Manager la stat m-aş face…

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

Guvernul limitează prin ordonanță de urgență salariile directorilor din companiile de stat. Astfel niciun șef de la stat nu va putea duce într-o lună acasă mai mult de șase salarii medii, dar nu pe economie, ci pe ramura respectivă. Și ca să înțelegeți mai bine ce spun, vă propun următorul exercițiu simplu:

Să presupunem că acum ați fi director la una dintre numeroasele companii care dețin în România centrale nucleare și ați avea un salariu de 9.000 de lei pe lună. Glumesc, în România este o singură companie de acest fel și este de stat. Salariul mediu pe ramură e de 3.900 de lei pe lună. Salariul dumneavoastră de director poate crește de șase ori media deci la peste 23 de mii de lei pe lună. Ca să vă mai majorați salariul peste această sumă va trebui ca media salarială să crească și ea. Pentru asta va trebui doar să vă înțelegeți cu colegul director de la compania, unică de asemenea, care produce curent din hidrocentrale, dar și cu încă vreo doi colegi de la companiile care fac curent din termocentrale. Astea sunt mai multe, nu sunt toate de stat, dar cei mai mulți salariați sunt tot la stat. Creșteți salariile angajaților, crește și salariul directorului. Mi-e teamă că acest mecanism adoptat de guvern va inversa puțin rolurile la negocierile salariale… nu vor cere sindicatele creșteri de salarii cât vor cere directorii.

Dincolo de asta, cred că reușim cu succes să rămânem noi ca nație în această capcană a salariilor mici. Poșta Română nu are nicio ofertă de privatizare, dar directorul duce acasă 6.000 de euro salariu. Țipă televiziunile, lumea strigă huooo, neînțelegând că lipsa de performanță e problema, nu salariul. Salariile pot fi mai bune sau mai proaste, problema Guvernului în companiile sale este managementul prost și șpăgile pe care le fac directorii indiferent că sunt mai bine sau mai prost plătiți.

Categoria: MOISE
Etichete: , , , , ,

Comentarii prin facebook

21 răspunsuri la Manager la stat m-aş face…

  • Alex
    Mai 30, 2013 la ora 16:53

    Moise , te pierzi in lucruri mici . Asta e un subiect numai daca vrei sa practici sport politic sa ai numai o discutie despre …. care economie ? La radio intrebai daca neamtul a avut dreptate ca ne trebuie o dictatura. Am sa ti explic un lucru. Totul pleaca de la constitutie legile fundamentale … Atita timp cit prim ministru persoana cea Mai importanta in stat nu este aleasa direct de popor nu prin partid o sa avem probleme Va fi circul asta de a impart scaunele in guvern prin puterea coruptiei Principiul taxarii fara reprezentare nu se aplica Alta problema salarile justitie vin de la guvern atunci cum poate fi independenta. Corruptive in justitie cum ar fi daca am avea jurati … Ori judecatorii sefi politie cei care manevreaza banii la primarii sa fie alesi direct Este o tara care are toate raspunsurile pentru ro numai ca romanii prefera democratia originala. Si Mai este un punct de vedere de ce Romania e distrusa ca celelalte state ca grecia spania italia. Etc. Dar nu ai curajul de a vorbi de Goldman sachs curajul de a vorbi este foarte mic in ro Se prefera fotbalul politic ca de exemplu acest subiect infowars.com

    Răspunde
     
  • do2
    Mai 30, 2013 la ora 15:05

    Unde este pe blog rubrica la care se face referire in meniul DESPRE ” În meniul principal găsiţi o pagină intitulată BANI, pagină pe care puteţi urmări cotaţii în timp real ale principalelor valute şi pieţe de acţiuni şi mărfuri din lume”?
    Scuze, nu are legatura cu articolul, dar nu am gasit alta modalitate sa intreb.
    Merci

    Răspunde
     
  • CTL
    Mai 30, 2013 la ora 07:33 Răspunde
     
  • Costi
    Mai 30, 2013 la ora 06:32

    @Moise – Am sa incerc eu sa scriu ceva concret despre subiectul articolului , cei care au scris inaintea mea au scris despre orice altceva…
    „Lipsa de performanta” este intradevar o mare problema a companiilor romanesti de stat , insa este doar consecinta modului cum privesc politicienii romani respectivele companii.
    Tin sa-ti amintesc faptul ca exista mii de exemple de companii de stat in UE si care functioneaza profitabil , multe dintre ele au „privatizat” companii de stat romanesti !
    Totul pleaca de la faptul ca politicienii romani au vazut si vad in companiile de stat doar niste „vaci de muls” ! Bune pt a asigura posturi bine platite pt politruci , lipitorii de afise si rudele lor si contracte pentru clientela politica .
    Toti directorii la stat sunt numiti cu sprijin politic , acest criteriu fiind mult mai puternic decat competenta si rezultatele anterioare.
    Directorii numiti astfel (politic) stiu ca-si datoreaza postul si salariul bun doar binefacatorului sau si va face orice pt a-i satisface cewrerile , chiar daca nu sunt legale si corecte. Nu-i va refuza o solicitare de angajare a unei pile si nu-i va refuza o „recomandare” de contract cu un „apropiat” din clientela politica.
    Si cum un compromis atrage alt compromis , se ajunge la pierderi economice si datorii .
    Cata vreme baronii locali si nationali vor detine puterea de a numi directorii la stat , lucrurile nu vor merge inspre bine.
    Privind salariile mari , care chipurile sunt necesare pt a „tine” managerii valorosi la companiile de stat , este o mare amagire .Sunt absolut sigur ca foarte multi manageri competenti si cu bune rezultate anterioare ar prefera un salariu mai mic dar sigur la o companie la care stapanesc bine problemele si au si satisfactii morale decat o slujba cu salariu mai mare la o multinationala cu un domeniu de activitate pe care nu il stapanesc bine si lipsit de satisfactii morale !
    Insist pe satisfactiile morale , intrucat stiu , din propria experienta , ca de multe ori sunt chiar mai importante chiar si decat cele materiale . Mai ales dupa ce ai ajuns la o anumita stare materiala… !

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Mai 30, 2013 la ora 00:52

    aoleu ce zice aicea pe contrbutors…
    si citeaza un nenea de la bce.

    „In cele din urma, Europa trebuie sa inceteze sa mai apeleze la Fondul Monetar International ca sa ceara ajutor pentru crizele financiare si [trebuie] sa le abordeze folosindu-si propriile sale institutii”, a afirmat de curand Jorg Asmussen, un membru al consiliului executiv al BCE.”
    http://www.contributors.ro/economie/cat-costa-un-imprumut-de-la-troica/
    p.s.
    cum s-or simti aia de au consimtit la toate masurile aberante din ultimii 5 ani?
    si ce argumente aduceau…te dureau si pixelii de la lcd cand le citeai.

    Răspunde
     
    1. Adrian D.
      Mai 30, 2013 la ora 04:14

      laurentzuiu, fiindca mi-e lene sa refac toata discutzia pe care o avuram pe marguinea acestui articol, reiau interventziile mele, drept aici, auto-plagiindu-ma cu voluptate, insa partzial (fiindca eu, spre deosebire de dnul Ponta shi dna Kovesi, shtiu sa pun ghilimele):.
      Ashadar,
      1. „Esentzial din tot articolul este „Acestea sunt doar cateva dintre cele mai cunoscute exemple, dar scenariul este repetabil, chiar un cliseu” – indeed, asha e. E un aviz amatorilor care cred ca politicienii romani pot „negocia” cu Troika. Shi un semn de mirare in fatza tampeniei absolute a celor care au semnat asha ceva. De voie, ca faza cu nevoia e o povete. Au ajuns mai rau DUPA ce au primit ajutorul. Cat despre Romania, nici pana in ziua de azi nu s-a putut oferi o explicatzie rezonabila pentru tampenia comisa in martie 2009, reinoita in mai 2011 shi pe punctul de a fi reinoita in iulie 2013.”
      2. „O alta fraza care merita reflectzie este „Masurile de austeritate au adus incalcari ale Constitutiei in unele state sau ale drepturilor omului, deoarece o parte din masurile de austeritate submineaza accesul populatiei la locuri de munca, servicii publice de sanatate, apa curenta sau energie. […]”. Iar acestea s-au intamplat in tzari membre UE, care, chipurile, respecta statul de drept, drepturile omului etc. …”
      3. legat exact de declaratzia – care e apa de ploaie, pentru uzul publicului larg, dupa parerea mea – a dlui de la BCE – „no. 1 nu europa apeleaza la fond pentru ajutor, ci fondul apeleaza la europa… ca sa ajute europa. chiar asha de absurd e. a se revedea povestea cu summitul g20 de la nisa, din 2011. no. 2 UE ii cara pe FMI peste tot prin Europa shi ii baga pe gura statelor membre. Shi e normaal sa fie asha – cine a cumparat OTE, privatizat la impunerea troicii? cine va cumpara baancile greceshti din balcani, care vor fi vandute la cererea Troicii? etc no. 3 UE ar face mai bine sa se salveze pe ea insashi, shi sa-shi lase membrii in pace, fiindca daca ii mai ajuta mult, ii omoara de tot. no. 4 declaratziile unui oficial BCE valoreaza exact cat o eructatzie de betziv no. 5 UE ar fi trebuit shi trebuie inca sa ishi puna la punct institutzii financiare capabile de a interveni in caz de nevoie in MOD REAL, shi nu cu aiureli neo-liberale & austeritare identice cu idiotzeniile predicate de baietzii veseli de la FMI. Shi-o datoreaza sie insashi, daca vrea sa mai existe. no. 6 daca vrea sa aplice punctul 5, UE trebuie sa ishi renegiocieze ACUM toate tratatele de baza, shi toate angajamentele luate fatza de G20, BIS etc. Inclusiv acordurile Basel. no. 7 Daca nu face asta, orice altceva este doar frectzie la picior de lemn shi de-aci incolo, dumnezeu cu mila no. 8 Daca Ue vrea sa scape de FMi, ceea ce nu e cazul, ar face bine sa ishi reduca la 0 contributziile extraordinare pe care i le da FMI-ului din 2009 incoace. O alta idee ar fi sa ishi foloseasca vourile din boradul FMI ca sa determine politici economice care sa aiba un pic de noima. Numai ca UE nu face asta, shi – repet – nu e din intaamplare ca e asha. Asha ca… PS Ma mira ca un asemenea articol a putut aparea oe contributors. E cred ca unul dintre putzinele articole cat de cat OK aparute acolo in ultimii ani, de cand ii citesc. Sa fie, poate, 10 articole, in cap, cu asta cu tot. Dar ce folos? Ponta va semna oricum cu FMI, in iulie.”

      Răspunde
       
  • laurentiucat
    Mai 29, 2013 la ora 23:54

    s-a reziliat ctr cu bechtel. declaratie sova la realitatea. despagubiri 30 d emil de euro plus tva.

    Răspunde
     
  • cornel
    Mai 29, 2013 la ora 20:55

    O emisiune care mie mi-a placut:
    http://www.tvrplus.ro/editie-opre-roma-107142
    Un primar rom de aprox 20-25 de ani a facut pentru comunitatea sa ceea ce majoritatea primarilor romani nu reusesc din cauza coruptiei lor si/sau a lipsei valorilor morale (ma refer aici in special la primarii de la sate).
    E numai o parere.

    Răspunde
     
  • cornel
    Mai 29, 2013 la ora 20:09 Răspunde
     
  • alex
    Mai 29, 2013 la ora 20:00

    Am primit urmatorul email care ar merita o dezbatere la dvs in emisiune:

    Subj:Preturi in Euro la carburanti

    Azerbadjan Diesel EUR 0,31Egipt Diesel EUR 0,14
    Ethiopia Super EUR 0,24
    Bahamas Diesel EUR 0,25
    Bolivia Super EUR 0,25
    Brazilia Diesel EUR 0,54
    China Normal EUR 0,45
    Ecuador Normal EUR 0,24
    Ghana Normal EUR 0,09 !!!!!!!
    Groenlanda Super EUR 0,50
    Guyana Franceza Normal EUR 0,67
    Hong Kong Diesel EUR 0,84
    India Diesel EUR 0,62
    Indonezia Diesel EUR 0,32
    Irak Super EUR 0,60
    Kazakhstan Diesel EUR 0,44
    Qatar Super EUR 0,15
    Kuweit Super EUR 0,18
    Cuba Normal EUR 0,62
    Libia Diesel EUR 0,08 !!!!!!!
    Malaezia Super EUR 0,55
    Mexic Diesel EUR 0,41
    Rep. Moldova Normal EUR 0,25
    Oman Super plus EUR 0,20
    Peru Diesel EUR 0,22
    Filippine Diesel EUR 0,69
    Rusia Super EUR 0,64
    Arabia Saoudita Diesel EUR 0,07 !!!!!!Africa de Sud Diesel EUR 0,66
    Swaziland Super EUR 0,10 !!!!!!
    Siria Diesel EUR 0,10 !!!!!
    Trinidad si Tobago Super EUR 0,33
    Thailanda Super EUR 0,65
    Tunisia Diesel EUR 0,49
    USA Diesel EUR 0,61
    Venezuela Diesel EUR 0,07 !!!!!
    Emiratele Arabe Unite Diesel EUR 0,18
    Vietnam Diesel EUR 0,55
    Ucraina Diesel EUR 0,51

    Incredibil, nu-i asa??!!!
    Tarile Uniunii Europene si ministrii lor de finante au luat, intr-adevar, populatiile drept niste cretini …
    TVA + TIPP + IRPP + ISF + TVA pe bunurile de consum + escrocherii fiscale diverse si variate.
    Trimite acest e-mail mai departe pentru a sti cum suntem indusi in eroare de politicile „noastre” si … de marile companii petroliereTaxele incluse in benzina de la 1 ianuarie 2012 sunt: – acciza este de 467 EUR / tona
    – taxa de drum este de 125 EUR / tona
    – taxa de solidaritate (cate un cent / litru – motivul este acoperirea
    prejudiciului creat in urma falimentului Bancorex), adica 10 EUR / tona
    Producatorul are pretul de aproximativ 370 EUR / tona.
    Astfel rezulta urmatorul pret pe tona de benzina: 370+467+125+10=972 EUR / tona (taxe si accize)
    Se adauga TVA de 24 %, adica 233.28 EUR
    Totalul este de 1205.28 EUR / tona
    Un litru de benzina este 1,205 EUR (aproximativ 5.15 RON)
    Producatorul incaseaza 370 EUR / tona
    Statul incaseaza 835.28 EUR / tona

    ASA CA, OAMENI BUNI REVOLTA ESTE UN CUVANT PREA MIC…!!!
    ___________________________________________

    SI NU UITATI! PRETUL BENZINEI SE REFLECTA SI IN PRETUL ALIMENTELOR!

    Răspunde
     
    1. laurentiucat
      Mai 29, 2013 la ora 21:27

      alex-ai dat copy/paste si te ambalezi degeaba.
      daca taxele astea nu ar fi pe litrul de benzina ar fi pe kw/h sau pe mp de locuinta sau pe cine stie mai ce.
      ideea e ce se face cu bani adunati de la stat de pe urma carburantului.
      pana la urma, parerea mea este ca taxarea acestuia e o masura buna.
      numai daca ne uitam la industria utomobilului din america, evolutia ei de la primul soc petrolier si pana acum si ne dam seama ca niste preturi mici la carburanti nu fac bine nici industriei nici mediului.
      parerea mea!
      p.s.
      mentinez ca pap benzina la greu. ca sar dintr-o masina intr-alta si in barca cu motor zilnic.

      Răspunde
       
    2. Moise Guran
      Mai 29, 2013 la ora 21:38

      Alex, ne place sau nu, din taxele ale se plateste deficitul de la fondul de pensii. In alta ordine de idei, va rog sa nu se mai intample sa faceti chemari la lupta (orice lupta) pe acest site.

      Răspunde
       
      1. CTL
        Mai 29, 2013 la ora 22:01

        @ Moise Guran
        ne place sau nu, nu e bine, nu e drumul cel bun. : (

        Răspunde
         
        1. laurentiucat
          Mai 29, 2013 la ora 22:55

          tudor gheorghe cautand o rima la codru( apropo…ce-o mai fi facand codru?)
          a gasit ceva gen: „nu e modru”.
          adica nu se poate altfel.

          Răspunde
           
          1. CTL
            Mai 30, 2013 la ora 07:16

            ideea e ca la un moment dat nu o sa avem de ales. pentru ca sistemul de pensii o sa fie nesustenabil la fel ca cel din sanatate si statul o sa le zica oamenilor, gata va descurcati, faceti ce vreti, nu mai sunt bani.

             
          2. CTL
            Mai 30, 2013 la ora 07:20

            Codrul e piesa de mobilier in dormitorul vreunui rus sau saudit proaspat proprietar de insula greceasca.

             
    3. cornel
      Mai 29, 2013 la ora 23:25

      Asta e filozofia care a fost acceptata la nivelul UE – o mare parte din banii ce se incaseaza la bugetul de stat, al fiecarui stat, se bazeaza pe un nucleu dur care reprezinta taxarea combustibililor. Pe de alta parte UE se bazeaza pe subventii si/sau reducerea cheltuielilor bugetare (atunci cand e cazul) si pe controlul mai strict al deficitului bugetar si al nivelului de indatorare al statelor membre UE (in comparatie cu Rusia, China, alte tari asiatice sau SUA).
      In SUA pretul carburantului e relativ scazut in raport cu puterea de cumparare a cetateanului obisnuit pentru ca SUA nu practica o politica asemenea celei imbratisata de UE. La fel in SUA problema deficitului bugetar si a datoriei statului e adordata in cu totul alt mod (se merge pe increderea pietelor in DOLAR si se tipareste moneda atunci cand apar diverse probleme in economia americana). De China si de Rusia nu vreau sa pomenesc aici pentru ca sunt cazuri speciale. Un caz interesant este cazul Japoniei unde datoria statului este foarte mare (se estimeaza 245,6% din PIB in 2014) insa nici aici nu vreau sa insist pentru ca asemanarile sunt foarte de mici intre economia Japoniei si economia Romaniei.
      Asadar e o chestiune de filozofie economica, de regim politic sau de cultura ca si popor.
      O seara buna sau noapte buna.

      Răspunde
       
  • costel p
    Mai 29, 2013 la ora 19:26

    Buna seara: va rog sa ma scuzati ca ma abat de la topica, dar profit ca ati dezabatut acum cateva minute salarizarea in Sanatate. Nu sunt de acord cu afirmatia Dvs, ca fara a contribui (noi cetatenii) suplimentar, nu vom avea medicii performanti pe care ii meritam. Sa ma explic: in anul 1999 cand dr. Cicalteu a inventat CNAS si TOTI banii colectati se duceau la CNAS (reprezentat de un Consiliu in care Guvernul NU avea majoritatea) s-a vazut clar ca se pot salariza medicii foarte bine (medicina de familie, proaspat infiintata a primit suficienti bani 1 an ca medicii sa-si poata finanta ecografe, etc). Dupa ce Cocalteu a facut gafa de a declara public ca s-au strans suficienti bani in fondul CNAS, iar CDR a cazut, Nastase (7 case) a procedat ca orice infractor de stat: a dat o ordonanta prin care banii CNAS treceau nediferentiat la bugetul consolidat de stat, iar presedintele CNAS devenea un politruc cu rangul de secretar de stat. Din acel moment a inceput prabusirea abrupta a sistemului de sanatate (reducerea sistematica anuala a banilor alocati medicinii primare, aberatiile lui Boc, etc). Rezum: bani sunt, sa-i puna toti unde trebuie, nu la alte capitole. Cu stima

    Răspunde
     
    1. Dan
      Mai 29, 2013 la ora 19:43

      Eu cred ca are dreptate pt ca astia mai degraba ar face medicina cu rezidenti decat sa creasca salariile taind din spagile lor.

      Răspunde
       
    2. cornel
      Mai 29, 2013 la ora 20:17

      Eu cred ca aveti dreptate.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase