Dacia se gândeşte să emigreze

Publicat la data de de Moise

dacia

de Moise Guran

Când vine vorba de greve și proteste toată lumea are tentația de a simpatiza cu muncitorii, care sigur n-au oprit lucrul de bine ce le era. Așa o fi, dar la o lună de zile de la protestul spontan, ce cuvânt nobil spontan!, prin care angajații de la Dacia au oprit lucrul neanunțat provocând în două zile pagube de 20 de milioane de euro, negocierile tot nu s-au încheiat. Iar de acum chiar se complică.

Constantin Stroe, vicepreședintele uzinei a declarat pentru Reuters, nu pentru presa din România, că francezii iau tot mai serios în calcul transferul producției în Maroc, acolo unde media salarială este la jumătate față de România. Întâmplare sau nu, ieri Dacia a dat publicității un calcul contabil din care reiese că anual compania cheltuiește 30 de milioane de euro pentru prime, mese calde, excursii și alte beneficii pentru angajați. Asta în timp ce salariul mediu net în companie este 2500 de lei. Sigur, e de șapte ori mai mic decât în Franța, dar să vii și să închizi fabrica, hodoronc-tronc, că așa ai văzut tu la televizor că fac cei de la CFR asta duce la o ruptură.

Nu vreau să intru în detalii legate de faptul că sindicatele cer 40% și patronii oferă 10% creștere de salariu, pentru că nu asta contează. Ei pot cere oricât și francezii știu să negocieze, că doar vin din patria sindicalismului. Dar greva se face legal, iar actele de spontaneitate sunt inclusiv potrivit legii române acte penale de barbarie. După ce i-ai făcut asta unui patron, după ce i-ai arătat că uzina în care el a băgat un miliard de euro nu-i a lui ci este a ta, pentru că poți să o ocupi oricând vrei tu, după ce i-ai făcut în două zile o pagubă cât profitul lui dintr-un an, el mai negociază doar de formă cu tine. Nici nu mai contează cum se vor încheia aceste negocieri dintre sindicate și patronat la Dacia, este foarte probabil ca el, patronul, să-și fi făcut deja planul ca în câțiva ani să plece. Îl mai poate opri doar guvernul, asta dacă află la timp și, mai ales, dacă are ce să-i ofere ca să rămână.

Categoria: MOISE
Etichete: , , ,

Comentarii prin facebook

61 răspunsuri la Dacia se gândeşte să emigreze

  • Observator
    Aprilie 15, 2013 la ora 12:38

    Buna ziua tuturor !
    Din ciclul „Am făcut profit, nu mai merge cum mergea, ne luăm jucăriile şi plecăm” – a se vedea cazul Nokia – zvonuri venite de la Braşov spun că şi grupul Ina Schaeffler ar vrea să plece din România. Au trecut 10 ani de la înfiinţare, perioadă în care au avut, ca şi Nokia de exemplu, anumite facilităţi fiscale aşa că este cazul să migreze spre zone mai propice profitului. Nu ştiu cum pot fi verificate aceste zvonuri, vom vedea în perioada următoare ce se va întîmpla.
    Să auzim din ce îm ce mai (de) bine !

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Aprilie 15, 2013 la ora 14:00

      Din acelasi ciclu “Am făcut profit, nu mai merge cum mergea, ne luăm jucăriile şi plecăm” face parte si venirea marilor companii in Romania, mai ales atunci cand este vorba despre relocarea unor capacitati de productie. Niciun investitor strain nu vine in tara noastra pentru a ne sprijini economia asa cum n u pleaca pentru a face rau. Profitul este singurul motiv si atractia a fost legata de conditiile de obtinere a lui. Drept urmare, problema poate fi pusa si dintr-o perspectiva diferita: care anume conditii investitionale favorabile i-au determinat sa vina (ne-au spus acest lucru atunci cand au decis sa investeasca) si care anume anume conditii ii determina sa place? Este mai util pentru noi, cred, sa cautam modalitatea prin care sa amelioram conditiile locale, nationale, de natura a atrage investitiile straine. Printre cele mai importante cerinte ale mediului de afaceri sunt combaterea coruptiei si imbunatatirea infrastructurii. Ori, acestea sunt conditii necesare de dezvoltare pentru tara noastra chiar si luate in considerare independent fata de planurile de actiune ale investitorilor straini.

      Răspunde
       
  • Constantin
    Aprilie 15, 2013 la ora 01:06

    Nu ma adresez nimanui in mod direct şi nu explic de ce, dar pentru o perspectiva corecta asupra marketingului, precizez ca posibilitatea ca un produs rival sa fie cu 70% mai ieftin decat cel de referinta este doar daca cele doua produse sunt instrumente de bucatarie şi poarta amandoua marca Rival .

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Aprilie 14, 2013 la ora 21:32 Răspunde
     
    1. CuSandu
      Aprilie 15, 2013 la ora 00:57

      Anul trecut, am vazut la TVRi, un interviu cu un roman, dar ce roman – se vedea pe el ca n-ar fi plecat nici alungat. Desi, multumea la toti pentru ajutorul dat, inclusiv statului american, il intelegeai ca s-ar fi intors in tara, cu reportera, daca s-ar fi putut. Povestea de alti romani care parasisera Europa pe un vapor inaintea lui, ca au disparut (noroc ca a pierdut vaporul). Printre putinii romani intervivati care n-a mintit. Eh, si televiziunea… joaca si ea cum i se cinta de unde vine papica. N-ai pe cine sa condamni. Dar totusi este dezinformare, este foarte greu printre straini. Te costa mult ca sa te adaptezi lor, Nu vorbesc de bani, ci de ani de viata care iti mai ramin de trait. Si in final, poate ca salariul este mai mare dar si celelalte sunt mari, si multa mincatorie, linguseala. Intr-un cuvint: murdarie. Nu de mult, scria cineva de covrigi in coada de ciine. Primul meu contact, doua saptamini nici nu am visat covrig. Aveam numai apa rece. Buna si aia ca afara era cald. Dar cel putin n-am dormit pe sub poduri impachetat in ziare si cartoane, cum povestea romanul acesta, ajuns in tara tuturor posibilitatilor. Odata veneam de la aeroportul din Ottawa cu taxiul. Soferul era un chirurg slovac. Vorbea foarte bine engleza. N-a vrut sa primeasca plata, i-am cerut telefonul, sa ma serveasca pe platite cind am nevoie. Dupa vreo doua luni am sunat, telefonul anulat. Sa fi reusit in alta parte, nu stiu. Mi se spune ca nu stiu sau nu inteleg ce se petrece in Romania, despre suferinta inveti odata si stii pentru totdeauna. Mi-e mila dar nu pot fi milos, nu atunci cind sunt furios. Chiar daca situatia permite, omeneste e imposibil. Cind spun ca romanul trebuie legat, batut in cuie in tara lui, ca n-are alt loc sa se duca si sa fie mindru si multumit de ceea ce face in viata lui, mi se da cu tifla. Nu pot accepta, pentru ca stiu cum este viata pe toate fetele. Asa cum o duceti acuma, sa stiti ca marea majoritate a celor plecati va invidiaza. Pentru curajul de a ramine pe loc acuma, si pentru viitorul pe care il veti avea. Daca inaintasii au trecut peste vremuri, poate si mai grele, si uitati-va, sunteti acolo, nu-i nici un motiv in lumea asta sa nu treceti si voi de aceasta perioada. Sa asigurati urmasilor vostrii ce v-a fost lasat de la inaintasii vostrii. Acesta este blestemul si totodata binecuvintarea acestui pamint in centrul Europei. O Romanie cu de toate si cu oameni…ce oameni. Mi-aduc acuma aminte, faceam armata in Drumul Taberei (Scoala numarul 1 de ofiteri superiori), marsaluiam pe strada spre poligon. Eu eram la margine si o batrinica se uita la noi si ne spunea „sa va intoarceti sanatosi”. La vremea aceia nu ma gindeam prea mult: nici o grija, aruncam citeva grenade si ne intoarcem. Ea ne iubea. Iar noi cintam:”Eroi au fost, eroi sunt inca, Si-or fi in neamul romanesc, Ce rupti sunt ca din tare stinca, Romanii ori si unde cresc.” Stiu si melodia, numai cintind mi-am adus aminte versurile – PUI DE LEI !!! Asta sunteti voi toti, sa nu uitati niciodata.

      Răspunde
       
    2. CuSandu
      Aprilie 15, 2013 la ora 01:00

      am vrut sa spun numai doua vorbe, si m-am luat cu durere si plins, cu plins si cu durere. asta-i.

      Răspunde
       
      1. laurentiucat
        Aprilie 15, 2013 la ora 12:43

        imi pare rau ca poate ti-am trezit amintiri dureroase, dar e bine sa stim si sa nu uitam…

        Răspunde
         
  • laurentiucat
    Aprilie 14, 2013 la ora 09:50 Răspunde
     
  • Daniel
    Aprilie 13, 2013 la ora 08:43

    Vad tot felul de comentarii legate de Germania… cat e placut sa vrei de la nemti DOAR salariul… Germania inseamna mult mai mult decat salariul care se plateste acolo… si daca tot vrem modelul german ar trebui sa-l imbratisam COMPLET …. si nu doar … salariul de acolo … Si, atentie, nu afirm ca acolo se munceste mai mult ca la noi… discutia e mult mai complicata decat am vazut pe aici. E vorba de o anumita ORGANIZARE a muncii care aici in Romania lipseste complet. Degeaba muncim la fel de mult ca nemtii daca muncim dezorganizat … in fine … cine doreste doar salariul de acolo… e un naiv …
    Inchei spunand ca am avut ocazia sa vizitez o uzina Mercedes din Bremen. Intinsa pe zeci de hectare cu niste hale uriase in care cei 2-3 muncitori circulau cu bicicletele (din cauza distantelor enorme), repet hale uriase .. CU DOAR 2-3 muncitori care DOAR supravegheau cum lucreaza robotii …ehe .. nu se muta ei – MAINE – in Maroc dar poate vor urma niste diponibilizari si aducerea a 2-3 roboti IN PLUS fata de cati au acum la Pitesti …

    Răspunde
     
    1. un turist
      Aprilie 13, 2013 la ora 08:53

      Daniel.Sa nu uitam ca si la Bochum se va inchide uzina Opel care are o dotare si infrastructura performanta si din ce cauza? Supraproductie.

      Răspunde
       
      1. laurentiucat
        Aprilie 14, 2013 la ora 23:42 Răspunde
         
  • un turist
    Aprilie 13, 2013 la ora 08:26

    Cu Sandu.De Romania ma leaga multe probleme si rele dar mai ales frumoase si acele nu pot fi uitate.Am fost din 1982 pina in 2000 de 24 ori pe litoralul romanesc la Mamaia si la Neptun si cunosc bine baza de tratament de la DOINA exceptional.Am intercalat concediul cu contractele facute si care trebuiau ridcate si aduse acasa.Sa ma scuzati dar din acea multime la mare erau multi care nu puteau oferi copilului o inghetata foarte trist.
    -Am facut si eu o mica investitie in Romania care este folosita de un bun prietan dar cistigul pentru mine este de minus X.La inceputul lunii am fost in Romania pentru a trece totul pe numele lui dar cum munca este subtire de unde finante pentru impozite si alte lucrari am ramas sa le platesc tot eu. De unde sa ceri cind nu este nimic? De aici pot spune ca situatia salariilor in Romania este catastrofala dar nu ai cum sa o indrepti. Aveti dreptate ca ar trebui sa existe trepte sau grade de salarizare.

    Răspunde
     
    1. CuSandu
      Aprilie 14, 2013 la ora 23:41

      Situatia salariilor, adica toata lumea sa aiba un salariu, salariul sa fie pe masura preturilor si a platilor, si normal corespunzator pregatirii si a muncii depuse. Daca situatia salariilor se rezolva, absolut totul revine la normal. Din acest motiv nu se poate admite „… pot spune ca situatia salariilor in Romania este catastrofala dar nu ai cum sa o indrept”. O sa se ajunga intr-un fel la acel sistem inchis, de care ii povesteam lui Onofrei, se pare ca e singura cale. Si la un moment dat, cei multi vor cere rezolvarea pe orice cale – si asta va fi singura.

      Răspunde
       
  • CuSandu
    Aprilie 13, 2013 la ora 06:53

    De profesie medic in Romania
    La fiecare 5 ore un medic pleaca din Romania
    Da-i motive sa ramina

    Foarte laudabila aceasta campanie, apropo de unitate si solidritate.
    Dar ei sunt o patura profesionala, una din atitea altele in toata tara. Cu totii avem nevoie unii de altii. Guvernul/statul are nevoie de noi toti. Stie asta dar nu o intelege. Cum convingi guvernul ca o unitate populara vrea sa ramina si sa traiasca civilizat in tara ei? Semnind petitii? Sau cum fac cei de la Dacia? Tot poporul in fata Palatului Victoria. Nu-i de cerut schimbarea guvernului (pleaca ai nostri vin ai nostri), dar trebuie impus un program de actiune:
    – eradicarea somajului
    – trepte de salarizare pe profesii
    – sanatatea si educatia gratuita
    – locul de munca garantat
    – moneda nationala unica LEUL
    samd
    Cum au sa o faca? Asta-i treaba lor! Pentru asta sunt acolo. Presati tot timpul, in fiecare miercuri. Nu este nevoie de reprezentanti, sunt deja acolo 300, suficient. Cind toata lumea o sa munceasca, au sa fie si salarii, si taxe, si impozite, si bani pentru facturi, samd
    Pasnic, dar hotarit si limpede. Toate cerintele scrise mare si clar. Fara lozinci, pentru a se evita orice interpretare. Asta da o demonstratie civica de solidaritate si unitate a celor care vor sa munceasca si sa traiasca in Romania.

    Răspunde
     
  • Anita B.
    Aprilie 12, 2013 la ora 19:17

    Sunt conştientă că printre cei care au comentat contra grevei unor muncitori amărâţi, există oameni care deţin o companie sau o firmă şi se pun în situaţia de criză din compania Dacia. Pagube de 20 de milioane de euro nu este tocmai o sumă mică, unde mai punem şi faptul că acest protest a fost spontan. DAR haideţi să privim şi din alt unghi lucrurile.
    Ştiu prea bine, de la vecinii care lucrează la DACIA că salariul nu este nici pe departe 1600 RON. Dacă luam în calcul salariul managerilor, poate ajungem undeva la 1800RON, dar să nu exagerăm … E şi normal să-şi dorească un salar decent, au familii şi copii de întreţinut. Patronii n-au habar cum se trăieşte din aceste salarii mizerabile, deisgur de ce le-ar interesa? Atâta timp cât există profit totul este perfect. Apreciez că au făcut această grevă, mereu mi-a plăcut când am văzut că oamenii sunt uniţi şi se luptă pentru un anumit scop. Ceea ce este mai rar întâlnit la noi, unitate şi solidaritate.
    Cu siguraţă, mulţi a-ţi auzi de, greva din spitalele din Franţa. S-a cerut mărire de salar, dar în prima fază s-a respins, până când şi salvarea a intrat în grevă, iar linia de urgenţă, nu a mai răspuns nimeni. Ce credeţi că s-a întamplat? În două ore li s-a dat ceea ce au cerut. Ştiu, este un pic cam dur şi poate diferă şi situaţia, dar idea este că nimeni nu a îndrăznit să comenteze, să condamne şi să huiduiască angajaţii.
    La noi în ţară, dacă eşti muncitor, nu ai drep de cuvânt, nu poţi să îţi dai cu părerea şi nici nu eşti ascultat. Este o problema la acest nivel. Aceşti muncitori, sunt oameni, cu suflet, nu roboţi şi nici marionete. Nu putem să-i ignorăm şi nici să-i condamnăm!!!

    Răspunde
     
    1. CuSandu
      Aprilie 13, 2013 la ora 05:35

      BRAVO !!!

      Răspunde
       
  • Constantin
    Aprilie 12, 2013 la ora 15:43

    Probabil ca daca salariatii romani vor astepta linistiti marirea lefurilor cand va considera patronatul ca este necesar, acest lucru nu se va intampla niciodata. Sau se va intampla, la Dacia, spre exemplu, atunci cand nu va mai dori nimeni sa se angajeze la respectiva uzina pentru ca alte locuri de munca oferite de diversi agenti economici sunt mai bine platite. Asadar, consider demersul sindical unul firesc, iar „baletul” patronatului de asemenea. Urmeaza negocieri si cresterea salariilor. Daca Uzina Dacia este performanta, este totodata firesc ca acolo sa fie cerute majorari de salarii. Mai devreme ori mai tarziu vor fi si in alte sectoare de activitate. Inflatia a scazut puterea de cumparare a romanilor, iar redresarea economica, chiar fragila, este un argument folosit de cei carora nu le mai ajung banii pentru plata intretinerii la iesirea din iarna. Observatia colegilor este absolut corecta. Daca pretul unei Dacii nu este suficient de mare pentru a majora salariile cu procentul cerut de sindicat (orice negociere incepe de la cerintele maximale ale ambelor parti) poate ca este timpul pentru un produs mai competitiv. Eu cred ca poate fi unul care sa inglobeze mai multa tehnologie, ori poate fi unul realizat cu costuri mai mici, dar este cunoscut faptul ca orice produs are un ciclu de viata si periodic este necesar a fi prezentat un concept de produs nou. A fost un succes produsul numit generic „autoturismul de 5000EUR”. Chiar daca inca perioada de declin nu se zareste, pierderea de competitivitate va aparea datorita copierii, concurentei, saturarii pietei etc. Dacia trebuie sa apara cu altceva pe piata (decat Loganul3 spre exemplu), pentru a-si creste competitivitatea.

    Răspunde
     
  • Istvan
    Aprilie 12, 2013 la ora 15:18

    Si daca Ungaria e cea care procedeaza corect?

    Răspunde
     
  • uta
    Aprilie 12, 2013 la ora 14:27

    Dacă s-ar vrea, la nivel guvernamental, atragerea de investitori, sau măcar retinerea celor existenti, ar scadea impozitarea, sau celelalte taxe, forţâmd astffel(prin contracte, sau inţelegeri), ca diferenţa acestor taxe să se revflecte în creşteri salariale, care oricum s-ar intoarce in buget prin taxele pe produsele cumpărate din salarii.
    Problema în Romania, nu este greva muncitorilor (care la o privire de suprafaţă lasă impresia de forţare, intr-o periuoadă în care scad vanzările auto, apar noi zone de producţie auto),ci sistemul de impozitare care baga mâna adânc in buzunarul,atât al muncitorului, cât si al patronului, în aşa fel că dacă vrei să majorezi salariul cu un leu, trbuie să mai dai un leu taxe ca angajator şi angajat.
    Consider ca nu greva pune „capac”, ci instabilitatea legislativă, acea imposibilitate a investitorului de a-şi putea face un plan pe o perioadă mai mare de timp, având garanţia stabilitătii (că taxele nu cresc, că legile care guvernează economia vor fi aceleaşi şi peste 4-5 ani-nu că se schimbă de la o zi la alta, de câte ori este nevoie de bani la buget), având garanţia că nu se va umbla la o nouă impozitare a salariilor peste 1000E, că intr-o perioadă in care cresc preţurile la energie (electrică, gaze, utilităţi, arcize, taxe auto, etc), un produs care se adresează unui segment de piaţă cu venituri mici, va mai rămâne la fel de competitiv.

    Răspunde
     
    1. CuSandu
      Aprilie 13, 2013 la ora 05:28

      Ceea ce spuneti, pare un cerc vicios. statul face schimbari pentru asi asigura bugetul necesar, functie de salarii si afaceri. Cind se linisteste el incep patronii sa misculeze preturi si salarii. Iar salariatii trag mita de coada intre astia doi.

      Răspunde
       
      1. uta
        Aprilie 13, 2013 la ora 13:10

        Nu salariaţii trag mâţa de coadă, ci guvernanţii, şi o trag de mieune pe toate tonurile politice( mai băguşit ca Băsescu-de la wischi, mai avântat ca Ponta- întâi taie şi apoi masoară, sau întai vorbeşte şi apoi gângeşte cu creerele USL, sau ca Antonescu- mai adormit aşa, şi cand se trezeşte, mai sare la gâtul lui Băsescu), cred că electoratul le mai aude miorlăitul!
        Poate i-ar mai auzii bieţii muncitori, dar nu mai aud din cauza „giorţăielii maţelor”. Nu iese nimeni în stradă de drag!

        Răspunde
         
        1. un turist
          Aprilie 13, 2013 la ora 16:58

          Bine spus.

          Răspunde
           
        2. CuSandu
          Aprilie 14, 2013 la ora 23:28

          Scuze, cu trasul de coada am vrut sa se inteleaga ca n-au ce face, dar probabil ca s-a inteles altfel. Despre esitul in strada, e normal ca nu e de drag. Dar trebuie facut, periodic, ca un exercitiu – sa le amintiti ca existati nu numai pentru urnele de votare ci si pentru promisiunile care trebuiesc tinute, ca altfel…vai si amar de voi (adica al lor, aia 300).

          Răspunde
           
  • Costi
    Aprilie 12, 2013 la ora 12:50

    @ Moise
    In comentariul meu de la 5,57 sesizam ca exista o contradictie mare intre orientarea ta declarata de „Dreapta” si repetatele sugestii pe care le-ai facut , atat la TVR cat si in articolul de mai sus , privind necesitatea ca Guvernul ( deci Statul roman ! ) sa intervina pt a convinge investitorii straini sa se relocheze !(… guvernul… dacă are ce să-i ofere ca să rămână…”)
    In raspunsul tau de la 8,49 mi-ai scris ca nu te refereai la „subventii” !
    O.K. , am inteles , atunci la ce te refereai la Ajutoare de stat ?
    Daca da , iti reamintesc sa si acestea sunt strict reglementate de U.E. !
    Sau la altceva ? Detaliaza te rog !
    S-ar putea sa ai idei chiar mai bune decat multi dintre politrucii din Guvern , asa ca o eventuala rubrica pe aceasta tema , la TVT , ar fi binevenita pt toata lumea ! )
    P.S. Multumesc pt faptul ca ai renuntat la folosirea expresiilor „…nu stiu…habarnam…am spus si eu , asa…” in cadrul Biziday , emisiune , totusi , care se vrea cu caracter economic si necesita o anumita rigoare …economica ! Sper ca nu ai ramas cu suparare pe mine pt faptul ca am indraznit sa-ti atrag atentia , intr-o postare anterioara !
    In ceea ce ma priveste : „N-ai pt ce… !”

    Răspunde
     
    1. Costi
      Aprilie 12, 2013 la ora 12:54

      P.S. Scuze pt greseala de scriere ! A se citi corect : „…pt a convinge investitorii straini sa NU se relocheze…” !

      Răspunde
       
  • pixo
    Aprilie 12, 2013 la ora 10:18

    Acum cateva luni ati avut si dv o stire despre o situatie asemanatoare, ce se petrecea la cativa km de Dacia, la un furnizor de componente… greva, pierderi, negocieri, „victorie” a sindicatelor. Dupa cateva saptamani vine si anuntul de la patroni ca fabrica nu mai are viitor, urmatoarele proiecte se vor dezvolta in alte locatii, urmeaza a se inchide. Hotararea de inchidere s-a luat insa in timpul grevei.
    Oamenii se joaca cu focul si nu vor sa invete nimic de la ce s-a intamplat la vecini…

    Răspunde
     
  • CTL
    Aprilie 12, 2013 la ora 09:10 Răspunde
     
  • Adrian D.
    Aprilie 12, 2013 la ora 08:23

    Moise, asha o fi cum spunetzi (deshi NU cred ca e asha, shi am explicat de ce, in comentariul catre un turist).
    dar hai sa o luam shi altfel.
    Daciaz produce 350000 de unitatzi, la Mioveni. majoritatea pentru export.
    Daca unitatea s-ar scumpi cu 10 euro la poarta fabricii… credetzi ca dacia ar suferi vreo pierdere? Eu zic ca nu. cred ca s-ar vinde la fel de bine.
    No, 350000 mashini pe an x 10 euro… ies cam 3,5 mil de euro. Aplicatzi aceasta suma la salariile muncitoriiloe (nu la venituri – shi nu cred ca TOTZI muncitorii beneficiaza LA FEL de prime, mese etc) shi va da ceva mai mult decat cei 10% pe care ii „poate” oferi Dacia (calculand pe anvelopa salariala de 30 mil, depsre care atzi vorbit).
    Urcatzi la 40%.
    Shi acum ganditzi-va un pic – ar pierde Dacia Logan, Sandero, Duster… un dram de competitivitate daca s-ar scumpi la poarta fabricii cu 40 (patruzeci) de euro?
    eu zic ca nu…
    shi mai zic ca dl Stroe, amenintzand ca pleaca in Maroc, e nu numai infantil (imi iau jucariile shi plec… cand nu e chiar asha de simplu sa itzi iei jucariile shi sa pleci… chiar shi in cinci ani…), dar e shi un pic magar, blufand destul de patetic cu un shantaj relativ primitiv.
    Ceea ce il sperie pe dl Stroe nu e suma xceruta de muncitori (am vazut ca nu e mare branza…) – ci ideea de a CEDA in fatza lor.
    De fapt asta e miza discutziei.
    „daca cedam acum, cine shtioe ce or sa ne ai ceara in viitor. Or sa ceara, Doamne fereshete, ca la munca egala cu un muncitor francez, sa fie platit ca shi el. shi atunci CUM scvoatem camasa? Atunci CHIAR ca va trebui sa plecam in Maroc… shi aia nu o sa fie chiar mishto. De fapt5 o sa fie destul de nashpa”

    Răspunde
     
    1. Victor Crin
      Aprilie 12, 2013 la ora 08:56

      Sa nu uitam ca Stroe este Cavaler cu Colan al Frantei. Titlu instituit pe vremea cand Franta se vroia mare imperiu. De aici si atitudinea lui, nimic nu este intamplator.Sigur Moise ma va acuza ca dezinformez si jignesc. Uneori mai trebuie sa citesti si printre randuri.
      Cred ca analiza ta este edificatoare!

      Răspunde
       
    2. pixo
      Aprilie 12, 2013 la ora 10:26

      aruncarea cresterii salariului direct pe pret este un drum cu sens unic. Sens unic spre faliment, la un moment dat ajungi necompetitiv.
      O marire de salar trebuie sa se bazeze (si) pe o crestere a productivitatii. Un sindicat destept (!) aceasta arma ar folosi, a spune doar „vreau pt ca merit” nu e de ajuns… parerea mea

      Răspunde
       
      1. Adrian D.
        Aprilie 12, 2013 la ora 18:20

        da, asha e… dar mai intai trebuie sa ajungi acolo… Ori Dacia este totushi o mashina ieftina. Mai este mult pana acolo, la pierderea competitivitatzii etc.
        ca sa dau un exemplu, daca produsul A se vinde (shi este produs) cu 300 de euro, iar produsul B, rival, se vinde du 1000 de euro, mai e mult pana ca produsul A sa devina necompetitiv in raport cu produsul B, in raport calitate pretz.
        Nu este cazul ca produsul A sa se vanda cu 900 de euro (fiindca acolo, pretzul ar fi prea mare in raport cu calitatea fatza de produsul B), evuident. Dar pana la 450-500 de euro… se cam poate merge.
        Asha shi cu Dacia.
        Toata problema este in jocul negopcierii shi in teama de efectul de cascada pe care l-ar avea cedarea in fatza revendicarilor angajatzilor.
        Ma rog, asha cred eu…

        Răspunde
         
        1. CuSandu
          Aprilie 13, 2013 la ora 05:11

          Nu vrea patroana sindicat, ca ce te-asi mai propune.

          Răspunde
           
          1. laurentiucat
            Aprilie 14, 2013 la ora 10:00

            lasa-l…ca i-am zis sa se duca sa se bage pe liste la usl…acu poate era senator sau deputat, manca si el o paine putin mai alba, ca merita…acu il injura pe ponta ca s-a scumpit curentul electric.

             
          2. CuSandu
            Aprilie 14, 2013 la ora 23:49

            Ia-uzi Adriane, ce spune Laurentiu, ca poti si nu vrei. Trebuie sa ne gindim nitel, ca si noi astia de afara avem nevoie de un reprezentant in Senatul romanesc.

             
    3. af
      Aprilie 12, 2013 la ora 10:32

      Nu vad in ce moment s-a spus ca anvelopa salariala este 30 de milioane de euro.
      30 de milioane de euro e suma care se da pe” prime, mese calde, excursii și alte beneficii pentru angajați” asta nu incluse costurile de salarizare. Alea sunt mult mai mari si sa nu uitam, pentru ca sa le dea 100 de euro in plus la angajati mai trebuie dati inca o gramada de bani la stat (cas+cass+impozit+somaj+partea angajatorului de la astea).
      Salariul mediu brut e din ce am citit 840 de euro pe luna. Asta se inmulteste cu 12 luni si cu numarul de angajati ca sa obtii fondul de salarii.
      Chiar daca asta include si manageri cu salarii mari si muncitori cu salarii mici nu am vazut ca cererea sa fie 40% doar pentru salariile mici, ci fondul total sa creasca cu 40%

      Răspunde
       
      1. Adrian D.
        Aprilie 12, 2013 la ora 18:45

        Da, asha e, af, avetzi dreptate, am greshit din neatetntzie, cu anvelopa salariala shi beneficiile. Imi cer scuze.

        Răspunde
         
    4. un turist
      Aprilie 12, 2013 la ora 12:51

      De a ridica pretul cu X€ pe bucata de autoturism nu este problema mare privind cumpararea lor dar sa ne gindim putin ce arunca China acuma pe piata si la ce preturi plus cei din Coreea care se apropie de preturile Dacia. Am vrut numai sa spun ca salariile in comparatia cu un salariu al angalatului de rind este totusi admisibil nu vreau sa spun BUN. Desi cunosc mai mult numai ideeile comuniste din Romania ma framinta faptul ca se pune problema investitiilor straine dar oameni buni si Romania are oameni fff competitivi–cunosc multi personal- de ce nu se ia pe cont propriu? Pina la urma se ajunge tot la concluzia ca pe undeva guvernul si toata conducerea Romaniei este buna de aruncat la gunoi. Cum am observat pe viata reala sint si la supermarkt numai produse straine in timp ce cele romanesti fff bune si ecologice nu au trecere. Am inscris acuma un autoturism de teren in Romania si de ce vor acele taxe anticipat ca le strica repede si nu mai au de unde lua. Cel mai bine ar fi sa taxeze anual si de fiecare data va fi ceva in punga. Asa este si cu blaful Dacia la o adica nu mai este luata in considerare pierderea momentana ci cistigul indelungat asa s-a procedat si in Romania.Deci nu trebuie comparat salariul din west cu cel din Romania ci cele din Romania intre ele ca si noi avem taxele si obligatiile de plata care nu sint nici ele mici si nu vorbesc de cineva care vine si lucreaza si pleaca ci de cel care trebuie sa-si asigure viitorul la batrinete si acesta nu este nici aici presarat cu trandafiri.

      Răspunde
       
      1. Adrian D.
        Aprilie 12, 2013 la ora 18:57

        Un turist, „ca si noi avem taxele si obligatiile de plata care nu sint nici ele mici ” – din cate imi amintesc, vorbeam in termeni de salrii NETE. Deci DUPA plata taxelor despre care vorbitzi.
        „Deci nu trebuie comparat salariul din west cu cel din Romania ci cele din Romania intre ele” – sigur ca nu trebuie comparat salriul din vest cu salariul din Romania, tot la fel cum nu putem compara metabolismul unui om pbez cu acela al unui dopmn subnutrit.
        Shi totushi, cum se face ca, foarte adesea, din Vest, vin tot felul de comentarii, le gat6e de procente, care compara intre ele creshterile salariale dintre Vest shi Est? Nu eram noi oare informatzi (oh, shi ma intreb catzi clabuci la gura or fi facut Spiegelul scriind despre asta?) ca in Grecia au fost creshteri salariale in ultimi 10 ani de x%, in vreme ce in Germania…
        Da, un turist, daca nu trebuie sa comparam salariile, cum putem compara crshterile salariale procentuale … intre ele?
        Sigur ca 40% pare mult… dar nu mai pare ASHA de mult cand il aplici la salariul din Romania. ori chiar Grecia…
        Shi,. inca o datam, daca vi se pare o idee buna ca salariile sa fie mici, de ce nu ceretzi bacest lucru guvernului d-voastra? Repet, va datzi seama cat de competitive ar deveni DINTR-O data produsele germane?…
        Ah, shi sa nu uit… Tot atzi vorbuit despre concedii shi vacantze la mare: haidetzi, va rog, calcuylatzi CATE zile de concediu am meer ishi permite leneshul shi nesimtzitulo muncitor roman, rasfatzat cu o creshtere salariala de 40$ la salariul sau de 400 de euro … shi cate zile de concediu ishi permite sopbrul shi harnicul munictor german, al carui salriu de 1600-2000 de euro nu a mai crescut de ani de zile?
        In final, ori comparam merele cu merele, ori nu le comparam deloc, daca trebuie sa comparam merele acre cu ananasul, un turist.

        Răspunde
         
        1. un turist
          Aprilie 13, 2013 la ora 01:57

          Adrian D. Am impresia ca ma intelegeti dar nu vreti sa ma intelegeti.Comparatia nu este intre state diferite ci in acelas stat. Va intrb cam ce vor spune acei multi muncitori care si ei nu dorm ci lucreaza daca la Dacia se plateste dublu sau triplu fata de ei este corect? Nu este vorba ce cistig eu si cel din Rominia ci este vorba de cit cistiga cel de la Dacia si cel de pe ogorul din Baragan sau dintr-un service auto.Deci nu comparam merele cu perele vorba d-voastra. Si eu v-am vorbit de salarii netto nu brutto ca de acolo trebiue sa impart ca sa fiu totusi asigurat in viata asta sucita cum este plus traiul de toate zilele.Dupa cum observ stati undeva la o catedra si diferenta este enorma comparind cu munca la banda sau un acord nebun pentru existenta.Am avut mult timp ocazia sa vad cum munceste Romanul si nu am fost deceptionat si de aici nu trebiue facut puturos sau nu stiu cum. Dar padure fara uscaturi nu exista –si la noi–-
          -In ceea ce priveste turismul litoralul este al Romaniei nu al Germaniei sau Frantei deci jupuiala de preturi nu vi le fac strainii numai pacat de cei multi care trebuie sa sufere din cauza lacomiei unora.Va dau un ex.2 saptamini la Modern Mamaia 1540€ cu demipensiune.12 zile insula Mauritius 1630€ cu all inclusiv oferta care am acceptat-o personal cind am vazut preturile din Romania. De ce oare pleaca Romanul in Bulgaria sau Grecia? ca ii este oferit acelas serviciu mai ieftin.
          PS.Vreau sa-i cumpar cuiva un Dacia Sandero si stiti cit trebuie sa astept ca sa fac o proba NU pina la livrare-7 saptamini deci prognoza este buna dar cum este in industria auto se poate schimba pe zi ce trece.

          Răspunde
           
          1. Adrian D.
            Aprilie 13, 2013 la ora 02:47

            Ei, un turist, nu e asha de mare drama… In fine, faptul ca stau la birou/calculator sau la catedra… nu are prea mare importantza. Cred ca am aratat ca intzeleg destul de bine ce inseamna munca fizica, shi mi-am exprimat foarte clar dorintza ca ea sa fie platita mai bine.
            Comparatzia intre merele romaneshti shi perele germane atzi facut-o dvs., shi eu la ea m-am referit.
            Reveninjd la situatzia data, cred ca o cerere de 40% nu este derezonabila, considerand cat de mici sunt salariile. Sigur, un mediu net de 1600 de ron este un salariu care poate parea decent fatza de celelalte salarii din Romania, dar este un salariu jalnic fatza de salariile … din alte partzi.
            Mai cred de asemenea ca daca tzi9nem seama shi de predicamentul in care se gasesc cei de la dacia (care nu pot ceda in fatza revendicarilor muncitorilor, sau nu dintr-o data, fiindca asta ar genera un efect de „contagiune” ori de „cascada”. Maine, aceiashi angajatzi ishi vor spune: „ah, deci e simplu, ocupam fabrica, shi pac, mai pica 40%…”), consider ca s-ar putea ajunge la o intzelegere onorabila pentru ambele partzi, fiindca loc de concesii shi de negocieri exista, har domnului.
            Mai departe, daca dvs. vi se pare mult (shi este mult) pretzul pe care il cer cei din turism… ganditzi-va cum trebuie sa i se para para el angajatului roman…
            Catr despre mauritius cu all-inclusive, hmmm…
            Da, sigur, aici de vina este hotelierul roman, care vrea ishi scoata banii in treui luni cat pentru un an. Interesant este ca in aceeashi pozitzie se gaseshte shi hotelierul bulgar sau cel grec (nu shi cel din Mauritius, care poate opera cel putzin 10 luni pe an). Sigur ca aici hotelierul roman da dovada de prea putzina inteligentza… insa, dintr-un motiv pe care nu-l pricep, statziunile (atatea cate au mai ramas, fiindca Venus sau Aurora nu mai au chiar acelashi dever ca mamaia sau neptun…) sunt cam pline, vara. Deci probabil ca le iese socoteala.
            Atzi observat ca in general sunt cam suparat pe „investitorul strain” care ishi plateshte prost angajatzii shi ishi cam jumuleshte clientzii. Simpatia mea pentru companii ca OMV, Enel, Eon, gaz france etc. este destul de mica.
            Admir insa treaba facuta chiar shi de cei de la Dacia, fiindca ei au ceva mai mult respect fatza de angajatul shi clientul roman decat alte companii…
            Shi, credetzi-ma, nu voi ezita sa ma supar (shi o fac) inclusiv pe companiile romaneshti care manifesta o atitudine similara celor straine enumerate.

             
          2. CuSandu
            Aprilie 13, 2013 la ora 04:53

            Draga Unturist, poate ca nu m-am exprimat pina acum, dar sa stiti ca apreciez foarte mult interesul pe care il aratati Romaniei, si in mod special romanului. Este un fapt extrem de rar intilnit, atunci cind este facut din proprie initiativa (nu reporteri, aranjamente). Si facind aceasta declaratie, n-am sa ascund ca am intilnit multi romani pe afara carora nu le mai pasa de Romania.
            Comparind Mozambic (cind eram mai tinar) cu Majorca (cind nu eram ca acum), imi permiteti o intrebare? Nu vi s-a parut clima mai putin blinda decit cea de pe litoralul Marii Negre? Este foarte adevarat ca litoralul romanesc a prezentat o atractie cu unicitatea tratamentelor balneare cu care l-a inzestrat natura. Imi pare bine ca au inceput si romanii sa practice numai mic dejun la hotel, lasa mai multa libertate de actiune vizitatorului. V-ati scufundat dupa corali sau stele de mare? E grozav. Am facut-o la Elat, cu o instructoare fantastica.
            Am observat deja ca asa cum ii cunoasteti pe romani, v-ati exprimat opinia ca ei ar fi capabil sa o ia pe cont propriu, fara sa mai stea la mila investitorilor straini, dar din pacate nu prea sunt sprijiniti de guvernul Roman. Si am fost deacord cu asta.
            Observ ca va preocupa insa diferenta de salarizare intre cei de la Dacia cu alti romani, adica dece cei de la Dacia sa pretinda mai mult decit au altii (din Baragan sau auto-service). Si asta prin prisma ca si-ar putea risca viitorul (pensia), chipurile ca Dacia s-ar muta in Maroc, si i-ar lasa pe drumuri.
            Probabil ca frantujii au sa incerce un contra-atac, pentru ca ei pierd mai mult, si afacerea si piata de desfacere (nemti, chinezi, coreeni). Cred ca cine i-a sfatuit pe romani ca acuma e momentul, „nu a fost om nebun” – vorba cintecului.
            Desi nici eu nu sunt de parere ca popoarele ar trebui sa fie interesate de atingerea unor nivele de salarizare similare/egale, ci numai de atingerea unui nivel de trai civilizat, care se coreleaza cel mai bine cu puterea de cumparare a monedei nationale. Dar acuma intervine moneda „universala” EURO, la care se raporteaza toate membrele UE. Si daca se deschid granitele, atunci germanul cu 2,000 pe luna isi va putea oferi o vacanta la Neptun cu 1,600, pe care romanul care munceste la fel dar primeste 500 sau unul de la Dacia 1,000 nu-si pot permite. Deci unificarea va impinge ori la situatii ca acestea ori va impinge la unificarea treptelor de salarizare. Si intr-un fel si intr-altul cineva nu va fi multumit. Abandonez aici acest aspect, pentru ca eu personal nu consider ca fiind normala o egalitate cifrica. Fiecare tara este unica in felul ei, iar fiecare popor este normal sa se simta excelent in tara lui, la el acasa. Acuma putem discuta opinia dvs referitoare la egalizarea treptelor de salarizare din Romania, care este necesar si am sa ma explic. Un mecanic avind un un nivel de salarizare corespunzator pregatirii si experientei, poate lucra anul acesta la o fabrica de tractoare, iar anul urmator (ca s-a insurat si s-a mutat in alta regiune) poate sa-si pastreze acelasi salariu lucrind la o fabrica de pompe hidraulice. Daca exista o concurenta intre doua firme cu produse asemanatoare, concurenta sa nu afecteze salariile si nici numarul angajatilor, ci numai produsul in sine – calitate, performante, sau tehnologizarea procesului de productie care sa influenteze cantitatea, pretul. Acuma vine partea unde pentru moment nu suntem deacord. Dvs sugerati ca cei de la Dacia sa ramina la salarii apropiate de alti romani cu salarii mici, iar eu prefer ca alti romani sa ajunga la nivelul de salarizare al celor de la Dacia, iar daca acestia pot obtine de la frantuji salarii mai mari,… avanti popolo! Ecco tutto. (…mach weiter! So ist’s recht.

             
    5. CuSandu
      Aprilie 12, 2013 la ora 14:49

      Daca cineva vrea sa-si mute productia in alta tara, dificil sau nu, n-are decit – de oprit nu poate fi oprit (ca si cum daca nu i-ai da motive nu si-ar gasi singur). Daca in Maroc s-ar produce masini mai ieftine (dupa cum vedeti nu vorbesc de calitate), pina cind? Pina vin chinezii cu Mercedezuri de 5oo E (de exemplu). Si atunci? Deci nu asta este problema romaneasca.
      Muncitorii cer salarii mai mari, pentru ca considera ca merita mai mult. Care este baza acestei considerari? Nivelul de salarizare din alta tara? De fapt ce sta la baza stabilirii unui nivel de salarizare? care sunt factorii economici nationali care conlucreaza la calculul unui nivel de salarizare? In Romania calculul se face in LEU sau in EURO? Cit de stabila este moneda nationala, daca Romania mai are asa ceva? Vad comentariul unui strain care se intreaba (unturist):”de ce nu se ia pe cont propriu?” Chiar asa, intrebare perfect naturala. Dece sa nu incepi sa lucrezi pentru tine? In loc sa ceri pomana (pentru ca asta asa arata) de la un strain (chiar daca-i roman joaca mazurka franceza), mergi si cereti drepturile cetatenesti de la guvernul pe care l-ai ales – el este responsabil, nu francezul sau neamtul sau americanul. Romania ASTEPTA investitori straini – inca nu s-a plictisit de asteptat. Aia vin numai daca le convine, cu ce este obligata Romania sa le creeze strainilor conditii sa se imbogateasca pe seama poporului ei? Este adevarat ca economia a fost scapata din miini de o buna bucata de vreme, si acuma aproape totul este cam la pamint, deci suntem la inceput. Ei si? Parca a fost prima data? Este greu dar este mai sanatos sa te pui singur pe propriile picioare si sa nu depinzi de nimeni. Daca determini propriul guvern sa te conduca in aceasta directie, care va fi salariul de inceput, cu cit se va vinde Dacia in Romania, vor capata importanta reala fata de viitorul sigur si in ascendenta economica. Asta asi numi-o: motivare politico-economica a propriului popor. Aici este problema si este valabila pe intreaga tara.

      Răspunde
       
    6. mihaix
      Aprilie 12, 2013 la ora 18:59

      @AdrianD . De fapt intr-o corporatie e mai dur de atat. Ei joaca si nu joaca la cacealma. Adica Stroe are dreptate cand zice sa nu mai faca presiuni ca exista un contingency plan, dar si minte cand zice ca nu e santaj, fiidnca este.
      Regula este: daca muncitorul se revolta prea des si tot ii crestem salariu si ne scade profitul, facem un plan ca in x ani sa plecam , pt ca profitul scade prea mult, si e mai rentabil sa ne mutam , cu cheltuielile de rigoare.
      Problema nu e ca nu se pot mari salariile, sau ca scaderea de profti e mica, ci dorinta unora de profit imens , coroborata cu existenta unor state cu mana de lucru f ieftina si care ofera beneficii neconcurentiale. Tineti minte ce au zic rusii cu meckel : de ce sa stam in Romania, care e in ue, si suntem obligati sa respectam nspe legi si drepturi, cand putem tine businessul din Turcia si Asia unde nu trebuie sa respectam nimic si castigam mult mai mult. Nu exista etica si moralitate in profit, si cred ca de aici trebuie inceputa schimbarea lumii noi. Pana cand muncim, si pana unde banul e mai important ca cei 99% ?

      Răspunde
       
  • Codrut Benedic
    Aprilie 12, 2013 la ora 08:18

    Poate ar trebui o strategie bine pusa la punct in acest sens – autoritati locale, Guvernul Romaniei, etc…., ca sa nu mai plece din tara cei care investesc aici. Nu este doar Dacia, este si Oltchim si Mechel si multe altele cu probleme… cu a fost si cazul celor de la Nokia.

    Răspunde
     
  • Costi
    Aprilie 12, 2013 la ora 05:57

    @Moise
    De multe ori ai declarat la Biziday ca ai idei „de dreapta” si tot de multe ori ai facut afirmatii prin care sugerezi ca firmele straine care vor sa plece din Romania pot fi impiedicate doar de …Guvern ( inclusiv in articolul de mai sus ): „…Îl mai poate opri doar guvernul, asta dacă află la timp și, mai ales, dacă are ce să-i ofere ca să rămână…” !
    Pe de o parte , cerem o interventie minima a Statului in Economie ( c-asa-i doctrina de …Dreapta ) , iar pe de alta ii cerem aceluiasi Stat „sa-i ofere” ceva investitorului strain , probabil subventii directe sau mascate , pt a ramane !
    Deci , pana la urma , tot Guvernul , adica Statul e cel care trebuie sa dea !
    Nu crezi ca te contrazici singur ?

    Răspunde
     
    1. Moise
      Aprilie 12, 2013 la ora 08:49

      Nu ma contrazic. Ce spui tu sunt extreme. Si nu, nu la subventii ma refeream

      Răspunde
       
  • un turist
    Aprilie 12, 2013 la ora 02:25

    In primul rind cum am inteles se cer ridicare de salarii de pina la 40% ce cred ca este de ordin fantastic. In 20 de ani nu am primit 40% ridicare de salar.
    -Un alt factor este ca atunci cind in west asteptam timp indelungat pentru a cumpara o Dacia Sandero comenzile sint bune dar cum o fi la anul sau peste X ani? Viata acelui muncitor nu se rezuma la un timp scurt si de aceea sa se gindeasca bine cum pune conditiile ca nu este el acela care tine friurile in mina.La ora actuala in tot perimetrul european se duc tratative de marirea salariilor dar trebuie sa fie bine gindite si cererile si ofertele. Criza actuala nu permite pasi de ordinul 40%. Si noi Germanii nu putem cere la nesfirsit ca ti se pune intrebarea „Mai vrei sa stai la noi cu conditiile actuale sau ai altceva de facut?” Intradevar oamenii merita salarii mai mari dar daca in Romania aceasta este situatia atunci nu o poti schimba. DA acel domn Stroe a fost destul de clar cind spunea sa nu se intinda coarda prea tare ca sint multe alternative. 10% din exportul unei tari nu este un leu de buzunar si aici ar trebui sa inteleaga si sindicatele ca nu este o joaca de a pierde DACIA sau acei din conducerea lor au deja buzunarele pline.
    -Daca d-nul Ponta nu stie de unde sa mai faca rost de finante de ce nu spune si el un cuvint cind este vorba de a pierde o asemenea investitie fie ea si franceza? Am vazut acum vreo 2 saptamini linga Turda cum ruginesc niste utilaje uriase in loc sa construiasca autostrazi si ca atare va fi pacat sa se deterioreze si niste utilaje performante la uzina Dacia.
    – Legat de turismul la neamuri. Cind vad preturile ce se cer la Marea Neagra la hoteluri bunicele si salariile majoritatii oamenilor nu este de mirare sa te duci la o gazda la negru sau la neamuri.
    @dan onofrei.Numai asa pe linga vreau sa va spun ca in afara de 2 persoane am fost socotit nebun si bun de internat in ospiciu cind am cumparat un teanc de cca. 25cm de carti la un pret de 507Lei.

    Răspunde
     
    1. Adrian D.
      Aprilie 12, 2013 la ora 08:06

      Un turist: „n primul rind cum am inteles se cer ridicare de salarii de pina la 40% ce cred ca este de ordin fantastic. In 20 de ani nu am primit 40% ridicare de salar.”
      Dvs, in Germaniaa, avetzi un salariu de 600 de euro???
      Fiindca, daca tot facetzi comparatzia, una este sa ceri 40% din 600 de euro shi alta e sa ceri 40% din 1600 de euro…
      In alta ordinde de idei, eu nu prea cred ca la Dacia slariul MEDIU NET este 2500 RON (cca 600 euro).
      Shi chiar daca ar fi asha, deshi nu prea cred, salariul MEDIU inseamna salariile managementului puse la gramada cu cele ale muncitorului de rand (adica ai de fac greva)… Sigur ca daca luam salariul meu mediu net (pe care nu-l spun, fiindca imi e rushine cu cat sunt platit) shi al dvs., reiese ca salariul NOSTRU MEDIU este peste 1000 de euro, ceea ce pare OK.
      Numai ca…
      Chestiunea este cat cashtiga DE FAPT majoritatea muncitorilor de la Dacia…
      Ori eu, din surse apropiate de epicentru, am auzit de o alta suma, ca salariu median muncitoresc: cam 1600 de ron (adica 400 de euro).
      Asha ca ramane sa ne intrebam daca Dacia ar suferi asha o mare pierdere daca ar negocia cu muncitorii nu 10%, ci 30%. Adica vreo 100-150-200 de euro pe cap de vita furajata…, pe luna. Adica MAXIM 1 milion de euro pe AN.
      Ca sa inchei, regula de aur a comparatziilor este sa comparam merele cu merele, nu cu perele, ori cu ananasul.
      Diferentza de salarizare dintre vestul europei shi estul europei este cam 3 sau de 4 la 1…
      Asha ca 40$, chiar… shi tot nu e mare branza.
      In alta ordine de idei, va mai spuneam shi alta data: la un volum de munca egal, cu aceeashi productivitate a muncii, avetzi idee cat cashtiga un angajat la Billa Romania fatza de un angajat la Billa Germania? ori un angajat la OMV austria fatza de un angajat la OMV Romania? … In Romania sunt de aprox 200 de euro… (doua sute= zwei hundert. Atzi citit bine, nu atzi avut halucinatzii…)
      cat priveshte mutarea productziei in maroc, s-ar putea (de fapt, nu s-ar putea, chiar asha e) sa fie mai mare daraua decat ocaua, shi sa-i coste mai mult pe cei de la Dacia sa plece in maroc, decat sa se aranjeze cu muncitorii de aici.
      Bashca faptul ca in Maroc s-ar putea sa nu le fie prea cald daca se apuca baietzii de o primavara arabo-berbera…
      Tare am impresia ca problema reala a plecarii Dacia nici nu se prea pune. Pur shi simplu ei vor sa continue sa plateasca prost nishte oameni care muncesc bine.
      Shi nu vad ce simpatie ar trebui sa am eu pentru asta.
      Iar daca adaug la asta ca interesul Europei este sa creasca salariile (ca tot se plang saracii de la BCE ca le scade consumul ori altzii, prin alte tzari, ca ii invadeaza saracii din Romania ori Bulgaria), nu sa le aduca la nivelul celor din Maroc, facand astfel de presiuni jalnice: daca voi nu vretzi sa va platim prost, noi ne luam jucariile shi plecam…
      Acum serios vorbind, un turist, ce atzi facer DVS daca atzi fi platit cu 400 (sau chiar 600) de euro pe luna, in conditziile in care pretzurile in ROmaniaa sunt aproape egale cu cele din germania (mai putzin la chirie…).
      Sau, ca s-o pun altfel, de ce nu se multzumesc muncitorii germani cu salarii de 600 de euro? va datzi ce competitivitate ar avea tzara dvs in conditziile astea? I-ar spulbera pe chinezi, daca shi acum, cu salarii triple, shi tot reushitzi sa ii tzinetzi in shah…
      Datzi-ne exemplul dvs, un turist: sporitzi-va astfel competitivitatea, INVATZATZI sa tyraitzi cu 200 de euro pe luna (la pretzuri egale), shi noi9 va vom urma, punand la bataie experientza de saracie de pana acum…
      Impreuna (romani, francezi, germani) astfel saracaitzi, am fi imbatabili…

      Răspunde
       
  • Mihai
    Aprilie 12, 2013 la ora 01:32

    In interventia domnului Stroe am inteles ca „flacara revoluiei spontane” a fost iscata de angajati tineri care nu au lucrat in fabrica de la Mioveni in conditii de „batalion disciplinar” (efort fizic intens, toxicitate, zgomot etc.). Nu vreau acum sa fac elogiul „intreprinzatorului strain”, dar cand e vorba de investit in santatea si securitatea la locul de munca ( sa iesi la pensie intreg la propriu si la figurat) intreprinzatorul roman mai are de invatat.

    Răspunde
     
    1. dan
      Aprilie 12, 2013 la ora 08:58

      Înainte să vorbeşti vizitează fabrica şi o să vezi că normele de securitate şi protecţie sunt foarte bine puse la punct. Eu am fost în vizită şi în afară de cazul în care eşti complet retardat sau chiar vrei să te răneşti, eşti complet în siguranţă. E una dintre firmele cu cele mai puţine accidente de muncă din România.

      Răspunde
       
  • dan onofrei
    Aprilie 11, 2013 la ora 22:25

    @radu &Cornel-buna sera intii la toata lumea_deci ambilor amindoi si nm numai comentatori tot respectul si cum spuneam ca intotdeauna domnul Cornel -un copil cu tare mult as zice prea mult bun simt (Domnu Cornel trebuia sa va mai educam in cartierul ala muncitoresc de Bucurerstii Noi al anilor 50-60 unde am copilarit ca pe maidan si pe linga tigani de la care am mai invatat si duritatea injuraturilor si batalia cu cutitul!!!)
    SA revenim la subiect.DAcia -un nume cu rezonanta istorica pe care grupul Renault si Franta (Marea noastra aliata latina si mama a democratiei adevarate Europeene – ) a cladit-o din anii 60 la Pitesti (Ar fi dorit si Moldovenii la BAcau sau Suceava dar CEaussecu si Lenutza erau Olteni-ma r4og!!!)deci un pas inainte la nivel mare al unei tari care desi era stampilata inapoiata construia automobile:A venit 89 ,e clar masina era depasita total de timpuri si din nou_CINSTE LOR CAELOR SÜPECIOALISTI ROMANI din bransa de constructii de masini care au reusit sa ii convinga pe fRancezi sa reinvesteasca e clar intr-o tara unde munca putea fi inca ieftina:A venit Franta Dumnezeu sa ii dea sanatate si a repus cu muncitorime (Aici includ si tehnicienii si inginerii si economistii) romani cu xeperioenta in logistica contructiei unui automobil ( e o mare stiintza)sa creze un nou automobil un fel de puzzle combinat din motoare mai performante si caroserii cit de cit dar important o masina ffffffffff ieftina pe catre REnaultul ajutat si de criza inceputa aici in vest care a saracit lumea sa faca o marca de vinzarc ca o pasare Phoenix.E clara ajutat insa masa mare de fosti RDG-isti care au condus in anii 70-80 Daciile 13000 fabricate la Mioveni si de care au fost multumiti fata dee WArtburg sau Trabant!!!!Deci a fost o imprejurare fericita colaborata paralecu actiunea rabla initiata ede givernul german de atunmci cu o prima de 2500 euro la masiona veche(masini pe catre multi saracani de fosti RDGisti muncitori zilieri in industria de vest patiti cu 7-8 eutro oara le posedau atunci-aNII 2008)si un mareketing foarte perofesionist aranjat de Renaulöt mai ales in m,ulkt citita revista a culbului auto germa cel mai mare ADAC (revista e editata mai mult dee 40 milioane de exempalre si e data gartuit la toti membrii)
    intre timop concurenta e imensa intre timp inj putini nai Indienii spijiniti masiv de trehn ologioe germ,ana plöecat de multi ani in INMdia n(DSe cca 15 ani masiv) vor vfinde TAT la preturi de biucicleta:DAeci muncvirtorii la Miovenio sa fie inventiviu si sa munceasca de sa le sara pinmgelelel si ciocul mai mic ca nu au ce sa se plinga :E calra ca sint perost paltit dar cine ebin epal,tit azio nici nopi in Getrmnia nu la jugul financiatr carew apapsa pe noi!!!Deci silence si Vive löa FRance !!!

    Răspunde
     
  • radu
    Aprilie 11, 2013 la ora 21:25

    Eu zic ca ar trebui sa gandeasca simplu: crestere salariala 10% vs. ajutor de somaj ; eu nu zic ca ar trebui sa se multumeasca cu putin sau sa nu lupte pentru drepturile lor, dar sa provoci daune de 20 mil. mainii care te hraneste…, asta ar trebui sa le dea de gandit. Si hai sa fim cinstiti.., in cate din fabricile din Romania sunt salarii si conditii precum la Dacia?

    Răspunde
     
  • cornel
    Aprilie 11, 2013 la ora 20:41

    Ideea e asa: totdeauna vor exista variante la uzina Dacia Mioveni pentru sefii grupului Renault si pentru orice multinationala din Romania, in general. Cineva bine zicea : nimeni nu e de neinlocuit insa fiecare om are valoarea sa.
    Este normal si natural ca o parte din productia de la uzina Dacia Mioveni sa fie treptat preluata de alta fabrici Renault din Maroc, India sau chiar China insa ESENTIAL este ca muncitorii, specialistii si sefii de la Dacia sa dea dovada de cumpatare, specializare continua, stabilitate si viziune, adica in uzina DACIA sa se produca treptat dar sigur valoare adaugata mereu in crestere si pe aceasta baza sa creasca, pe fundamente, si salariile angajatilor. Altfel e sinucidere curata atat pentru uzina Dacia cat si pentru o parte din angajatii de acolo.
    E numai o parere.

    Răspunde
     
  • RTudor
    Aprilie 11, 2013 la ora 20:22

    Si uite asa, maine poimaine auzim ca Miovezi e zona defavorizata..

    Răspunde
     
  • Gheorghe Matei
    Aprilie 11, 2013 la ora 20:20

    Dupa ce „clasa muncitoare” primise TITLUL de „Dictatura a proletariatului”, dupa ce din muncitor la strung puteai sa ajungi membru al comitetului central al partidului comunist, dupa ce si dupa ce,…. acum, la drum de intoarcere, este foarte greu. Sunt apoi naravurile specifice care pot duce in faliment orice … enterprise! Toate problemele din jurul carpatilor vor lua sfarsit cand nu va mai fi nimic de furat si cand fiecare – de la sapator la presedinte – va trai din prestatia proprie fata de comunitate!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Răspunde
     
  • TiberiuC
    Aprilie 11, 2013 la ora 20:04

    Noi tot o dam cu: „sa vina strainii sa investeasca in Romania”. Daca ne bazam numai pe investitii straine sa nu ne asteptam sa ajungem vreodata macar la jumatea nivelului Germaniei.
    Inteleg partea cu legalitatea protestului, este corect sa protestezi legal, dar omul de rand are si el ochi si cativa neuroni in spatele lor ca sa-si dea seama ca: Dacia merge cel mai bine din grupul Renaul, se vorbeste de profit ordinul milioanelor de Euro (nu stiu suma) iar atunci te cam oftici. Pai tu Dacia te oftici sa duci salariul mediu la 700 E in fabrica????? e atat de mult???? cand te gandesti ca in industria auto ” de dincolo” nu cred ca se discuta de salarii de sub 2000E poate doar la debutanti atunci chiar ca explodezi.

    Răspunde
     
    1. Dan
      Aprilie 11, 2013 la ora 20:18

      Unul din motivele pt care au venit in RO a fost pt o forta de munca mai ieftina, iar industria auto ”de dincolo” e in coma si mai exista si alta industria auto ”de dincolo” unde se discuta si de salarii de 300 euro, in Maroc.

      Răspunde
       
      1. TiberiuC
        Aprilie 11, 2013 la ora 21:04

        eu zic sa te duci si tu in Maroc :). Glumeesc, dar nu cred ca ai inteles ce am vrut sa scriu.

        Răspunde
         
  • CTL
    Aprilie 11, 2013 la ora 20:01

    Sincer, am intrat cu intentia de a scrie un mesaj critic la adresa dumneavoastra d-le Guran. In timpul interventie d-lui Stroe mi se parea ca nu il luati in serios, chiar l-ati intrebat daca nu e vreo strategie de negociere.
    Din articol am inteles ca spuneti si dumneavoastra ca , da , e posibil ca angajatii sa-si traga singuri un glonte in picior.
    In ceea ce priveste conducerea Dacia, exista 2 variante. Fie blufeaza, fie nu. Oricare din ele ar fi, daca as fi angajat nu as vrea sa ajung in situatia de a afla.
    In arta negocierii nu plusezi decat daca ai un avantaj si stii ca celalalt nu are variante. Ei au variante in caz ca nu merge, dar angajatul are in caz ca nu merge pentru el ? Vrea sa afle ?
    Nu de mult timp in Bihor a avut loc un eveniment tragic. Un cetatean mergea sa-si vada tarlaua si in drum s-a intalnit cu niste braconieri. A inceput sa se certe cu ei, a sunat la politie tinandu-se dupa ei. Astia au incercat sa-l mituiasca, nu a cedat. Au incercat sa-l ameninte, nu a cedat. Unul a tras un cartus langa cetatean sperand sa-l sperie, nu a cedat. Si citind asta, ma gandeam ce nebunie o fi fost in capul omului incat sa nu-si dea seama ca atunci cand incoltesti pe cieva, si are si o arma s-ar putea sa se intoarca impotriva ta. Pana la urma cel care trasese cartusul in pamant a indreptat arma si l-a impuscat in cap. I incoltise si nu s-a gandit ca prin asta chiar el se pusese in pericol.
    Cam asa e si cu angajatii Dacia. Poate da poate nu, dar sincer, eu nu as vrea sa aflu daca cel cu pusca chiar o sa traga sau nu.
    Si asta nu inteleg europenii , protesteaza crezand ca aceasta criza are o alternativa. Ca e o alegere. Ca statul indatorat nu ar trebui sa reduca din cheltuieli. Ce nu stiu europenii , francezii in special, e ca ei sunt in competitie cu 1 mld si ceva de muncitori din China, inca un mld in India, si alte miliarde din America de sud si India. SI cine are bani de investit nu o sa poata fi tinut si abuzat. Cercetatorasii aia de la laboratorul din Franta protestau aiurea, daca castiga nu castiga nimic. E ca si cu depozitele i lasi sa depuna da te mai gandesti daca i lasi sa i ia inapoi, aici i lasi sa investeasca da te mai gandesti daca i lasi sa inchida. Data viitoare deponentul se mai gandeste daca sa depuna si investitorul daca sa mai investeasca, pentru ca are variante, si banca si statul si salariatii sunt in competitie cu alte banci, alte state si alti salariati.

    Răspunde
     
  • Dan
    Aprilie 11, 2013 la ora 19:46

    Si peste 2-3 ani o sa vina la Bucuresti sa protesteze cum fac acum angajatii de la Olchim. Romanul tot roman e, se asteapta ca statul sa vina sa le dea cand respectul lor fata de lege e zero.

    Răspunde
     
  • Un carcotas
    Aprilie 11, 2013 la ora 19:23

    Poate unii dintre „prietenii” Romaniei au interes ca Dacia sa cada.
    Cam multe firme au cazut in ultima vreme multe din ele cu actionari sovietici.
    Sa verificam putin si interesele liderilor de sindicat…
    Istoria se repeta… parca suntem in anii 1930 – 1940 cand s-au infiltrat comunistii in Romania.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase