DeLonghi nu-i ca Nokia

Publicat la data de de Moise

de Moise Guran

Înţelegerea dintre italienii de la De Longhi şi finlandezii de la Nokia pentru transferul fostei fabrici de telefoane de la Jucu este o veste bună pentru clujeni dar este departe de a fi o ştire senzaţională pentru România. Vitejii italieni trebuie aplaudaţi căci ei vor să-şi facă electrocasnicele într-o ţară din Europa ca o repliere din Asia, în vreme ce finlandezii pleacă de la noi ca să se mute în Vietnam. Filozofia De Longhi pare a fi total diferită de cea a Nokia, căci în vreme ce finlandezii au dat chix cu telefoanele ieftine făcute în România pentru ţări mai sărace decât a noastră, italienii fac aspiratoare ceva mai scumpe, pe care vor să le vândă cu prestigiul de marcă în ţările mai bogate din vest.
Da, Clujul se poate bucura. Probabil italienii vor compensa prin angajările făcute diponibilizările anunţate de Nokia, foarte probabil şi bugetele locale vor încasa cam aceleaşi sume de până acum, dar per total, în conturile naţionale, De Longhi este departe de ceea ce a fost Nokia.

Imaginaţi-vă doar faptul că italienii au o cifră de afaceri globală, adică a tutror fabricilor pe care le deţin acum în lume, ceva mai mică decât cea a exportului pe care Nokia îl făcea numai din România.

Să fim sinceri şi să recunoaştem cinstit – venirea De Longhi este doar o consolare. Dacă Nokia pleca la începutul lui 2011 din România, anul trecut ţara nu ieşea din recesiune. Cifrele de export ale finlandezilor ne vor lipsi grav anul acesta şi, dacă speranţele se îndreptau până acum spre Ford, americanii par să dezampgească din nou. Vor începe producţia la Craiova mai spre vară şi nu vor putea face mai mult de 50 de mii de maşini anul acesta. Aţi auzit bine – 50 de mii. Promiseseră 500 de mii, dar asta-i piaţa. Presupunând că De Longhi începe imediat producţia şi exportul de la Cluj, Jucu şi Craiova tot vor produce anul acesta cu cel puţin un miliard de euro mai puţin decât a produs Nokia. Doar din asta şi deja creşterea economică pozitivă pe 2012 este pusă sub semnul întrebării.

Categoria: MOISE
Etichete: , ,

52 Răspunsuri la DeLonghi nu-i ca Nokia

  1. de laurentiucat February 1, 2012 at 20:19

    exact! si nastase si a…nastase…niste suptili…sa le fie de bine acolo unde-or ajunge…! iar n-o nimerisi!

  2. de Constantin February 1, 2012 at 20:12

    Da, dom’le! Si nu numai Nastase este suptil, ci si cei care-l sustin.

  3. de laurentiucat February 1, 2012 at 19:31

    cata ….suptilitate….

  4. de Constantin February 1, 2012 at 13:23

    Iubesc ideea cu banca centrala guvernamentala. Astfel, in perioada alegerilor nu va mai fi necesar sa organizam “Trofeul calitatii in constructii” pentru ca vom avea bani suficienti de la BNR. Daca banca da semne de slabiciune sub mana dibace a unui ministru de finante precum Vosganian, par exemplu, rezerva de metale se lichidizeaza cu usurinta.

  5. de Victor L January 28, 2012 at 11:00

    Cred ca Nokia si-a gresit de la bun inceput calculele cind a venit in Romania.Romanii au salarii mici dar asta nu-i de ajuns…Ne plac si noua electronicele de ultima generatie si mai ales copiilor nostri si am inteles si noi ca se uzeaza moral foarte repede iar daca ai in buzunar o ,,scula desteapta” te ajuta nu doar sa te dai mare ci chiar sa devii mai eficient pentru tine si pentru cei care te platesc cind iti dau un loc de munca.Firmele de telefonie mobila aduc aici doar ce au refuzat clientii lor din tarile dezvoltate dar asta o vede toata lumea.Nokia producea aici mai ieftin decit in Germania dar scump fata de alte tari cu cetateni mai amariti ca noi plus ca trebuia sa faca si alte cheltuieli cu transportul, cu taxele vamale si ce o mai fi,pentru a le vinde tot acolo…Nu cred ca au pierdut bani venind aici dar incearca sa-si maximizeze profitul.Noi putem doar sa le multumim ca au trecut pe aici si sa mai vina si alta data dar pregatiti.Ori fac si aici telefoane,,ultimul ragnet”ori mai bine pentru ei sa nu vina ca aici vor vinde greu ,,trompete”.Nu de alta dar noi romanii,,nu mincam dar ne purtam” si stim ca suntem prea saraci ca sa ne permitem sa cumparam lucruri proaste…

  6. de laurentiucat January 27, 2012 at 19:07

    http://www.gandul.info/news/zf-bosch-s-a-decis-sa-vina-la-jucu-unde-va-investi-60-mil-euro-si-va-crea-2-000-de-locuri-de-munca-9182042

  7. de vib January 27, 2012 at 14:35

    @Adrian D: Eu am inteles ca vorbesti de independenta fata de politicile guvernului. Argentina avea cursul fixat la dolar si am explicat mai jos de ce e o politica nociva. Cum s-ar mai justifica existenta unei banci centrale daca guvernul si-ar putea finanta singur deficitul prin tiparire de bani? Cum ai evita hiperinflatia in cazul asta? Fii sigur ca guvernul are multe idei de cheltuit bani si cine l-ar opri in cazul asta?. Impui o limitare la tiparit bani? Pai atunci se duce si se imprumuta la bancile comerciale jecmanitoare dupa ce a terminat de tiparit banii pe anul respectiv. Unde mai pui ca o regula de asta fixa nu permite gestionarea situatiilor exceptionale cand ai intrari sau iesiri masive de capital. Cea mai buna solutie la care s-a ajuns este o banca centrala care incearca sa evite hiperinflatia (la bani gratis viseaza orice politician), deflatia (lender of last resort) si care sta cu ochiul pe intrarile si iesirile de capital. Cat de independenta este BNR poti sa iti dai seama dupa numirea d-lui Bogdan Olteanu.

  8. de Adrian D. January 27, 2012 at 13:17

    @ vib
    1. nemtzii shi FMI exact asta nu vor, ca BNR sa nu mai fie endepadanta. Vezi cazul Orban…
    2. da, ai dreptate, inflatzia excesiva face praf economisirea. Dar tot la fel e shi cazul datoriei suverane: in 2000, revoltele de strada din Argentina au izbucnit pentru ca guvernul a restrictionat accesul la economii, ca sa nu apara un run asupr bancilor private; in Ungaria, nu s-a luat Orban de fondurile de pensii private?
    Dar… hai sa mai comparam odata tzarile cu inflatzie (alea cateva, care este) cu tzarile cu datorie suverana (adica mai toate celelalte). Sa punem laolalta Zimbabwe cu Grecia: Grecia pur shi simplu face implozie (ma rog, cu “ajutor” din exteror). Ashijderea Portugalia shi Irlanda (deshi tzara asta nu a ajuns aici fiindca aea cine shtiece datrie publica).
    Tzari ca Italia sau Frantza care ar fi dus-o altminteri bine vor avea/au recesiune din pricina masurilor de austeritate luate de guverne pentru a-shi plati datoriile shi … a se putea astfel indatora shi mai mult (?!).
    No, eu am zis ca statu shi anca sa centrala tre’ se controleze reciproc, atfel incat primu’ sa aiba shi el acces la prajitura la care au acces doar bancile private iar BNR sa poata controla shi ea masa monetara existenta pe piata. Cu un sistem de regulare shi control bine pus la punct, nu cred ca se pune problema inflatziei excesive (aia cu doua cifre).
    Dar astea sunt doar vise: sa te iei de banca centrala e un atac la democratzie, dupa cum se vede, fiindca shtirbeshte liertatea bancilor private de a jecmani statul. Iar asta e intolerabil.

  9. de guess who January 27, 2012 at 11:17

    oare exista vreo legatura intre autostrazi(nemtesti) si dezvoltarea industriei auto germane?

  10. de vib January 27, 2012 at 11:08

    @laurentiucat: asa ar vrea nemtii si FMI :) ). Ce te faci daca apare o recesiune? Exact deficitul bugetar (rational) si inflatia (nu hiperinflatie) sunt recomandarile lui Keynes (si de obicei functioneaza daca stimuleaza cererea interna si competitivitatea externa). Daca aperi o moneda tare spre beneficiul capitalistilor locali (sau a persoanelor imprumutate in monede straine) si/sau increderea creditorilor externi ai statului poti intra in recesiune (lipsa cererii interne si scumpirea marfurilor exportate). Despre efectele hiperinflatiei am scris mai jos. Problema reala sunt fluxurile de capital. Cred ca rolul principal al BNR ar trebui sa fie supravegherea fluxurilor de capital si cred ca intrarea liberalizata de euro in anii anteriori ne-a facut bine pe termen scurt, dar rau pe termen lung. Moneda fiind monopol de stat e ca si cum ai liberaliza circulatia armatelor (fluxurile de capital sunt de fapt noile armate). Acum BNR se lupta sa mentina un curs cat de cat stabil (pentru a nu asasina pe creditatii in euro/franci elvetieni), dar care se apreciaza incet incet pentru a incuraja exporturile in conditiile unei cereri interne prabusite. Liberalizrea pietelor de capital fara o liberalizare a circulatiei persoanelor si marfurilor duce la dezechilibre urate (cum e cazul Greciei -> cat de usor se poate angaja un grec in Germania daca moneda puternica descurajeaza mediul privat local?). La americani merge uniunea monetara pentru ca aia vorbesc aceeasi limba, au aceleasi standarde profesionale si nu au restrictii de circulatie.

  11. de laurentiucat January 27, 2012 at 10:25

    in concluzie,”nationalizam” bnr si specificam in constitutie limite la deficit bugetar si inflatie.

  12. de vib January 27, 2012 at 05:53

    @Adrian D: Totusi ignori niste aspecte. Inflatia excesiva descurajeaza economisirea. Trebuie sa apelezi la capitalistii altora pentru ca pe ai tai i-ai cam exterminat.
    Un alt aspect este ca populatia e stimulata sa isi tina economiile si sa tranzactioneze folosind alt suport (aur, monedele altor tari – dolari, euro). Asta da guvernului doua posibilitati in caz de criza: a) nu face nimic; b) incearca sa faca rost de suport (se indatoreaza masiv).
    Ambele situatii duc la dependenta fata de exterior. Singurul suport al monedelor in ziua de azi e increderea. Daca guvernul poate tipari intr-o veselie se duce naibii increderea si impreuna cu ea si posibilitatea de a redresa ceva. Istoria tarilor Americii Latine e destul de concludenta.

  13. de Adrian D January 27, 2012 at 02:52

    stereotip, draga unule? dragutz ca spui asta, mai ales ca stereotipul nu prea il gaseshti repetat pe toate drumurile, chiar daca el corespunde unei realitatzi.
    hai sa mergem pe strada shi sa intrebam oamenii: catzi crezi ca shtiu cum shi cine emite banii? sau, inca shi mai trist, hai sa ii intrebam pe politicieni, poate shtiu ei.
    nu, stereotip nu e in niciun caz: e doar un adevar uitat shi despre care nu se vorbeshte, shi nu din intamplare.
    mai departe: Zimbabwe, da , este un caz extrema. Romania anilor 90 este shi el un caz extrema, sunt de acord.
    Pe de alta parte insa, arunca o privire aici:
    http://www.usdebtclock.org/world-debt-clock.html
    shi uita-te un pic la marele bau-bau cu care suntem speriatzi azi: “datoriile suverane”.
    Shi cu asta conchid, exact cu ultima ta fraza: “iata ce inseamna sa scapi banca centrala de sub control”. Fiindca niciuna din tzarile cu datorii de peste 50% din PIB nu mai detzine vreun control asupra bancii ei centrale.
    PS Textele pot fi kilometrice – asta pentru ca transmit shi dezbat shi argumenteaza idei.
    Dimpotriva, doar propaganda se bazeaza pe texte scurte, in dorul lelii: adevarurile truncate shi exprimate lapidar prind mai ushor la public.
    :)

  14. de Unul January 27, 2012 at 01:53

    Iar texte kilometrice ce repeta aceleasi stereotipii sau fapte desprinse din contextul lor dar ce sunt folosite impropriu si neconstructiv, alimentand doar frustrari individuale.
    Ca si cum gasim pe tot drumul doamne Thatcher pentru a face controlul sever si brutal al statului si nu politicieni de tipul celor din Zimbabue. Istoria financiara a acestui stat da multe lectii despre pericolul scaparii bancii de sub control.

  15. de Alin January 26, 2012 at 23:35

    DeLonghi nu-i ca Nokia…asa este. Oricum istoria noasta de la Allview este cel putin la fel de interesanta cu atat mai mult cu cat realizez brandingul in plina criza.

  16. de mihaix January 26, 2012 at 22:33

    @goe
    Daca tu crezi ca Moise tace pt a nu deranja TVRul , te inseli asa cum s-au inselat si cei de la Antena 3. Omul incearca sa faca o emisiune de calitate , obiectiva si cred ca a adus destul comentarii negative la adresa politicului atunci cand a fost cazul, fara a depasi contextul economic. Probabil ca nu are timp, sau nu doreste sa inflameze opiniile, mai ales ca nu are rost sa discute prea mult de politica in afara emisiunii.

  17. de mihaix January 26, 2012 at 22:27

    @ostap bender

    Stai linistit , doctorii nu se duc pe 2000 de euro in Cehia. Salariile incep de la 3- 4000 eur (un fel de brut) pt un incepator intr-o comuna din franta doar pt un cabinet de consultatii , si ajung si la 15000 in spitale daca esti un specialist recunoscut cu ani multi de profesat. Cam acesta este nivelul, si nu avem cum sa concuram cu el cu salarii de 300 – 500 de euro ,cu aparate vechi sau substante lipsa si ce e mai rau cu o organizare extrem de proasta a spitalelor.

  18. de Adrian D January 26, 2012 at 21:01

    sebastian, in chestiunea independentzei bancii centrale (chestiune capitala, ca venise vorba), avem de ales intre doi bau-bau:
    inflatzia (daca statul ishi recapata dreptul de a emite moneda) sau datoria suverana (daca statul ramane in continuare privat de acest drept).
    Evolutzia UK intre 45 shi 97, apoi din 97 shi 2012 dovedeshte foarte clar un lucru:
    inflatzia poate fi tzinuta sub control,ca shi datoria publica, chiar shi in conditzia unor guverne complet iresponsabile (precum cele laburiste), iar derapajele grave pot fi corectate, de guverne realiste shi hiper-realiste (precum cea a lui Thatcher, cu care eu nu sunt de acord), in conditziile in care Banca centrala se afla sub controlul guvernului iar economia functzioneaza.
    in schimb, in conditziile independentzei bancii centrale, datoria UK a ieshit de sub control in mai putzin de 10 ani, atingand rata de indatorare pe care aceasta tzara a cunoscut-o in timp de razboi.
    concluzia care este impune este simpla – redatzi-i statului dreptul de a emite moneda, redatzi-i statului dreptul de a se imprumuta ieftin shi obligatzi-l insa sa ishi controleze pulsiunile de a arunca necontrolat moneda pe piatza (ceea ce ar putea fi un rol al Bancii Centrale, fiindca oricum ea este chipurile un regulator).
    Obligatzi Banca Centrala sa dea efectiv socoteala pentru actziunile sale (-cand l-atzi vazut pe dl Isarescu ultima oara in Parlament, povestind despre ce a facut shi despre ce vrea sa faca? Eu nu prea l-am vazut) shi fortzatzi statul shi banca centrala sa se controleze reciproc… shi totul va fi bine.
    Oricum, in clipa de fatza imi vine sa rada cand suntem speriatzi cu bau-baul inflatziei – mare problema nu este abundentza banilor, ci absentza lor. Tocmai de aceea, nici macar in USA nu a crescut inflatzia, fiindca piatza a putut absorbi relativ ushor toate QE-urile lui Bernanke, intrucat foamea de bani e mare cat o zi de post.
    Chestia cu statutul dolarului are prea putzin de-a face cu inflatzia americana, dupa parerea mea.
    Shi-apoi, experientza ultimilor ani ne arata ca problema inflatziei e mult mai putzin daunatoare decat problema datoriilor suverane. Cate econimii europene sunt puse in genunchi din pricina inflatziei? Raspuns: 0 (zero). Cate economii europene sunt puse in genunchi sau tzinute in shah de problema datoriei suverane? Raspuns : (aproape) toate.
    Q.E.D.

  19. de Adrian D January 26, 2012 at 20:39

    moise, shtiu shi eu ce sa zic? nu ma ashteptam sa imi raspundetzi, fiindca omeneshte nu cred ca se pot gasi argumente pentru a justifica o asemenea nazbataie precum aceasta inventzie numita “independentza bancii centrale”. shi totushi, alegand sa ignoratzi toate argumentele mele, dvs. atzi gasit unul: va sa zica, statul, controland masa monetara, amenintza libertatea cetatzeanului.
    asha o fi.
    insa statul, de bine de rau, ne reprezinta pe noi, cetatzenii. bancile private reprezinta pe cine?
    cata vreme statul nu controleaza masa monetara shi nici emiterea de moneda, dupa cum bine a remarcat shi vib, este condamnat sa se imprumute de la BANCILE PRIVATE. Dvs. vi se pare firesc shi democratic ca statul roman sa plateasca – in mod cu totul gratuit, fiindca exista shi alte solutzii – o dobanda regulata bancilor private care, ele, au voie sa se capitalizeze ieftin de la BNR sau de la BCE (- fiindca marea majoritate sunt subsidiare ale unor Banci straine, europene, nu?).
    SHi daca vetzi avea – deshi ma indoiesc – bunavointza sa cititzi tot ce scriu acum, va rog sa va amintitzi toamna trecuta shi situatzia cu ordonantza 50. Ashadar, aceasta ordonantza era urmarea unei recomandari europene, pentru protectzia consumatorului de “produse” bancare. Statul roman da Ordonantza 50, BNR se face ca o sprijina, bancile private (sub privire blajine ale BNR) reclama la FMI, FMI preseaza statul roman sa retraga ordonantza 50… iar bancile private, in aceeashi saptamana imprumuta statul cu 1 md de euro, la 4,5%, ceea ce este anuntzat de preshedintele Basescu ca un mare succes.
    Cel care a pierdut cel mai mult a fost consumatorul roman, apoi statul *shi prin incidentza, contribuabilul), iar cei care au ieshitc el mai bine au fost Bancile private shi BNR.
    Shi dvs. vi se pare ca aceasta situatzie este normala, chiar democratica, shi favorabila libertatzii cetazeanului.
    Mi mi se pare ca aceasta situatzie este profund nociva libertatzii cetatzeanului (incidental, acesta este shi consumator), expus jecmanelii bancilor private atunci cand ia un crdit, shi expus jecmanelii bancilor private in calitatea sa de contribuabil al unui stat obligat sa se imprumute de la aceleashi banci (-nici macar de la cetatzean, ci de la banci!).
    Sigur, putem discuta despre independentza bancii centrale in raport cu inflatzia (din anii 70 incoace, inflatzia a scazut in tzarile care au adoptat acest principiu) shi in raport cu datoria suverana (din anii 70 incoace, datoria suverana a crescut in tzarile care au adoptat acest principiu).
    In ce priveshte democratzia, daca exista vreo legatura, apoi aia e ca independentza bancii centrale duce la un mai mare control asupra statului (deci shi asupra cetatzeanului_ de catre Bancile private, in calitatea lor de finantzator unic. daca dvs. vi se pare ca asta poate favoriza libertatzile individuale… eu nu pot decat sa ma mir, cu atat mai mult cu cat vedem cu ochii noshtri cum contribuabilul este pus la plata fara macar a fi intrebat pentru a acoperi gaurile bancilor private care shi-au ilustart competentza ajungand pe buza falimentului…
    Va mai pun o intrebare: care este evolutzia datoriei suverane a Romaniei INAINTE shi DUPA ce BNR a devenit independenta?
    PS Mai adaug la acest cocteil inca un efect pervers al independentzei bancii centrale: pentru a se putea imprumuta de pe piatza privata (unica la care are acces), statul trebuie sa aiba un rating, pe care i-l acorda agentziile de rating. Dupa cum shtim cu totzii, orice Ghitza Popescu poate sa decarteze bani acestor agentzii (care s-au ilustrat prin obiectivitate in 2008, dupa cum ne amintim, shi pe care chiar dvs. i-atzi numit “golanii lumii financiare”) pentru ca ratingul respectivei tzari sa fie scazut. Pierderea unui A il costa pe contribuabil cateva miliarde de euro|dolari sub forma de dobanzi suplimentare… Dvs. vi se pare aceasta este un factor care favorizeaza libertatea cetazeanului traitor in acel stat?
    Sugestia mea ar fi sa revedetzi aceste detaklii inainte de a comenta actziunile lui Victor Orban (care, e adevarat, nu e chiar amic cu democratzia in general), shi de a dezbate un pic chestiunea, intrucat vedetzi shi dvs. cat de informat este publiculm care traieshte inca cu impresia ca Obama sau Basescu au vreun control asupra “tiparnitzei de bani”.
    Va multzumesc pentru atentzie.

  20. de edi January 26, 2012 at 18:01

    @moise
    Ti-a pus “catelu” o intrebare referitoare la articol … dar vad ca nu ai de gand sa ii raspunzi. Ca aveti treaba cu deszapezitul bag seama.
    Cu ce erau mai grozavi Nokia, care aveau import aproape egal cu exportul ? Ca aia mai mult puneau etichete pe telefoane acolo inteleg. Nici macar nu ansamblau.

  21. de vib January 26, 2012 at 17:40

    @Moise: in legatura cu Banca Centrala: daca guvernul nu poate tipari bani in nestire se apuca de facut datorii. Nu te saraceste prin inflatie, dar iti saraceste urmasii :D . Cei care nu au urmasi probabil sunt indiferenti (dupa ei potopul). Fara limitarile Constitutionale de deficit bugetar si grad de indatorare ma tem ca este rezolvata doar o jumatate din problema.

  22. de Calin G January 26, 2012 at 16:57

    Chiar si in cazul unui OEM cum e Nokia, costurile de materiale sunt ridicate. Vorbim de poate 60% din volumul cifrei de afacere si avand in vedere timpul scurt in care a operat din Romania este sigur ca a folosit furnizori traditionali. Vorbim de electronicza aici si mare parte de componente vine din ASIA/Europa occidentala si eventula America de nord.
    Important e ce profit operatinal a raportat firma si cat din cheltuieli de aprovizionar esi servicii au fost orientate catre firma autohtone. Va spun eu ca poate si paza sau curatenia au fost facute de reprezentantele unor companii de afara.
    Pare paradoxal dar o firma ca si DeLonghi are sanse mai bune sa gaseasca partenri locali viabili. Vezi exemplul Electrolux, Artic…Pe termen lung se poate dovedi o solutie OK.

  23. de laurentiucat January 26, 2012 at 15:58

    anunt important ptr tara! boc a iesit cu lopata sa deszapezeasca un q7.
    rog toti sustinatorii oranj sa-si ia cate-o unealta si sa-i urmeze exemplul.
    va rog sa mergeti cat mai iute sa nu care cumva sa-l astupe ninsoarea. daca se intampla nenorocirea asta si-l gasiti,aveti de la mine o sticla de palinka…daca-l lasati acolo.

  24. de goe January 26, 2012 at 15:19

    Popescu Ion@ (gopo)

    Totusi trebuie tinut in cont ca moise si grupa lui la redactie sunt salariati al unei institutii de stat,totusi nu au cum sa-si dea cu parerea in lung si-n lat fara anumite limite.Si asa uneori risca si ating limitele pina unde au si ei voie fara consecinte.
    Asta trebuie tinut mereu incont dar totusi livreaza o emisune de calitate.

  25. de edy January 26, 2012 at 15:09

    @ion popescu
    GOPO?

  26. de laurentiucat January 26, 2012 at 14:25

    @popescu ion- mi-am pus si eu aceeasi intrebare. de ce moise este laconic si intervine cat de rar poate. am gasit un raspuns simplu.
    ptr ca altfel i-ar sari toti in cap si ar risca
    sa provoace si mai mare dezordine pe blog, frustrari,etc…

  27. de Popescu Ion January 26, 2012 at 14:17

    Moise ai zbarcit-o iar! De ce nu ai comentat si pasajul din discursul lui Base cu privire la Referendumul in care s-a hotarat de catre populatie reducerea numarului de parlamentari? La faptul ca politicienii ignora acest lucru? Pentru ei trebuia sa-si ceara scuze? Ai evitat raspunsul si la procentul de 2% la Fundatia pentru SMURD. Este administrat corect? Cum se cumpara echipamente? Pe principiul cine da cel mai gras comision? Ce interese are Radu Tudor acolo si altii care s-au bagat in seama? Chiar fac munca voluntara? Eviti…dar de ce? Iti este teama de posibilul adevar ce poate fi relevat? Sau undeva esti si tu implcat…am sa caut.
    Cred in continuare ca trebuie sa faci politica!
    Ma retrag de pe blog numai din cauza faptului ca refuzi sa raspunzi la intrebarile celor care posteaza. Preferi sa intervii uneori la modul cel mai lapidar cu putinta, pentru ca te temi de intrebarile care pot fi dificile sau echipa ta nu a formulat o opinie, dealtfel sintetizata dupa agentii de stiri, fara o analiza cat de cat decenta! Am sa urmaresc in continuare emisiunile tale dar cu gustul amar ca-ti lipseste curajul adevarat si nu cel fatarnic pe care-l afisezi! Totusi, Cu respect!
    PS Nu sterge aceasta postare! Arata ca suporti si alte opinii.

  28. de ostap bender January 26, 2012 at 13:50

    cred ca era mult mai profitabil pt tara daca am fi avut un guvern ,care sa stie sa-i tina pe finlandezi in tara.nici nu incape comparatie intre nokia si de longhi.apropos mi-am pus neuronii pe bigudiuri si va dau un raspuns la o nedumerire a dv referitoare la doctorii romani care s-ar putea duce in cehia sa munceasca pe 2000 de euro si iata raspunsul.orice doctor mediocru dintr-un orasel de provincie,care are un cabinet particular,castiga banii astia in 20 zile.10 consultatii ori 10 euro pe zi egal 100euro.

  29. de Victor L January 26, 2012 at 13:50

    George,sunt de acord si cu tine dar una nu o exclude pe cealalta…

  30. de Zagura January 26, 2012 at 12:11

    Ma intereseaza si pe mine problema ridicata de Adrian D. si anume aceea a “independentei bancii centrale” si nu pot fi de acord cu raspunsul (partial) dat de Moise din cel putin doua motive:
    1. Porneste de la prezumtia ca guvernele ar actiona impotriva propriilor cetateni;
    2. Din practica se constata ca bancile centrale asa zis independente, sunt totusi dependente de marea finanta mondiala conform afirmatiei unuia dintre reprezentantii acesteia: “…nu ma intereseaza cine conduce o tara atata timp cat am acces la banii ei” (citat din memorie).
    Si iata ca din nou (pentru a cata oara?) natiunile sunt puse in situatia ca dintre doua rele sa aleaga raul cel mai mic. Dar stie oare cineva care e acela?

  31. de laurentiucat January 26, 2012 at 12:11

    am auzit chestia asta la adrian ursu la antena 3 care mai spunea ca aceste constatari figureaza in statisticile oms si onu.

  32. de laurentiucat January 26, 2012 at 12:09

    @ moise- inca un argument ptr regionalizare administrativ teritoriala.
    proasta organizare administrativ teritorial este pe locul trei la cauzele care provoaca accidentele rutiere.
    adica faptul ca-s plimbati oamenii pe drumuri ptr o hartie sau la un spital aflat la mare distanta, duce la instensificarea circulatiei.

  33. de laurentiucat January 26, 2012 at 11:04

    Fireşte că am aşteptat cu sufletul la gură “intervenţia cu românii”. M-am abonat la Revista Jandarmeriei, ca să înţeleg mai bine cuvântul “intervenţia” (vorbise ca un adevărat şef de dispozitiv). Mă aşteptam, deci, ca preşedintele să apară astăzi ca Jupiter Fulminatus (din valuri, după ce a gâdilat monstrul marin al lui Sebastian Lăzăroiu), abătând fulgere şi trăznete. Îmi închipuiam că va scoate flăcări pe nări. Cuvântarea de la intronizarea ministrului de Externe (alo! strada striga Interneeeee!, nu Externe!) fusese incărcată de promisiuni: Voronin (who the fuck is? ce contează, sună bine), duşmanii ţării care conspiră dindărătul pancartelor, în Piaţă (ce nenorociţi! chiar în Piaţă, în văzul lumii, şi-au găsit), opoziţia scelerată care cere haos. Adică groază şi mister, panică şi atrocităţi. Când colo, dau drumul la televizor, la 18.15 fix – şi ce văd? Mihai Bendeac . Ţigancă împuţită şi găozară- mi-am spus – iar ai încurcat programele (eram, totuşi pe Realitatea, de care niciodată nu ma îndepărtez prea mult). Dau pe Antena 3, să mă verific: nici aici nu părea a fi Băsescu. Trec pe B 1 (postul ăla serios, care nu-şi permite să glumeşte) şi, în sfârşit, dezleg enigma, ca Cartianu misterele revoluţiei: de la microfon se adresa românilor bravul om prietenos.
    Cum cine-i bravul om prietenos? El. Traian Băsescu. Poetul. Nu se poate să fi uitat: “Deasupra-ţi cerul se înalţă/ Şi de pe el privesc în jos/ Sute de stele ce-l admiră/ Pe bravul om prietenos… “. (Eu am recitat versurile astea la toate serbările).
    Revenons. Nu l-or fi recunoscut cei din Piaţă, din cauza viscolului, însă eu l-am recunoscut. Vocea lui blândă, proiectele lui minunate, privirea caldă, drăgăstoasă, inima lui largă, gândul lui înţelept. Un om echilibrat, care a fost mereu de partea poporului, oriîncotro s-ar fi deplasat el (de pe trotuarul de la Teatrul Naţional pe trotuarul de la Universitate). Dictator? El? Poate Boc. Cu modestia care aripează doar marile spirite, a recunoscut: poate am făcut si gafe. Nu consimt. Se autoflagelează degeaba. De când o dojană părintească e o gafă? Recunoaşte şi că, uneori, a comunicat prost. Exclus! Din prostie nu te mai trezesti niciodată.
    Ce frumos a vorbit preşedintele! M-am uitat, după vreo câteva ceasuri, la cei din Piaţă. Agitau steaguri. Păreau marcaţi. N-am auzit ce strigă. Dar cred că strigau bine.

    Lelia Munteanu este senior editor al ziarului Gândul

  34. de shadow January 26, 2012 at 11:03

    ce fain era daca aveam si noi o autostrada pt mercedes…

  35. de laurentiucat January 26, 2012 at 10:28

    romania are o nevoie disperata sa atraga isd,daca se poate dintre cele care sa faca o valoare adaugata cat mai mare aici in tara.altfel o sa rostogolim la datoriile alea pana o sa ajungem in situatia greciei.

  36. de goe January 26, 2012 at 10:24

    Nu inteleg de ce au fost asa mari asteptari la discursul presedintelui……Exact ,nu avea cesa spuna decit generalitati….pentru ca nu prea sunt solutii la situatia creata .Sah-deocamdata …Alternativa la clasa politica ….nici pe departe nu exista la persoana presedintelui tot asa.
    Cel mai bine sa asteptam alegerile poate se mai ivesc alternative.

  37. de goe January 26, 2012 at 10:16

    moise@ libertatea ca cetatean va fi compromisa tot mai mult in viitor in numele democratiei.Libertatea individului ramena fara continut -foarte adevarat.

    Se stie ca cursurile de schimb sunt manipulate ,trase cu sforile de marile interese moneteriste dupa agenda lor.Bineinteles nu ma refer cind banca nationala intervine si ajusteaza citeva zecimi dupa placul lui-guvernului-factori externi asta ramane ca instrument minor de a intervine.

    Jocurile mari se petrec cind de exemplu nu demult dolarul a fost devalorizat enorm fata de euro de exemplu acuma tendinta e cam invers samd….Sa inteleaga fiecare ca nu avem alta cale decit sa executam comenzile clicului fmi si a altor organizatii nonortodoxe ca sa fiu foarte diplomatic.

  38. de Moise January 26, 2012 at 10:00

    elis> si eu am fost si inca mai sunt bombardat cu tot felul de susoteli referitoare la “afacerile” lui Raed Arafat. Nimic palpabil, nimic ce poate fi dovedit. Fix cum ziceti dvs – are in spate pe dracu si pe lacu. Are in spate niste lucruri foarte vizibile care ii fac cinste. Se poate spune acelasi lucru si despre conduita si educatia Presedintelui? Sunt de acord cu privatizarea sanatatii dar asta nu inseamna ca reforma respectiva trebuie sa inceapa cu o lobotomie nationala.

  39. de Moise January 26, 2012 at 09:39

    Adrian D. > Nu va pot raspunde la acest gen de intrebare. mi se pare evident faptul ca daca guvernul are un control asupra masei monetare, asupra dobanzilor, in cazul nostru si asupra cursului de schimb, adica daca guvernul poate sa-mi faca mie praf economiile prin devalorizare, doar pentru ca el are datorii, daca guvernul ma poate saraci pe mine prin inflatie, doar pentru ca el vrea mai mult TVA, libertatea mea ramane un cuvant gol de continut. ce o mai fi de explicat?

  40. de sebastian January 26, 2012 at 08:44

    @AdrianD cred ca independenta bancii centrale este strict legata de inflatie si de posibilitatea ca guvernul sa poate emite ordin de tiparire de moneda pt plata a “diverse”. Asta se traduce imediat in inflatie in piata, care inflatie stii foarte bine reprezinta o saracire mascata a tuturor. Daca guvernul nu mai poate sa se emita moneda e normal sa se imprumute de pe piete si astfel creste datoria publica. Singura tara careia nu i se aplica acest principiu e SUA avand in vedere statutul dolarului in lume. O sa incerc astazi sa fac o analiza mai amanuntita a datelor ecomonimice cu privire la inflatie si datorie publica pentru Romania si Marea Britanie.

  41. de Catelu January 26, 2012 at 07:19

    @elis: subscriu 100% la opinia exprimata de tine.

    In privinta Nokia-DeLonghi insa nu prea inteleg. Daca Nokia avea 2000 de angajati platiti cu o medie de 700RON, ma indoiesc ca cei 1.5 mld export reprezinta valoarea adaugata de ei. Mai degraba cred ca 1.45 mld erau importuri si in acest caz nu vad de ce DeLonghi nu ar putea face si ei 50mil import si 100mil export.
    Daca oamenii Nokia chiar ar fi produs o valoare de 1.5 mld era strigator la cer sa platesti cu 2400 Eur/an un om care iti aduce 750,000 Eur/an. Sunt convins insa ca nu era cazul.

  42. de elis January 26, 2012 at 04:43

    SUNTETI in loc de “sunt” in fraza:

    Aici cred ca sunteti victima unui tropism si nu va dati seama.

  43. de elis January 26, 2012 at 04:40

    Stimate domnule Guran,

    Va ascult cu dezaprobare – pentru prima oara am aceasta rezerva fata de ceea ce spuneti ! – si, bineinteles materia nu este una economica ci … de actualitate, si anume problema “scuzelor”. Spuneti cu un ton moralizatoir, ca presedintele trebuia sa-si ceara scuze, si repetati si dvs. aceeasi justificare pe care o auzim de 12 zile, care extrapoleaza principii de educatie de 7 ani de-acasa la conduite pe scena politica. Aici cred ca sunt victima unui tropism si nu va dati seama. De ce sa-si ceara scuze ? TB a explicat clar in interventia televizata care era pericolul ca dr. Arafat sa externalizeze un conflict intern : putea starni o psihoza colectiva. Sa nu spuneti ca nu a avut dreptate presedintele. A fost exact cum a spus el. Deci avea toate motivele sa faca o interventie in direct pentru a explica legea pe care putini o inteleg. Va rog sa-mi spuneti daca in aceste 2 sapt. v-ati lamurit de ce protestat dl “Calafat”?? Nu v-ati lamurit pentru ca de fapt aici sunt lucruri mult prea dubioase din partea acestui doctor, pe care l-ati vazut bine, atunci cand a revenit in minister, cum facea pe niznaiul si refuza sa raspunda, intr-o atitudine rigida si perfida, prefacandu-se ca nu intelege ce anume voia lumea sa afle. Asta este omul ! Are in spatele lui societati multinationale din Brasov mai ales si din Cluj, interesele lui sunt partajate cu acestia — intre timp el capitalizeaza admiratie usor obtinuta pe aparente.

  44. de Adrian D. January 26, 2012 at 01:17

    george, autostrazile au devenit un fetish pentru ca lumea zice ca Hitler a sos germania din crizaconstuind autostrazi.
    Ei bine, asta e judecata post hoc ergo propter hoc (daca s-a inamplat dupa, sta inseamna ca s-a intamplat din cauza a): cand Hitler s-a apucat sa construiasca autostrazi, Germnaia a ieshit deja din mara criza.
    Austostrazile nu au scos Germania din criza – austostrazile au fost construite pentru ca Germana IESHISE din criza, in ani 33-35.
    Insa, ca orice adevar evident, el ese ignorat cu voluptate, istoricii shi publicul preferand banalitatea locului comun, care suna mult mai frumos.

  45. de george January 26, 2012 at 00:56

    @Victor L modul in care am putea sa-i ajutam cel mai mult ar fi sa facem autostrazi sa-si poata exporta marfa cum trebuie, cred ca asta e motivul pentru care am pierdut foarte multi investitori

  46. de Adrian D. January 25, 2012 at 23:47

    fara suparare, moise, dar va intebasem shi eu ceva, acum catva zile. Se poate sa ma ooratzi shi pe mine cu un raspuns?
    “moise, am o intrebare DIRECTA pentru dvs. la care chiar ashtept un raspuns, fiindca problema este importanta.
    In ce masura este o legatura intre “democratzie” shi “independentza bancii centralle”? Care este aceasta legatura? Tzarile europene ale caror banci centrale nu erau independente pana in 1970 erau… nedemocratice? Au devenit mai democratice dupa ’70, de cand bancile centrale au devenit independente iar statele au inceput sa o ia pe tobogan in jos in ce priveshte indatorarea fatza de bancile private?
    Eu am un exemplu: Anglia este ultima mare putere democratica care a renuntzat la Banca Centrala. Thatcher – da, Doamna de Fier, mama neoconservatorilor – a tzinut cu dintzii de Banca Angliei, John Major i-a urmat politica iar primul guvern laburist (-cine shtie un pic de istorie politica englezeasca nu poate sa nu zambeasca cand aude de laburishti) au acordat independentzaa Bancii Angliei in 1997 (dar nu total, fiindca Bank of England poate face ceea ce nu pot face nici Fed nici BCE – poa’ sa cumpere DIRECT bonduri britanice de la Ministerul de Finantze). Daca e sa ma iau dupa dvs. dle Guran, sau dupa dl Baroso, UK nu era o democratzie in 1997.
    OK, asha o fi.
    In 1997 datoria publica a Angliei era de 37%.
    In 15 ani de independentza a Bancii Centrale, datoria publica a UK s-a dus la 85%.
    No comment, din partea mea.
    Ashtept insa sa ma lamuritzi cu ce anume dauneaza democratziei “dependentza” Bancii Centrale shi care este avantajul “independentzei”, cand vedetzi cu ochiul liber ce inseamna acest lucru in materie de “datorie suverana”.”

  47. de Moise January 25, 2012 at 22:55

    min min> o sa vina vremea si pentru intrebarile alea. azi am vrut pur si simplu sa ma fac util. tiristilor daca spuneti dvs.

  48. de min min January 25, 2012 at 22:47

    @Moise: Scuze ca intervin, nu mi-a placut deloc emisiunea domniei matale de azi de la europa FM, mai aveai putin si ne predai un curs despre deszapezire sau le tinei umarul pe care sa se planga cei responsabili cu asta. Deszapezire pe drumuri se face cam de pe vremea cand s-a stabilit ca drumul trebuie sa aiba sant, taluz si profil bombat si cred ca asta era valabil inca de pe vremea romanilor, chiar daca la noi, dupa cum se poate vedea pe orice DN, nu prea se stie nici in ziua de azi. Cand toate orasele din Moldova (vorbesc in cunostinta de cauza) erau dimineata cu principalele artere patinoare, fara macar o loptica de sare, in conditiile in care incepuse sa ninga de cu seara iar prognoza anuntase cu vreo 2-3 zile inainte ce avea sa vina si mai ales in conditiile in care bugetele primariilor oraselor ca Suceava, Piatra Neamt, Botosani au varsat banuti multi la firmele ce trebuiau sa se ocupe de asa ceva, ca sa nu mai vorbim de CNADR, cred ca ar fi trebuit sa ai un subiect mai mult decat consistent si interesant pentru emisiunea ta. Din nou ne pierdem in discutii sterile si nu punem punctul pe i. Oare deranjai atat de mult daca puneai problema asa? Pe scurt, cam cat se cheltuie si cu ce rezultate? Oare banii unde ajung? Asta in cazul in care nu vrei sa faci emisiuni doar ca sa tii de urat TIR-istilor sau agentilor de vanzari! Pe zi ce trece realizatorii, ziaristii si analistii par tot mai rupti de realitate si mai superficiali! Tu nu esti asa, te rugam sa-ti revii! Pacat de curentul consumat azi!

  49. de Victor L January 25, 2012 at 22:39

    Felicitari pt.emisiune si pt.ca ai parasit Antena3…Cred ca si Ford si De Longhi vor avea succes in Romania.Ar trebui sa-i ajutam si noi cumparind lucruri fabricate NUMAI la noi cum fac si ceilalti europeni.In felul asta ar veni mai multe firme de top sa investeasca aici si ar avea si romanii produse bune si locuri de munca.Asa ar putea cere si salarii mai mari…

  50. de laurentiucat January 25, 2012 at 21:16

    raule…dincolo, ti-am raspuns politicos, aci esti dobitoc.
    p.s.
    moise daca imi stergi postarea asta…imi iau jucariile si plec. nu ca as avea ceva personal cu tine( te inteleg ca afacere) dar incerc sa ma delimitez de prosti ca raul,pot deveni molipsitori.

  51. de Raul January 25, 2012 at 21:05

    @Moise: apropos de ce ziceam la anteriorul subiect ,
    unul din balacaritoriul de serviciu deja a postat …
    Moise , nu e a buna …

  52. de laurentiucat January 25, 2012 at 21:00

    la ce isd avem…! nu e buna?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>