Bailout Grecia, a fi sau a nu fi….

Publicat la data de de Moise

Bogdan Bobic, Sales & Seminar manager

Deltastock AD Sucursala Bucureşti

Titlul putea să fie la fel de bine Default Grecia, a fi sau a nu fi…. O dată cu disensiunile avute de miniştrii de finanţe din zona euro în cadrul întâlnirii Eco Fin privind un nou bailout pentru Grecia, situaţia acestui stat devine tot mai învolburată. Dorinţa Germaniei ca deţinătorii de bonduri greceşti să contribuie şi ei la acest bailout, poziţie care nu este acceptată de ECB, a făcut ca întâlnirea să nu aibă finalitate. Astfel devine tot mai probabil ca un nou bailout să nu poată fi realizat suficient de repede încât să acopere necesarul de finanţare al Greciei din începutul lunii iulie, context în care intrarea Greciei în incapacitate de plată este din nou de actualitate.

Moodys ia în considerare o scădere a ratingului băncilor franceze care au expunere în Grecia, trăgând un nou semnal de alarmă asupra riscurilor pe care le implică o eventuală intrare în incapacitate de plată a unui stat, fie el şi unul mic cum e Grecia.

Colac peste pupăză, populaţia din Grecia a declanşat noi mişcări de protest împotriva măsuri de austeritate ce trebuie aplicate de către guvernul de la Atena. Încăpăţânarea cu care luptă grecii împotriva măsurilor de austeritate deranjează pe mulţi dintre creditorii şi posibilii creditori ai Greciei, care consideră că populaţia ar trebui să suporte aceste măsuri deoarece ea este cea care a beneficiat de politica de îndatorare a statului şi care a permis condiţii de viaţă mai bune decât ar fi trebuit, raportat exclusiv la productivitatea ei. Se fac numeroase comparaţii Grecia/Germania privind nivelul de trai care este destul de apropiat în ciuda faptului că economic există o discrepanţă uriaşă.

Aceste evenimente s-au resimţit şi pe pieţele valutare Eur/Usd corectând până în zona 1.43 coborând sub media de 50 de zile.

Vă invit să vă spuneţi părerea despre  aceste aspecte şi despre eventuale metode de soluţionare a lor.

Testaţi-vă acum fără riscuri ideile pe un cont demo Delta Trading!

Creaţi-vă acum un cont demo gratuit şi concuraţi cu traderii internaţionali în concursul lunar Forex Masters! Clasaţi-vă pe primele 3 poziţii şi câştigaţi premii lunare în valoare de 2800 euro, fără niciun fel de alte condiţii suplimentare!

În final, o scurtă precizare: Tranzacţiile cu instrumente financiare în general şi tranzacţiile cu produse derivate şi tranzacţiile în marjă în special, poartă un grad ridicat de risc, deoarece efectul de levier amplifică atât câştigurile cât şi pierderile. Tranzacţionarea în marjă nu este potrivită pentru oricine.

55 Răspunsuri la Bailout Grecia, a fi sau a nu fi….

  1. de Adrian D June 29, 2011 at 21:08

    Savarshitu-s-a:

    http://www.hotnews.ro/stiri-international-9198837-grecia-votul-din-parlament-asupra-bugetului-austeritate-inceput-premierul-grec-angajat-faca-orice-pentru-evita-falimentul.htm

    asistam – iar pe mine chiar ca ma doar inima – la finalul unui ideal. europa a lasat naibii respectul de sine shi fatza de proprii ei membri shi s-a transformat in altceva.
    Scenariul se repetea – la o scara mai mica – in Portugalia shi irlanda, ier eu sunt revoltat ca statele europene din G8 shi apoi G20 au dat bani FMI-ului ca sa faca asha ceva ib aceste tzari.
    Pentru cei care cred ca ceea ce se intampla in grecia se numeshte efectiv “salvarea” Greciei, iata:

    http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-9195455-masuri-austeritate-trebuie-grecia-pentru-primi-continuare-ajutor-financiar.htm

    Sincer, shi daca intrau in faliment nu le era mai rau. Grecia se scufunda, UE plateshte factura iar unele consortzii profita.
    Asta este situatzia, dar ea este dublata de o realitate mult mai urata decat atat.

    Ash fi curios sa vad, deseara, in reluare, cum sunt prezentate aceste shtiri. Insa cred ca shtiu in ce fel, shi asta e alta dezamagire.

  2. de Adrian D June 28, 2011 at 20:49

    da, cam asha ar putea arata lucrurile, daca Parlamentul grec voteaza legile pe care toata Europa le ashteapptaa cu sufletul la gura.
    Asta trebuia sa facem shi noi, anul trecut, shi asta ar trebui sa continue pana cand cineva de acolo de sus ishi da cu un pic de apa rece pe fatza sshi spune: “ok, ne-am jucat destul, acum hai sa facem cu adevarat treaba. s-a terminat cu dementza”:

    http://fr.euronews.net/nocomment/2011/06/28/grece-48-heures-de-greve-generale-contre-lausterite/

  3. de Adrian D June 28, 2011 at 18:31

    @ Constantin – ai dreptate in ceea ce priveshte temerea legata de impunerea Parlamentuluia unei decizii.
    Numai ca daca Parlamentul Grec ar incerca sa faca ceea ce trebbuie, adica sa consulte poporul grec asupra masurilor pe care doreshte sa le ia, s-ar putea sa constate ca minoritatea este taman parlamentul shi Guvernul. Actualemente, in mod ciudat (se intampla rar,e drept) gloata are dreptate shi nu elita aleasa sa o guverneze. Iar gloata s-a coagulat shi s-a indarjit in asha masura tocmai pentru ca Parlamentul nu mai reprezinta vointza majoritatzii, ci a unei minoritatzi foaarte… minoritare.
    In plus, Parlamentul Grec – in mod evident – a cedat unei presiuni deja exercitate, cea externa, astfel incat este absolut evident ca vointza pe care o va exprima maine prin vot NU este vointza poporului elen.
    Cum spuneam, se intampla foarte rar, dar se intampla uneori, ca multzimea sa aiba dreptate in fatza elitei. Acum este unul dintre acele cazuri.
    Nu shtiu daca mi-am exprimat bine ideea.
    Inca o data, Constantin, avetzi mare dreptate cand scrietzi: “Demonetizarea protestului public nu se datoreaza oficialilor, ci protestatarilor. Este tot atat de valabil in Romania ca oriunde in lume. Mai grav mi se pare altceva. Speranta insurectiei, a asaltului asupra Parlamentului si impunerea vointei unui grup minoritar prin acte de violenta, este ceea ce ma sperie cu adevarat. Indraznesc sa cred ca negarea democratiei ca principiu nu se manifesta decat in mintile ratacite ale unei minuscule minoritati intr-o tara precum Romania, care nu osteneste in a descoperi zilnic marturii tragice ale consecintelor cutremuratoare ale dictaturii din care recent a iesit.” Problema este, repet, ca in clipa de fatza, in toata Europe nuishte Guverne care NU MAI exprima de mult o majoritate sau o vointza populara incearca sa impune nishte masuri aiuristice, in Grecia mai mult decat oriunde. Ceeac ce se intampla in piatza Sintagma, azi, este – deshi nu pare – un exrecitziu de democratzie pura. Poporul ii aminteshte Executivului shi legislativului ca vointza sa este alta. SHi ca ei au fost votatzi pentru a exprima vointza poporului grec, nu vointza FMI-ului.
    Shtiu, mi-am exagerat putzin cuvintele, insa sper ca a rezultat cu o oarecare claritate ceea ce voiam de fapt sa spun.

  4. de Constantin June 28, 2011 at 18:09

    Intr-adevar, morala este corect identificata. Anume, ca indiferent cat vor protesta anarhistii, in numele oricarei ideologii sau “ism” la moda, acest lucru nu va mai conta, iar oamenii intregi la minte vor adopta masurile pe care le vor considera a fi in interesul majoritatii cetatenilor la momentul respectiv. Si este adevarat, exista riscul de a fi necesare eforturi si timp pentru reechilibrarea dialogului social. Aceasta, deoarece ori de cate ori se vor aduna oamenii pentru a-si exprima o nemultumire, actiunea lor risca sa fie considerata derizorie, fiind privita drept o manifestare a celor care protesteaza aiurea impotriva FMI si BM, a huliganilor care dau foc bancilor pentru a-si face cunoscuta optiunea antiglobalizare, sau incendiaza scolile si bibliotecile pentru a protesta impotriva discriminarii etnice. Demonetizarea protestului public nu se datoreaza oficialilor, ci protestatarilor. Este tot atat de valabil in Romania ca oriunde in lume. Mai grav mi se pare altceva. Speranta insurectiei, a asaltului asupra Parlamentului si impunerea vointei unui grup minoritar prin acte de violenta, este ceea ce ma sperie cu adevarat. Indraznesc sa cred ca negarea democratiei ca principiu nu se manifesta decat in mintile ratacite ale unei minuscule minoritati intr-o tara precum Romania, care nu osteneste in a descoperi zilnic marturii tragice ale consecintelor cutremuratoare ale dictaturii din care recent a iesit.

  5. de Adrian D June 28, 2011 at 15:49

    Criza greaca se apropie de deznodamant. Ultima shansa pentru normalizarea situatziei din Greciei se joaca acum, chiar acum, in Piatza Sintagma, cand Parlamentul Grec este pe punctul de a adopta aiurelile venite de la FMI & UE. Sunt printre putzinii care spun ca in toata povestea cu criza Greciei, cei care au dreptate shi care mai au inca un cap pe umeri sunt taman zargitzii care proteseteaza acolo, finca miza aflata in joc este uriasha. Daca Grecia, care este singurul stat est-european cu un oarecare standard occidental de a fi shi a face, aplica politicle care i se baga pe gat in numele unei salvari care e in realitate orice altceva, atunci nimeni nu mai poate garanta nici unui alt stat emergent: “nu, asemenea aiureli nu se vor intampla shi la voi”. mai mult, pericolul e ca asemenea aiureliu sa devina practica oficila in intreaga UE.
    Nu shtiu daca m-am explicat bine, dar e nepermis – in sec XXI – sa impui cuiva un Cod al Muncii care sa justifice ziua de munca de 10 sau 12 ore. Daca asha ceva se intampla azi in Romania, iar maine in Grecia, exista shanse mari ca asta sa devina practica europeana. Cu alte cuvinte, ca nu se va reveni prea curand la o relativa normalitate.
    ce se intampla azi, acum, in Grecia, ne priveshte, dar nu in sensul in care ni se explica asta in mod comun (ca vezi doamne, va exista o reactzie in lantz cauzata de falimentul greciei etc), ci in sensul ca avem privilegiul sa ne uitam la televizor shi sa privim cum se duce naibii un model de bunastare (nu, nu cel grec, ci acela “european”) spre care tindeam shi noi.
    Morala acestei crize este aceea – shi e al naibii de periculoasa- ca indiferent ce aberatzii vor dori guvernele sa impuna, indiferent cat de puternic vor protesta masele (iar la Londra, Lisabona, Atena shi Madrid, au facut-o cu varf shi indesat), era in care protestul social putea influentza politica de stat a trecut. Maine, cand guvernele vor dori sa impuna aiureli mai mari (shi sa nu avetzi vreo indoiala ca o vor face), nu va mai conta daca un milion de parizieni (londoinezi, atenieni, etc) vor ieshi in strada shi vor spune NU.
    Asta e din pacate morala acestei crize. Shi o sa treaca mult timp shi o sa fie nevoie de multe eforturi pana cand se va reechilibra dialogul social. Daca se va reechilibra vreodata.
    Personal, sper ca multzimea din Piatza Sintagma va reushi sa dea buzna peste Parlament shi sa ii impuna sa refuze masurile aiuritoaare venite de la FMI & UE. E singura shansa a Greciei. SHi oarecum, shi indirect, shi a noastra.

  6. de laurentiucat June 22, 2011 at 23:27

    @adrian-moise e cu deficitul..de 3%. ce-l bagi pe el la greci la bnr-ul lor..?pardon..moise e si cu bnr-ul..complicat cu moise..apara numai cauzele pierdute..printre altele si pe boc..
    :-p

  7. de Adrian D June 22, 2011 at 02:08

    O alta veste de ultima de ora: parlamentul Greciei a dat cu un scor foarte strans vot de incredere guvernului Papandreou. Ministrul de finantze, Venizelor, s-a obligat sa treaca pana la sfarshitul lunii pachetul de masuri de austeritate care sa le permita sa incaseze banii de la FMI (shi tot nu-mi explica nimeni, cu moise in frunte, la ce sunt banii ashtia pentru Grecia, ca acolo unde e buba n-or sa mearga, ci or sa mearga sa doarma la Banca centrala).
    Acu’ v-atzi prins de ce a zis – tot azi – ECB ca testul de stress al bancilor private europene se face fara ipoteza in care Grecia ar da faliment?
    Al dracu’ nea Mitica, cum ar zice nea Iancu.
    Toata gargara de pana acum cu criza euro shi a bancilor a fost -intr-adevar- doar un pic de presiune, sa arda lumea la foc mic. asta pana cand va incepe privatizarea masiva a firmelor unde statul grec are participatzii… Atunci o sa fie din nou “criza”!…
    Punem pariu???
    Dar io inca mai sper ca nebunii din piatza Sintagma or sa reusheasca sa opreasca din drum guvernul Papandreou shi “planul de salvare”. Aici e ultima shansa a Greciei.

  8. de Adrian D June 22, 2011 at 00:09

    gata, laurentziu, m-am calmat! :)
    PS Mishto bancul, mishto shi articolul. Merci!

  9. de laurentiucat June 22, 2011 at 00:07

    @adrian-uite ultimul banc primit..
    Copiii alergau peste tot, tipau si faceau tot felul de trasnai. Dupa ce a incercat in zadar sa-i potoleasca, mama, exasperata, zice:
    - Offf, mai bine va inghiteam pe toti!

  10. de Adrian D June 21, 2011 at 23:54

    eu am citit interviul, deja, il postase un amic pe facebook.
    problema nu e ca l-am citit eu sau tu – problema e daca il va citi shi moise, sau altzi admiratori ai modelului german, oameni foarte inteligentzi shi care, in cautarea lor de modele, omita sa ia in calcul ca viatza e complicata shi ca are multe aspecte. shi ca modelul german are atatea particularitatzi care il fac aparte, incat un om serios nu s-ar gandi ca tzara lui ar trebui sa urmeze asha ceva.
    ideal este – cum am spus – sa incercam sa adoptam respectul germanului pentru lucrul bine facut (ma refer la standardele lor de calitate industriala) dar nimic mai mult.
    ah, sa nu uit, amicul Ritschl numeshte germania “cel mai mare pacatos al datoriilor din secolul XX”. Shi are dreptate, ca venise vorba. Astazi, nu mai departe de azi, modelul german datoeaza cca. 60 din PIB, adica 800 md de euro, adica o data shi jumatate cat propriul lor buget. Iar cand “modelul german” a fost in criza, a avut deficit de 4,8%.
    Cu ce drept, moral sau intelectual, poate doamna Merkel sa predice “sanitatea financiara” shi s-o impuna altora?
    Orice Grivei shtie ca o tzara care va trage cu dintzii de un deficit de 3% in vremne de criza se va condamna la o lunga recesiune. Au invatzat asta tzarile din Asia de Sud Est, de pilda, care au scazut deficitele, ca asha a zis FMI. O shtie shi Doamna Merkel. Atunci de ce tzine mortzish sa o impuna restului Europei? Ei, aici e aici… Eu cred ca shtiu de ce.

  11. de laurentiucat June 21, 2011 at 23:42

    @adrian0uite ceva carecred ca te va unge la suflet.. http://www.contributors.ro/economie/germania-risca-sa-piara-pe-limba-lui-aristotel/

  12. de Adrian D June 21, 2011 at 23:39

    pentru acei care chiar mai cred ca intr-adevar o sa exista o criza a euro shi a bancilor europene, auzii de curand (acum vreo ora) o shtire, la TVR, care zice asha:
    bancile europene vor trece prin testul de stres. Ei shi ce-i cu asta? E, finca testul de stres NU va lua in clacul ipoteza falimentului Greciei ori a reeshelanarii platzilor datorate de guvernul elen.
    daca ECB gandeshte in aceshti termeni, se vede foarte clar care sunt intentziile shi planurile ei: actualmente, este clar ca Greciei i se va baga pe gat, pur shi siplu, aiureala asta de rescue package shi cu asta basta.
    Ce dumnezeu negociere e asta cu rezultatul cunoscut dinainte? Shi mai departe, se mai vede clar ca ECB vorbeshte multe IN PUBLIC despre criza euro, despre falimentul Greciei etc. dar IN privAT nu i-a in considerarea ipoteza. Shi nu oriunde, ci chiar la testul de stress al bancilor europene…
    Ashadar, ar trebui sa vada shi Grivei: toata povestea asta cu criza euro shi armageddonul bancilor e o gogoritza , lansata cu permisiunea stapanirii, pentru a speria pietzele suficient de tare incat toata lumea sa spuna:
    “vai, grecii, cat de nenorocitzi sunt, ca nu vor sa accepte un program, de slavare, shi uite, risca sa arunce toata europa in abis…”
    cum ar spune un personaj al lui Marin preda: “carnatzi!”

  13. de Adrian D June 21, 2011 at 20:47

    @ mastic – OK, daca asta vrei tu sa crezi, e dreptul tau.
    Nu shtiu care e treaba cu dl Isarescu shi cultul personalitatzii – shtiu doar ca populatzia Romaniei, innebunita de masuriile luate de dl basescu, nu vrea nici macar sa considere un adevar simplu shi care ar trebui sa sara in ochi: e greu de crezut ca un marinar poate convinge un specialist in finantze sau economie asupra unor viziuni economie. Drumul e mai degraba invers. Shi rezultatul e clar: aici shi eu moise suntem cumva de acord: pozitziile dlui basescu shi ale dlui isarescu sunt aproape identice. Daca ai urmari mai cu atentzie luarile de pozitzie ale dlui isarescu, ai fi shi tu de acord.
    Ca BNR ii irita pe cei din Guvern? iarashi, nu prea eshti atent la contextul declaratziilor dluor Boc shi Basescu atunci cand par “a-l critica” pe dl Isarescu. Actualemnete, nu numai ca BNR nu irita pe nimeni de la Guvern, dar antanta intre ei este mai mult decat cordiala.
    daca tu doreshti sa o tzii pe a ta, itzi repet, te bazezi pe nishte declaratzii rupte din context shi foarte frumos manipulate de presa, care doreshte sa sugereze populatziei ideea ca “salvatorul” (-dl Isarescu) este in dezacord cu Guvernul, care este “iritat” din acest motiv.
    te asigur, daca iei declaratziile in cauza in contextul lor, shi le judecai la rece, o sa vezi ca nici vorba de asha ceva.
    Daca exista o fortza politica pe care Isarescu a critcat-o, in limba lui pe doua carari, asha ambigua cum e, apoi aia e DOAR Opozitzia. Dnia Sa este ingrijorat ca Opozitzia ar putea promite marea cu sarea ca sa cashtige alegerile (recte: ca vor anula masurile “intzlepte” ale actualului Guvern, pe care eu le consider inspirate shi recomandate de dl Isarescu personal) shi ca se vor tzine de cuvant. opozitzia insa i-a infirmat clar aceste temeri, fiindca a venit cu o “viziune” in care a vorbit vrute shi nevrute, dar in final s-a angajat sa faca acord cu FMI. Adica, mai pe romaneshte, ca s-a revizuit totul, dar ca nu s-a schimbat, de fapt, NIMIC.
    restul, draga mastic, ramane la latitudinea ta de cetatzean – ce vrei tu sa crezi te priveshte shi este garantat de Constitutzie.
    dar daca doreshti efectiv sa ai imagine asupra a ceea ce se intampla, va trebui sa paraseshti – nu te supara- stereotipiile declaratziilor trunchiate din presa shi ale comentarilor analishtilor politici pe care, oricum, “ii iubeshti” foarte mult (iar eu NU sunt analist politic, ca venise vorba).
    iar aici chiar ma opresc fiindca am impresia ca e a doua oara cand discutam acelashi subiect: rolul real al BNR in viatza politica shi economica a Romaniei. Chiar ca nu are rost sa ne repetam argumentele, shabloanele shi stereotipurile> :)

  14. de mastic June 21, 2011 at 19:33

    E adevarat ca sunt mai suspicios din fire si nici nu ma pot schimba.
    Poate sa fie valabila si varianta ca guvernele patriei sunt formate din politicieni, analfabeti economic(ca mine), tocmai pentru ca acele guverne sa ajunga mai devreme sau mai tarziu la BNR pentru expertiza si BNR sa isi pastreze statutul de autoritate economica si de consiliere, parte cu care entitatile straine trebuie mereu sa negocieze, nu doar cu guvernul. Nu m-ar deranja atat de mult ca BNR sa castige mai mereu, dintr-o situatie sau alta, dar sunt convins ca nu BNR poate impiedica un guvern, oricare ar fi acela, sa ia masuri bune pentru dezvoltarea economiei.
    E posibil ca la BNR sa se fi format un nucleu dur al patriei si raman pe ideea ca scopul lor este favorabil, nu vad ce ar avea de castigat in plan personal acei oameni sau de ce ar face asa ceva. Nu cred ca d-l Isarescu beneficiaza de un fel de cult al personalitatii, oricum nu este ceva excesiv si cred ca este bine ca populatia are ceva incredere in dumnealui. Cat despre ceilalti din BNR, nici ei nu sunt cine stie ce obiecte ale adulatiei populare si nici nu au avantaje personale economice asa coplesitoare.
    Asa ca ii prefer pe ei si nu pe politicieni, desi am dubii mereu cu privire la orizontul celor din BNR in ceea ce priveste viata oamenilor. Ei sunt un fel de conservatori proletaristi care stramba din nas la ideea de protectie sociala dar nici n-ar lasa oamenii sa-si faca viata asa cum vor din punct de vedere economic pentru ca lor nu le convin nici masurile liberale de dreapta.
    Pe mine de exemplu ma preocupa printre altele manipularile rusesti din zona. Iar in BNR cred ca accesul lor este destul de redus.
    De asemenea, nu pot sa nu observ ca BNR ii irita destul de urat atat pe cei din opozitie cat si pe cei de la putere, deci iar imi sunt ei pe plac si nu politicienii.

  15. de Adrian D June 21, 2011 at 17:53

    @ laurentiu, ca venise vorba, shi finca tot discutaram despre romanul care e platit prost, uite un articol de unde, daca extragi limbajul violent shi pastrezi informatzia, ramane pusa in discutzie o problema privitoare la frumoasa gogritza (intamplator, de dreapta) cum ca “romanii muncesc prost shi putzin, deci trebuie sa fie platitzi putzin shi prost”):
    http://voxpublica.realitatea.net/politica-societate/latrailor-de-dreapta-le-ar-trebui-niste-francezi-conditiile-de-munca-ale-romanilor-64652.html
    Ce mare pacat ca dl basescu nu shtie sa gandeasca altfel decat in shabloane shi slogane…
    Dar daca el gandeshte shi vorbeshte asha, asta e problema domnei sale. Noi insa nu prea avem acest drept, fiindca noi nu avem alt recurs decat votul, odata la 4 ani: noi ar trebui sa gandim shi aspectul reversului medaliei, pentru a nu cadea in capcana limbajului monofazat :)

  16. de Adrian D June 21, 2011 at 17:29

    @ mastic – nu fara o oarecare malitzie, pentru care te rog sa ma iertzi, am sa incep prin a-tzi spune ca daca acum afli prima oara de ideea ca BNR ar fi direct raspunzatoare de prezentza FMI in Romania inseamna ca atunci cand intervenai cu un raspuns la postarile mele, nu prea citei ce contzineau ele. Am vorbit despre asta de mai multe ori, inclusiv in acel momente cand am incrucisaht sabiile shi ideile cu domnia ta.
    No, e greu de probat cu certitidine implicarea direcata a BNR in afacerea asta, ca parte activa (aspectul pasiv al prezentzei BNR in schimb e clar pentru toata lumea). In drept, exista un principiu vechi de cand lumea, shi care arareori a dat rateuri, shi care se numeshte cui prodest. Daca vrei sa afli cine a comis o fata, nu ai decat sa reduci cercul suspectzilor pana la aceia carora respectiva fapta le-a profitat cel mai mult. Ori, daca te uitzi cu atentzie, BNR este singurul cashtigator din acordul cu FMI, ash spune un cashtigator absolut, intrucat ea nu suporta nici un cost al acestui acord (da, ea returneaza banii, dar nimicmai mult). Guvernul suporta costurile acordului in plan electoral shi politic, tzara plateshte de ii sar ochii din cap (cel putzin 100000 de shomeri din sectorul bugetar, bashca un numar greu de estimat de shomeri shi falitzi din sectorul privat, datorat noii politici fiscale a Romaniei; TVA la 24 la suta; consum scazut shi imposibil de readus la viatza, atoriata scaderilor salariale etc) – numai BNR o duce bine. gandeshte-te putzin – a mai mare parte din banii FMi zac la BNR care fie ii speculeaza pe piatza monetara (BNR numeshte asta “protejarea leului” – eu mai cinic shi mai agent platit, cum shtii :) , ii spun pe nume: “speculatzie”), fie ii imprumuta bancilor private cu 6% (shi daca te uitzi, BNR cashtiga mai mult decat bancile private, finca ele imprumuta statul cu 6,8%. BNR-ul are un profit de 2,m5%, fiindca 3,5% e dobanda pentru banii FMI, iar bancile private scot 0,8%… Iar la capatul socoteliim, cel care scoate banii din buzunar pentru a palti acest desfrau al imprumuturilor eshti tu shi cu mine shi cu dl Guran & cie. Adica totzi contribuabilii, voluntari sau involuntari.). De ce crezi tu ca dl Isarescu este impotriva ideii ca guvernul sa imprumute bani din China (el zice ca banii FMI sunt mai ieftini. Or fi, dar tot dl Isarescu zice ca nu shtie ca dobanda ar putea avea de la chinezi, fiindca nici nu s-a interesat… te las sa deduci singur gradul de buna credintza al domniei sale)? Finca pentru el, faptul ca tzara se duce naibii e un aspect de rangul doi, comparat cu acela ca BNR merge inainte, cu rezerva ei supradimensionata (mai pe romaneshte, acolo sunt 32,5 md care sunt trashi pe dreapta din circuitul financiar – asta la o tzara cu un PIB de cca 120 md de euro…), cu sursele ei simple de profit shi cu gargara asta despre apararea leului (te mai intreb shi pe tine: cand stai pe 32,5 md euro, ce scuza ai sa nu tzii leul la cursul sau firesc? cum justifici fluctuatziile pietzei, daca matale zici ca vrei sa “aperi” leul?) shi lupta impotriva inflatziei (aceasta “boala perfida”, cum zicea deunazi tot dl Isarescu. Da, perfida, nu zic nu, cand nu ai facut nimic sa impiedici creshterea TVA-ul shi speriai lumea cu armageddonul deprecierii leului daca nu se taie pensiile, anul trecut, in iulie)…
    No, serios, mastic, oamenii au dreptul garantat de a crede in cai verzi pe peretzi. Daca tu chiar vrei sa crezi ca BNR vegheaza pentru tine shi ca dl Isarescu e ingerul care ar apara tzara asta de magari daca nu l-ar impiedica boii de la guvern, asta e, eu nu am ce sa itzi fac.
    Daca iei BNR-ul la bani maruntzi, nu se poate sa nu vezi ca nicio declaratzie a lor nu are valoare (mai putzin aia cu “rezerva supradimensioanata” – aia e dedevarata, numai ca aia ii acuza, nu ii scuza) shi ca in niciun caz nu stau ei sa se gandeasca la binele tau shi al meu.
    Oamenii vor musai sa creada ca BNR e o citadela a profesionishtilor serioshi care fac tot ceea ce pot pentru a carpi greshelile guvernului (sociologii, antropolgii shi politologi numesc asta : “mitul salvatorului”). Ce te faci insa daca, dupa ce intorci datele pe toate partzile, shi am mai vorbit despre asta, observi ca Guvernul face intocmai ceea ce ii spune BNR-ul?
    In sperantza ca ai ajuns pana la capatul acestei postari, raman al dumitale prea plecat agent platit, cu gandul ca ce am scris mai sus itzi va fi stimulat procesul gandirii shi pentru alternativele la care pana acum nu te-ai gandit :)
    PS Shtii care e semnatura care apare pe toate acordurile shi scrisorile de intentzie ale Romaniei cu FMI-ul din 90 incoace? dar absolut toate, fara exceptzie?…

  17. de mastic June 21, 2011 at 03:06

    Asta cu BNR care ne-a adus si bagat FMI pe gat este o noutate absoluta pentru mine si nici nu o cred, sorry.
    Eu raman pe ideea mea fixa, e treaba BNR sa aduca capitalurile alea straine in economie sau e treaba guvernului sa aduca investitii?
    Poate ca e treaba BNR sa doctoriceasca leul, dar nu cand vor speculatorii. Poate ca unii speculatori sunt buni si altii sunt rai, divide et impera.
    Bag de seama ca si d-l Moise G. vede pe undeva pe aici o motivatie mai complicata pentru atitudinea BNR. Eu nu-mi fac griji pentru inflatie, m-am resemnat inca de pe vremea cand moneda batea toate recordurile fundamento-botanice si cand cineva ne tot arata grafice cum vor scadea preturile pentru ca ma uitam cum pompeaza altii banii fara acoperire in economia mondiala. Dar sper inca in intelepciunea celor care isi platesc creditele, cred ca mingea este in terenul lor in aceasta perioada si nu inteleg cum rezista, pentru ca ei de fapt tin inca sistemul, asta pe care il vedem, preturile, cursul, etc.

  18. de Adrian D June 21, 2011 at 00:33

    @ mastic, daca dl Boc i-ar zice vreodata lui Isarescu: “descurca-te singur”, ar deveni propriul meu erou personal.
    pana una alta, nu BNR-ul tzine in bratze romania, ci invers. itzi amintesc ca intreaga tzara, asha cum e, suporta costurile unui imprumut cu FMI-ul care a profitat shi profita doar BNR-ului. in ziua in care un premier shi-ar permite sa-i spuna guvernatorului: “descurca-te singur” e un semn ca incepe sa ne mearga mai bine.
    mai departe, am citit articolul al carui link l-ai postat in alta parte, shi mi-e teama ca ai inteles greshit. D; Boc a zis, mai pe scurt, exact ce ai zis shi tu: “BNR sunt profesionishti, shi shtiu mai bine cum sa rezolvea problema asta. “. doar ca nu a mai tzinut polologhia pe care ai tzinut-o tu. mesajul era taman cel enuntzat de tine. “Sa avem incredere in BNR, ca ei se pricep”. Eu, care, shtii prea bine, sunt agent platit :) shi politician, itzi spun:
    de cand cu cacialmaua imprumutului de la FMI din 2009, eu nu mai cred nimic din ce imi spun domnii de la BNR. Nu mai departe de anul trecut pe vremea asta, mi-au explicat ca o sa vina armageddonul daca nu se aproba o masura ilegala (taierea pensiilor) shi ce sa vezi, leul a sarit de 4,3. S-a marit TVA-ul, shi BNR shi-a adus aminte ca are bani shi ca are resurse shi ca are shi-o misiune, shi a tras un pic leul inapoi. Nu, domnul meu, eu chiar ca nu mai pot sa cred asemenea gogoritze, avertismente sau apeluri la calm + alte alea de genul asta. I-ash fi foarte recunoscator dlui Isarescu shi echipei sale daca s-ar reintoarec la discretzia de acum catziva ani, fiindca acum nu spun nimic relevant. In ziua in care o sa il vad pe dl Isarescu ca zice “dragi romani, v-am bagat in r****t cu imprumutul la FMI, imi pare rau ca l-am facut shi azi imi dau demisia”, atunci poate ca am sa cred ca are bune intentzii.
    pana atunci insa, nu.
    bashca faptul ca toata tarashenia cu Grecia este un b***s***, cum zic americanii, shi nu vad pe nimeni sa incerce sa imi explice – a cata oara o spun? – cum anume poate ajuta Grecia un pachet de 70 md de euro de la FMI pentru banca lor natzionala, care nu are nici inflatzie nici moneda natzionala de aparat????
    Ca sa conchid elegant, Catulllus spunea cam asha despre Cezar: “de eshti alb sau de eshti negru/ nici ca voi eu sa mai shtiu”. cam asha ma uit shi eu la dl Isarecsu shi la ce are dnia sa de zis.

  19. de rekinu2110 June 21, 2011 at 00:15

    adrian ai dreptate, exemplele tale sunt foarte bune, dar eu cred ca tintele sunt mult mai diversificate, ma refer la companii grecesti cu impact national cum ar fi utilitatile, transporturile(chiar as fi curios cine detine cele 2 mari companii aeriene grecesti care datorita industriei lor de turism au o valoare strategica mare), si totodata imi aduc aminte de litoralul bulgaresc care de acum cativa ani a devenit nemtesc….cred ca nemtii vor sa se implice cam la fel si in Grecia

  20. de Adrian D June 21, 2011 at 00:04

    @ rekinu: io cred ca eshti pe drumul cel bun. cam despre asta este vorba.
    toata isteria asta se va calma in momentul in care tzintele vor fi atinse shi valorile greceshti ishi vor fi schimbat proprietarii, iar nivelul din trai va fi suficient de scazut incat noii cumparatori occidentali sa poata scoata profit din ele din diferentzele de salariu, fara sa ishi mai sparga capul prea mult (cum se intampla acum in Romania).
    Tzintele mi se pare evidente: portul Pireu, flota greciei shi bancile greceshti.

  21. de Adrian D June 21, 2011 at 00:00

    @ laurentziu – gandim acelashi gand, numai ca eu am facut pe prostu’. de ce crezi ca am bagat-o pe aia cu rata profitului?
    problema e ca oamenilor le place sa creada sloganuri frumoase, de ttip : “grecii sunt leneshi shi nu sunt muncesc, dar sunt platitzi bine” sau “romanii muncesc putzin shi prost, asha ca sunt platitzi putzin shi prost”.
    Cand iei cifrele shi te uitzi un pic la ele, realitatea e un pic diferita. Romanii muncesc mult (altfel cum dumnezeu ar avea OMV o rata a profitului mai mare ca in Austria???) shi sunt platitzi prost. Companiile shi patronii ishi iamgineaza ca au facut cine shtie ce ghisheft cu treaba asta, numai ca aici ishi folosesc partzile dorsale pentru a gandi, nu capul. Daca marile companii shi-ar plati mai bine angajatzii (in loc de 1/3 fatza de salariile din vest, ar scote 2/3),ar avea un profit decent in termeni de procente shi ar incasa mai multzi bani, fiindca ar vinde mai mult ueni paturi mai largi shi mai bogate de consumatori. Henry Ford a intzeles asta in anii 1920, shi a schimbat astfel fatza lumii moderne. Ptronii din ziua de azi au uitat acest adevar simplu, shi il mai practica in tzarile vestice de nevoie, nu de placere.
    dar asta e o alta treaba, care tzine shi de gandirea prociclica a sectorului privat. am mai spus-o odata, comportamentului lor imi evoca comportamentul unui parazit care se hraneshte pe corpul gazdei (i.e. – societatea), fara sa gandeasca o clipa ca daca gazda moare, moare shi el. iar asta se intampla acum in America, unde epoca marilor corporatzii a fost inchisa de excesele marilor coroporatzii.

  22. de rekinu2110 June 20, 2011 at 23:55

    Eu sunt de parere ca Grecia nu va cadea niciodata deoarece inca detine active foarte mari, ma refer statul grec, companiile, care dintr-un nationalism poate bine intentionat dar prost manageriat, nu le-au privatizat. Toate statele mari ale Europei vor dori sa detina felii mai mici sau mai mari….banuiesc ca in functie de aportul de bani in acele bailout-uri.
    Si inca o parere personala, nu pot uita reticenta Germaniei manifestata la bail-out-ul precedent, indreptatita fara discutie, dar acum nemtii au cam schimbat placa, oare caderea Greciei si implicit a monedei europene ii poate afecta atat de mult pe nemti sau anumite achizitii le-au fost oferite destul de facil?..(ex OTE)

  23. de mastic June 20, 2011 at 23:41

    As merge pe mana BNR de data asta, vremurile sunt complicate, cum ar spune clasicii, nu e rost de fineturi sau de alte greturi. Nu acum.
    Macar oamenii aia din BNR se pricep, asta e meseria lor, daca o sa greseasca sau daca o sa faca bine ramane de vazut, pe cand politicienii ma umplu de nervi de fiecare data. Boc trebuia sa iasa acum sa zica, uite ma, copii, noi, guvernul, am adus anul asta 7 firme mari care au in derulare investitii de 1 miliard de usd pe total si da, ma, copii, din cauza asta cursul ra in pericol sa se aprecieze pentru leu, spre durerea exportatorilor, dar uite ca a venit Grecia asta si ne-a stricat partial planurile, dar nu-i nimic, capitalul asta adus de noi si ce mai are BNR pe acolo ne asigura ca vom avea un curs acceptabil, oriunde ar putea el sa fie impins temporar in perioada asta agitata, avem incredere ca BNR isi va face datoria asa cum a facut de fiecare data. Si cu asta, basta. Asa, ala ce a facut, zice, ma baieti, descurcati-va, e datoria voastra, suntem alaturi de voi(sufletu’). Mersi, nene.

  24. de laurentiucat June 20, 2011 at 23:01

    @adrian -diferentele dintre salariul romanilor si al grecilor poate vea urmatoarea explicatie:
    “Astfel, în 2008 remunerarea salariaţilor români a cumulat cifra de 58,69 miliarde euro, an în care excedentul brut de exploatare, adică partea care revine patronilor din valoarea adăugata bruta creată în economie a fost de 66 miliarde euro. Pentru comparaţie, în Germania, remunerarea salariaţilor a fost de 1,22 mii de miliarde euro, iar excedentul brut de exploatare de 0,97 mii miliarde euro; la nivelul UE 27, angajaţilor le-au revenit în total 607 mii miliarde euro, iar patronilor – 494 mii miliarde euro. Numai la noi lucrurile au stat, şi de data asta, pe dos.”
    la noi mai adaugi si evaziunea consistenta..

  25. de Adrian D June 20, 2011 at 20:31

    @ mastic – epxerientza ultimilor 3 ani m-a invatzat ca, indiferent daca eshti american sau roman sau grec, primii de care trebuie te fereshti sunt propriile tale guverne. Apoi (sau poate chiar in primul rand ) propriile tale banci centrale.
    Shi de-abia dupa aia vine neincredrea in bancile private (nu ca ar fie ele nishte ingeri, ca n-au fost, ba dimpotiva. dar, sa luam un exemplu, Goldman putea ceara oricat un bail out asha de aiuristic ca ala din 2008, daca nu era un Paulson shi un Bernanke sa il decarteze, nu primeau nicio para. Goldman o fi “lupul”, dar Paulson & Bernanke sunt paznicii de stana care au deschis usha sa vina lupul sa pape oaia. am folosit acest exemplu shi nu altul ca sa nu supar pe nimeni zicand ca fac politica, dar problemele din Romania nu sunt chiar foarte diferite).
    Personal, eu consider ca atunci cand dl Isarescu vrea sa ma avertizeze asupra a ceea ce se intampla in dreapta, eu trebuie sa ma uit la stanga, ca acolo se intampla sigur ceva.
    Cu dl Basescu e la fel: uite, noi discutam acum despre “regionalizare”, iar asta detensioneaza socitetaea, care nu a mai ieshit in strada fiindca au fost reduse bazele de calcul ale salariilor profesorilor sau pentru ca sunt datzi afara politzishtii etc. Corpul social s-a lasat hipnozat de clatinarea barcii cu regionalizarea, s-a repezit in directzia unde a fost “avertizat” (-atentzie la ghilimele, mastic :) )shi rezultatul a fost atins: sesiunea paralmentului se va incheia fara mari scandaluri. Pana la toamna dl Basescu are linishte sa pregateasca noi mascari, impreuna cu dnii Isarescu shi Franks.
    Cat ii priveshte pe liderii “marilor” din UE, te asigur ca shi ei fac la fel. Ce crezi ca a fost afacerea cu evacuarea tziganilor, din Frantza? O acoperire a unor masuri tembele, ca sa aiba lumea despre ce discuta.

  26. de mastic June 20, 2011 at 19:33

    Cred ca BNR si consiliul acela al ei care ia decizii acolo impreuna cu d-l Isarescu si restul corifeilor au unele probleme un pic mai complicate in aceasta perioada. Cursul este pe plan secund acum. Ei tot bat fierul despre bancile alea sa ne prindem noi ca de acolo iese fum si noi in schimb credem ca lor le este teama de temerile noastre, nu ca vor de fapt sa ne avertizeze.

  27. de Adrian D June 20, 2011 at 19:03

    @ mastic – acum cateva saptamani, dl Isarecsu a tzinut un discurs care l-a intrigat tare de tot pe moise, unde spunea ca finalmente el n-o sa tzina prea mult cu dintzii de moneda noastra natzionala (pe care ar trebui sa o apere, ca asha e job-description-ului lui shi de-aia s-a imprutat la FMI), fiindca plange comunitatea exportatorilor ca treaba merge greu cu leul tare, asha ca sa-l lase mai moale shi-o sa fie bine.
    Dl Isarescu, cu vorbirea lui pe doua carari, a exprimat ceva din care se intzelegea orice, shi pe care io l-am interpretat ca pe o declaratzie de piatza cum ca nu BNR este responsabila de recenta intarire a leului. iata insa ca omul s-a tzinut de cuvant, shi, pe fondul complicatziilor internatzionale etc., pentru moment ii lasa pe exportatori sa cashtige de pe un leu mai scump.
    peste cateva luni o sa inceapa sa bazaie ca nu mai are suficiente rezerve valutare finca el a aparat leul cat i-a stat in puteri, dar ca asta e, shi ca se duce leul naibii daca nu-shi mareshte BNR-ul rezerva, asha ca acordul “precautionnary” va deveni “stand-by” shi-o sa il oblige pe dl Boc sa traga bani de la FMI. Iar peste un an o sa declare mandru ca are rezerve excedentare. Iar noi o sa dam din cap shi o sa zicem “da”, cautandu-ne banii prin portofel. shi-o sa-i tot cautam. intre timp, ce sa vezi, ne-a crescut shi indicele de indatorare…

  28. de Adrian D June 20, 2011 at 18:51

    @ bazoo: am sa incerc. dar cum spuneam, sunt multe de spus, iar cand ideile se bat una cu alta sa-tzi iasa din gura (pix, sau tastatura) nu iese intotdeauana chiar ceea ce vrei.
    :)

  29. de Adrian D June 20, 2011 at 18:34

    @ mihaela, cluj
    Foarte interesant documentarul in cauza. Ar fi mai multe de spus despre el.
    Ayn Rand era finalmente un produs de raspuns la ceea ce se intampla in Rusia Sovietica a anilor 20-30. Daca nu uitai asta cand vorbeai cu ea, ai fi avut probabil o shansa sa nu consideri individualismul mai mult decat ceea ce era shi ar trebui sa fie – un punct de vedere interesant, dar nimic mai mult.
    “Filosofia californiana” apartinzea shi ea unui grup utopic, care supravietzuieshte inca, shi are shi azi un efect pozitiv (mai putzin pentru casele de discuri) shi anume ca orice se gaseshte pe internet este shi trebuie sa fie liber…. shi neguvernat de reguli stricte.
    Alan Greenspan este … greenspan. de la el nu trebuia oricum cerut nimic mai mult decat de la oricare alt om, shi problema este ca el a dat prea mult unei societatzi care a nu i-a cerut nimic, dar a ashteptat totul de la el. ceea ce a facuit greenspan rau nu este neaparat ca a scazut dobanda de referintza, ci ca s-a ocupat serios de deregularea pietzelor financiare. dar, cum spune stiglitz, daca nu era greenspan sa faca asta, s-ar fi gasit oricand altcineva.
    iar aici e punctul slab al documentarului – ma ashteptam sa imi povesteasca mai mult despre nevoia de deregulare a acestui om (care, observa stiglitz, a coincis cu aceea a lumii in care traia).
    una peste alta, documentarul este foarte interesant, intr-adevar, insa are multe portziuni lasate dexcoperite shi alte cateva pe care le trateaza excesiv (de pilda, viatza amoroasa a dnei rand in anii 80).

  30. de Bazooo June 20, 2011 at 18:33

    @Adrian D : nu mi-o lua in nume de rau, ideile tale sunt bune si este placut sa te citesc, insa poate nu transmit exact ceea ce vrei sa spui astfel ca nu ar fi rau sa fi mai clar daca vrei sa fi inteles :)

  31. de mastic June 20, 2011 at 18:13

    Nu cred ca mai este valabila ideea aceea ca ceea ce se intampla cu euro/ron este consecinta faptului ca speculatorii pleaca de pe euro pe usd prin leu si umfla temporar cursul.
    Lasa ca vine imediat si explicatia in emisiune, BNR are mereu solutii, ca si presedintele.

  32. de Calin June 20, 2011 at 17:52

    Salut Moise,

    Eu nu inteleg de ce atunci cand speculatorii care au mizat pe leu, la o tulburare a pietei decid sa cumpere USD, trebuie mai intai sa cumpere EURO si tocmai apoi sa cumpere USD?
    de ce nu pot sa cumpere direct din lei USD?

    Multumesc,

  33. de Adrian D June 20, 2011 at 17:13

    @ esse-esse
    Nu shtiu pe unde mancai tu un Gyros, io cand iesheam din club la ora 6 dimineatza (ca numai asha pot sa fiu treaz la ora aia, altminterlea dorm), ma opream shi luam un gyros chiar jos, la botul calului, sa se asheze bine vinul. :)
    iar cand plecam sa imi fac programul shi rata micul dejun de la ora 8, te asigur ca la Thasos, pe plaja, gaseam un Gyros, la botul calului. shi in general itzi mai spun, nu shtiu sa fi fost vreun loc in Grecia unde sa fi remarcat ca oamenii ishi fac siesta, iar ailalatzi oameni stau la coada la intrare shi bat in tigai sa ii trezeasca pe angajatzi.
    Ceea ce mai shtiu eu, dar nu shtie grivei din germania (caruia ii place tare mult sa repere povestea asta, la un Heineken, dupa ce s-a intors DIN VACANTA DEVARA din Grecia) e ca magarii aia din Grecia sau Spania nu stau sa ii vanda lui un gyros la ora 15 (nu la 8 dimineatza, fiindca neamtzul e shi el in vacantza, atunci). Ceea ce Grivei din Germania uita este un fapt cultural al naibii de simplu: ca daca el ar avea de muncit in atena sau Madrid, de la ora 13 incolo, pana la 19, vara, shi-ar da rapid demisia shi shi-ar cauta o lume mai buna, cu heineken rece shi weisswurst puturos.
    Exista un consens tacit in lumea mediteraneana (nu doar in Grecia), impus de clima; din aprilir-mai incolo, de la 13 la 17 (sau 19) numai tampitzii sau turishtii ies pe strada shi cer gyros sau orice altceva. Iar pentru turishti, Grecia a facut o imensa exceptzie, in materie de servicii, fiindca acolo se munceshte exact dupa program nordic, sau chiar mai mult.

  34. de Adrian D June 20, 2011 at 17:02

    @saseberi – itrebarea ta e foarte buna, numai ca era mai bine sa reformulezi cam asha:
    angajatul roman din turism lucreaza la hoteluri care au, ca shi Grecia, un sezon din iunie pana in septembrie
    lucreaza la hoteluri care costa de la 15 euro pe camera in sus (cerul e limita), ca shi in Grecia
    iar angajatul + angajatorul grec platesc statului impozite mai mari decat angajatul shi angajatl+angajatorul roman
    Tragem linie:
    cum Dumnezeu se face ca angajatul roman din turism cashtiga 150 de euro, salariu minim (bashca bacshishul, pe care se mizeaza din start) in vreme ce angajatul grec pleaca acasa cu minimm 700 de euro (bashca bacshishul).
    iar intrebarea are shi mai mult sens daca schimb datele probelemei shi introduci, de pilda, angajatul roman al unei multinatzionale vestice (uite, sa zicem, OMV) shi angajatul firmei mama.vei observa ca datele problemei sunt fundamental aceleashi, numai ca la rezultat itzi da o discrepantza shi mai mare intre salarii. daca tu il banuieshti pe rec ca nu munceshte, te asigur ca angajatul roman de la OMV shi ala austriac muncesc exact la fel de mult. shi, ca sa te dau pe spate de uluire, am sa itzi mai spun ca rata de profit a OMV in Austria e de sub 5% shi se duce la 30% in Romania (numai, ca fir-ar sa fie, OMV importa petrol etc.)
    Io, in tampenia mea, nu pricep de ce e asha. :)

  35. de Mihaela-Cluj June 20, 2011 at 16:23

    Un documentar f bun dat pe BBC:
    http://roarmag.org/2011/06/documentary-from-ayn-rand-to-the-global-financial-crisis/

  36. de esse-esse June 20, 2011 at 15:57

    Desi deplang in modul cel mai sincer situatia economica a Greciei (si a altor tari), totusi o mare parte de vina, daca nu chiar substantiala ii apartine chiar Greciei. Intr-adevar, fiind doar simplu turist pe meleagurile Eladei de cateva ori, totusi nu am putut sa nu observ cu limpezime faptul ca grecii nu se omoara cu munca, din contra freaca menta la greu, le place sa traiasca din mici speculatii la coltz de strada, un standuletz cu icoane, cu pietricele, ceva hand-made de luat ochii si banii la turistii pusi pe simtit bine, un Gyros, un Tzypuros, ceva un flecustetz si in rest povesti de atzipit pruncii. Pana si imputzitul de Gyros-pita nu ti-l servesc la 8 dimineatza, ca ei pana la 9-10 vor sa frece duda…..si asa mai departe. Nu ma bag sa stiu 100% viata grecilor dar din postura de turist asta am vazut. Foarte bine ca exploateaza turismul, e normal, dar prea ar vrea pentru simplu fapt ca acolo sunt locuri frumoase si interesante de vizitat si clima superba (asta nu-i meritul lor ci al lui Dumnezeu, ca el a asezat Grecia acolo)sa stea pica para malaiatza…In fine, sper sa-si revina, sa nu fie nevoiti sa se vasalizeze la altzii, ca uite-asa ne trezim cu un imperiu care controleaza Europa, indiferent ca va incepe numele cu “das…” sau “the…”

  37. de saseberi June 20, 2011 at 15:28

    Intreb si eu :o are Grecia doar din turism si portocale este un stat care sa dea salarii de 1200-1500 de euro??altii lucreaza in occident in tari puternic industrializate de le crapa palmele pt banii astia!!

  38. de Adrian D June 20, 2011 at 14:50

    @ theo – ambele observatzii sunt foarte juste, shi subscriu.
    problema este ca schimbarea sistemului cere mult timp shi mult cap. Ultima oare l-a schimbat Reagan shi Greenspan, in America, shi vazuram ce-a ieshit. :) Daca se inverseaza trendul shi regularea bancilor devine mult prea stransa, iar nu e bine, ca nu se mishca credituol cum trebe. :)
    Est modus in rebus.

  39. de theo June 20, 2011 at 14:37

    o sa fie o vara torida si lunga. foarte lunga. din ne/fericire avem bilete in primele randuri asa ca o sa vedem bine cum merge treaba. e de bagat la cap.

  40. de theo June 20, 2011 at 14:28

    mi se pare ca asta e minusul fractional banking system. se bazeaza doar pe incredere si efectul de multiplicare levier/parghie.
    cum se uita doi bancheri in ochi si isi zic: imi dai? sa-ti dau?…. cand ei stiu cum sta treba….morala povestii e ca sistemul trebuie revizuit si schimbat pana la o noua criza.
    simplu….

  41. de Adrian D June 20, 2011 at 13:44

    @ laurentziu – shi bine faci ca intrebi asha. asta arata sanitate mentala :)
    Problem este ca, cu exceptzia Romaniei shi a inca catorva tzari, TOATE tzarile UE shi numai) au o rata imensa de indatorare publica, shi absolut toate recurg la acelashi procedeu. Mai platesc cateva creantze, mai rostogolesc altele.
    daca germania ar fi luata la bani maruntzi, ea insashi ar ajunge in “criza datoriei suverane” intrucat vorbim aici de o datorie publica de 60% din PIB (adica odata shi un pic cat bugetul federal), doar vreo 800 md de euro.
    mai mult, creditorii, care sunt bancheri, shtiu prea bine cum e cestia asta cu creditul, intrucat nicio banca din lume (mai putzin BNR-ul :) ) nu ar fi capabila sa ishi plateasca toate datoriile daca ar fi luata la bani maruntzi. Cun un leverage de 1/7 sau 1/9 (adica 1 dolar in cash pentru fiecare 7 sau 9 imprumutatzi), nici o banca nu este in mod efectiv solvabila daca ar fi luata cu asalt de deponentzi. iar in anumite tzari shi in anumite cazuri, leverage-ul a ajuns shi la 1/33.
    daca ar fi aplicam bancilor sau statelor UE standardul pe care il aplicam Greciei (“vai, Grecia s-a imprumutat prea mult, Grecia nu ne mai poate plati de aici in 6 luni”), rezultatul ar fi exact acelashi. s-ar duce toate naibii.
    iar daca, notez en passant, statul german ar fi obligat de UE sa garanteze datoria privata a bancilor sale, ar ieshi un prapad mai mare ca in Irlanda. so, morala istoriei e simpla: uitat-te shi barna din ochii tai, nu doar la paiul din ochiul altora, iar daca vrei sa salvezi Grecia, cum spui, atunci salveaz-o, nu o trimite la FMI.

  42. de laurentiucat June 20, 2011 at 13:27

    intreb si io ca a lu parizianu:”pe ce te bazezi?”
    e si normal ca un creditor sa nu mai dea bani cu imprumut unui client care se tot afunda.daca grecia ar fi luat credit doar ptr principal si ar fi platit dobanzile,avea o anumita credibilitate.dar grecia se imprumuta sa acopere si dobanda asa ca este evident ca undeva se va infunda..si ultimul creditor ar fi stins lumina si la greci si la el la centrala..

  43. de Adrian D June 20, 2011 at 13:17

    o nota generala: ceea ce a fost observat arareori, shi mai ales pe acest blog, dar nu numai (krugman de pilda este printre putzinii care au spus-o) este ca niciuna dintre crizele datoriei suverane din europa nu a fost de fapt… o criza. De pilda, Grecia are inca bani shi mai poate sa ishi plateasca “ratele” restante. Toata cestiunea a inceputu de cand anumite cercuri au inceput sa raspandeasca ideea ca nici Grecia sau Portugalia nu vor mai fi capabile sa plateasca (situatzia e foarte diferita de a Irlandei, aici, in ce priveshte datoria publica efectiva).
    ca urmare, Grecia shi Portugalia au inceput sa aiba tot mai mult dificultatzi de finantzare, shi tot Grecia shi Portugalia au fost trimise la FMI. Din acest moment a inceput efectiv “criza datoriei lor suverane”. Pana atunci, nu era niciun fel de problema.
    Statele astea faceau ce fac shi ce celelalte: imprumutau shi plateau, imprumutau shi plateau. Nu mi amintesc sa fi venit vreun termen de plata shi Grecia shi Portugalia sa spuna ca Moromete: “n-am!”.

  44. de theo June 20, 2011 at 13:04

    socialism sau capitalism?

    pozitia 1 – germania prin merkel

    trebuie sa sufere investitorii adica cei ce au dat banii trebuie sa accepte un hair cut maricel. este o pozitie de capitalism extrem insa are puternice conotatii “populiste” fiindca evita deversarea greutatii pe umerii statului implicit a contribuabilului in schiimbul unui vot public favorabil. aici merkel face un joc al unui manager ce isi protejeaza actionarii adica alegatorii. insa, si bancile germane ce detin 30% din datoria greciei sunt contribuabili impliciti actinoari in statul german si ei cer sa fie ajutati sa nu piarda. ce-i drept sunt actionari minoritari insa au privilegii speciale.

    pozitia 2
    ECB si bancile mari europene si Franta prin trichet si sarko

    o pozitie interventionista de “tip” bernankiance prevede interventia statelor in rostogolirea datoriei pentru a evita un hair cut implicit o pierdere. este o pozitie ce practic cere suportul statelor europene deci implica o nationalizare a “datoriilor ” greciei adica they are passing the buck / dau leapsa contribuabililor. marea finanta care este reprezentantul exclusiv a capitalului privat incearca cu disperare sa obtine o “nationalizare” a datoriilor private a greciei.

    desigur urmarind aceste doua pozitii observam ca amandoua sunt pozitii extreme “capitaliste” de reprezentare excesiva si exclusiva a pozitiei si intereselor proprii insa cu motivatii si finalitati diferite:

    pozitia 1 este o pozitie ce reprezinta germanul de rand prin intermediul cancelarului lor. este o pozitie “simpla” de rufuz a platii unei datorii ce nu iti apartine in conditiile in care contribuabilul german in numele competitivitatii externe si a unificarii oricum a platit in ultimii ani un pret mare, chiar daca argumentul principal este o noua criza ce poate fi provocata de falimentul suveran al greciei in zona euro.

    pozitia 2 e o pozitie directa de vanzare / impartire a riscului sub amenintarea hazardului moral si economic pentru mitigarea pierderilor.

    hazardul moral este evident: nu poti sa intri direct in faliment si dupa aceea sa o iei de la zero dupa ce ai luat cu imprumut. iar cel economic este evident si ameninta toata zona euro in cazul falimentului grecesc.
    aici o nunta – bernake prin politicile sale interventioniste prin care a bank rolled bancile aflate in prag de faliment a efectuat la randul sau un hazard moral a finantat tocmai ce cer bancile europene actuale si anume: finantarea comportamentului nechibzuit, evitarea falimentului in numele stabilitatii pietelor finaciare.

    pe scurt, foarte probabil ambele pozitii au validitatea insa daca se ajuta bancile sa nu piarda, acest lucru trebuie sa se faca contra unui pret: nationalizarea partiala sau totala a bancilor ce au nevoie de ajutor. banul public trebuie sa vina contra unui pret.

  45. de Adrian D June 20, 2011 at 12:55

    @ bazoo: inainte de a critca ceva, incearca sa te asiguri ca ai intzeles mesajul. Domnia ta, cu viteza unui meteorit, ai trecut pe langa fiecare punct enuntzat de mine:
    1. am comparat UE shi US, da, iar comparatzie functziona, fiindca se referea la modul in care ishi trateaza statele membre care au probleme financiare. US dau din umeri shi se fac ca ploua, UE dau din gura, zic ca vor sa ii salveze shi ii trimit la FMI. Mai precizez, inca o data, ca FMI are cei mai multzi bani pentru “salvarea” zonei euro datzi de UE (US of A nu au dat decat 20%).
    2. nu am comparat grecia actuala cu germania interbelica. am comparat modul in care cele doua tzari au fost tratate, una azi, alta acum 80 de ani. shi am notat ca germania doreshte sa impuna greciei nishte conditzii pe care, cand le-a avut ea insashi de suportat la o scara mult mai mica, a facut ce-a facut shi-a mai pus de-un razboi, atat de bine i-au facut conditziile alea. obiectul comparatziei erau nu statele , ci tratamentele care li se aplica, in cazul dat chiar de catre un stat care a trecut shi el prin asha ceva shi care ar trebui sa shtie ca e cam nashpa.
    3. io nu am zis ca germanii ii fura pe greci. comparatzia ta nu are nicio relevantza, fiindca ea se aplica situatziei de dinainte mult anuntzatei salvari a greciei. io ma refeream la “salvarea” greciei shi la ce urmeaza de aici, shi atat. shi ziceam ca nu cred ca ibntr-adevar asta se urmareshte dar chiar vrei sa reiau un ratzionament pe care l-am mai scris de 1000 de ori, pentru fiecare doamna mai in varsta shi mai surda :) ?
    4. evident ca Grecia (spre deosebire de Irlanda shi Islanda, ori Portugalia, intr-o alta masura) este de vina pentru situatzia in care a ajuns, nimeni nu a contestat asta shi nici eu. chestiunea nu era daca ghrecia era de vina sau nu. chestiunea era daca UE doreshte intr-adevar sa salveze Grecia (raspuns: NU), daca ceea ce ce face UE in Grecia profita UE (raspuns: NU), daca este firesc – ca principiu- ca UE sa se poarte cu un stat membru (de fapt, 3 deja) in acest fel (raspuns: NU), shi daca UE nu avea nicio alta alternativa (raspuns: NU! Avea o groaza de alternative, mult mai eficiente shi mai simple).
    No, nu am sa ma apuc sa judec mai mult postul tau – e clar ca nu ai citit cum trebe posturile mele, dar m-am obishnuit cu asta.
    Shi ca sa itzi arat cat de bine te-ai priceput la interpretare, NU, nu sunt politician. Shi da, am spus multe, fiindca multe erau de spus, insa incep sa cred ca nu mai e vina mea ca nu ai priceput tu. :)

    PS Ma bucur ca in opinia ta grecii ishi ascund venituri prin impozite mai mici. Probabil ca nu shtii sau nu vrei sa shtii ca de la L.A. shi pana la Moscova, cam din asta traiesc foarte multzi avocatzi, notari, juris-consultzi shi contabili: din ascunderea veniturilor cetatzeanului. Shi ca de curand, General Electrics a fost prinsa cam cu acelashi lucru shi n-a patzit nimic. grecii nu au facut nimic mai mult decat ceea ce fac toate statele shi totzi cetatzenii, de cand e lumea e lume. Singura diferentza e ca ei au fost “prinshi” and so, they are too small and fail. Ce nu pari, de asemenea, sa mai intzelegi domnia ta, era ca UE nu a fost construita pe principiul: arde-l la buzunar pe fratele tau mai mic daca e betiv, lensh shi nu cashtiga cat tine. Nicio o tzara nu a intrat in UE cautand sa primeasca aceste minunate beneficii: acela de a fi facut la buzunare de fratele mai mare. Iar daca Sarko & Merkel se incapatzaneaza sa faca asta, nu te mira ca aici va fi punctul in care UE va incepe sa ishi piarda din aura: nimeni nu vrea sa fie tratat in felul acesta de catre un organism bazat, chipurile, pe solidaritate shi cooperare. Inca o data atrag atetzia, ce se intampla azi la in Grecia se intampla shi in Irlanda, care chiar nu are niciunul din “meritele” Greciei. Nu despre “penalizarea comportamentului Greciei” (cu atat mai mult al Irlandei) este vorba azi, ci despre “intentzia de a o salva” shi despre modul efectiv in care se face acest lucru.
    In incheiere, uite un link in cre Stiglitz ishi expune shi ele parerea despre “salvarea Greciei” shi despre atitudinea Germaniei. Sigur, am mai zis-o, aici Stiglitz vorbeshte pentru tzacanitzii de la Zeitgeist, dar cred c conteaza unde vorbeshte Stiglitz, shi mai mult ceea ce spune: http://www.youtube.com/watch?v=NV-pVDztNuU

  46. de mastic June 20, 2011 at 12:47

    Si ce o sa le faca germanul, austriacul si francezul muncitor politicienilor sai cand va afla ca munca lor a fost bagata pana peste cap in bancile grecesti si ale altor tari PIIGS astfel incat bancile germane, austriece si franceze sunt la fel de in dificultate. Este vorba despre fonduri de pensii germane, franceze, austriece, despre asigurari de viata, despre economiile, despre munca lor.
    Asta vor sa ne spuna cei de la ECB si politicienii si noi nu vrem sa intelegem, nu ii pasa nimanui de greci, si-au trait viata, bravo lor. Ce vor face insa cu cei care pica nevinovati? Politicienii au sa le dea niste explicatii, aici e problema, ce ati facut cu munca lor? Sa o scoateti inapoi din greci, din iarba verde. Lumea inca nu stie clar care este de fapt situatia.

  47. de Romanu' Impartial June 20, 2011 at 12:33

    Grecia ar trebui lasata sa se descurce singura!
    Nu vad motivul pentru care nemtii sa-i ajute pe greci , nemtii care lucreaza pe branci , se culca seara la ora 10 ca sa fie fresh la job a doua zi , iar grecii chefuiesc pana la 3 sau 4 dimineata apoi cica merg la munca … Nu se poate ca acesti trantori sa fie sustinuti la infinit , falimentul Greciei trebuie lasat sa se intample , no regrets !

  48. de Bazooo June 20, 2011 at 10:25

    @Adrian D : esti politician? vorbesti mult fara sa spui nimic. compari UE cu US (wtf!?) apoi pe grecia actuala cu germania interbelica (lol). treci cu vederea faptul ca politicienii greci au busit bugetul, te faci ca nu vezi imensa coruptie din frumoasa elada (da da, mai mare ca la noi) si pari a nu sti nimic despre germania si germani! (insa ii critici)… omule daca tu cu vecinul imparti o gradina in parti egale si el prospera pe cand tu tot mai plin de datorii esti, nu inseamna ca el te fura !!! in general inseamna ca tu esti lenes si el e harnic! in greci s-au bagat zeci si zeci de miliarde, ce crezi ca din banii lor sunt austrazile alea mai mult goale??? wtf!? s-au imprumutat la greu fara nici o opreliste! au vrut bani? da! germania, franta si altii le-au dat, pe incredere! si ei (politicienii sustinuti insa si de populatie) ce au facut: am manarit statistici, au mintit, au deturnat fonduri, isi ascund veniurile pentru impozite mai mici… au facut atatea porcarii pana au dat in nas… si- chestie balcanica – acum nu ei sunt de vina… wtf? si cine e de vina? pai oricine altcineva, insa nu ei!!! germania, franta, ue, us si fortele extraterestre! YA YA sigur ca da…

  49. de Adrian D June 20, 2011 at 04:11

    @ dan din canada
    :
    2. Irlanda shi Portugalia sunt deja in aceeashi camera cu Grecia, la dorintza expresa a UE.
    In Irlanda shi in Islanda se vede shi mai bine cat de mare e aiureala, finca tzarile astea au fost impinse in criza datorita faptului ca UE le-a fortzat sa garanteze/plateasca datoria privata externa comisa de bancile lor (foarte private)
    3. partea haioasa cu spania (dar shi cu irlanda sau portugalia) este ca datoria lor publica erain 2009 doar cu un pic mare sau mai mica decat a laudatei Germanii… au avut, este drept, un deficit mai mare.
    no, problema cu spania este – ar trebui sa fie – ca daca UE continua sa managerizeze atat de prost criza greaca, daca va exista o criza spaniola, atunci chiar ca nu va mai fi nimic de facut.
    5. actualmente, guvernarea lui sarco este una natzionalista de-a dreptul. iara ciudatzeniile dnei Merkel (vezi cestia cu energia atomica) nu-mi indica neaparat ca avem de-a face cu oameni in deplinatatea facultatzilor mentale (de la sarco oricum nu mai ceream mare lucru).
    guvernele de extrema (stanga sau dreapta) care vor putea ieshi din urne in urmatorii 5 ani in UE nu vor ieshi finca sarco& merkel au guvernat bine (atat UE, cat shi propriile lor tzari). nope, ele vor cashtiga (daca vor cashtiga) tocmai finca sarco& merkel & silvio au guvernat prost.
    La ultimul punct, sunt in principiu de acord cu tine. Insa eu cred ca principalii profitori ai afacerii Grecia nu vor fi nici americanii, nici chinezii, ci europenii inshishi, care fac valuri acum pentru a-shi justifica interventzia prezentata pe post de “salvare a Greciei”. Nu poate fi vorba de salvarea unei tzari pe care o trimitzi la FMI care ii va da bani din banii pe care i-ai dat tu. Era mai simplu sa dai direct aceshti bani Greciei, sa reeshalonezi shi sa discutzi o clar o serie de restrictzii bugetare privtoare la deficit & stuff. Acest “rescue package” functioneaza oarecum ca “bail out-ul” din 2008 – din el profita cateva companii mari, il platesc contribualbilii iar problema tot nerezolvata ramane.

  50. de Dan din Canada June 20, 2011 at 03:30

    Implicatiile pe care le deschide problema greceasca sunt imense.
    1 Pe termen scurt default-ul grecesc nu este posibil de evitat. Mai devreme sau mai tarziu (max 12 luni) un default “aranjat si ordonat” se va produce cu siguranta.
    2 Odata deschisa cutia cu viermi grecesti in antecamera asteapta rabdatoare Irlanda si Portugalia, urmatoarele candidate la dezastri
    3 Miza NU sunt tarile mici gen Grecia, Irlanda, Portugalia. Tinta este Spania care este prea mare sa cada. Daca Spania cade, UE e pa
    4. Indiferent daca ce se va intampla de-acum incolo este clar ca divizarea Europei pe criteriul Nord-Sud la nivel politic se va contura in anii viitori. Genul acesta de “motor” in doi timpi va genera dezechilibre enrome care vor duce la frustrari si in final la dezintegrare.
    5 Tandemul franco-german, motorul european este tinut de Angela si Sarco. Pentru amandoi popularitatea si posibilitatea unui nou mandat este foarte incerta. In cazul schimbarii leaderilor franco-germani poate netezi drumul spre guverne cu tendinte nationaliste si fara idealuri de integrare europeana. Vezi in Franta si coreleaza cu intamplarea DSK…
    Buuun…sigur ne intrbam cine dau la temelia structurii europene si de ce? Nu sunt neaparat numai gusatii de peste ocean. Aici e vorba de bani…bani foarte multi…chilipiruri de genul activelor grecesti sunt generatoare de profit enorm. Miza sunt banii si nu neaparat geopolitica, sigur ca si aranjamentul geopolitic are implicatii, chinezii stau la cotitura si asteapta conditii”favorabile” pentru a-si spori zona de influenta. Ramane sa vedem ce si cum….

  51. de Adrian D June 20, 2011 at 00:12

    @ marius turismul grecesc nu a mancat bani, ci a produs bani, shi nu doar in Grecia ci in toata Europa (adica agentziile de turism shi companiile aeriene occidentale care au operat pe Grecia crezi tu ca nu au avut profituri grase?). profesorul meu francez – care petrece doua luni pe ani in Grecia din anii 60 incoace, bashca 15 ani cand a fost invers, 10 luni pe ani in Grecia shi 2 in frantza – mi-a povestit cat s-a schimbat Thassosul in bine de cand a intrat in circuitul turistic (adica din anii 80 incoace). In anii 80, Thasosul traia inca in evul mediu.
    cat priveshte ramanerea in urma a Europei fatza de america de Nord, ea se va materializa intr-adevar, dar tocmai datorita faptului ca Europa ishi “americanizeaza” tot mai mult masurile. felul in care UE ishi trateaza tzarile membre este chiar mai rau decat felul in care US of A ishi trateaza statele cu probleme financiare (vezi California). Privatizarile aiurite shi austeritatea nu au facut bine nimanui, niciodata (ma rog, privatizarile aiurite au facut bine doar minoritatzii care a beneficiat de ele. In Romania ele s-au numit “tunuri”) iar daca vrei sa le impui altora, incepe cu tine insutzi. Germnia nu ar accepta niciodata aiureala pe care vrea sa o impuna Greciei. germania a inceput al doilea razboi pentru ca s-a simtzit jefuita shi umilita ca urmare a tratatului de la Versailles. Ei bine, asha numita salvare a Greciei din ziua de azi este chiar mai rea decat a fost tratatul de la Versailles. Tratatul de la Versailles nu a confiscat Germaniei uzinele ca sa le cumpere francezii la pretz de dumping. Tratatul de la Versailles nu a impus Germaniei un cod al muncii demn de secolul XIX.Tratatul de la Versailles a impus Germaniei nishte despagubiri, e adevarat, dar ele au fost mereu reduse shi reeshalonate. mai mult, germania a beneficiat de bani real din US of a shi UK, nu de bani “iluzorii” de la FMI. etc.
    cat de tampit ar trebui sa fie Papandreou ca sa accepte aiureala care i se impune? Shi inca o data, singurii oameni cu scaun la cap in toata afacerea asta sunt cei din piatza Sintagma (a Parlamentului :) , aia despre care majoritatea spune ca sunt nishte zarghitzi. Nu, acei oameni ishi dau bine seama despre ceea ce (li) intampla shi vor sa impiedice o aberatzie.
    Cei care ii judeca fara sa intzeleaga prea bine cu ce se mananca povestea, sau cei care vor sa le impuna masuri pe care ne le-ar lua niciodata la ei acasa, aia cum dumnezu pot fi numitzi?
    Felul in care UE s-a purtat in2010 shi 2011 in Grecia, Portugalia shi Irlanda (ca Islanada nu era membru UE, dar tot la fel s-au purtat shi acolo, le-au impus sa plateasca o datorie pe care n-o facusera ei) este lamentabil shi contraproductiv.
    Or sa faca aceiashi magarie in curand shi in Spania.
    Shi ceea ce e dramatic e ca nu dau nici un semnde revenire la ratziune.
    Grecii au pacatele lor, nu zic nu, dar treaba asta putea fi shi trebuia sa fie rezolvata eficient in interiorul Uniunii, cre avea suficient mijloace shi instrumente pentru aceasta.
    Shi inca o data, cu exceptzia unor tzari ca Romania, unde criza a fost importata de catre FMI (shi imi asum ce spun), criza mondiala NU a fost provocata de “datoria suverana” a tzarilor shi nici de deficitele lor, ci de iresponsabilitatea mediilor private, care au presat apoi statele sa plateasca notele de plata ale traznailor comise de ei. asta s-a intamplat in USA, in Irlanda, in Islanda etc. UE ar face probabil bine sa nu uite asta (fiindca romanii o uita des, mai ales de la varf in jos) -insa din pacate ei accentueaza prin metodele lor presiunile asupra statelor de a plati oalele sparte de mediul privat (e drept, nu shi in cazul Greciei, unde datoria suverana este principala problema).

  52. de Marius June 19, 2011 at 22:15

    Isi merita si grecoteii soarta. Ani de zile au domnit-o baietii…banuti, investitori, turism, chestii treburi. Invatul are si dezvat. Cat priveste Uniunea Europeana, tare ma tem ca in acest ritm va fi depasita de America de Nord si Asia. Risca sa se innamoleasca in prea multa birocratie.

  53. de basil June 19, 2011 at 20:36

    Am si eu o intrebare : Asta e un articol compus si platit de cei de la DeltaStock bla bla? Daca da, poate fi marcat ca atare? E deranjant sa citesti 3 paragrafe despre subiect si al patrulea despre cum sa “castigi” bani pe f**ex!

  54. de mastic June 19, 2011 at 15:05

    Greece EKIA

  55. de Adrian D June 19, 2011 at 12:52

    Printre nenumaratele locuri comune shi idei primite de-a gata shi nemestecate, nu pastrez decat care mi-a atras atentzia: ” Se fac numeroase comparaţii Grecia/Germania privind nivelul de trai care este destul de apropiat în ciuda faptului că economic există o discrepanţă uriaşă.”
    Nici macar nu merita comentata.
    Imi aminteshte de o fraza pe care am auzit-o la Money Channel, unde vocea din off paea complet incantatqa de ceea ce spune, shi o marca printre marile cashtiguri aduse de criza: “am invatzat sa muncim mai mult shi pe bani mai putzini”.
    Pentru domnii care au asemena vise referitor la nivelul de trai al altora, am un singur sfat: sa le puna in aplicare incepand cu ei inshishi.
    SHi, fara suparare, vreau shi eu un articol care sa imi explice mai corect care e povestea cu Grecia – de pilda, care este utilitatea rescue ppackage de 70 md de euro destinatzi de catre FMI bancii centrale a Greciei (care nu are nici politica monetara, nici cine shtie ce politica inflatzionista), in vreme ce problema este datoria suverna a BUGETULUI de stat a Greciei. Asta e ca in povestea in car5e ai o carie la molarul stanga jos, shi dentistul itzi plombeaza molarul dreapta sus. Tu il plateshti, te duci acasa shi te intrebi de ce doare, dar nu te gandeshti nicio clipa de ce stomatologul nu te-a operat unde era nevoie. Cata vreme lumea se inghesuie sa imi explice ca Grecia trebuie sa primeasca acest rescue package de 70 md de euro shi ca asta i-ar servi la ceva, eu nu am sa iau in serios ca intentzia reala este aceea de a regla problema elena. Ci dimpotriva: constat operatzia la molarul greshit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>