Congreul PSD – mări sub pustiuri

Publicat la data de de Moise

editorial plasma

de Moise Guran

Multă liniște și plictiseală la Congresul PSD, acolo unde mahării partidului au venit să și-l aleagă în unanimitate pe Victor Ponta. Dar și liniștea de pustiu de la suprafață ascunde învolburarea unor mări agitate financiar și politic ceva mai devreme. Mai țineți minte faptul că acum o lună unii dintre baronii PSD voiau să vină la București să schimbe miniștrii aceluiași Ponta?

De la alegeri și până acum au fost două proiecte prin care Victor Ponta a încercat să-și supună baronii partidului. Unul a eșuat, celălalt este pe cale. A fost mai întâi ordinul prin care Liviu Voinea, ministrul Bugetului, le-a condiționat finanțarea proiectelor locale de plata datoriilor mai vechi. Credeți-mă, dacă în Parlament n-ar fi fost desființată reglementarea respectivă, n-ar mai fi fost atâta liniște la Congresul PSD. Problema lui Ponta este că exact acea inițiativă a lui Voinea i-a ținut bugetul țării în echilibru pe primul trimestru, iar fără ea, cât de curând, șpăgile de partid și de stat vor reveni în atenția publicului.

Al doilea proiect este regionalizarea. Ați mai auzit de ea în ultima vreme? Era un mare semn de întrebare pentru baronii locali, căci sentimentul acestora era că Ponta dorea să își creeze alți baroni, unii mai puternici care să îi eclipseze pe ei cei creați pe vremea guvernării Năstase-Cozmâncă și, treptat să îi înlocuiască. Poate că Ponta își vrea într-adevăr proprii baroni, dar în această schemă piesa cheie este celălalt Liviu, Liviu Dragnea. De el depinde dacă merge mai departe pe mâna lui Ponta cu crearea regiunilor sau dacă, dimpotrivă, amână proiectul pentru mai târziu, după un moment în care poate folosi forța actualilor baroni împotriva lui Ponta. Din păcate pentru el, nici Dragnea nu controlează pe deplin armata pseudo-feudală a PSD.

Dar să nu uităm faptul că acești baroni au revenit la guvernare mai ales datorită unui vot împotrivă dat lui Traian Băsescu. Nu pentru că acel PSD de pe vremea lui Cozmâncă s-ar fi reformat. Pe cale de consecință fără o schimbare a structurilor de putere în interiorul PSD, guvernarea Ponta nu are nicio șansă de reușită cu România în general. Și cum reorganizarea teritorială este modul în care premierul pare a fi gândit reformarea propriului partid, acum, după acest congres, Victor Ponta are o singură șansă. Trebuie să-și ia înapoi țara pe care o are de guvernat.

This entry was posted in MOISE. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

21 răspunsuri la Congreul PSD – mări sub pustiuri

  • Bogdan Mielu
    Aprilie 24, 2013 la ora 17:33

    Bai Moise tu parca faceai analiza economica eu ca de altfel toata lumea a inteles ca nu-l inghiti pe Ponta dar dao incolo de echidistanta si deontologie jurnalistica

    Răspunde
     
  • cornel
    Aprilie 23, 2013 la ora 15:24

    Un articol, de citit:
    http://www.zf.ro/companii/ponta-reia-ideea-impozitarii-suplimentare-a-salariilor-pentru-directorii-din-companiile-de-stat-10785327
    Personal nu stiu ce sa zic insa o masura de inceput poate fi o asemenea suprataxare pentru directorii societatilor de stat care au salarii foarte mari si companiile respective de stat au pierderi si nu profit pentru anul anterior.
    E numai o parere.

    Răspunde
     
    1. laurentiucat
      Aprilie 23, 2013 la ora 22:04

      e neconstitutionala…

      Răspunde
       
    2. CuSandu
      Aprilie 24, 2013 la ora 00:42

      Dece sa fie sanctionati toi din cauza citorva? Si nici sa ei de la directori ca sa dai la doctori nu este un precedent sanatos.

      Răspunde
       
  • cornel
    Aprilie 23, 2013 la ora 11:43

    Un articol, de citit:
    http://www.zf.ro/eveniment/parlamentarii-nu-au-tinut-cont-de-cerintele-presedintelui-unda-verde-pentru-numirea-rudelor-la-sefia-asf-10782151
    Eu personal nu sunt de acord cu propunerea ca rudelor parlamentarilor sa le fie interzis la aceste functii. Sunt de acord cu cerintele referitoare la experienta, profesionalism si integritate.
    E numai o parere.

    Răspunde
     
    1. CuSandu
      Aprilie 24, 2013 la ora 00:37

      nepotismul e fara leac

      Răspunde
       
  • cornel
    Aprilie 23, 2013 la ora 11:39

    Moise, sunt de aceeasi parere cu cu tine. Strategia politica folosita de Adrian Nastase atunci cand a fost prim ministru al Romaniei a fost una de succes si a impus cu forta si hotarare deciziile care trebuiau sa fie luate atunci. Ma refer la strategia sa de a da functii importante in partid la oameni cu valoare profesionala mare si care sunt oameni integri (vezi aici cazul Tanasescu) de care e nevoie in orice guvern care vrea sa aiba rezultate pozitive, economic vorbind si nu numai.
    In guvernul Nastase, din cate imi amintesc, era o atmosfera de armata adica ce se hotara se si facea, fara prea mult circ si plangeri de la baronii locali, care au avut si au in continuare rolul lor, politic vorbind.
    Dupa parerea mea domnul prim ministru Victor Ponta nu va rezista la presiunile baronilor locali, care cateodata sunt nocive guvernului, partidului si economiei, fara a aplica o strategie de genul celei aplicata de fostul prim ministru Adrian Nastase.
    E numai o parere.

    Răspunde
     
    1. CuSandu
      Aprilie 24, 2013 la ora 00:34

      „…era o atmosfera de armata adica ce se hotara se si facea…”, pina la proba contrara, merg pe incredere. Dar pe specialisti sa nu-i stricam cu politica, ca-i pierdem. Sa fie prin preajma deciziilor, da.

      Răspunde
       
  • george
    Aprilie 23, 2013 la ora 07:26

    Bine, bine, dar cu promisiunile facute cum ramane???

    Răspunde
     
    1. laurentiucat
      Aprilie 23, 2013 la ora 22:05

      la multi ani!

      Răspunde
       
  • Adrian D.
    Aprilie 23, 2013 la ora 01:31

    SanduCu, ce am incercat sa spun prin comentariul meu este ca discutzia despre privatizarea spitalelor nu are sens. nu trebuie nici maacar pomenita, darmite purtata.
    este ca shi cum un economist inteligent i-ar oferi unui parinte falit solutzia de aa-sshi vinde copiii (pentru ce? nu ne intereseaaza. sa-i vanda shi atat). sigur, e pragmatic, va aduce… „bani” la buget.
    dar exista vreun parinte care ar angaja, macar, o astfel de disscutzzie ABERAATA?
    Io zic ca nu.
    Nu sunt impotriva santatzii private.
    Dupa cum nu sunt nici impotriva Cailor Ferate privaate. Ori a orice altceva privat.
    Dar sa fie FACUT de la zero, shi nu preluaat pe doi lei + shpaga de la stat.
    Ca sa nu mai zic ca in anumite sectoare nici macar nu trebuie sa incapa vorba de privatizare.
    Chiar, de ce ce nu ne privatizam armata? Am privatizat un milion de prostii, aam privatizat (practic) pana shi Banca natzionala… Ne gandim sa privaatizzam sanatatea, ca la atata ne duce capul, dar
    armata shi politzia de ce sa nu le privaatizam?
    Pai nu serios, ce, nu shtiu privatzii sa fie mai buni manageri decat statul?
    Asha cum o aratara, de curaand, in Cipru? saau cum o aratara la Lehman? ori la RBS?
    Pana la urma, hai sa privatizam shi guvernarea.
    Ce ne mai complicam in detalii de-astea, in pashi maruntzui, flecushtetze de-astea.
    Hai sa privatizam preshedintzia – aduce bani la buget, shi, in plus, ne aduce management privat, cheia marilor sucvcese in viatza.
    Nu, SanduCu, pana shi ideea privatizarii sanatazii (la fel shi la Hidroelectrica sau oricare alt sector strategic) mi se pare absurda.
    Shi il intreb pe oricare amator de privaatizare: shi-ar privatiza, prin licitatzie, copilul, nevasta sau mama?
    Fiindca daca ar asemenea gabnduri, daca i se pare ca genul asta de treaba e un ghisheft, apoi sa ne dea exemplu shi sa o faca incepand din casa lui.
    Ca sa ma conving shi io, spectatorul, ca asta e calea de urmat.

    Răspunde
     
  • CuSandu
    Aprilie 22, 2013 la ora 22:13

    Ponta – baroni – regionalizarea tarii.
    Pentru ca este mult PSD aici, duhneste a politica, dar cred ca poate fi tratata ca o problema strict administrativa.
    Este corect, vrei sa reorganizezi, adica sa aduci altii si cu mine cum ramine? Baronii au dreptate sa banuiasca asa ceva. Dar pe de alta parte, poate ca Ponta vrea totusi sa vada ceva ca se misca, iar baronii sunt ocupati cu de-ale lor. Ca Ponta este premier stim. Ce sunt de fapt baronii? Sau mai exact ce vor ei sa fie considerati, cred ca este mai bine de intrebat. Probabil ca vor sa fie considerati niste „premieri locali”, adica sa aibe toate haturile in mina – si nu e rau, ba chiar e bine. La urma urmei vrem sa miscam economia, trasa sau impinsa, conteaza? Acesti premieri locali (ca sa plecam din feudalism) au putere locala pe care si-au cistigat-o. Premierul din Bucuresti nu are acest merit pentru pozitia obtinuta, dovada ca trebuie sa se roage de unul de altul, unele decizii nu i se implinesc – adica e…cu numele. Pe plan local, premierii sunt ascultati, dar si ei asculta si discuta cu cei din jur. Mare diferenta. Acest fapt trebuie folosit si nu respins. Daca deja au putere, ar trebui sa li se dea si raspundere pentru ce li se cere sa faca in ograda lor. Si n-au sa refuze, cum sa refuzi asa ceva. Unii au demonstrat chiar initiativa sau au folosit initiativa celor din jur. Problema, in sfirsit avem una, este ca de la centru nu li se cere pe masura posibilitatilor lor. Ei sunt dornici sa ia la intrecere intre ei, nu de dragul concurentei, ci pentru asi consolida pozitia in fata celor care ii sustin, populatia locala, care ii cunoaste pe ei mai bine decit pe…aia din Bucuresti. Admitind ca logice cele prezentate, stiind ca detii un aparat care poate functiona, mai ramin doar doua aspecte de pus la punct. Ce le dai de lucru, adica pentru ce ii faci raspunzatori, si cum ii sprijini, pentru ca vor cere sprijin si nu neaparat financiar (daca stii ce si cit sa ceri). Este gospodaria lor, ei isi cunosc cel mai bine resursele. Ei vor stii sa-si atraga forta de munca suplimentara de care au nevoie, vor negocia cu alti primi locali pentru alte resurse. Faptul ca isi schimba culoarea politica dupa vint, dovedeste ca ei nu sunt interesati de politica ci doar de sprijinul de la centru.
    Deci ce le ramine guvernantilor este se stabileasca o strategie economica, prioritatile pe ramuri, dependenta lor de resurse, crearea de legislatii care sa-i ajute pe localnici in organizarea lor. Adica construirea unui sistem descentralizat condus de la centru. Asta intr-un bun management se numeste delegarea de autoritate, dai libertate de actiune dar tii sub control. Pentru asta trebuie sa stii ce vrei si sa stii cum sa ajuti.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Aprilie 22, 2013 la ora 21:55 Răspunde
     
    1. CuSandu
      Aprilie 22, 2013 la ora 23:27

      Cit timp trebuiesc rambursati, si inca nu e clar pe ce vor fi folositi, nu pare interesant.

      Răspunde
       
  • laurentiucat
    Aprilie 22, 2013 la ora 21:53 Răspunde
     
  • TiberiuC
    Aprilie 22, 2013 la ora 21:06

    nu mai vreau politica la ODB, chiar daca ne afecteaza major vietile si busines-urile :))

    Răspunde
     
    1. laurentiucat
      Aprilie 22, 2013 la ora 21:54

      da’ ce doresti?

      Răspunde
       
  • Adrian D.
    Aprilie 22, 2013 la ora 19:59

    „sa purtam o discutzie despre privatizarea spitalelor”???
    sigur ca da.
    se poate discuta despre orice. dar poate ca are mai mult sens sa purtam o discutzie despre teraformarea shi colonizarea soarelui. e o idee nu mai putzin catastrofala decat privatizarea spitalelor. asha ca ar trebui sa o discutam shi pe asta.
    ba, la ora actuala, e chiar o urgentza.
    PS Mi-a placut sjhi asta: „e un experiment, iar daca experimentul va avea succes, atunci vor fi privatizate shi aalte spitale.
    Experimentul NU va avea succes, fiindca nu aare cum sa aiba, e o aberatzie, pur shi simplu – shi tocmai de aceea, vor mai fi privatizate shi alte spitale.
    Fiindca ceea ce conteaza nu este sa facem sanatatea mai eficienta, ori ca statul sa cheltuiasca mai putzin – ceea ce conteaza e sa avem ce privatiza p[e doi lei, sa manance shi gura dragutzului de investitor privat o paine4, ca are shi el un puradel acasa, carua tre’ sa ii cumpere o insula greceasca, ca tot e la reducere, acum, saracu’ investititor.
    mi se rupe camasha de mila lui.
    da”’ ma intreb, daca tot tropaia investitorul privat sa investeasca, de ce nu face un spital de la 0, greenfield? nu e mai mishto? sa itzzi puna placa la intrare, ca l-ai facut tu? shi sa ii dao clasa sistemului de stat prin pretz/calitate?
    nu, nu e mai mishto.
    e mai mishto sa dai un euro shi o shpaga shi sa preiei spitalu’.
    ieftin ca braga, la reducere de sezon.

    Răspunde
     
    1. CuSandu
      Aprilie 22, 2013 la ora 22:57

      Adriane, lucrurile mari se rezolva mai usor privindu-le de sus. O vedere de ansamblu ajuta mai bine la formarea unei strategii, iar cunoasterea de amanunte ajuta mai bine la aplicarea strategiei.
      Intr-o economie avem ramuri/obiective strategice si celelalte. Care e diferenta dintre ele? Probabil ca cele strategice sunt mai profitabile sau pot cel putin garanta un profit pe termen lung si foarte lung – adica poti controla o tara. Asta nu le face pe „celelalte” mai putin importante, ci doar neprofitabile sau usor de manipulat. Invatamintul si Sanatatea sunt, probabil cele mai importante dintre „celelalte”. Pentru ca nu sunt strategice investitorii nu dau buzna, pentru ca sunt foarte importante nu ar trebui privatizate. Deci daca nu exista nici un conflict, de ce trebuie sa ne legam la cap? Unde se da spaga, intr-un spital de stat sau intr-un spital privat? Mai exact, unde il costa pe cetatean mai mult (in total) ca sa mearga la unul particular sau la unul de stat? Considerind serviciul medical oferit egal, as inclina sa cred ca la privat va costa mai mult. Deci pentru cetatean, sa mearga la un spital particular nu ar fi o „afacere”. Deci privatizarea este o greseala. Problemele majore sunt intretinerea spitalelor si salariile cadului medical. Asta costa, dar merita sa ai grija de cetatenii tai.
      Privind de sus, stiind ca ai pus in miscare economia (cel putin o parte din ea) astepti sa culegi, dupa un anume timp (pentru asta ai economisti) niste taxe la buget. Pe masura acestor fonduri iti poti permite sa planifici niste fonduri pentru spitale – intretinerea si o prima treapta de majorare a salariilor (pentru asta ai economisti). Intr-un proces de revenire, nimeni nu se poate astepta la schimbari drastice, dar atita timp cit sunt in bine si nu se fac greseli, oamenii vor dori sa accepte aceste schimbari – adica sa contribuie cu taxe care vor fi reduse ulterior (pentru asta avem economisti). Am mentionat ca Invatamintul si Sanatatea trebuie sa fie gratuite? Aici am gresit, ca nu am spus-o (nu de alta dar mai economisesti niste bani si din sistemul de asigurare care oricum nu merita).

      Răspunde
       
      1. Adrian D.
        Aprilie 23, 2013 la ora 02:00

        … shi daca tor vorbim despre privatizari, aceasta noua evanghelie a secolului XXI, un articol ceva mai vechi, scris pe vrema guvernarii Ungureanu, care o anuntza pe cea a lui Ponta in ce priveshte dorintza fierbinte de a privatiza (pe mai nimic) aproaape orice:
        http://mirceaplaton.com/html/articole_tara.html
        Pentru cine va pierde timpul sa-l citeasca, articolul este plin de must.
        Enjoy.

        Răspunde
         
        1. CuSandu
          Aprilie 24, 2013 la ora 00:25

          Este un volum de informatii politico – economice impresionant. Nu am stiut ca privatizarea hitlerista a venit ca o replica la nationalizarea socialista, la vremea aceia cite tari socialiste erau? Desi obiectul articolului este perioada ante-belica, se pot recunoaste aspecte comune cu privatizarea din Romania zilelor noastre: furt la nivel national, sau jaful resurselor naturale. Se potriveste unei ofensive armate care trebuie sa se aprovizioneze din mers. Deasemenea este evident ca un stat militarist sa nu fie interesat de o dezvoltare uniforma/armonioasa a economiei si a societatii. Dar pe timp de pace, o anarhie economica generata de o politica de privatizare excesiva si necontrolata, cum poate fi justificata? Mi-e freu sa cred ca au disparut economistii clar-vazatori. Nu pot pun situatia de astazi nici pe seama luptelor partinice. O tara oferita, pusa la picioarele strainului este o vinzare. Si uite ca politicienii se dovedesc eficienti in manipularea mijloacelor de „agitatie publica” pentru a distrage atentia poporului de la cauza principala a acestei stari de lucruri – nepasarea.

          Răspunde
           
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase