imediat unii care sa arate ca nu noi am inventat hotia si ca altii muncesc si mai putin decat noi. Asa o fi, dar cei care sunt asemenea noua (geografic, cultural etc.) sunt tari civilizate, in care hotii sunt pedepsiti. Daca vorbim despre cei mai mari hoti ai lumii, probabil ca vor fi gasiti prin Sierra Leone, sau Angola, unde nimeni nu intreaba cum sunt vandute resursele naturale si in beneficiul cui. Daca nu eram stat membru UE, dl. Socva ar fi putut negocia la fel cum este negociata exploatarea diamentelor in Sierra Leone. Dar timpul nu este trecut, pentru ca urnmeaza sa negocieze exploatarea aurului romanesc la Rosia Montana. Romanii nu inteleg de ce mama ma-sii il intereseaza pe neamtul ala de Oettinger ce facem noi in tara noastra si cu bogatiile noastre. Ei, uite ca sunt unii care poate ca privesc Uniunea chiar ca pe o uniune, cu interese comune, cu obligatii dar si cu beneficii comune.

    Răspunde
     
    1. laurentiucat
      Mai 31, 2013 la ora 20:12

      d-le constantin-curios lucru…
      azi am fost la o cofetarie unde am baut o cafea. tipele de acolo lucreaza de la ora 9 am pana la ora 22 zilnic. o saptamana da, una nu.
      au contract de munca de 6 ore si 6 mil salariu. si nu le vad stand. chiar azi am vorbit cu una intr-un respiro si se vaita ca nu face nici ciubuc.
      dupa care m-am oprit la restaurantul unui prieten si am baut o bere. aici tocmai ce-i plecase de cateva zile omul bun la toate si caruia ii dadea 10 mil /luna cu taraita, dar nu avea ctr de munca. plecase tipul la italienii de la scotti unde are salariul la fel, dar aici era cu ctr de munca.
      munca la fel ca in agricultura…zi lumina. iar la iarna in somaj.( el nu, ca nu are dreptul) fratele meu lucreaza la primarie si incaseaza taxele. e singur ptr toata comuna si in plus de fisa postului mai face si altele care ii mananca o gramada de timp. are cam 700 de lei salariu.
      celalalt frate lucreaza la astaldi si se trezeste la 4.30 ca sa ajunga la munca si se intoarce pe la ora 19-20. a lucrat si 3 luni fara sa aiba nicio zi libera. salariul lui e mai bun in jur de 20 de mil net. dar il alerga ca pe hotii de cai.
      sotia mea care e medic veterinar si acum la ora asta e la un animal bolnav si-a inceput ziua de munca azi dimineata la 6.30 si castiga o iede peste 1000 de euro pe luna.

      in concluzie cred ca v-ati referit la mine… eu sunt ala grasul,lenesul si care azi am muncit doar doua ore. ieri ceva mai putin…si maine nu se stie.
      nu va spun cat castig ca e secret, ca sa nu se inmulteasca concurenta.
      mentionez ca niciunu nu fura…cel putin din cate stiu eu.
      p.s.
      cica in germania aia cund bate ceasul fix o taie acasa. in anglia mi-a spus un prieten ca daca s-a rastit patronul la el…englezul lasa scula jos si nu mai vine la lucru.
      numai azi am auzit vreo doi patroni facandu-si angajatii prosti in fata.

      Răspunde
       
      1. un turist
        Mai 31, 2013 la ora 20:57

        LaurentiuCat. Scuze dar in Germania ai lucrul organizat in asa fel ca atunci cind suna sirena sa fii terminat cu lucrul si cu tine insuti. Daca lucrezi in schimburi pleci acasa daca nu, nu sti cind pleci ca de fiecare data se mai gaseste ceva de facut.De 4 ori am ramas in Romania de Craciun ca nu era gata comanda si de aceea vreau sa spun ca Romanul nu este un puturos notoric numai putin neorganizat.Noua nu ne este egal daca patronul inchide sau nu si in schimb patronul trebuie sa te respecte.
        -Ceva personal. V-am spus ca am promis un Sandero la nepoata daca bate coatele la invatat, l-am cumparat si sint surprins positiv de calitate si realizare. Singurul lucru care este mai labil este pretul de 13100,01€.

        Răspunde
         
        1. laurentiucat
          Mai 31, 2013 la ora 22:23

          un turist- eu am dat cam tot atat pe un a4 sh…

          Răspunde
           
      2. CTL
        Iunie 2, 2013 la ora 07:53

        In ceea ce priveste atitudinea angajatorilor romani, subscriu la cele spuse. Un angajat nu ar enevoie numai de salar ci si de respect, adica oricine are nevoie de asa ceva in orice tip de relatie. Exista , normal, si angajati care nu muncesc, fura, fac treaba de mantuiala dar din procentul patronilor care isi trateaza angajatii ca pe sclavi pe care dai cu biciul e mult mai mare la noi decat in tari din vest. Si cred ca asta vine ditr-o lipsa de educatie, ma refer si la cei 7 ani dar si la o educatie antreprenoriala, pentru ca una din cele mai importante sarcini ale unui manager e aceea de a sti cum sa-si motiveze subalternii, de a sti cum sa-i faca sa lucreze in echipa samd

        Răspunde
         
    2. Adrian D.
      Mai 31, 2013 la ora 22:34

      Constantin, „Daca vorbim despre cei mai mari hoti ai lumii, probabil ca vor fi gasiti prin Sierra Leone, sau Angola, unde nimeni nu intreaba cum sunt vandute resursele naturale si in beneficiul cui” – intrebarea este foarte justa. chiar, in beneficiul cui? cine sunt cei care fac maari hotzii in tzarile numite de dvs? Hmmmm… Cred ca doar un imens val de orbire va impiedica sa observatzi ca respectivii fapturi ai respectivelor amri hotzii sunt cetatzeni sau firme din tzarile „civilizate” din Europa shi America. care tzari „civilizate” nu au NICIO curiozitate sa shtie ce fac cetatzenii sau firmele lor acolo, in Afica. Nici nu-i intreaba de sanataate, shi nici nu reactzioneaza cumva atunci cand se mai trezeshte vreun african sau vreun ziarisst occidental sa maai scrie cate ceva prin presa.
      ca o sugestie, uitatzi-va sa vedetzi din ce tzari shi compaanii ishi desfashoara activitatea in minerit in Africa de Vest, shi la ce redeventze shi cu salarii (de externaliatzi de mediu nici nu mai are rost sa discutaam).
      Nu, nu sunt chinezii. Sunt mai els europenii, americanii shi candienii.
      Sshi nu imi amintesc caa vreunul din tzaerile respective sa le fi intrebat vreodata: ma, de unde shi cum facetzi voi banii asha frumoshi in Africa?
      cat despre guvernantzii africani, greci, romani etc care iau shpaaga – da, e groaznic. dar cine dumnezeului DA shpaga aia?
      V-am oferit nishte exemple frumoase legate de shpaaga data de firmele americane in Mexic
      Ashaca da, este laudabil ca putetzi scrie „Romanii nu inteleg de ce mama ma-sii il intereseaza pe neamtul ala de Oettinger ce facem noi in tara noastra si cu bogatiile noastre. Ei, uite ca sunt unii care poate ca privesc Uniunea chiar ca pe o uniune, cu interese comune, cu obligatii dar si cu beneficii comune.”, shi simt o lacrima de induiosahere in varful nasului la gandul caa un german asha de dip0lomat ca comisarul oetinger tocmai aa insultaat trei tzzari europene fiindcaa, nu-i asha, murea de grija lor. Shi pentru ca murea de grija noastra, a romaanilor,tocmai de aia Coimisia europeana ne-a bagat pe gat liberalizarea pretzului la gaze.
      Eu, cu mintea mea cea proasta, ma gandesc ca daca UE ar fi murit de grijaa Romaniei, ar fi trebuit sa faca totul pentru ca pretzul gazelor in Romania sa nu creasca pana la ceruri in mod nejustificaat.
      Sau ar fi putut dl Oetinger sa se intrebe, de pilda, cume posibil ca nishte firme maai ales germane vand scump Romaniei un gaz pe care il cumpara ieftin din Rusia, shi pe care il vand ieftin in germania? Eu am impresia ca asta e cu adevaarat in interesul in Romaniei (shi oarecum in dezinteresul Germaniei, careia Romania ii plateshte astfel nishte sume importante shi cu totul aiurea).
      Shi totushi dl Oetinger, in loc sa se intrebe ce e in neregula cu liberalizarea gazelor (subiect serios, cu implicatzii profunde shi dezastruoase) sau cu pretzul gazului rusesc vanbdut romaniei de firme germane, in pur spirit diplomatic, declaara ca Rom, It shi Bg sunt neguvernabile.
      iar dvs va inchipuitzi ca el cghiaar ARE interesele Romaniei la inima, shi ca ne vrea binele shi ca de aceea…
      Eu nu pot sa va admir shi sa ma induioshez.
      Acum, de pilda, ma duc sa vars o lacrima, gandindu-ma la cate de nerecunoscator sunt: inger ingerashl meu mi-a daruit un Oetinger sa imi poarte de grija, iar eu, in loc sa ma bucur ca pe dl oetinegr il doare la basca ca Romaniei i se vand gaze la pretzuri aiurea shi ca Romaniei i se cere sa ishi scumpeasca aiurea shi gazele produse ieftin la EA ACASA, sunt nertecunoascator shi nu pricep dfe ce ma mai shi injura acest german bineintentzzionat shi cu interesele mele la inima.
      Dar dvs… dvs. avetzi capacitatea de a intzelege cat de mult ne iubeshte pe noi dl Oetinger shi cat de parinteshte ne injura, pentru ca ne vrea … binele.
      Iar eu, bou ca de obicei, ma tot uit la facturile la gaz care arata atat de bine fiindca dl Oetinger vegheaza asupra lor.
      Shi d0rm linishtit. Dl Oetinger vegheaza shi ma injura.
      Danke, herr Oetinger, oriunde te-ai afla.
      Danke, Constantin, ashijderea.

      Răspunde
       
  • mihaix
    Mai 31, 2013 la ora 16:51

    Plus ca saracele banci sunt nemultumite de clientii rai platnici, in loc sa fie nemultumite de faptul ca au dat ca prostii credite, sau ca au facut-o pt spagi , sau la ordine politice (vezi imprumutirile pt fratii Crestin, Oltchim, etc). Dar deh, in mintea destepului, clientul e de vina, niciodata nu se uita in ograda proprie. Ori eu, foarte rar am vazut oameni destepti prin banci, care sa stie sa imi verifice pe bune dosarul, sa imi explice un ceva din contract, sa imi dea un da sau nu corect. Daca nu schimba ceva in mentalitatea bancilor si a functionarilor, o sa aiba aceleasi probleme. Si daca dai vina pe client, nu este un marketing bun, mai ales acum cand clientul este nemultumit. Sau poate nu au nevoie de clienti ???
    „Avem un sistem solid şi ar fi păcat ca dintr-o greşeală de interpretare, de abordare a unei probleme să ajungem în situaţia de a fi afectat sistemul şi a suferi întreaga economie (…) Există între noi şi clienţii noştri, în special persoane fizice, o anumită stare de tensiune, de nemulţumire. Foarte rar aţi auzit pe cineva din sistemul bancar să se plângă de clienţi, asta nu înseamnă că noi suntem mulţumiţi de toţi clienţii. Că facem provizioane de 10 miliarde de euro. Asta înseamnă cheltuieli cu provizioanele făcute de bănci. Asta nu înseamnă că-i blamăm pe clienţi. Clienţii au trecut şi ei printr-o criză, ca şi noi, şi încercăm să-i ajutăm să facă faţă”, a adăugat Gheţea.

    Răspunde
     
  • mihaix
    Mai 31, 2013 la ora 16:45

    http://www.zf.ro/banci-si-asigurari/seful-asociatiei-bancilor-spune-ca-nu-mai-exista-clauze-abuzive-daca-insa-au-mai-scapat-dorim-ca-decizia-sa-se-ia-la-cel-mai-inalt-nivel-10914170

    Misto ca nu mai sunt clauze abuzive, pacat ca acest comentariu vine din partea bancilor nu a clientilor. Oare sa ii credem pe cuvant , pt ca sunt cinstiti ???

    Eu stiu cel putin 2 clauze ramase abuzive in contractul meu.

    Iar textul de mai jos, este o dovada de nesimtire crasa, la genul: deciziile primelor instante au fost gresite din cauza ca nu ne convin noua, doar cea data de ICCJ e buna, din singurul motiv, ca ne este favorabila. Misto mod de a gandi, saracul de el….
    „reşedintele ARB a arătat că băncile manifestă teamă de potenţiale greşeli ale instanţelor, tocmai pentru că au fost înregistrate multe cazuri în care prima instanţă a dat un verdict greşit, a doua instanţă a dat un verdict greşit şi abia la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie s-a găsit o soluţie „total diferită”.”

    Răspunde
     
  • SALVATI OLTCHIM
    Mai 31, 2013 la ora 16:11

    VOSGANIAN … INTRE REALITATE SI DELIR SAU INTRE PIAN SI TAMBAL?
    Drumul de la intentie la fapte este lung si este presarat de foarte multe interese personale si de grup.
    Nici in cazul lui Vosganian, Piperea sau a conducerii politice de la OLTCHIM nu exista exceptii. In analizarea diferitelor solutii de reorganizare si de finantare a OLTCHIM (solutii care au existat si exista) – variante sprijinite de diverse grupuri din Ministerul Economiei – cuvantul de ordine al factorilor decidenti este “bine, bine … dar mie ce-mi iese”?
    In mod nefiresc, intr-o perioada in care se vorbeste despre pierderi ale OLTCHIM – generate da numarul mare de salariati, de salariile acestora si in care se fac disponibilizari de peste 30 % din personal – numarul directorilor si a sefilor de divizie creste iar salariile acestora sunt situate intre 3.500 – 5.000 EURO / luna (ex.: Directia Comerciala din vremea lui Roibu era condusa de 2 directori, acum in plina perioada de declin sunt 4 directori).
    In alta ordine de idei VV MINTE cand spune ca salariile sunt platite la zi si ridica MINCIUNA la rang de POLITICA A GUVERNULUI PONTA! MINTE si cand spune ca OLTCHIM functioneaza la 30% din capacitate iar cifrele sunt altele si ar trebui sa revata RAPORTUL OLTCHIM din Q III/2012, RAPORTUL OLTCHIM / 2012 si RAPORTUL OLTCHIM din Q I/2013.

    NU INTELEG DE CE DOMNUL MOISE GURAN NU POATE FACE O ANCHETA JURNALISTICA A ULTIMELOR EVENIMENTE DE LA OLTCHIM – PORNIND DE LA RAPOARTELE MAI SUS MENTIONATE?

    Ce facem … “una vorbim si alta fumam”?

    CITITI SI SEMNATI PETITIA SALVATI OLTCHIM – ARPECHIM: http://www.petitieonline.com/salvati_oltchim_si_arpechim

    Răspunde
     
  • Joanna
    Mai 31, 2013 la ora 13:23

    Daca acum 20 de ani romani erau suparati ca ceva nu merge in frumoasa, boicotata Romanie era ca nu vor sa vina americani. Si uite asa intr-o buna zi oameni aceea de peste ocean cu inima buna si bani multi s-au hotarit sa indeplineasca visul poporului amarit de a-si arata fetele lor de extraterestri. Adica,oameni care au bani,muschi si pofta de munca si au batut palma cu Nastase si la portile Ministerului Transporturilor.Bucurie mare pe romani caci insfirsit pot vedea un american in carne si oase.Timpul a trecut romani s-au obisnuit cu fetele lor care nu au nimic neobisnuit,la port si obicei decit ale celor din Carpati si….si i-au alungat.Ura,Ura americani au plecat si in urma lor a ramas o pirloaga si conturi doldora cu dolari ale celor care au negociat autostrada care nu se v-a termina niciodata.Mare deosebire afacerea Skoda si Bechtel-pai nu? atuncii s-au scotocit birourile noaptea,de frica borfasi s-au sinucis.Cine ii intreaba pe contemporani ceva? Lumea s-a schimbat,au legiferat furtul si burfasi sunt mai uniti ca niciodata ei au si nume”POLITICIENI” care apara interesele natiuni din care provin.Suna bine dar sa ii asculte mamicile lor.
    Alt subiect a fost Ministerul Industriei unde cind ceva nu merge si guvernele se rotesc il numesc Ministru pe V. Priceputul in ale industriei romanesti pe care o pune pe butucii si apoi alt guvern numeste o Sulfina Barbu care cu influentele ei femeesti o lasa sa pluteasca de parca ar mai fi ceva de ea.Si iar o mana forte care vrea binele acestei natiuni il numeste pe V.Si uite asa”cine face si desface are intodeauna ce face.Domnule Guran,numai da cu pietre in nemtul care a spus ca Romania este o tara neguvernabila,o sti el ceva,stim si noi dar suntem prea lenesi sa actionam.Am tot auzit comentariile cum ca Simens are ginduri mari cu Romania,cica vrea sa puna umarul la inaltarea nivelului de trai al celor de prin imprejurimile Clujului? Stai cuminte caci de vor avea destul isi vor lua bocceluta precum,multi alti.Romania si Banglades este locul unde nemti devin „multimultiiiimilionari”

    Răspunde
     
  • CTL
    Mai 31, 2013 la ora 08:01 Răspunde
     
  • CTL
    Mai 31, 2013 la ora 07:52 Răspunde
     
  • X X
    Mai 31, 2013 la ora 07:48

    Si toate afacerile astea … nu sunt
    TRiBUT?

    Răspunde
     
  • Adrian D.
    Mai 31, 2013 la ora 01:27

    Constantin, imi face placere sa va revad, shi mai ales, sa va revad raspunzand la o intrebare ce nu va era adresta in mod direct (asta ca sa ne reamintim ridendo de mai vechi frecushuri).
    No, scrietzi domnia voastra asha: ” Afirmatia “suntem fara egal in lume la prostie, la hotie si la lene” este dupa parerea mea cel putin partial justificata. Implicatiile deosebit de grave ale faradelegilor, in majoritatea cazurilor fapte de coruptie, savarsite de conducatorii patriei noastre, au fost de natura a pune serios in pericol siguranta nationala. Dincolo de efectele sociale şi de pagubele fabuloase la Buget, situatii care nu mai sunt intalnite nicaieri in lumea civilizata, unde Justitia functioneaza, consecintele pe termen lung ale hotiei şi prostiei politicienilor romani [care ne reprezinta] au avut repercusiuni semnificative asupra evolutiei istorice a Romaniei.” – just, asha shi e. Atata doar ca in masochismul nostru etnic (care are shi o doza de grandoare in el: incapabil sa ne vedem campioni la ceva, incercam atunci sa ne vedem campioni la faaradelegi)… parem a uita o mie de mici de detalii. De pilda, ca in cauza data, principalii perpetetratori ai unei faradelegi astronomice in Romania nu au fost romani, ci americani (ei inshishi, cei de la Bechtel). Uitam shi ca o groaza de firme din Europa „civilizata” au fost judecate shi amendate cu sume astronomice pentru shpagi astronomice, date in varii tzari (ex. Siemens in grecia, Unicredit, Deutsche Banck etc). Shi aici e vorba doar de cazurile in care respectivele institutzii din euroapa civilizata au fost „prinse cu matza-n saca”. Fiindca mai sunt nenumaratele in cazuri in care se shtie ca unele firme fac magarii (e.g. evaziune fiscala: vezi Apple, vezi General Electrics etc)( dar e mai greu de probat in instantza.
    Shapgile despre care vorbim, ca shi pagubele provocate, fac sa paleasca de invidie orice shapagar roman. NIMENI in romania nu a reushit, nici macar in visele sale cele mai erotice, sa busheasca statul roman de un miliard de euro. Bechtel, cu lobby-ul american din spate, au reushit.
    ca venise vorba de americani, am sa va reamintesc ca la inceputul acestui an, daca imi amintesc eu bine, congresul american dezbatea o lege care era menita sa reduca shapga pe cre firmele americane o dau in exteriorul US of A (ma intreb daca de legea au auzit shicei de la Chevron…). Care lege intrase in discutzie fiindca mexuicul s-a plans ca firmele americane prea sar calul la daat shpaga cand intra in Mexic… Un alt exemplu priveshte canada. presa canadiana pe care am putut-o citi in februarie era ocupata cu o ancheta guvernamentala privind coruptzia shi shpagile shi proasta gestionare a banului public in provincia Quebec. Suna atat de romaneshte ce citeam eu acolo… numai ca sumele erau altele. daca m-ash apuca exemplific, ash umple cateva zeci de bune de pagini de blog… (PS adesea, aici pe blog, am facut rferire la unscandal celebru, implicand bancheri shi oameni politici germani, pe de o parte, regele Carol I, pe de alta, ca shi altzio oameni politici romani pe de alta. Este vorba de afacerea Stropusberg, o imensa tzeapa data statului roman de concernul Strousberg, in caile ferate, in anii razboiului de independdentza… eh, ce vremuri… ce civilizatzie germana, ce rafinament in a da shi in a lua shpaga… niciodata pierdut…)
    Ah, ca in povestea Bechtel sau Alro sau cate altele sunt implicatzi politicieni romani… da, sigur ca da. Numai ca shi la capitolul politicienii romani palesc in fatza magariilor facute de colegii lor occidentali.
    Singura diferentza intre ai noshtri shi ai lor e ca ai lor, atunci cand sunt prinshi, demisioneaza. Sau se sinucid (mai rar. vezi cazul, deja vechi, al lui Pierre Beregovoy…) Shi sunt judecatzi (ba chiar iertatzi, ca dl Kohl, pana la urma… un shpagar la fel de jalnic ca shi dl nastase, atat doar ca dl Kohl a lucrat pe sume mai mari. Da, Kohl, mentotul dnei Merkel…).
    Ai noshtri nu demisioneaza.
    Ca un ultim exemplu: dl Severin nu a fost singurul care a incalcat legea in afacerea cu liobby-ul. Au mai fost catziva care au acceptat (printre care shi un europarlametar austriac). Singurul lucru pe care dl Severin l-a facut in plus (ca shi dl Ponta, ca shi dl Nastase, ca shi dl basescu, ca shi dna Kovesi – fiecare cu plagiatuol ori shpaga ori afacerea lui de coruptzie) e ca, prins asupra faptului, l-a durut la basca shi nu a demisionat. Motiv pentru care doar el fost huiduit in Parlamentul european.
    Tragand linia: nu , nu suntem campioni la furt. Acolo mai avem de invatzat. Ci doar la tupeu, odata ce fapta a fost dovedita.

    Mai departe. „Privind „afacerea Skoda” şi harta din spatele realizatorului TV nu putem sa nu ne gandim la probabilitatea ca pierderea unor teritorii importante ale Romaniei sa se fi datorat in buna masura arogantei politicienilor nostri (izvorata din prostie, desigur), echiparii deficitare a armatei, cu armament de proasta calitate, pentru ca au fost incheiate contracte de furnizare frauduloase etc. ” – judecata dvs este foarte frumoasa, shi ar fi mai shi mai frumoasa daca ar fi exacta ori informata. Dar nu e.
    De ce spun asta?
    Fiidnca dvs nu paretzi sa tzinetzi seama de situatzia anilor 30. In anii 30, Skoda producea (shi exporta) armamnent de calitate (shi nu e vina lor ca acest armamnemt nu a mai fost la fel de bun shi in anii 40. Dupa ani de ocupatzie shi productzie exclusiv pentru Reich, cercetarea a mers ceva mai prost…) Dovada este ca armata romana dispunea de EXACT acelashi armament de care dispunea shj Wehrmachtul atunci cand a invins Frantza (yup, cam 1/3 din tancurile germane erau Skoda, Pz 35 shi Pz 38, fie capturate in 39, ca urmare a ocuparii Cehoslovaciei, fie produse de Skoda pentru Reich, ca urmare al aceluiashi eveniment).
    Mai mult, uitattzi in favoarea CUI a pierdut Romania teritorii in ’40: in fatza URSS (sper ca nu va imaginatzi ca Romania ar fi putut invinge URSS-ul, in conditziile in care GErmania a aratat clar ca daca se ajunge la razboi, ea va ataca Romania, pe la sapete. Vorbesc de iunie 1940) shi in favoarea Ungariei (pe care Romania ar fi putut, probabil, infrange-o… daca Ungaria ar fi luptat singura. Insa in august ’40, DACA romania ar fi luptat contra Ungraia, Ungaria ar fi fost sprijinita de Reich+Italia. Shi nu cred ca va imaginatzi dvs ca am fi putut invinge Germania… cu atat mai mult cu cat URSS se aratase dornica sa ne atace pe la spate…).
    mai mult, armata romana a avut contracte de cumparare de armament destul de avantajoase cu tzarile Europei „civilizate”. Atata doar ca ca… Reichul a interzis Skodei sa ne livreze arme, in 39. Cand am devenit aliatzi, reichul nu a mai interzis Skodei sa ne livreze arme, insa a cumaparat chiar el tot ce producea Skoda, fara sa se ingrijeasca de contractele neonorate (la un moment dat,m ne-au dat inscarbaa shi cu imprumut… 560 de tancuri Pz38. ne datorau ceva mai mult e o suta, pe care le platiseram…). Frantza a blocat livraruile de arme in ’39, fiindca incepuse razboiul. La fel shi Anglia.
    Foarte tarziu, in anii 42-43, sub presiunea frontului de est, germania a consimtzit – IN FINAL – sa ne livreze arme. Shi au facut-o cu tzaraita,. desi noi plateam la zi, in petrol shi cereale.
    Incontestabil, armata romana nu era cea mai eficienta shi nici cea mai bine echipata din Europa anului ’40.
    Insa pierderile teritoriale la care va referitzi nu au nicio treaba cu contractele de furnizare de armamnent, cu shpagi etc (eterna dvs obsesie), ci cu situatzia cumplita din anul ’40, cat shi cu faptul ca state din Europa „civilizata” (Frantza, Anglia, Germania) au urinat pe semnaturile pe care le pusesera pe nishte contracte.
    A fost, fara indoiala, un exemplu ca in acele tzari, justitzia functziona shi conbtractele se respectau. Un exemplu pe care ni l-am insushit, dar nu la fel de bine ca shi ei.
    Ceea ce imi aduce aminte, in final, de faimoasa afacere cu submarine vandute Greciei, de curand, de care dna Merkel a conditzionat primul bail-out. Ei, ce nu se spune publicuylui este ca statul grec a refuzat sa plateasca acele submarine, in prima instantze, fiindca firma Blohm und Voss a livrat nishte shtifturi care nu corespondeau caietului de sarcini.
    Iar dna Merkel a predat Europeai inca o lectzie de civilizatzie, respectul contractului etc, atunci cand a silit Grecia sa plateasca 800 mil de euro pentru nishte shtifturi jalnice, made in germany.
    Ladies and gentlemen of the jury, I rest my case.

    Răspunde
     
    1. CTL
      Mai 31, 2013 la ora 07:33

      Neata Adrian D
      Interesanta istoria contractelor noastre cu strainii.
      Daca politicienii nostri nu sunt campioni la furt, sunt el putin la prostie. Pentru ca niciodata Merkel, Cameron, Obama, Xi Jinping sau oricare altul nu o a tradeze interesul national, nu o sa ” lucreze” pe sub masa ompaniile din propria tara. Da ai nostir ar face-o cu ochii inchisi. merkel stie sa reprezinte interesele Siemns, Audi, Bosch samd, Obama stie sa reprezinte GE, Exxon, Chevron, Cameron pe ale BP, Loyds sau Barclays, Putin pe ale Gazprom si tot asa. Dar ai nostri au uitat ca joaca la poarta cealalta si continua sa bage golurile in poarta noastra. Indiferent ca fura sau nu ceilalti nu pun in pericol interesul national cum fac ai nostri.
      Am totusi o neumerire legat de Grecia si contractele pentru submarine. Daca a vazut ca marfa nu corespunde, de ce nu a apelat la o Curte de Arbitraj Comercial ? acum dupa vreo 60 de ani cand a venit criza si-a amintit ca Germania i datoreaza despagubiri de razboi, dar cu contractele astea nu a apelat la nici o instanta… Mi se pare ciudat. Nu era mai usor sa ceara revizuirea sau rezilierea unui contract in vigoare decat daune pentru niste pagube provocate acum jumatate de secol ? Ma intreb si eu.

      Răspunde
       
      1. laurentiucat
        Mai 31, 2013 la ora 11:01

        ctl- hai sa fim seriosi si cu patriotismul asta.
        marea britanie, germania si franta erau pline de oameni politici care erau platiti de kgb. sa nu pomenim de infiltrarile de spioni chiar in randul propriilor servicii de informatii.
        la fel in sua unde si in cia si in fbi existau spioni kgb.
        o buna parte din parlamentul german dinainte de prabusirea comunismului se spune ca era platit de rusi.
        nu suntem nici mai buni nici mai rai decat altii. poate doar unii dintre concetatenii nostri au complexe de inferioritate sau sufera de mania persecutiei.

        Răspunde
         
      2. Adrian D.
        Mai 31, 2013 la ora 23:02

        CTL, sunt foarte de acord cu ce scrie Laurentziu mai jos., Cum am scris in nenumarate randuri, politicienii noshtri nu sunt mai hotzi ori mai ticaloshi decat ai „lor”. Sunty chiar codashi la hotzie, in multe cazuri.
        Cat despre a conduce o tzara impotriva interesului, iarashi, asta nu se intampla doar la noi. doua exemple seci: Monti & Papademos, impushi de UE pentru a-shi conduce tazrile shi mai mult spre dezastruy. Sau unul mai vechi: Schroeder, cancelarul care a semnat marele contract6 cu gazprom, acre practica transforma Germania in ztara dependenta de gazul rusesc… shi care mai tarziu a devenit director la gazprom. Case closed.
        cat despre povestea cu Grecia, grecii au incercat sa scape de contract, au oferit inztelegeri amiabile numai ca ‘geaba. Germania nu shi nu, pana a venit dna Merkel shi le-a impus respectul contractului, cu fortza.
        Uite detalii aici:
        https://www.strategypage.com/htmw/htsub/articles/20100323.aspx
        Sursa este evident pro-germana, inttrucat ni se spune ca „reclamatziile grecilor erau inchipuite”.
        In spatele poveshtii se afla shi multa shpaga, data de firma Thyseen (nu Blohm und Voss, sorry)
        http hat4uk wordpress com / 2012/03/12/revealed-how-paying-double-for-german-subs-helped-to-sink-greece/
        Cat despre povestea cu despagubirile: guvernul grec nu a pus-o niciodata pe tapet. Povestea a murit in anii 80, cand Germania renuntzat unilateral laa aceste paltzi.
        despre despagubiri au vorbit manifestantzii din piatza sintagma + o parte a presei, ca un soi de praf in ochi.
        Dar niciodata guvernul grec.
        care despagaubiri, ca venise, sunt cat se poate de justificate: germania a facut prapad in Grecia, unde literalmente s-a murit de foame. Intre tzarile Axei, Romania a fost singura OK, fiindca a trimis cereala in Grecia ca sa sprijine comunitatea aromana.
        Germanii insa au fost … germani. Shi cu asta am spus totul.
        PS Tocmai de aia innebunesc de nervi cand mai aud pe unii care vor ca Romania sa fie condusa de Germania, sau pe altzii care ishi imagineaz ca Germania poate respecta vreo tzara europeana shi-i poate apara interesle.
        germanii nu respecta decat germania (iar unii germani mai respecta mult USA. shi rusia).
        PS Ca venise vorba de tradare natzionala pe scara larga, mi-ama dus aminte: in anii 70-80, KGB-ul corupsese cam o treime din Bundestag. Din TOATE partidele.
        Shi au avut infiltrari la nivelul cel mai inalt ai guvernului federal.
        Asta pentru ca politici8enii germani, atunci, ca shi acum, erau foarte patriotzi… (erau la fel de patriotzi ca shi ai noshtri, ca venise vorba, atat atunci cat shi acum)

        Răspunde
         
  • george
    Mai 30, 2013 la ora 23:51

    ECHIPA! incepand de azi, 30.05, nu mai pot vedea emisiunea pe site-ul tvrplus.ro(„Acest stream se poate vedea doar pe teritoriul Romaniei”). Nu cred ca e in avantajul nimanui ca utilizatorii sa fie fortati spre site-uri terte(YouTube) pentru a putea vedea in continuare emisiunea. Va rog incercati sa rezolvati aceasta limitare!

    Răspunde
     
    1. george
      Mai 30, 2013 la ora 23:53

      p.s.: va urmaresc zilnic din Austria de aproape 2 ani! Keep up the good work!

      Răspunde
       
  • valentin
    Mai 30, 2013 la ora 23:41

    În alegerile din 1937, Legiunea sau Legiunea Arhanghelului Mihail, numită și Mișcarea Legionară a ieșit pe locul al treilea după Partidul Național Liberal și Partidul Național-Țărănesc, obținând 15,5% din sufragii. Carol al II-lea, care se opunea legionarilor, i-a ținut în afara guvernului până la aducerea la putere a generalului Ion Antonescu, la 5 septembrie 1940.
    Eu zic sa reflectam despre coruptie si consecinte sa fim mai realisti.

    Răspunde
     
  • monica
    Mai 30, 2013 la ora 21:40

    suntem fara egal in lume la prostie ,la hotie si la lene

    Răspunde
     
    1. un turist
      Mai 30, 2013 la ora 21:47

      Monica: De ce va desconsiderati in asa fel?????

      Răspunde
       
      1. laurentiucat
        Mai 30, 2013 la ora 22:28

        corect!

        Răspunde
         
      2. Constantin
        Mai 30, 2013 la ora 23:06

        Nu-mi este adresata in mod direct intrebarea, dar indraznesc sa propun un raspuns pentru ca din exprimarea doamnei monica se poate intui un subiect colectiv care se pare ca ma include. Afirmatia „suntem fara egal in lume la prostie, la hotie si la lene” este dupa parerea mea cel putin partial justificata. Implicatiile deosebit de grave ale faradelegilor, in majoritatea cazurilor fapte de coruptie, savarsite de conducatorii patriei noastre, au fost de natura a pune serios in pericol siguranta nationala. Dincolo de efectele sociale şi de pagubele fabuloase la Buget, situatii care nu mai sunt intalnite nicaieri in lumea civilizata, unde Justitia functioneaza, consecintele pe termen lung ale hotiei şi prostiei politicienilor romani [care ne reprezinta] au avut repercusiuni semnificative asupra evolutiei istorice a Romaniei. Privind „afacerea Skoda” şi harta din spatele realizatorului TV nu putem sa nu ne gandim la probabilitatea ca pierderea unor teritorii importante ale Romaniei sa se fi datorat in buna masura arogantei politicienilor nostri (izvorata din prostie, desigur), echiparii deficitare a armatei, cu armament de proasta calitate, pentru ca au fost incheiate contracte de furnizare frauduloase etc. Astazi Romania este membra NATO şi riscul pierderii de alte teritorii este incomparabil mai redus, pentru ca altfel, prostia şi hotia romanilor ar fi fost motive suficiente pentru ca astfel de lucruri sa se petreaca din nou. Fara ca responsabilii sa fie pedepsiti, dar cu sanse reale sa fie alesi de catre cetatenii romani in Parlament, ori sa fie numiti in inalte functii publice.

        Răspunde
         
  • CTL
    Mai 30, 2013 la ora 20:44

    In ce masura o sa reusim noi sa repetam istoria ? Il citez pe Adrian D : ” Am ras !”
    Sigur nu o sa ne punem sa-i arestam pe cei de la Bechtel. ( da sa facem asa o comparatie – cat e paguba pentru care e Becali in puscarie si cat e asta ? cat stau Becali si Babiuc la inghesuiala si cine si cat va sta acum ? ) Si sigur nu se impusca nimeni ca ne-au lasat in urma cu vreo 30 de ani. Nu stiu ce e la noi , nu cred ca avem simtul asta al omului intreprinzator. Ori nu ne stim interesele, ori credem ca nu putem si atunci mai bine bagam un ban in buzunar din neputinta decat din putinta. Nu stiu…

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Mai 30, 2013 la ora 20:28 Răspunde
     
  • laurentiucat
    Mai 30, 2013 la ora 20:26 Răspunde
     
    1. CTL
      Mai 30, 2013 la ora 20:51

      Da sa vedeti ce dezatru au facut pe drumul spre Marghita. Pai intra masina in crater pe drum si nu o mai vedea omul. Daca mergea un autobus se inclina cu o parte in crater de ziceai ca nu iese decat cu rotile in sus. Pot spune ca am vazut imagini cu drumuri bombardate in Afganistan care aratau mai bine decat cel pe care mergeau ei cu basculantele, au carpit da ideea e ca nu stiu ce mama focului au carat atata si nu se vede nimic. Atatia bani… Am ramas cu minim 30-35 de ani in urma cu infrastructura din cauza asta.

      Răspunde
       
  • Gabriel M.
    Mai 30, 2013 la ora 20:07

    Teapa Bechtel nu se ridica la valoarea de 800 de mil. Euro, deoarece americanii au executat in plus, pe langa sectorul de 52 de km finalizat, si o parte din lucrarile pe sectorul Suplacu de Barcau – Bors. Pe acest sector nefinalizat au realizat in mod special lucrarile de arta de pe traseu(poduri si viaducte). Astfel s-au mai realizat lucrari in valoare de 150 – 200 milioane de euro(poate si mai mult).

    Insa altceva se petrecea la contractul cu Bechtel. Americanii se ocupau si de proiectare si de executie, asa ca le era usor sa adopte solutiile cele mai costisitoare pentru realizarea proiectului, crescand astfel mai mult sau mai putin artficial, pretul.

    Răspunde
     
  • Marius Z.
    Mai 30, 2013 la ora 19:33

    Stimate domnule Guran,

    Mie afacerea Skoda, daca tot ati facut o comparatie in aceasta seara, imi pare tot mai asemanatoare cu cea care se pregateste pentru avioanele portugheze:

    http://www.rumaniamilitary.ro/afacerea-avioanelor-f-16-portugheze-nesansa-romaniei

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase