Ştirile bune au oprit creşterea cursului

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

Euro încheie săptămâna în scădere după ce statistica oficială a reușit să furnizeze date mai bune decât așteptările. Nu se știe cum, și de fapt au și apărut primele contestații, economia României a reușit să crească pe ultimul trimestru din anul trecut. Asta creează o perspectivă ușor îmbunătățită, mai ales în condițiile în care în Zona Euro e jale și chiar Germania e pe minus.

curs 3 wall blogAșa că, după mai multe zile în care a rătăcit pe la 4,4 lei, euro a scăzut spre 4,38. Teoretic tendința de acum rămâne de întoarcere, de scădere dar a apărut altă problemă. Vânzările furioase de valută ale jucătorilor străini s-au cam domolit. Au mai scăzut și dobânzile ce-i drept și, la drept vorbind nici nu văd de ce statul român s-ar împrumuta la dobânzi de patru ori mai mari decât cele din Europa. În acest joc cei de la BNR s-au mișcat din nou contra-timp, aducând lei în piață mai târziu decât ar fi fost necesar și ne reușind în final decât să întoarcă euro de la 4,3 lei la 4,4 lei. Cel mai probabil însă săptămâna viitoare euro va scădea din nou spre 4,35 de lei, sau poate chiar mai jos și doar mișcările mai mult sau mai puțin talentate ale BNR în piața banilor ar putea determina o altfel de evoluție.

Categoria: MOISE
Etichete: , , , ,

Comentarii prin facebook

80 răspunsuri la Ştirile bune au oprit creşterea cursului

  • cornel
    Februarie 27, 2013 la ora 11:34

    Mediul de afaceri isi va reveni in Romania atunci cand va fi posibila depunerea tuturor declaratiilor de taxe si impozite online pe baza de certficicat digital, adica sa nu mai fii nevoit sa pierzi timp inutil pe la cozi, pentru ca atunci iti pui intrebarea – angajatii tai trebuie sa produca bani sau trebuie sa stea pe la cozi la administratiile financiare SI numarul de taxe va fi diminuat si usor de calculat/verificat de patron/organele de control ale statului?

    Răspunde
     
  • Constantin
    Februarie 27, 2013 la ora 10:19

    Domnule Liviu Toader, problema principala a celor care doresc sa infiinteze o firma in Romania nu este capitalul social, care este, de asemenea, modic. 200LEI este echivalentul a 45EUR. Si procedurile au fost simplificate. Problemele sunt, asa cum a aratat si dl. Moise in repetate randuri, taxele si impozitele, cadrul legal de functionare si mediul economic descurajante

    Răspunde
     
  • Liviu Toader
    Februarie 21, 2013 la ora 22:18

    Atunci cind au aparut primii zori ai crizei economice mondiale , Parlamentul German s-a miscat repede si a adoptat la 1 noiembrie 2008 o lege menita sa faciliteze infiintarea unui numar cit mai mare de societati comerciale private. Bineinteles ca in initierea acestei masuri, principala fcilitate a fost micsorarea capitalului social necesar infiintarii unui Gmbh de la 25.000 de euro la numai…1 euro

    Răspunde
     
  • Claus
    Februarie 21, 2013 la ora 16:17

    Bugetul are mereu nevoie de bani pompati prin diferite taxe si nu numai. Totusi, cu siguranta ca se doreste, incurajarea investittiilor si a exporturilor.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 18, 2013 la ora 23:52

    sanducu- nesimtire…

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 18, 2013 la ora 23:05

    @laurentiucat > nesimtire sau egoism?

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 18, 2013 la ora 23:03

    @LN23 > Mi-aduc aminte de un roman foarte mare, si probabil ne-inteles de foarte multi, dar mai toti l-au apreciat GOPO. A avut un animat care daca nu gresesc se numea „cel care gindeste”. De aici ma intorc la finalul comentariului tau. Gindirea este ce ne diferentiaza de celelalte vietati, care sunt guvernate in principal de instinct. Deci e bine ca gindim, rau sau bine, ne finisam intre noi. Intodeauna este loc de compromis. Daca nu ai observat, sunt adeptul inlocuirii politicienilor cu negociatori. Tin minte, nu stiu la cine am auzit pe vremuri, „in viata este mai bine sa faci decit sa-ti para rau mai tirziu ca n-ai facut”, daca a fost rau – vei fi pedepsit, daca a fost bine – ti-ai folosit sansa. Acum, pentru ca, sa zicem tangential, te-ai referit la memoria mea. Eu traiesc departe de tara, nu am tot ce asi dori (nu ma refer la avere, ci la treburi mult mai simple – prietenii pe care i-am avut, recunoastere profesionala, multumirea de a ajuta), dar nu-mi lipseste ce am nevoie sa traiesc linistit, chiar daca la virsta mea muncesc greu. Deci nu am motive sa ma pling. Dece crezi ca ma asociez voua pe blog? As putea sa spun ca alti romani de aici „nu ma intereseaza” si sa-mi vad de ale mele. Eu n-am uitat, pentru ca nu am vrut sa uit, am pareri de rau pentru o sumedenie de lucruri pe care nu le-am facut, persista in memoria mea, nu am ce sa-mi aduc aminte. Am avut ocazia sa vad si probabil sa inteleg multe in lumea asta. Comparatia este numai unul din punctele de plecare. Desi nu e greu sa-mi imaginez ce se petrece in tara, admit ca sunt multe lucruri pe care nu le stiu cum le stiti voi, pentru ca nu le traiesc. Si totusi cred ca am abilitatea de a vedea posibilitatea si cai acceptabile de redresare a nivelului de trai al romanilor. Uneori de afara se intelege mai bine decit dinauntru. Uneori, recunosc, am idei mai totalitariste, mai decisive, mai intransigente. Si chirurgii daca decid ca trebuie sa taie, taie si nu sunt acuzati. Discutam de memorie si nu vreau sa trec limita subiectului.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 18, 2013 la ora 14:09 Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 18, 2013 la ora 14:08 Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 18, 2013 la ora 13:44

    @ln23-am citit undeva ca fericirea presupune o mica doza de nesimtire…

    Răspunde
     
  • LN23
    Februarie 18, 2013 la ora 10:40

    @SanduCu,multumesc pentru link.
    Cred ca viata ar fi mai comoda pentru toata lumea daca am uita usor si ne-am aminti mai greu,si te invidiez,pentru ca este cazul tau!
    Marea noastra majoritate nu reusim sa uitam o nedreptate care ni s-a facut,o sansa pe care n-am sesizat-o,avem nu numai regrete (ar fi simplu!) dar chiar remuscari ca n-am intreprins ceva vital,si ne derulam zile si nopti (mai ales!)acelasi film,stim ca uitarea ne-ar salva practic viata si tot nu reusim sa uitam!
    E mai usor sa pierzi decat sa castigi…?Cred ca obezii nu sunt de acord!
    Ce legatura au intrebarile mele „absurde” cu tema „stirile bune au oprit cresterea cursului”?Se vor o simpla invitatie la „relativizare”,pentru tratarea oricarei probleme cu „detasare” fata de unele convingeri care ne-ar domina gandirea si,in consecinta,tot ce-am cauta n-ar fi raspunsuri,si nici solutii,ci doar CONFIRMAREA propriilor noastre pareri.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Februarie 18, 2013 la ora 08:31

    @un turist_„De ce acuma nu se mai poate…?”_Domnule un turist, un post tv concurent TVR (este motivul pentru care nu-l numesc) a realizat o interesanta prezentare a situatiei irigatiilor in patria noastra in cadrul seriei de reportaje „Romania te iubesc”. Printre cauzele dezastrului, dintre care unele au fost deja mentionate, doua sunt remarcabile prin efectele catastrofale. Elementele sistemului national de irigatii au fost furate in proportie de 70%. Cifra este estimativa pentru ca Societetea Nationala de Imbunatatiri Funciare se afla in insolventa si nimeni nu mai stie cu precizie care este patrimoniul sau. Au fost furate dalele din ciment, distrugandu-se canalele, pentru a fi folosite la pavarea aleilor din curti. Au fost furate pompele din statiile de pompare. Au fost furate tevile, se sapa in continuare si se taie, pentru fier vechi. Au fost furate si puse pe foc pana si perdelele de vegetatie care protejau terenurile agricole de viscol, tinand zapada la sol si asigurand umiditatea necesara culturilor. Acum zapada ajunge pe drumuri si pe casele oamenilor, care se mira ca nu s-a mai intamplat asta niciodata. A fost dat exemplul vecinilor bulgari, de peste Dunare, care in conditii climatice identice au culturi incomparabil mai bune, desi nu iriga terenurile, doar pentru ca nu au taiat perdeaua forestiera de protectie. ***Chestiunea prezentata din perspectiva bunurilor comune cu trimitere la teoria lui Ronald Coase despre costul apei si accesul la ea, despre traseele canalelor etc. se afla in plan secundar. Asa cum se intampla in Romania, se fura o data din resursele care mai exista la defuncta SNIF, dupa care se infiinteaza de catre sefii de-acolo societati private care sa lucreze in beneficiul public pe bani [mai multi] de la cetateni, dar si pe subventii de la Bugetul de stat [completate din fondurile UE]. (Dl. Moise Guran dadea exempul mijloacelor de transport ale Postei, dar sunt nenumarate situatii identice.) Acest lucru este posibil, daca eventual exista o nedumerire in sensul acesta, pentru ca in Romania Justitia nu functioneaza, iar aplicarea legii este deficitara, permitand drenarea banilor publici in buzunare private. Este si motivul pentru care insistenta organismelor europene cu privire la functionarea independenta a Justitiei in tara noastra este atat de mare.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 18, 2013 la ora 03:02

    @LN23 > Aveti aici unul din numeroasele linkuri care descriu ce se cunoaste pina in prezent in legatura cu functionarea celulelor de memorie umana la nivel cerebral. Nu e mult dar, computerele pe care le avem au copiat o mica particica din mecanizmul de memorizare si pastrare a informatiilor pe termen scurt sau tot restul vietii. http://www.stiintasitehnica.com/moleculele-care-ne-pot-terge-sau-restabili-memoria_735.html

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 17, 2013 la ora 23:50 Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 17, 2013 la ora 23:09 Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 17, 2013 la ora 21:49

    @un turist > Deci cum am mai spus, ce se invata greu se uita greu (sau niciodata). Inteleg ca limbile pe care le-ai invatat, le-ai invatat de nevoie (nu pentru ca te-au obligat parintii sau pentru ca aveai nevoie de note frumoase) si la maturitate, cind dealtfel le-ai si folosit. Presupun ca s-au „cimentat” acolo prin celulele cenusii. Numai bine.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 17, 2013 la ora 21:40

    @LN23 > Presupun ca am fost politicos cu raspunsul: „Despre “simplitate” cred ca cineva de specialitate (psihiatru, neurolog, invatator) ar putea sa-ti raspunda. Dar nu stiu la ce v-ar folosi raspunsul.” In orice caz, pentru ca insisti la un raspuns neprofesional, presupunind ca este mai usor sa pierzi decit sa cistigi, zic si eu : mai usor e sa uiti decit sa iti amintesti.

    Răspunde
     
  • LN23
    Februarie 17, 2013 la ora 19:08

    „Sa uiti nu este placut,sa-ti aduci aminte e grozav…”,OK,e un punct de vedere si-l respect,dar ce ti se pare tie mai SIMPLU?
    Asta era intrebarea mea.
    Daca nu stii ce sa raspunzi nu-i bai,dar sa raspunzi printr-o alta intrebare,sa ma intrebi la ce-mi foloseste si sa ma trimiti sa vorbesc despre asta cu un psy,doar pentru ca pe tine te deranjeaza cuvantul „simplu”,nu mi se pare politicos..
    Dar iar nu-i bai!

    Răspunde
     
  • un turist
    Februarie 17, 2013 la ora 17:58

    @SanduCu. Am invatat romana din necesitate ca am lucrat mult cu fabrici din RO. Am si un coleg de lucru cu care vorbesc in timpul liber chit ca lui nu-i prea place si sint sigur ca nu o voi uita niciodata. Am lucrat putin si in Franta si am invatat ceva franceza vorbita si nu scrisa ca era altul cu scrisul dar daca nu exersezi ai impresia ca uiti dar daca este nevoie i-ti amintesti repede.Am observat ca ajunge sa te descurci cind este nevoie.Precum in engleza si in germana sint multe dialecte si ca atare de multe ori nu se intelege sudul cu nordul.Mai este de spus ca daca ma aflam la Marea Neagra unde am fost de 24 de ori si vorbeam romana se cunostea de la o posta ca nu eram Roman pentru ca ma batea accentul cu toate ca vorbeam perfect gramatical.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 17, 2013 la ora 17:43

    @LN23 > Cind e vorba de exceptii la sate, problemele pot deveni foarte mari si trbuie tratate cu seriozitate si atentie.
    Despre limbile straine, exemplul dvs personal este nitel cam „incilcit”, probabil metoda austriaca este de vina. Normal vocabularul si pronuntarea fac inceputul, altfel n-ai pe ce construi gramatica.Profii la universitate au fost intelegatori.Astazi puteti conversa pe marginea unui text de ziar?
    In orice caz, a invata simultan chiar 4 limbi straine in copilarie, nu este o imposibilitate. Dar a invata mai mult de o limba straina, pe parcursul a 3-5 ani in paralel cu alte obligatii scolaricesti este mai mult decit suficient. Sa nu intindem coarda, sunt totusi copii. Iar, limba se STERGE daca nu o folosesti, in favoarea alteia noi pe care o inveti si o folosesti – cam asta este regula, ca o acceptam sau nu.
    Nu este sanatos sa avem programe educationale aberante, daca dorim cu adevarat ca tineretul de miine sa poata pune baza pe, sa zicem, 3 limbi straine, la nivelul superior.
    Sa uiti nu este placut, sa-ti aduci aminte este grozav, daca mai ai ce. Despre „simplitate” cred ca cineva de specialitate (psihiatru, neurolog, invatator) ar putea sa-ti raspunda. Dar nu stiu la ce v-ar folosi raspunsul.
    Eu am vorbit absolut perfect si cu accent (cind vorbesc engleza, mi se spune (cu invidie) ca am accent german; cind am invatat ebraica am avut accent diferit de alti romani)limba germana. A fost prima. Nu am invatat gramatica pentru ca am vorbit corect. Cind ai invatat limba romana la scoala, nu te-ai intrebat niciodata, la ce iti trebuie gramatica? Eu nu am fost tare la gramatica la nici o limba. Dar am invatat mai toate limbile … cintind. Cred ca este metoda cea mai rapida.
    Fiica mea a vorbit in acelasi timp romana si ebraica, dar a invatat numai ebraica. Acum in Canada nu mai stie nimic din ebraica (nu stiu cum ar fi cu aducerea aminte), dar in romana ne intelegem bine, chiar are bunavointa sa scrie si sa citeasca. Mai intii, aici a invatat engleza, iar prin liceu a invatat franceza (ca toti ceilalti) si este fluenta in amindoua. Am planuri pentru ea cu germana. Nevasta-mea a invatat in Romania germana si n-a schimbat o boaba nicaieri. Ea invata foarte usor limbile straine. La ebraica a fost printre primele in clasa. Dupa citva ani (4-5) in Canada, aproape ca uitase. Nu mai putea conversa cu mine (care am invatat greu dar „temeinic”). Intr-o excursie in Israel, s-a descurcat erumos. In Canada a invatat engleza rapid, si chiar imi dadea lectii de gramatica (de posteam o zi intreaga de suparare).
    Deci, incurcate sunt caile Domnului.
    Deci, inca odata,luati-o metodic, si nu riscati o generatie. Decizia asta nu este o decizie politica, chiar daca pare a fi.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 17, 2013 la ora 17:13

    @laurentiucat > Stii cum e. Trbuie dati afara chiriasii din Palatul Victoria si redat palatului rolul initial. Pentru asta probabil ca nu se vor construi locuinte chiar prin apropiere, dar cu totii vor intelege sau vor accepta ca este mai bine un CAP privat in comun. Sa vezi atunci lupta politica la CAP: anul asta griu – ba nu, rapita.
    Apropo, de bivoli va descurcati, dar daca nu crocodili si rechinii bancari sunt buni.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 17, 2013 la ora 17:08

    @Victor L > Cam tot ce spui este aproape corect. Nu cred ca in viitorul apropiat (10-20 ani) 50% din familiile romanesti cu copii mici in scolile romanesti vor fi capabili sa-si plimbe copilasii prin lume sa axerseze anual limbile (cele doua) invatate. Ca te poti descurca intr-o limba e una (aproape la fel ca si cum n-o cunosti) si a o sti e cu totul altceva (iar cit de bine iti cunosti meseria, aproape nu conteaza). E pacat sa ma contrazici, incearca sa fii realist.
    Pentru pozitia de muncitor, deacord cu tine, accentul nu conteaza, iar accentul se excepteaza cind e vorba de functii impuse, dar e frumos?
    Mie i-mi place accentul britanic, cel pe care l-am invatat, dar nu cred ca il am. In Israel chiar m-am straduit sa-l perfectionez cu o englezoaica (profesoara). Americana este o limba tare populara (o britanica de la tara), stii cum sunt americanii: ce au ei e cel mai bun. In chestia asta, nu merita sa ma iau de ei. „Prune in gura” sau guma de mestecat sau cum am spune pe romaneste „vorbitul in sictir” este americanesc.
    Dar ce este important este ca deciziile la nivel national, sa se ia in interesul majoritatii si este clar ca nimic nu este batut in cuie.Probabil ca scolile de diferite limbi, dar cu limba romana foarte stricta, va fi o ideie mult mai acceptabila.

    Răspunde
     
  • LN23
    Februarie 17, 2013 la ora 11:22

    @SanduCu,dupa parerea ta ce este mai simplu:sa uiti sau sa iti aduci aminte?

    Răspunde
     
  • LN23
    Februarie 17, 2013 la ora 11:15

    Despre limbile straine,impartasesc mai mult opinia lui VictorL,ele se invata mai usor in copilarie si cred,din experienta,ca lipsa de exercitiu nu face decat sa „adoarma” capacitatea de a se folosi de ele,nu o „sterge” definitiv.
    La varsta de 4 ani am luat pentru scurt timp (~1an)cursuri de germana si de pian.
    La scoala am invatat franceza si engleza,iar de pian nu m-am mai preocupat niciodata.Mai tarziu am vrut sa ma pot descurca mai bine si in germana,am luat cursuri,dar n-am reusit sa ma motivez suficient,practic nu-mi placea si am abandonat.
    Ceea ce a surprins profesorii mei de germana la universitate,a fost ca stiu sa scriu si sa citesc corect,dar nu inteleg ce spun,pentru ca vocabularul meu este…la nivelul unui copil de 4 ani!
    Batranul austriac care se ocupase de mine in copilarie avea ca metoda de baza intai gramatica,pe urma cuvinte noi,asta m-a invatat,asta stiu si azi!

    Răspunde
     
  • LN23
    Februarie 17, 2013 la ora 10:49

    @LaurentiuCat,ai perfecta dreptate atunci cand spui ca „nu toti au nevoie de irigatii”,dar…la ce serveste concret aceasta observatie a ta?
    E un motiv suficient ca sa nu se mai faca sisteme de irigatii acolo unde este nevoie,pentru ca altfel,nu mai exista practic viata?
    Nu cred ca e o judecata constructiva sa te legi de cazuri izolate pentru a minimaliza o realitate teribila,mai ales atunci cand exista (si nu se intampla des!) masuri concrete de ameliorare.
    Exceptii sunt si vor exista mereu,dar ele nu au rolul sa se transforme in regula,ci sa o intareasca…

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 17, 2013 la ora 07:57 Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 17, 2013 la ora 07:34

    @sanducu- chiar sunt curios cum or sa faca astia noile amenajari ptr irigat cu bani europeni. cum or sa treaca ei peste parcele si parcelute si sa-i sape lu badea gheorghe via sau in livada sau gradina…ca nu toti or sa aiba „nevoie” de irigatii…
    am unu care e vecin cu mine si care nu da cu substante ptr combaterea buruienilor…si spre hotarul dintre noi mereu am buruieni ptr ca vantul aduce semintele pe pamantul meu…o bucurie.o sa ajung sa-i erbicidez eu terenul, ptr ca m-ar costa mai putin.
    p.s.
    sanducu…nu e geniala aia cu bivolii si crocodilu?

    Răspunde
     
  • VictorL
    Februarie 17, 2013 la ora 07:25

    @SanduCu.Ramin la parerea ca copiii mici invata foarte repede o limba straina sau chiar doua si in acelasi timp cu romana.Daca mai sunt si plimbati dintr-o tara in alta,cum au norocul acum destul de multi,vor fi buni cind vor fi mari.Ce am invatat-o pe fie-mea italiana cind avea 2ani,atita stie si acum dar va veni timpul si pentru asta din moment ce nici eu nici ea nu am fost in Italia.Sa stii ca in Anglia se vorbeste o engleza cam ,,cu prune in gura”.Cea americana pe care o stim noi din filme si care e mai curata o auzi doar la BBC,la regina si la unii imigranti sau americani care sunt pe acolo.Basescu vorbeste o engleza cu accent dar se descurca.Sa nu uitam ca a stat in Anvers si acolo flamanda e de baza,adica olandeza.Se vorbeste si engleza dar cu accent.Nu accentul conteaza ci sa poti duce o conversatie de la un cap la altul fara a da din miini prea mult.Binenteles ca se mai uita insa acum in UE romanii umbla de colo-colo peste tot si toti sunt nationalisti;daca esti in tara lor au pretentia sa sa inveti limba lor dar daca arati ca ceva stii apreciaza,sau se tem sa nu le iei locul de munca.Fie-mea a primit refuz de la Bruxelles pentru internshipe,pentru ca nu stia olandeza dar a primit accept in Olanda pentru ca stia romana.Firmele tari tin cont de capacitatea de a lucra oriunde si a putea comunica oriunde.Schlumberger are politica de a plimba angajatii peste tot pe glob si intotdeauna 50% din personal e strain in orice tara.Europa e altfel fata de America si trebuie sa ne adaptam,mai ales cei mici care nu se stie ce le rezerva viitorul.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 17, 2013 la ora 05:30

    @laurentiucat > Imparti Palatul victoria in apartamente si muti locatarii in ele. Asa-i si cu ogoarele.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase