Eterna şi Fascinanta Românie

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

Mai știți melodia celor de la Cassa Locco despre Eterna și Fascinanta Românie? Ei bine, nimeni nu ne poate înțelege țara și rareori ne-o înțelegem noi înșine. Cine s-ar fi gândit că după un an în care România a schimbat patru guverne ne vom trezi tam-nesam că, după primele luni din 2013, Banca Națională va raporta un excedent pe contul curent al balanței de plăți. Nici noi nu știm ce ni se întâmplă, după cum bine remarca președintele Traian Băsescu, făcând, între noi fie vorba și o confuzie în balanța de plăți și balanța comercială. Președintele a proclamat un excedent comercial pentru prima dată de la Revoluție, ceea ce este destul de inexact. Asta ar însemna că exporturile României au depășit importurile ceea ce încă nu s-ar întâmplat, dar s-ar putea întâmpla în perioada următoare, Eterna și Fascinanta economie corectând astfel greșelile prezidențiale.

excedent blogCeea ce este însă reală și este de domeniul prezentului este faptul că în România a intrat mai multă valută decât a ieșit și acesta este excedentul care, într-adevăr, țara noastră nu l-a mai văzut din epoca de aur, când Nicolae Ceaușescu a decretat celebrul – nimic pentru țară, totul la export. Partea bună a situației actuale este că ea vine într-adevăr dintr-o creștere a exporturilor, susținute mai ales de industrie (și aici exporturile Ford au locul lor), apoi dintr-o scădere a importurilor, (dar una conjuncturală căci iarna a fost blândă și, bănuiesc eu, s-au importat mai puține gaze de la ruși) și … a mai fost ceva….
O creștere incredibilă și inexplicabilă a transferurilor de bani prin buzunare către România. De regulă acolo se regăsesc sumele trimise acasă de românii plecați la muncă în străinătate și ca mărime creșterea acestor sume este comparabilă cu plusul adus de exporturile industriale. Vedeți! De aceea este România fascinantă – excelăm în două domenii – în exportul de tehnică auto de vârf, căci la fel cum Dacia face la Pitești o mașină franțuzească, Ford face la Craiova de fapt o mașină germană), dar și în exportul de forță de muncă, plecată poate exact prin Franța sau Germania după un loc de muncă pe care nu l-a găsit în România. Iată un paradox demn de un laureat al premieului Nobel! Să vină cineva să ni-l explice căci noi românii suntem aici de o eternitate și tot nu reușim să ne explicăm propria țară.

This entry was posted in MOISE. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

66 răspunsuri la Eterna şi Fascinanta Românie

  • CuSandu
    Aprilie 18, 2013 la ora 20:48

    Dezinformare – Publicitate disimulata – Reclama mascata:
    http://www.scribd.com/doc/24827301/etica-publicitatii
    Publicitatea = mesaj platit si transmis printr-un mijloc de comunicare in masa (mass-media). Pe baza mesajului publicitar consumatorul trebuie sa fie capabil a lua o decizie corecta.
    Legislatia publicitatii – are rolul de a proteja interesul public general impotriva publicitatii inselatoare (inducerea in eroare lezind interesul unui consumator sau concurent) si stabileste conditiile in care este permisa publicitatea comparativa (mentionarea unui concurent) – din Art. 1.
    Legea 363/2007 – Publicitatea mascata = Utilizarea unui context editorial in mass-media, in vederea promovarii unui produs pentru a carui reclama comerciantul a platit, fara ca aceasta sa se precizeze clar fie in cuprins, fie prin imagini sau sunete usor de identificat de catre consumator. Omisiunile inselatoare, limitarile (neclar, neinteligibil, in contratimp), dezinformarea si ambiguitatile impuse de media sunt pasibile de pedeapsa. Reclama mascata este folosita, in general, pentru publicitatea unui produs interzis de lege sau promovarea unui produs (mai putin competitiv sau similar cu ale altor marci existente pe piata)prin evidentierea prestigiului marcii.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Aprilie 17, 2013 la ora 23:04

    Presedintele poate avea dreptate, ar putea fi exportate marfuri pentru care nu s-a incasat contravaloarea, iar tendinta, asa cum spuneam si in urma cu cateva zile cand se vorbea despre cursul de schimb valutar, este cea de echilibrare a balantei comerciale. Altfel, statisticile acestea pe doua luni, ori pe o luna si jumatate, pot fi considerate interesante, dar sunt prea putin relevante, asa cum spunea si un coleg mai inainte. Trebuie sa tinem cont ca un rol insemnat in echilibrarea balantei comerciale l-a avut scaderea consumului, ceea ce nu este un lucru tocmai imbucurator. Apoi, aceasta echilibrare vine dupa un an in care deficitul comercial (calculat in EUR) s-a aflat in scadere. In cursul anului trecut, deficitul a fost de 42678,2 milioane de LEI, reprezentand 9654,1 milioane de EUR, mai mare cu 1739,3 milione LEI, dar mai mic cu 109,4 milioane de EUR decat cel inregistrat in anul 2011. Aceasta evolutie a avut loc pe fondul cresterii exporturilor, ceea ce ar putea duce la un excedent al balantei comerciale, asa cum anticipa Presedintele. Structura exporturilor romanesti arata ca grupa de produse „Masini si echipamente de transport” reprezinta 40,4%, iar o alta cota importanta revine grupei „Alte produse manufacturate”, cu 34,1%. Uzina Dacia, la fel ca si Ford, au o contributie substantiala. Din declaratiile d-lui Stroe, Dacia importa aproape jumatate din ceea ce este necesar pentru constructia unei masini. Se cuvine a fi facute doua observatii. Prima, o parte insemnata din marfurile exportate se regaseste in importuri, atat in cazul „Masinilor si echipamentelor de transport”, cat si in cazul „Altor produse manufacturate”, unde sunt incluse produsele realizate in „lohn”. O crestere a gradului de integrare a productiei, prin fabricarea in tara a unui numar mai mare de repere necesare realizarii produsului finit eset posibil sa fi contribuit la echilibrarea balantei comerciale. A doua observatie, avand in vedere ponderea elementelor importate in produsul finit, se poate considera ca exportam intr-o mare masura forta de munca. Ca o nota pozitiva, despre care am scris si la topicul „Se intoarce trendul…” , unde propuneam o temperare a optimismului transmis de previziunea JP Morgan, trebuie mentionata cresterea exporturilor extracomunitare.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Aprilie 17, 2013 la ora 23:03

    Economia Romaniei este paradoxala atunci cand nu sunt luate in considerare toate elementele care o descriu. In emisiunea ODB din data de 17.03 s-a vorbit, spre exemplu, despre cifrele care indica nivelul somajului. Datele analizei fiind incomplete, rezultatele obtinute capata aparent neasteptate distorsiuni. Paul Samuelson a utilizat Curba Philips, care reprezenta initial corelarea intre somaj si variatiile salariale, pentru a interpreta combinatiile posibile dintre ratele inflatiei si somajului in raport cu ponderile relative ale inflatiei si somajului determinate de functia sociala a bunastarii. Desi vorbim despre o singura curba, pot fi trasate o familie de curbe care reflecta evolutiile pe termen scurt a raporturilor dintre variatia salariilor si preturilor si, respectiv, rata somajului, care se modifica in functie de diversi factori de influenta. Nu este locul unor descrieri pe larg, Milton Friedman a facut-o in mod satisfacator, atunci cand a vorbit despre teoria asteptarilor si despre flexibilitatea pretului. Pe de alta parte, atunci cand economia creste sub potential, exista presiuni deflationiste (BNR le considera dezinflationiste) si consumul nu creste cum ar fi firesc, iar concedierile continua. Am aratat intr-un comentariu anterior ca deviatia PIB real este in crestere. Desi deficitul de cerere agregata este in continuare major, tinta de inflatie prognozata pentru anul 2013 de 3,5% este probabil sa fie depasita datorita ajustarii preturilor administrate si cresterii preturilor la alimente. Contradictiile de aceasta natura sporesc volatilitatea raporturilor dintre variatia salariilor si preturilor si, respectiv, rata somajului si reduc totodata eficienta politicii monetare ca instrument de stabilizare macroeconomica, oferind in schim explicatii referitoare la neliniaritatea curbei Philips pentru tara noastra. Apoi, deviatia PIB trebuie privita si din perspectiva actiunilor prociclice ale guvernului. Taierea cheltuielilor si reducerea investitiilor, in lipsa oricaror altor masuri de stimulare a economiei, cum ar fi reducerea fiscalitatii ( pe care Romania nu si-o poate permite in acest moment), toate din lipsa de bani si pe fondul unui deficit bugetar structural care se anunta a fi mai mare decat a fost prognozat si convenit cu FMI (cu toate ca au fost indeplinite conditiile pentru iesirea din procedura de deficit bugetar [curent] excesiv), concura la mentinerea dezechilibrelor structurale. Astfel, intorcandu-ne la gradul de ocupare, anul trecut, rata de ocupare a populatiei in varsta de munca (15-64 ani) a fost de 59,5%, iar rata somajului de 7% . Ori, asa cum a fost aratat in emisiunea de astazi, caracterul anticiclic al somajului s-a manifestat, dar o mare parte a persoanelor fara loc de munca nu sunt evidentiate in statistici. Dintre tinerii din mediul rural care nu au un loc de munca stabil sunt si cei care presteaza diverse activitati ocazionale in tara, dar sunt si cei care „aduc bani in buzunar” din munca prestata in alte tari.

    Răspunde
     
  • VictorL
    Aprilie 17, 2013 la ora 22:37

    @AdrianD.E adevarat ca daca din UK se muta o fabrica altundeva in lume oamenii sunt trimisi la somaj.Dar sa stii ca de la somaj sunt trimisi la lucru intr-o alta fabrica,care tocmai se deschide sau se dezvolta.Afara de asta pe net sau in ziarele locale se gasesc joburi,iar pentru britanici intotdeauna cu precadere, in defavoarea imigrantilor.Daca s-a vindut o firma chinezilor nicidecum nu a ramas tara fara industrie,iar cind se darima o fabrica in locul ei va aparea un cartier de locuinte,o alta fabrica,sau un parc.In tara aia terenurile sunt scumpe si spatiul este folosit.Nu exista rable sa ocupe locurile de parcare si sunt date la topit.Din cite poti vedea britanicii inca sunt cei care oricind isi cumpara o masina noua.Mai greu isi cumpara o casa,chiar si veche…Compania care a plecat in Tanzania are si un birou la Londra iar banii facuti in Tanzania tot la Londra se intorc.Avem de invatat de la ei si chiar si din Guvernarea Thatcher.E mai bine ca nu s-a confirmat situatia grea prevazuta de Boc si Basescu la timpul ala;pina la urma asta ne era interesul.Pe Ponta eu nu l-as pune linga ei deocamdata dar vedem la urma…

    Răspunde
     
    1. laurentiucat
      Aprilie 17, 2013 la ora 22:55

      ce gluma buna asta cu boc…

      Răspunde
       
  • laurentiucat
    Aprilie 17, 2013 la ora 22:13

    Perioada roz a țăranului român sau metafizica la ea acasă
    16 aprilie 2013Mircea Dinescu

    După ce a pozat în regina balului vreme de zece ani, Slovenia pare că se va lua de mînă cu Ciprul în rolul orfelinelor cazate în debaraua Europei. În vreme ce România abia își număra degetele de la picioare, micuțul stat extras prin cezariană din burta Iugoslaviei știa aritmetica din născare, ca dovadă că banii pe proiectele europene erau adjudecați sută la sută, autostrăzile încheiate la toți nasturii, vameșii fără buzunare la uniformă, văcuțele Milka mînate la pășune de țărani coborîți parcă din opereta Lăsați-mă să cînt de Gherase Dendrino.
    Trai, neneacă, pe banii babachii, fiindcă proiectul de țară odată ștampilat, cetățenii Sloveniei nu aveau altceva de făcut decît să aștepte ca para mălăiață să le pice în gură. Suferind de o lipsă acută de Mugur Isărescu, în locul perei zemoase le-au căzut băncile din corcoduș și nici un gentleman de la Bruxelles nu s-a oferit să le ridice.
    Pozind galeș din toate pozițiile și consumîndu-și întreaga cantitate de fard și de ruj, Slovenia și-a diminuat atractivitatea în așa hal că nici un zbenghi proaspăt și nici o aluniță artificială nu mai pot seduce investitorii străini.
    România, în schimb, ca damă de consumație ușor betută și cu ciorăpeii în vine, pare mult mai apetisantă, căci o ușă căreia i s-a furat clanța poate fi ușor deschisă cu piciorul, iar în trei milioane de hectare de pămînt arabil nelucrat douăzeci de ani orice tractorist olandez s-ar putea juca de-a Old Shatterhand cu indienii noștri.
    A sosit iacătă și ora ta, țara lucrurilor făcute de mîntuială, unde provizoratul e pseudonimul eternității! Mîine-poimîine vor pogorî nemții cu șublerul și compasul să ne explice că gropile din asfalt nu fac obligatoriu parte din zestrea noastră națională ori că între secetă și inundații există o cale de mijloc, prin care apa poate fi stocată și îmblînzită, să nu mai moară porumbul de sete pe malul Dunării.
    Optimismul acesta primăvăratec m-a lovit subit săptămîna trecută între Alexandria și Caracal, cînd am observat că, în cimitirele de pe marginea drumului, harnicii teleormăneni au început să-și spoiască în roz cavourile confort unu și doi. După ce o viață întreagă au purtat cămăși pămîntii și nădragi de culoarea șobolanului mort, amușinați de o metafizică de cofetărie, gospodarii noștri și-au rezervat pentru lumea cealaltă roz-bonbonul lui Picasso.
    Abia atunci am înțeles dorința de pe urmă a tatălui meu, care, fără pic de trac, m-a rugat să-i cumpăr un luxos coșciug cu mînere.
    Sătul de salopeta sa veșnic pătată de motorină, voia să-și depășească în fine condiția de lumpen-proletar catapultîndu-se mîndru în infinit, ca Nadia Comăneci la calul cu mînere.
    Publicat în Cațavencii, nr. 15(93), 2013

    Răspunde
     
  • VictorL
    Aprilie 17, 2013 la ora 22:10

    @DanOnofrei.Multumesc pentru ajutor. Adrian se bazeaza mult pe ce a citit si pe istorie.Eu mai mult pe experientele personale,pe ce am facut si vazut ,,cu mina mea”…Si eu mai citesc citeodata.Cred ca adevarul bintuie,ca de obicei,pe undeva pe la mijloc.Sanatate multa si mai folositi masina ca sa nu mai faceti bataturi.Lasati-o incolo de ecologie…

    Răspunde
     
  • Andrei A
    Aprilie 17, 2013 la ora 18:19

    @Moise nu crezii ca ai deja un capital de imagine suficient de puternic incat reusesti sa influientezi cursul valutar?
    Adica influientezi o caregorie importanta a populatiei sa cumpere sa sa nu cumpere valuta ziua urmatoare de fiecare data cand faci prognozele de evolutie a cursului.
    Eu zic ca da 🙂

    Răspunde
     
  • ceics
    Aprilie 17, 2013 la ora 14:53

    superb scris. bravo Moise!

    Răspunde
     
  • Ionel P
    Aprilie 17, 2013 la ora 06:35

    Pai 200 mil in plus sunt facute de 2 mil de romani din afara, pe cand cei 600 mil in plus sunt facute de cei aproape 20 mil de romani din tara. Te intrebai de ce ar mai vrea romanii sa plece?

    Răspunde
     
  • Costi
    Aprilie 17, 2013 la ora 05:52

    @Moise
    1. Privind exedentul pe contul curent al balantei de plati : Nu se poate trage o concluzie dupa numai o luna sau doua , fenomenul poate fi conjunctural , speculatorii internationali sunt imprevizibili ! Pentru a concluziona ca romanii din strainatate au trimis acasa mult mai multi bani decat in alte luni, ar fi fost bine sa avem date clare de la BNR . Dupa cate stiu eu , nici vorba de asa ceva . Cred ca te-ai grabit cu concluziile , sangele de oltean e rapid si nerabdator !
    2. Privind „paradoxul” cu exportul de forta de munca – Cei care traiesc in Bucuresti si/sau cei care au „prins” un job bun , la Dacia , la Ford sau la o multinationala , fac greseala de a-i judeca pe toti romanii luand ca etalon propria persoana .
    Bucurestiul este altceva decat restul Romaniei , asa cum un norocos este altceva decat un …ghinionist . Nu toti au norocul sa locuiasca in Bucuresti , cum nu toti au norocul sa lucreze la Dacia sau la Ford !
    Si daca nu e norocos , ce face ? Pai , isi cauta …norocul ( a se citi „de lucru” ) . Unde ? Pai , la inceput in localitatea unde are casa si locuieste , apoi in localitatile apropiate , apoi in judetul lui si , daca nu gaseste , in …Italia sau Spania sau …”unde a intarcat Mutu ( nu cel de la fotbal ! ) iapa” !
    Superficial vorbind , e bine pt toti ,si de fapt aici e adevaratul PARADOX : omul ( romanul emigrat ) nostru are de lucru , familia primeste ceva „malai” , statul roman scapa de grija unui roman , caruia nu trebuie sa-i mai dea de lucru , contul curent trece pe exedent si …Moise are subiecte „traznet” de optimiste !
    Numai ca , romanul emigrat plateste taxe si impozite catre Fiscul din alt stat , Bugetul Romaniei nu poate asigura dezvoltarea si functionarea normala a tarii , creste dependenta de finantarile straine , Fondurile romanesti de pensii raman …goale iar copii romani raman fara parinti , multe familii se destrama !
    Ce spui Moise , nu acesta este adevaratul PARADOX al Romaniei actuale ?
    P.S. Chiar daca te-am criticat privind folosirea repetata a unor expresii , precum si privind frecatul mainilor , trebuie sa-ti spun ca Biziday este emisiunea mea preferata , pe care o apreciez mai mult decat cele de la posturile concurente !

    Răspunde
     
    1. CuSandu
      Aprilie 18, 2013 la ora 00:37

      In ceea ce priveste etapele cautarii norocului printre straini, trist si adevarat. Dar mai trist este ca o tara sa se bucure, ca de un succes, de „contributiile” acelor norocosi, care contribuie la bugetul altor tari din niste venituri de subzistenta provenite din munci pe care localnicii INCA nu vor sa le descopere.

      Răspunde
       
  • dan onofrei
    Aprilie 17, 2013 la ora 01:11

    @Marius -stimAte domnule MArius -nimic nu mai e german sau englezesc sau ceh sau italian sau sud african.totul este complet internationAl.ca sa va dau un exemplu de la noi de aici din ultima firma de unde am iesit la pensie acum un an si care fabrica centre de prElucare mecanica CNC pentru industria auto in toata lumea(inclusiv Romania),masinile ce le facem aici sint cu componente din cam toata Europa inclusion Romania chiar daca poatae niste relee ale firmei FINDER sAU SURUBURI ca exemple simple si banale .Important e ca oamenii sa aiba de munca

    Răspunde
     
  • dan onofrei
    Aprilie 17, 2013 la ora 01:02

    @Adrian D-stimate domnule Adrian _Asculati va rog ce va invata VIctoras ca e vulpoi putin mAI BAtriior si mi se pare chiar cu experience in GB-Sa stiti ca o prietenie nu se stinge cu una cu doua si cred ca si englezii pot miza mai depaRTE PE vorba -are balta peste.ORicum limba dinsilor este limba internationala de rang 1 si si asta e ceva.Iar cit priveste extinderea peste mari sint si aici inca campioni mondiali ca sint insulari.IAr cu domna MArghareta sa o odihneasca cel de Sus stiti vorba aceea pentru unii ciuma petru unii muma:CA si cu , Cancelara MErkel-pentru mine e muma (ca e mameloasa )pentru dvs.stiu nu imi mai spuneti e ciuma!”!!!HAi ca v-am facut sa rideti !!!VA multum,esc de gindurile bune-sinteti ca mereu niste simpatici-ma chinui cu nistew bataturi care ma fac praf(de las podolog la internist si inapoi la orthoped si uite asa se fac cheltuiel penztru casa de asigurarea-si eiu trag mai departe durerea ) ,macar asa ca sa stiu pentru ce am plaltit(bani GREI) ca si campionul mondial intr-un sitem de sanatate falimentar!!!!da ce conteaza criza in sus sau in jos la noi vin e primavara si am pus deja arpagicul in gradini_SIC –arpagic romanesc de Balta Alba de BUzau netratat!!!si recunosc ridichi modificate genetic -pun combinat uin nrind de ceapa unul de ridichi -se ajuta reciproc sio arata minunmat:Pina intr-o luna cind dam iama in ele.IAr vo mierela si- afcaut cuibisor si cloceste ouale unxdeva unde fatav me3a tinea sculelew:NMew face sa ridem ca püina nu scoate puiii mario nu mai putrem, accesa sculele:E de o inteligenta rara a ales locul ca afost vremea rea si locul este acoperit.Deci ne bucuram in fine de vreme buna si de bucurie am frpt o juma de san giovese – sec -biologic trebiantino -va doresc in continuare o saptamina buna aveti grija la circulatie ca au inceput inconstinetii de motociclisti atentie mare la circulatie ca de multe ori isi öüpun viat in pericol si va pot baga in necaz deci fiti defensivi cu ei ca si cu biciclistii

    Răspunde
     
    1. CuSandu
      Aprilie 18, 2013 la ora 01:41

      Hai noroc Dane, si ai grija ridichea nu merge cu bere – te umple de gaze. Despre „are balta peste”, ai dreptate, ce sa zic. Dar al cui e pestele? E iarasi adevarat ca si spaniolii si englezii, pe vremuri strabateau si dominau si ocupau teritorii cara nu le apartineau. Stiu spaniolii de ce striga acuma „britici, plecati acasa”. Legea celui puternic este legea cea mai democratica, cum mai spui din cind in cind: „Hai liberare”. Trec peste faza in care petrol/gaze romanesti sunt furate din Marea Neagra – nu vreau sa ma abat de la subiect. Asa ajung la Insulele Malvine cu petrol argentinian exploatat de englezi sub obladuire americana.
      http://www.solidaritatemalvine.ro/
      S-a intimplat in timpul Margaretei, care s-a amestecat, adica a provocat, si in alte conflicte ale vremii. Urmare carora destui britanici nu s-au mai intors la familiile lor. Asta este un motiv, de neuitat, de ura fata de ilustra disparuta.
      Nu stiu ce inseamna limba de rang 1, oare limbile nu sunt la fel de egale in drepturi ca si natiunile? Dar daca vorbim de limbile cele mai circulate:
      http://ro.wikipedia.org/wiki/List%C4%83_de_limbi_dup%C4%83_num%C4%83rul_de_vorbitori
      chineza, indiana, spaniola sunt mai in fata.
      Si pentru ca pomenisi de o prietenie care nu se uita cu una cu doua, Canada (supusa britanica si marioneta americana), cam iese pe cont propriu in lume, prin cooperari cu chinezii, si in China dar si in Canada. Se poate spune ca in viitor, vor avea si coreenii niste verisori in nordul USA. Ce crezi, in Canada a doua limba oficiala va fi …chineza? Astia sunt si multi si nici prosti. Cu toti marii adevarati conducatori spuneau ca adversarul nu trebuie subestimat. Si tocmai asta-i ceea ce faci, si nu ma asteptam la asa o surpriza. China este intr-o ofensiva, mai grozava decit una militara, si nici nu vad cine ar indrazni sa i se opuna. Poate asa o sa ajunga si Romania sa aiba niste baraje noi.

      Răspunde
       
      1. CuSandu
        Aprilie 18, 2013 la ora 01:43

        Moise, poate o sa-mi explici unde gresesc de trebuie ca sa mi se modereze comentariile.

        Răspunde
         
      2. CuSandu
        Aprilie 21, 2013 la ora 20:13

        Multumesc Moise, vad ca n-a ramas „moderata”.

        Răspunde
         
  • VictorL
    Aprilie 17, 2013 la ora 00:54

    @AdrianD.Gindeste-te ca ifoanele se vind prin Vodafone sau altele…Coreea de Sud e aparata de verisorii americani…,,Artistii lor si caii nostri” functioneaza la greu in toate locurile fierbinti din lume.Rover a plecat la chinezi cu arme si bagaje iar dupa un an chinezii au investit in UK si au redeschis fabrica;altfel nu vindeau acolo nici o masina.Nici o fabrica din UK nu se inchide fara sa se deschida alta in loc,iar Tanti Margareta a fost un fel de Boc al nostru care a facut ce trebuia si a lasat pe altii sa culeaga.UK e altceva decit Europa iar milioanele alea de britanici lucreaza,, in draci” si nu se bat de musca cum facem noi.

    Răspunde
     
    1. Adrian D.
      Aprilie 17, 2013 la ora 01:41

      „Tanti Margareta a fost un fel de Boc al nostru” – nici nu puteai sa o spui mai bine, draga Victor. Asta e tristul adevar, shi pentru noi, shi pentru britanici.
      Iar daca o fabrica eenglezeasca, cum spui tu, se inchide in Anglia shi se deschide in Tanzania, cu ce-i ajuta asta pe englezi?
      Le vireaza aia din Tanzania salarii, de dragul Commonwealth-ului?
      Ca tot te ingrijorai tu de asistatzii sociali – pai care sa fie faza, daca companiile britanice (alea care au ramas britanice, ca le-au cam cumparaat strainii. Cum zioceai? Ah da, ca „englezii au luat China toata”. La faza asta ai fost dulce) impacheteaza bagajele acasuca shi pleaca te miri unde, in tanzania, de pilda? Ia zi? ce ramane in urma lor? Un camp de ruine industriale… shi multzi foshti angajatzi, oameni cu slujbe, asha ca tine, devenitzi peste noaapte nishte nenorocitzi de asistatzi sociali, mancand banul public.
      So, da, margareta lor e cam ca emilul nostru (+victor-ul , ca shi asta e din acelashi calibru…). spere nefericrea noastra comuna.
      Problema e ca pe boc nu l-am inventat noi. L-au inventat englezii, cu margareta de care vorbeshti.
      Cat despre „a facut ce trebe”… hai sa fim serioshi. Nu a fost niciodata demonstrat ca „trebuia”.

      Răspunde
       
  • Marius
    Aprilie 17, 2013 la ora 00:48

    Moise, in cazul prezentat azi(ma refer la „premiul Guran”) cred ca ai omis un lucru:
    tehnica exportata de noi nu este un „produs romanesc”, ci un produs strain(german, frantuzesc) fabricat in Romania. Fabricat aici doar pentru ca strainilor le convine costul redus al fortei de munca(chiar daca nu le convin alte lucruri). Deci, chiar daca la prima vedere ai dreptate, eu cred ca e e o „falsa problema”.

    Răspunde
     
  • dan onofrei
    Aprilie 17, 2013 la ora 00:34

    deci ma scuzati .va dau un raspuns foarte scurt lung -nu numai Romanii au plecat din tara (si nu numai acum in istorie).Un exemplu banal de intelectual
    i de marca germani care nu de acum ci deja din anii 80(cind am trait personal fenomenul) multi doctori mai ales in fizica si in Biotehnologie sau medicina fecundatiei artificiale au emigrat in statele unite care avea fata de GErmania de atunci(si si de azi -disnii au mai mai putine legi si mai mult singe in putza) o atmosfera de cercetare extrem, de libertina care aici in Germania din pacate este ingradita de legi fffff stricte!”!!Dar si dupa intregirea cu RDG-ul exista destui (ciar si meserais dar care stiu meserie )care dezamagiti de evolutia de aici emigreaza unii pentru bani si mai multa ordine in tarile nordice ,unii pentru mai mult soare si mai putin stress si legi la tot coltul in new-sealand.Am avut(in anii 2000) un bun coleg de munca care dupa 25 de ani continui la firma Schenk in Darmstadt s-a hotarit sa lase totul balta si sa emigreze in Canada unde avea deja o gagica si un lac mare in padure unde vedea doar ursii aia negrii.Si cazuri sint cu miile si aici si banuiesc ca la fel sint francezii :Stiu ca fata mea a avut o foarte buna prietena frantuzoaica din Miezul Frantei -lr maSSIF cENTRAL CARE LUCREAZA DE DECENII In GERMANIA SI AICI S-A SI CASATORIT CU UN INDIAN A CARUI PARINTI TRAIESC TOT IN fRAnta(culmea in 2007 am fost la nunta lor si jumate din indienim lucrau in banda lui Mital care are afacere metalurgice si la Romania):El este inginer la Mercedes in Stuttgart in cercetare dezvolatre -Deci emigratia nu este numaidecit un fenomen romanesc dar e drept ca la Romani a luat din pacate alura prea pregnanta care de fapt loveste in interesele vitale ale tarii capacitatea si vitalitatea tineretului caci cei care in 89 strigau libertate -libertate(Oare nu aveau ce striga altceva ca aia nu exista adica libertataea da gogoritza le- a fost manipulata cu succes di megafoane -cdeva in genul filmuluio Glissando -l-am vazut in 84 in RO inainte sa parasesc tara) deci acei tineri de atunci acum cred ca incet cu incet isi fac calculele ce pensie o sa ia si sa o ia cit de repede .Deci ca sa o iaia(Acea pensie ) cineva (tinerii!!!Mai sint in tara citiva ???) trebuie sa vrea sa munceasca si in tara daca se poate ca acolo se platesc fondurile de pensii de salariati si de patroni in masuri egale:Si cum munca ccelor de la stat (Functionarii.nu produce plus valoare -decit prin consum exacerbat de formulare (faceti va rog o cerere si depuneti-o la registratura -se va rezolva ….)) decit economia reala adica DAcia ;Ford si ferma lui LAurentiuc at din BAragan sau mai stiu eu ce ferma de curcani sau vaci din Ardeal sau Moldova de astiai trebuie avut grija ca de aur sa fie multumiti si sa vrea sa ramina.IN definitziv a tine oamenii cu forta cum au cautat sa o faca comunistii s-a dovedit paguboasa .Mai e la romani imi face impresia si o menatlitate mostenita din istorie mai ales la tara -mai ales oltenii aveau o vorba -pai muica daca a plecat GHeorghe vecinul la armata si a ajuns caporal tu ce sa mai stai in sat la coada vacii-du-te si tu poatze ajungi macar sergent muica ….tradus azi pai uite mamam Ionel a lui Prajina fuse-ra in Germania si facu-ra ceva veni-ra cu BMW cu geamuri fumurii si uite ce fudui is???PAi du-te muica si tu macar in Italia ca macar cu un Audi si tot te-oi cirpi:MUICA !!!!Parca sa vorbesc olteniib muica??!!!
    TAtal meu adoptiv nascut in 1909 a fost trimis de bunicul meu bun (fratele sau mai mare ) la FAlticeni sa invete la scoala de arte si meserii:NU a vrut sa steaa de copil la oi a avut repulsie fata de acea munca la tara:DAr nici la scoala de meserii nu a vrut sa stea a fugit si a invatat la Tirgu NEamt cu 13 ani sa conduca autobuzelöe pe liniile de autobuze ale evreilor card atunci acol,o vaeu tirgul in min aafacerilor:Cu un coleg de breasla tot copil ca el s-a hotarit sa plece la portul Constantza unde auzisera ei ca plecau vapoare cu bucovineni si maramureseni iN America tara mult visata :Deci asta era cam prin 1925:Au ajus acolo dar spre ghinionul lor asa zisul Titanic ce pleca intradevar din Romania la SUA cu emigranmti parasi-se portul_:Asa au plecat la Bucurersti unde au ajuns izmene pe calator si el in scurt timp s.a aciuat la garajul Ciclop si apoi sofer de taxiuri_Asa l-a prins WW 2 care l-a trimis pe frontul de Odessa pe masina infirmiera ca sa sfirseasca ca sofer la generalului Cornewliu DFragalina guverantorul Bucovinei cu caRE s-a retras din fata sovieticilor la Bucurestuim unde i-a prins 23 augustul live: RAzboiul s-a terminat el a trait si a fost sofer pina la pensionare in 1971 si nu mai nvazuit nicicind america(asculta pe ascuns vocea americii da cu frica prinj anii 60 ) si nici o alta tara straina .Vreau sa spun ca emigratia poate fi la orice moment si un factor complet aleator in viatra omului :DAr dinsul desi cu carte f:Putina -doar 4 clase primare si aleea facut dupa oi ca il trimeteau cu fortza si cu oile dar cu o scoala a vietii de grad mare datorita antuirajulzui -atrit mult pe linga evrei (de la aiai a ionvatat un aped care o spunea mereu -banii NIcule banii sint totul…!!!)si generali de la guvernamintul Bucovinei din Cernauti cu catre a trit live tragedia Romaniei si vinzare tarii la rusi si avea o vorba pe car mi-o spuena des ma baiete strainatatea e buna dar cind este liniste si pace -la razboi si neliniste sa nu fi in alta parte decit in tara in care te-ai nascut:Si asa cum acum si eu la batrinetze am strins ceva experienta de viata vreau sa spun ca dreptate mare avea:DEci fiecare sa decida pentru el insasi cum si unde vrea sa isi traiasca viata;SA nu mai adugam ca ROmania este o tara de mare perspectiva ,frumos situata si bogata care nu are comparatie cu multre tari din lume:Si clima este ass cum e si definita temperata deci nici prea prea nici foarte foarte:Deci se merita de trait acolo si sa aveti copii sanatosi pace sa fie.E clar ca e pacat ca o mina de banditi fara caracter (mic parvenitism de gen Dinu bnPaturica -ce am fost si ce am ajuns !!!) au facut viata multor milioane de oameni onesti si de buna credinta un fel dee la voia intimplarii din 89 incoace caci unii s-au imbogatit pe spinarea altora pe nedrept peste noapte dar aceasta nedreptate este lege in toata lumea inclusiv in Germania:Si aici unii dupa razboii s-u imbogatit peste noapte din afaceri necurate pe spinarea altora:Lumea nu a fost si nu va fi nicicind si nicaieri echitabila.Bine ar fi ca Romania sa reuseasca dupa modelul german sa isi creeze o patura cit de cit medie dar cvcu sigurantza asta se va intimpla.Trebuie sincer vorbind vazut totul optimist egaL CE SE INTIMPLKA CU MONEDA eUROPEEAN.dE ACEEA CRED EMISIILE DOMNULUI gURAN NU POT% FI DECIT LAUDATZE CACI VIZEAZA ECONOMIA REALA -ASTA ESTE CE VA DA PUTERTE TARII SI AIC I NU MAI POT DECIT CEI TINERI CATRE§ AU FORTA CREATOARE CLAR SI CU CEV ABIOSOROGI CU experientraz sa tzrag caruta din mocirla:Dar ve3tzi reusi fara discutiitrebuie si sa fiti mai curajosi si foaerte intrweprinzatori in cooperatie de oameni:Singuri sinteti prea saraci dar daca va uniti in cooperatii reusitI:DAr cu conditia sa fiti corecti sa nu va furati cacioula unul la altul ca asta e boala mare la romani:NU sint corecti (multi din ei ) adica se trag in piept unul pe altul sau din ciuda(au mostenit-o de la romanii legionari ajunsi peste podul de la Drobeta) se si distrug unul pe altul:Imi spunea un agent de la asigurarea casei de la atra care acu apartin de GEneralli un baiat tare corect ca e multumit si pune si pepeni .dar are o problema cind i se fac ii intra vandalii cu caruta in lan si ii calca pepenii tre sa stea tot timpul acolo sa nu il devasteze!!!!!HAi liberare!!! L-am intrebat domnule dar cine face asa ccevca -mi-a rsapuns -ei c ine??PAi asatia care maninca toata ziua seminte pe marginea santuluzi_SA credem ca si o dictatura de disciplina militara ar fi bine venita ??Ar fi chiar de risu plinsu si nu necxesar dar un pic dee respect macar cu fortza ar trebui injectat unor nesimtiti:Nopi avem aici IN germania o groaza de seruri pe care le expoertam cu succes

    Răspunde
     
  • VictorL
    Aprilie 17, 2013 la ora 00:26

    @AdrianD.Aviatia civila cumpara Airbus-uri si Boeing, ca nu mai e rentabil sa cheltui banii pe cercetare,ca sa inventezi ce s-a inventat deja.Insa cind e vorba de Eurofighter sau altele(Linx,si altele),banii nu sunt o problema.Colaborarea cu USA functioneaza si nu se joaca nimeni cu cu industria militara pe insula aia…Ei niciodata nu pierd.Au predat HongKong-ul dar au cistigat China toata.

    Răspunde
     
  • VictorL
    Aprilie 17, 2013 la ora 00:03

    @AdrianD.Nu te pacali…Franta a incercat tot timpul sa fie de capul ei si chiar a reusit…Au trecut ani multi de atunci, insa Magrebul e de capul lui si creste iar Commonwhelth-ul nu a pierdut decit Rhodesia(si asta temporar)…Tine cont doar ca submarinele Trident sunt inlocuite deja,(Naiba stie de catre ce,)iar lumea in ansamblu e toata britanica;inclusiv China cu ifoane cu tot.

    Răspunde
     
    1. Adrian D.
      Aprilie 17, 2013 la ora 00:33

      „iar lumea in ansamblu e toata britanica;inclusiv China cu ifoane cu tot” – britanica? cred ca ai vrut sa spui anglofona. britanic mmai e turnul Londrei, pentru inca catziva ani. Dupa aia, o sa auzi ca l-au vandut shi pe el (dar poate ca o sa-l pastreze pe Big ben, din mandrie natzionala).
      I-phone-ul este cat se poate de ne-britanic, fiind el de felul american prin design, corean prin piese shi chinez prin manufactura…
      cat despre Commonwealth, e o idee frumoasa, dar… ce avantaje practice are?
      Ah, da. Pe vremuri coloniile exportau in metropola materii prime, shiimportau produse finite. Acum exporta produse finite (e.g. – canadienii le vand englezilor avioane) shi importa derivative.
      Mishto, nu zic nu.
      Sa traiasca Margareta, ca ea i-a adus aici. De unde shi morala istoriei: ai grija cu dezindustrializarea pe scari, ca s-ar putea sa itzi iasa.
      🙂
      PS Mi-ai oferit cadou o carte, pentru care tzi-am multzumit. Este o carte britanica, la o editura britanica. Shtii ce scrie pe spate?
      „Printed in China”.
      Q.e.d.
      🙂

      Răspunde
       
  • VictorL
    Aprilie 16, 2013 la ora 23:31

    @AdrianD.Cafeaua se amina…Am tras cu ochiu’ la ce scriai despre UK si ,,Tanti Margareta” dar nu te aprob deloc.Sunt multe lucruri care nu apar nici in statistici si nici nu sunt scrise in cartea de istorie.China poate face bani dar nu v-a intra niciodata in competitii militare.Este comunista atita timp cit pentru China este singura solutie pentru a supravietui.Chinezii sunt prietenii tuturor pentru a nu sucomba.Miliardele Chinei nu sunt ale chinezilor ci ale Partidului.UK nu a coborit niciodata la nivel militar mai jos de locul 3,4…

    Răspunde
     
    1. Adrian D
      Aprilie 16, 2013 la ora 23:47

      Victor, cand e vorba de supravietzuirea comunismului In China, asta nu are nimic de-a face cu supravietzuirea tzarii. Ci cu supravietzuirea unor baietzi, dintr-un anumit aparat apolitic. PE ei , partidul ii avantajeaza. Cashtiga astfel o gramada de bani, fara sa faca mare branza (eventual sa il invetze pe Mao pe de rost. Ceea ce nu-i prea diferit, in fond, cu a-l invatza pe Friedman pe de-a rost, iar efectele, azi, sunt aproape similare).
      Cat despre UK care … UK are astatzi o flota inferioara Frantzei, iar in c priveshte puterea nucleara, unde erau pe trei, au cam scazut shi acolo.
      bashca ca nu mai produc acasa aproape nimic in materie de armament.
      Citeam de curand ca British Airways nu mai are NICIUN avion de productzie vritanica in flota sa.
      Asta in tzara care a avut cea mai tare industriee aeronautica din Europa…
      so, ca sa ne radem, uite un scheci britanic despre armata lor:
      http://www.youtube.com/watch?v=nYC0P_NBLZw
      Shi da, s-ar putea sa ai dreptate – de ce ar trimite chinezii „canoniere”, cand sunt oricum suficientzi englezi, spanioli, greci, etc suficient de inteligentzi sa vanda totul pe mai nimic?
      🙂

      Răspunde
       
    2. Adrian D
      Aprilie 17, 2013 la ora 00:00

      shi tot despre armata britanica, shi ale ei succesuri: http://www.youtube.com/watch?v=nohGiQmOxlc
      Clipul e din 2003, daca nu ma inshel.
      Q – „was the operation a success?”
      A. „yes, yes, a tremendous one. We have learned never to get into one of our helicopters […] One of the most interesting things that we’ve discovered out there, in oman, was that in the deserts of the Middle East you can at times get large quantities of sand […] And heat is another thing you get in the desert”
      Sigur, e o bashcalie. Dar, vezi tu, Victor, nu iese fum fara foc.
      🙂

      Răspunde
       
      1. CuSandu
        Aprilie 17, 2013 la ora 23:58

        Bascalie – bascalie, dar trist este ca britanicii incetind sa mai vrea sa ofere americanilor carne de tun, americanii si-au indreptat atentia spre inzestrarea armatei romane care a inceput sa-si cam lase oasele prin deserturile altora.

        Răspunde
         
  • laurentiucat
    Aprilie 16, 2013 la ora 23:15

    dle onofrei, sa traiti!

    Răspunde
     
  • VictorL
    Aprilie 16, 2013 la ora 23:03

    Buna seara! Rival e bautura aia de se servea la subsol cu gagigile?

    Răspunde
     
  • dan onofrei
    Aprilie 16, 2013 la ora 23:00

    buna seara la toata lumea

    Răspunde
     
    1. Adrian D
      Aprilie 16, 2013 la ora 23:17

      seara buna, dle Onofrei. sa fie intr-un ceas bun!

      Răspunde
       
  • laurentiucat
    Aprilie 16, 2013 la ora 22:57

    victoras tata…i-am dat cu rival si a ramas numa graul…bob si bob.

    Răspunde
     
  • VictorL
    Aprilie 16, 2013 la ora 22:51

    @LaurentiuCat.,,Uite-asa niste frunze mari avea palamida”…

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Aprilie 16, 2013 la ora 22:46

    Curvăsărie în stil european
    16 aprilie 2013Doru Bușcu

    Să nu mai plîngem după laptele vărsat, zice Mark Grey, purtătorul de cuvînt al Comisiei Europene, iar eu nu mă pot împiedica să văd o Comisie Europeana semănînd cu Tanti Elvira de la Crucea de Piatră, cu perucă verde, cu rujul întins pînă la urechi și cherchelită cu ocazia lăsării sînilor. O curvă europeană are reflexul de a impune standarde pînă și desfrîului, așa că laptele ăla vărsat eu îl văd pe capotul ei bruxellez, ca o pată cu aluzii dezmățate la adresa timidelor democrații din lumea a treia, inhibate cu bromură. Acest „trebuie să ne concentrăm pe pașii următori”, care în română se traduce prin „nu contează că n-ați respectat procedura de numire a procurorilor, cîtă vreme ați făcut ce am vrut noi”, arată că, în ochii rimelați ai Uniunii Europene, arătăm în continuare ca niște recruți speriați, cu care își fac de cap, în numele democrației, doamnele comisar.
    Să fie clar: între negrii Europei, sîntem cei mai mari țigani. Între popoarele depășite de istorie sîntem glorioșii păstrători ai lanternei. Sufletul nostru mioritic, sfiiciunea și ospitalitatea acestui popor blînd, geniul bărbaților și picioarele femeilor noastre se pierd toate în marea barbară în care fierbem, cu tot cu traume și statistici, ca o ciorbă de corcodușe. Sîntem mai greu de suportat ca longobarzii și gepizii. Într-o lume cu simțul măsurii n-am fi avut ce căuta în Occident. Rămași în urmă cu un ev, trăind cu idoli depășiți și practicînd ritualuri socialiste pe buza prăpastiei sufletești, sîntem tribul care oferă Occidentului sclavii cei mai nedoriți. E de mirare că Suprema Formă a Civilizației și-a călcat pe inimă și ne-a tîrît la lumina focului. Noi am luat asta de bună și iată-ne acum frecîndu-ne la ochi, pipăindu-ne coatele și genunchii, înfruntînd țîfna și poftele negustorilor de sclavi. Dar Lumea Civilizată nu pune doar procurori și nu se mulțumește doar cu răzgînditul. Ea se ocupă și cu altele – cu educația vasalilor, de pildă.
    După modelul Mark Grey – Ambasada SUA – Ambasada Marii Britanii, premierul Ponta zice că „Jos Băsescu!” nu mai e valabil. A fost pînă la instalarea guvernului, dar acum, gata, s-a epuizat. Scopul acestui strigăt a fost limitat, după cum se vede, iar poporului nu-i rămîne decît să regrete că n-a întrebat din timp care e termenul de valabilitate. „Cînd expiră ticăloșia lui Băsescu și slugărnicia lui Kövesi: înainte sau după Paști?”, ar fi trebuit să verifice, în zilele referendumului, orice alegător preocupat de cele veșnice. E știut însă că USL îți dă, dar nu-ți bagă și-n traistă.
    Tot așa, președintele Băsescu a zis că România e un stat handicapat, care nu se poate întreține singur și de aceea trebuie să satisfacă fantezia Occidentului, oricare ar fi ea. E limpede că lucrurile stau chiar așa, dar nu-mi amintesc să-l fi auzit pe Băsescu avertizîndu-ne, înainte să-l aleagă lumea, că el, personal, nu poate face nimic. „Poate că ar fi mai bine s-o alegeți pe doamna Merkel”, ar fi trebuit să-și sfătuiască suporterii, fiindcă dumneaei are și banii, și puterea, și știința de a întreține o țară săracă din periferie. În plus, cînd va fi să schimbe Constituția, cvorumul sau procurorii, n-o să-și mai facă probleme că e vorba de un stat străin, suveran, independent și european

    Răspunde
     
    1. Adrian D
      Aprilie 16, 2013 la ora 23:35

      laurentziu, merci pentru articol. l-am citit… shi nu am ras, fiindca mi s-a parut prost.
      las’ la o parte sugestia din final, ca Merkel era mai buna decat Basescu, shi ca Merkel shtie ea cum sa gereze o o tzara de la periferia europei. yup, a dovedit-o de nenumarate, shi nu doar in grecia.
      ce m-a scarbit mai tare aa fost … dorintza asta absurda romaneasca de a ne vedea originali sshi campioni in pacat. „Nooi sunem aia pe care Nu-i vrea Europa etc Suntem mai rau decat longobbarzii ori gepizii”
      Really? Nu serios? De ce am fi noi mai rai shi maai aiurea decat albanezii? Aia care treceau marea ca sa ajunga in Italia, iar Italia facea treishpe-paishpe???
      Nu, nu avem nici macar acest merit, de a fi ai maai nenorocitzi dintre euroepeni. Suntem la fel de nenorocitzi, de uratzi sau de frumoshi, la fel de hotzi, la fel de coruptzi, la fel de … orice fel ca oricare allta natzie europeana (exceptandu-i pe nordici – ei nu sunt oricum de pe aceasta planeta, ei shi cu elvetzienii, de aproape 100 de ani).
      Iar genul asta de perspectiva, ca noi am fi shi ca am drege, e a naibii de paaguboasa. Nu suntem nici prea-prea, nici foarte-foarte.
      Nu ne pricepem sa dam tzepe, sa furam shi sa dam mita la fel ca nemtzii, sa ne imprumutam ca grecii, sa ne incordam bratzele descarnate ca olandezii, sa ne cocoshim ca ungurii ori polonezii, sa facem contrabanda ca sarbii ori spaniolii, sa nu avem o parere proprie ca belgienii, sa facem paradisuri fiscale ca luxemburghezii, sa ne visam mare putere ca francezii, sa papagalicim toate prostiile americane ca englezii, sa vindem vant ca austriecii… etc
      La nici una din astea nu suntem campioni.
      Suntem la fel de mediocri in materie de vicii ca oricare alta natzie europeana.
      Nici la calitatzi nu stam bine: nu shtim sa muncim ca nemtzii, sa ne distram ca grecii, sa facem bere ca belgienii ori cehii, sa fim mandri ca spaniolii ori polonezii, sa protestam ca francezii ori sa ne prefacem ca suntem cinstitzi, ca elvetzienii. Nu shtim nici macar sa nu facem nimic, ca olandezii.
      Dar ne incapatzanam sa credem ca am fi ai mai nenorocitzi din europa. Poate ca e shi asta o calitate.
      🙂

      Răspunde
       
      1. CuSandu
        Aprilie 17, 2013 la ora 22:35

        Adrian D > Este adevarat, romanul nu e mai negru decit altii care se cred albi, dar frica de saracie ii aduce si mai multa saracie, facindu-l atit de mic in ochii altora, incit nici nu mai este luat in considerare. Inima mare intr-un piept de cocosat cu mina intinsa, spre cine si pentru ce?

        Răspunde
         
      2. laurentiucat
        Aprilie 19, 2013 la ora 12:32

        ai citit pe diagonala ,d-aia…

        Răspunde
         
  • VictorL
    Aprilie 16, 2013 la ora 22:43

    @Moise.Romanii pleaca din tara pentru ca viata e scurta si tineretea nu tine prea multi ani.Nu stiu citi dintre cei care dau banii pe un bilet,doar dus,se interesesaza de marile realizari economice ale tarii, dar precis toti vor sa munceasca bine si pe bani cit mai multi.Toti stiu ca in tara asta e pierdere de timp si de vieti si atita timp cit nu ii va mai impusca nimeni cind incearca sa pareseasaca tara,vor pleca tinerii si se vor intoarce batrinii.Nimic deosebit fata de altii…In lumea libera tine de normalitate iar dupa 1 Ianuarie 2014 va intra si Romania in ,,Lumea libera”.Abea atunci vor sti romanii valoarea banului,a secundei si a pregatirii profesionale.Ca o paranteza;pe vremea,,Doamnei de Fier” englezii plecau la munca in Germania iar pe vremea lui Tony Blair nu aveau suficienti imigranti sa ocupe locurile de munca create si economia ,,duduia”ca la ei, nu ca la Vosganian in teasta.Nu vreau ,,Premiul Guran”…Sunt in afara de concurs dar putin mai ,,hirsit”.

    Răspunde
     
  • Uta
    Aprilie 16, 2013 la ora 22:23

    S-ar putea ca taxele care se practica in „Eterna si Fascinanta Romanie” sa fie mari pentru calculele multinationalelor, sau s-ar putea ca aceste multinationale sa nu fie multumite unde ajung sumele colectate din taxe.
    Cred ca nimeni nu are nici o placere cand vede cum i se ia banii prin taxe si impozite, se duc in buget si de acolo se realizeaza profitul altora.
    Spre deosebire de romanii de rand, multinationalele gasesc si solutii pentru a se opune.
    Ar fi interesant daca ar putea fi tratat subiectul de Moise, dar cred ca ar fi periculos pentru emisiune daca ar incerca sa trateze subiectul prea transant. Pe unii chear ii supara tare adevarul.

    Răspunde
     
    1. Cristi
      Aprilie 17, 2013 la ora 01:36

      Fiscalitatea este posibil sa fie mai ridicata la noi decat cea din tara multinationalei respective (depinde aici de fiecare tara), cu toate acestea multinationalele inregistreaza profituri mai mari in Romania (in special datorita costurilor mai mici cu forta de munca), profituri la care nu viseaza in tara lor. Este un fapt!

      Salariatii multinationalelor au mai multe obligatii decat drepturi fata de compania la care lucreaza. Stresul este maxim, program de lucru prelungit, ore suplimentare neplatite, evaluarile angajatilor sunt facute la sange, cerinte profesionale foarte mari, etc …
      Salariul si recompensarea eforturilor depuse de salariati nu sunt pe masura. Nu ma refer la dezvoltare profesionala, ma refer strict la recompense materiale. Pana la urma despre asta este vorba, despre bani.
      Oamenii sunt instrumente, profitul conteaza.
      Multinationalele „ofera cariera”, nu si bani! Patronasii romani nu sunt mai prejos decat multinationalele, majoritatea platesc prost (si la negru). Ca bugetar poti sa te angajezi doar daca vrei sa iti pierzi tineretea sau doar daca esti prea in varsta si nu mai ai profilul potrivit pentru multinationale sau patronasi.
      Munca nu este stimulata in Romania!

      Deci cata vreme sa stai in Romania? (in conditiile in care pentru aceeasi munca prestata in tari mai elevate esti recompensat si material si profesional)

      Răspunde
       
      1. uta
        Aprilie 17, 2013 la ora 09:02

        Nu mă refeream la această latură! Din acest punct de vedere, cunosc atitudinea multinaţionalelor în privinţa salariatului, cunosc atitudinea de „maximizare a profitului” fara a conta modalitatea, partea umană nu are importanţă. Salariaţii sunt exploataţi până la extenuare, iar atunci când sunt uzati fizic, cu mulţumirile de rigoare, sunt puşi pe liber.
        Nu mă refeream la nedreptăţile pe care multinaţionalele le cauzează salariaţiilor, ci la nemulţumirea acestora faţă de destinaţia fondurilor colectate din taxare, cand vad cum se „sifonează” banul colectat.
        Şi eu m-aşi simţii inşelat (cum mă şi simt pentru impozitele pe care le plătesc), numai că multinaţionalele au şi soluţii, pe când poporul ori pleacă din ţară, ori merge la vot, dar nu are din ce alege.

        Răspunde
         
      2. CuSandu
        Aprilie 17, 2013 la ora 22:03 Răspunde
         
  • ovidiu
    Aprilie 16, 2013 la ora 22:05

    Eu recunosc din start ca nu am pregatire economica si inteleg doar nuante din ceea ce se intampla in economie. Pentru mine insa e clar numai cand arunc ochii pe fereastra sau merg prin orase. Pe langa mizeria ramasa dupa topirea zapezilor remarc si faptul ca s-a construit foarte mult, s-au modernizat orase. Un cuvant il au de spus si fondurile europene; poate ma insel, dar ma gandesc ca suntem intr-o perioada in care poate s-au facut niste plati importante…poate multe firme si-au luat banii pe ce au muncit. Nu e de neglijat nici industria automotive, cu toate ramurile ei; destul de dezvoltata si in dezvoltare in Romania. Ca sa inchei si intr-o nota extrem de optimista, eu am un simtamant ca Romania a fost luata in vizor (pentru amplasare, pentru resurse) si cred ca suntem priviti atat de chinezi cat si de occidentali drept urmatoarul spatiu in care sa se investeasca pentru a-si oferi de lucru, sa zic asa…poate semnele din economie sunt o miscare usoara inspre acea directie.
    P.S. Toate acestea se pot intampla impotriva vointei politice de la noi daca chiar am fi luati in vizor. Asta cred.

    Răspunde
     
  • escu
    Aprilie 16, 2013 la ora 21:47

    Ma doare in siret de reklama mascata, important e ca e singura emisiune pe care o poti urmari la TVR, restul sunt doar niste asa – zise emisiuni targetatate pe varsta a 3 a. Problema est alta, de ce sunt obligat sa platesc taxa radio TV daca eu deja platesc Cablu TV, automat si taxa la TVR? Nu inseamna ca platesc de 2 ori acelasi produs? Cum e domnule Guran? Poate ne explici matale ca esti mai avizat?

    Răspunde
     
  • Uta
    Aprilie 16, 2013 la ora 21:28

    Ce fericiti suntem ca poporul a ajuns la acelasi nivel de insusire a bunurilor cum era pe timpul lui Ceausescu! Inainte Rominii nu gaseau produse, nu aveau ce sa cumpere pentru ca magazinele erau goale, pentru a asigura excedentul! pentru, pentru…Nu mai conteaza pentru ce, conteaza ca astazi multi nu-si permit sa mai cumpere decat strictul necesar, atat de saraci au ajuns romanii. Vanzarile scad, nivelul de trai asemeni, puterea de cumparare la fel si fara sa fim constransi. Alta metoda cu acelasi rezultat.
    Traiasca rezultatul! nu solutia.
    De ce trebuie sa treaca 23 de ani sa ajungem in aceiasi situatie in care romanii sa nu poata sa-si achizitiuneze produse, sa nu poata sa-si cumpere alimente, nu pentru ca nu se gasesc, ci pentru ca nu au bani.
    Daca inainte surplusul se ducea in industrie, in agricultura, in constructia de blocuri, strazi, etc, acum se evapora.
    Problema este ca si atunci si acum Romanul a ramas flamand.
    Dar sa ne intoarcem la situatia economica:
    Romanii trimit bani in tara in preajma sarbatorilor, alti romani retrag banii din paradisuri fiscale si-i investesc, sau marile lamturi de magazine se pregatesc sa termine stocurile pentru a face aprovizionarea de sarbatori, iar Pastile la catolici a fost. Bineinteles acestea pe langa ce a spus Moise despre Ford, Dacia, etc.

    Răspunde
     
  • cornel
    Aprilie 16, 2013 la ora 21:14

    Moise, iti dau un sfat : eu zic sa vorbim de Ceausescu si de lucrurile bune sau rele pe care le-a facut dar sa-i punem portretul in nu stiu de poza contrafacuta nu e un lucru pozitiv, parerea mea. In schimb un scurt filmulet cu Ceausescu poate sa aduca un plus de valoare, in emisiune.
    E numai o parere.

    Răspunde
     
  • Cristi
    Aprilie 16, 2013 la ora 21:07

    Referitor la premiul Guran …

    Din ce motiv pleaca romanii din tara in timp ce Romania performeaza.

    Cata vreme poti sta la un loc de munca unde vezi cresterea vanzarilor companiei la care lucrezi dar nu o simti ? In ultima vreme tendinta multinationalelor este sa iti ofere mult mai putin decat ai muncit, pentru ca pur si simplu isi permit (in tari ca Romania). Companiile mari sunt in postura in care isi pot alege sa plateasca prost oamenii fata de cum i-ar plati in tara de origine. Astfel obtin castig pe ambele parti:
    – cheltuieli mici cu investitiile in Romania, comparativ cu valoarea lor in tara de origine
    – cheltuieli mici cu forta de munca.
    Neoficial, conform multinationalelor, ar trebui sa zici mersi pentru ca primesti un salariu putin mai mare decat cel mediu pe economie. Munca suplimentara nu este platita, evaluarile salariatilor sunt foarte sever facute pentru a nu le plati prime, bonusuri, etc. Acest gen de abordare nu il vor putea intreprinde niciodata la ei in tara, romanii stau la serviciu suplimentar fara plata din acelasi motiv pentru care dau si ciubuc la medicii din spitalele private.

    Răspunde
     
    1. cornel
      Aprilie 16, 2013 la ora 21:32

      Sunt perfect de acord. Multinationalele platesc prost angajatii (in raport cu munca depusa si calificarea muncii respective) si unii angajati mor de prea multa munca, altii ajung la spitalul 9 iar altii inca mai rezista pe baricade (vezi cazurile Estern & Young, Microsoft Romania, etc).

      Răspunde
       
  • Adrian D.
    Aprilie 16, 2013 la ora 20:43

    Moise, „nu avetzi premii Guran de dat”…. Hmmm… Da, dar atzi putea avea, daca statzi o clipa shi va ganditzi… Iar asta s-ar putea sa nu va strice, ba dimportiva 🙂
    In alta ordine de idei, parere avetzi despre eterna shi fascinanta China? da, China care construieshte un zgarie nor in cateva luni, care are TGV de super figuri, care produce shi exporta I-phonuri shi I-pad-uri (ei, scrie pe ele Apple, dar tot Made in Chine scrie… doar un pic mai jos)… shi care continua sa exporte fortza de munca ieftina inca shi azi (va amintitzi de amaratzii aia care venisera sa lucreze la textile in Romania pe cateva zeci de euro????)…
    Cat despre … de ce pleaca romanii din Romania… hmmm… sa ne reimntoarcem la pagina cu greva de la Dacia…. pai, de ce sa plece romanii din Romania? Logic, pentru ca nu totzi sunt platitzi cu 400 de euro, aici, iar aia care sunt, parca nu le ajung banii… Plus ca inca avem un deficitde cel putzin doua milioane de joburi …
    Asha ca, io zic ca eterna shi fascinanta e mai putzin eterna shi fascinanta decat China shi alte surate ale, iar fenomenul este, in sine, destul de simplu.
    Ei, merit un premiu Nobel???
    🙂

    Răspunde
     
    1. Moise
      Aprilie 16, 2013 la ora 20:50

      🙂 negativ. Comparati mere cu pere. China e altceva. Economia de piata impusa cu forta reprezinta o bomba amorsata. Deci nu.

      Răspunde
       
      1. Adrian D.
        Aprilie 16, 2013 la ora 21:16

        Impusa cu fortza sau adoptata de buna voi (deshi, impresia mea e ca acelor domni-tovarashi chinezi devenitzi milionari s-ar putea sa le placa impunerea asta cu fortza 🙂 ), fenomenul este EXACT acelashi:
        o mana de lucru abubndenta, saraca ori saracita care este fie folosita ieftin la ea acasa, fie ceva mai scump, dar tot ieftin, peste mari shi tzari…
        fenomenul, de altfel este de intalnit acum in Spania ori Portugalia. Spania face mashini germane de calitate (SEAT, nu?), shi alet nazbatai… shi exporta mana de lucru in Argentina sau Chile ori Mexic (iar Portugalia in Angola… sau Brazilia, dehsi nu faca mashini germane la ei acasa).
        Romania are in mod clar un dezechilibru de joburi, pe care doua fabrici mai de doamne ajuta nu are cum sa il remedieze. Are shi un decalaj semnificativ de nivel de trai fatza de Occident.
        Ganditzi-va ca un salariu minim in Frantza e de ~900 de euro, daca imi amintesc bine. E de doua ori mai mare decat salariul mediu net la Mioveni… iar pretzurile la produsele de supermarket sunt cam aceleashi…
        Prin urmare, dilema e simpla: ce preferatzi, un salriu mediu net la Mioveni sau un salariu minim in frantza? Iar daca nu avetzi NICIO alegere shi tocmai vi s-a terminat shomajul, ce mai ramane de preferat?
        Logic, printr-o politica inteligenta shi corenta Romania ar putea sa ishi tzina acasa fortza de munca, fiindca, slava domnului, are balta peshte.
        Dar unde-s politicienii aia care sa gandeasca o politica inteligenta?
        Ah, da uitam – avem consultatntza de specialitate de la FMI shi BNR.
        So, totul e bine.
        🙂

        Răspunde
         
      2. CuSandu
        Aprilie 18, 2013 la ora 21:04

        Moise, desi, probabil ca te-ai referit la altceva, ai spus un adevar care incepe sa se demonstreze: „Economia de piata impusa cu forta reprezinta o bomba amorsata”.
        Capii financiari ai lumii europene, deci nu reprezentanti ai unei tari sau alta, prin impunerea fortata a crearii UE, vor provoca o dezmembrare europeana.

        Răspunde
         
  • olaru olivian
    Aprilie 16, 2013 la ora 20:21

    Eu zic sa nu ne imbatam cu apa rece.Important este ca acest excedent sa provina din economia reala si nu din alte surse.Pana atunci mai este cale lunga si f. mult de lucru.

    Răspunde
     
  • CTL
    Aprilie 16, 2013 la ora 20:15 Răspunde
     
  • CTL
    Aprilie 16, 2013 la ora 20:00

    Pana la urma asta e rolul unei recesiuni, acela de a corecta dezechilibrele. Ma intristeaza ca suntem supraindatorati dar cred ca oamenii au invatat ceva si din asta. Bancile, nu sunt sigur.
    In conditiile in care unele companii isi reloca capacitati de productie in est poate si muncitori plecati pe dincolo se vor intoarce, poate si dintre cei cu pensii false de handicap se vor gandi ca e mai bine sa se intoarca la munca.
    Poate ca mediul privat se va implica si va influenta sistemul de invatamant care nu creaza forta de munca pregatita conform cerintelor pietei.
    La chestia cu spaga la medici, sincer, doar 31 % au dat ? Nu prea cred. Da depinde de domeniu. Daca mergi sa te caute in ureche nu prea dai, banii se dau la operatii, in maternitati, cazuri mai grave, acolo rata de dat ajunge la cote de se invart sirenele.
    Singurul lucru in privinta caruia nu-mi fac sperante e ca politicienii se vor schimba. Sunt irecuperabili, din pacate.
    Bine, asta si ca nationala se mai califica vreodata, in istoria ei, la vreun campionat de fotbal. Posibil sa trebuiasca sa o privatizam si pe ea. 🙂

    Răspunde
     
  • Fereastra Vorbitoare din Zambaccian
    Aprilie 16, 2013 la ora 19:56

    Da. TVR este sustinut din banii publici. La care se adauga si banii luati cu japca sub forma de „taxa radio-tv”. Cu o parte din acesti bani TVR plateste emisiunea pdeudofinanciara a lui Moise Guran. Nimic nou sub soare. Sunt emisiuni si mai slabe platite tot din acei bani.
    Ce ma nemultumeste cu adevarat este insa faptul ca in aceasta emisiune se face la greu RECLAMA MASCATA. Astazi a fost randul lui Carrefour si Cora. Firmele astea au avut publicitate la greu intr-o emisiune care nu este titrata ca emisiune publicitara.
    Chiar sunt curios cum arata contractul firmei d-lui Guran cu TVR. O fi trecuta si publicitatea mascata ? Nu de alta, dar domnul Guran prin tehnici fine de manipulare induce cetatenilor ideea de a cumpara de la susnumitele si nu de la buticul de la colt. Asta se numeste favorizare in concurenta ?
    Habar n-am. Ce ziceti domnule Guran. Publicati dvs. contractul cu TVR (integral plus anexe) sau trebuie sa cerem noi acest contract in virtutea legii privind informatiile de interes public ? Macar sa stim pe ce platim ….

    Răspunde
     
    1. CTL
      Aprilie 16, 2013 la ora 20:06

      Emisiunea e una cu specific economic, sigur nu o sa ne vorbeasca despre migratia pasarilor. In emisiune se vorbeste si de Samsung, Apple, Dacia, Renault, Petrom, CFR, Vodafone si mai cate. Asa putem spune ca le face si lor publicitate mascata.

      Răspunde
       
      1. Fereastra din Zambaccian
        Aprilie 16, 2013 la ora 20:13

        @CTL, cred ca esti pe dinafara. Faptul ca firmele ale s-au hotarat sa vanda online e ok. Dar RECLAMA privind chestia asta tine de marketingul LOR si nu de TVR. O stire putea fi prezentata ca o stire. Fapte. Cand intri in interpretari si spui „ce vor face clientii” (asta e manipularea) deja se induce cumparatorului o solutie. Alo ! CNA ! Ce ziceti ?

        In al doilea rand o sa astept cateva zile sa vad daca se posteaza contractul cu TVR. Daca nu, stiu cum sa procedez … Si o sa-l postez altundeva…

        Răspunde
         
        1. Moise
          Aprilie 16, 2013 la ora 20:47

          Nu cred ca stiti ce e aia reclama mascata. Si cumconfuzia dvs este specifica multor producatori detv din Romania cred ca am o idee din ce sfere proveniti. Am o singura nedumerire… Ce cautati pe acest blog?

          Răspunde
           
          1. ss
            Aprilie 16, 2013 la ora 20:53

            Si totusi mai stim si noi cite ceva despre reclama mascata, chiar daca asta nu este cuprinsa in comtract. Poate fi o intelegere mutuala, cu plicul pe sub masa.

             
          2. cornel
            Aprilie 16, 2013 la ora 21:18

            „…cu plicul pe sub masa”. Dar pe sub masa cui, ca nu am inteles si nu este precizat explicit?

             
        2. CTL
          Aprilie 16, 2013 la ora 21:26

          Si eu pot zice despre ferestre ca fac reclama mascata. I-a priviti : http://www.youtube.com/watch?v=Gk23ygga_kU
          : ))))))

          Răspunde
           
          1. CTL
            Aprilie 16, 2013 la ora 21:27

            ia legat : )))

             
      2. escu
        Aprilie 16, 2013 la ora 21:54

        Ma doare in siret de reklama mascata, important e ca Ora de Bussines este singura emisiune pe care o poti urmari la TVR, restul sunt doar niste asa–zise emisiuni targetate pe varsta a 3-a. Problema este alta, de ce sunt obligat sa platesc taxa radio TV daca eu deja platesc Cablu TV, automat si taxa la TVR? Nu inseamna ca platesc de 2 ori acelasi produs? Cum e domnule Guran? Poate ne explici matale ca esti mai avizat?

        Răspunde
         
    2. cornel
      Aprilie 16, 2013 la ora 21:10

      Intrebare : Fereastra Vorbitoare din Zambaccian are 3 sau 5 ani garantie, ca nu stiu?

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase