De ce pleacă Nokia de la Jucu?

de Moise Guran

Înainte de a anunţa închiderea fabricii de la Cluj, cei de la Nokia trebuie să fi cântărit bine decizia. Prima întrebare ar fi dacă finlandezii s-or fi gândit să închidă fabrica similară din Ungaria, de la Komarom. Şi acolo se fac tot telefoane ieftine, diferenţa era că în Ungaria au investit până acum 110 milioane de euro iar la Jucu doar 60 de milioane. Şi totuşi în Ungaria deschis fabrica în anul 2000, deci acolo trebuie că au amortizat investiţia. În trei ani trebuie că şi-au scos banii şi pe fabrica din România, chiar dacă strict contabil, probabil amortizarea investiţiei s-ar fi făcut în patru ani.

Şi totuşi, altele trebuie să fi fost argumentele. Pe trimestrul doi vânzările mondiale de telefoane ieftine sub marca Nokia au căzut cu 16%, dar vânzările de smartphon-uri s-au prăbuşit cu 34%. Acolo, pe domeniul măcelărit de iPhone avea Nokia probleme şi, de fapt, închiderea fabricii din Cluj unde nu se făceau astfel de telefoane scumpe, e ca în proverbul în care dai într-un loc şi crapă în altul. Şi totuşi, are logică!

În afară de închiderea fabricii de la Jucu, Nokia a mai comunicat azi retructurări în fabricile din Ungaria, Finlanda şi Mexic, precum şi o investiţie uriaşă, de un miliard de euro în asocierea cu Siemens. Este evident o zbatere uriaşă pe care compania o face în vremuri de criză, tăindu-şi un braţ pe termen scurt, pentru a putea supravieţui pe termen lung. Atâta doar că Jucu nu era o cangrenă, era un braţ sănătos, cea mai nouă investiţie a Nokia şi probabil, cea mai uşor de vândut.

Vă întrebaţi poate de ce nu a încercat Nokia să vândă fabrica de la Jucu. Este absurd să nu fi încercat asta! Dar, în primul rând, Nokia nu putea să vândă. Să ne amintim faptul că terenul de sub fabrica de la Cluj aparţine parcului industrial, iar Nokia are doar o concesiune. O vânzare se poate face doar în acord cu autorităţile române. În al doilea rând este posibil ca Nokia să nu fi găsit un cumpărător din această industrie a telefoanelor mobile, unul care să folosească linia de asamblare exact aşa. În acest caz este posibil ca finlandezii să fi căutat un cumpărător într-o industrie conexă, cum ar fi cea de IT. Poate au găsit, poate nu. În mod sigur acum autorităţile noastre nu trebuie să stea cu mâinile în sân. Atât ele cât şi finlandezii au acelaşi interes – să găsească un înlocuitor pentru Nokia, un angajator pentru oamenii de acolo şi un producător de aceeaşi talie pentru industria românească.

UPDATE

Am urmărit ştirile aşa cum au fost ele prezentate de televiziunile de la noi. Că 2200 de angajaţi, că ce ne-om face… Cred că trebuia să tuşez altceva. Fără Nokia dispare cam 1,2% din PIB. Ne putem considera din nou în RECESIUNE.

stiri verificate
Categoria: MOISE
Etichete: , , , ,

Comentarii prin facebook

84 răspunsuri la De ce pleacă Nokia de la Jucu?

  • castiga bani pe internet
    Noiembrie 12, 2011 la ora 20:09

    I beloved up to you will obtain performed right here. The comic strip is attractive, your authored material stylish. nevertheless, you command get got an impatience over that you would like be turning in the following. sick surely come further before once more as precisely the same just about a lot regularly within case you shield this increase.

    Răspunde
     
  • Codru'penal
    Octombrie 14, 2011 la ora 22:31

    Laurentiucat 🙂 nu.. Sunt un fan al clasicului. Cel mai scump telefon pe care l-am avut in viata mea a fost unul de 1300 de lei (6500 clasic, numai ce aparuse) si a fost o dezamagire acumulatorul. Sigur ca sg2 e .. ciment, dar mai am de cumparat si jucarii la al mic 🙂
    Mi-am luat un samsung la liber cu 270 de lei, memorie bunicela, slot de card, camera de 3.2 mp, e cam tot ce vreau de la un telefon. Si arata excelent.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Octombrie 14, 2011 la ora 22:27

    adrian eu sunt fan( am fost) nokia,acum am …doua… dintre care un e72 fabricat in finlanda,dar sigur urmatoarele mele telefoane nu vor mai fi nokia. asta ptr ca nokia a luat-o la vale din toate punctele de vedere si bineninteles ptr jucu.
    ar mai fi o chestie…si mie imi place pepsi si daca tot sunt tovaras cu codru…o sa trec si io pe samsung…

    Răspunde
     
  • Adrian D.
    Octombrie 14, 2011 la ora 22:10

    nu am fost niciodata un fan Nokia, dar mi-ash fi cumparat u8j telefon produs de ei, daca ash fi prins vreo ofera simpatica. in general, aveam ceva simpatie pentru Finlanda, candva, shi o mai am inca.
    Mi-am pierdut complet simpatia pentru Nokia de cand cu treaba de la Jucu (fiindca asha am aflat ca la ei asta nu era o exceptzie, ci un gen de regula, diferentza e ca guvernul roman a avut alte prioritatzi decat cel german). nu shtiu – shi nu cred- ca plecarea a avut vreo legatura cu ce se intamplase cu o saptamana inainte in Finlanda referitoare la intrarea in Schengen a Romaniei sau cu „razboiul lalelelor”. Oricum, ce au facut e tot o porcarie se numeshte, fiindca au fost foarte viteji cand a fost sa ia ajutoare de stat.
    so, boicotul asta spontan pe care il vad descris aici pe blog, dar nu numai, deshi infantil in sine, mi se pare OK, shi mi se pare un semn bun. Inseamna ca termodinamica mamaligii se schimba, shi ca vom putea face explozie intr-o zi. Ma rog, era cazul sa facem explozie de mai de mult, dar mai bine mai tarziu decat niciodata.
    Asha ca da, chiar daca Nokia mi-ar oferi cel mai bun smartphone cu un singur euro, nu, nu merci. Vorba pitonului din Jungle Book: „some other time, perhaps?” „perhaps”.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Octombrie 14, 2011 la ora 21:19

    codrule-nu ma innebuni..sgs 2?

    Răspunde
     
  • Codru'penal
    Octombrie 13, 2011 la ora 16:55

    la telefonie Nokia a creat un brand foarte puternic. Si totusi, azi mi-am luat un Samsung 😛 . Decizia am luat-o totusi in functie de pret. Iar pepsi consum in loc de orice alta bautura, pt ca-i bun.

    Răspunde
     
  • Lucian
    Octombrie 13, 2011 la ora 16:10

    nota 10 pentru Mircea Berinde ! nici eu nu mai cumpar jegurle lor! sunt consumator de nokia de 8 ani! gata nene! Samsung scrie pe mine! si ma extind la produsele frantuzesti! Faza cu 85 % dintre romani…..sunt hoti m-a facut sa aleg mai bine! Eram exact in momentul inc are imi alegeam masina, asa ca am scos frumos loganul de pe lista! si am bagat Skoda! sorry! daca tot suntem hoti!

    Răspunde
     
  • Mircea Berinde
    Octombrie 13, 2011 la ora 15:53

    Nu ma mai ating de produsele celor care au mutat productia din Romania. Am sa cumpar de la concurenta lor, de preferat produse in Romania.

    Au mutat productia din Romania in alte tari:

    Coca Cola, Kraft Foods, Colgate-Palmolive, Nokia, Perfetti Van Melle (Mentos si Chupa Chups) s.a.m.d.

    Produc in Romania:

    Pepsi, Procter & Gamble, Plannja s.a.m.d.

    Completati lista cu cei care si-au mutat productia din Romania si, eventual, cu o alternativa (de preferat produsa in Romania).

    Răspunde
     
  • Codru'penal
    Octombrie 3, 2011 la ora 23:40

    Daniel, nu m-am ofensat catus de putin, crede-ma. Poate uneori am o exprimare mai nefericita, imi pare rau pt asta.
    Vreau sa stii ca eu nu impart oamenii in functie de culoare. este dreptul fiecaruia sa aiba o opinie, buna sau gresita. E subiectiv sa judeci oamenii dupa propriile perceptii si uneori ma mai scap si eu in balarii.
    am zis ca nu stiam de referinta leu-euro ca se va stabili cu 4 ore mai tarziu decat cea comunicata de BNR, de aici m-a surprins si pe mine cursul de 4,300 cand ai nostri il dadusera mult mai sus.
    Uite, o sa incerc sa iti expun cateva idei legate de masuri bune si masuri proaste, promit.

    Răspunde
     
  • Daniel
    Octombrie 3, 2011 la ora 18:36

    Regret Codrule ca tu crezi ca eu doresc sa-ti dau peste degete. Regret mult … Nu am nici calitatea nici educatia ca sa-ti dau eu tie peste degete… doresc doar sa schimbam pareri in mod sincer si onest.
    Si de aceea revin cu eterna – de acum – intrebare catre tine: „spune-mi te rog, alte guverne din alte tari din Europa ce masuri de stimulare a economiei au luat. Dar nu-mi spune, te rog (cum ai mai spus), ca NU te intereseaza ce se intampla in alte parti…
    In spiritul unei dezbateri oneste nu ma „ataca” ca sunt portocaliu, ca tin cu guvernul etc. – am spus ca eliminam politica. Vreau doar sa-mi argumentezi intr-un mod clar ce au facut alte tari din Europa si guvernul acesta nu. Repet (si imi cer scuze pentru asta),doresc sa discutam pe argumente NU pe vorbe Codrule. In rest nu e chiar cert … cursul stabilit la Frankfurt e de 4.3 la BNR era vineri 4.35, cresterea accizelor DIN CURS e de SUB 1 % !! Romania (o fi bine o fi rau, nu mi-e clar …) NU mai poate chiar orice vrea ea …

    Răspunde
     
  • Codru'Penal
    Octombrie 3, 2011 la ora 17:15

    Daniel> ma refeream la un guvern de incompetenti, pentru care stimularea economiei este ca si stimularea punctului G (cum bine spunea cineva pe acest blog). Spun asta pentru ca acoperirea deficitelor prin inflatie s-a facut mereu in tara asta de la Roman si pana astazi. Nimeni nu a inventat nimic, nimeni nu a avut nicio revelatie, dar toti vor sa fie lideri. In fine, inteleg ca ai vrut sa-mi dai putin peste degete cum ca … nu BNRul… Sincer nu am stiut ca BCEul stabileste cursul, dar in mod cert si ei se raporteaza la ceea ce comunica BNRul ca referinta interna. Deci, imi mentin parerea 🙂

    Răspunde
     
  • Daniel
    Octombrie 3, 2011 la ora 15:56

    Codrule uite ce citesc pe HN: ” Valoarea accizelor si a celorlalte taxe stabilite in euro ce urmeaza sa fie colectate in 2012 va fi calculata la un curs de 4,3001 lei pentru un euro, stabilit luni de Banca Centrala Europeana (BCE). Cursul este cu 0,81% mai mare decat cel fata de care s-au calculat accizele anul acesta, de 4,2655 lei pentru un euro.

    Codul Fiscal prevede ca valoarea accizelor si a taxei de poluare ce vor fi colectate in anul urmator sa fie calculata in functie de cursul BCE din prima zi lucratoare a lunii octombrie, nu de cel al BNR si reprezinta alinierea Romaniei la directiva europeana privind metodologia de calcul a accizelor. Aceasta presupune folosirea cursului valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie si publicat in Jurnalul Oficial al UE.”

    Deci „vai mama lor” la cine se refera ?

    Răspunde
     
  • marinica
    Octombrie 2, 2011 la ora 17:09

    sa plece
    sa se duca invartinduse ca nu mai fac telefoane bune de vro cativa ani

    http://www.buhnici.ro/2008/02/25/despre-o-teapa-pura-si-simpla/comment-page-1/#comment-40717

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Octombrie 2, 2011 la ora 14:47

    @gherase-chiar apreciez comentariile tale ca fiind echilibrate,la obiect si bazate pe realitate…

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Octombrie 2, 2011 la ora 14:44

    @gherase-nu ma intelege gresit.comparatia cu funeriu nu a fost fortata…apreciez faptul ca macar a impus niste reguli si stim cum stam…de aici trebuiesc sa vina rezolvarile.la fel si tu ai facut o diagnoza.corecta.dar de aici vine intrebarea.ce sa punem in loc?mai exact cine? cu ce capitaluri? cu ce competente?de aici incepe greul…cum sa facem sa schimbam fata si interiorul romaniei?

    Răspunde
     
  • Gherase
    Octombrie 2, 2011 la ora 13:21

    @laurentiucat: Nu cred că este cazul să detaliez ce face firma noastră. dar, da, printre alte activităţi avem şi activitatea imobiliară. Pentru că toate acumulările cale de 20 de ani le-am folosit nu la salarii ci la extindere. Pentru a putea avea o bătrâneţe un pic mai liniştită. Avem mai multe profile de activitate şi ne-am aşezat pe piaţă în aşa fel încât să depindem cât mai puţin în aval şi în amonte de activitate.
    Cât despre comparaţia ta complet deplasată cu Funeriu … n-am spus că aş avea toate soluţiile. Nimeni nu le are. Dar măcar pot vedea ce se întâmplă în piaţă şi-mi pot feri firma de greşelile pe care le fac alţii. Şi, faţă de mulţi alţii care se dau docţi, am bunul simţ de a nu veni cu soluţii ridicol de copilăreşti, vindicative sau utopice.

    Răspunde
     
  • Fluieratorul
    Octombrie 2, 2011 la ora 11:49

    @ Daniel
    Cred ca am putea sa facem ceva, pentru ca am facut si alta data. Ca popor, ca suma de indivizi. In citeva generatii.

    Industrializarea, atunci cind s-a facut, nu s-a facut numai aiurea si cu activisti, s-a facut si cu multe lucruri bune si oportune, cu oameni talentati care au invatat o multime de lucruri pe-afara (si nu in URSS, ci in Germania si Franta in anii ’60 si ’70), s-au intors, au muncit chiar cu inima si au avut bunul simt sa le transmita si generatiilor urmatoare. Ingineri, tehnicieni si muncitori, din toate domeniile.

    Asa am ajuns si eu inginer, de generatie mai noua, pentru ca mi-a placut si am avut de la cine sa invat (de la generatia parintilor mei). Acum sint in postura de a ma lupta cu munca de jos pentru multinationale (ca nu-i mai pot spune chiar inginerie, chiar daca simularea e pretinsa inginerie de top si la moda in zilele noastre), ma vad cu mirare in situatia de a nu avea cui sa transmit know-how-ul, nici cel „dupa stil vechi”, nici cel nou… Nu intereseaza pe nimeni, si oricum in multinationale ce vine de la centru e mai ok decit ce se intimpla pe plan local. Iar produse de conceptie romaneasca, macar partiala, nu mai exista. Sint multe de spus aici.

    Eu zic ca am putea sa ne aducem industria inapoi, ba chiar as pune umarul si mintea la asta, dar fiind condusi de cine sintem condusi si intelegind ei atit cit vedeti si dvs. ca inteleg, cred ca nu se va intimpla asta in timpul vietii mele.

    Răspunde
     
  • mirceadaniel
    Octombrie 1, 2011 la ora 22:58

    Nokia pleaca pentru ca moare sau se pregateste sa moara. La nivel mondial se tinde spre o polarizare si imi este clar din momentul in care Google a decis sa achizitioneze Motorola.

    Răspunde
     
  • Nic'
    Octombrie 1, 2011 la ora 16:28

    cum traduceti: „atata poate !” ???

    Răspunde
     
  • Daniel
    Octombrie 1, 2011 la ora 13:17

    Fluieratorule, in esenta, ai mare dreptate ! Acesta e rolul harazit Romaniei de UE ! E atat de simplu si clar.
    Intrebare e, daca noi ca popor, PUTEM face ceva ca sa schimbam acest lucru. Aici discutia e lunga … extrem de lunga …

    Răspunde
     
  • Fluieratorul
    Octombrie 1, 2011 la ora 10:09

    Am obosit sa mi se spuna de marele exportator Nokia. Care-i balanta lor intre importul de componente si exportul de produse finite? Ce vede statul roman din asta, in afara de ceva lefuri si taxe? Care-i discutia de export a Romaniei cind straini ca Nokia, Renault, Lafarge sau poftim, Continental, isi plaseaza productia? Ca fac forme de export de marfa? Nu e marfa romaneasca, nu se exporta in beneficiul statului roman, cum s-au exportat pe vremuri tractoarele de la Brasov. Si foarte multe altele pe care le-am dat dracului, ca nu erau bune, ingropind o multime de fiare vechi si capete proaste, dar si o multime de produse si fabrici perfect viabile si de capete ingineresti de top. Care au plecat, care au murit, care mai traiesc la pensie, care fac altceva… Pot sa fac liste de zeci si sute de oameni de care s-a lepadat statul roman dupa revolutie, raminind cum e acum, prost. Cred ca daca mai aud o data de export de produse de multinationala ma’nnervez. Sinte colonie, tovarasi, sintem mosie cu arendasi straini pe ea. Nu facem export decit ca forma si ca filozofie, in realitate facem cu totul altceva. Nu-i frumos sa spun in public ce-mi vine sa spun… De fapt, facem un fel de iobagie, ne tinem casa slugarind pe altii, pe ideile si sculele lor… What else?

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Octombrie 1, 2011 la ora 08:41

    @sun-acu avem o gramada de sensuri giratorii si nu am vazut 2% din soferi sa semnalizeze la iesirea din sensul giratoriu….jale mare…asta ca tot ai adus vorba de ele…

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Octombrie 1, 2011 la ora 08:26

    @gherase-si cum trebuie facut altfel si cine sa faca?
    sa inteleg ca voi traiti din spatii inchiriate sau nu va folositi capacitatea de productie la maximum?
    ai facut o radiografie exacta ca funeriu…dar atat.acum ar trebui sa vedem cine ce si cum sa faca,desi nu cred ca exista alte solutii si prea multa libertate de miscare.

    Răspunde
     
  • Daniel
    Septembrie 30, 2011 la ora 22:49

    Moise tu esti sigur ca influenta Nokia in PIB este de 1 % asa cum ai afirmat in emisiune ? Nu ar fi oare bine sa mai verifici ? Sper sa nu te „contaminezi” si tu sa incepi sa prevezi tot felul de apocalipse ….

    Răspunde
     
  • saseberi
    Septembrie 30, 2011 la ora 22:43

    Singurii care se bucura sunt magnetii aia colorati care vor vinde toata infrastructura la fier vechi.Traiasca nokia zic ei…sa manca si gura lor o paine

    Răspunde
     
  • Codru'Penal
    Septembrie 30, 2011 la ora 22:32

    Moise, nu mai creste. Se va intoarce sub 4,25 in maxim 2 saptamani. L-au urcat strict pt nivelul accizelor, vai mama lor..

    Răspunde
     
  • sun
    Septembrie 30, 2011 la ora 21:47

    Mama, ma gandesc acum, ce vremuri traim… Sa n-ai familie, rate la banca, ipoteca pe casa, traiul in zille noastre ar fi mai ceva ca un western. Ai dreptate gherase, acum cativa ani, cand invatam la facultate despre productia in lohn, abia gaseai un exemplu de firma din asta in Romania; ca si cu sensurile giratorii, faceam scoala de soferi si nu aveam unde exersa mersul in sens giratotiu. Acum sunt din belsug si una si alta…

    Răspunde
     
  • delia
    Septembrie 30, 2011 la ora 21:45

    Ce facilitati a avut NOKIA de la statul roman. Poate le-a avut pt. 4 ani iar acum ca au trecut cei 4 ani nu le mai renteza.

    Răspunde
     
  • aitilop
    Septembrie 30, 2011 la ora 21:36

    @Moise: poti sa ma acuzi de Teoria Conspiratiei dar sunt convins ca toata luna octombrie (adica exact atunci cind „trebuie”)euro va fi sus (4,3-4,4), iar din noiembrie va cobori spre 4…si baietii destepti cistiga iar…pe spatele nostru 🙁

    Răspunde
     
  • sun
    Septembrie 30, 2011 la ora 21:30

    Nu stiu, dar sunt tare curios si eu…

    Răspunde
     
  • Moise
    Septembrie 30, 2011 la ora 21:28

    osinceanu> asa este, a crescut cu 3% in septembrie. ce ziceti, mai creste, mai scade?

    Răspunde
     
  • osiceanu.adrian
    Septembrie 30, 2011 la ora 20:37

    te rog frumos moise guran sa nu mai minti oameni ca euro va scadea
    draga moise euro a crescut accentut

    Răspunde
     
  • osiceanu.adrian
    Septembrie 30, 2011 la ora 20:35

    te rog frumos moise guran sa nu mai minti oameni ca euro va scadea
    ca euro a crescut

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase